Ukraińskie Mi-8. Odrobiona lekcja z Donbasu [Defence24 TV]

12 maja 2020, 09:53

Ukraina poniosła znaczne straty w lotnictwie, szczególnie śmigłowcach na początku konfliktu w Donbasie. Pierwsze zaskoczenie nowoczesnymi środkami OPL skończyło się strąceniem 9 śmigłowców, ale szybko wpłynęło na zmianę taktyki i modyfikację używanych maszyn. Najbardziej zaawansowane prace objęły najliczniej używane śmigłowce Mi-8. Realizowana przez krajowy przemysł modernizacja do standardu Mi-8MSB-W obejmuje awionikę, optoelektronikę, uzbrojenie i środki samoobrony jak również unowocześnienie i „derusyfikację” układu napędowego.

image
KomentarzeLiczba komentarzy: 56
Igor Szuczkin
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:23

Trollom z Moskwy zależy aby nie było współpracy między polskim i ukraińskim przemysłem. W nie których dziedzinach zbrojenowych jestęśmy 10, 20 a nawet 30 lat do przodu niż Polska. Można wykorzystać nasze doświadczenia dzięki umową licencyjnym. Nie dajcie się okraść przez "zachód" który nic za darmo nie daje.

Ciemny Lud
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 08:37

Nie ma żadnego powodu aby kupić z Ukrainy. To państwo jest w trakcie wojny a rozwija swoje systemy i jest w tym znacznie bardziej samodzielne od Polski. Fakt, że jest pełne korupcji a pewnie i ruskiej agentury. Ale walczy i rozwija swoje wojsko pomimo tego! Więc są tylko dwie możliwości - albo Rosja jest bardzo słaba i tylko stwarza wrażenie silnej, albo jednak Ukraina pomimo wszystko daje radę. W Polsce zaś na pewno znalazłyby się środowiska twierdzące, że nie ma po co walczyć bo nie ma szans, bo przecież powinny nas obronić NATO i Unia. Przy wszystkich zastrzeżeniach do Ukrainy i Ukraińców za opór wobec Rosji należy im sie szacunek.

rk
wtorek, 2 czerwca 2020, 14:04

Mam inne zdanie, powinniśmy z Ukrainą współpracować mają doświadczenie w wojnie z Rosją, dobre zakłady a my co mamy ?. Powinniśmy z Ukrainą nowy czołg zaprojektować i budować to samo w innych dziedzinach. A może i broń jądrową z nimi wyprodukować - mają doświadczenie i możliwości w tym zakresie. My mamy tylko pobożne życzenia że nas NATO obroni.

Igor Szuczkin
poniedziałek, 25 maja 2020, 13:16

My ukraina mamy swoje śmigłowce nie musimy kupować zachodnich jak Polska.

chateaux
czwartek, 4 czerwca 2020, 00:58

Jesli Ty jextes Ukraincem, to takim co walczy w Donbasie przeciw ukrainskuemu rządowi i narodowi.

Igor Szuczkin
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:20

Jestem. Z nikim nie walczę a prawda ciebie boli. Nie daliśmy rozkraść naszego przemysłu zbrojeniowego i produkujemy dużo i dobrze. kolejny troll z Moskwy

asdf
piątek, 5 czerwca 2020, 11:49

Nie musicie kupowac zagranicznych smiglowcow ale kupiliscie Caracale

Poznaniak
środa, 27 maja 2020, 01:33

Macie swoje... buhaha. Wszystko w spadku po Rosji. Czemu chcecie kupić zachodnie myśliwce? W Uni Europejskiej jak i strukturach NATO.... nikt Ukrainy nie chce. Zostaliście sami ze swoim bohaterem stepan bandera od mordowania starców, dzieci, kobiet itp. Zakłamane psy

Igor Szuczkin
środa, 27 maja 2020, 11:52

Boli cię że nasza armia jest silna. Tak mamy swoje śmigłowce zakłady motor-sicz, mamy swoje czołgi fabryka w Charkowie, mamy swoje rakiety fabryka w Zaporożu. Natomiast Polska oddała wszystkie fabryki szeroko pojętemu zachodowi i nic nie ma. Zapomniałem o fabryce czołgów w naszym ukraińskim Lwowie.

rk
wtorek, 2 czerwca 2020, 14:01

Masz rację, szacunek dla Ukrainy wy macie przemysł zbrojeniowy, nawet bombę atomową możecie wyprodukować a u nas tylko gadają i kasę w nieprzemyślane zakupy pompują by PGZ utrzymać przy życiu. Brawo Ukraina !!!

