Reklama
Reklama
Reklama

Walka o lotniczy "kontrakt stulecia". Pięć ofert dla Finlandii

5 lutego 2019, 12:53
F-18 Finlandia (1)
Fiński F/A-18C Hornet. To właśnie maszyny tego typu ma zastąpić nowy myśliwiec poszukiwany w programie HX-F. Fot. US DoD

Z końcem stycznia minął termin składania ofert w fińskim programie myśliwca przyszłości HX-Fighter, który ma zostać rozstrzygnięty w 2020 roku. Wartość kontraktu na zakup 64 samolotów szacowana jest nawet na 14 mld dolarów. W grze pozostaje pięciu oferentów: amerykańskie koncerny Boeing i Lockheed Martin, szwedzki Saab, francuski Dassault oraz konsorcjum Eurofighter.

Przetarg określany w Finlandii mianem „transakcji stulecia”, jest jednym z największych potencjalnych kontraktów tego typu w Europie, gdyż dotyczy 64 maszyn wielozadaniowych, które mają pozostać w służbie do 2060 roku. Jego szacowana wartość sięga 10-14 mld dolarów. Złożone do 31 stycznia 2019 roku oferty mają zostać ocenione w pierwszej połowie roku. Następnie prowadzone będą szczegółowe rozmowy i doprecyzowania w zakresie warunków wybranych ofert, zarówno w kwestiach technicznych jak i ekonomicznych oraz przemysłowych. Finlandia wymaga pakietu umożliwiającego szkolenie, wsparcie eksploatacji i prowadzenie działań wojennych oraz zaangażowania lokalnego przemysłu. Negocjacje mają doprowadzić do wyboru oferty w bieżącym roku i wynegocjowania kontraktu do końca 2020 roku, tak aby w 2021 roku możliwe było zatwierdzenie transakcji przez parlament i podpisanie umowy.

Nowe myśliwce mają być dostarczone w ramach umowy międzyrządowej. Finowie oficjalnie bowiem zastrzegli, że „dla zmniejszenia ryzyka związanego z integracją różnych systemów, oferenci proszeni są o dostarczenie kompleksowych rozwiązań spełniających wymogi operacyjne. Każdy oferent będzie odpowiedzialny, wraz ze swoim rządem, za kompletny pakiet obejmujący: skuteczne uzbrojenie, sensory i specjalne systemy, integrację systemów i systemy wsparcia misji”.

Czytaj też: Finlandia zainteresowana EA-18G Growler [News Defence24.pl]

image
Fot. Ilmavoimat - Flygvapnet, Facebook

Oceniając zdolności wojskowe zakłada się sprawdzenie pięciu najważniejszych zdolności:

  • do zwalczanie celów powietrznych (Counter-Air);
  • do zwalczanie celów lądowych (Counter-Land);
  • do zwalczanie celów morskich (Counter-Sea);
  • do prowadzenia misji rozpoznawczych ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance);
  • do wykonywanie uderzeń dalekiego zasięgu (Long-Range Strike).

Według Finów ocenie zostanie również poddana zdolność do działania sił powietrznych w operacjach wsparcia z wykorzystaniem różnego rodzaju baz lotniczych w „rozproszonych lokalizacjach”. Jest to zgodne z taktyką sił zbrojnych Finlandii, która zakłada działanie w dużym rozproszeniu.

Walka o „kontrakt stulecia” odbędzie się pomiędzy pięcioma ofertami. Koncern Boeing zaproponował w miejsce obecnie eksploatowanych F/A-18C/D Hornet tandem złożony z wielozadaniowych myśliwców F/A-18E/F Super Hornet oraz samolotów do walki elektronicznej EA-18G Growler. Atutem tej oferty jest z pewnością doświadczenie tego producenta na rynku fińskim, łatwość zmiany maszyn na nowszą generację tego samego typu oraz kompleksowość wynikająca z tandemu Super Horneta i Growlera. Boeing ma też doświadczenie z „przestawiania” amerykańskiej marynarki i piechoty morskiej z Hornetów na Super Hornety.

