Reklama

Gen. Drumowicz dla Defence24.pl: Black Hawki nadadzą nowy wymiar powietrznym operacjom specjalnym

25 stycznia 2019, 11:32
BH S70i
Śmigłowiec S-70i Black Hawk. Fot. PZL Mielec.

Zakup wpisuje się doskonale w nasze potrzeby, wzmocni i uzupełni zdolności oraz nada nowy wymiar powietrznym operacjom specjalnym realizowanym przez Wojska Specjalne – mówi w rozmowie z Defence24.pl gen. bryg. dr inż. Sławomir Drumowicz, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych o kontrakcie na śmigłowce Black Hawk.

Jakub Palowski: Panie Generale, Minister Obrony Narodowej poinformował o pilnym zakupie śmigłowców Black Hawk, przeznaczonych dla Wojsk Specjalnych. W jaki sposób ten zakup wpisuje się w potrzeby WS i jakie zdolności powinien zapewnić? To nieco inne śmigłowce niż Mi-17, wykorzystywane wcześniej.

Gen. bryg. dr inż. Sławomir Drumowicz, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych: Dotychczas wiele mówiło się o potrzebie zmian w powietrznej flocie Wojsk Specjalnych. Dzisiaj ma to miejsce. Zakup ten wpisuje się doskonale w nasze potrzeby, wzmocni i uzupełni zdolności oraz nada nowy wymiar powietrznym operacjom specjalnym realizowanym przez Wojska Specjalne. 

Nie ukrywam, że posiadane przez nas Mi-17, choć to najnowsze maszyny tego typu w Wojsku Polskim, są bardzo intensywnie eksploatowane, a wprowadzenie Black Hawków „uwolni” je od wykonywania części zadań. 

Śmigłowiec Black Hawk, to konstrukcja sprawdzona w realizacji wielu różnych zadań i różnych warunkach. Jestem przekonany, że śmigłowiec ten spełni również nasze oczekiwania i będzie doskonałym narzędziem do realizacji zadań Wojsk Specjalnych. 

image
Polski śmigłowiec Mi-17. Fot. A. Hładij/Defence24.pl.

Jakie zadania będą wykonywać nowe śmigłowce? 

Pragnę podkreślić, że przy wyborze śmigłowca braliśmy pod uwagę przede wszystkim te cechy, które w pełni pozwolą nam zabezpieczyć nasze funkcjonowanie i  realizować zadania, do jakich jesteśmy przeznaczeni. Jestem przekonany, że pozyskaliśmy wartościowe narzędzie, które sprawi że będziemy mogli działać jeszcze bardziej efektywnie. 

Śmigłowce wykorzystywane będą we wszystkich zadaniach bojowych wykonywanych przez Wojska Specjalne. Od zabezpieczenia transportu żołnierzy po wsparcie bojowe działań. 

Jakie cechy śmigłowców Black Hawk są najważniejsze z punktu widzenia Wojsk Specjalnych? 

Ich najważniejszą cechą jest modułowość konstrukcji i możliwość różnej konfiguracji wyposażenia w zależności od realizowanego zadania. Mają ponadto odpowiedni zasięg, możliwość latania w każdym środowisku w dzień i w nocy, a także zdolność do długotrwałego zawisu.

Black Hawki są szeroko wykorzystywane przez armię amerykańską, od niedawna w Europie Środkowo-Wschodniej, wcześniej na misjach ekspedycyjnych z udziałem Polaków. Na ile zdolności, walory tych maszyn są znane żołnierzom Wojsk Specjalnych? Czy możliwość współdziałania z USA to atut tej konstrukcji? 

Konstrukcja tego śmigłowca jest bardzo dobrze znana żołnierzom Wojsk Specjalnych, gdyż mieli oni okazję dokładnie zapoznać się z nią podczas misji w Afganistanie i w Iraku. Przypomnę, że uczestniczymy intensywnie w misjach od 2003 roku, i praktycznie każda jest wspierana przez amerykańskie śmigłowce Black Hawk. Niejednokrotnie też nasi żołnierze zwracali uwagę na liczne, pozytywne cechy i rozwiązania tego śmigłowca.

Nie bez znaczenia jest fakt, że jego pozyskanie pozwoli nam łatwiej współdziałać z sojusznikami którzy używają tej konstrukcji, jak Stany Zjednoczone, ale też na przykład Słowacja. 

image
gen. bryg. dr inż. Sławomir Drumowicz, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych. Fot. DWKS.

W przyszłym roku Wojska Specjalne obejmą dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO, w ramach VJTF. Na jakim etapie są przygotowania do dyżuru i czy jest szansa, że nowo pozyskiwane śmigłowce będą włączone w skład komponentu? 

