Cztery Black Hawki do końca 2019 r. Kontrakt za 683 mln zł podpisany

25 stycznia 2019, 12:45
Błaszczak Zakręcki Black Hawk
Fot. MON/Twitter

W PZL Mielec został w piątek podpisany kontrakt na dostawę czterech śmigłowców S-70i Black Hawk dla polskich Wojsk Specjalnych wraz z doposażeniem, pakietem logistycznym i szkoleniowym za 683,4 mln zł. Szef MON Mariusz Błaszczak poinformował, że maszyny zostaną dostarczone do końca 2019 r.

Umowa została podpisana w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, licznych polityków i generałów. – To dla nas jest bardzo ważny dzień, bo poprzez tego typu zakupy i działania nie tylko wzmacniamy umacniamy polskie bezpieczeństwo, ale również wzmacniamy polski przemysł. Jest to połączenie strategii rozwoju ze strategią zapewniania bezpieczeństwa – powiedział szef rządu.

Z kolei minister obrony Mariusz Błaszczak, który ze strony rządu podpisał umowę, podkreślił, że Wojsko Polskie kupiło śmigłowce sprawdzone w warunkach wojennych. – To jest świetny produkt, który jest wytwarzany w Polsce przez świetną firmę – przekonywał szef MON.

Te śmigłowce zostaną dostarczone do grudnia tego roku.

szef MON Mariusz Błaszczak

Minister powtórzył, że podpisana w piątek umowa jest pierwszym etapem współpracy Wojska Polskiego z PZL Mielec.

Według informacji z MON wartość kontraktu to 683,4 mln zł brutto. Cena obejmuje zarówno śmigłowce (ok. 75 mln zł za jedną maszynę wraz z wyposażeniem), jak i ich doposażenie oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Błaszczak kilka razy podkreślił, że maszyny zostały pozyskane "za dobrą cenę". Nawiązał przy tym do podpisanych w 2018 r. umów, na dostawę łącznie trzech Black Hawków z Mielca dla polskiej policji. – Cena śmigłowca (dla wojska – przyp. red.) to cena, za jaką polska policja kupiła sprzęt plus oczywiście to wszystko, co związane jest z potrzebami Wojska Polskiego, a szczególnie z potrzebami Wojsk Specjalnych, a więc to jest uzbrojenie, doposażenie, te wszystkie urządzenia, które stanowią o możliwościach wykorzystania tego śmigłowca – tłumaczył szef MON. Dodał, że umowa obejmuje pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Policja w 2018 r. podpisała wartą ponad 140 mln zł umowę na dwa Black Hawki wraz z m.in. pakietem szkoleniowym. Trzeci śmigłowiec (z opcją na dwa kolejne) kosztował 65 mln zł.

Dowódca komponentu Wojsk Specjalnych gen. bryg. Sławomir Drumowicz powiedział, że zakup śmigłowców wpisuje się w plan rozwoju zdolności bojowych jego formacji. – Ich pozyskanie podniesie efektywność naszych wojsk. Przed nami trudny okres związany ze szkoleniem załóg, z dostosowaniem tego śmigłowca do naszych potrzeb, a także z dostosowaniem infrastruktury – powiedział generał.

Natomiast prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki podkreślił, że podpisana umowa doprowadzi do tego, że nowoczesne śmigłowce z polskiej fabryki trafią do wojska. – Produkcja helikopterów Black Hawk przeznaczonych do operacji specjalnych, przyczyni się bezpośrednio do utrzymania około 1700 miejsc pracy w zakładach PZL Mielec i wesprze zatrudnienie około 5000 dodatkowych osób w spółkach w polskim łańcuchu dostaw firmy. Wiele z tych spółek to małe i średnie przedsiębiorstwa, mające swoje siedziby w Dolinie Lotniczej – podkreśliła spółka w wydanym komunikacie.

Na mocy kontraktu Inspektorat Uzbrojenia MON kupił cztery śmigłowce S-70i, czyli eksportową wersję maszyn Black Hawk. Maszyny mają służyć do prowadzenia operacji specjalnych. Umowa zawiera pakiet logistyczny, czyli zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt potrzebny do obsługi naziemnej, oraz pakiet szkoleniowy, który obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego. Wszystkie cztery maszyny mają zostać dostarczone do końca 2019 r.

Jak poinformował resort, postępowanie było prowadzone w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, które były niejawne. Podstawą prawną była decyzja szefa MON, która określa zasady i tryb udzielania zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Pilną potrzebę operacyjną zakupu śmigłowców zgłosiło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Resort tylko ogólnie poinformował, jakie jest uzasadnienie wyboru takiej procedury. – Zakup śmigłowców do prowadzenia powietrznych operacji specjalnych wynika z interesu bezpieczeństwa państwa, na który składa się m.in. konieczność zapewnienia interoperacyjności np. z siłami szybkiego reagowania państw Sojuszu Północnoatlantyckiego – wyjaśniło ministerstwo.

Z przyczyn operacyjnych MON nie podaje też informacji na temat wyposażenia i uzbrojenia zamówionych maszyn.

Ubiegłoroczny zakup trzech Black Hawków z Mielca dla policji także został zrealizowany w trybie negocjacji z jednym oferentem.

Oblatany w 1974 r. amerykański Black Hawk to średni, dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy. W wersji eksportowej, oznaczonej jako S-70i, jest montowany w PZL Mielec, gdzie wytwarza się także części tego śmigłowca. PZL Mielec to własność amerykańskiej korporacji Sikorsky należącej do koncernu Lockheed Martin. Pierwszy Black Hawk z Mielca został oblatany w 2010 r. Zależnie od wersji, konfiguracji kabiny i wyposażenia żołnierzy, może zabrać maksymalnie 11-17 żołnierzy, jego maksymalna prędkość to 295 km/h, a zasięg ponad 500 km. Black Hawk, wyprodukowany w liczbie ok. 4 tys. egzemplarzy, został dotychczas kupiony lub wybrany przez ponad 30 państw.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 111
Reklama
K.
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 20:59

@luka . To prawda , nic się nie zmieniło w przypadku Wisły . Kupiliśmy dwie baterie i nie wiadomo kiedy będzie nowy radar , SkyCeptor , nie znamy kosztów docelowej wersji dlatego trudno pisać , że to przesądzone . Wisła miała kosztować dobre 20 mld złotych . Teraz ostrożne szacunki to 50-60 mld . Jeżeli kupimy następne baterie możemy zapomnieć o modernizacji wojska na długie lata . MSE kosztuje ok. 5-6 mln nie 10 . Nie planujemy wymiany radarów sektorowych na nowe , dwie baterię pozostaną w starej konfiguracji ( chyba , że cos się zmieni ) , nie jest przesądzone z czym będzie integrowany IBCS bo na razie zapłaciliśmy za licencję oprogramowania ( tylko użytkowanie ) , i integrację z dwiema bateriami , jeżeli dobrze pamiętam sześcioletnie członkostwo w programie . Za całą resztę musimy ekstra płacić . Nie podjęto decyzji o wykorzystaniu systemu w Narwi , po zakupie podjęto ze stroną amerykańską rozmowy o możliwym wykorzystaniu . Trochę nie ta kolejność .