Kocham PL
czwartek, 28 maja 2020, 22:15

Wasza silna armia oddała Krym bez jednego wystrzału. Dlatego nigdy nie będziecie w NATO.

Kapustin
środa, 20 maja 2020, 15:25

Lekcja odrobiina Cala flota uziemiona Reszta to propagandowe slogany

Gnom
czwartek, 21 maja 2020, 16:33

Patrz, a jak byłem ostatnio u nich to sporo tego lata.

irrd
wtorek, 12 maja 2020, 16:51

Fajne te "doświadczenia", lepiej niech się nauczą jak wychodzic z "kotła", aby nie ponosic takich strat, jak dotychczas, Rosja z litości nie wybiła ich pod Debalcewem. Za gospodarke się weźcie, a nie niewolników z siebie robicie.

ZZZZ
środa, 20 maja 2020, 14:07

To znaczy, że Rosja dokonała agresji na Ukrainę?

Autor komentarza
czwartek, 21 maja 2020, 14:26

To akurat chyba jest oczywiste.

wert
środa, 13 maja 2020, 14:23

Rosja i litość. Oksymoron chłopie. Za ciency byli a ukraincy twardo się postawili. Rosja to taki damski bokser, słabszemu przywali a przed silniejszym uklęknie

Piotrek
sobota, 23 maja 2020, 10:59

Mimo niecheci do polityki zagranicznej Rosji musze zwrocic uwage, ze powyzsza teza nie pasuje do II WŚ. W szczegolnosci mam na uwadze przebieg wojny na froncie wschodnim.

123
czwartek, 28 maja 2020, 15:08

Gdyby nie pomoc USA rosja nie mialaby butow zeby isc walczyc z Niemcami, nie maila by tez sil bo zryc by nie mieli co... Ich jedyna mocna strona wtedy byl fakt, iz mieli w zasadzie nieograniczone ilosci miesa armatniego. Zobacz straty po stronie Niemcow i ruskich...

Max
wtorek, 26 maja 2020, 00:20

No to słabo znasz historię bo gdyby nie inwazja na Normandię to Rosja by bardzo szybko padła.

Ss
czwartek, 28 maja 2020, 14:50

To ty słabo znasz historię wiesz baranie ile Niemcy przezucili dywizji z frontu wschodniego na zachód ładowanie w Normandii mogło by nie nastąpić a i tak ruskie dały by radę od początku 1944 Niemcy byli w odwrocie i nawet genialny Manstein nic już nie mógł zrobić ty wielki znawców historii

Łukasz
środa, 27 maja 2020, 20:45

22.06.1941 agresja na ZSRR, 06.06.1944 lądowanie w Normandii- ciekawe podejście do sprawy MAX.

Geo
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:02

17.09.1939 Ruscy wywołali wojnę w Europie

Murf fanem Polski
środa, 13 maja 2020, 01:54

Podczas zimowej kampanii Rosja miała cztery cele. 1) Elektrownia w Aveedika. 2) Przejazd kolejowy w Debaltveve. 3 Terminal a Dontske. 4) schwytanie Mariupola. Musieli wyrównać rybitwa. Schwytali rozbitego kolejowego przejazd kolejowy. Nigdy nie zbliżył się do elektrowni. W Mariupolu Ukraińcy przeprowadzili kontratak i odepchnęli Rosjan prawie 20 km do Skyrone, najbardziej obronnego terenu na całym wybrzeżu Azowskim. Do wielu takich zwycięstw, a Ukraińcy będą w Kurisku.

realista
wtorek, 12 maja 2020, 19:08

i to bylo jedyne znaczace zwyciestwo rosjan w tej wojnie, w dalszym terminie juz tak spektakularnych sukcesow juz nie bylo i raczej nie bedzie rosja to kolos na glinianych nogach ktorego zabija tania ropa brak nowoczesnej gospodarki i coraz wieksze koszty utrzymania armii

jrli
wtorek, 12 maja 2020, 18:11

Ale przecież Rosji tam nie ma a zielone ludziki to tylko wymysł rusofobów. Polecam zrewidować linię propagandy i w końcu ustalić czy w Donbasie są regularne jednostki rosyjskie czy nie.

Maciek
wtorek, 12 maja 2020, 21:52

To akurat zostało juz dawno ustalone, włącznie z identyfikacją konkretnych jednostek. Wystarczy wyguglać

AAA
wtorek, 12 maja 2020, 20:48

Bardziej trzeba się natrudzić żeby udowodnić że, ich tam nie ma.

stoat
wtorek, 12 maja 2020, 16:22

Odrobiona lekcja z Donbasu, Afanistanu i np Jugosławii jest naprawdę taka: jak masz walczyć nad terenem zabezpieczonym przez najprostszą nawet obronę plot (np MANPADS) to śmigłowce się do tego nie nadają. Bardziej zaawansowana obrona plot każdy śmigłowiec szturmowy rozwala w drobny mak.

Murf fanem Polski
wtorek, 26 maja 2020, 00:18

Ukraińskie helios były przestarzałe, a tylko nieliczni mieli środki zaradcze. Te, które nie zostały zestrzelone. Cierpieli także przez dziesięciolecia zaniedbań prowadzących do niedoświadczonych pilotów, braku komunikacji i złego planowania. Plus spora dawka biurokratycznej arogancji i bezwładności.

Chriss
poniedziałek, 25 maja 2020, 14:20

To ciekawe, bo w Iraku, to właśnie Apache wysłano do zniszczenia OPL na linii kontaktu...

rydwan
środa, 13 maja 2020, 00:57

dziwne bo Apache i Vipery to jak by właśnie do takiego celu zostały stowrzone .

Aha
środa, 13 maja 2020, 13:26

Ile Pan ma lat i jaka wiedze o sprzecie, o ktorym Pan pisze? Apache i Vipery zostaly stworzone do niszczenia zagonow czolgow i wojsk piechoty, ale kilkadziesiat lat temu i w dzisiejszych czasach staly sie srodkami do misji "kamikadze"! Jak juz sa to sie je wykorzystuje, ale tylko wtedy, jak sie ma (chociaz wzgledna) kontrole powietrzna nad danym terenem.

Davien
środa, 13 maja 2020, 23:50

Wow jak Apache i AH-1 to cele to jak nazwać Mi-24/35/35M2 Mi-28 czy Ka-52??

wert
środa, 13 maja 2020, 14:29

Nie do końca. Przy IBCS to jest przydatny sprzęt. Nowego Guardiana nie robią na pastuchów kóz. Teoretycznie jeden kasuje Pacyra i 15 dekli

stoat
środa, 13 maja 2020, 13:19

Masz rację. Ale nigdy nie zaryzykowano ich uzycia w warunkach działającej obrony plot. Czyli wyrzucono pieniadze w błoto. Do zwalczania paryzantów, powstancow, terrorystów itp równie dobrze można wykorzystać 10 x tansze maszyny niz Apache i Vipery. Np. nasz Głuszec.

wert
środa, 13 maja 2020, 14:32

Tendencja jest taka: duży, pojemny. Ma co wystrzelić, ma czym się bronić. Głuszec to zabawka

Gnom
środa, 13 maja 2020, 21:21

Zatem tylko AC-130 a jeszcze lepiej Mrija z uzbrojeniem - ciekawa koncepcja, w momencie gdy wiele krajów właśnie wraca do kręgosłupa śmigłowcowego, czyli około 5-7 ton. A gadasz niczym Skrzypczak: "12,7 mm na Głuszcu to co najwyżej na dziki", ale to samo 12,7 mm na pojazdach to dla niego do silna broń. Pewnie tylko 125 mm 50 kalibrów na każdy statek powietrzny - tylko do czego?

Paragraph23
wtorek, 12 maja 2020, 13:18

"Derusyfikacja układu napędowego" no tak...

Własow
wtorek, 12 maja 2020, 15:37

A co się dziwić jak "BRATUSZKI" napadają.

Paragraph23
wtorek, 12 maja 2020, 16:25

Jakby chcieli "derusyfikować" to by musieli wogóle pozbyć się tych "wiertuszek". Ale ja myślę, ze to wstawka autora..

12345
wtorek, 12 maja 2020, 12:53

Powinniśmy trzymać się z Ukrainą - przynajmniej jeśli chodzi o modernizację sprzętu posowieckiego. Wtedy posłużyłby jeszcze z 10 lat.

wert
środa, 13 maja 2020, 14:43

Jest pomysł na dozbrojenie Ukrów w nasza wszystkie teciaki. Mają Charków to się bawić mogą. W zamian otrzymujemy 600 Abramsów z Nevady z dokumentacją, prawem moderki i wsparciem technicznym na początku za symbolicznego dolara sztuka. Opcja b dobra dla tych trzech stron i przy okazji test na Trójmorze dla sojusznika

Sky
środa, 20 maja 2020, 12:49

Polska generalnie powinna wysyłać sprzęt do ukrainy, żeby się "pobawili", jak mówisz, żeby zdobyć trochę realnego feedbacku z działań bojowych dla sprzętu typu MSBS Grot, czy innych zabawek.

Orthodox
wtorek, 12 maja 2020, 20:57

I właśnie przez ten nieperspektywiczny okres użytkowania maszyn sowieckiej prowienencji podważa sens inwestycji. Co innego, gdyby można było produkować zmodernizowane śmigłowce od podstaw.

Ślązak
wtorek, 12 maja 2020, 20:10

Racja, szkoda że przynajmniej 10 lat temu nie szliśmy w tym kierunku, Ukraina gdybyśmy płacili to byłaby współpraca obojętnie jaka ekipa rządziła by w Kijowie

Cóż
środa, 13 maja 2020, 02:00

Tylko i wyłącznie w postaci zakupu rozwiązań i licencji, kupowanie jakichkolwiek gotowych produktow w Ukraińskiej zbrojeniówce to niestety loteria.

Sky
środa, 20 maja 2020, 12:50

A w Polskiej nie? Proszę Cię, Ukraińcy w obszarach w których się specjalizują mają lepszych inżynierów niż Polska kiedykolwiek w swojej historii. Oczywiście dużym zastrzeżeniem jest "w obszarach w których się specjalizują", ale na szczęście mieliśmy opcję wyboru...

Bogdan
środa, 13 maja 2020, 01:27

Każdy, kto ma coś wspólnego z biznesem powie, że Europa kończy się na Polsce a dalej na wschód zapuszczają się tylko "kowboje", co to dużo mogą zarobić, ale nie wiadomo czy zdołają wydać to co tam zarobią .....

HeHe
wtorek, 12 maja 2020, 19:07

Jeżeli to TYLKO I WYŁĄCZNIE jeśli chodzi o modernizację sprzętu posowieckiego.

Adam S.
środa, 13 maja 2020, 12:18

Nieprawda. Spokojnie można było dekadę temu zakupić ukraińskie czołgi wraz ze stopniowym zwiększaniem udziału polskiego przemysłu w ich produkcji. Dziś mielibyśmy i kilkaset przyzwoitych czołgów i większość technologii i kompetencji do ich produkcji. To samo z artylerią rakietową - mielibyśmy Wilchę, Werbę i technologię produkcji czegoś więcej, niż rakiety meteorologiczne i modelarskie. Sprzęt przyzwoity, tani i liczny, doskonałe uzupełnienie dla sprzętu amerykańskiego - świetnego, ale koszmarnie drogiego i w małych ilościach.

Sky
środa, 20 maja 2020, 12:51

Ukraińskie czołgi to też jest modernizacja sprzętu postsowieckiego

Hajd
czwartek, 21 maja 2020, 01:55

A imperium sowieckie to co tylko Wielka Rosja? Wszystkie patenty urzędasów z Moskwy? Takie bajki że to wszystko ich to można w syberyjskiej głuszy głosić, tam posłuchają.

Jan
wtorek, 12 maja 2020, 15:36

To prawda

Tweets Defence24