Przygotowania są prowadzone w sposób planowy. Zrealizowaliśmy wszystkie przedsięwzięcia zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym zarówno przez naszych przełożonych w Siłach Zbrojnych RP, jak i dowództwo sojusznicze. Nie ukrywam, że wiąże się z tym wiele wyzwań, w tym dotyczących zdolności lotniczej. 

Kolejny dyżur rozpoczynamy w 2020 roku, za mniej niż 12 miesięcy. Biorąc pod uwagę czas, potrzebny na osiągnięcie gotowości przez nowe śmigłowce oraz cykl szkolenia, nie ma możliwości, aby wzięły one udział w tym przedsięwzięciu. Komponent lotniczy, przy zaangażowaniu Sił Powietrznych, jest już jednak przygotowany i terminowo będzie dysponował odpowiednimi zdolnościami. 

Jakie są najważniejsze, bardziej długofalowe elementy planów rozwoju Wojsk Specjalnych, również po 2020 roku?

Rozwój Wojsk Specjalnych to nieodłączny element rozwoju całych Sił Zbrojnych RP. Naszym celem jest wzmacnianie zdolności bojowych, szczególnie takich, które współcześnie można przeciwstawić zagrożeniom hybrydowym i wynikającym ze stale ewoluującego terroryzmu.

Rozwojowi zdolności bojowych Wojsk Specjalnych nieustannie towarzyszy przewidywanie i prognozowanie zmian zachodzących w środowisku bezpieczeństwa. To one mają wpływ na plany i programy wzmocnienia potencjału bojowego Wojsk Specjalnych umożliwiające szybką i odpowiednią reakcje na nagle pojawiające się zagrożenia. Wojska Specjalne muszą być postrzegane jako skuteczne narzędzie walki, którego sprawność i efektywność zależą od odmiennej od wojsk konwencjonalnych taktyki działań, prowadzonych skrycie, niejednokrotnie we współdziałaniu ze służbami specjalnymi oraz wspieranych przez inne Rodzaje Sił Zbrojnych, a także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i techniki, czego przykładem jest zakup śmigłowców Black Hawk. 

Na koniec chciałbym zapytać o system dowodzenia. Od niedawna obowiązuje tzw. mały SKiD, czyli reforma podporządkowująca Dowódcę Generalnego i Dowódcę Operacyjnego Szefowi SG WP, pełniącemu rolę „pierwszego żołnierza”. Na ile ta reforma wpłynęła na proces dowodzenia Wojskami Specjalnymi, biorąc pod uwagę że zmiany w systemie dowodzenia WS wprowadzono już wcześniej? 

Zmiany w dowodzeniu Komponentem Wojsk Specjalnych nastąpiły już na początku stycznia 2018 roku. Na dzień dzisiejszy jesteśmy przygotowani na funkcjonowanie jako samodzielne Dowództwo Rodzaju Sił Zbrojnych zgodnie z wcześniej prezentowanymi wstępnymi założeniami drugiego etapu reformy SKiD przedstawionej przez BBN. Dalsze decyzje są zależne od naszych przełożonych.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 68
Reklama
Szach
wtorek, 12 lutego 2019, 21:26

Cywilne śmigłowce, technologicznie z lat 60 czy 70, normalnie szok !

KrzysiekS
sobota, 9 lutego 2019, 17:30

Powinniśmy oprzeć się o 2 maszyny średnia BH (i może być mimu płaczu s70 z Mielca w odpowiedniej konfiguracji) oraz większa AW101 (niestety droższa we wszystkim dla wojsk specjalnych również ze 4 szt.). Śmigła uderzeniowe mam mieszane uczucia gdyż własnie następuje zmiana technologiczna?

max
piątek, 8 lutego 2019, 20:25

tyle, że kupiliście Bieda Hawki zamiast S60 M lub V

Szach
wtorek, 5 lutego 2019, 11:15

Cztery cywilne Bieda Hawki , łał , sybir tym podbijemy !

K.
środa, 30 stycznia 2019, 21:51

@Anty 50 C-cali przed 500+ . Jeszcze raz podeprę się komentarzem Daviena , nie ma sensu dublować tekstu . Caracal jest bazowo zintegrowany z MU90 . Ostatni raz jak udowadniałeś wyższość BH twierdziłeś , że Straż Wybrzeża w Japonii wysłała BH zamiast Caracala , zapomniałeś tylko ,że SW w tym kraju nie używa BH .

K.
środa, 30 stycznia 2019, 21:43

@Napoleon . Davien napisał właściwie wszystko . Dodam tylko , że w artykule jest wyraźnie napisane , że opracowywana wersja nie będzie klasycznym ZOP i nie będzie przenosić torped . To maszyna patrolowa dostosowana do działań nad morzem .