As
niedziela, 27 stycznia 2019, 20:33

4 sztuki gołe to może nie w rok, ale w dwa to i producent zdąży skręcić i MON grosz uzbierać.

Bart
środa, 1 maja 2019, 19:33

A kto powiedział że bez uzbrojenia??!

Davien
niedziela, 27 stycznia 2019, 19:25

Panie tichy, to pan nie ja pisał o górnej półce wyposzenia za 170mlnzł wiec panu wyjasniłemjak wyglada górna półka w przypadku smigłowców BH:) Panie tichy,ja w przeciwieństwie do niektórych nie uzywam kilku nick'ów więc udało sie panu właśnie osmieszyc na maksa, ale to juz pański problem:)) A teraz prosze sobie przeliczyć ile w dolarach wyszedł ten pański S-70i " z górnej półki" i porównac z cenami innych maszyn tej klasy:)

luka
niedziela, 27 stycznia 2019, 18:45

@K. Przecież w sprawie Wisły nic się póki co oficjalnie nie zmieniło - miało być 8 baterii i będzie 8 baterii, tylko że sam zakup jest podzielony na dwie fazy i była o tym mowa już dawno. W pierwszej kupiliśmy 2 baterie i 200 kilka pocisków PAC-3 MSE (drogich jak cholera, bo coś koło 10 mln za sztukę i mających służyć do zestrzeliwania bardziej wymagających celów) i do tego z systemem IBCS (choć nie jest w pełni gotowy), ale jeszcze z radarami strefowymi (nieruchomymi) a w drugiej fazie weźmiemy pozostałe 6 baterii już (niby) z radarami dookólnymi (chcemy takie same jak USA wybierze w programie LTAMDS) i nowymi tańszymi pociskami SkyCeptor (odmiana izraelskich Stunnerów wykorzystywanych w systemie David's Sling), choć i tak droższymi od starych PAC-2 GEM-T, których zdecydowaliśmy się w ogóle nie brać a także te pierwsze dwie baterie mają zostać doposażone w te nowe radary. Obie fazy mają swoje osobne wymagania offsetowe tj. jak produkcja części rzeczy w kraju (co z tego wyjdzie to się okaże). Z informacji, które gdzieś kiedyś wyczytałem chcemy mieć niby około 1000 pocisków (połowa na wyrzutniach a druga połowa w zapasie) obu typów w proporcji około 20:80 (PAC-3 MSE do SkyCeptor) - a jako, że w pierwszej fazie wzięliśmy wszystkie PAC-3 MSE, które chcieliśmy to w takim razie w fazie drugiej możemy się spodziewać około 800 nowych pocisków - sam zakup będzie droższy niż pierwsza faza, która kosztuje nas 4,75 mld , ale proporcjonalnie wyjdzie taniej i za cały system z obu faz zapłacimy pewnie w przeliczeniu coś około 50-60 mld zł. Chcemy także żeby w drugiej fazie zaiplementowano nasze rozwiązania techniczne np. nasze radary PET-PCL (pasywny radar) i P-18PL, bo będziemy chcieli też wpinać do IBCS'a się później z Narwią.

sd
niedziela, 27 stycznia 2019, 17:11

Nasze, jedne z lepszych na świecie sił specjalnych dostały maszyny gorsze (ale droższe) niż Słowacy bo trzeba dotować amerykańskie zakłady w Polsce. Tak trzeba skomentować ten zakup, niestety. PS: zakłady P&W w Rzeszowie wciąż w rękach Amerykanów choć to PGZ miało przejąć serwisowanie silników Sokołów i Mi.

Extern
niedziela, 27 stycznia 2019, 16:37

@Harry 2 A ponoć wstaliśmy z kolan a Ty piszesz, że Polakom, w ich własnym kraju, ktoś nie pozwala zakupić śmiglaka takiego jakiego chcemy. Poprzednicy potrafili wynegocjować kontrakt na Caracale, czemu obecna władza nie potrafi zerwać się ze smyczy amerykańskiej czy włoskiej? Dobre pytanie, co? Odpowiem Ci. Jedynym podmiotem, który stoi na przeszkodzie modernizacji polskiej armii jest ... rząd PiS. Nikt więcej.

tichy
niedziela, 27 stycznia 2019, 14:55

Panie Davien, chyba Oskar, itd. Poczekamy, zobaczymy :) Gdyby MON wydał na 4 śmigłowce wg. Pana wyceny 2.5mld zł, prawdopodobnie pisałby Pan o skandalicznej rozrzutności przewidując więzienną perspektywę dla podejmujących decyzję. Pozdrawiam.

memory
niedziela, 27 stycznia 2019, 14:10

W roku unieważnienia przetargu na Caracale padły deklaracje o rychłym zakupie helikopterów dla Wojsk Specjalnych. Mijają 3 lata ... już są. Całe cztery sztuki ... Prawie tyle samo zakupiła Policja.

Kiwaqpl
niedziela, 27 stycznia 2019, 11:49

Jakiś ofset ( części na 30 lat z serwisem moze nową fabrykę wybudują ?? ) kody źródłowe tez dadzą ?? . Taniej wychodzi jak te karakany ale to są proste maszyny zabierające mniej o 2 pasażerów i latające na niższym pułapie o 200 metrów . Ale za to lżejsze o 500 kg bo nie posiadają awioniki takiej jak maszyny amerykańskie .

real_marek
niedziela, 27 stycznia 2019, 02:38

Nie będę się wypowiadał o jakości, bo nic konkretnego nie wiadomo. Rzeczywiście może to nie jest super wypas. Ale jeśli chodzi o ilość, to gdyby co rok kupować 4 BH, to w ciągu 40 lat będzie 160, a więc wymarzona ilość średnich śmigłowców dla polskiej armii. 40 lat to prognozowana żywotność obecnych wiropłatów. Oczywiście z planowanymi remontami i modernizacjami. Nie kupuje się naraz 160 śmigłowców, bo to ze 40 miliardów i potem znów problem nie do przeskoczenia. Brak planowania modernizacji i rozwoju sił zbrojnych spowoduje, że kupimy drogo i bez wzmocnienia polskiego przemysłu. Wbrew deklarowanym intencjom.

K.
sobota, 26 stycznia 2019, 22:45

@Napoleon . Jak się ma zakup 4 śmigłowców bez przetargu do 50 sztuk które miały być zakupione ? Jak się ma zakup dwóch baterii Patriot do ośmiu które miały być ? No i co z szumnie zapowiadanym Homarem z transferem technologii którego miało być w szczytowej wersji 160 ? Proszę przypomnij nam ile kupiono .

db+
sobota, 26 stycznia 2019, 21:21

Wytłumaczcie mi jak to jest możliwe, że podczas przetargu w 2015 Mielec nie był w stanie spełnić warunku jakim było dostarczenie pierwszej maszyny w ciągu dwóch lat od podpisania kontaktu a tu nagle ma dostarczyć cztery w ciągu 11 miesięcy i to w wersji specjalistycznej? Tu dopiero pachnie przewałem.

Extern
sobota, 26 stycznia 2019, 21:04

@zaq: "Dlaczego związkowcy ze Świdnika nie protestują?." Bo się mówi o konieczności rychłego zastąpienia MI-2 i wiadomo kto dostanie ten kontrakt?

Harry 2
sobota, 26 stycznia 2019, 20:11

@ Ułan1981 - "Pis oddał fabrykę amerykanom na kolanach w cenie jednego śmigłowca..." Chyba do końca nie pamiętasz tamtych czasów. Po 1989roku politycy wszystkich partii zaczęli rozbrajać armię, wyrażali chęć likwidacji naszych zakładów zbrojeniowych, a także producentów sprzętu lotniczego. Nie było zatem zamówień, nie było produkcji ani zainteresowania unowocześnionymi wyrobami czy też nowymi (patrz polski śmigłowiec uderzeniowy). Wojsko marzyło o śmigłowcach Apache i samolotach F16. Zakłady zaczęły padać, zwalniać fachowców. Jedyne co się działo z zakładami to ich sprzedaż za friko komukolwiek. Sprzedano więc PZL Mielec, Świdnik i wiele, wiele innych zakładów. To dlatego tak duże problemy z nabyciem nowych śmigłowców gdy się uwzględnia konieczność ich konserwacji, przeglądów, napraw i modernizacje w naszych zakładach. Nikt, ani Jankesi ani Włosi nie pozwolą nam na powyższe. To ONI mają mieć z tego krociowe zyski i... będą mieć na lata/dekady.

Grzegorz
sobota, 26 stycznia 2019, 18:32

Dyskusja jest śmieszna. Nikt z nas nie wie jakie mają wyposażenie a na pewno mają. Nie ma bata że to są gole taxowki. Ale najlepiej narzekać nie znając konkretów. Ale to wina mon że choć tego co mogę nie chcą powiedzieć na temat wyposażenia.

Davien
sobota, 26 stycznia 2019, 18:28

Panie Ernst, a co zrobiła Turcja jak kupiła licencje na S-70i?? Wywaliła na poczatek wszystko poza kadłubem i wsadziła swoje komponenty na poziomie tych z UH-60M integrujac wszystko na etapie produkcji. No jak dla ciebie S-70i panie Junger to maszyna dla sił specjalnych to ....

Davien
sobota, 26 stycznia 2019, 18:26

Panie tichy, no padłem:)) Cena nie sugeruje górnej półki wyposażenia, tyle to kosztuje zwykły UH-60M w wersji transportowej (40-44mln na eksport), Chcesz górna półke to proszę bardzo: Seahawk 190mln a nie zł. A moze tak cos o MH-60M czyli prawdziwej maszynie dla sił specjalnych, może jednego za te 650mln zł by kupili

Oskar
sobota, 26 stycznia 2019, 16:44

@Patrzący inaczej :) Cytuję: Cieszę się, że coś kupiono. Kwestia ceny jest dyskusyjna. Może dobra, może zła. Do końca nie wiadomo za co zapłacono ... Koniec cytatu. Czyli nie wiesz co kupiono ale cieszysz się, że kupiono. Dalej nie czytam :)

Ułan1981
sobota, 26 stycznia 2019, 15:01

Ludzi ogarnijcie się :) Turcy nawet jeśli robią swoją wersję robią to w swoich zakładach i rozwijają swoją konstrukcję (Ok 70% elementów jest produkowanych lokalnie). Część pieniędzy wraca do budżetu. Pis oddał fabrykę amerykanom na kolanach w cenie jednego śmigłowca. Nie chciało im się nawet stworzyć wspólnej spółki obojętnie z jakim gigantem śmigłowcowym np 50/50 czy nawet 40/50 (większość dla zagranicznej firmy w zamian za rozwój zakładu i technologię) Coraz bardziej przypomina mi to ustrój komunistyczny. Może specjalsi będą chodzić na L4 w ramach protestu ;)

Napoleon
sobota, 26 stycznia 2019, 14:10

Hehe - pyszna sprawa, widzę że realizacja kolejnych programów boli mocno zwolenników PO. Chłopaki macie argumenty z najwyższej półki - szkoda że podparte zwykłym brakiem wiedzy. Nie szkodzi czyta się wasze wpisy naprawdę cudownie. Może jakiś z 1 mały malutki konkret? Naprawdę o niewiele proszę... Przykład Słowacji wymiata - może więc tu się wykażecie co oni kupili? Nie? Ohhh szkoda

Napoleon
sobota, 26 stycznia 2019, 14:10

Hehe - pyszna sprawa, widzę że realizacja kolejnych programów boli mocno zwolenników PO. Chłopaki macie argumenty z najwyższej półki - szkoda że podparte zwykłym brakiem wiedzy. Nie szkodzi czyta się wasze wpisy naprawdę cudownie. Może jakiś z 1 mały malutki konkret? Naprawdę o niewiele proszę... Przykład Słowacji wymiata - może więc tu się wykażecie co oni kupili? Nie? Ohhh szkoda

Blaa
sobota, 26 stycznia 2019, 13:58

Przecież jest napisane w artykule że z doposażeniem, uzbrojeniem itp w nie "goła taxi"...

devlin0
sobota, 26 stycznia 2019, 12:59

to sa raczej biedahawki....sprzet dla policji a nie dla wojska

bryxx
sobota, 26 stycznia 2019, 12:42

Wczoraj w tvpinfo minister chyba dokładnie wyjaśnił dlaczego ten i za taką cene. Jest rok wyborczy więc trzeba zabulić za to aby amerykanie nie zamknęli "polskiej" fabryki w Mielcu.

Marek1
sobota, 26 stycznia 2019, 11:39

Do wszystkich oburzonych ceną ok 170 mln PLN za sztukę S70-i - TO jest Panowie cena za tzw. golasa. Dodać należy koszty doposażenia(awionika/uzbrojenie/opancerzenie) S70-i dla potrzeb i wymagań WS, co podniesie kwotę 170 mln PLN CO NAJMNIEJ o 30% do ~220-230 mln PLN/sztuka. A "najfajniejsze" jest, że nawet wtedy polscy specjalsi NIE dostaną maszyn w 100% analogicznych z oryginalnymi UH-60M/L jakimi lata US Army. "Polskie BH" od LM nadal pozostaną niczym więcej jak doposażoną wersją eksportowych /cywilnych S70-i). Na skutek w/w umowy NIE powstanie w Polsce ani 1 nowe miejsce pracy, polski(faktycznie) przemysł NIE zdobędzie żadnych nowych technologii, ani kompetencji. O "defiladowej" ich ilości zamówionych śmigłowców w stos. do potrzeb WP już nawet nie wspomnę, bo to w MON wręcz NORMA, by kupować wyłącznie od hegemona(USA), bardzo MAŁO,bardzo DROGO i bez żadnej możliwości rozwoju własnej produkcji/serwisu.

Ja66
sobota, 26 stycznia 2019, 11:38

@:)) "hmmm 10 mln Euro taniej niż Caracale... :)" - tylko, że w cenie Caracali był koszt stworzenia linii produkcyjnej w Polsce i zapewnienie wsparcia przez 30 lat a w przypadku S-70i taka linia już istniała. Zakup śmigłowca z Mielca za 65 milionów i doposażenie każdego za 95 milionów to jest przekręt jakiego jeszcze nie było!

Pelos
sobota, 26 stycznia 2019, 11:00

Jakbyśmy kupili wyprodukowane w USA, to pewnie byłyby tańsze.

As
sobota, 26 stycznia 2019, 09:01

Po co wojsku cywilne S-70i ?

ito
sobota, 26 stycznia 2019, 08:29

Czyli tania wersja, bez offsetu, bez udziału w produkcji polskich podmiotów, z niewiadomym (prawdopodobnie nie wykraczającym poza obsługę codzienną) zakresem kompetencji w zakresie obsługi dla czynników wojskowych (państwowych) w cenie niewiele (o kilkanaście procent) niższej niż okrzyknięte straszliwie drogimi większe o klasę Caracale- wśród których 1/3 miała być w najdroższych z możliwych wersjach specjalistycznych, miały być produkowane (w większym stopniu niż te BH w Mielcu) w WOJSKOWYCH (czyli państwowych) zakładach, które miały mieć pełną kompetencję co do ich obsługi, a do tego miały przynieść offset. Faktycznie, DOBRA ZMIANA.

Urko
sobota, 26 stycznia 2019, 08:22

@Wlad - to dlatego, że to ręczna, jednostkowa robota. Turcy też maja licencję na S70i tylko u nich to się nazywa T70 i za zamówione 110 sztuk zapłacą 3,5 mld . Wydaje się trochę taniej, ale wcale nie tak dużo, przy takiej dysproporcji wolumenu...

Janek
sobota, 26 stycznia 2019, 00:23

To jest złoty interes PiS. Jak możecie to negować.

Gts
piątek, 25 stycznia 2019, 23:01

Danisz, Kowal macie racje. Klakierkow nawet nie bede komentowal do nich i tak nie dociera to ze S70i to nie MH-60M czy inny typ prawdziwego Black Hawka. Prawda jest taka ze pis daler ealizuej swoja akcje z 2006 r i czasow przejmowania mielca przez amerykanow. To dzieki dzialaczom PiS miedzy innymi offset za F-16 nie doszedl do skutku. Bo to oni przymkneli oko na niewywiazywanie sie z umowy amerykanow zwlaszcza w Mielcu a potem tak jeszcze pokombinowali ze wyszlo na to ze ci przejeli mielec za darmo (owszem kase dali, ale ta kasa pochodzila np ze skarbu panstwa za Skytrucki kupione po sprzedazy, a stojace na parkingu Mielca jeszcze przed sprzedaza. Dabrowski, Poncyliusz, Brzezicki, Sikroski to jedne z licznych nazwisk laczace sie z cala ta sprawa. Dzis pis to kontynuuje kleczac przed USA iw ciskajac nam belkot ze kupuje cos dobrego. Tymczasme kupujemy tania "podrobke" drozej niz Slowacy oryginal. Dodatkowo po przeanalizowani i wyliczeniu kontraktu na Caracale okazuje sie ze rowniez i drozej niz od Airbusa. Jak zwykle amerykanie zapewnia nam zerowy tranfer technologii, zerowy offset, a polacy poskladaja do kupy to co przyjedzie na paletach z zagranicy, mimo iz minister zapewnia ze to my od najmniejszej srubki budujemy te smiglowce. Jeszcse tak bezczelnie mijac sie z prawda ze te smiglowce lataja po Afganistanie... Pinokio dal dobry przyklad.

as
piątek, 25 stycznia 2019, 22:30

wielki hałas że kupili 4 cywilne helikoptery żołnierzom, ale bieda kraikiem jesteśmy. No żeby chociaż wojskowe były . W dodatku pod stołem bez przetargu i nikt nie krzyczy że korupcja, porobiło się.

Mr.Cebula
piątek, 25 stycznia 2019, 22:21

o niebo tańszy od caracala. Bardzo dobra decyzja, od producenta z Polski i bez zbędnych offsetów.

oko
piątek, 25 stycznia 2019, 22:08

Taksówki dla specjalsów? To są jaja.

xyz
piątek, 25 stycznia 2019, 22:02

70mln zł za sztukę kosztował ten sam śmigłowiec policję kilka miesięcy temu. Dla wojsk specjalnych już po 170mln zł za sztukę. W Polsce chyba nastała hiperinflacja przez te kilka miesięcy 100mln zł różnicy. Czy tak spłacamy ustawę 447? Te 4 śmigłowce chyba z platyny i złota zostaną wykonane.

Patrzący inaczej :)
piątek, 25 stycznia 2019, 21:57

Cześć! Mam pytanie do osób które posiadają trochę specjalistycznej wiedzy a nie pieniaczy. Cieszę się, że coś kupiono. Kwestia ceny jest dyskusyjna. Może dobra, może zła. Do końca nie wiadomo za co zapłacono. W komentarzach pojawiają się głosy, że brakuje hiper viper wyposażenia (takiego jak rakiety trident, specjalistyczne systemy do lotów na małych wysokościach i bezpośredniego połączenia z gwiazdą śmierci i nie jest transformersem). Do osób które tak piszą proszę mi powiedzieć na jakiej podstawie uważacie że amerykanie sprzedadzą nam swoje najlepsze zabawki? Wiem, wiem, zaraz będzie Słowacja i to, że kupili UH60. Dla uściślenia kupili golasy, taksi, takie latające vany. Na pewno nie miały wyposażenia dla sił specjalnych. Nasi sporo latali do USA i może wujek SAM na to i owo się nie zgodził. Może godzili się na gołe UH60 ale nie na UH60 dla specjalsów. Może zgodzili się na zakupi S70i i to, że możemy sobie bebechy wybrać. Może to być też kolejny wałek. Naprawdę myślicie, że główną decyzję o zakupie sprzętu w programie FMS podejmuje kongres? Naiwniacy, dużo wcześniej wojsko USA uzgadniają co mogą dać żeby nie stracili na tym. Nie mówcie, że to politycy są takimi znawcami technologi wojskowych. Przybijają tylko pieczątkę.Tyle tytułem wstępu i moich rozważań. Pytanie moje brzmi jak wyglądają możliwości nowych śmigieł w porównaniu do możliwości Mi-17 które obecnie mają specjalsi (ktoś czytał całość?). Pozdrawiam.

Jurek
piątek, 25 stycznia 2019, 21:25

Nie przesasadzajcie, cena nie jest taka zła. Za sztukę wyszło tylko trochę drożej niż ruski KA-52.

Feluś
piątek, 25 stycznia 2019, 20:40

Ludziska !!! Słuchajcie !!! kupili 4, powtarzam, 4 Blackhawki - toż to KONTRAKT STULECIA !!!

Bzura
piątek, 25 stycznia 2019, 20:27

Po wielu absurdalnie krytycznych opiniach na tym forum widać wyraźnie że ten zakup i brak szczegółowych informacji doprowadził do furii tzw "rezydentów" z zewnątrz. Jest to najlepszy dowód że dokonano słusznego zakupu we wlaściwym trybie i że te maszyny znacznie podniosą nasze możliwości. Nic tak nie cieszy jak obserwacja bezsilnej, zorganizowanej, zmasowanej krytyki na wszystkie posunięcia tego ministra i tego rządu. Widzicie gieroje jesteście bezsilni, nic nie wiedzieliście i nic nie mogliście zrobić żeby przeszkodzić podpisaniu tej umowy. Psy szczekają, karawana jedzie dalej. Brawo dla MON i ministra, brawa dla rządu, brawo dobra zmiana. Tak trzymać dalej. A przeciwnicy rządu i inni najemnicy i tak zawsze będą wszystko krytykować i rzucać kłody pod nogi w końcu takie mają przydzielone zadania. A tu taka wpadka, gieroje nic nie wiedzieli wcześniej.....oj posypią się dymisje....poza Polską.

Gliwiczanin
piątek, 25 stycznia 2019, 20:22

@Kowal- masz racje że przepłaciliśmy za te śmigłowce. Słowacy nie dość, że kupili lepsze Black Hawki to jeszcze do tego taniej, ale tak jest jak kupuje się po drobnicy i przez osoby nieumiejące nic załatwić. Słowacy mają wojskowe UH-60M, a my cywilne S-70i nieprzystosowane dla jednostek specjalnych. Przez Pis zaś pieniądze z moich podatków idą w błoto.

Logik
piątek, 25 stycznia 2019, 20:08

No widać, ze nie są to gołe s70 jak się wszyscy obawiali. Nie są to też UH 60 ale być moze nie będą aż tak dużo gorsze. Słowacja kupiła UH 60 ale w tej cenie to chyba też golasy i nie wiem czy te ich były nowe czy z zapasów? Mielec moze sporo te S 70 dopakować dla celów specjalsów, moze nie dadzą silników i łopat z UH 60 ale pewnie będzie tam przyzwoita elektronika, awionika, łączność, może jakieś lepsze opancerzenie. Powinny też mieć systemy obrony przed MANPADS ale pewnie nie oryginalne amerykańskie tylko coś co nie wymaga zgody Kongresu na eksport. Cały ten zakup jest mocno podejrzany i "na siłę", od razu widać, że te śmigła żadnego uczciwego przetargu by nie wygrały i były kupione z myślą o wyborach i "sojuszu" z USA a nie zdolnościach bojowych, ale może przynajmniej nie będzie to zwykła wersja cywilna tylko coś z czego specjalsi jakiś tam pożytek będą mieli...

emi
piątek, 25 stycznia 2019, 19:57

Spełnił się scenariusz ratowania amerykańskiego Lockheed Martin Mielca napisany przez poprzedniego szefa MON. Miały być mieleckie Hawki w wersji eksportowej dla polskich specjalsów i są .. za cenę prawie 70 mln większą niż śmigłowce jakie w ramach FMS kupili Słowacy. Dlaczego taka wersja, dlaczego tak drogo ?

tichy
piątek, 25 stycznia 2019, 19:48

Po bardzo udanym zakupie 16 szt M346 kolejny dobry ruch MON. Był to jedyny sensowny wybór. Cena sugeruje "górną półkę" wyposażenia. Czy najwyższą czy trochę niższą, bez znaczenia. Kierunek modernizacji jest słuszny (oczywiście moim skromnym zdaniem), tempo niestety bardzo wolne. Pora na F35.

Ernst Junger
piątek, 25 stycznia 2019, 19:47

I dobrze! Teraz następne 4 sztuki dla specjalsów, a później tzw. Wolna ręka w Prawie Zamówień Publicznych dla reszty WL. I mamy z głowy Francuzów ze swoim wtrącaniem nosa w nie swoje sprawy. Aha, i jeszcze jedno, Turcja kupiła ponad setkę S-70I i jakoś nie płakała jak tutejsi znawcy od siedmiu boleści. Z innej beczki, w siedzibie PGZ trwają rozmowy o Wiśle i Narwi z Jankesami i Angolami z MBDA. Coś wisi w powietrzu.

Paranoid
piątek, 25 stycznia 2019, 19:29

I parę innych na szybko: U.S. Army H-60 3.8bn /257 szt.; Słowacja UH-60M 450 million/9 szt.; Tajlandia UH-60L 150 million/3 szt.; Meksyk UH-60M 110 million/4 szt. ...

Maciek
piątek, 25 stycznia 2019, 19:26

Tyle pieniędzy za 4 stare złomy, do tego gołe, w żaden sposób nieprzydatne dla armii.

city ZEN
piątek, 25 stycznia 2019, 19:17

black hawk dla TOPRu

Paranoid
piątek, 25 stycznia 2019, 19:01

Wychodzi na bardzo dobry deal dla LM, chyba, że ceny tak wzrosły. Parę lat temu S-70i Armia Chile 180 mln /6 szt 30 m . Inne dane bezpośrednio z FMS: Łotwa UH-60M 200 m/4 szt.; Szwecja UH-60M 546 m/15 szt.; Emiraty UH-60M 217 m/5 szt.; Brazylia UH-60L 525 m/15 szt. Nasze mistrze negocjacji > 45 m/szt. Chyba, że nasze to jakaś specjalna wersja ...

odkłamiacz
piątek, 25 stycznia 2019, 18:29

Przy takim "drogim" przyjacielu jak USA już nie trzeba nas okupować - wystarczy amerykański neokolonializm opisany w artykule.

Adam
piątek, 25 stycznia 2019, 18:29

No to ciągle piszecie że żart przekręt sprzęt niepełnowartościowy to po cholerę wybieraliście tą partię rządzącą?

Wojciech
piątek, 25 stycznia 2019, 18:25

Bardzo dobrze kupować dla wojska minimum 50 BH z odpowiednim uzbrojeniem i optoelektroniką do tego minimum 100 bardzo dobrych i polskich śmigłowców SW-4 Puszczyk.

bryxx
piątek, 25 stycznia 2019, 18:14

Oj będą tęsknić nasi piloci i inni żołnierze za mi-17. Tym bardziej że najnowsza wersja ruskiej maszyny dedykowana dla wojsk specjalnych to rolls royce w porównaniu do tej wersji co kupujemy. Już w czasie dyskusjii o caracalach słyszało się głosy że co prawda nierealną ale najlepszaą opcją byłoby wymienić mi-8,17 na nowe i dopasować je do standartu natowskiego.Doświadczeni piloci mechanicy wszystko jest. Koszt efekt nie do przebicia.

Rex
piątek, 25 stycznia 2019, 18:02

Dobrze, że w końcu kupiono te śmigłowce. S-70i może nie jest najlepszym możliwym wyborem ale lepszy taki niż żaden lub to co specjalsi mają teraz. Obyśmy szybko usłyszeli o kolejnych zakupach.

Tadek
piątek, 25 stycznia 2019, 17:59

wielki sukces będzie premia po tylu latach 4 szt za 683 ml brawo panie ministrze doś powiedzieć że te S-70 TO WERSIA DLA BIEDNYCH to jedna sztuka to koszt ponad 170 ml a pomyśleć że taka biedna Słowacia w 2015 roku kupiła UH-60 gdzie koszt jednego wynosił 110ml ale co tam my podatnicy i tak sie nie znamy na tym wystarczy że wuj Sam zarobi i pogłaszcze po plecach

Z moich podatkow...
piątek, 25 stycznia 2019, 17:52

To jak to jest z ta cena? Policja zaplacila najpirw po 70 mln za sztuke (z m.in. pakietem szkoleniowym), pozniej 65 mln. Teraz wojsko placi po ok 75 mln za golasy (bez pakietow).. Słowacja za 9 uh60m zapłaciła 261 mln , co daje ok 1 mld zł, czyli 111 mln zł za sztuke wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Dla nas wychodzi za ok 171 mln zł za sztuke (tekze z pakietami), ale przypomne ze my bierzemy tylko s70i. Z tego co wiem roboczogodzina w USA jest wyzej wyceniana niz na Podkarpaciu i to kilkukrotnie! Ja rozumiem, ze dla Wojsk Specjalnych, ale zeby az 60 mln PLN za sztuke wiecej i to skladanych na miejscu?! To i 3% PKB nie starczy na taka modernizacje...

zaq
piątek, 25 stycznia 2019, 17:49

Dlaczego związkowcy ze Świdnika nie protestują?.

Marek MM
piątek, 25 stycznia 2019, 17:48

Skąd ta cena? Za te pieniądze to powinno ich być drugie tyle.

Janek
piątek, 25 stycznia 2019, 17:42

Trochę to osobliwe, że dla wojsk specjalnych kupujemy eksportową, zubożoną odmianę Black Hawka...

Ok bajdur
piątek, 25 stycznia 2019, 17:20

Mam nadzieję, że je doposażą w radar doplerowski i systemy samoobrony. Sonda do tankowania nie jest konieczna bo nie mamy cysterny. Należy pamiętać, że te śmigłowce nie mają służyć za taksówki...

UnKnown
piątek, 25 stycznia 2019, 17:19

Pozornie wychodzi taniej niż za Caracale bo cena jednostkowa BH 162 mln. a Caracala 266 mln (50 szt za 13,3 mld), ale trzeba by się zagłębić w szczegóły bo przetarg na Caracale obejmował 34 szt. śmigłowców specjalistycznych (w tym 8 do WS) a tu mamy zakup tylko dla WS. Może ktoś bardziej pionformowany jest w stanie porównać cenę Caracala dla WS i BH dla WS.

michał
piątek, 25 stycznia 2019, 17:13

4x75300. to nawet nie jest połowa wartości kontraktu. Doposażenie jest droższe niż sama maszyna? Co oni tam zakładają, działa laserowe?

Misiak
piątek, 25 stycznia 2019, 17:12

Aż cztery? Kurde, teraz będziemy potęgą

Sssssss
piątek, 25 stycznia 2019, 17:10

Przy tym zdaniu: "Produkcja helikopterów Black Hawk przeznaczonych do operacji specjalnych, przyczyni się bezpośrednio do utrzymania około 1700 miejsc pracy w zakładach PZL Mielec i wesprze zatrudnienie około 5000 dodatkowych osób w spółkach w polskim łańcuchu dostaw firmy. " nie wytrzymałem i zacząłem się głośno śmiać. Teraz ludzie w autobusie patrzą się na mnie jak na wariata.

Fxx
piątek, 25 stycznia 2019, 17:04

S70i jako śmigłowiec do operacji specjalnych???! :) Ktoś tu chyba po zmianie władzy będzie musiał się wytłumaczyć...

Ułan1981
piątek, 25 stycznia 2019, 17:03

Przecież to jakie ma silniki, przekładnie itp to żadna tajemnica. Nie mówi pewnie dlatego bo to byle jaka wersja. Wstyd i żal. Jeden z najgorszych ministrów.

Napoleon
piątek, 25 stycznia 2019, 17:02

No to mamy 170mln/szt vs Ciapciarale 270mln/szt. Bez spiny, że trzeba 13.5mld wybulić niemal od razu. Ciekaw jestem tych wnikłych analiz jak to przez offset itd. Mamy czarno na białym. Czy ktoś może chce napisać, że francuzi po cichu zaproponowali z pełnym uzbrojeniem, co wszystkim umknęło? Także jakby ktoś po staremu chciał sobie potrolować to będzie mi miło :))))

piotr
piątek, 25 stycznia 2019, 17:01

jeśli jest tam pakiet logistyczny i szkoleniowy a przy tym policja też ma BH to jest to kierunkowa zmiana i będzie to przyszłość polskich śmiglaków, Leonardo weźmie morskie AW101 i remonty i moderki obecnych a wojska operacyjne bedą latać na BH - też dobrze choć bez nowych zakładów w Łodzi i centrum serwisowym a tylko z montownią Lokheeda w Mielcu więc będzie droga eksploatacja .

Miszcz
piątek, 25 stycznia 2019, 16:55

No fajnie że kupili, zawsze to lepiej mieć 4 nowe niż nie. Ale po co tyle szumu, po co takie gadanie że jakie to potężne modernizację, to jednak TYLKO 4 śmigłowce, a hałasu jakby ze 100 kupili

Harry 2
piątek, 25 stycznia 2019, 16:48

Zakup polityczny. Jaki jeszcze sprzęt kupimy u Jankesów z pominięciem korzyści technologicznych dla naszych zakładów zbrojeniowych by im się podlizać?

adams
piątek, 25 stycznia 2019, 16:07

Przecież ten rząd już kupił Black Hawki,do końca 2016 roku miały być dostarczone 2 a w 2017 roku kolejne 8..... A teraz bierzemy całe 4 sztuki,patrze żarty się skończyły :) bo wybory idą,a którędy na Moskwę z tymi śmigłowcami :)

LS
piątek, 25 stycznia 2019, 15:58

CYWILNE BH DLA WOJSKA?????? HMMM...

Wlad
piątek, 25 stycznia 2019, 15:52

Muszą być pokryte złotem, gdyż mniej kosztował pojedynczy F16C! Przecież nie są to UH60 najnowszej bojowej wersji, tylko nieco „zmilitaryzowane” wersje cywilne!

MAZU
piątek, 25 stycznia 2019, 15:52

I bardzo dobrze. A teraz proszę rozważyć zakup floty SW-4 Puszczyk - za podobną kwotę można kupić co najmniej 150 tych doskonałych i szybkich maszyn. I jest to polska konstrukcja, warta dalszego rozwoju. Pilot plus czterech żołnierzy, albo pilot oraz operator uzbrojenia plus cztery pociski hellfire. Pozdrawiam, M

:))
piątek, 25 stycznia 2019, 15:50

hmmm 10 mln Euro taniej niż Caracale... :)

Kowal
piątek, 25 stycznia 2019, 15:38

https://www.defence24.pl/slowacja-kupuje-black-hawki-zastapia-maszyny-mi-17 Słowacy zapłacili 261 mln dolarów za 9 sztuk UH-60M, co przy kursie z maja 2015 daje ok. 979 mln zł tj. 109 mln. za szt., natomiast my zapłaciliśmy 683 mln zł. za 4 szt. S-70i co daje 171 mln zł. za sztukę. Brawo my!:)

Da się
piątek, 25 stycznia 2019, 15:34

Brawo! Obu tak dalej. Potrzeba 100 takich maszyn.

df
piątek, 25 stycznia 2019, 15:29

Dotowanie amerykańskiej fabryki w Polsce i realizacja "obietnic wyborczych" za cenę igrania bezpieczeństwem polskich żołnierzy czyli niestety Adelaidy bis. Zdecydowanie za drogo jak na zakup bez FMS czyli bez technologii zastrzeżonych ale w mediach społ. już się mówi że ukrycie przez kupującego konfiguracji śmigłowców oznacza że nie będzie ono amerykańskie a częściowo np. izraleskie. Uzbrojona "cywilka" ze zintegrowaną obcą awioniką i znowu "miś" na miarę możliwości MON

KOSA
piątek, 25 stycznia 2019, 15:27

Wciąż za mało danych by jednoznacznie ocenić ten zakup. Jakie silniki? Cokolwiek więcej jakieś minimalne porównanie z tym co kupiła Słowacja. Szkoda że znowu brak transparentności. I dlaczego tylko 4? Jak miało być nim 8. Słabo to wyglada

Danisz
piątek, 25 stycznia 2019, 15:26

Caracale były droższe, fakt - miały być za 267 mln zł za sztukę. Przypominam jednak, że to nie miały być golasy jak w tym przypadku! Taka wersja ZOP jest kilka razy droższa niż maszyna transportowa. Druga sprawa to offset - Polska kupując te BiedaHawki nie kupuje ani jednego miejsca pracy, ani jednej kompetencji podnoszącej zdolności naszego przemysłu, ani jednego patentu, jakiejkolwiek perspektywy na modernizację nieefektywnych zakładów i włączenie ich w łańcuch dostaw w jakiejkolwiek dziedzinie, żadnego własnego serwisu - nic! Oferowano nam wędkę, a wybraliśmy rybę - i to chyba złotą, bo za tą cenę musi być chyba złota...

blob
piątek, 25 stycznia 2019, 15:19

Osobiście byłem i jestem zwolennikiem prawdziwego Black Hawka /PaveHawk dla sił specjalnych. Ale ciekawi mnie co to za S70i za taką cenę.170 mln za sztukę? Chłopcy często latali do USA może wyrwali prawdziwe Hawki a zakupione zostaną jako S70i żeby tylko ominąć te śmieszne procedury otwartego przetargu. Tylko taka luźna myśl no i cena zastanawia. Policyjne były 100% tańsze

stroopwaffel
piątek, 25 stycznia 2019, 15:16

W ktorym przetargu wygraly te smiglowce?

razdwatri
piątek, 25 stycznia 2019, 14:57

Bezmyślny , propagandowo - wyborczy zakup . 683 miliony wywalić by mieć aż 4 śmigłowce !!! A jakież to cudowne uzbrojenie będą posiadały ,że aż warte są takich pieniędzy . O wiele lepszym posunięciem byłby zakup np. 64 raków/ ok 1 mld za 64 szt wraz z wozami dowodzenia - kontrakt z 2016 r./ , zwłaszcza ,że Stalowa Wola kończy ich produkcję w tym roku i będzie zmuszona zamknąć linię produkcyjną . Albo zakup nowych ppk i granatników przeciwpancernych , których wojsko nie może się doczekać .

racjus
piątek, 25 stycznia 2019, 14:56

Sama potrzeba nabycia śmigłowców jet oczywista ale nie powinno to tak wyglądać. Raz, że bez przetargu. Minister twierdzi, że to dobra cena ale skąd o tym wie bez porównania z konkurencją. Dwa, że ilość jaką zamówiono i tak powoduje, że będą konieczne natępne zakupy, a tutaj cenę amerykanie mogą dyktować dowolnie, bo nie będziemy mieli wyboru. Trzy cały tak krytykowany przetarg na Caracale miał na celu zapewnienie pracy WZL z Łodzi, jedynym polskim zakładom. Teraz beszczelnie się wmawia, że Mielec to polski zakład. Ta umowa oznacza wyrok dla tych zakładów. Nie ma dla mnie tu znaczenia, że to są Black Hawki, Caracale czy AW149, chodzi o sposób w jaki to zrobiono. Bardzo mi się nie podoba takie wprowadzenie tylnymi drzwiami nowego typu sprzętu w tak nędznej ilości. Albo niech zrobią przetarg z serwisem w WZL albo niech chociaż kupią 12-14 szt tak, żeby nie było wątpliwości co do logistyki i późniejszej ceny. Tak to jest tylko tani chwyt przedwyborczy.

Irek
piątek, 25 stycznia 2019, 14:53

I bardzo dobrze że kupują tylko więcej tego o wiele więcej i z odpowiednim oprzyrządowaniem i środkami rażenia oczywiście.

Marick
piątek, 25 stycznia 2019, 14:51

..."Natomiast prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki podkreślił, że podpisana umowa prowadzi do tego, że nowoczesne śmigłowce z polskiej fabryki trafią do wojska." ..." PZL Mielec to własność amerykańskiej korporacji Sikorsky należącej do koncernu Lockheed Martin." To tyle w temacie prawdomówności Pana Ministra i Pana Prezesa. Mam nadzieję że prokuratura już wzięła się za tą sprawę. NIESTETY Pan Minister Mariusz Błaszczak zapisuje się w historii Polski jako NAJGORSZY Minister ON po 89' roku i naprawdę ciężko będzie go przebić. Było pełno "złych" ale ten pobił ich wszystkich. Dziwi mnie tylko jedno, skoro s-70i nie spełnia wymagań WS to dlaczego dowódca tej jednostki nie powie tego publicznie? Pozdrawiam

w
piątek, 25 stycznia 2019, 14:46

170 mln PLN /szt czyli ponad 40 mln USD za szt to dobra cena ????? Za co ????

Danisz
piątek, 25 stycznia 2019, 14:45

Słowacja kupiła 9 maszyn UH-60M wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym za 261 mln dolarów czyli ok. 110 mln zł za sztukę. Nasz MON kupił właśnie 4 maszyny S-70i Black Hawk czyli cywilną wersję UH-60M z częściowym doposażeniem (ale nie do poziomu UH-60M bo to by wymagało zgody rządu USA o której nie ma mowy) za ok. 170 mln zł sztuka. Dopiero styczeń, a już mamy wałek finansowy roku!

ale jaja !
piątek, 25 stycznia 2019, 14:45

To jest "Miś" na miarę naszych możliwości !

niki
piątek, 25 stycznia 2019, 14:45

A z jakim uzbrojeniem kupili te śmigłowce?

Taka prawda !
piątek, 25 stycznia 2019, 14:43

To jest ewidentnie żałosny zakup ! Co roku powinno się kupować co najmniej po 20 takich śmigłowców, aby po kilku latach mieć ich wystarczająco dużo i to w różnych niezbędnych na nowoczesnym polu walki wersjach.

Olo
piątek, 25 stycznia 2019, 14:42

Żart czy kpina ? Bez przetargu, bez offsetu, gołe taksówki do przewozu VIP znowu ? Te śmigłowce nawet do przewozu rannych się nie nadają !

w3
piątek, 25 stycznia 2019, 14:41

a co z ubrojeniem? nvg? termowizja? moim zdaniem za taki zakup ktoś powinien iść siedzieć.....

Kkj
piątek, 25 stycznia 2019, 14:40

Prawie 700mln za 4 sztuki to tanio a 10mld za 50 szt w wersjach spec to dużo. Nie ma to jak dobra zmiana. A gdzie offset?

GUMIŚ
piątek, 25 stycznia 2019, 14:36

MON zakupił 4 cywilne Bieda HołkiS-70 i , które w odróżnieniu od wojskowych Black Hawk UH-60 , pozbawione są wielu urządzeń niezbędnych do realizacji misji wojskowych i mają starsze i słabsze silniki. Zakup odbył się w" trybie wyborczym" czyli w roku wyborów nie tylko parlamentarnych , bez przetargu. BH są produkowane w "mateczniku" PIS czyli na Podkarpaciu i zapewnią tej partii zwiększenie poparcia w tym rejonie Polski S-70i nie nadają się dla specjalsów , gdyż są pozbawione urządzeń umożliwiających niskie loty nad terenem w nocy , urządzeń do łączności szyfrowanej , systemu obrony przed MANPADS i mają silniki o mniejszej mocy niż UH-60. Mogą służyć jako powietrzne taksówki , ale ich ładowność i możliwość zabrania tylko 12 ludzi w zasadzie dyskwalifikuje je też do tego celu.Nawet uzbrojenie ich w karabiny maszynowe zamontowane w drzwiach , nie zmieni ich w śmigłowce wojskowe. W sytuacji naszego wojska , gdy brakuje środków na elementarne uzbrojenie i wyposażenie , marnowanie publicznych pieniędzy na takie niepotrzebne zakupy jest skandalem! Słowacja zakupiła w USA prawdziwe UH-60 w trybie FMS , francuscy specjalsi używają specjalnej wersji CARACALA a włoscy i brytyjscy komandosi AW-101. Nawet Amerykanie wykorzystują do transportu wojska duże Chinooki a ich specjalsi mają specjalną wersję UH-60 o obniżonej wykrywalności.

Marsel
piątek, 25 stycznia 2019, 14:35

To się nadaje do prokuratury. A dodatkowo airbus może dochodzić odszkodowań bo zerwanie umowy dotyczyło niewystarczającego offsetu. Specyfikacja utajniona bo?? Kpina z wojska i kpina ze społeczeństwa

Trzeźwy na umyśle
piątek, 25 stycznia 2019, 14:34

że zakupili to dobrze, ale kasa jak zawsze z kosmosu

Paweł P.
piątek, 25 stycznia 2019, 14:33

1+, a właściwie +7.

Pytajnik
piątek, 25 stycznia 2019, 14:33

Tylko 4 i co dalej??? I co z offsetem???

franek
piątek, 25 stycznia 2019, 14:30

W ramach wyjaśnienia co właściwie kupujemy i co to dla nas oznacza- S-70i to wersja eksportowa amerykańskiego UH-60, okrojona ze wszystkich technologii na sprzedaż których zgodę musi wyrazić kongres USA. Śmigłowce te NIE MOGĄ być wykorzystywane przez siły specjalne, bo to zwyczajne golasy- bez systemów uzbrojenia, samoobrony, czy choćby awioniki pozwalającej realizować loty na małych wysokościach zgodnie z rzeźbą terenu (podstawa działania sił specjalnych). Żeby te śmigłowce mogły latać w polskiej 7 Eskadrze Działań Specjalnych, muszą zostać gruntownie przebudowane i doposażone do wersji odpowiadającej amerykańskim MH-60 lub HH-60 Pave Hawk. Przebudowa taka może być wykonana tylko w USA w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales), po uzyskaniu zgód od kongresu. Procedura taka może trwać od 6 miesięcy, do nawet 2 lat- bez czasu samej przebudowy. Są to też spore koszty, które polska strona pozna dopiero w odpowiedzi na wysłanie LOR (letter of request) do amerykańskiej administracji. Streszczając- Dziś minister zamówił 4 śmigłowce które obecnie nie spełniają żadnych wymagań by być wykorzystywane w celu w jaki je kupuje, i jednocześnie nie wiemy jeszcze ile będzie kosztowała i jak długo zajmie ich przebudowa do wersji docelowej, pozwalającej wdrożyć je do armii.

Duch
piątek, 25 stycznia 2019, 14:30

jaja sobie robia.....za Nasze podatki

Wojt
piątek, 25 stycznia 2019, 14:23

Trochę drogo wychodzi w porównaniu ze Słowacją 110 mil/szt :(

Olo
piątek, 25 stycznia 2019, 14:23

Taniocha to jakies 9.5 mld zl za 50 sztuk w pirownanju z carakanami tylko ze tam byly specialistyczne 34 sztuki i 16 golasow takich jak te niezly interes

Matura z Wf-u
piątek, 25 stycznia 2019, 14:23

Serwus. Co to będzie za doposażenie i czym różnią się zamówione przez Słowację od tych co My mamy dostać?

dokk
piątek, 25 stycznia 2019, 14:23

Domyślam się, że w tym przypadku, politycy i wyborcy PiSu są zadowoleni z offsetu?

Frank
piątek, 25 stycznia 2019, 14:19

Licze na podanie pełnej specyfikacji uzbrojenie i co zawiera pakiet logistyczny. Taksówki kupili Słowacy 9 szt. za 120mln zł /sztuka. Pytanie za co my płacimy 170mln zł/sztuka.

kk@lkslodz.pl
piątek, 25 stycznia 2019, 14:17

680 mln za ledwie 4 sztuki??? To zart panie Blaszczak???

Heli
piątek, 25 stycznia 2019, 14:16

Trzeba było trzymać Świdnik i unowocześniać sokoła, teraz bulimy jak za zboże a dostaniemy kilka sztuk. Drugiego takiego frajera wyprzedzającego własny przemysł to chyba w Europie nie ma

Taki obcyb
piątek, 25 stycznia 2019, 14:12

Szkoda tylko ze najmniej na tym zarobią ci co będą robić te śmigłowce coś mi tu smierdzi

Covax
piątek, 25 stycznia 2019, 13:58

Co tak tanio ? Czy aby jej Ekscelencja Ambasador nie bedzie zła o tak niską cene zakupu ?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama