Wojsko kupuje części do BWP i WZT

13 maja 2020, 10:53
BWP-1
Fot. 12 Brygada Zmechanizwana

17. Wojskowy Oddział Gospodarczy ogłasza dwustopniowy przetarg na dostawę części zamiennych do pojazdów gąsienicowych BWP-1 i WZT-2. Jakich podzespołów poszukują logistycy z Koszalina?

Opracowany w ZSRR bojowy wóz piechoty BWP-1, pomimo, iż został wprowadzony na uzbrojenie w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, nadal stanowi podstawowe uzbrojenie części polskich jednostek zmechanizowanych. Konstrukcja ta do tej pory nie doczekała się swojego następcy. Kilkadziesiąt lat temu, popularny "bewup", był oczywiście postrachem zachodnich sił zbrojnych, a przede wszystkim był uważany wówczas za konstrukcję nowatorską i przedstawiany, jako pierwszy skonstruowany od podstaw oraz produkowany seryjnie bojowy wóz piechoty.

Z kolei wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 to pojazd opancerzony, zbudowanym na podwoziu czołgu T-55. Jest on przeznaczony do ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy technicznej pojazdom gąsienicowym uszkodzonym na polu walki, wykonywania prac montażowo-demontażowych z wykorzystaniem żurawia, wykonywania prac ziemnych, wykonywania remontów pojazdów, a także udzielania załogom wozów bojowych pierwszej pomocy medycznej i ewakuacji rannych z pola walki (trzech rannych żołnierzy w pozycji leżącej). Prototyp WZT-2 powstał w 1973 i był produkowany do 1992 roku przez Bumar Gliwice.

Oba pojazdy stanowią nadal podstawowe uzbrojenie części polskich jednostek zmechanizowanych i będę eksploatowane przez kolejne lata. Pozyskiwanie części zamiennych do BWP-1 i WZT-2 to jedno z licznych zadań realizowanych przez logistyków z Koszalina.

12 maja w biuletynie informacji publicznej 17. WOG opublikowano ogłoszenie w sprawie dwuetapowego przetargu na dostawę części zamiennych dla pojazdów bojowych typu BWP-1 i oraz WZT-2. Przetarg podzielony jest na dwa zadania – dostawy części do BWP-1 oraz dostawy części do WZT-2.  Decyzja o wyłonieniu dostawcy zapadała będzie w oparciu o kryterium opierającym się na dwóch czynnikach – cena i termin realizacji zamówienia (waga 60 i 40 procent). Podmioty zainteresowane udziałem w przetargu wnioski w tej sprawie składać mogą do 20 maja, a umowa lub umowy zostaną zawarte na okres do końca listopada 2020 roku. Termin realizacji dostaw określono do 50 dni. Premiowani są jednak wykonawcy, którzy zadeklarują dostawę w terminie do 40 lub 45 dni – dodatkowe punkty.

Szczegółowy wykaz podzespołów i części zamienny stanowi załącznik do ogłoszenia. Warto zauważyć, że lista ta obejmuje w przypadku BWP-1 blisko 200 pozycji, a w przypadku WZT-2 35 pozycji. Wskazano tu zarówno ilość podzespołów w ramach zamówienia gwarantowanego, jak i opcji umożliwiającej dodatkowe zakupy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 34
Reklama
Ruskij soldat - FR.
niedziela, 17 maja 2020, 10:57

Polska jak zwykle zaczyna wszystko od d...... strony. Priorytetem powinien być ciężki BWP a nie pływająca wanna BWP Borsuk i dlatego nie ma pieniędzy na nic. Był prototyp ciężkiego BWP w postaci Andersa (masa 40 ton) gotowy do prób w 2014 roku i nic tylko klapa.

Kierowca
czwartek, 14 maja 2020, 12:48

Za 10 lat na niebie f35, na dole bwp . A w kasie pusto. Już teraz.

Logistyk z Jastrzębia
środa, 13 maja 2020, 23:00

Chłopaki z Koszalina oszalały Kupuja stare złomy na szrocie Hahahaha

Desantowiec
środa, 13 maja 2020, 22:56

Kolega weszy jakiś podstęp?

Sidematic
środa, 13 maja 2020, 19:20

Dziwny ten pośpiech. IU nigdy nie dawał takich bonusów za skrócenie czasu dostawy.

Zwiad ogolnowojskowy
środa, 13 maja 2020, 18:28

Fajnie się jeździ BWPkiem, niestety ten pojazd z lat 60 nie jak nie przystaje do współczesnych wymogów tak od strony uzbrojenia jak ochrony załogi i desantu.

hermanaryk
czwartek, 14 maja 2020, 09:19

Fajnie to się jeździ SKOT-em, a nie BWP, no chyba że lubisz kolejkę górską :)

Jami
środa, 13 maja 2020, 17:32

Tym samym propaganda ogłosi zmodernizowanie dziadka BWPa

plusik realista
środa, 13 maja 2020, 17:29

No a cóż nam pozostaje jak nie najlepsza z możliwych modernizacja tych BWP1? Borsuk choć udany BWP to przyszłość- optymistyczna 2020 a pesymistyczna to data jeszcze odleglejsza. Nie mamy OPL a kupujemy F-35 to tak jal bym kupił garaż, jadł z tego tytułu tynk ze ścian bo kiedyś będę miał mercedesa. Cóż cudu nie będzie dlatego systemy łączności i obserwacji. Oraz wieża bezzalogowa z minimum 23mm i koniecznie z ppk

McGregor
środa, 13 maja 2020, 20:39

A skąd pomysł że Borsuk jest udany ? Raczej się na to nie zapowiada, a porównując go z Pumą to w ogóle nie ma porównania. Że co ? Optymistyczna 2020 ??? Przecież Borusuk to nadal prototyp do testów. Zapewne przed 2025 żaden seryjny egzemplarz nie trafi do wojska

Tomek pl
czwartek, 14 maja 2020, 08:03

Nie hejtuj borsuka. Poczytaj co mówią fachowcy o nim, jeśli chodzi o pancerz to masz rację puma jest lepsza ale wszystko inne borsuk ma na wyższym poziomie

mobilny
czwartek, 14 maja 2020, 06:41

Człowieku gdybyś zainteresował się tematem wiedzialbys troszkę więcej a tak powielasz bzdury pisane przez defetystów w necie. Pumie ustępuje tylko opancerzeniem i zdradzę ci tajemnice CV90 również. W 2022 planują produkcję seryjną i to tyle w temacie

HanSolo
środa, 13 maja 2020, 23:22

Dokladnie. Przypominam ze prace nad prototypem trwaja od 2014. Wersji produkcyjnej chocby jednej ani widu, a szumne zapowiedzi roznych opcji opancerzenia i wersji specjalistycznych miedzy bajki mozna wlozyc. Z Pumą nie ma co porownywac ale cenowo juz wiadomo, że Borsuk bedzie "cieższy" od Lynxa. Zabierze tez mniejszy desant, bedziej bardziej skomplikowany, a jednak uboższy w zdolnosci i jego poziom ochrony nie przekroczy tego z Rosomaka "basic".

plusik
czwartek, 14 maja 2020, 11:25

BWP Borsuk. Wersja pływającą 25 ton z możliwością dołożenia dodatkowego pancerza co prawda kosztem pływania le to szczegół (zapas masy do 32 ton) Wieża zssw30 i 2x ppk. 3 os. Załogi i 6 desantu. A najlepsze że to produkt rodzimy. Boli co? A teraz sluchaj najlepszego- co prawda później ale bedzie i cięższy Borsuk:) kasa u nas a kompetencje o wiele większe za to doświadczenie bezcenne. Pumie i Lynxowi ustępuje jedynie poziomem opancerzenia no ale cóż inne warunki inne potrzeby inny typ BWP. Brawo HSW! Boli już?

hermanaryk
czwartek, 14 maja 2020, 09:23

"Zabierze tez mniejszy desant"? Puma 3 + 6, Borsuk 3 + 6. Macie więcej takich rewelacji, towarzyszu?

Zmechu 12
środa, 13 maja 2020, 17:24

To nieprawda że u nas na polu stoja bewupy i tak sobie rdzewieja od dwóch sezonów. Szefostwo co kwartał podpisuje liste sprawności bojowej naszej floty Wszystko się zgadza

BUBA
środa, 13 maja 2020, 17:00

To sa jeszcze czesci zamienne do tych leciwych pojazdow. Jak remontuja to znaczy ze Borsuk uciekl do jamy i juz nigdy z niej nie wyjdzie.

Niktważny
środa, 13 maja 2020, 13:59

Ech, najlepiej byłoby zrobić ze starych bwp niszczyciele czołgów a wdrożeć do produkcji seryjnej borsuka

Kuba
czwartek, 14 maja 2020, 16:57

No nawet jeśli, to tym bardziej części trzeba mieć

Pjoter
środa, 13 maja 2020, 19:37

Dla mnie BWP 1 to nr 1 na niszczyciela czołgów

Patriota
środa, 13 maja 2020, 15:49

Jeśli wszystko pójdzie dobrze to do produkcji seryjnej trafi w 2022 roku.... Ale znająć nasze realia to będzie to 5 lat później :)

Meska
środa, 13 maja 2020, 15:46

Nie ma Borsuka i pewnie długo nie będzie, jeśli w ogóle.

Sidematic
środa, 13 maja 2020, 19:26

Przede wszystkim nie ma wieży do Borsuka. ZSSW wbrew temu co mówią oficjele nie ma zintegrowanych ppk. Izraelczycy postawili zaporowe warunki. Jedyna szansą są nasze rozwiązania (Pirat, Moskit).

mobilny
czwartek, 14 maja 2020, 06:46

ZSSW30 jest zintegrowana z ppk spike. Problem w tym i tu być może masz rację nic po za tym czyli nie możemy ich w nie wyposażyć. Dlatego właśnie własny produkt nabiera znaczenia o czym większość zapomina. Tak kupcie za granicą będzie niewiele za wiele i to jeszcze jak się zgodzą. ZSSW30 jest Borsuk będzie ale czy to wypali nie wiem bo płacimy za coś czego nie ma ale ponoć będzie i szkoda dalej pisać bo smutno się robi i złość przychodzi. Mogliśmy się realnie wzmocnić wybrano.....stealth nikt nie widzi nikt nie słyszy

HanSolo
środa, 13 maja 2020, 23:25

Nie ma ZZSW do Rosomaka a to "tylko integracja gotowego modułu" muala byc. Nie ma nawet rozwiazanego Spike do zadnej wieży. A co tu o Borsuku mówić?

plusik
czwartek, 14 maja 2020, 11:26

W Moskwie czy Waszyngtonie o tym gadają? A może coś bliżej np. Berlin?

Prorok
środa, 13 maja 2020, 13:34

Rok 2057. MON ogłasza czterdziesty drugi przetarg na części zamienne do bwp i T-72.

mobilny
środa, 13 maja 2020, 17:31

Ale bedziemy latać maszynami stealth, Patriot w tym czasie bedzie bronił mega skutecznie polskiego nieba (tak mówi Davien) a Himars któremu starczy amu na dwie salwy zniszczy zagony pancerne nieprzyjaciela. Odpowiednie BWP jest niepotrzebny.

wiarus
środa, 13 maja 2020, 13:09

Części zamienne kupowane drogą przetargu? Nie można tego zrobić "z automatu", kierując się logiką i ekonomią?

Ulan
środa, 13 maja 2020, 15:00

Prawo unijne

mobilny
środa, 13 maja 2020, 17:32

Brawo Unia!

Kamil
środa, 13 maja 2020, 17:14

A co z f 35, patriotami, Black howk-ami i homarami nie trzeba było przetargu

HanSolo
środa, 13 maja 2020, 23:27

Dokladnie. Ale tu noe ma interesu z duzymi pieniedzmi z zachodnich korporacji wiec noe ma sensu lamac prawa za grosze...

Palpatine
czwartek, 14 maja 2020, 09:07

Nie tu działa efekt totalnej uległości

Tweets Defence24