Napoleon
środa, 30 stycznia 2019, 20:38

@Davien, twoje mądrości już pokazałeś w ramach Wiki. Proszę przestań kompromitować się dalej. Caracal NIE MA wersji ZOP, czy mieć będzie... może,,, Seahawk natomiast jest faktem. A bezwzględnie opinie człowieka który myli się co drugi post mało mnie interesują.

Davien
środa, 30 stycznia 2019, 15:29

Panie Napoleon, Caracal powstał jako wersja specjalistyczna smigłowca Cougar, więc czym jest AS-532SC??. Dalej co do przerabiania S-70i na wersje ZOP: musiałbys przerobic kadłub , kupić na zachodzie stacje sonarowa z zanurzanym sonarem, zainstalowac i zintegrowac radar, wyrzutnie boi, zintegrowac torpedy i na to wszystko musiałbys miec zgode nie tylko Sikorsky,ego ale i Kongresu USA jak byś cos chciał kupic w USA. A teraz Caracal: jest zintegrowany z radarem, z torpedami MU-90, bez problemu mozna przenieść wyposazenie z AS532SC, jest zabezpieczony przed korozją i wszystko poza specjalnym wyposazeniem w standardzie. Do tego wersja ZOP Caracala istnieje( wypowiedż prezesa Airbusa) tyle ze do tej pory nie była zamawiana, a wersje tego bieda seahawka musiałbys dopiero stworzyc płacąc tyle że taniej wyszłyby cię jakieś MH-60R:)

Napoleon
wtorek, 29 stycznia 2019, 23:59

@K. zbezpieczenie antykorozyjne ma, zmiany konstrukcyjne śmigłowca mogą wykonywać pod względem przystosowania do ZOP, udźwig ma, zdolności do przystosowania do wymagań gestora mają i tu tylko kwestia czasu na zaimplementowanie. Nie będzie to wersja z hameryki - bieda seahawk? Może, ale wtedy trzeba rozbić produkt na składowe i dopiero wtedy wiesz co to oznacza. Caracal dla odmiany w ogóle nie ma wersji ZOP więc o czym my tu dyskutujemy, a mieliśmy podobno brać w ciemno (sic!). Czy da się dostosować Caracala do ZOP oczywiście, że tak, ale tak samo nie pisz mi że Mieleckich S-70i nie można. Jedyne co nie lubię to hipokryzji i propagandy. Resztę głupot jestem w stanie wybaczyć.

K.
wtorek, 29 stycznia 2019, 19:12

@Napoleon.W Mielcu nie mogą produkować wersji ZOP . Na D24 był artykuł o wersji morskiej która jest opracowywana . Dplozono głowice obserwacyjna , karabiny maszynowe i ogłoszono , że może wykonywać zadania patrolowe nad morzem . Nie ma torped na wyposażeniu .

werter
wtorek, 29 stycznia 2019, 11:56

@Michu....bo u nas w Polsce to co jest kupowane jest zawsze w atmosferze korupcji, skandalu, przewału. Dziwisz się krytyce? jeżeli coś jest kupowane z wolnej ręki, z wydumanych powodów, od jedynego słusznego producenta z pominięciem przejrzystych przetargów to jak mamy na to reagować? potulnym milczeniem i biciem brawo jak bezrozumne małpki?. Przeciez te zakupy, za grube miliony nie realizuje rząd ze swojej kasy tylko z pieniędzy pochodzących z naszych podatków. Nie obchodzi cię jak są one wydawane? doprawdy zdumiewające masz podejście do naszych pseudo zakupów. Jak można dokonać zakupu śmigłowców bez przetargu, bez wskazania w jakiej wersji zostały kupione....to rodzi mocne podejrzenia o jedynym celu zakupu jakim jest propagandowy bełkot przed wyborami.

Napoleon
wtorek, 29 stycznia 2019, 11:56

@K. Był jakiś artykuł o wersji SAR, taniej opcji dla krajów ameryki łacińskiej. Ale ja nie o tym. Mielec bez problemu może produkować wersję ZOP. Tu chodzi o to, że jest to dużo prostsze niż nawet wersja dla specjalsów. Nie ma problemu z konstrukcją i zabezpieczeniem antykorozyjnym. Do działań ZOP nie potrzeba ci żadnej integracji z awioniką bo i tak potrzebujesz oddzielnego stanowiska dla operatora sonaru. Wyrzutnia dla płąw akustycznych to niby problem? Dodatkowo w kraju używamy torped MU-90 i już bez wdawania się w szczegóły to proste jak but, że te torpedy powinny być zintegrowane z przyszłymi śmigłowcami ZOP. Niestety ty i koledzy wiecie lepiej, że to musi być Seahawk, tak? Pamiętam jak dziś moją pierwszą wizytę w Iranie i o dziwo te samo myślenie, "ten sprzęt jest najlepszy" #### "Dlaczego?" #### "Bo amarykański" :)))))))

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 29 stycznia 2019, 11:19

oto miś na miarę naszych możliwości i pokazujemy niedowiarkom iż nie tylko Szwed układ z airbusem narusza Pilnie bierze uh60 z "półki. ps Ci Szwedzi na wielkie manewry NATO 30 - lecie wystawili batalion (+ kompania fińska). A w jakiej sile Wegrzyn?

Anty 50 C-cali przed 500+
wtorek, 29 stycznia 2019, 11:10

k@ napiszesz o morskiej wersji super heli z TORPEDAMI wybranego w 2015, wiesz H225M? to nie przeszkadza że ta Indonezja nie ma ich na ani jednym z 6 C-cali, a i Brasila ma taki sonar taki sam zanurzany ale nie na na H225M tylko na SEAHAWKI (z FMC) .to wersja s70i (starsza, bo na "Czerwony Październik...z torpedami hula od dawna)

ven
wtorek, 29 stycznia 2019, 10:42

Przecież to tylko pokazówka przed wyborami, miały być śmigłowce i będą. Co z tego ze gorsze od Caracali, co z tego że na ich doposażenie pójdzie kwota pewnie wyższa niż na zakup płatowca. Caracal był zły bo nie amerykański, nie "produkowany" w Polsce, tak jakby BH były produkowane... Dla nas był zły, ale dla takiej Japonii, która jest od nas uboższa i mniej zaawansowana technologicznie, Caracale są dobre. Głupi japończycy...

Trol
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 23:33

1. Ponton zadecydował- ogon kręci psem 2.MW musiał odejść 3. Obecny doktor musi być grzeczny...Ale Czy stać nas na byle jakość?

Michu
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 22:49

Typowe Polskie narzekanie. Czy zawsze musicie tylko krytykować. To Nowe maszyny, z dużo lepszymi możliwościami niz to co posiadamy. Zawsze czytam samą krytyke.

K.
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 21:07

@Napoleon . Piszesz o morskiej odmianie S70i ? Nie tak dawno opisywaną ją na tym portalu , super sprzęt np. bez torped . Jestem przekonany , że Tobie to nie przeszkadza , prawda ?

sojer
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 20:01

Czy generał wytłumaczy swoim żołnierzom dlaczego zasługują tylko na S-70i zamiast MH-60M?

autor komentarza
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 19:41

co poniektórzy chyba nie zauważyli, że Lockcheed wykupił od UTC firmę Sikorsky ponad TRZY lata temu. I dziś Sikorsky nie ma problemu ze sprzedażą broni, technologii wojskowych itp, bo to były dziwaczne ograniczenia nakładane przez UTC. Do niedawna, z powodu tych samych uprzedzeń UTC, USArmy kupowała prawie takie same maszyny, jak S70i, i sama montowała potrzebny osprzęt, producent montował tylko odpowiednie okablowanie, montaże, itp. Nasz MON dał kilkadziesiąt milionów za sztukę drożej, niż standardowa cena fabryczna. Albo zamówiono pozłacane wirniki, albo całą masę dodatkowego sprzętu.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 18:53

taki to Cywilny S70i https://www.defence24.pl/przeciwpancerny-black-hawk-certyfikowany

Napoleon
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 14:45

@Davien twoje błyskotliwy umysł chyba cię oślepia. Nikt nie pisał, że Seahawk powstanie w Polsce, ani AW101. Morska odmiana S-70i była już proponowana i na szczęście internauci nie będą decydować o tym co wojsko zamierza pozyskać. Tak samo z AW101, składanie i serwis w kraju jest możliwe. Więc skończ już Waść te swoje mądrości na temat semantyki i nazewnictwa. S-70i oznacza tyle, że sprzedawane bez FMS - nigdzie publicznie nie ma wyszczególnionych części które są lub nie objęte tym wymogiem. Koniec tych bzdur, nie na temat!

domos
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 14:34

@bik i inni entuzjasi tu naprawdę nie trzeba być wielkim znawca, wystarczy porównać na czym latają inni w NATO. to bedzie stuningowana cywilna taksowka bez zastrzezonych i sprawdzonych technologii, polityczny zakup na wybory i kpiny z WS.

mati
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 13:37

z tymi 4 szt. Blek Hołków chodzi prawdopodobnie o to, że kupując tak małą ilość nikt się nie czepia, że to poszło bez przetargu. Później po cichu dokupi się jeszcze 4, w ramach opcji. A później zrobi się normalny przetarg, a że chcemy unifikacji floty to wygra znowu LM. szkoda tylko, że nie kupujemy prawdziwych Black Hawków, tylko Blek Hołki.

???
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 12:29

Cywilne śmigłowce dla wojska, co jest grane ?

bik
poniedziałek, 28 stycznia 2019, 00:27

Czytając zamieszczone komentarze odnosi się wrażenie, że prawie wszyscy piszący to "wyjątkowi" specjaliści lotnictwa wojsk specjalnych - chłopcy ogarnijcie się w swoich przemyśleniach.