Drugim amerykańskim producentem w tej walce jest Lockheed Martin z maszynami F-35 Lightning II. Jest to jedyny oferowany rządowi w Helsinkach samolot 5. generacji posiadający zdolności stealth i dostosowany do sieciocentrycznego pola walki, ale też jedna z najdroższych maszyn w swojej klasie. Nie bez znaczenia jest przy tym rosnąca liczba użytkowników tych maszyn w Europie, a ostatnia dołączyła do nich Belgia. 

Francuski Dassault Rafale to propozycja maszyny sprawdzonej i uniwersalnej, która z sukcesem była eksportowana m. in. do Egiptu, Indii i Kataru, jak również wykorzystywany przez francuskie siły zbrojne w operacjach nad Syrią czy Libia. Wywodzi się on z tej samej koncepcji, która stała za powstaniem kolejnego konkurenta.

Eurofighter Typhoon to propozycja konsorcjum brytyjsko-niemiecko-włosko-hiszpańskiego która również została sprawdzona w konfliktach zbrojnych oraz w misjach NATO Air Policing, między innymi nad bliskimi Finlandii krajami bałtyckimi. Oferta Eurofightera dla Finlandii ma wsparcie rządy Wielkiej Brytanii, co oznacza, że w razie wygranej myśliwce dla Finlandii będą powstawać w zakładach BAE Systems. 

Ostatnia z oferowanych konstrukcji to najmłodszy, bo oblatany w 2017 roku Saab JAS39E Gripen. Jest to w zasadzie nowa, większa, lepiej uzbrojona i wyposażona generacja samolotów Gripen, służących w siłach zbrojnych m.in. Szwecji, Czech i Węgier. Zaletą tej oferty, poza płatowcami jest szeroka współpraca przemysłów zbrojeniowych Szwecji i Finlandii.

Jest to punkt o tyle istotny, że już w 2017 roku minister obrony Finlandii Jussi Niinistö oświadczył, że udział własnych zakładów przemysłowych w programie HX Fighter ma być nie mniejszy niż 30% całkowitej wartości zamówienia. Ma to wystarczyć do zapewnienia znaczącego zaangażowania przemysłu krajowego, zapewniającego również bezpieczeństwo dostaw i wzmocnienia nowymi technologiami fińskiego przemysłu obronnego.

Fot. Ilmavoimat - Flygvapnet, Facebook
Fot. Ilmavoimat - Flygvapnet, Facebook

Obecnie Fińskie Siły Powietrzne eksploatują 55 maszyn F/A-18C i siedem F/A-18D, które montowane były na licencji Boeinga w krajowych zakładach. Mają one pozostać w służbie co najmniej do końca 2025 roku i w tym celu zostały ostatnio poważnie zmodernizowane i dozbrojone w ramach programu Mid-Life Upgrade 2. Jedną z uzyskanych przez nie zdolności jest przenoszenie pocisków manewrujących AGM-158A JASSM, które w ubiegłym roku trafiły również na uzbrojenie polskich F-16 Jastrząb.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 61
Reklama
Nihil Novi
piątek, 8 lutego 2019, 16:11

Ale wiemy, ze "nie moze uzywac uzbrojenia", to kwestia czysto polityczna, a nie techniczna?

De Retour
piątek, 8 lutego 2019, 10:57

@abc. W tym samym wywiadzie. " Arto Pulkki noted that the Saab Gripen not only has the advantage of a lower price tag, but also that developments in technology to detect stealth aircraft may make this capability of less importance in the evaluation of bids." Czyli relatywizuje znaczenie stealth. Myślę, że ma rację i równocześnie nie. Właściwości stealth mają przed sobą długą przyszłość, samoloty jak F35 dużo krótszą.

Davien
czwartek, 7 lutego 2019, 22:15

Panie CB, Gripen C istotnie przenosi RBS-y i raczej tez zintegruja je z Gripenem E , ja podawałem aktualny stan integracji uzbrojenia z Gripenem E. Co do EF-2000 to istotnie można go zintegrowac z innymi pociskami pokr ale to dodatkowe koszty, chyba brytyjskie Eurofightery nie przenosiły pocisków pokr, ale nie jestem pewien. Penguin to pocisk głownie smigłowcowy, z samolotów przenosza je chyba tylko F-16,natomiast Sea Spear to pocisk o masie 45kg do niszczenia małych, szybkich celów jak motorówki czy łodzie terrorystów. Wada i Penguina i Sea Brimstone( Sea spear) jest zasięg wynoszacy maks 55-60km

Davien
czwartek, 7 lutego 2019, 22:02

Rafał, F-35 jst integrowany z LRASM a podpisanie kontraktu mamiec miejsce w 2021r wiec nawet pewnie zdąrza z JSM:)) Dalej,zapominasz że LRASM to tez pocisk stealth i przewidziany do uzycia przeciwko celom morskim, a Rosyjska pokładowa OPL powyzej 120km jest bezsilna więc spokonje je sobie odpali tyle:) Natomiast JSM-y będa dopasowane do komór F-35

lotnik
czwartek, 7 lutego 2019, 16:05

Powinni kupić od sąsiada Gripena NG. Kupić coś od USA, to same kłopoty. Zarzucą brak demokracji i awionikę wyłączą.

abc
czwartek, 7 lutego 2019, 15:51

Przekaz jest oczywisty panie @Stalker. Finowie dużą wagę przywiązują do własności stealth następcy Horneta. Jedyną konstrukcją w ofercie która posiada w pełni technologię stealth jest F-35. Nie ulega wątpliwości, że faworytem według fińskich mediów jest F-35A. Jedyną konstrukcją która może zagrozić propozycji LM jest Gripen-E. Potwierdza to fiński ekspert od uzbrojenia A.Pulkki. Cyt: "In an Yle Radio 1 interview on Friday, weapon systems expert Arto Pulkki said he believes that in practice the choice of new aircraft for the Finnish Air Force will come down to just two contenders, either the American Lockheed Martin F-35 or the Swedish Saab Gripen E."

gregorx
czwartek, 7 lutego 2019, 15:45

@ekspert od USA Tak wesołku, podobnie jak w Norwegii, Danii, Belgii i Holandii... @Stalker W Szwajcarii Gripena oceniono najniżej w kategoriach technicznych, rekomendowano jego zakup z przyczyn ekonomicznych. Dlatego późniejsze ujawnienie wyników prac komisji przetargowej zakończyło się skandalem, kiedy okazało się że wybrano samolot wyraźnie ustępujący rywalom, a cała skomplikowana procedura wyboru faktycznie skończyła się porównaniem kosztów konkurencyjnych ofert i wybraniem tej najtańszej.

Rafal
czwartek, 7 lutego 2019, 11:40

@Davien jak zwykle kalmiesz, F-35 nie moze przenosic LRASM, poki co tylko B-1B moze a w tym roku bedzie F-18E/F. Narazie nigdzie sie nie wspomina o mozliwosci przenoszenia LRASM przez F-35, nawet jak bedzie je mogl przenosic to pod skrzydlami, czyli cale piekne stealth szlag trafi.

ekspert od USA
czwartek, 7 lutego 2019, 11:35

W Finlandii jest mała korupcja więc USA trudno będzie wygrać kontrakt.

Stalker____
czwartek, 7 lutego 2019, 11:14

@abc Ale czy napisali że nowa maszyna ma posiadać właściwości Stealth? No nie wydaje mi się by o to chodziło< np. Eurofighter ma echo radarowe 4x mniejsze niż Tornado. @Davien bajarzu jednego producenta. Zanim powstanie 6 generacja wiele się zmieni a wg. mnie technologia stealth straci na znaczeniu. W Szwajcarii wygrał Gripen E a uwalili go w referendum sami szwajcarzy< chore nie? I zgoda panie bajarz< Był najtańszy przy najlepszej ofercie offsetowej< a więc panie bajarz< 112 milionów/szt. to cena nie za samego "golasa" Finowie wybiorą maszynę Boeinga lub maszynę Saaba. Jakby nie było oba wybory są lepsze od innych.

Davien
czwartek, 7 lutego 2019, 07:35

Marcin,jak na razie to własnie ten 'Super" gripen przerznał koncertowo w Szwajcarii własnie z Rafale i SH a wybrano go jedynie z powodu najnizszej ceny. F-35 jak najbardziej posiada pociski pokr takie jak LRASM a w bliskiej przyszłosci JSM powstały specjalnie własnie pod F-35.

Davien
czwartek, 7 lutego 2019, 07:32

Panie stalker, funkcja stealth jest jak najbardziej wymogiem maszyn szóstej generacji jak FCAS, F/A-XX czy Tempesta . To że w Rosji nie potrafia sobie z tym poradzic to nie znaczy że inni sa tak zacofani:)

-CB-
czwartek, 7 lutego 2019, 05:00

@Davien - i tu się znowu mylisz, bo Gripen może przenosić RBSy, a Eurofighter przenosi różne uzbrojenie, zależnie od zamawiającego. Przecież Brytyjczycy używają np innego uzbrojenia niż Francuzi. Jak twierdzi producent, można je wyposażyć w MARTE, RBSy, Penguiny czy Sea Brimstone.

Ok bajdur
czwartek, 7 lutego 2019, 01:31

Nawet gdyby dzisiaj znalazły się pieniądze na Harpie, to nie produkcja i szkolenia zajmą lata. Przd 2025 nie ma co liczyć na choćby jedną eskadrę. Dlatego trzeba zamawiać i podpisywać kontrakt jeszcze w tej kadencji.

gregorx
środa, 6 lutego 2019, 22:42

@chodzący po ziemi Na pewno nie za parę lat, może za parę dekad. A może jeszcze później. Przypominasz mi Gen Kozieja, który w okresie wyboru F-16, krytykował ten zakup uważając że trzeba stawiać na samoloty bezzałogowe, które wg Niego w najbliższej perspektywie odeślą samoloty załogowe do lamusa. I co? Minęło 1,5 dekady a żaden BSL nawet się nie zbliżył się do potencjału bojowego F-16. @Marcin A Norwedzy to jakie rakiety pokr integrują z F-35A? A Turcy? Gripenowi Finowie już podziękowali przy okazji poprzedniego przetargu. @Stalker____ Wszystkie nowe konstrukcje są projektowane z uwzględnieniem ograniczenia wykrywalności samolotów przez radary i systemy elektrooptyczne. Twoje przekonanie nie ma tu nic do rzeczy. Zresztą nie tylko w lotnictwie, także w marynarce wojennej kładzie się coraz większy nacisk na ograniczenie wykrywalności okrętów.

abc
środa, 6 lutego 2019, 19:15

@Stalker___. Cytat: "Finowie przywiązują też dużą wagę do własności stealth, jakimi mają dysponować następcy Hornetów."

Marcin
środa, 6 lutego 2019, 18:19

F-35 bez uzbrojenia przeciwokrętowego nie ma szans. Pozostaje Hornet lub Rafale, czarny koń to super maszyna Gripen.

Stalker____
środa, 6 lutego 2019, 17:03

Zapewne wygra F/A-18E/F Super Hornet wraz z EA-18G Growler ale nie skreślałbym jeszcze Gripena E/F bo i ta maszyna a tym samym współpraca szwedzko-fińska jest jak najbardziej realna. F-35 odpada z jasnych względów, podobnie Rafale i EF-2000. @abc a gdzie Finowie mówią że musi być stealth? Uważam ze Stealth to ślepa uliczka w rozwoju samolotów bojowych gdzie przy opracowaniu 6 nie będzie już wymogiem.

Gts
środa, 6 lutego 2019, 14:34

Kiwi nie pitol, najpier ten samolot trzeba trafic. Nie bez przyczyny NATO stawia na samoloty i nie boi sie nimi operowac, po prostu wroga OPL jest znaczaco przeceniana.

chodzący po ziemi
środa, 6 lutego 2019, 14:29

@chris. Za kilka lat mogą wejść radary kwantowe. Za kilka lat może się liczyć prędkość hipersoniczna a nie stealth. Za kilka lat może się liczyć osiąganie orbitowania a nie stealth. Za kilka lat mogą się liczyć rakiety BVR o zasięgu niemożliwym do upchania w F-35. Podsumowując: guano wiesz co będzie normą za kilka lat, ale "wiesz", że "nie ma innej możliwości oprócz F-35".

Ziewam
środa, 6 lutego 2019, 14:15

A nasz MON nawet nie byłby wstanie przeprowadzić przetargu na białe flagi ...

świadomy
środa, 6 lutego 2019, 14:00

a po co Finom samoloty, jak ich "nowi" obywatele rozwalą kraj, tak jak inne "demokracje" UE. A po za tym, Ruscy się zbroją, bo muszą, ale nie na NATO a na Chiny, które w ciągu paru lat postawią ultimatum ws. Syberii. Traktat INF po to łamią i testują rakiety na BW, bo czymś muszą zatrzymać milionowe oddziały kitajców, które ruszą na nich.

wolverine
środa, 6 lutego 2019, 13:50

do @chris już wielu tak wieszczyło a historia poszła w innym kierunku. równie dobrze technologia stealth może umrzeć gdy lepsze radary wyjdą na światło dziennie. i będzie pozamiatane. wrócimy do poprzedniej sytuacji. natomiast na teraz F-35 to bajki bez pokrycia w rzeczywistości i bez gwarancji na pokrycie w przyszłości, Niemcy podziękowali jeśli podziękują Finowie to może w końcu ktoś spojrzy na program trzeźwym okiem

Clash
środa, 6 lutego 2019, 13:12

Decyzja o uwalaniu F35 jest z serii "na złość mamie odmrożę sobie uszy..."

block
środa, 6 lutego 2019, 13:10

Finowie kupują bezpieczeństwo u Donalda i tyle. Czy to będzie taki czy inny "F", będzie to samolot rodem z USA.

Rafal
środa, 6 lutego 2019, 13:06

@Chris za kilka lat obecna technologia Stealth stanie sie przezytkiem, nie ma rzeczy niewykrywalnych. Do czasu wynalezienia radaru miales dobre uszy i lornetke tylko.

mati
środa, 6 lutego 2019, 12:54

dla nas 32 szt. nowych F16v Block 70/72 + modernizacja posiadanych F16 c/d do tego wariantu + 36 F18 Super Hornet (w tym 8-12 szt. Gowler). ewentualnie za F18 najnowsza wersja F15. ale o czym ja tutaj piszę, nasi żołnierze używają hełmów z II wojny światowej :P

chris
środa, 6 lutego 2019, 11:46

Finowie zamawiają samoloty, które mają służyć do 2060 roku. Za kilka lat technologia stealth stanie się normą i wszystkie oferowane modele oprócz F35 staną się obiektami muzealnymi. Nie ma innej możliwości oprócz F35.

Kiwi132
środa, 6 lutego 2019, 10:13

Czysty idiotyzm.... wydać tyle mld dolarów na samoloty. Cena samolotu około 100 mln za sztukę +/- 15 mln. Cena pocisku który zniszczy ten samolot - około 250 tyś dolarów. Czy nie lepiej kupić za taka kase systemy plot, bezzałogowe, inne pociski rakietowe i bronić się przed atakiem. Samoloty w 90% zostaną zniszczone na lotnisku itp. w razie ataku wrogiego kraju. Czy samolot myśliwski odstraszy agresora ? - ano nie odstraszy. Gdzie sens gdzie logika w takim zamówieniu ?

Dzx
środa, 6 lutego 2019, 09:59

Dobrze że w wymogach na nowy samolot nie ma wymogu pływania.

abc
środa, 6 lutego 2019, 08:34

Czy aby na pewno panie PiotrEI? To dlaczego Finowie mówią, że następcy Hornetów muszą dysponować własnościami stealth?

Davien
środa, 6 lutego 2019, 07:40

Rafał, tu masz racje, moja pomyłka, sądziłem że jak uzywaja Hornetów do patroli morskich to kupili tez dla nich Harpoony bo to jedyny typ jaki moga przenosic,zreszta w nowych wymaganiach tez sa misje morskie

Davien
środa, 6 lutego 2019, 07:35

Panie abx, obecnie Gripen E jest zintegrowany jedynie z IRIS-T i trwa powolna procedura integracji Meteora. Nie może uzywac JASSM ani zadnego innego uzbrojenia, a to co podajesz to dane z tabliczki informacyjnej SAAB-a z czym byc może da sie go zintegrowac w przyszłości o ile producenci się zgodzą i zapłacisz za to. SAAB nic ci panie abx nie dołaczy bo nie produkuje poza RBS-ami zadnego uzbrojenia, musi prosic producentó o zgode, a pozbawiony MiL-STD-1760 Gripen E nawet ci nie wykorzysta w pełni takiego JDAM czy innego JASSM-a. Co do kosztów lotu to panie abx kłania sie przetarg dla Szwajcarii i koszty lotu podane przez Szwedów to 27000 za godzine, 4700 to miał GripenC w pierwszych wersjach, pózniej i to wzrosło . Wiec jak widac Gripen lezyi kwiczy, zreszta w Szwajcarii wygrał jedynie ceną (112mln) za gołego a przegrał z F-18E i Rafale w kazdej innej kategorii. Finowie na cene patrzec nie będa:)

Davien
środa, 6 lutego 2019, 07:25

Panie CB, oczywiscie że są ale finowie uzywaja z tgo co wiem w lotnictwie harpoonów a jedynym pociskiem jaki przenosi EF-2000 to sporo słabszy Marte-ER, przy Rafale to akurat pocisk pokr to najmniejszy problem a Gripen na razie nie przenosi żadnego. Tu najlepiej ma F-18E i F-35

Davien
środa, 6 lutego 2019, 07:22

Pani e Piotr Kalinowski, jak na razie to włąsnie F-35 wygrywa wszędzie w Europie poza Niemcami, gdzie decyzja była tak czysto polityczna jak tylko mogła być wbrew życzeniom własnego wojska .

Davien
środa, 6 lutego 2019, 07:20

Volwerine, jak najbardziej spełnia, jest w stanie wykonywac dowolne z zdań jakie stawiaja Finowie wiec juz moze nie sciemniaj.

Davien
środa, 6 lutego 2019, 07:18

Pnaie PiotrEl rozumiem że piszesz o rosyjskim nielocie Su-57 ale on przeciez ma dwa silniki z Su-27, poducz sie troche bo ludzi w bład wprowadzasz:)

kbks
środa, 6 lutego 2019, 02:02

Tymczasem w Polsce: MON finansuje zakup i utrzymanie floty samolotów do przewozu polityków - łącznie 3 mld PLN W tym roku ministerstwo przekaże dodatkowe 0,5 mld PLN na potrzeby MSWiA oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz 571 mln na budowę dróg!? Razem mniej więcej tyle, co zakup Krabów. Kreatywna księgowość powoduje, ze nakłady na obronność rosną a wydatki, szczególnie na modernizacje, już niekoniecznie.

El
środa, 6 lutego 2019, 01:59

A co u nas? Czy do 2020 roku nasz rząd znajdzie choćby ołówek aby rozpisać założenia i wytyczne dla potencjalnych oferentów? Znając życie przez najbliższe 5-7 lat nic nie będzie się w tej kwestii działo, poza ogólnikowymi rozważaniami. A na końcu weźmiemy jakieś stare F16 bez uzbrojenia, które Izrael lub USA wycofa ze służby.

zbibi
środa, 6 lutego 2019, 01:36

F-35 może w Finlandii odpaść z zupełnie innego powodu - po drugiej w.ś. na mocy traktatu pokojowego bodajże z 1947 roku (?) Finlandia nie może posiadać samolotów z wewnętrzną komorą bombową, kiedyś miało to uniemożliwiać zakup bombowców przez ten kraj, później przez kilka dekad w zasadzie było nieaktualne, bo odrzutowce nosiły uzbrojenie pod skrzydłami i kadłubem a nie wewnątrz, teraz ten stary zapomniany traktat może odbić się rykoszetem bowiem zakup F-35 oznaczałby dla Finów złamanie porozumień międzynarodowych

De Retour
środa, 6 lutego 2019, 00:07

Francja poważnie podchodzi do tego przetargu. Na ćwiczenia ACE 2019 wysyłają do Finlandii aż 17 maszyn - 10 Rafale, 6 Mirage 2000 i AWACS. W styczniu Dassault robił tam "testy producenta" (oczywiście bez związku z przetargiem...) Gripen może okazać się czarnym koniem tych zawodów. Będzie ciekawie, każda z 5 proponowanych maszyn ma swoje szanse.

Rambo;)
wtorek, 5 lutego 2019, 22:33

Super? Poczekamy zobaczymy.

Nie interesuj się bo kociej mordy dostaniesz moderatorze!
wtorek, 5 lutego 2019, 22:25

To ciekawe że Boeing nie proponuje F-15. Najwyraźniej to niszowa konstrukcja

Marek
wtorek, 5 lutego 2019, 21:59

@Tatra A to czemu? W ich konkretnym przypadku Super Hornet z Growlerem do pary są bardzo rozsądnym wyborem. Może nawet bardziej rozsądnym od nowinek w postaci V generacji. Eksploatują przecież protoplastę tych właśnie samolotów, więc wprowadzenie Super Hornetów do linii powinno wiązać się ze stosunkowo małym kosztem.

PiotrEl
wtorek, 5 lutego 2019, 21:42

Sperhorror na 100%. Finowie w życiu nie wezmą nieuzbrojonego, jednosilnikowego nielota.

KOSA
wtorek, 5 lutego 2019, 21:03

Założę się że wybiorą WERSJĘ F 18 ASH. i z 12 - 14 wersji EA-18G Growler. Szkoda , że nasi decydenci nie zechcieli przyłączyć się do tego zakupu ani do zakupu przez Niemców. Dla Polski to najlepsza opcja F 18 w najnowszej wersji. a jak słyszę o przełamywaniu A2AD to jakoś do mnie to nie trafia. Kilka samolotów ma przełamywać obronę przed setkami samolotów potencjalnego przeciwnika bo o takim tu mowa. Tylko decydenci mają swoje plany i obawiam się , że nasza HARPIA TO BĘĄ UZYWKI NIESTETY . Kupione z wielką pompa i świadczące o tym że obecni decydenci dbają o nasze bezpieczeństwo. ACH.... a można by dołączyć się do zakupów nowych Samolotów Hercules jak to zrobili Niemcy z Francją. Brytyjczycy tez kupili nowe Herculesy . Już Zazdroszczę Dla Finów ich nowych maszyn.

Woola
wtorek, 5 lutego 2019, 20:48

Licząca 5,5 mln. ludzi Finlandia kupuje 64 ultranowoczesne samoloty bojowe, a 38 milionowa Polska przez najbliższe 20 lat będzie "analizować" i "wypracowywać koncepcje" w programie "Harpia". Może przesadzam lekko... nie 20, a jakieś 25 lat.

Pilot od TV
wtorek, 5 lutego 2019, 20:43

F-35 i jego niewielkie uzbrojenie ma przełamywac przestrzeń powietrzną na terenie wroga i eliminować główne cele, Polacy czy Finowie, muszą zaspokoic się wieolozadaniowymi z licznym uzbrojeniem, a precyzyjną wojnę zostawmy bogaczom jak Francja, Niemcy Holandia

w
wtorek, 5 lutego 2019, 20:22

nie mozna tych wymagań zerżnąć ?? Naszemu MON zejdzie z ćwierć wieku na opracowanie podobnych

Piotr Kalinowski
wtorek, 5 lutego 2019, 20:20

Tatra ma racje. Jeżeli f-35 przegra w Finlandii ,to straci całą Europę. Zostanie ew 40 -50[marzenie] sztuk harpii i,.... to wszystko, Pozostaną "tylko " rynki trzecie Zastanawia mnie tez wpływ bratobójczej wojny wewnątrzamerykańskiej . Bo wychodzi na to że głównym przeciwnikiem f-35 znowu będzie f-18 superHornet,.....

volverine
wtorek, 5 lutego 2019, 19:40

Davien F35 na papierze, aktualnie ten prototyp nie spełnia żadnego wymogu Finów

Paweł
wtorek, 5 lutego 2019, 19:18

Można montować zakupione samoloty u siebie????? Szok!!!

Pilot
wtorek, 5 lutego 2019, 19:18

Polska nigdy nie mogła by sobie pozwolić na taki 14 mld zakup.

Wujek dobra rada
wtorek, 5 lutego 2019, 19:02

MON powinien się natychmiast skontaktować z Finami i w przypadku wyboru sprzętu spełniającego również nasze potrzeby i oczekiwania cenowe, podłączyć się do zakupu.

-CB-
wtorek, 5 lutego 2019, 18:20

@Davien - No nie przesadzaj, bo są na świecie jeszcze inne rakiety przeciwokrętowe i rezygnacja z amerykańskiego samolotu nie oznacza równoczesnej rezygnacji z takich zdolności. Pozostałe maszyny mogą z powodzeniem przenosić RBSy, Exocety czy MARTE.

abx
wtorek, 5 lutego 2019, 17:38

#Davien wystarczy poczytać co proponuje nowsza wersja "JAS 39E/F Gripen mogą zostać uzbrojone w pociski klasy powietrze-powietrze Diehl IRIS-T, Python 4/5, A-Darter, AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder, Meteor i Spear oraz rakiety powietrze-ziemia RBS-15F ER, AGM-158 JASSM, Taurus KEPD 350, AGM-154 JSOW, AGM-65 Maverick i Brimstone. Będą przenosić także bomby lotnicze GBU-49, Spice 1000, GBU-10/12/14 Paveway II, GBU-22/24 Paveway III, JDAM, GBU-39 SDB I, GBU-53/B SDB II oraz Mk 80" Jak widać nie są na końcu lecz na czele, Saab deklaruje możliwość dołączenia każdej dodatkowej broni w znacznie krótszym czasie (specyfika oprogramowania), co do kosztów utrzymania to 10X mniejsze niż f-35 za godzinę lotu (poniżej 3700) no i czas wymiany silnika nie 36 a do 2 godzin :D

Rafal
wtorek, 5 lutego 2019, 16:17

@Davien tak tylko dla wyjasnienia, finskie F-18 nie przenosily i nie przenosza Harpoonow, tych uzywa marynaka wojenna, ktora poza Harpoonami jest zinteresowna izraelskimi Gabriel 5 dla zastapienia RBS15.

Observer
wtorek, 5 lutego 2019, 16:07

Przykład opisany w tym artykule przekłada się na zapotrzebowanie Polskiego lotnictwa wojskowego, którego potrzeby jakościowe jak i ilościowe są torzsame z Fińskim dla tego naszą rolą jest baczne pryglądanie się temu wyborowi i wyciąganie wniosków, również finansowych dla nas bowiem kwota 10-14 mld dolarów jest dramatycznie wysoka gdzie wydaje się bowiem, że dla nas F35 przez jego własności stealth są niezastąpione wrazie konieczności przełamania A2AD potencjalnego przeciwnika.

Polish blues
wtorek, 5 lutego 2019, 15:46

No a kiedy rusza nasza Harpia? Przed Orką a za Krukiem, czy odwrotnie?

Davien
wtorek, 5 lutego 2019, 15:23

No cóz faworyci to F-35 i F-18E. Rafale nie moze uzywac uzbrojenia amerykańskiego i wymagałby wymiany całosci na francuskie, EF-2000 podobnie nie może uzywac np JASSM i Harpoonów a watpliwe by Finowie uzywający swojego lotnictwa tz nad morzem zrezygnowli z pocisków przeciwokretowych. Gripen wypada tu najsłabiej nawet biorąc pod uwage współprace Szwecji z Finlandia.

Tatra
wtorek, 5 lutego 2019, 14:42

Jeżeli tutaj odpadnie F-35 to już będzie na 100% pewne że ten samolot to porażka.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama