160 gąsienicowych transporterów dla US Army

23 stycznia 2020, 11:22
1024px-DarkHorse_AMPV
Fot. Maj. Carson Petry/U.S. Army

Departament Obrony USA poinformował o zawarciu kontraktu z koncernem BAE Systems Land & Armaments na kolejnych 160 egzemplarzy wielozadaniowych transporterów opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) za kwotę 400,9 mln USD. 

W 2014 r. producent dostarczył prototypowe egzemplarze (29 różnych odmian) w celu przeprowadzenia cyklu badań i testów przed oficjalnym wdrożeniem AMPV do służby. Zakładano wówczas fazę wstępnej produkcji wynoszącą około 460  egzemplarzy. W lutym 2019 roku koncern BAE Systems otrzymał od U.S. Army kontrakt na rozpoczęcie wstępnej produkcji małoseryjnej pojazdów AMPV o wartości do 575 mln USD. Umożliwiło to wdrożenie ich do służby liniowej w Pancernych Brygadowych Zespołach Bojowych (ABCT).

AMPV to jeden z głównych programów modernizacji technicznej U.S. Army, który ma na celu pozyskanie następcy mocno już przestarzałych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113, które mimo ciągłych modernizacji odbiegają już w znaczącym stopniu od wymagań współczesnego pola walki. Mimo to w służbie liniowej U.S. Army nadal znajduje się ok. 5000 egzemplarzy M113 w kilkunastu wersjach oraz ok. 8000 kolejnych w rezerwie magazynowej.

Według planu AMPV ten ma występować w pięciu podstawowych wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem, wozu ewakuacji medycznej oraz moździerza samobieżnego. Obok zmodernizowanych czołgów podstawowych M1A2C Abrams i M2A3 Bradley (do czasu zastąpienia ich przez wóz OMFV) będą stanowiły podstawowe uzbrojenie Pancernych Brygadowych Grup Bojowych (ang. Armored Brigade Combat Team - ABCT).

Według deklaracji producenta — koncernu BAE Systems, konstrukcja ta wykorzystuje najnowocześniejsze i sprawdzone rozwiązania techniczne (w dużym stopniu bazując na zmodyfikowanej konstrukcji bwp Bradley) oraz spełnia wszelkie wymagania postawione przed nią przez U.S. Army. Wszelkie prace konstrukcyjne i produkcja tego systemu odbywają się w zakładach BAE Systems w Aiken w południowej Karolinie, Minneapolis w Minnesocie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
1917
sobota, 25 stycznia 2020, 02:01

Do dzis mozna ogladac zdjecia porzuconego sprzetu w Dunkierce,pod Stalingradem ale najwiecej porzucili Amerykanie w Wietnamie.Smiglowce zrzucali z lotniskowcow do morza.Ciekawe gdzie porzuce te transportery.

Harkonnen
czwartek, 23 stycznia 2020, 20:10

Zmarnowane pieniądze. Gąsienice to dziś w 98% wyrzucone w błoto lub piasek pieniądze.

SZARIK
czwartek, 23 stycznia 2020, 13:27

BAE Systems oferuje tez pływającą wersje AMPV!!! Gdyby AMPV zintegrować z naszą wieżą ZSSW-30 to HSW nie musiałaby męczyć się z konstruowaniem BORSUKA do 2030 roku i uruchomieniem jego produkcji w 2035 ale mogłaby rozpocząć produkcję nowego BWP za 2-3 lata!!! Nasi decydenci z Dobrej Zmiany byliby zachwyceni zakupem licencji na UMPG w USA.

Tough79
piątek, 24 stycznia 2020, 23:50

Suwerenność eksploatacyjna zapewnie nic ci nie mówi co?

mobilny
piątek, 24 stycznia 2020, 11:22

Chyba nie rozumiesz jak ważne jest i jakie korzyści daje posiadanie własnej produkcji BWP oraz wieży i nie tylko.

Ruskij soldat - FR.
czwartek, 23 stycznia 2020, 21:23

Anders (nie pływał ale jeździł i strzelał) wielozadniaowa platfoma gotowa do produkcji w 2014r. to była polska odpowiedź na AMPV z USA. A tak kupimy wszystko co nam USA sprzeda bo bezpieczeństwo kosztuje.

piątek, 24 stycznia 2020, 08:59

anders nie był dopracownany. Ten projekt był na wstępnym etapie.

Ruskij soldat - FR.
piątek, 24 stycznia 2020, 19:51

Nie jest prawdą, że był na wstępnym etapie - WWO Anders przechodził badania łącznie ze strzelaniem a BWP Anders był kompletnym pojazdem gotowym do testów poligonowych.

Tweets Defence24