Kd 17
niedziela, 27 stycznia 2019, 16:32

Kpina , stary złom ! i do tego jeszcze podniecają się że kupiliśmy aż 4 szt , uważają nas Polaków za ciemny lud , że wszystko kupimy , co za żenada

Harry 2
niedziela, 27 stycznia 2019, 15:32

@drobny - "zastanawia mnie jedna rzecz, że ten "rząd" niemalże wszystko kupuje bez przetargu, nie daje wam to do myślenia?" Daje. To zakup polityczny u Jankesów. Będą kolejne zakupy właśnie u nich. Drogę dla tego typu śmigłowców na rynek polski utorowała policja, a teraz wojsko. Kolejne dla specjalsów będą zamawiane niebawem, a być może i dla starych amerykańskich fregat otrzymanych w darze od USA (Kamany nie mają już wsparcia producenta). Później zastąpią Mi 8/17. Będą bardzo drogie w eksploatacji drenując nasz budżet dla wojska jak Wisła, Homar.

Davien
niedziela, 27 stycznia 2019, 13:28

Panie Gort żaden z wymienionych przez pana smigłowców nie powstanie w Polsce poza S-70i bo ani Mielec nie zrobi Seahawka ani MH-60M ( to jest BH dla sił specjalnych) ani w Świdniku nie powstana AH-101 Ceasar( to wersja CSAR) ani AW-101/Merlin bo Świdnik nie ma linii produkcyjnej i nikt jej nie zbuduje dla 8-16 maszyn. Podobnie z serwisem, jaki serwis Seahawka lub Ceasara w Polsce?? Mielec nie może bo ma blokadę na systemy zastrzezone a Świdnik ,no tu juz trochę lepiej bo zawsze Włosi moga cos podrzucic.

Napoleon
niedziela, 27 stycznia 2019, 12:31

@Gort o to chodzi - mówili o tym często też wojskowi. I jak najbardziej te zakupy nie są priorytetem w porównaniu do Narwi. Dobrze że zaczynamy kooperacje dla WS z BH i mam duże nadzieje, że pierwsze AW101 dla MW też będą.

rafikzabki
niedziela, 27 stycznia 2019, 01:42

wszyscy wiedzą lepiej od generała, który zapewne widział i konsultował umowę że to sprzęt do niczego...

Ryszard 56
sobota, 26 stycznia 2019, 23:18

Panie Generale nam potrzeba z 40 ,a nie 4

Oktawiusz Brulinski
sobota, 26 stycznia 2019, 22:18

Stanowisko i rzeczowa analiza kontra stanowisko i przywileje! To retoryczne pytanie w tym wypadku!

Gort
sobota, 26 stycznia 2019, 18:22

@ Napoleon. Mix aw 101 plus seahawk black Hawk to rzeczywiście dobre rozwiązanie. Aw101 Casear to maszyna marzenie, tylko że finansowo potrzebuje tańszego uzupełnienia. Obie fabryki w Polsce. Serwis w Polsce. Jeśli rzeczywiście w tym kierunku pójdą zamówienia, to nie mogę się doczekać ah64 a najlepiej ah-1z. Ale te zakupy można realizować dopiero po dużej ilości Narwi.

Davien
sobota, 26 stycznia 2019, 18:17

Zbyszek, tyle ze tu nie chodzi o uzbrojenie ale własnie o wyposażenie kluczowe dla misji oddziałów specjalnych. Chcesz zobaczyc jak wyglada BH dla specjalsów to obejrzyj sobie MH-60M i zobacz co on ma a czego nasze nigdy nie bedą miały bo Mielec nie ma dostepu do takiego wyposażenia. Jakby kupili MH-60M to byłoby b.dobrze ale tego nie zrobia bo przeciez trzeba kupić z Mielca.

Okręcik
sobota, 26 stycznia 2019, 16:12

Ciekawe czy gen. będzie taki zachwycony jak dostanie gołą, cywilną wersję bez zdolności latania w nocy i w trudnych warunkach pogodowych i odpowiedniego uzbrojenia? Przecież to ma być nie tylko "taksówka", ale i wsparcie ogniowe dla oddziału! I czyżby p. gen. nie wiedział, że 70i to nie to samo co UH60M?? Ten drugi można nabyć tylko od US Army w programie FMS, a różnią się awioniką i dodatkowym, specjalistycznym wyposażeniem. 70i sprzedawany jest bez uzbrojenia, które trzeba nabyć oddzielnie, więc cena za sam helikopter to cena za taryfę nie "wóz bojowy". Zgadzam się że BH [UK60M] lepiej nadają się dla specjalsów niż Caracale, ale dla zwykłych żołnierzy dużo lepszy jest caracal, choćby poprzez liczbę transportowanych ludzi z pełnym uzbrojeniem 28 do 11. Pomijam już tu cenę finalną BH [razem z uzbrojeniem] i brak offsetu. No i nie rozbawiajcie mnie stwierdzeniem że Mielec to polska fabryka, ona tylko mieści się w Polsce i pracują tam polscy robotnicy, co nie jest równoznaczne z atrybutem [polska], bo to oznacza właściciela.

Geralt z Rivii
sobota, 26 stycznia 2019, 16:08

śmieszne jest że tutejsi pseudo fachowcy tak zażarcie krytykują zakup BH pewnie wiedzą lepiej od wojskowych co wojsku potrzebne!! a już najśmieszniejsze jest twierdzenie że S70i to maszyna cywilna albo że gorsza od wersji dla USA bzdura na resorach!! panowie znawcy nie macie pojęcia w co te śmigłowce będą wyposażone wróżycie z fusów! a atak na ten zakup pokazuje że to dobry zakup !

mieszkaniec Jasła.
sobota, 26 stycznia 2019, 13:45

Tak, doda im wymiar polityczny.

Marek1
sobota, 26 stycznia 2019, 12:23

Pan generał powiedział to, co chcieli usłyszeć jego polityczni zwierzchnicy-dyletanci z MON. Po czystkach personalnych NIE ma już w korpusie oficerów starszych(gen/płk) nikogo, kto ryzykowałby natychmiastowe wyrzucenie z armii za jakiekolwiek "nieprawomyślne" i krytyczne uwagi dot. fatalnej i b. szkodliwej polityki kolejnego już ministra ON z jedynie słusznej partii. Panie generale, proszę chociaż NIE powtarzać /potwierdzać kłamstw ministra ON, ze zawarcie umowy na dostawę CZTERECH S70-i,nawet po doposażeniu dalece odbiegających od standardu UH-60M/L, jest przełomowe i znacząco wpłynie na możliwości WS. To nieprawda, nawet pomijając fakt, że NAJWCZEŚNIEJ w/w S70-i trafią do jednostek WS za 24-30 m-cy(2021 r.). Niech p. Błaszczak może odpowie na pytanie CZYM zajmowały sie kolejne 2 MON-y jeśli potrzeba było aż 4 lat, by dojść do wniosku, że śmigłowce są pilnie potrzebne i dlaczego kupowane będą cywilne wersje BH z Mielca zamiast oryginalnych UH-60M jak to uczyniła dużo taniej np. Słowacja w procedurze FMS ?

Napoleon
sobota, 26 stycznia 2019, 12:21

Przynajmniej nieukrywacie/udajecie że o zakupionej konfiguracji nic nie wiecie. Ale widze boli 170 vs 270 mln i obraz jak to nas miano na Ciapciaralach zadowolić. Bardzo dobra decyzja, a WS jak i MW powinny mieć mix BH i AW101 - każdy heli ma swoje misje. A to że niektórzy chcieliby z Mastera WSB lub bombowiec zrobić to już takie nasze... Polskie. Heli wielozadaniowe się już wykrastylizowały więc koniec płaczki. Jak ktoś ma jakieś konkrety to zapraszam jeśli wlasne genialne przemyślenia to sobie darujcie.

WR
sobota, 26 stycznia 2019, 11:28

Czepiacie się generała. Jak powie prawdę o tych śmigłowcach to jutro będzie byłym dowódcą WS. Nie było tak czasem w MW.

kbks
sobota, 26 stycznia 2019, 04:47

krótko: cztery taksówki z dziwnym, niestandardowym i nie wiadomo jakim wyposazeniem. zakup wyborczy za ciezkie pieniadze podatnika.

Zbyszek
sobota, 26 stycznia 2019, 01:32

Nie znam sie na samolotach, ani na ich uzbrojeniu, ale wkurza mnie to, że jak kupiliśmy F16 to zaraz krytykanci, że to złom bo gripeny sa lepsze, a francuskie mirage to juz nie wiadomo co. Teraz to samo z BH, że to cywilna wersja, że kadłub nie ma wzmocnienia, ze cos , cos tam. A w ogóle, to za drogo bo słowacy kupili lepsze i taniej. Chciałbym aby te głosy były nieprawdziwe bo nasi żołnierze warci sa bardzo dobrego sprzetu i już dość latania na drzwiach od stodoły. Wg mnie jeszcze nie wiemy, co zostało kupione jesli chodzi o uzbrojenie, a to że kupiono BH z Mielca, to dobrze. W Polsce musza byc robione, serwisowane nie tylko nasze ale i dla całej Europy. Mam nadzieję, że to idzie w tym kierunku. To musi isc w tym kierunku!

wiktor
sobota, 26 stycznia 2019, 01:21

Rolą dziennikarza jest zadanie właściwych pytań. Dziennikarz z portalu, który zajmuje się sprawami wojska nie potrafi (nie chce?) zadać kluczowego pytania, jak wybór S70i ma się do oczekiwań i rzeczywistych potrzeb Wojsk Specjalnych? Czyżby Defence24.pl wkraczało na ścieżkę poprawności politycznej? Panowie z defence24.pl, gdzie dociekliwość, gdzie rzetelne dziennikarstwo. W temacie obronności kraju nie powinno być kompromisów. Nie wolno głaskać polityków za złe decyzje tylko im to wytykać.

Ajajaj
sobota, 26 stycznia 2019, 00:50

Pan generał opowiada dokładnie to co chcą usłyszeć jego poplecznicy z Ministerstwa Obrony. Panie generale od wywiadów o niczym - jakim uzbrojeniem dysponuje ten śmiglowiec? Proszę wymienić punkt po punkcie. Czy to prawda, że z zakupionym obecnie wyposażeniem jest bezbronny i można go zastrzelić zwykłym kałachem?

Davien
piątek, 25 stycznia 2019, 23:56

Panie say, jedyne co beda miały wspólne nasze S-70i z MH-60M to kadłub. Maszyna amerykańska ma znacznie lepsze silniki i bazuje na UH-60M a nie na jego okrojonej wersji. Róznica jak między T-72B3M a naszymi T-72M

Tera k..my.
piątek, 25 stycznia 2019, 22:37

Czyli nasi specjalsi na misjach nie będą mogli prowadzić misji na dłuższych dystansach bo tego S70i nie można tankowac w powietrzu bo nie ma takich fizycznych możliwości nawet po doposażenie hahaha ale się specjalsi ucieszą ze dostali bubla

SKURCZYBYK
piątek, 25 stycznia 2019, 21:37

musi tak mówić ...innego wyjścia niema ..a jakby się ośmielił powiedzieć prawdę....jego kariera by się skończyła .....Black Hawk powinien mieć otwierane na rufie drzwi oraz fenstron polepszający bezpieczeństwo operatorów ....i w tej wersji daleko mu do Mi-17....ot latadełko ...poziom technologiczny Mi-2

drobny
piątek, 25 stycznia 2019, 21:17

zastanawia mnie jedna rzecz, że ten "rząd" niemalże wszystko kupuje bez przetargu, nie daje wam to do myślenia?

taki jeden
piątek, 25 stycznia 2019, 21:08

Bla, bla, bla. Chwali bo cóż innego może powiedzieć. W końcu stołek ważniejszy, tym bardziej, że z nadania jedynej słusznej partii. Zdecydowanie mniejszy , słabszy od Caracala i bez żadnego specjalistycznego /wojskowego wyposażenia. Nie wierzcie w bajki, że da się go doposażyć jak UH60, bo niby jak ? Trzeba by z niego wszystko wyrzucić i montować od nowa, tyle że w USA, po zakupie wyposażenia (np. dopancerzenie, opancerzone fotele dla załogi, radar i system pola walki, kierowania ogniem, system łączności wojskowej, identyfikacja swój-obcy, czujniki opromieniowania, systemy samoobrony, uchwyty i mocowania uzbrojenia, wyciągarki, szperacze, dodatkowe wewnętrzne zbiorniki paliwa, rozpraszacze spalin, itd., itd.) za uprzednią zgodą Dep. Stanu i Kongresu USA, no i za ile mln ? Pozostaje tylko pogratulować głupoty.

kapral bryndza
piątek, 25 stycznia 2019, 19:41

Wszystko co Amerykanskie jest najlepsze i najwieksze .Tyle lat debatowania i 4 podstawowe smiglowce,przeciez taki zakup mozna bylo zrobic co najmniej 7 lat temu

Marek
piątek, 25 stycznia 2019, 18:35

Kupili taksówki s70i zamiast bojowych MH60M taki przekręt.

Dyktatorek
piątek, 25 stycznia 2019, 17:18

Rozumiem Panie Generale że trochę wazeliny nie zaszkodzi , tylko pytam po co ???,później będzie się Pan wstydził...bo jako "komponent"na cywilnych śmigłowcach BH z doczepianym karabinkiem , nie zbłyśniecie tylko będziecie obiektem cichym drwin u naszych sojuszników z NATO

nie pierwszy już raz
piątek, 25 stycznia 2019, 15:24

Wywiad o niczym.

say69mat
piątek, 25 stycznia 2019, 15:09

Szanowny Panie Generale, potencjał śmigłowców BH w operacjach specjalnych był doskonale znany naszym żołnierzom służącym zarówno w ramach PKW Irak jak i PKW Afganistan. Jednak, jakimś dziwem v/s cudem v/s zrządzeniem losu, nasi politycy oraz urzędnicy z Ministerstwa ON. Mieli poważne zastrzeżenia co do wiarygodności wniosków płynących z doświadczeń polskich żołnierzy i potencjału amerykańskich maszyn bojowych transportu taktycznego. Istnieje wreszcie zasadnicza wątpliwość, mianowicie czy Ministerstwo ON kupując mieleckie S70i, kupiło śmigłowce, które są/będą - bodaj w przybliżeniu - odpowiednikiem amerykańskich MH60M???

BASS
piątek, 25 stycznia 2019, 14:45

A niby cóż takiego specjalnego w swoim wyposażeniu mają te śmigłowce ? Szybki w drzwiach ? Może śmigło ogonowe ?

niki
piątek, 25 stycznia 2019, 14:33

Tylko szkoda, że to nie prawdziwe Black Hawki (UH-60) tylko S-70i których amerykańska armia w ogóle nie używa.

Danisz
piątek, 25 stycznia 2019, 13:59

"posiadane przez nas Mi-17, choć to najnowsze maszyny tego typu w Wojsku Polskim, są bardzo intensywnie eksploatowane, a wprowadzenie Black Hawków „uwolni” je od wykonywania części zadań." - w tym pięknym zdaniu pan gen. potwierdza, że kupiono śmigłowce tam, gdzie najmniej były potrzebne. Nie dość, że specjalsi mają najnowsze śmigła w WP, to jeszcze kupione właśnie BH mają stanowić jedynie ich uzupełnienie. Kolejny raz okazuje się, że setki milionów wydajemy nie na to co jest wojsku potrzebne, a na to co opychają nam lobbyści i dopiero później szukamy uzasadnienia dla tego zakupu. Kryminał po prostu.

dokk
piątek, 25 stycznia 2019, 13:50

Nadadzą wymiar farsy i kpiny polskich polityków, z polityki obronnej.

Lbn
piątek, 25 stycznia 2019, 13:36

Potwierdzone dostaniemy nisko budżetowa wesje S70i.Czyli praktycznie bezużyteczny dla naszych jednostek specjalnych golas. LOL

sojer
piątek, 25 stycznia 2019, 13:22

Jaka wersja?! Raczej nie MH-60M...

Lord
piątek, 25 stycznia 2019, 13:21

Czy ktoś mi może wytłumaczyć jakie Black Hawki będą za kupione? Czy kupione będą Black Hawki S70i? W tym przypadku te maszyny nadają się do policji, a nie dla sił specjalnych. Chyba, że będą modernizowane. Jeśli będą zakupione Black Hawki S70i to będą one modernizowane i do stosowane do potrzeb sił specjalnych? - Za jakie pieniądze i do jakiego standardu i przez jaką firmę to będzie zrobione?

Gts
piątek, 25 stycznia 2019, 13:19

Chyba pan general jara sie na mysl UH-60, a nie doczytal ze dostanie golasa S70i, do ktorego bedzie sobie musial dokupic caly osprzet... a i tak nie bedzie to UH-60 jakiejkowiek wersji. Jasne ze panu genarowli podoba sie biedahawk bo jak beda gdzies na misjach to wyzebrza szybciej od amerykanow czesci niz od naszych, jadnak czy to w jakikolwiek sposob usprawiedliwia ten wybor oraz zakup na rympal bo sie komus wydaje ze mozna sobie ominac procedury przetargowe wpisujac w uzasadnieniu nagla, pilna potrzeba operacyjna?

Ja.
piątek, 25 stycznia 2019, 13:08

Czytam i nie wierzę. Rozmawiam ze znajomymi z WS którzy mówią: taką wersją to policja może latać nad miastami a nie my wykonywać operacje specjalne. Wg ich informacji kupione zostały same skorupy bez specjalistycznego wyposażenia, które jest KLUCZOWE.

Gośka
piątek, 25 stycznia 2019, 12:57

Ciekawe co jeszcze od Amerykanów kupią? Wyborcy z lubelskiego rozliczenią wasze obietnice.

deMONter
piątek, 25 stycznia 2019, 12:55

Dzisiaj "chwila prawdy" - ciekawa będzie konfrontacja oczekiwań pana Generała z tym co dostanie od Błaszczaka?

XXX
piątek, 25 stycznia 2019, 12:55

Ile to trzeba się nagadać ,żeby nic nie powiedzieć. Nadal nic nie wiadomo jaki konkretnie i jak skonfigurowany ten śmigłowiec ,czy to tylko bieda hawk z Mielca , czy jakaś wersja dla wojsk specjalnych ?

Obiektywny
piątek, 25 stycznia 2019, 12:54

Cóż za zakup tyle sztuk i jakie wyposażenie, teraz już możemy spać spokojnie

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama