Reklama
Reklama

MON: Umowa na śmigłowce ZOP w tym roku, na Kruka – w przyszłym. OPL i marynarka priorytetem

14 czerwca 2018, 16:49
Mi-24
FOT. ST. CHOR. MAR. A. DWULATEK/COM CAM DORSZ

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o stanie realizacji programów modernizacji Sił Zbrojnych. W komunikacie podkreśla się, że umowy na śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych mają być podpisane w tym roku, a maszyny uderzeniowe Kruk – w przyszłym roku.

W komunikacie wydanym kilka dni po unieważnieniu zaproszenia do składania ofert ostatecznych w postępowaniu na śmigłowce dla Wojsk Specjalnych resort obrony podsumował swoje działania dotyczące modernizacji. Powtórzył niedawną deklarację ministra Błaszczaka, że MON nie rezygnuje z żadnego programu modernizacyjnego. Nie rezygnujemy z żadnego z programów modernizacyjnych, niemniej jednak w oparciu o określone wcześniej priorytety, mając na uwadze możliwości budżetowe, w pierwszej kolejności stawiamy na rozwój obrony przeciwlotniczej oraz Marynarki Wojennej. – podał resort.

Nawiązał też do przyjęcia przez Radę Ministrów uchwały ws. „Szczegółowych kierunków przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych na lata 2017-2026”, będącą bazą dla planowania modernizacji na okres do 2026 roku.

W niedawnym wywiadzie dla TVP minister Błaszczak stwierdził, że po podpisaniu umowy na pierwszą fazę systemu Wisła będą prowadzone negocjacje dotyczące kolejnych programów, w pierwszej kolejności – okrętów podwodnych (w programie Orka). Minister przy okazji publikacji komunikatu stwierdził na Twitterze, że śmigłowce uderzeniowe oraz dla Marynarki Wojennej oraz program Orka będą "w pierwszej kolejności".

MON dodał, że zakupy śmigłowców to bardzo ważna inwestycja, która musi być poprzedzona głębokimi analizami. Z kolei wycofanie zaproszeń "w postępowaniu na część śmigłowców dla wojsk specjalnych" nie oznacza rezygnacji z całego programu śmigłowcowego. O możliwości anulowania tego postępowania Defence24.pl informował 16 maja.

Zakup śmigłowców dla Sił Zbrojnych to ważna inwestycja w bezpieczeństwo Rzeczypospolitej, dlatego musi być poparty niezwykle staranną analizą. Trzeba jasno określić, które śmigłowce są nam potrzebne w pierwszej kolejności, a które zakupy mogą jeszcze poczekać. Wojska specjalne dysponują najnowszymi (zaledwie kilkuletnimi) śmigłowcami w Siłach Zbrojnych RP. Wycofanie zaproszeń w postępowaniu na część śmigłowców dla wojsk specjalnych nie oznacza, że rezygnujemy z całego programu śmigłowcowego.

Ministerstwo Obrony Narodowej

Resort zadeklarował – zgodnie z wcześniejszymi informacjami przekazywanymi przez wiceministra Skurkiewicza, że priorytetem jest „pozyskanie nowych śmigłowców ZOP w wersji pokładowej, zastępujących planowane do wycofania śmigłowce SH-2G.”. MON przypomniał, że trwa postępowanie na śmigłowce ZOP (ze zdolnością wykonywania misji ratowniczych), a Inspektorat Uzbrojenia przygotowuje właśnie zaproszenia do składania ofert ostatecznych.

Wstępne oferty złożyły konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest (H225M Caracal) oraz PZL Świdnik (AW 101). Wiadomo też, bo już wcześniej informował o tym resort obrony, że trwa aktualizacja dokumentacji związanej z przetargiem na śmigłowce wielozadaniowe. Przypuszcza się, że może ona iść w kierunku pozyskania lżejszych śmigłowców zdolnych do operowania z okrętów klasy fregata/korweta, ale na razie nie zostało to oficjalnie potwierdzone.

W komunikacie odnosząc się do zakupu śmigłowców dla Marynarki Wojennej MON poinformował: „Nasze wymagania zostały bardzo precyzyjnie zdefiniowane w oparciu o potrzeby Sił Zbrojnych RP i wybierzemy ofertę, która je spełni. Zakłada się, że zawarcie umowy nastąpi jeszcze w tym roku.”.

Ministerstwo Obrony Narodowej odniosło się też do programu śmigłowca szturmowego Kruk. Zapowiedziało wszczęcie postępowania za kilka miesięcy, natomiast umowa powinna zostać podpisana w przyszłym roku.

Kończymy też prace analityczno-koncepcyjne i za kilka miesięcy ogłosimy postepowanie na pozyskanie nowych śmigłowców uderzeniowych. Gotowość dostawy śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP wyraziło wiele firm z Europy i USA. Wszystkie zaproponowane konstrukcje stanowią najwyższą jakość i pozyskanie ich znacznie rozszerzy zdolności lotnictwa śmigłowcowego. Za kilka miesięcy zostanie wszczęte postępowanie przetargowe, a umowę planujemy podpisać w przyszłym roku. Docelowo zakupione zostaną  32 śmigłowce uderzeniowe.

Ministerstwo Obrony Narodowej

Na początku roku resort poinformował Defence24.pl, że program śmigłowca szturmowego Kruk znajduje się na etapie oceny podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PIBP), który trwa co najmniej od połowy 2016 roku. Obecne postępowanie zakłada zakup 32 śmigłowców, aczkolwiek Strategiczny Przegląd Obronny rekomendował zwiększenie ich liczby.

Jako rozwiązanie pomostowe przewiduje się modernizację śmigłowców Mi-24, w tym poprzez uzbrojenie ich w przeciwpancerne pociski kierowane nowego typu. MON planuje również remonty i modernizacje innych typów wiropłatów używanych przez Siły Zbrojne RP.

KomentarzeLiczba komentarzy: 137
Martinez
sobota, 16 czerwca 2018, 23:52

Żenady ciąg dalszy widzę, obietnice obietnice dialogi zapytania papierki kasa się przelewa a sprzętu jak nie było tak nia ma

Robert_HH
sobota, 16 czerwca 2018, 19:47

Hmmm. To teraz \"morski\" Black Hawk albo AW 159.

podatnik
piątek, 15 czerwca 2018, 21:14

postawmy na Zeppeliny!

PolExit
piątek, 15 czerwca 2018, 18:33

Gdyby poprzednia ekipa kupowała sprzęt zamiast zwracać pieniądze do budżetu nie było by obecnych problemów, ze trzeba kupować uzbrojenia za 8 lat zaniedban

db+
sobota, 16 czerwca 2018, 17:23

Co prawda to prawda. Obecna ekipa nie oddaje pieniędzy do budżetu. Ona zupełnie jawnie realizuje z budżetu MON wydatki na rzecz innych ministerstw i służb. A poziom realizacji zadań priorytetowych PMT w ubiegłym roku wyniósł 55% założonego planu. A przy okazji: spróbuj sobie wyobrazić, jaki wrzask podniósłby się, gdyby w 2014 roku kupiono z budżetu MON śmigłowce dla policji, finansowano budowę dróg, pomników... A informacje na temat tego co kupiono dla wojska w ciągu 8 lat rządów poprzedników można bardzo łatwo znaleźć w sieci. Podobnie jak listę programów modernizacyjnych, które przez obecne władzę są tylko i wyłącznie kontynuowane. W większości nieudolnie.

Dropik
poniedziałek, 18 czerwca 2018, 08:32

Nie oddaje ale koncertowo je marnotrawi przy czym cały czas pożycza je na wysoki procent /z 10 razy drożej niż Czesi/ Do 2022 zmarnotrawione ponad 10 mld licząc tylko WOT i samoloty VIP czyli skromnie licząc.nie sztuka wydać pieniądze. Sztuka jest wydać je rozsądnie.

PolExit
niedziela, 17 czerwca 2018, 11:28

Pieniądze z budżetu MON szły na drogi, uchodźców, organizacje pozarządowe i parady - i larum żadnego nie było. No niby co kupiono skoro śmigłowców, OPL, BWP, artylerii nie kupiono?

vvv
poniedziałek, 18 czerwca 2018, 14:07

2x NSM ktora obecnie jest najnowocześnieszym oreżem w PL i zabezpiecza nasze wybrzeże. Rozpoczęto budowy niszczycieli min, leopardy 2a5 orz 14 leo2a4 z pełnym wyposażeniem, radary pola walki liwiec, kolejne rosomaki, rakiety jammsn, 8 masterów, mi-17 dla afganistaniu, optyka z PCO, poprad, flyeye, zerwane zamowienie na amunicje 120mm - MESKO nie potrafil dostarczyc amunicji 120mm spelniajace wymagania wojska, gotowe do podpisania programy rak, leopard 2pl, krab z nowym podwoziem, gotowe do podpisania caracale itp itd.

K.
niedziela, 17 czerwca 2018, 18:55

Śmigłowce wybrano , OPL także . Pierwszego nie ma w ogóle a drugie jest w części za dużo większe pieniądze .

Telamon
niedziela, 17 czerwca 2018, 16:54

W 2013 zakupiono np. Leopardy. Sprzęt dla nadbrzeżnego dywizjonu rakietowego, zamówiono pierwszego \"Kormorana\". Rozpoczęto produkcje AHS Krab (co ten rząd kontynuuje). o \"Raku\" też nie można zapomnieć. Kwestię śmigłowców wielozadaniowych rozwiązali w 2015. To te najbardziej widoczne projekty. Słowem toczyli oni kamień, ale akurat na rząd PiS przypadły kamienie milowe (czyli śmigłowce, samoloty szturmowe, prawie cała flota, połowa broni pancernej, wymiana całej floty transporterów gąsienicowych, obrona plot... to z tych dużych projektów). Z braku kasy uprawia się spychologię na teoretycznie trzecią kadencję, której PiS zapewne nie obejmie.

tyle
niedziela, 17 czerwca 2018, 10:35

Pytanie do Ciebie , Boczka i osób które ciągle argumentują w ten sam sposób. Jak było za PO tak dobrze w MON i w WP to dlaczego mamy taki nieciekawy stan naszych sił zbrojnych. Metafizyka czy zjawiska nadprzyrodzone? A wiem , to Macierewicz wszystko zniszczył. Cały chwalebny dorobek Klicha, Komorowskiego i Siemoniaka.

K.
niedziela, 17 czerwca 2018, 18:52

Siemoniak dostarczył ku temu argumentów . Są tacy którzy nie pamiętają albo nie chcą pamiętać , że zwroty do budżetu występowały w latach największego kryzysy gospodarczego od dekad , zresztą cięcia obejmowały także inne resorty bo trzeba było wybrać emerytury , leczenie ludzi itp. albo sprzęt dla wojska i inne inwestycje które mogły poczekać . Teraz gospodarka kwitnie a przekazuje się pieniądze z MON dla MSWiA , LPR , muzea , drogi , samoloty dla VIP . To stwarzanie pozorów , trzeba było zaplanować wydatki z innych resortów a nie wmawiać ludziom , że na obronność idą ustawowe pieniądze bo to z założenia nieprawda . Gdzie te nowe kontrakty ? Podpisano co przygotowali poprzednicy i tyle .

db+
niedziela, 17 czerwca 2018, 18:18

Żeby odpowiedzieć na to pytanie warto sięgnąć pamięcią parę lat wstecz. Na początku obecnej dekady sytuacja w Europie wydawała się na tyle stabilna, że nikt (łącznie z Amerykanami, którzy wycofali się praktycznie z Europy) nie zakładał nawet teoretycznie możliwości pełnoskalowego konfliktu w Europie. Także i u nas postawiono na rozwój armii w kierunku armii ekspedycyjnej (co okazało się błędem). I tak kształtowano plany modernizacyjne - zarówno pod kątem priorytetów, wymagań sprzętowych jak i dynamiki działań. Dopiero wydarzenia na Ukrainie i dalszy rozwój konfliktu na linii Ukraina-Rosja zmusiły decydentów do zmiany tego poglądu. Ale był to już rok 2014. PO utrzymała się przy władzy jeszcze tylko półtora roku. Warto przy tym nadmienić, że ostatnim poważnym i realnym skokiem jakościowym w zakresie modernizacji naszych SZ był zakup setki Leopardów z 2013 roku.

Lord
piątek, 15 czerwca 2018, 17:59

W MON zachodzą bardzo powoli zmiany. Zmiany przyspieszają im bliżej będą wybory samorządowe i do Sejmu. W 2017 roku nie wydano 2 % PKB na wojsko (kontrola NIK), a Minister otrzymał za to nagrodę pod koniec roku, co sugeruje że otrzymał ją między innymi za oszczędności dla budżetu. Przy czym zakupiono z tych pieniędzy samoloty VIP za ok. 3 mld a miało to kosztować 1,7 mld oraz wydano na inne rzeczy nie dla wojska. Budżet MON stał się rezerwą finansową dla rządu. Teraz mają być przeprowadzone przetargi na orkę i kruka itp. Do podpisanie dojdzie może w tym tempie po nowych wyborach do Sejmu za dwa lata. Wygląda na to, ze nie będzie modernizacji technicznej wojsk przez następne lata. Oprócz Wisły nie będzie orki, homara i kruka itp. bo nie ma na to środków finansowych mimo bardzo dobrej koniunktury na świecie i dużego PKB w Polsce oraz uszczelnienia VAT ok. 30 mld. Pytanie można zadać o to gdzie są wydawane te pieniądze? Dlaczego nie wydajemy na obronność, naukę, służbę zdrowia, opiekę nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, szkolnictwo i tworzenie nowych miejsc pracy w nowej gospodarce? Obawiam się, że nie jest tak świetnie jak jest to nam przedstawiane, ale bal trwa na Tytuniku a my zaraz będziemy ..........

mati
niedziela, 17 czerwca 2018, 14:50

to jest właśnie dezinformacja, wypisywana przez tuskowych trolii. otóż na samoloty dla VIP był oddzielny program (uchwała rady ministrów) i oddzielny budżet - 1.7 mld zł. to, że go przekroczono i dorzucono kasy z budżetu MON to inna sprawa.

MK
piątek, 15 czerwca 2018, 15:27

Tłumaczę: \"Śmigłowce dla Marynarki Wojennej i uderzeniowe oraz Orka w pierwszej kolejności.\" To znaczy tylko tyle że nic nie będzie zamówione zanim nie zamówimy wspomnianych śmigłowców i OP. Minister nic nie mówi o tym że kiedy zamówi omawiane pozycje. \"Dostarczymy wojsku nowoczesny sprzęt\". Minister wskazuje iż wojsko otrzyma nowoczesny sprzęt. Jaki - nie precyzuje. Może chodzić o drukarki albo zszywacze. Ale słowa dotrzyma. \"Nie rezygnujemy ze śmigłowców dla Wojsk Specjalnych.\" Minister podkreśla że wojska specjalne nadal będą używać śmigłowców. Nic nie mówi o nowych śmigłowcach. \"Umowę planujemy podpisać w przyszłym roku. \" To znaczy tyle że takie są plany. Każdy z nas ma różne plany, a życie je weryfikuje. \"Docelowo zakupione zostaną 32 śmigłowce uderzeniowe.\" Docelowo - a na początek może być mniej. Np 12. Albo 8. Ale docelowo 32. Czytajcie proszę ze zrozumieniem

Okręcik
piątek, 15 czerwca 2018, 16:44

Niestety masz rację co do tego co Pis \"planuje\" jak i do zrozumienia wypowiedzi przez pis@@. Cena jednostkowa za te ZOP będzie dużo \"niższa\" niż za 50 caracali, a jaki offset będzie, hoho

Brekobreko
piątek, 15 czerwca 2018, 14:29

Jak nie stać na Orkę i Kruka, to niech pomyślą o jakichś \"Śledziach\" i \"Wróblach\". Może to jest sposób :-)

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 14:13

jeszcze kilka tygodni temu niejaki pan Skurkiewicz mowił na SKON, że cały program śmiglowcowy (z modernizacją mi-24) to ma być 4,7 mld zł. Teraz się okazuje to będzie ze 20 mld . Same ah-64 licząc po 100mln $ (z logityką i uzbrojeniem) to jakies 14mld zł. Oni sobie robią z nas sami wiecie co. To jest rzucanie się od ściany do ściany.

Marek1
piątek, 15 czerwca 2018, 12:58

Kolejne wystąpienie dyżurnego bajkoopowiadacza z MON skierowane do elektoratu. Wyjdzie z tego realnie dokładnie to samo co z wszystkich poprzednich zapowiedzi, obietnic, planów, analiz, zamiarów, czyli ... NIC. WP ma duże kłopoty na absolutnie podstawowym poziomie - buty, mundury, bielizna, hełmy, kamizelki taktyczne/p.balistyczne,ect. ect.

olo
piątek, 15 czerwca 2018, 12:12

Kupujemy śmigłowce co roku od 5 lat. Jak na razie żadnego nie kupiliśmy. MON kłamie.

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:13

Kupujemy WSZYSTKO od 30 lat. Jak narazie zakupiono, wyprodukowano jakies smieszne, niezwiazane ze soba czesci uzbrojenia i tak to sobie gnije ... Np. te slawne F-16 ! Ile z nich jest sprawnych ? Ile jest uzbrojonych ? A amunicja, rakiety i bomby to chyba z tektury ... Okrety potonely. Czolgi zostaly w rowach. Pilnuje ich WOT zeby chlopy nie rozkradly. Fantastyczne osiagniecie na 30 lat Podleglosci, czyz Nie ...

Gts
piątek, 15 czerwca 2018, 15:04

A pieniadze przepadaja i o to chodzi. To cos przypomina pewne amerykabskiw programy pozyskiwania broni ktore koncza sie anulowaniem projektu po wydatkowaniu kilku miliardow dolarow. U nas lepiej bo wydatkowanych pieniedzy nikt publicznie nie widzi...

Myk
piątek, 15 czerwca 2018, 12:09

Co tydzień MON ma nowe priorytety, od samego mieszania herbata nie stanie się słodsza.

Gts
piątek, 15 czerwca 2018, 15:05

Oni maja taki szablon odpowiedzi. Dzienniakrz pyta o okrety to sa one prorytetem inny tydzien pozniej zapyta o smiglowce to sa one priorytetem. Wazne zeby tak sterowqc dziennikarzami zeby nie pytali o rozne programy w jednym tygodniu.

zniesmaczony
piątek, 15 czerwca 2018, 11:59

To co - kupujemy w końcu te Mi-24 czy nie, bo już się pogubiłem? ;-)

adams
piątek, 15 czerwca 2018, 11:48

Zaraz,zaraz,priorytetem miało być podpisanie kontraktu na drugą część Wisły a później Homar a teraz się okazuje że na pierwszym miejscu jest Orka a później Kruk.....Już w tych kretynizmach które ogłasza MON pogubiłem.Wpierw zapowiadają a później wszystko uwalają i tak do końca kadencji a później będzie tylko hasełko dla ciemnego ludu - Nie Zdążyliśmy

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:18

Wisla razem z Narwia splynely Nogatem do Konigsberga ...

Gts
piątek, 15 czerwca 2018, 15:08

Co tydzien jest inne pytanie od dziennikarzy i co tydzien jest inna opdowiedz. Tyle wystarczy by zwykli ludzie pytan nie zadawali tylko glosowali.

adams
piątek, 15 czerwca 2018, 18:26

I ludzie pójdą i zagłosują na tych samych,socjalem ich kupili a modernizacja wojska to będzie zupełna klapa.Nie miałbym nic przeciwko temu żeby dalej rządzili gdyby tylko w końcu wzięli się za modernizację wojska albo niech powiedzą że kasy niema bo wszystko idzie na 500+,wyprawka+ i Bóg jeden wie co jeszcze.A tak to tylko kupują głosy wyborców a wojsko mają gdzieś

cdee
piątek, 15 czerwca 2018, 11:29

ktos ma inwencje w kreowaniu i wynajdowaniu tych nazw. Jest pozniej czym rzucac i zonglowac. I nic nie robic

Brawo
piątek, 15 czerwca 2018, 10:17

Ja ogłaszam program PUSTY ŚMIECH z MON. Jest tani, do wdrożenia \"od zaraz\" a nie po 2022r, jest niskokosztowy, nie wymaga fazy analityczno-koncepcyjnej ani dialogów technicznych!! Ktoś się dołączy?

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:21

Biore udzial w tym programie od 1988. Jest widoczna poprawa.

Wesołek
piątek, 15 czerwca 2018, 10:11

Są rzeczy w których MON jest MISTRZOWSKO BEZBŁĘDNY: składanie pustych obietnic o terminach zakupów i potem ich zmienianie, próżne deliberacje, sufitowe planowanie , ogłaszanie że planują rozpisanie przetargu, niekończące się fazy analityczno-koncepcyjne i ich przedłużanie, rozpoczynanie dialogów i ich niemiłosierne przeciąganie, przedłużanie terminów i ostatecznie końcowe ich unieważnianie, po okresie wyczekiwania ponowne ich ogłaszanie po \"zredefiniowaniu\" czegoś niemożliwego dla nich do logicznego i racjonalnego zdefiniowania!!! Nie wiem czy ująłem wszystkie aspekty ich mistrzostwa. Chce ktoś uzupełnić moją listę? Chętnie dopiszę kolejne sugestie!!!!

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 10:11

ja myślałem że 500 krabów , homar i 4 dywizja jako wynik SPO jest priorytetem, a tu okazuje się że marynarka wojenna i bojowe wirniki w cenie F16 za sztukę.. Widać lobbyści z Ameryki osiągnęli co chcieli. No i jeszcze co to za pomysł żeby kupować śmigłowce pod fregaty które są już na wylocie. A że wejdą tam w zasadzie tylko aw-159 nie można powiedzieć że kupimy coś nowoczesnego co się nada w przyszłości.

jasio
piątek, 15 czerwca 2018, 09:09

No dobra to sobie pomarzyliśmy Teraz pokarzcie pieniądze Może ktoś nie zauważył ale cała forsa na modernizację armii poszła na największą flotę w Europie samolotów dla WIP plus zabawkę Macierewicza WOT Ta będzie generować koszty w nieskończoność

Jan
piątek, 15 czerwca 2018, 15:17

Z Twojej \"całej forsy\" trochę poszło jeszcze na Reginę i Raki, i radary, i miny, i Leo 2PL, i Daglezje, i Poprady, i Wisłę, i...

Koba
piątek, 15 czerwca 2018, 20:00

Niech kolega nie konfabuluje. Regina i Raki, to drobna część programu w tym i poprzednim roku. Leo2PL - nie wydana ani złotówka, Wisła również. Gdyby nie zaliczyć samolotów VIP do budżetu MON, to zamiast 2% PKB na obronę (i którym to procentem chwalą się panowie z PiS), wykonanie budżetu MON byłoby znacznie niższe.

jasio
piątek, 15 czerwca 2018, 19:38

Trochę poszło ,ale niedużo . Leo 2PL dwie sztuki . No i zapomniałeś że gacie też kupili bo z tym był duży kłopot

Gts
piątek, 15 czerwca 2018, 16:30

Wlasciwie to poszly zaliczki...

ito
piątek, 15 czerwca 2018, 07:51

Sporo czasu zajęło ustalenie, co Amerykanie mają do sprzedania i przepisanie wymagań tak, żeby pasowały. A ja to ślepawy jestem- nie widzę ani słowa o śmigłowcach SAR, które już latają na pożyczonym czasie.

Nieździwiony
piątek, 15 czerwca 2018, 16:46

Śmigłowce SAR mamy po modernizacji- Anakondy. Byc może będzie ich więcej. Był tu artykuł na ten temat na defence24

Infernoav
piątek, 15 czerwca 2018, 05:13

W pierwszej kolejności obrona powietrzna (no ok to rozsądne) i marynarka wojenna... Czyli okrętami zwalczania min będziemy bronili kierunku z bramy smoleńskiej na Warszawę?!?! Nie potrzeba nam do tego artylerii w tym rakietowej, ppk, BWP, Rosomaków z ppk, dronow, czołgów. Potrzebujemy w tym celu właśnie okrętów zwalczania min... Masakra, za już takie myślenie należałoby usunąć cały MON!!! Marynarka wojenna ma znikome znaczenie w obronie RP, główny ciężar poniosą wojska lądowe i to one powinny być zmodernizowane w pierwszej kolejności. Dopiero po zakończeniu ich modernizacji należy zainteresować się lotnictwem i marynarka wojenna.

Jan
piątek, 15 czerwca 2018, 15:20

Być może jest jak piszesz, ale ostatnio na naszą plażę morze wyrzuciło jakąś \"zgubę\" z rosyjskiego o.p., a to znaczy, że już teraz hasają sobie bezkarnie na naszych wodach i nie ma ich czym przegonić.

qwe
piątek, 15 czerwca 2018, 14:53

I tu się mylisz. Marynarka wojenna jest niesłusznie niedocenian. Okręt podwodny wyposażony w pociski manewrujacymi jest w stanie działac bardziej odstraszają o nic f16. Jeden pocisk manewrujacymi przymierzony np w elektrownie atomowa znacząco podraża koszty ataku na Polskę.

Eugene14
piątek, 15 czerwca 2018, 12:43

Infernaav ze wszystkim sie zgadzam oprocz tego ze lotnictwo potem OPL to tez lotnictwo powinnismy na dzis miec minimum 400 f 16 V i dwie eskadry f 35 + wisle narew i homara. To jest wtedy OPL.

Feluś
piątek, 15 czerwca 2018, 02:38

To wspaniale że \"wszystkie programy modernizacyjne będą kontynuowane\" - wnoszę z tej wypowiedzi że modernizacja saganów pamiętających jeszcze bitwę pod Lenino będzie przebiegać w sposób niezakłócony i świeżo odmalowane orzeszki WZ 40 będą płynąć do armii szerokim łukiem. Miejmy nadzieję że wznowiona zostanie również modernizacja odzieży wierzchniej żołnierza, której ostatnio brakuje bo zakupy zostały wstrzymane. Być może są jeszcze dostępne do modernizacji zestawy \"deszczyk\" albo \"moro\" mało pogryzione przez szczury, które dało by się zacerować - zmodernizować systemem gospodarskim. Natomiast co do kolejnych programów, które miały mieć priorytet, to według ostatnich doniesień priorytetem miała być druga faza Wisły i system Homar (jeszcze w tym roku). Jak rozumiem w międzyczasie nastąpiła pewna modyfikacja priorytetów i obecnie MON stawia na Orkę i Kruki ale wierzę w słowa: „nie rezygnujemy z żadnego z programów modernizacyjnych\". Sądzę zatem że żaden z tych programów nie zostanie zapomniany ani porzucony i będą po wsze czasy priorytetowymi programami PMT.

Łużyce
piątek, 15 czerwca 2018, 01:36

Kliknąłem w artykuł, zastanawiając się czy nie zacząć od komentarzy , bo jak przypuszczałem w treści artykułu będą wypowiedzi o \"pracach\", \"planach\", \"priorytetach\", \"wymaganiach\" itp. itp. No ale przeczytałem wpierw artykuł. To był błąd. Moje przypuszczenia potwierdziły się i należało od razu w komentarzach pisać: no w końcu kupicie coś w tym IU , bo sabotażu nie widać końca ...

mrozińsky
piątek, 15 czerwca 2018, 11:41

Pomyślałem dokładnie tak samo. Wytworzyła się już u mnie reakcja jak u psa Pawłowa. Jak widzę jakiś artykuł w którego tytule jest \"umowa w tym roku/kwartale/miesiącu etc\" od razu wzrasta ciśnienie. Czy ktokolwiek o zdrowych zmysłach jest w stanie uwierzyć w te zapewnienia?

Willgraf
piątek, 15 czerwca 2018, 01:34

W przetargu na smiglowce dla MW. nie bylo oferty Black Hawk, zatem jeśli wybór ma byc zgodny z prawem to tylko Caracale lub drozyzna z Leonardo...Black Hawk nie byl zgloszony do tej oferty

Marek
niedziela, 17 czerwca 2018, 12:32

A jak widzisz Caracala operującego OHP, skoro już z mniejszymi od niego SH-60B i MH-60R jest \"lekkie\" nie halo?

Polityk
piątek, 15 czerwca 2018, 01:02

Przepraszam, ale realnie nie będzie do wyborów żadnych zakupów dla wojska. Skala obietnic socjalnych jest tak wielka, że pieniędzy z pewnością nie wystarczy. Zresztą po wyborach pewnie też nie. Nadal będziemy mieli na stanie tyle a tyle sztuk czołgów, tyle a tyle śmigłowców, okrętów. Co z tego że kompletnie przestarzałych i zepsutych? W sprawozdaniach rocznych wyglądać będą imponująco. Zresztą na żadną wojnę się nie zanosi. Nie ma się czym przejmować.

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:33

Male sprostowanie - to przeszlosc - tych 40+ mld zl 2018 juz dawno nie ma. MON zaczyna na kredyt zuzywac budzet 2019 ...

Boczek
piątek, 15 czerwca 2018, 00:23

\"Przypuszcza się, że może ona iść w kierunku pozyskania lżejszych śmigłowców zdolnych do operowania z okrętów klasy fregata/korweta,...\" ### Aha, to co robiły H225M na pokładzie oferowanych Miecznikow?

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:35

MON jest dokladnie tego samego zdania boczek. Odmalujemy lekkie Mi-2 i do konca kadencji jakos dociagniemu. Potem niechby i potop ...

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 12:23

przecież chodzi o te stare OcHłaPy ,a tam wejdzie tylko stary Kamman i aw-159 bo sh60 nie wiejdzie. Za 5 lat i tak OHP powinny pojść więc sens ładowanie się w simgłowce które nie współpracują z tymi jednostkami jest bez sensu . tym bardziej że sam lynx to tez schodzący model.

Boczek
piątek, 15 czerwca 2018, 18:43

Po pierwsze napisane jest - \"okrętów klasy fregata/korweta\". Po drugie, tam nic innego nie wejdzie, bo hangary są dedykowane konkretnemu heli. Albo na odwrót.

Marek
niedziela, 17 czerwca 2018, 12:35

Nasze OHP musiałby się wydłużyć. Tak o jakieś 2.5m, żeby sh60 weszły. To coś więcej niż dłubanie przy przeróbce hangaru.

Dentysta
piątek, 15 czerwca 2018, 00:12

Po to zmienia się ministrów żeby nowy mógł powiedzieć jak stary rok wcześniej \"w przyszłym roku\" i by znów brzmiało to wiarygodnie. Max za rok zmiana ministra. Teksty przemówień są napisane dawno temu tylko z \"Polskie kły\" trzeba zmienić np. na \" Polskie zęby trzonowe\" albo \" Jedynka górna praw\" (jak wróci SLD to lewa).

Kol
czwartek, 14 czerwca 2018, 23:24

W sumie rok wyborczy. Muszą pojazać chociaz ze dwa śmiglaki. Wyborców oszukają, znawców wojska -nie.

dred
piątek, 15 czerwca 2018, 08:56

Rozumiem, że zaliczasz się do tych znafcow?:)

Dla wyborców
piątek, 15 czerwca 2018, 02:03

będzie nowe 300+.

zolka
piątek, 15 czerwca 2018, 01:14

Bo poprzednia ekipa wyborców \"nie oszukiwała\"???. Po ośmiu latach wypocin, \"szycia na miarę garnituru pod Airbusa\" i ogłaszając w roku wyborczym wygraną Caracanów, czy wybór Patriota, że nie wspomnę o wodowaniu Kormorana we wrześniu 2015r tuż przed wyborami.

db+
sobota, 16 czerwca 2018, 10:08

Program śmigłowcowy rozpoczął się w marcu 2012. W ciągu 3 lat i 2 miesięcy przeprowadzono całą procedurę przetargową, wyłoniono dostawcę i wykonano testy zwycięskiego śmigłowca. W międzyczasie Turbomeca zaproponowała na szczelu rządowym podjęcie produkcji i serwisowania silników Makila w WZL w Dęblinie w przypadku zwycięstwa Caracala w przetargu. A że w roku wyborczym? Mieli zawiesić postępowanie? Bo w przyszłym roku też są wybory. I podobnie jak PO w 2015 PIS jest pewien, że je wygra.

Ministar A
piątek, 15 czerwca 2018, 16:37

I mieli racje ! Kormoran plywa do dzis !

Willgraf
piątek, 15 czerwca 2018, 12:25

Oferta Airbusa była strzałem życia dla Polski jej przemyslu lotniczego i biła na głowę konkurencję pod względem oferty, osiągów i możliwości maszyn jak i ofsetu.licencji i ceny !!!!

bojowa owca
piątek, 15 czerwca 2018, 14:55

i dojenia z kasy której nie ma

Zenek
piątek, 15 czerwca 2018, 11:41

przynajmniej coś rozstrzygała...

zły
piątek, 15 czerwca 2018, 11:21

Poprzednia ekipa nie rządzi od trzech lat. A przede wszystkim nie składała aż tylu obietnic bez pokrycia (czyt. kłamała w żywe oczy).

DoktorViktorVektor
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:59

Skoro już kupujrmy S70i bieda hawk to powinni kupić SH60 by zaoszczędzić kasę na unifikacji

ktos
piątek, 15 czerwca 2018, 10:21

Te tak zwane biedahawki jak je nazywasz sa lata swietlne przed naszymi obecnymi smiglowcami, wiec nie wiem skad narzekania.

orzel
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:58

Fajnie by było jeszcze jakiś BWP? od biedy ujdzie więcej Rosomaków

Trzeźwy
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:53

Może zamiast wielkich zakupów: korwet, śmigłowców uderzeniowych itp., zacznijcie od czegoś prostszego. Na przykład zwykłych samochodów terenowych i ciężarówek.

Pijany
piątek, 15 czerwca 2018, 02:12

Można to jeszcze bardzie uprościć. Niech kupią dużo zegarków i innych \"trofiejnych\" artykułów. Niechaj też zwiększą produkcję Polmosów we wschodniej części kraju. To wyhamuje skutecznie każdą ofensywę lądową.

zniesmaczony
piątek, 15 czerwca 2018, 12:04

Będzie wręcz odwrotnie. Alkohol dla potencjalnego najeźdźcy ze wschodu jest niczym szpinak dla Popeye\'a :D.

horizon
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:37

Baza w Redzikowie potrzebuje osłony od morza więc MON może dostał jakieś korzystne kredyty...

Lazy Lazer
piątek, 15 czerwca 2018, 16:42

Jesli to tam zabazuje jakas sojusznicza baza Okinawa II to i kredyty sie znajda i Patryjoty ustawia. Te nasze co zaplacilismy.

dropik
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:36

w zeszłym tygodniu mieliśmy modernizować mi-24, żeby doczekały do Kruka który miał wystartować (cokolwiek miałoby to znaczyć) po 2022. Chaos. i tzw polski przetarg czyli ustawka pod blackhawki i Apache. Skoro tak otwarcie mówimy że bierzemy amerykańskie to o jakie konkurencyjnej cenie możemy mówić? Wszystko będzie drogie jak wisła (ok 500mln $ za drogo)

qwe
piątek, 15 czerwca 2018, 10:29

Na Apache nas nie stać, dlatego weźmiemy Vipery

QVX
piątek, 15 czerwca 2018, 13:04

Na Vipery też nas nie stać przy marketingu Bella, który szuka jelenia do sfinansowania upgrade\'u awioniki, żeby USMC nie płacił.

Ireneusz
piątek, 15 czerwca 2018, 07:36

Z kąd wiesz że wisła za droga , jeśli mikt na świecie takiej konfiguracji nie ma . Masz informacje z fusów , kuli czy gwiazd ?

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 14:16

generalnie wróżę z gwiazd tj porównuję do kontraktu rumunskiego i oświadczeń co do ceny ibcs.

krk
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:04

ta informacja jest na tyle wiarygodna co deklaracje AM - raczej informacja medialna bo media zaczęły pisać że pis jest nieporadny... ale nawet jeśli Błaszczak ma rację to - de facto - PiS nic nie zrobi ze śmigłowcami przez 4 lata - Caracal wybrany w 2015 (abstrachując czy to był dobry wybór) - po 4 latach aboslutnej władzy PiS nie będzie śmigłowca...

Polak
czwartek, 14 czerwca 2018, 20:55

Już się w tym pogubiłem. Na początku dla Monu priorytetem był Homar- miała być decyzja do połowy roku. Następnie priorytetem były śmigłowce pokładowe a Orka po 2022r.Niedawno było o tym, że w tym roku zamówią Rosomak BMS i drony. Teraz w czerwcu Orka jest najważniejsza i śmigłowce ZOP i wrócił temat Kruka. Czyli decyzja dotycząca programu Homar zostanie przesunięta w czasie czy też w tym roku podpisana?

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:44

Przegapiles ! Orka juz byla. Teraz MON szykuje sie do zniw ...

xiom
piątek, 15 czerwca 2018, 15:03

naucz się odróżniać rzeczywiste komunikaty MON od komentarzy różnej maści komentatorów. To pomoże! :)

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 14:17

może z homarem nie wyszło to zmienili priorytety . jak z tymi nie wyjdzie to znowu je zmienią.

Lo
piątek, 15 czerwca 2018, 01:53

Naucz się czytać i odróżniać: przetarg, wybór dostawcy od podpisu na umowie a dalej droga do realizacji i zapłaty. Jakby Orki kupili w tym roku (umowa) to będą one najwcześniej po 2022 a pewnie ostatnia z trzech ok 2025-2026. A że podpiszą na koniec roku lub w przyszłym to dołuż sobie min. 1 rok.

Perun
czwartek, 14 czerwca 2018, 20:46

Niekończące się obietnice. To jest po prostu żałosne.

Jato
czwartek, 14 czerwca 2018, 20:40

Zwykła ściema i zawracanie głowy. Niech sobie dadzą już spokój z tymi planami modernizacyjnymi, tyle już ich było, że trudno sie w tym połapać. Pozostaje przetopić czołgi, samoloty i okręty w hutach, a żołnierzy i marynarzy rozpuścić do domów. Niech wreszcie skończy się to szaleństwo.

Zygfrytch
czwartek, 14 czerwca 2018, 20:26

Jak by te barwne zapowiedzi były finalizowane to chciało ,by się to czytać:)

w2
czwartek, 14 czerwca 2018, 20:03

Podstawą powinny być kontynuowanie Wisły, Narew, Homar, nowe ppk SR i NLOS oraz granatniki dla piechoty. No i trochę śmigłowców

Ministar A
piątek, 15 czerwca 2018, 16:49

Wisla wyschla, Naerw to sciek. Nie ma co zalowac.

ZZZ
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:56

\"Nie rezygnujemy z żadnego z programów modernizacyjnych, niemniej jednak w oparciu o określone wcześniej priorytety, mając na uwadze możliwości budżetowe, w pierwszej kolejności stawiamy na rozwój obrony przeciwlotniczej oraz Marynarki Wojennej\" - to co się dzieje z tymi miliardami złotych, które wpływają do polskiego budżetu? Rozkradzione?

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:51

Juz dawno wydane ! Pisalem o tym juz w lutym !!

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 14:18

suweren je konsumuje ;)

Feluś
piątek, 15 czerwca 2018, 02:53

Ostatnio poszły na zaliczki, eskadrę do przewozu NO w P i podwyżki dla żołnierzy mające zwiększyć przywiązanie do cywilnego zwierzchnictwa.

MiP
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:51

A rozpoczęły się negocjacje w kwietniu tak jak zapowiadali na drugi etap Wisły czy teraz Orka jest najważniejsza bo już się pogubiłem.....

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 10:26

słuchajcie no : Polska jest najważniejsza ! ;)

PKP kargo
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:51

Zobaczymy co będzie przed wyborami do Sejmu na defiladzie wojska Polskiego... Za dużo srok za ogon chcecie złapać... Po co zop jak to nawet nie wystartuje bez opl... Kruk to program dla bogatych za 16 apaczow zapłacimy ile 8mld zł z uzbrojeniem, częściami, personelem, bez słynnego offsetu oczywiscie(jeżeli nas jak Azjatow policza) ... Bez sens... Co to jest 16 maszyn...8mld to lepiej przeznaczyć na Narew i wisle i Homara po 2,5mld...a jak z tych dennych Łodzi op się zrezygnuje to po 5mld na 3 najważniejsze programy... Homar wszystko rozdupcy z 200km a Wisła i Narew broni, Leo się okopia a f-16 jassmer i bombami rozwala wszystko co się do NAJJAŚNIEJSZEJ RP ZBLIŻY... A potem kupcie dla delta fors helikoptery i zop i csar i op i borsuki itp... Ale wpierw skończcie dach i wstawcie drzwi i okna i płot postawcie, media dociagnijcie... Trawnik, meble, malowanie sypialni na koniec... Ja jestem laikiem, ale wiem, że potencjalne zastrzelenie rakiety z atom em daje nam Wisła, Narew i Homar... Jeżeli ma się dobre rakiety... A zop csar Kruk, op, i nawet f16 nam tego nie gwarantuje... Lepiej żeby wróg zajął jakiś powiat niż jakby nam atom miał spaść na głowę... Bo wtedy Polski już nie będzie... Obywatele tworzą naród a nie granice... Stracimy to odbijemy, ale gdy wyparujemy...

nikt ważny
piątek, 15 czerwca 2018, 10:54

W obiegowych słowach ale widzę że dobrze pan rozumie istotę obronności. Polecam wszystkim również właściwe zdefiniowanie używanych pojęć. Mnóstwo jest dyskusji o nosicielach uzbrojenia i transporcie (mimo że ten podstawowy woła o pomstę i wymaga natychmiastowej interwencji) za to mało kto rozumie że uzbrojeniem jest amunicja - pociski, rakiety wraz z systemami dozoru, rozpoznania i wskazywania celów a nie czołgi, śmigłowce, okręty, artyleria. Nie będzie żadnego bezpieczeństwa i obronności bez uzbrojenia i sprawnych, wyćwiczonych, zdeterminowanych, najedzonych i mobilnych żołnierzy. Będziemy mieli za to wielki park nosicieli i transporterów bez amunicji, paliwa i załóg do ich obsługi. Pozdrawiam

PKP kargo
piątek, 15 czerwca 2018, 15:01

Ja osobiście to bym schrony przeciwatomowe starał wdrożyć dla kobiet i dzieci... Bo obrona tego typu też być powinna, gdy za Rosjan robi się wroga...

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 16:57

Moze i kilka pociagow pancernych ... Przeciez trzeba bedzie jakos te zloto dowiezc do Zaleszczykow ?

nikt ważny
piątek, 15 czerwca 2018, 16:16

Jeśli planować całą strategię bezpieczeństwa RP to zgadzam się. To zadanie jednak bardziej w kierunku OC a nie SZ RP. OC jednak praktycznie nie istnieje a zadania na nią nałożone przepisami są jedynie teorią zaś w praktyce prócz dużej ilości biurek niektóre zadania wykonuje straż pożarna. Reszta \"leży\".

Marek13
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:26

Proszę się nie gniewać, ale ileż to już razy słyszeliśmy te wzniosłe zapowiedzi, to już bym wolał żeby kupili choinki na Boże Narodzenie, to już bardziej pewne... i tańsze.

Judasz iskariota
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:26

No i Homar z Narwią oraz nowe granatniki przeciwpancerne odłożone na lata 2030-2040. Tak się rozbraja nasza armię. Wszystkie wymienione programy w powyższym artykule zostaną zakupione w USA i przepłacone. Dobrze że orek amerykance nie mają takich jakie chcemy bo też bralibyśmy na kolanach. A potem będzie dziwienie...ustawa 447...

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 17:02

Miec orki to maja, Ale podbitym narodom sie oferuje przestarzaly zlom III-go gatunku. Koniecznie z ukrytym wylacznikiem wifi ...

Szuwarek
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:10

Kiedyś Świdnik przedstawił projekt Sokoła w wersji morskiej. Składany wirnik, podwozie od Lynxa. Wystarczyłoby dodać wyposażenie pop, a może i rakiety, ukraińskie silniki i problem pokładowej maszyny byłby rozwiązany.

dropik
piątek, 15 czerwca 2018, 16:13

serio ? a ja mysalem że to wyposażenie jest najważniejsze a nie jakiś wirnik i podowzie. A sam sokół jest za mały na zop czy sar.

Gras
piątek, 15 czerwca 2018, 09:55

Błąd największy ze sprzedano Świdnik szkoda firma ma potencjał brakowało wyłącznie silnikow.

MI6
czwartek, 14 czerwca 2018, 19:03

W przyszłym roku wybory, politycy PiS musza sie pochwalić ze zmodernizowali armię i jednocześnie odeprzeć zarzuty o wstrzymanie modernizacji wojska. Szkoda tylko ze przez trzy lata zmarnowano czas i właściwie nie zamknięto żadnego dużego kontraktu modernizacyjnego umową (patriot jedynie pierwszy etap). A podobno miało byc lepiej niż za poprzedników. Modernizacja Mi24 dobra rzecz tylko zeby to u nas szybciej szło. Jeśli w przyszłym roku ma byc kruk podpisany to jakoś to nie widze, przy naszym tempie modernizacji kruk bedzie szybciej niż zmodernizowaneMi24 no chyba ze kruka nie bedzie w przyszłym roku. Ciekawe czy Mi dostaną pociski ppanc szybciej niż Rośki?

Ministar A
piątek, 15 czerwca 2018, 17:04

No chwala sie non-stop 24/7. Juz chyba sami zaczeli wierzyc, ze sa tak wspaniali.

orzel
czwartek, 14 czerwca 2018, 22:02

byle by te umowy domknęli przed wyborami w razie jakby przegrali (dobrzy nie są ale alternatywa jest jeszcze gorsza :/ ). Mnie najbardziej nerwi BWP 1 w polskiej armii, to jest dopiero muzeum

Antek
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:22

Tak to prawda szkoda czasu. Można powiedziec że Maciarewicz nie sprawdził się. Nie był ministrem do pracy nad modernizacja.

sos
czwartek, 14 czerwca 2018, 21:14

Macierewicz podpisał umowy na około 20 mld zł ( bez Patriotów). Po co kłamiesz?

Rafal
piątek, 15 czerwca 2018, 12:56

Ta 20mld, na WOT i kontynuacje projektow poprzedniego rzadu.

Rozczarowany
piątek, 15 czerwca 2018, 11:13

... I kupił, hałdy węgla, krówki, samoloty vip, przekroje karabinów snajperskich, i co tam jeszcze?

tomuciwitt
piątek, 15 czerwca 2018, 11:04

Argument dziwny. Te kontrakty w większości będą realizowane do roku 2020-2022. Od 2016 roku to będzie 7 lat. 3 mld zł z rocznie. Normalnie szał . Dział budżetu MON na wydatki modernizacyjne to około 10 mld zł rocznie.

Tedi
piątek, 15 czerwca 2018, 09:56

Ale rumuni w tym samym czasie zrobili więcej więc da się lepiej i szybciej.

rmarcin555
piątek, 15 czerwca 2018, 09:55

@sos Maciareiwcz podpisał to co było przygotowane wcześniej i czego nie dało się uwalić. Jego własnym wkładem był zakup węgla i nieprzetestowanego karabinka.

sos
piątek, 15 czerwca 2018, 13:40

Aż chce się szpetnie zakląć jak się widzi , co poglądy polityczne robią z mózgami niektórych ludzi. A dlaczego ekipa z PO też tylko ciągle coś przygotowywała. 8 lat to aż nadto aby wiele rozgrzebanych przez nią spraw ostatecznie sfinalizować. Po pytaniu , dlaczego Caracale nie zostały definitywnie kupione przez Siemoniaka , zalega wymowna cisza. Macierewicz działał cokolwiek chaotycznie i niepotrzebnie wiele obiecywał , ale za to nie bał się podpisywać wielomiliardowych kontraktów.

db+
sobota, 16 czerwca 2018, 17:41

Na szybko kilka tematów zakończonych przez poprzednią ekipę: zamówienie pierwszego DMO Regina (i sfinalizowanie tematu, mimo problemów z podwoziem), zakup setki Leopardów, zakup 5 samolotów CASA, zakup pocisków JASSM, zakup pierwszego NDR. Znalazły by się i inne, ale i to wystarczy. I tak jest to jakieś 5 razy więcej, niż zrobiła obecna ekipa. Proszę sobie darować odpowiedź w stylu \"co poglądy polityczne...\" Prosiłbym o konkretne fakty: daty, programy, ilości.

Boczek
piątek, 15 czerwca 2018, 18:56

I kupowała i przygotowywała. Problemem aktualnej jest to że z wyjątkiem drobiazgów niczego nie przygotowuje i wszystko stanęło. Najwyraźniej problemem jest zrozumienie faktu, że przygotowanie większego programu wymaga więcej niż jedną kadencję - nawet zwykły zakup trudno jest zrealizować w obrębie jednej kadencji. Przykład - przegotowanie Sa\'ar6 kupowanego kompletnie za granicą i składającego się istniejących komponentów zajęło 7+ lat. A Izraelowi można wiele rzeczy zarzucić ale nie brak sprawności w pozyskiwaniu sprzętu dla armii. Już kiedyś tłumaczyłem - nawet zła decyzja jest zawsze lepsza niż spóźniona. Bywają wyjątki ale są rzadkie.

Marek
niedziela, 17 czerwca 2018, 12:38

Mieli przecież pełne dwie kadencje. I co z tego?

sos
sobota, 16 czerwca 2018, 13:48

8 lat , to są pełne dwie kadencje, ale lepiej gonić króliczka niż go złapać. W czym PO była mistrzem? W dziedzinie wojskowej , była to pozoracja.

rmarcin555
piątek, 15 czerwca 2018, 18:27

@sos No nie bał się uwalić przetargu na śmigłowce to fakt. Nie bał się zatrudniać w MONie kogo popadnie.

Grredo
piątek, 15 czerwca 2018, 08:50

A po odliczeniu samolotów VIP i węgla na składach ile z tego zostanie. Bzdurne dialogi i analizy także kosztują. Wszyscy wiedzą, że do skutecznej obrony potrzebna jest NAREW. Najlepiej i to nie zamiast a obok dzisiejszych systemów newa . dopiero potem można kupować okręty, samochody, bwp i czołgi.

Nieździwiony
piątek, 15 czerwca 2018, 17:21

A ta Narew i elementy do np. Wisły to na czym będą latać , na wozach drabiniastych czy na Honkerach? Wcześniej jest Pegaz z np. Mustangiem (aby taniej było)

skipper
piątek, 15 czerwca 2018, 07:44

odpowiedz z kim ?

Vvv
piątek, 15 czerwca 2018, 04:02

Podpisał gotowe umowy które były w 100% zasługa i ciężka praca Po. Jego zasługa to taka ze nie wysech mu tusz w długopisie przy stawianiu podpisu

Stachu
piątek, 15 czerwca 2018, 02:03

Jakie 20 mld zł, co ty bredzisz?

Zajac
piątek, 15 czerwca 2018, 17:09

Bo tu jakos magicznie nie przychodzi do glowy, ze te 40+ mld zl 2018 to jest wlasnie glowne fake news ...

cooky
piątek, 15 czerwca 2018, 01:03

podpisać łatwo ale kupić za te kase coś potrzebnego i z głową to juz inna sprawa, ja tez bym podpisał byle co żeby kasa nie wróciła do budżetu- holowniki, okręty ratownicze, długopisy itp..... MON od kilkunastu lat to wielka farsa

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama