Reklama
Reklama

Więcej Leopardów do modernizacji. Podpisano aneks [News Defence24.pl]

13 lipca 2018, 10:25
Sawicka Leo
Wszystkie polskie czołgi Leopard 2A4 (na zdjęciu z 10 BKPanc.) zostaną zmodernizowane do standardu Leopard 2PL. Fot. kpt. Katarzyna Sawicka.

Wojsko Polskie zmodernizuje kolejnych 14 czołgów Leopard 2A4. Aneks do umowy, obejmujący przeprowadzenie prac, jak i dodanie określonych funkcjonalności na wszystkich czołgach został niedawno podpisany – dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl.

Jak dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl, pod koniec czerwca podpisano aneks do umowy na modernizację polskich czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL. Obejmuje on modernizację dodatkowych 14 wozów, przez co ogólna liczba zmodernizowanych czołgów osiągnie łącznie 142.

Oprócz tego, aneks obejmuje też dodanie wybranych funkcjonalności na wszystkich czołgach przewidzianych do modernizacji (ich zakres nie jest szerzej znany). Jego łączna wartość wynosi około 300 mln złotych. Pierwotny kontrakt na modernizację 128 czołgów do standardu Leopard 2PL wart był 2,415 mld złotych. Możliwość modernizacji dodatkowych 14 wozów starszego wariantu uwzględniono już przy zawieraniu tej umowy, a następnie w ramach redefinicji Planu Modernizacji Technicznej. 

Realizacja aneksu do umowy pozwoli najprawdopodobniej na zmodernizowanie 14 czołgów służących początkowo w 34 Brygadzie Kawalerii Pancernej w Żaganiu, a obecnie w 1 Brygadzie Pancernej w Wesołej. Wozy te zostały w ubiegłym roku przeniesione w ramach wzmacniania ściany wschodniej, razem z trzema kompaniami Leopardów 2A5.

Według zapewnień Dowództwa Generalnego RSZ, do końca tego roku do Wesołej ma trafić drugi batalion Leopardów, stanowiący wyposażenie nowo formowanego batalionu pancernego. Z kolei 34 BKPanc zostanie przezbrojona na czołgi T-72.

Demonstrator Leoparda 2PL na MSPO 2017. Fot. Paweł K. Malicki.
Demonstrator Leoparda 2PL na MSPO 2017. Fot. Paweł K. Malicki.

Pierwotna umowa na modernizację Leopardów podpisana została w grudniu 2015 roku przez Inspektorat Uzbrojenia oraz konsorcjum PGZ i ZM Bumar-Łabędy. Po jej realizacji wraz z zawartym właśnie aneksem flota polskich czołgów Leopard 2 zostanie zunifikowana do dwóch wersji: Leopard 2PL (w 10 BKPanc. oraz jedna kompania w 1 BPanc.) oraz Leopard 2A5 (większość wyposażenia 1 BPanc. w Wesołej).

Program Leopard 2PL zakłada szeroką partycypację spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej. To między innymi Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania, realizujące wsparcie eksploatacji układów napędowych czołgów Leopard 2 wszystkich wersji, ale także dostarczające m.in. systemy termowizyjne PCO, ZM Tarnów, OBRUM Gliwice i Rosomak SA. Partnerem zagranicznym projektu jest natomiast niemiecki koncern Rheinmetall Defence.

Po uwzględnieniu aneksu łączna wartość umowy na modernizację Leopardów to ponad 2,7 mld złotych. Jest to więc trzeci pod względem wielkości kontrakt zbrojeniowy zawarty w ostatnich latach, po umowie na pierwszą fazę programu obrony powietrznej Wisła (jej wartość wynosi ok. 17 mld złotych, z podatkiem VAT nawet ok. 20 mld, uwzględniając wszystkie elementy pierwszego etapu) oraz po kontrakcie na cztery dywizjonowe moduły ogniowe Regina z 96 haubicami Krab, zawartym w końcu 2016 roku na kwotę 4,6 mld zł.

MON planuje też modernizację czołgów T-72M1, i prawdopodobnie PT-91, mającą służyć jako rozwiązanie pomostowe do wprowadzenia czołgu nowej generacji. Na razie jednak trwa faza analityczno-koncepcyjna, choć można spodziewać się że kluczową rolę w pracach odegra polski przemysł.

W dalszej perspektywie do jednostek powinny trafić czołgi nowej generacji, przewidziane zgodnie z wynikami Strategicznego Przeglądu Obronnego do opracowania w ramach kooperacji przemysłowej. Program ten jest jednak na wstępnym etapie i nie wiadomo w jakim kształcie oraz kiedy będzie realizowany, choć z założenia ma charakter długofalowy. Program Leopard 2PL pozostaje więc największym wysiłkiem modernizacyjnym polskich Wojsk Pancernych.

KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Boczek
środa, 18 lipca 2018, 22:16

Marek, poniedziałek, 16 lipca 2018, 15:07 ### ... i po polsku/francusku - czyli syndrom PGZ/DCNS - czyli zbrojeniówki na etacie państwowym. Niedojrzałe uzbrojenie (MSBS, Piorun) jest wprowadzane na stan, a potem latami trwają poprawki. Efekt jest taki jak w przypadku eksportu przez DCNS - Scorpène w Brazylii 3 lata spóźnienia, w Indiach 5 lat, a w Malezji regularne zakazy zanurzania.

Courre de Moll
poniedziałek, 16 lipca 2018, 16:24

@podporucznik A czymże taka archaiczna w formie pożyczka różniłaby się od obligacji skarbowych? Albo chcesz dawać gorsze oprocentowanie, czyli oszukać przymusowych pożyczkodawców, albo nie różni się niczym. Tak czy siak byłoby to zwiększanie długu publicznego, którego granica jest określona konstytucyjnie, a deficyt podlega monitorowaniu również w ramach UE (PND). Jeśli zaś chcesz po prostu wziąć kasę od pracujących \"powyżej pewnych dochodów\", to rozwiązanie jest proste: nieco bardziej progresywny podatek dochodowy. Zresztą, tą drogą poszli przy \"daninie solidarnościowej\". Owszem, to niepotrzebne PR-owe mnożenie bytów, ale funkcjonalnie to to samo. No i danina obejmuje dochody kapitałowe (słusznie!), ale PIT też powinien...

Marek
poniedziałek, 16 lipca 2018, 15:07

@Boczek Masz rację. Terminy dotyczące moderki Leo2 znane są od dawna. I nic dziwnego, że nie są na przedwczoraj, bo taki proces musi trwać. Ani RM, ani żadna inna szanująca się zachodnia firma nie robi takich rzeczy po rosyjsku, gdzie dostarcza się pojazd i w trakcie jego eksploatacji usuwa się wady wychodzące w praniu. Osobiście ciekaw jestem co kryje się pod tym: \"Oprócz tego, aneks obejmuje też dodanie wybranych funkcjonalności na wszystkich czołgach przewidzianych do modernizacji (ich zakres nie jest szerzej znany).\"

Marek
poniedziałek, 16 lipca 2018, 14:29

@Marek1 Chyba jednak ktoś w MON miał o tym i owym pojęcie. Taki na przykład przewidziany do Leo2PL PERI R17 z kamerą KLW-1P Asteria zapewniają hunter-killer w każdych warunkach atmosferycznych oraz w nocy. Tak więc nie rozumiem dlaczego się czepiasz.

Marek
poniedziałek, 16 lipca 2018, 11:18

\"Dla mnie najlogiczniejszym kierunkiem jest Ukraina ze swoim Opłotem, który jest porównywalny, a najprawdopodobniej o klasę lepszy od najnowszych rosyjskich konstrukcji.\" @Sailor Dziękuję za taką porównywalność, w której stabilizacja pracuje tak, że lufa na postoju tańczy \"taniec Świętego Wita\" a automat ładowniczy nie jest w stanie przeładować działa.

Dżon Rambo
poniedziałek, 16 lipca 2018, 08:12

Do wojska nie trafił jeszcze żaden ze 128 Leosiów 2PL z podpisanej wcześniej umowy, ale już podpisuje się aneks na kolejne.... czy to kupowanie kota w worku to nie przypadkiem rozpaczliwa próba dofinansowywania wykonawcy modernizacji? Czuje w kościach, że to \"partnerstwo\" z Rheinmetall kosztuje nieco drożej niż zakładano. Szkoda, że za wszystko płaci MON, czyt. Podatnik.

sojer
niedziela, 15 lipca 2018, 23:04

Polska czeka z niecierpliwością na Leoparda 3, bo Bundeswehra znowu będzie miała na sprzedaż stare Leo 2A6 z demobilu.

MajorMajor
niedziela, 15 lipca 2018, 22:47

Już chyba czas, aby przestać się oszukiwać - cały temat WP i jego modernizacji, to kompletna klapa. Ani poprzedni rząd, ani ten nie jest zainteresowany silną armią. Ważne jest utrzymanie się przy władzy, stąd wieczne przedstawianie prawdy w lepszym świetle niż jest ( a jest chyba gorzej niż w 39-tym).

Karol
niedziela, 15 lipca 2018, 00:07

Ze jeszcze są naiwniacy co wierzę że ta władza cokolwiek zmodernizuje. Chyba nigdy nie było takiej zapasci w armii jak dziś. Pieniądze na smigłowce, uzbrojenie w drony czy czołgi poszły na dziesięcioletnie finansowanie WOT.bo jednak jak w Polsce najtaniej wychodzi zapas ludzi w armii a nie zapas amunicji i sprzętu. Polska podczas WWII straciła 6 milionów obywateli, UK 300 tyś Spółki państwowe są finansowane z budżetu, dla utrzymania elektoratu w wyborach za pełną zgodą Solidarności. Gawron Ślązak i budowanie okrętu ponad 10 lat gdzie stocznia u sąsiada woduje identyczny okręt po dwóch latach i inne przekręty w kopalniach jasno to pokazały o co w tym chodzi

Ryko54
sobota, 14 lipca 2018, 23:06

W 2015 podpisano umowę, teraz aneks, ale jak do tej pory żaden Leopard nie wjechał nawet na lawetę. w takim tempie kłania się XXIII wiek...

Adam
sobota, 14 lipca 2018, 22:04

MON chyba liczy że po wejściu nowego LeoClerca wszyscy zaczną wyprzedawać Leopardy. A ja wątpię. Niemcy liczą na to że Polska ich obroni od wschodu więc po co im kosztowne zbrojenia. A Francuzi mają inne priorytety (flota, atom, lotnictwo, rakiety).

Viggen
sobota, 14 lipca 2018, 21:42

Brawo!!! Opancerzenie Rheinmetalla jest produktem firmy IBD Deisenroth czyli jednego z 10 najlepszych zespołów inżynierii materiałowej w tworzeniu opancerzenia na świecie.

Wojciech
sobota, 14 lipca 2018, 21:41

@aptekarz, trochę pomyliłeś. Nie 150 mld ale minimum 250 mld i to przy założeniu bardzo oszczędnym.

Sternik
sobota, 14 lipca 2018, 21:36

Gts, nie przeginaj, jakie ponad 30 mln Euro ??? A7 to 15 mln €. No chyba że zamówisz 6 sztuk na defiladę z armatą 140 mm :-)

JSM
sobota, 14 lipca 2018, 21:32

@Marek1 Sprzed 2 dekad? Chyba żartujesz, 2 dekady temu T-72 to bł już szrot a MON znowu chce płytką modernizacją zatkać dziurę. I wyjdzie 20 mln PLN za sztukę. Za cenę Opłota-M (5-6 mln USD) który jest o lata świetlne lepszy będziemy mieli przemalowane T-72.

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
sobota, 14 lipca 2018, 19:04

Leopardy 2a7_V to znakomite czołgi, biorąc np. 300 i produkując część ich komponentów w Polsce oraz korzystając z kupna naraty, przy obecnym niskim oprocentowaniu zapłacilibyśmy może 6 mln. euro za sztukę, może 5 mln. euro. Rezygnując zupełnie z poradzieckich trupów oszczędzilibyśmy sporo na kosztach logistyki. _______ Mielibyśmy znakomite czołgi na ok. 30 lat, a gdyby Rosja nie wdrażała Armaty T-14, to tym bardziej. To jak najbardziej dostępne dla Polski rozwiązanie. Moglibyśmy dodatkowo obniżyć koszty osuwając w czasie modernizację Leopardów, które już posiadamy i zmodernizować je za np. 7 lat, ale wówczas wymieniając także opancerzenie i armatę na L55. _________ Nie wiadomo jak długo potrwa okres zerowego oprocentowania, w RFN wielu ludzi buduje się tylko aby wykorzystać niskie oprocentowanie kredytów. UE dostosuje się do wzrostu procentu w USA, ale USA boją się podnieść stopę procentową, bo spowoduje to bankructwo nieznanej ilości przedsiębiorstw USA, bo są za mało wydajne, aby podołać wyższym stopom procentowym. ______ Powinniśmy zatem wykorzystać okres tanich kredytów i kupić Leopardy 2a7_V oraz np. 600 bwp Puma i 100 Tigrów UHT. Polska nie może się już bardziej zadłużać u cudzoziemców, ale rząd mógłby zadłużyć się u Polaków akcją podobną do opłaty na koszty zjednoczenia Niemiec (każdemu pracującemu i firmy co miesiąc odciąga się pewną małą kwotę do czasu wyrównania poziomu w RFN). W Polsce rząd mógłby pożyczać od pewnej wysokości miesięcznych dochodów np. 100 zł., wyposażyć w końcu wojska lądowe, a za jakiś czas oddać obywatelom tą pożyczkę plus niewielki procent powyżej inflacji. 10 milionów pracujących i wpłacających średnio po 100 zł przez 5 lat (6000 zł.) kupiłoby z łatwością wymienione ilości Leopardów, Pum i Tigerów UHT, a nawet nieco więcej. Po czym rząd rozpocząłby spłacanie tej pożyczki. Im szybciej pozbędziemy się poradzieckich trupów tym lepiej, bo pojawi się w wojsku więcej porządku, solidności, a zniknie stan niepewności wynikający z posiadania wojsk lądowych na niby. _________ Z innej strony Polacy winni są obrońcom ojczyzny najlepszą broń chroniącą ich życie na polu walki. To co jest teraz trudno uznać za coś innego jak pogardę dla polskiego żołnierza.

Napoleon
sobota, 14 lipca 2018, 18:39

@aptekarz, sprawa do zrobienia, ale rezydnujemy z II fazy Wisły i Orki. Mamy już poziom 110mld. NASAMS dla Narwi chwilowo zadowalamy sie pociskami o niższych możliwościach ucinasz z 10mld. Harpia 2 eskadry 1 z F16V a druga z dronami rozpoznawczymi stealth i tniesz koszty o połowę czyli 10mld. Homar od Izraela i znow połowa kosztów. Dla MW flota szuwarowa i znów z całego programu zostaje ci z 5mld. WOT już chyba stopuja do rozsądnej ilości. Tych i innych wybiegów jest sporo gdzie to ma logike likwidujesz offset lub docelową ilość jednostek, ale do tego trzeba chęci i trochę kreatywności.

Obywatel RP
sobota, 14 lipca 2018, 16:35

Do vvv - Witam, Przestań się czepiać OT. Na OT w ubiegłym roku poszło 1,8 mld zł a budżet MON na 2018 to 43 mld zł, zatem ja dziękuję za taką armię w której 3 mld zł ratuje wszystko. Nie przerzucaj chaosu organizacyjnego panującego w MON na OT.

Ghost
sobota, 14 lipca 2018, 14:38

POWINNI JAK NAJSZYBCIEJ SPRZEDAĆ T-72 oraz PT-91 , ZMODERNIZOWAĆ POSIADANE LEOPARDY 2 DO WERSJI 2A7 ORAZ DOKUPIĆ OKOŁO 300-400 LEOPARDÓW 2 A7 , nieważne czy to od producenta bezpośrednio czy też na zakupionej licencji od niego i wówczas mamy na bardzo dobrym poziomie siły pancerne

Lewak
sobota, 14 lipca 2018, 13:54

Obecnie żaden kraj nie pozbywa się Leopardów 2 A4 , ponieważ każdy czeka na możliwość ich modernizacji do wersji Leo 2 A7V lub LeoClerca. Już w niedalekiej przyszłości będzie można przerobić stare Leopardy A4 i A5 na nowoczesne czołgi w zakładach KMW. Posiadacze dużych ilości starego sprzętu tacy jak Turcja , Grecja , Włochy , Hiszpania, Austria, Finlandia , Szwecja , Norwegia , Dania czy Szwajcaria czekają w kolejce do modernizacji swoich Leopardów przez KMW i Nextera , w ramach europejskich programów zbrojeniowych. Modernizacja naszych Leopardów A4 do standardu 2PL ma sens , ponieważ lepsze jest nawet takie unowocześnienie niż żadne. Nie ma sensu oszczędzać na modernizacji , bowiem za kilka lat okaże się , że konieczne są następne zmiany. Skoro czołgi są już rozmontowane , to tańsze jest wykonanie wszystkich napraw od razu niż powtarzanie remontu za kilka lat. Również Leo 2 A5 wymagają modernizacji , ale na razie nikt o tym nie myśli. Niestety Polska nie uczestniczy w europejskim programie modernizacji Leopardów ! Nasza absencja w tym programie uniemożliwi nam udział w inicjatywie budowy czołgu przyszłości , która będzie przeprowadzana przez KMW i Nextera.

Sailor
sobota, 14 lipca 2018, 13:10

Kropla w morzu potrzeb i odnoszę wrażenie, że to tylko pozoracja i maskowanie tego, że się nic nie robi. Jesteśmy obecnie w skomplikowanej sytuacji politycznej i tak po prawdzie na własne życzenie. Jak na razie Niemcy i Francuzi nie chcą nas dopuścić do programu czołgu nowej generacji i do czasu, aż się nie zmieni ekipa rządząca nie dopuszczą gdyż słusznie uważają, że jest całkowicie niewiarygodna. Nowych Leo nie kupimy. Dlatego powinniśmy jak najszybciej zmodernizować te co mamy i przede wszystkim zakupić do nich amunicję!!! Czołgi T-72 i PT-91 tak na prawdę nie mają większej wartości bojowej na naszym teatrze działań. Można część podwozi przeznaczyć na jakieś pojazdy specjalistyczne albo wyposażyć wzorem Izraelczyków w pociski Spike i zrobić z nich niszczyciele czołgów, a resztę sprzedać. Może ktoś się skusi. Albo za złotówkę oddać państwom bałtyckim. Zawsze coś jest więcej warte od nic. Następnie powinniśmy wejść w kooperację z podmiotem zewnętrznym gdyż sami nie jesteśmy w stanie nic wyprodukować oprócz dialogów technicznych, których produkcję mamy największą na świecie. Dla mnie najlogiczniejszym kierunkiem jest Ukraina ze swoim Opłotem, który jest porównywalny, a najprawdopodobniej o klasę lepszy od najnowszych rosyjskich konstrukcji. Największym atutem tego czołgu jest przede wszystkim to, że jego konstrukcja wywodzi się z sowieckiej myśli technicznej, a nasze zakłady kiedyś klepały Tetki i wdrożenie do produkcji tego czołgu nie powinno nastręczyć wielu problemów w przeciwieństwie do takiego K-2, który jest z innej bajki. Za Opłotem przemawia też to, że Ukraina w związku z wojną z Rosją jest w znacznie gorszej pozycji negocjacyjnej niż inne potencjalne podmioty, a otworzenie produkcji Opłota w Polsce da im oczywistą przewagę strategiczną. Poza tym w przeciwieństwie do innych konstrukcji my możemy do Opłota wnieść kilka znaczących usprawnień. Oczywiście na nasze potrzeby aby ujednolicić amunicję nasza konstrukcja powinna mieć lufę dostosowaną do amunicji NATO. Współpraca z Ukrainą również pokaże Niemcom i Francuzom, że nie jesteśmy wyłącznie skazani na ich produkty. Gdyż na chwile obecną jesteśmy sprowadzeni do roli petenta i czekamy, aż jaśnie państwo pozwolą nam wejść na pokoje. Poza tym taki produkt miałby może szerszy zbyt. Szczególnie w krajach gdzie są obecnie eksploatowane konstrukcje post sowieckie. Poza tym Opłot ma tą zaletę, że w razie wejścia we współpracę możemy go klepać w zasadzie od jutra i skutecznie załata dziurę w sprzęcie pancernym na 20-30 lat, aż się pojawią konstrukcje nowej generacji.

Grredo
sobota, 14 lipca 2018, 11:04

A czy Szwajcaria nie miała jeszcze na sprzedaż Leopardów? Rozumiem, że tak długo zwlekano z zakupami w Hiszpanii, że zmienił się rząd i wola sprzedaży. Tamte maszyny były zużyte, ale przy nsszych zdolnościach serwisowych wyprowadzono by je na prostą a z tych kilku najgorszych byłby magazyn części. Niestety minister Antoni nawet i tak prostego zakupu nie zakończył a przecież praca byłaby dla polskich zakładów. Dlaczego nikt nie rozlicza przemysłu z zawalonych i opóźnionych projektów. Trzeci rok zmiany w Mon a zakupy tylko szczątkowe i to w większości w ramach przedpłaty na towar, którego nawet nie rozpoczęto produkować.

Marek1
sobota, 14 lipca 2018, 09:36

Nikt w MON nie jest w stanie pojac, ze standard modernizacyjny 2PL był odpowiedni dla lat 1990-2000. Obecnie każdy MBT bez dobrej ochrony biernej i czynnej(ASOP), SKO typu hunter-killer, nowoczesnej amunicji APFSDS-T oraz dobrego syst BMS jest przestarzały i małoskuteczny. MON jak zwykle wydajac miliardy podatników równa poziom do rozwiazań z przed 2 dekad.

Viper
sobota, 14 lipca 2018, 01:09

Niestety ale mam wrażenie jak i w sumie pewnie słusznie ale te modernizacje wyjdą nam bokiem, szczególnie w kasie. Nagle się okaże że machnęli trochę farbą, wymienili parę srubek i mamy nówki sztuki w wersji PL i ściągnęli miliony za to

Gts
piątek, 13 lipca 2018, 23:27

Do tryt, a wiesz ze Rheinmetall to modernizacje zrobi w 3 miesiace, a to nasi nie umieja sie zdecydowac co by chcieli i dlaczego mercedesa S klase z tego roku za 20 tys zl? Wina glownie stoi po naszej stronie bo nasze urzedasy npz IU maja zerowe pojecie o tym co sie da a czego nie za te pieniadze. 20 mln zl za modernizacje to i duzo i malo ale nowy czolg to ponad 30 mln euro. Nie ma skad wziac A7, ale mozna bylo. Gdyby PIS sie nie lenil to zanim powstal KNDS Niemcy ze swieczka szukali chetnych na kilkaset wozow, ktore teraz przerabiaja na LeoClerca. Tam aie uzbieraja ze 3 takie transze po 116 wozow. Moglismy je miec, ale wazniejsze byly widzimisie bylego juz pana minsitra, ktory stwierdzil ze od Niemca brac nie bedzie, za to bedzie wspieral dzielnie nasza bide technologiczna w postaci modernizacji szrotu jakim jest T-72M (z wkladem z tekstolitu wzglednie zwiru zamiast NERA) o mizernej zwrotnosci i ociezalym napedzie, bez stabilizacji i noktowizji/termowizji, a co wiecej bez skutecznej amunicji. Wspieranie nedzy jakim jest polski przemysl zbrojeniowy ladnie wpsiuje sie w PR medialny niestety skutkuje absolutnymm brakiem sprzetu, ale tez w ogole brakiem nadziei na sprzet dla WP.

vvv
piątek, 13 lipca 2018, 23:08

Rheinmetall juz dostarczyl po probach zakladowych pierwszego 2pl do Polski. obecnie trwaja testy w Polsce i potem nastąpi modernizacja pierwszej partii w Niemczech a pozniej juz w Polsce pod nadzorem niemieckim. 2pl do bardzo dobry czolg ale niestety w wyniku ciec budzetowych (poszlo na OT) nie dopancerza podwozia, nie dadza L55a1, nie bedzie hard kill

ed
piątek, 13 lipca 2018, 22:29

T72 to trumna na kołach z polisą na życie 20 minut. Modernizacja do czego? malucha ze spojlerem? ż lepiej BMP-1 zmodernizować do wozów wsparcia z rakietami. A T72 sprzedać do Afryki lub złom. Ci co podejmą taką decyzję w razie wybuchu wojny przydział do tych jednostek i i 1 linia.

marian
piątek, 13 lipca 2018, 22:03

@dim \"W realnej gospodarce, czyli w sektorze prywatnym, tempo działań wymusza także konkurencja.\" W dziedzinie obronności też jest konkurencja. Tylko dowiemy się o tym po fakcie :(

Boczek
piątek, 13 lipca 2018, 21:48

@tryt, piątek, 13 lipca 2018, 13:39 ### Z netu 2018.06.07, \"...opracowany i wykonany został prototyp czołgu Leopard 2PL. Aktualnie wykonawca prowadzi jego testy zakładowe. Zgodnie z warunkami kontraktu przekazanie prototypu do testów kwalifikacyjnych planowane jest w terminie do końca II kwartału tego roku. Po ich pozytywnym zakończeniu, do końca 2018 roku nastąpić mają dostawy 6 egzemplarzy czołgów wykonanych przez niemiecki RLS i pierwszego zmodernizowanego już przez gliwicką firmę (z pomocą specjalistów RLS).\" ### I dlatego ta nasza Polska jest taka byle jaka - dzięki ludziom takim jak ty.

serbowy
piątek, 13 lipca 2018, 21:33

Trzeba dofinansować zbrojeniówkę.

Grzyb
piątek, 13 lipca 2018, 21:32

Panowie piszecie, że taka modernizacja to bieda, że bez aktywnego pancerza, że nie przebije ruskich czołgów. Ale na nasze możliwości to i tak będzie super. Faktem jest, że potrzebujemy nowych czołgów. I wszyscy wiemy czym to się skończy: Rheinmetall mający prawa do Leopardów wyprodukuje nam Leosie z nową armatą wysokociśnieniową. Dodadzą to i owo i to będzie nasz czołg nowej generacji. Pewnie już dawno by im zlecono robotę ale kasy ni ma bo poszło wszystko do Jankesów na Wisłę. A potem będzie Narew (znów u Jankesów) oraz Kruk (znów u Jankesów).

JÓZEK mówi...słuchajcie
piątek, 13 lipca 2018, 21:24

PT-91 zmodernizować do wersji PL2 .......a T-72 przerobić na \"Terminatory\" ..jako wozy wsparcia

Mar
piątek, 13 lipca 2018, 21:09

Zamówić dodatkowe Leo i dać sobie spokój z nową konstrukcją obecna wersja Leo powinna zostać urzyta do montażu bezzałogowej wieży w przyszłości i taka modernizacja ma sens nowy czołg i tak będzie bazował na Leo 2

rzal
piątek, 13 lipca 2018, 20:39

Powinien być poziom co najmniej 2A7+ i aktywna obrona. A będzie taki gorszy A6 dla biednych.

Dd
piątek, 13 lipca 2018, 20:30

Czy mozna nasze leo a5 zmodernizowac do a7? Jesli tak jaki jest koszt jednej sztuki jesli ktos wie?

aptekarz
piątek, 13 lipca 2018, 18:48

Sami mądrale tu komentują. Niech jeden z drugim weźmie te dajmy na to 50 mld zł budżetu na następne lata i kupi oraz zmodernizuje wszystko co chce - z tym że rachunek wyjdzie 150 mld. Terach niech wymyśli jak zrobić modernizację wojska polskiego kosztującą 150 mld za kwotę 50 mld (dane przykładowe dla oddania skali). I niech napisze co wymyślił...

Harry 2
piątek, 13 lipca 2018, 18:18

Modernizować czołgi T72 i PT 91 do najlepszego standardu by je później odsprzedać w przypadku zakupu nowych czołgów tyle że... firmy niemieckie i francuskie chcą być liderem w produkcji europejskiego czołgu, a lider bierze wszystko, nie sprzedaje technologii a wyroby gotowe i... kasuje miliardy za sprzedaż.

krk
piątek, 13 lipca 2018, 18:05

Zastanawiam się czy komentujący te artykuły emocjonalnie podchodzący do wszystkiego zastanawiali się czasem nad nośnością mostów w centralnej Polsce? to Wam dużo wytłumaczy jeśli chodzi o przeniesienie Leo do Wesołej oraz sens utrzymywania T72 i Twardego

Dumi
piątek, 13 lipca 2018, 17:07

Za to chwalę PiS. Ale mimo docelowego 2,5% na armie uważam, że PiS daje na armie za mało i zbyt długo w czasie odwleka realne zwiększenie finansowania armii. Po grzyba poprawialiście pierwotny kształt finansowania, który zakładał szybsze dofinansowanie armii??? Przecież aż prosi się dać co roku o 2 mld zł więcej do tego co już zaplanowaliście na sam PMT armii. W ciągu 5 lat to 10 mld zł DODATKOWO. Zdaje się, że na tyle szacuje się ORKA... SKORZYSTAJCIE W KOŃCU ZE SPEC USTAWY!!! Pokażcie, że Wam zależy!!! Zostało Wam już tylko 1,5 roku kadencji...

Zaintrygowany
piątek, 13 lipca 2018, 17:04

@tryt myli się pan taki prototyp już jest od dawna a niedawno przechodził testy zakładowe

Sternik
piątek, 13 lipca 2018, 16:15

@Mariusz, po co złomować. Wywalić wieże i przerobić na jednostki specjalistyczne. Potrzebujemy nosicieli wszelakiej obrony p-lot, nosicieli dronów, pojazdów przeciwminowych i od groma innego sprzętu, który można posadzić na korpusie t72.

JSM
piątek, 13 lipca 2018, 16:10

@concret Jedyna informacja jaka była to Rheinmetall pochwalił się 2 czy 3 tygodnie temu, że już mają prototyp 2PL i zaraz go przekażą do Bumaru. W/g założeń powinni teraz zaczynać testy ale coś się nie chwalą.

Rafal
piątek, 13 lipca 2018, 15:54

@Mariusz, nastepny \"planista\" a niby skad te 2A7?

Mariusz
piątek, 13 lipca 2018, 15:39

Zmodernizować wszystkie posiadane LEO do standardu 2PL, zezłomować T-72 i PT-91, dokupić około 250 LEO 2A7 i mamy siły pancerne na najwyższym poziomie na lata!!! To taka podpowiedź dla planistów WP bo nigdy na to by nie wpadli, będą w nieskończoność przekładać papiery pociotki.

DKA
piątek, 13 lipca 2018, 15:01

Niema co się oszukiwać Leopard 2PL to jest bieda modernizacja i daleko jej do najnowszych Leo2a7.Nic nowego,porządnego tylko ciągłe łatanie dziur czym się da.

Gekon
piątek, 13 lipca 2018, 14:53

Nie rozumiem modernizacji T72M1... po co? Dla ilości?

dim
piątek, 13 lipca 2018, 14:48

A to tempo modernizacji jest tak żółwie, jak gdyby to wcale nie chodziło o wolność Ojczyzny. A wyłącznie o dobrze płatne miejsca pracy, w MON i dla przemysłu. . . . - W realnej gospodarce, czyli w sektorze prywatnym, tempo działań wymusza także konkurencja. A tu jej brak, monopol, monarchia.

ryszard56
piątek, 13 lipca 2018, 14:06

a gdzie obrona aktywna ,czy będzie??i jak z amunicją precyzyjną

dyndas
piątek, 13 lipca 2018, 13:56

20mln PLN za modernizację jednego wozu, o jacieeee

tryt
piątek, 13 lipca 2018, 13:39

Podpisano aneks a Rheinmetall nie przedstawił nawet jeszcze prototypu modernizacyjnego.

concret
piątek, 13 lipca 2018, 13:37

Na jakim etapie realizacji programu \'Leopard 2PL\' jesteśmy dziś? Nie chodzi o kolejne aneksy, a o informację ile już zmodernizowaliśmy lub na jakim etapie i w ilu szt. trwa modernizacja. Tego - moim zdaniem- zabrakło w artykule.

dropik
piątek, 13 lipca 2018, 13:09

niech tylko żaden baran nie dzieli 300/14 ;)

Gość
piątek, 13 lipca 2018, 13:06

Okazało że są ciekawe warianty modernizacyjne dla t 72. Jeżeli by w tym wariancie uwzględnić osłonę aktywną ,to może być wartościowy czołg. Uważam że nad osłoną aktywną dla czołgu mogły by popracować nasze uczelnie i placówki naukowo badawcze, część można by pozyskać za granicą. Taka osłona aktywna mogłaby w przyszłości służyć innym pojazdom , chociażby takim jak Rosomak.

R
piątek, 13 lipca 2018, 12:53

Modernizacja Leo bez pancerza aktywnego to absurd

Polaczek
piątek, 13 lipca 2018, 12:47

Leopard 2PL dalej nie potrafi skutecznie pokonać pancerzy czołowych T-80 i T-90.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama