Reklama
Reklama
Reklama

Program Kruk: co najmniej 32 śmigłowce. Przygotowania do modernizacji Mi-24

2 lutego 2018, 15:57
DSC09057 (1)
Fot. J.Sabak

W programie Kruk planowane jest pozyskanie 32 śmigłowców uderzeniowych, ale wyniki SPO wskazują na znacznie większą potrzebę w dziedzinie tego typu uzbrojenia – informuje MON. Równolegle z procedurą zakupu nowych maszyn trwają prace nad wymaganiami dla modernizacji śmigłowców Mi-24 w celu utrzymania ich w linii do czasu wprowadzenia następców

Jak wynika z informacji jakie Defence24 otrzymał od Mnisterstwa Obrony Narodowej w kwestii programu śmigłowców uderzeniowych Kruk trwają obecnie analizy prawne, związane z trybem realizacji. - Inspektorat Uzbrojenia oczekuje na wyniki oceny występowania Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa, od którego uzależniony jest dalszy harmonogram działań – czytamy w odpowiedzi jaką otrzymaliśmy z Oddział Mediów Centrum Operacyjne MON. Status BP z pewnością przyspieszyłby proces, gdyż umożliwiłby pominięcie długotrwałej procedury przetargowej. Dałby też możliwość wskazania preferowanych podmiotów i uprościł udział strony amerykańskiej.

Oferowane Polsce śmigłowce Boeing AH-64E Apache Guardian oraz Bell AH-1Z Viper są dostępne jedynie w ramach programu Foreign Military Sale. Jest to procedura G2G, czyli tryb umowy międzyrządowej o sztywno określonych przez prawo amerykańskie zasadach, które nie są w niektórych punktach kompatybilne z procedurami przetargowymi.

Czytaj też: Macierewicz: Włosi i Amerykanie w programie Kruk. Decyzja w 2018 roku

Jednocześnie należy zauważyć, że informacje o pracach nad procedurą, wymaganiami i innymi aspektami związanymi z przeprowadzeniem zakupu śmigłowców w programie Kruk deklarowane są przez MON co najmniej od połowy 2016 roku. Wówczas informowano członków Sejmowej Komisji Obrony Narodowej o pracach analityczno-koncepcyjnych w Sztabie Generalnym i DGRSZ w zakresie zmiany zmiany wymagań taktyczno-technicznych ale też wspomianego trybu Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa. 

Wraz z informacjami na temat, de facto, braku postępów w programie Kruk, MON potwierdził, że brana jest pod uwagę modernizację śmigłowców Mi-24. Jej celem jest utrzymanie zdolności operacyjnych jakie zapewniają śmigłowce szturmowe co najmniej do wprowadzenia do służby maszyn w ramach programu Kruk. - Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych jest w trakcie prac analitycznych związanych z modernizacją Mi-24 – czytamy w komunikacie.

Wydłużenie resursów, a przede wszystkim przywrócenie śmigłowcom Mi-24 zdolności zwalczania celów opancerzonych jest dziś kluczowa. Nie tylko dla podtrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych w tym zakresie, ale również, a być może przede wszystkim, dla utrzymania w gotowości i dalszego szkolenia załóg maszyn tej klasy.

Obecnie polskie Mi-24 nie posiadają na uzbrojeniu żadnych kierowanych pocisków rakietowych, a jedynie posowieckie rakiety niekierowane i zasobniki artyleryjskie oraz karabin maszynowy 12,7 mm w wieżyczce dziobowej. Nie są więc zdolne do zwalczania czołgów jak również precyzyjnego rażenia większości celów, zwłaszcza ruchomych. Do tego zapas części zamiennych dla czterolufowych karabinów maszynowych kurczy się grożąc utratą kolejnego systemu uzbrojenia. Inne problemy tych to przestarzała awionika i optoelektronika oraz niskie osiągi starego typu silników stosowanych w polskich Mi-24, zwłaszcza na większych wysokościach lub przy wysokiej temperaturze.

Czytaj też: Senegalski śmigłowiec Mi-24 wyremontowany w Łodzi

Modernizację śmigłowców są w stanie przeprowadzić krajowe zakłady, przede wszystkim WZL-1 w Łodzi, który w ubiegłym roku remontował senegalskie maszyny Mi-24W, podnosząc zauważalnie ich osiągi. Zakłady zaprezentowały również podczas MSPO 2017 ofertę modernizacji polskich maszyn Mi-24 i Mi-17. Do ich realizacji, oprócz funduszy, potrzebne są też decyzje gestora dotyczące zakresu modyfikacji systemów uzbrojenia, obserwacji czy awioniki. Jest to szczególnie ważne w kontekście instalacji systemów kierowania uzbrojeniem.

KomentarzeLiczba komentarzy: 118
M@ro
piątek, 29 czerwca 2018, 14:09

Nie no... biedactwa zapomniały rakiet dokupić... Czyli jak w Humvee skończy się amunicja, to kupią nowe wozy :P Moim zdaniem powinni DOKUPIĆ nowe śmigłowce, najlepiej Apacze, choć i one do nowych nie należą, ale ich mega zaletą są rakiety Helfire i dobry radar, nie są też na płozach... Tak czy inaczej, Mi-24 to unikalny i na razie niezastąpiony śmigłowiec, bo oprócz zadań szturmowych może przewozić kilku żołnierzy, np. komandosów lub rannych i wg mnie ze względu na to powinno się go trzymać ile się da. Dobrym pomysłem byłaby też przebudowa na powietrzne stanowisko dowodzenia, co mogłoby usprawnić dowodzenie większą grupą nowszych i lżejszych maszyn szturmowych i pozostawiało by awaryjną możliwość włączenia się do walki. Ciekawe, czy ktoś w ogóle na to wpadnie [pewnie jak zwykle nie, a potem będzie lament].

hobbymilitia
piątek, 15 czerwca 2018, 12:23

kupili by Apache Guardiamy i byloby po klopocie

Pan Nikt
sobota, 17 lutego 2018, 01:33

A te śmigłowce nie mają czasem w papierach, nadzoru przez konserwatora zabytków? Pytam poważnie bo to by tłumaczyło fakt, że jeszcze ich nie wymieniono i że trzeba je modernizować.

malkontent
poniedziałek, 5 lutego 2018, 16:22

Kolejna fakt na temat budżetu. Jest krucho z kasą w kasie i do póki nie będzie jej więcej, to żadne modernizacje ani zakupy nie ruszą.

Lol
poniedziałek, 5 lutego 2018, 11:33

To o 32 za dużo... Czy jakiekolwiek państwo uzywalo już tego rodzaju uzbrojenia w konflikcie symetrycznym, gdzie OPL jest lepsza, niż żadna? Jaki sens mają bajania o śmigłowcach szturmowych w Polsce, skoro nie jesteśmy w stanie przeciwdziałać dominacji przeciwnika w naszej strefie powietrznej? Te 32 Apache, to akurat dwie eskadry F16.

AAA
poniedziałek, 5 lutego 2018, 09:12

Jedyne co jest prawdą, to że Mi-24 będą służyć i służyć... reszta to kit i bałach

na złom
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 21:34

Tylko nie wiem komu, bo ich bezużyteczność w razie w jest oczywista.

Drzewica
poniedziałek, 5 lutego 2018, 08:38

Modernizacja powinna też obejmować wymianę silników na ukraińskie produkcji Motor Sicz.

Realista
niedziela, 4 lutego 2018, 13:31

Wegry juz swoje mi 24 remontuja a nasi debatuja niewiem nad czym kupic licencje na nowe silniki od motor sich Vk 2500 03 podniesie to mozliwosci i zmniejszy koszty obslugi zaczac remonty na cala europe całej lini mi czy w tym kraju ma ktos jeszcze jakies ambicje aby byc niezaleznym od innych.Z ruskim raczej sie niedogadamy a czesci potrzebne i niema sie co oszukiwac jestesmy skazani aby pozyskiwac licencje na produkcje czesci w kraju a nawet sciagniecie motor szicha do polski zanim kto inny to zrobi.

rydwan
poniedziałek, 5 lutego 2018, 09:37

ale wegrzy nie remontuja nic wiecej nie kupuja wisły o narwi tylko marzą ,bwp? to dla nich nieosiągalna granica .Wegry uzywaja cały czas poruskiego sprzet o jakosci jaka dobrze znamy

r0t0r7
niedziela, 4 lutego 2018, 07:16

Jak to jest z rakietami ? Podobno Mesko ma licencję na produkcję rakiet Thalesa 68mm (z półaktywnym naprowadzaniem) ale podobno w ramach offsetu dostaliśmy technologię Hydry 70mm (też jest opcja naprowadzania). Co do rakiet powietrze-powietrze to zamiast Stingera może być znowu GAD ale nie z rosyjską Strzałą a Piorunem choć to jest opcja mikro. Najlepiej jednak brać Sidewindera którego już używamy. Jeśli chodzi o tańszego PPK to kodowany oświetlacz celu już jest jak wypali Pirat/Pirat2 to można próbować go integrować choć zasięg jednak za mały. Zintegrowany oświetlacz celu i tak się przyda do naprowadzania amunicji 120 i 155mm i jak daj Boże wypali to i Fenix APR choć funkcję oświetlacza powinny mieć drony. Rakiety 70mm to szansa na własne uzbrojenie dronów bojowych.

jhs
sobota, 3 lutego 2018, 21:26

MON przypomina psa patrzacego na smakolyka; slini sie, przestepuje lape na lape, wpatrzony a swiat uzbrojenia idzie naprzod. Od 2 lat MON mydli wszystkim oczy, a it tak nic sie nie stanie procedura zakupowa sie nie zmieni w Polsce. Przeciwstawne wymagania podmiotow zakupowych, desintegracja processowa, barak kontroli egzekucji. Resultat - nic sie nie zmienia, tylko wkladamy nowe silniki w stare zardzewiale wraki roztrwaniajac mojatek bez jakiegokolwiek postepu technologiczngeo czy obronnosciowego. NIC SIE NIE ZMIENI AZ PROCEDURA ZAKUPOWA NIE ZOSTANIE KOMPLETNIE ZREFORMOWANA.

Wawiak
sobota, 3 lutego 2018, 19:22

RPA robiło ładną moderkę MI-24 dla Algierii. Może wato potraktować jako wzorzec? Śmigłowiec był po niej lżejszy, lepiej uzbrojony, zmniejszono wibracje (zapewne przekłada się to na trwałość i mniejszą awaryjność)...

Zbulwersowany podatnik
sobota, 3 lutego 2018, 18:39

\"Co najmniej 32 śmigłowce, trzeci NDR, 50-100 F-16, radary Liwiec, 160 a nie 50 Homarów\" i tak można wymieniać i wymieniać... odgrzewanie kotleta raz na 2 miesiące aby sie wyborcy nacieszyli że niby się coś robi. Adelaide uwalili, Miecznika i czaplę też, śmigłowce wielozadaniowe \"już niebawem\", ale za to będzie 4 Orki zamiast 3. Obiecanki cacanki.

R.Thomalla
sobota, 3 lutego 2018, 18:28

Idzie w dobra droge. PZL pokazalo z helikopterem W-3PL od lat dojrzaly potencjal na modernizacje MI-24 tak jak WZL Nr.1 na MSPO 2017, nikt nie laczy tych umiejetnosci, dodac troche kreatywnosci i \"doklepac\" tanio pare elementow stealth do skorupy i wychodzi bardzo niebezpieczny helikopter MI24StormPL? tosamo z tym \"brzydkim\" Gluszcem. Ale ten artykul pokazuje ile -zle procedury, biurokracja, polityczna zaleznosc od innych partnerow- sa wstanie hamowac \"proste\" decyzje. A po trzecie Polska jest w EU, powinna miec dostep przy malej inwestycji do technologi panstwowego konsorcjum Airbus Helicopters na licencje koncepcji i produkcji \"eurotygrysaPL\", dlaczego nie?

dropik
poniedziałek, 5 lutego 2018, 09:58

modernizowac to mozesz 40letnie amerykanskie smiegłowce. Radzieckie nie nadaja sie to tego - nizsza kultura techniczna.

vvv
niedziela, 4 lutego 2018, 14:04

w-3 to potencjal? :D slaby smiglowiec ktory ledwo co sie wznosi i lata, serwis to tragedia a mi-24 nie nadaje sie do modernizacji bo kadlub juz wiecej nie wytrzyma i grozi to powstawaniem mikropekniec i katastrofy lotniczej

Von Nogaj
sobota, 3 lutego 2018, 18:17

Na dużą modernizację potrzebna jest zgoda producenta a z tym przy obecnych relacjach może być problem...

ŚWIERGOT
sobota, 3 lutego 2018, 18:06

Tylko UH -6 i AH-6 ...Little Bird zakupić ..śmigłowce małe tanie uniwersalne ..potrafią wszystko testowane przez siły specjalne USA i nie tylko.. cieszą się dużą estymą wojsk USA za uniwersalność jako transportowe ,wsparcia , ppanc , dyspozycyjne wylądują wszędzie na budynku ,boisku ,polanie czy małym okręcie jako wsparcie dla okrętu tzw morskie wersje UH-6/1 Sea Bird z 6 łopatami śmigła i śmigła ogonowego w wersji fenestronu ipływakami i silnikiem mocniejszym o 50 koni ..mającymający możliwość zabrania dwoch lekkich torped 200mm i sonaru lub systemu radarowego zwiększający możliwości widzenia okrętu ...Szwedzi przymierzają go do swych okrętów Visby+

Tylko koncepcja Tigra UHT ma szansę przeciw rosyjskiej opl
sobota, 3 lutego 2018, 13:58

RFN używa tylko i wyłącznie wersję UHT helikoptera TIGER z obawy przed pancerną falą i opl Rosji. Tiger UHT zrezygnował z obrotowego działka, bo nie jest przydatne na duże odległości i jako jedyny używa najszybsze w świecie rakiety przeciwpancerno-przeciwlotnicze PARS o zasięgu oficjalnie 7 km, fire&forget. Piloci Tigra UHT jako jedyni w świecie odczytują tablice rejestracyjne aut na 8 km i walczą na ok. 18 km. Peryskop nad wirnikiem oraz jedyna w świecie zamiana miejsc pilota-pilota z pilotem-strzelcem ułatwia prowadzenie ognia na ok. 18 km oraz ukrywanie małego Tigra (ciężar i zużycie paliwa ok. 50% Apacza, a długość lotu o 50% większa) w pofałdowaniu terenu i strzelanie zza przeszkód terenowych. Kadłub i łopatki śmigieł z kompozytów odpornych do ostrzału 23 mm i mało widoczne na radarze. Prowadzone obecenie prace modernizacyjne mają ulepszyć kontakt z dronami itp.

Rah Warsz
niedziela, 4 lutego 2018, 13:07

Uśmiałem się setnie. Prosze o więcej tych peanów na cześć Tigra bo dzień smutny i dolujacy a ja lubię się śmiać . Napisz jeszcze proszę ile tych cudów kupiono i ile jest ich zdolnych do latania. Specjalnie duzo chetnych na to cudo nie było, a już myślą o wprowadzeniu następcy tej nieudanej maszyny.

R.Thomalla
sobota, 3 lutego 2018, 21:46

Polska powinna inwestowac w Airbus Helicopters i zbudowac swoja wersje tygrysPL, na przyszlosc=dostep do nowoczesnej technologi i miejsca pracy w Polsce,po modernizacji tym co sie jusz dysponuje. Amerykanie robia ladne filmy, ale sa dla Europy konkurentami, jak ci dadza te apache za poldarmo zmienie zdanie...Polacy powinni troche dalej do pszodu zajrzec, wojsko amerykanskie w Niemczech jest charakterem okupacyjne tak jak rosyjskie bylo w Polsce, srodniowa Europa jest w stanie sie obronic przez kazdym inwazorem, ich obecnosc jest nie decydujaca w Europie, tu jusz jest 3 generacja...kiedys musza isc...kazde militarne ryzyko poza sredniowa Europa musimy samemu kompenzowac, bron ma zawsze dimenzje ekonomiczna, dla kazdego czlonka EU jest bron europejskiej produkcji na dluzszy horyzont tansza niz obca, za te 32 apache by Polska miala 64 tigerPL. Prowokacyjna tesa co?

rozczochrany
sobota, 3 lutego 2018, 20:13

Problem w tym że najbliższa polska wojna będzie własnie z Niemcami lub z siłami interwencyjnymi UE a nie z Rosją.

Lucjan
niedziela, 4 lutego 2018, 22:30

Ewentualna wojna z Niemcami nie będzie polegała na bitwach pancernych czy walkach powietrznych. Jeśli Niemcy będą chciały coś na Polsce wymóc to wystarczy, że zablokują nasz eksport do ich kraju. Ceny w Niemczech wzrosną o 1-2 %, a my stracimy 27% obrotu z całego naszego eksportu. Tak się składa, że jeśli dodatkowo nałożą na Polskę embargo i stracą te kilka procent ich łącznego eksportu to okaże się, że z miesiąca na miesiąc średnia cena produktów w PL zwiększy się o rząd jedności. Tak mniej więcej wyglądałaby wojna gospodarcza z 4 gospodarką świata.

Davien
niedziela, 4 lutego 2018, 12:58

Masz rację razem z Niemcami i siłami interwencyjnymi UE przeciwko Rosji:)_

Krek
niedziela, 4 lutego 2018, 11:22

Idiotyzm. Wojny z Niemcami nie będzie. Ci którzy myślą inaczej, zatrzymali się w 1945 roku.

Extern
niedziela, 4 lutego 2018, 20:37

Dokładnie tak samo pisano jeszcze w latach 30tych ubiegłego wieku. Niemcy wtedy były jeszcze głównie nastawione na zemstę na państwach zachodnich za upokorzenie jakiego doznały przez traktat Wersalski. A my myśleliśmy tylko o zagrożeniu ze wschodu. W każdym razie niedawno wyciekły Niemieckie plany ewentualnościowe na wypadek rozpadu UE które jak przewidują nastąpi w latach 30 tych tego wieku i tam jak byk jako jeden ze scenariuszy jest przewidywana wojna z państwami europy środkowo-wschodniej które wtedy będą stanowiły już jeden organizm. Czyli Niemcy jednak dopuszczają do siebie takie myśli. Osobiście uważam że trochę szkoda że się nam z Niemcami z powodu ich zadufania nie udaje bo Niemcy z Polską są w bardzo podobnej sytuacji geopolitycznej i byśmy razem mogli dobrze ze sobą współpracować. Niemcy wybierają jednak Francję, jakby zapominając że Francja zawsze była krajem bardziej morskim, ze swojej geografii bardziej przynależnym do świata Atlantyckiego i że w końcu prawdopodobnie jeśli Francja będzie musiała wybierać to wystawi Niemcy do wiatru.

wete
sobota, 3 lutego 2018, 19:03

viper hellfire bije na 8km tak samo jak guardian. i nie porownoj tigera ktory jest slaby, co sam inimcy przyznali.

QVX
niedziela, 4 lutego 2018, 08:50

Akurat Hellfire z laserem to złom. Nie myl go z Hellfire Longbow.

Niezaleznosc
sobota, 3 lutego 2018, 13:57

Dlaczego tutaj nikt nie rozumie ze tak jak z rosomakiem czy podwozia k9 kupiene licencji przywrucilo produkcje w kraju. Tak samo kupic nalezy licencje na silniki z ukrainy vk 2500-03 mi 24 z tym silnikiem osiaga 400 km przelot i koszt tego silnika w utrzymaniu jest tani. Po za tym mozna go wykozystac w innych konstrukcjach lub calkiem nowym halikopterze .Najpierw wyremontujmy stare mi 24 z tym silnikiem i nowa awionoka .Doswiadczenia zebrane dadza podstawe do stworzeni nowej konstrukcji i wykorzystania wszystkich pozyskanych licencji z swoich krajowych produktow.

Kobylus
sobota, 3 lutego 2018, 19:57

Składane te nowe śmigłowce to w stodole będą. Bo z fabryk lotniczych to tylko Zdzichowa stodoła w naszych rękach została.

Extern
niedziela, 4 lutego 2018, 20:46

No wiesz w latach 30tych poprzedniego wieku zbudowano od zera w Polsce COP i jakoś się dało w tym biednym kraju. A w bogatej Polsce demokratycznego sukcesu gospodarczego się nie da? Pewno by się dało, ale trzeba by przestać finansować socjalizm i podjąć kilka ryzykownych wyborczo decyzji.

Z
sobota, 3 lutego 2018, 13:31

Mocno to zalosne !!! Ciagel tylko plany, badania, przetargi techniczne, przetargi personalne, brak kasy, sny, marzenia, bajki z mchu i paproci i polskie Mi-24 ??? A co to ? Byly tylko radzieckie Mi-24 ! To one teraz nagle sa juz nasze polskie :^D

Julek
sobota, 3 lutego 2018, 12:48

Slowem , jak nie urok, to przemarsz \'\'wojsk\'\'. Normalnie zenada , skarza sie ze prawo o zamowieniach jest zle , to niech je zmienia , potrafili zmieniac ustawy w jedna noc , a tu nagle taki klopot .

As
sobota, 3 lutego 2018, 11:57

Jeśli nie zaczną się działania wojenne nowe śmigłowce zaczniemy pozyskiwać za jakieś 20 lat, awentualnie stare, używane za 5-10 lat i na pewno nie 32 sztuki.

fck all
sobota, 3 lutego 2018, 10:39

\"Równolegle z procedurą zakupu nowych maszyn trwają prace nad wymaganiami dla modernizacji śmigłowców Mi-24 w celu utrzymania ich w linii do czasu wprowadzenia następców\" - pól roku temu ogłosili konieczność modernizacji T-72 i tyle czasu nie starczyło aby okreslić co w ogóle w nich jest do zrobienia a teraz zabierają się za Mi24?? lepiej niech kupią AH1 co ostatnio sie pojawiły - 48 zmodernizowanych i drugie tyle tylko po remoncie w obecnej wersji z możliwością serwisu w naszych zakładach i problem z głowy. Wisła i Homar są teraz najważniejsze a nie głupie gadanie o Kruku, Orce i modernizacji starych złomów itp

Grommaster
sobota, 3 lutego 2018, 09:42

O czym my tu rozmawiamy...Remontujcie te stare sowieckie śmigłowce bo i tak jeszcze długo na nowych latać nie będziecie. Takie są fakty.

Marcin B.
sobota, 3 lutego 2018, 11:47

To zależy na czym ten remont ma polegać bo żeby wyremontować silnik to trzeba mieć dostęp do jego części albo technologie regeneracji-a mamy?Należy z wyprzedzeniem pracować nad tymi technologiami a nie dopiero jak zabraknie części.

Lesio
sobota, 3 lutego 2018, 09:40

Ale za to mamy za 500 mln ciezarowki dla wot od p Macierewicza.. po co nam jakies helikoptery??

zolka
sobota, 3 lutego 2018, 23:31

Nie tylko dla WOT, bo ciężarówki są systematycznie dostarczane również do wojsk operacyjnych

:))
sobota, 3 lutego 2018, 19:37

Prawda jest taka, że ciężarówka nie zostanie zestrzelona po wystartowaniu i łatwiej ją schować niż śmigłowiec przed bombardowaniem wyprzedającym. Popatrzmy na Ukrainę tam samoloty i śmigłowce są uziemione przez systemy obrony przeciwlotniczej a ciężarówki trudniej zniszczyć i łatwiej nimi można dojechać niż dolecieć śmigłowcem w obszar gdzie są używane systemy przeciwlotnicze.

Lucjan
niedziela, 4 lutego 2018, 22:43

Nie odniosę się do faktu kupna ciężarówek, bo co prawda dziwią mnie komentarze \"po co wojsku ciężarówki\" (a jak chcecie transportować zapasy, amunicję, części, sprzęt, wodę, leki? kilkaset czołgów, tysiąc KTO, dziesiątki tysięcy żołnierzy to wszystko trzeba jakoś logistyczne obsłużyć) ale rozbawił mnie twój tok rozumowania. Idą zgodnie z nim można stwierdzić, że lepszym rozwiązaniem od zakupów helikopterów < ciężarówek byłyby motorowery! Motorower nie zostanie zestrzelony po wystartowaniu i łatwiej go schować (można np. w piwnicy) niż heli i ciężarówki przed bombardowaniem (...) i tak dalej, i tak dalej.

Kkk
sobota, 3 lutego 2018, 11:40

Mamy 70 szt z opcją na 500 także jeszcze gorzej

Luke
sobota, 3 lutego 2018, 05:04

Co jest 32 szyurmowe smigla dla Polski, Polska powinna miec w lini 3 razy wjecei 96 smiglowcuw AH. 32 to dla Czehuw czy Slowaci. To jest Polska glupota, chcemy byc liderem Europy srodkowej i jakoms kolwiek potengom a nie mamy czym!

Infernoav
sobota, 3 lutego 2018, 10:15

Wiesz o jakich sumach mówimy? Zgadzam się z założeniem, kłopot w tym, że my potrzebujemy wszystkiego na wczoraj.

Luke
sobota, 3 lutego 2018, 18:14

Wiem zawsze jest i bedzie problem kasy, Polska sie zakopala przez swoja glupot. Zamiast systametycznie dukupowac sprzet co roku i wynieniac stary to remontuja i czekaja na ostatniom chwile i dlatego jest tak jak jest. Ja mysle ze komus zalezy zeby Polska nie posiadala nowoczesnego sprzetu w duzych numerach zeby Polska byla zawsze wstecz! Pienedzy zawsze brakowalo i brakuje ale mozna brac dobre kredyty bo sa takie bo zbrojeniuwka na swiecie jest potezna. Tylko przyklad, jak by Ruskie zucily sie na Polske dzisjaj to bysmy niemieli ich czym powstrzymac albo zachamowac jak to robi Ukraina. Polska znowu liczy za bardzo na NATO ale kazy kraj ma swoja sytulacie wewnecznom i nie mysle zeby przyjechali tak napomoc jak Polska mentalnosc to zakodowane to w glowie. NATO jest dobre w czesie pokoju! Polska powinna byc takom silom jak Turcia kturej nikt ne podskoczy, ale jestesmy w kategori takiej samej militarnej jak cale V4.

123
sobota, 3 lutego 2018, 00:41

MACIEREWICZ MÓWIŁ ,ŻE WSZYSTKO CO ROSYJSKIE JEST NIEDOBRE. ;)

Radek
sobota, 3 lutego 2018, 12:31

Ale to przecież sprzęt radziecki, a nie rosyjski

tafoss
piątek, 2 lutego 2018, 23:46

Czy Waszym zdaniem jest sens odświeżać GAD-a G czyli teraz Piorun w wersji powietrze-powietrze czy może lepiej stary R-73 albo integracja z Sidewinderem

rolexski
piątek, 2 lutego 2018, 23:26

Mamy technologie rakiet indukcyjnych Thalesa, można wrzucić Pioruna w wersji powietrze-powietrze do tego Spile NLOS lub LR2, dysponujemy chyba karabinem systemu Gatlinga i jedziemy :) Proponuję żeby Motor Sicz zremotoryzowała nam Mi24 ale w zamian za to deal z silnikami turobodrzutowymi (przydałaby sie taka technologia: drony odrzutowe, pociski samosterujące itp)

Saracen
sobota, 3 lutego 2018, 10:45

Chciałem zauważyć, że na spotkanie marszałka senatu z korpusem dyplomatycznym nie przybyli ambasadorzy USA, Izraela i Ukrainy. Tak więc krąg krajów, z którymi mamy normalne relacje ginie w oczach. Chyba sami będziemy musieli skonstruować śmigłowce uderzeniowe :)

pragmatyk
niedziela, 4 lutego 2018, 23:24

Mamy jeszcze lotnie , trochę wiatru i do granicy dolecą.Macierewicz mówił o aeroklubach ,więc będą to uderzeniowe awionetki bliskiego zasięgu ,granaty i bomby wyrzucamy ręcznie przez burtę jak w 39 tym.Zapomniałem o wagonie sztabowym. ,ktory zamawiał minister.Ciekawe czy przewidział zmianę wózków na szeroki tor.

vic
sobota, 3 lutego 2018, 21:31

A tam sami. Honduras był :)

Wojciech
sobota, 3 lutego 2018, 09:14

Żadnej broni z Izraela.

Adam
sobota, 3 lutego 2018, 14:07

Dokładnie żadnej więcej technologi z Izraela, Izrael już pokazał w Gruzji jakim jest sojusznikiem dając kody wiadomo komu.

:))
sobota, 3 lutego 2018, 19:38

Zgadzam się !!!

absolut
sobota, 3 lutego 2018, 13:54

Pewnie, bo przecież nam teraz nie sprzedadzą.

Marek1
sobota, 3 lutego 2018, 11:51

kolejny \"hiperpatriota\" się obraził na Żydów. Na USA też powinieneś, bo są po ich stronie, więc KTO pozostaje ?? Moskwa może ?

Jimbo
sobota, 3 lutego 2018, 11:16

Nie mieszaj polityki do biznesu. Nikt tak na świecie nie robi poza naszym nieszczęsnym krajem.

Dario
piątek, 2 lutego 2018, 23:14

Jeśli chodzi o zakup nowego sprzętu to słyszmy tylko : badania prawne, techniczne, antykorupcyjne... komisja od tego...tamtego...siamtego. Jednym słowem papiery, papiery i papiery ... i nikogo kto podjąłby w końcu jakąś sensowną decyzję. A tak poza tym jak prawo od zamówień tak nam uprzykrza życie to trzeba je zmienić.

JSM
sobota, 3 lutego 2018, 09:14

Jedyna sensowna decyzja to nie żadne Orki, Mieczniki, Kruki tylko WISŁA i NAREW !!! + dużo p-lot najkrótszego zasięgu. A dopiero potem p-panc i czołgi. Konflikt na wschodzie Ukrainy pokazał, że nawet nie pełnoskalowy konflikt praktycznie zamyka niebo dla śmigłowców i samolotów. Więc inwestowanie w sprzęt, którego nie da się wykorzystać byłoby co najmniej głupie.

ryba
sobota, 3 lutego 2018, 17:42

jak nie będziesz mieć nic to po co ci wisła i narew?

Zbys
sobota, 3 lutego 2018, 13:54

Wschodna Ukraina to jest tylko malenki epizodzik. Prawdziwe zagrozenie zostalo pokazane w 1991 w przedstawieniu zwanym Pierwsza Wojna Iracka (no nazw to naprodukowali duzo wiecej). Wiec tak - zostala wygrana PIERWSZEGO DNIA ! Lotnictwo i rakietnictwo koalicjantow zlikwidowalo CALE lotnictwo Saddama w kilka godzin !!! Potem nastala zabawa typu przeskoczyla banda lisow plot od kurnika ! Po 2 miesiacach bezkarnego prania kurnika nie zostal zaden kogut a kury poszly na rosol lub w jasyr jako naloznice. I wlasnie dlatego MON i wszelakie przydatki nic nie robia ! Nie ma sensu, bo trzebaby zbudowac armie w sile +- polowy rosyjskiej Armii Zachod !!! No to lepiej markowac pseudo dzialania a kasiore po troszku przelewac na swoje konta. Te 40 mld na ten rok tez magicznie sie rozplynie, nic nie zostanie zakupione ani wyprodukowane a tak kolo pazdziernika zacznie sie placz, ze nie mamu juz ZADNEGO BUDZETU ! Co rok prorok ...

ku rozwadze
sobota, 3 lutego 2018, 12:04

racja... MON winien przedstawić wszystkie projekty z kolejności od najbardziej KRYTYCZNEGO do najmniej krytycznego...!!! Inwestowanie we wszystko...chaotyczne... NIE MA SENSU! W 1939 roku budowaliśmy np. nowoczesne bombowce(6000000zł) a dużo bardziej przydatne (dużo wyżej na liście krytycznie potrzebnych) były samoloty myśliwskie nawet takie jak P-11 Kobuz... albo podwojenie ilości dział PPANC Boforsa.... a nie artyleria oblężnicza... artyleria przeciwlotnicza(w porównaniu do skuteczności samolotów myśliwskich z których jeden kosztował 178.500 zł a na artylerię wydaliśy ponad 400 mln zł) itp... \"Priorytetowanie\" to podstawa w każdej strategicznej \"działalności\"... niestety różne LOBBY chcą wcisnąć swój sprzęt(np marynarka wojenna) podczas gdy brak skutecznej naziemnej obrony PLOT wystawia te cenne asset\'sy na straty - podobnie jak brak 1000 P-11 kobuz(za TYLKO! 200 mln zł bez infrastruktury) do obrony polskiego zaplecza w 1939 pozwolił na sterroryzowanie dowództw, ludności zniszczenie lotnisk i - generalnie - odpowiadał za TOTALNĄ PANIKĘ!!! która skutkowała paraliżem państwa... koszt realnej oborny plot wówczas była naprawdę NISKI w porównaniu do wydatków na \"inne\" uzbrojenie.

PolExit
piątek, 2 lutego 2018, 22:43

Uznali ze potrzeba więcej niż 32 - mamy się śmiać? płakać? Potrzeba po pułku na dywizje! Jedyne co dobre to to ze wybiorą pomiędzy dwoma śmigłowcami z których każdy jest bardzo dobry.

Victor
sobota, 3 lutego 2018, 00:23

Tak samo wybiorą jak wybrali śmigłowce dla specjalsów oraz dla MW. Będą prowadzić te swoje prace analityczno - koncepcyjne oraz dialogi techniczne.

jaan
piątek, 2 lutego 2018, 22:11

Na Ukrainie w Donbasie nic nie lata. Jak miałyby być użytkowane w konflikcie powiedzmy symetrycznym.

Marti
sobota, 3 lutego 2018, 09:17

I dlatego nie kupujemy śmigłowców. Tylko głupi kupuje broń, której nie będzie szansy użyć.

Czu
sobota, 3 lutego 2018, 20:41

Racja ! Następny przykład Polskiej megalomani. Pierwszym jest zakup OP za straszne pieniadzę ale z kiełkami które to nie wiem kogo miały by odstraszyć.

Zbys
sobota, 3 lutego 2018, 13:56

Slusznie godosz chlopie. Kupic wiecej Kalachow - te przynajmniej dzialaja ! I sa tanie.

Extern
piątek, 2 lutego 2018, 23:52

Strzelanie rakietową bronią precyzyjną z nad własnych pozycji. Ale do takiego modelu wykorzystania nie są w sumie potrzebne aż śmigłowce uderzeniowe bo również poradziły by sobie dużo tańsze maszyny, np. coś w stylu BO-105 wyposażone w dobre rakiety.

Marti
sobota, 3 lutego 2018, 09:19

Nad własnymi pozycjami też ci strącą śmigłowce. Myślisz, że rakieta zapyta o zgodę na przekroczenie twoich pozycji? :-)

Marek1
sobota, 3 lutego 2018, 12:04

Marti - bez urazy, ale przestań już bredzić człowieku. Tobie się chyba wydaje, ze śmigłowce nie mogą latać na pułapie 20-30m i stosować taktyk zmniejszających ryzyko namierzenia. Ukraińcy stracili nad Donbasem kilkanaście maszyn(17-20% stanu), bo latali jak matoły po prostej i na pułapach powyżej 100m, NIE stosując żadnych założeń taktycznych i systemów obronnych poza starymi, posowieckimi flarami termicznymi. Warto zobaczyć jaką taktykę w Syrii/Iraku stosują pary/klucze rosyjskich, amerykańskich, czy irackich śmigłowców. Przypominam, ze operowanie nad płaskimi jak stół pustyniami Afryki Płn. jest dużo trudniejsze dla śmigłowców niż taktyki stos. na europejskim teatrze działań.

KOSA
piątek, 2 lutego 2018, 22:08

Brak mi słów jak takie coś czytam. Niewierze w to co czytam .. Po prostu nie wierze. Zamiast je rzeczywiście je odremontować i zaleźć na nie kupca i sprzedać a kasę przeznaczyć na szkolenie na docelowych maszynach, to oni chcą modernizować ..:( co się musi stać żeby ktoś poszedł po rozum do głowy . MI 24 To dobre maszyny i do modernizacji się nadają . Tylko nas na to nie stać !!! stać nas na mądry zakup 32 Śmigłowców APACH plus pozyskać 8 używanych OH-58D Kiowa Warrior, które mogły by współpracować z APACHE. Tak jak to wcześniej stosowali AMERYKANIE. Uczyć się od Innych. Chorwacja pozyskała 16 maszyn Kiowa. Nie mam słów na takie decyzje nie mam słów. zamiast iść do przodu my się cofamy. SZOK. OBUDZIĆ SIE W KOŃĆU MON !!! Nie śpijcie ... za co kasę bierzecie za co za durne decyzje ? .. Może trzeba ratować zakłady WZL - 1 ??? A nie lepiej przystosować je do serwisu APACHY ? !!! nie rozumiem tych bzdurnych decyji i wydawania pieniędzy. BEZSENS BEZ SENS

Zbys
sobota, 3 lutego 2018, 13:58

Poszukaj w internecie kto jest wlascicielem NBP od 1988 ! To byc moze otwrzy ci oczy na co MON stac ???

K.
sobota, 3 lutego 2018, 22:40

To ja zapytam . Kto jest właścicielem NBP ?

Szuwarek
piątek, 2 lutego 2018, 21:16

Nowe silniki z Ukrainy, nowa polska awionika, nowe niekierowane pociski, izraelskie panc i system kierowania, nowe kompozytowe łopaty wirników i polski wielolufowy karabin.

Polityka_zagraniczna
sobota, 3 lutego 2018, 00:38

Izrael sprzeda ppanc krajowi, w którym może odwołać ambasadora ?

Marcin
sobota, 3 lutego 2018, 09:19

Sprzeda. Jesteśmy krajem Nato przyjaznym Izraelowi mimo obecnych zawirowań, a to tego to dla nich dobry biznes.

Extern
poniedziałek, 5 lutego 2018, 13:06

Pytanie czy my powinniśmy kupować od kraju którego parlament określi niedługo Polskę jako kraj współodpowiedzialny za holokaust? Czyli lada moment może zapaść decyzja o zerwaniu wszelkich stosunków. Ryzyko biznesowe zaczyna być duże. Ta akcja ze strony Izraela i czas jej rozpoczęcia nie jest przypadkiem, bo dobrze wiedzieli że atakując w tym momencie procesowania ustawy nie dają nam już szansy się z niczego po cichu wycofać. Czyli świadomie chcieli tego co się właśnie dzieje. Pół biedy jeśli ta akcja jest przeprowadzona na potrzeby polityki wewnętrznej Izraela lub z potrzeby przytulenia paru miliardów z roszczeń. Znacznie gorzej jeśli mają gdzieś sojusz z nami i wolą przypodobać się zaczynającej sporo znaczyć na bliskim wschodzie Moskwie.

Vvv
sobota, 3 lutego 2018, 14:23

Po 2 latach PiS nagle kazdy kraj stał sie wrogiem \"suwerena\"

olo
piątek, 2 lutego 2018, 23:58

Nowe, nowe i jeszcze raz powtórzyłeś nowe a to niestety będzie koszt połowy nowego śmigłowca, więc kolego nie ma sensu reanimować tego złomu tylko przyspieszyć procedurę pozyskania nowych wiropłatów. Nabyć w trybie pilnym z wolnej ręki 50 AH-1Z Viper i problem na wiele lat rozwiązany no i oczywiście realnie podniesione zdolności operacyjne. Na AH 64 niestety nas nie stać to sprzęt drogi w eksploatacji i utrzymaniu.

Sokół
piątek, 2 lutego 2018, 20:35

Na każdych ćwiczeniach sojuszniczych nasze mi24 latają razem z su22 przyspieszając zużycie resursów a nie wnosząc nic do jakości ćwiczeń. Szkoda. Wielki Brat nie docenia naszego gestu i nie da nic za friko każąc za wszystko płacić. A nie ma czego takiego jak leasing (znany i stosowany w przypadku Grippen\'ów)?

Marek1
piątek, 2 lutego 2018, 20:05

...\"Status BP dałby też możliwość wskazania preferowanych podmiotów i uprościł udział strony amerykańskiej w przetargu\" ... Śmiać się, czy płakać ? Po co w ogóle MON się ponownie ośmiesza w oczach innych oferentów zaproszonych do tak ustawionego \"przetargu\" ?? Abstrahuje od oceny potencjału bojowego poszczególnych śmigłowców(mój faworyt to AH-1Z) i mam tylko nieśmiałą nadzieję, ze w razie pozyskania śmigłowców z USA z ppk Hellfire II \"mistrzowie\" z MON uwzględnią to we wlokącym się mozolnie od lat postępowaniu p/t Karabela. Ps. Po cichutku minął 15 styczeń br. , czyli dzień zakończenia postępowania w kwestii programu Pustalnik(lekki ppk). MON nawet nie bąknął na ten temat. Zresztą słusznie, KTO by tam pamiętał co obiecywano 3 m-ce temu w październiku ub. roku ...

Gts
piątek, 2 lutego 2018, 22:19

Przeciez ti jest wszystko oic na wode fotomontaz. Pis niebumie zaja sie niczym co nie jest porpaganda. W wojksu nie bylo modernizacji tylko eventy historyczne, to samo w innych sluzbach mundurowych. Teraz zajmujemy sie obozami smierci, z jednej strony dobrze zeby raz na zawsze wybic innym to sformulowanie z przymitonikiem \"polski\" z drugiej co z tego skoro zajmujemy sie tylko tym. Wiele inwedtycji stoi bo ois twierdzil ze PO niczego nie przygotwala, a prawda jest taka jak w przypadku S14. Byla orzygotowana, ale komus sie nie spodobala i trzeba bylo uwalic, to samo przeciez bylo ze smiglowcami, na szczescie nie dalo sie juz uwalic Kraba... jedynie ministrowie ktorzy rzeczywiscie cos robili a nie zajmowali sie propaganda sukcesu to ci ktorzy do PISu sie nie zapisali, a teraz wylecieli jak np p. Sterzynska. Propaganada i kupowabie glosow doracjami od 500+ po miliony utopione w gornictwo, zbrojeniowke itp. Tyle ze te miliony niczego nie daly poza szalejaca inflacja.. 500+ sie pociesza 3 lata a potem okaze sie ze wszystko zdrozalo i znow 500 nie wystarcza. W ten sposob to sie mozemy bez konca bawic, az znow bedziemy musieli 4 zera skreslac... Nie spodziewam sie zadnych zakupow w MON bo dla mnie to wlasbie propaganda, a pieniadze ida na wlasnie na pomoc dla wiernych wyborcow. Od socjalu po dotacje dla prezesow, zarzadow i wszystkich znajomych. Roznia sie od PO tylko tym ze tamci kradli bezczelnie, a ci kradna wycierajac sobie usta pieknymi ideami i sloganami. Za to jak mielismy potezne braki i zapoznienie tak dalej mamy.

znajomy
piątek, 2 lutego 2018, 19:58

Spike n-los lub er byle szybko

szwejk
piątek, 2 lutego 2018, 19:57

Bell byłby najlepszy, a gdyby ugrali otworzenie montowni w Polsce, było by idealnie. Rynek w regionie jest, bo wszyscy i tak modernizują armie, Polska Viperów i Venomów łącznie ze 150 by wzięła, a jak starczyło by kasy to i więcej. W Czechach fabryka cywilna, więc logistyka w razie \"W\" między zakładami piękna.. ewentualny przerzut części, czy personelu out-in max 24 h z zakładu do zakładu, a i doświadczony personel do podkradnięcia z dwóch innych zakładów z branży jest też. Alternatywnie jest jeszcze Leonardo, ale projekt AH129 już to nie to co Viper, a AH249 który może być naprawdę niezły przewidywany perspektywicznie w produkcji na około 2025, więc szmat czasu.

rydwan
sobota, 3 lutego 2018, 13:08

a po kiego nam az tyle venomów ? Viper to i owszem choć niewiem czy nie lepiej będzie a raczej jestem pewny ze BH ze Świdnika nawet z tym ich słabszym silnikiem ,szturmowce zas kooperacja z Włochami wydaje się być lepszym rozwiązaniem albo wejście w turka

Podbipieta
piątek, 2 lutego 2018, 19:45

A te Stingery dla Krukow to zagwozdka

molko
sobota, 3 lutego 2018, 17:16

dodajmy ze viper ich chyba nie uzywa. czyli guardian by wychodzilo jest na pierwszym planie

tafoss
piątek, 2 lutego 2018, 23:36

Stingery ? Był Grom w wersji dla śmigłowców z Piorunem bo jest programowalny

Podbipieta
sobota, 3 lutego 2018, 16:31

Stingery dla Polski sa dla Kruka wziete wstepnie

rex
sobota, 3 lutego 2018, 21:17

to nie pomyłka ? Stingery te od MANPADS ? a może mowa i Sidewinderach ?

Kij
piątek, 2 lutego 2018, 19:42

Czyli oficjalnie, żadnej modernizacji wojska nie będzie? No kto by się spodziewał...

Szyszka
piątek, 2 lutego 2018, 19:13

Czy w najbliższej przyszłości MON zapoda też propozycję analizy zasadności opracowania wstepnych założeń do ogłoszenia dialogu na opracowanie wizualizacji Gwiazdy Śmierci? Oczywiście siłami polskiego przemysłu. Będzie kompletny plan uzbrojenia naszej armii.

gh
piątek, 2 lutego 2018, 19:09

Dla kraju, który ma za mało samolotów wielozadaniowych, a za potencjalnego przeciwnika kraj z najbardziej rozbudowaną OPL, ładowanie się w ekstremalnie drogie śmigłowce szturmowe( w cenie połowy nowego myśliwca) to sabotaż. Na misje do 3ego świata, niech posyłają swoje maszyny, kraje rozgrywające tam swoje interesy.

true
sobota, 3 lutego 2018, 00:41

Nie dość, że nie ma myśliwców, to OPL również nie powala...

Harry 2
piątek, 2 lutego 2018, 18:57

T 72, DANA, BWP, Mi 24 do modernizacji zanim będą następcy, a następcy będą za 10 lat zanim wszystko co związane będzie z nowym sprzętem wdroży się do armii. Przespane przez MON 2 dekady.

Zbys
sobota, 3 lutego 2018, 14:10

Najlepsze w tym wszystkim jest to, ze MON i rzady wszelakich masci WIEDZA, ze ta wojna (co to Putin nam grozi i grozi) przyjdzie tak +- za 10-20 lat !!! No wtedy to bedziemy TAK GOTOWI, ze az STRACH O TYM POMYSLEC. Wiec nie myslimy a kasiore przelewamy smialo i bez bolu. Stan na dzis jest duzo, BARDZO DUZO ponizej Sierpnia 1939 !!!

malop
piątek, 2 lutego 2018, 18:28

nam uderzeniowych potrzeba min 80szt

dim
sobota, 3 lutego 2018, 08:03

opinia prywatna, ale chyba dość powszechna ? A Rosjanom potrzebnych wtedy będzie na może dwukrotna ilość rakiet p/lotnicznych, po kilkadzieści tysięcy USD sztuka, gdyż sami je wyprodukują. /////////// - to w wypadku, o ile nabyte zostaną te śmigłowce uderzeniowe bez bardzo skutecznego systemu ochrony aktywnej. A o takim na razie nikt w MON ani nie mówi, przynajmniej do mediów. Bez tych systemów - polskie Apacze czy jakiekolwiek inne śmigła (uderzeniowe) będą to latające trumny żołnierzy i gospodarki. Ponieważ z tak nowocześnie uzbrojonym przeciwnikiem... gdyby głupota miała śmigło byłaby śmigłowcem, takim bez topowego układu samoobrony.

molko
sobota, 3 lutego 2018, 17:20

po co ci czolgi jak sa ppk ? takie podejscie jest glupie. oczywiscie ze wsparcie w postaci szturmowych na dzisiejszym teatrze dzialan bedzie potrzebny i to bardzo.

dimitris
piątek, 2 lutego 2018, 18:24

Ostrzegam - użytkownicy Apache zmuszani są przez Boeinga do upgrade, po 35 mln USD sztuka. Pod rygorem utraty wsparcia producenta. Czyli będzie tak co dwa dziesięciolecia i proszę to wliczyć w faktyczne koszty tej latającej, bezzwrotnej skarbonki. Nawet, gdybyście \"okazyjnie\" nabyli je używane.

Marek1
sobota, 3 lutego 2018, 00:55

dimitris - logika obecnej władzy jest prosta ... weźmiemy teraz to co nam TERAZ pasuje i da TERAZ największe korzyści polityczne(wewnętrzne). O to, o czym piszesz, prawdopodobnie martwić się będzie opozycja(dobrze im tak), więc można spokojnie wybrać najbardziej goownianą opcję. Zresztą opozycja też sobie nie poradzi, bo reprezentuje ten sam poziom, więc zrobi coś, co odsunie problem o kolejne 4 lata. A że przez to zdolności obronne WP/WOT przez kolejna dekadę nadal będą marginalne ...

Willgraf
piątek, 2 lutego 2018, 22:13

100% racja ..kupujcie i płacie przez następne 50 lat użytkowania ...koszerna logika

Willgraf
piątek, 2 lutego 2018, 18:22

nie ma KASY bo WYDADZĄ na SZAJS od Lockheeda w programie Wisła ,który to zakup nie spełni żadnych założeń tego programu..ale kasę trzeba wydać do amerykańskiej kieszeni ..to takie pozory zakupów czegoś czego nie kupujemy, bo jak można mówić o zakupie samochodu gdy kupujemy kanister z paliwem i dętkę od opony

MBb
sobota, 3 lutego 2018, 01:23

Obawiam, się, że ma Pan rację, ten projekt może zablokować modernizację armii. Zresztą pilniejszym zakupem jest NAREW, a nie WISŁA. W dodatku nie mając NARWI mamy gorszą kartę przetargową w negocjacjach z Amerykanami.

Szymon
piątek, 2 lutego 2018, 17:54

Nie ma na świecie śmigłowców zdolnych do zwalczania wroga w sposób w miarę bezpieczny, tj. spoza oddziaływania rosyjskiej opl.

Tylko koncepcja Tigra UHT ma szansę przeciw rosyjskiej ppk
sobota, 3 lutego 2018, 00:55

Takie ma RFN jako wersję UHT helikoptera TIGER. Tiger UHT zrezygnował z obrotowego działka, bo nie jest przydatne na duże odległości i jako jedyny używa najszybsze w świecie rakiety przeciwpancerno-przeciwlotnicze PARS o zasięgu oficjalnie 7 km, fire&forget. Piloci Tigra UHT jako jedyni w świecie odczytują tablice rejestracyjne aut na 8 km i walczą na ok. 18 km. Peryskop nad wirnikiem oraz jedyna w świecie zamiana miejsc pilota-pilota z pilotem-strzelcem ułatwia prowadzenie ognia na ok. 18 km oraz ukrywanie małego Tigra w pofałdowaniu terenu i strzelanie zza przeszków terenowych. Prowadzone obecenie prace modernizacyjne mają ulepszyć kontakt z dronami itp.

QDark
sobota, 3 lutego 2018, 16:46

Nawet stopień saszy załatwiającego się pod drzewem widać 30km. Tak w ogóle to on nawet nie musi latać bo wszyscy się go boją.

Zbys
sobota, 3 lutego 2018, 14:16

To takie latadla powinna kupic drogowka. Akurat wyposazenie i osiagi na ich potrzeby.

Polanski
piątek, 2 lutego 2018, 23:37

Daj spokój Szymon, rakiety amerykańskie latają ponad rosyjska OPL i nic się nie dzieje. Co to za OPL?

Kris
piątek, 2 lutego 2018, 17:27

Szkoda kasy na modernizacje lepiej sprzedać do Senegalu i po kłopocie .jeszcze 5 lub 10 lat prac analityczno-koncepcyjnych i może coś się kupi może koś coś podaruje może jakieś śmieci ktoś wyrzuci to weźmiemy , w razie czego to ratujcie przyjaciele sojusznicy . ten system to koło na młyn dla urzędasów oni prace ( dobrze płatną ) będą mieć wiecznie :)

Extern
piątek, 2 lutego 2018, 23:58

Ta najlepiej broń tak jak BWP-2 wymienić jeden do jednego na samochody. Na pewno od tego wzrośnie nasza siła ognia.

Polanski
piątek, 2 lutego 2018, 23:38

Bardzo mądra wypowiedź. Trafiłeś w sedno.

Szyszka
piątek, 2 lutego 2018, 22:13

Żeby się nie okazało za czas jakiś,że okręty podwodne użyczy nam Marynarka Wojenna Węgier a smary dostaniemy od Grenlandii.

Zbys
sobota, 3 lutego 2018, 14:18

Sprostowanie - Dania ma flote wojenna, Polska ma miec !

Szyszka
niedziela, 4 lutego 2018, 13:27

dokładnie mamy mieć od Węgrów hej

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama