Reklama
Reklama

Ukraina: pierwsze strzelanie z Javelinów [WIDEO]

23 maja 2018, 12:08
Zrzut ekranu 2018-05-23 o 10.23.26
Fot. Петро Порошенко/YouTube

Ukraińska armia przeprowadziła pierwsze strzelania z wykorzystaniem pocisków Javelin - poinformował prezydent Ukrainy, Petro Poroszenko. Polityk zapewnił również, że amerykańska broń zostanie wykorzystana do celów defensywnych, w odpowiedzi na atak Rosji.

Na udostępnionym m.in. na Twitterze nagraniu Petro Poroszenko zaznacza iż jest pewnie, że możliwości bojowe ukraińskich sił "znacząco wzrosną", mając na myśli pozyskanie od USA przeciwpancernych pocisków kierowanych Javelin. Prezydent Ukrainy podkreślił również, że uzbrojenie będzie wykorzystywane jedynie do celów defensywnych i zostanie zastosowane "jedynie w przypadku ataku Federacji Rosyjskiej na pozycje ukraińskich wojsk”. 

Jak zaznacza Reuter, testy przeprowadzone zostały 22 maja br. na północy kraju, "z daleka od wschodniej linii frontu". 

Dostarczenie amerykańskich pocisków na Ukrainę potwierdził urzędnik Departamentu Stanu w odpowiedzi na zapytanie ukraińskiej redakcji Radia Swoboda, w kwietniu br. Jak wskazywał wtedy Defence24.pl, dostawa ppk Javelin na Ukrainę ma znaczenie zarówno polityczne, jak i wojskowe. Polityczne, gdyż to pierwsza dostawa broni śmiercionośnej tej klasy (wyłączając np. uzbrojenie strzeleckie) z USA od wybuchu konfliktu. Wojskowe, gdyż Ukraina nie miała wcześniej na wyposażeniu rakiet przeciwpancernych klasy top-attack (zdolnych do ataku na słabo chroniony, górny pancerz czołgu).

Niewielka liczba Javelinów nie doprowadzi co prawda do skokowego wzrostu możliwości sił zbrojnych Ukrainy, ale nawet taki zestaw pozwala na wzmocnienie obrony na wybranym obszarze, czy szkolenie i budowę systemu wsparcia. Dzięki temu Amerykanie będą mogli szybciej dostarczyć większą liczbę systemów ppanc., gdyby było to potrzebne, a Ukraińcy będą gotowi na ich przyjęcie. Warto też pamiętać, że Kijów produkuje własne systemy ppanc., choćby kierowane w wiązce laserowej pociski Stugna-P. Wymagają one jednak ciągłego naprowadzania po odpaleniu i nie mają możliwości działania w trybie top-attack. 

Pomiędzy momentem, gdy Departament Stanu zawiadomił Kongres, że zamierza sprzedać Ukrainie przeciwpancerne pociski kierowane Javelin i ich wyrzutnie o wartości 47 mln dolarów, a przekazaniem broni stronie ukraińskiej minęły niecałe dwa miesiące. Koszt pozyskania uzbrojenia szacowany był w marcu br. przez Amerykanów na maksymalnie 47 mln USD. Ukraina wystosowała prośbę o sprzedaż 210 pocisków Javelin oraz 37 stanowisk startowych (CLU) – w tym dwa stanowiska przeznaczone na części zamienne. Same pociski pochodzić miały ze składów US Army, natomiast fabrycznie nowe miały być stanowiska startowe.

Systemy przeciwpancerne FGM-148 Javelin są używane w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników od lat 90. XX wieku. Mogą razić cele oddalone o około 4 km, choć pierwotnie zakładano uzyskanie zasięgu na poziomie tylko 2,5 km. Rakieta dysponuje systemem samonaprowadzania termowizyjnego i tandemową głowicą kumulacyjną. Pociski Javelin reprezentują klasę „wystrzel i zapomnij” zdolną do rażenia celów opancerzonych z przedniej lub z górnej półsfery.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 47
Reklama
wania
środa, 23 maja 2018, 23:34

Mam nadzieję, że wagnerowcy dostali podwyżkę z uwagi na coraz bardziej szkodliwe warunki pracy.

Darek
środa, 23 maja 2018, 23:07

Czyli zamiast kupić Javeliny, będziemy produkować uproszczone wersje PPK ukraińskich, których Ukrainą nie chciała i wybrała Javeliny ? Dobrze to rozumiem ?

Speedy
czwartek, 31 maja 2018, 15:50

Broń klasy Javelina już od dawna w Polsce jest (Spike NTD, produkowany od 2004 na izraelskiej licencji). Chodzi o uzupełnienie jej pociskiem tańszym i prostszym - oczywiście kosztem mniejszych nieco możliwości taktycznych.

Extern
czwartek, 24 maja 2018, 17:13

Jeśli pijesz do pocisku Pirat to przecież to nie jest wyspecjalizowany PPK, tylko lekki kierowany pocisk ogólnego przeznaczenia dla piechociarzy i jak najbardziej w obszarze swoich zastosowań jest potrzebny. Zmuś Javelina aby (już pomijając sens ekonomiczny) np. zniszczył stanowisko karabinu maszynowego lub stanowisko snajpera.

Grzegorz
środa, 23 maja 2018, 21:42

gdzieś czytałem ze Ukraińcy maja zakaz używania jawelinow na Donbasie. Prawda to? Cos wiadomo na ten temat?

ktos
czwartek, 24 maja 2018, 10:44

Skoro gdzies czytales to powinno tam byc napisane skad taka informacja. Jesli nie bylo zrodla tzn ze to nie prawda. Plotkom z internetu nie nalezy wierzyc.

Anni
czwartek, 24 maja 2018, 02:50

Mają nieoficjalny zakaz używania ich ofensywnie-ale przecież to broń do obrony przed atakiem kolumny pancernej

Maciek
środa, 23 maja 2018, 21:01

Nasze rakiety z zestawów Grom też potrafią się naprowadzić na cel lądowy. Na yutubie jest nawet film z takich strzelań. Oczywiście czołgu nie zniszczą bo głowica odłamkowa i za mała, ale ciekawe czy gdyby połączyć system naprowadzania z lepszym pociskiem nie mielibyśmy własnego javelina.

Sucholski.
czwartek, 24 maja 2018, 10:38

Tak, to jest takie proste. A gdyby uszczelnić silikonem, to mamy lekką torpedę.

werte
czwartek, 24 maja 2018, 08:57

Gdyby babcia miała wąsy...Gdyby Polska nie potrzebowała sojuszu i obecności amerykańskiej to pewnie już kilka innych rodzimych rozwiązań technicznych byłoby wdrożonych. Ale realia są takie że kupujemy za oceanem wcale nie dlatego że to najbardziej finansowo czy technicznie korzystne...

Davien
czwartek, 24 maja 2018, 03:35

Nie bardzo, Javelin ma tryb ataku od góry i głowice IIR, to co chciałbys stworzyc by miało zwykłe naprowadzanie na podczerwien nie termowizję i klasyczny tryb ataku. Zreszta jak nawet nie potrafimy skopiowac ukraińskiego RK-2 Korsar( nasz pirat nie miał nawet głowicy tandemowej) to kiepsko to wygląda.

Extern
czwartek, 24 maja 2018, 17:18

Pirat nie ma głowicy z prekursorem bo nie jest przeznaczony do walki z czołgami, więc po co ma mieć aż tak wyspecjalizowaną głowicę?

Marek1
niedziela, 27 maja 2018, 11:56

Extern - ciekawe czemu piszecie o Piracie jako o już istniejącym operacyjnie ppk ? Póki co wszystko wskazuje, że to nadal 2 plastikowo-styropianowe modele w skali 1:1, które mocno się już \"wytarły\" przez obwożenie ich po różnych konferencjach, wystawach i prezentacjach dla mediów. Nawet już przestano o nich pisać, bo prace utknęły na amen ...

Davien
sobota, 26 maja 2018, 01:31

To do czego ma byc przeznaczony? Pzreciez obecnie nawet BWP mają ochrone pzreciwko głowicom pojedyńczym, a do walk w mieście nadaje sie mniej od porządnego granatnika jeżeli chodzi ci o zwalczanie punktów oporu. Dalej ta pojedyńcza głowica jest kumulacyjna.

[sic!]
środa, 23 maja 2018, 20:47

USA sprzedało Ukrainie Javeliny z zasobów US Army i jeszcze dziękować sobie za to zażyczyli. My też kupując Patriota nie możemy się nachwalić jak bronią naszej niepodległości.

Sucholski.
czwartek, 24 maja 2018, 10:37

Czy mieli nam dać za darmo? Jak Sowieci w 1946?

Davien
czwartek, 24 maja 2018, 03:36

Jak widze fakt ze skończyło sie rumakowanie rosyjskich teciaków w Donbasie bardzo Rosje boli:)

Gort
środa, 23 maja 2018, 19:41

Dwa takie zestawy i każda kolumna będzie szybko uziemiona. Ciekawe jak ma się skuteczność javelina do Spike?

Marek1
niedziela, 27 maja 2018, 12:08

Długość pocisku w kontenerze: - Javelin - 121 cm - Spike LR - 114 cm Masa zestawu (kontener + CLU + trójnóg): - Javelin - 15,1 kg + 7 kg + 4 kg - Spike LR - 13,3 kg + 10,5 kg + 2,8 kg Naprowadzanie: - Javelin - Fire-and-Forget - Spike LR - Fire-and-Forget lub Fire-Observe-and-Update (po zerwaniu światłowodu przy zalokowaniu na celu Fire-and-Forget) Głowica śledząca: - Javelin - na podczerwień, niechłodzona - Spike LR - na podczerwień, chłodzona i telewizyjna (CCD) Czas chłodzenia CLU: - Javelin - 2,5 minut - Spike LR - ok. 10 minut Minimalna temperatura zdolności operacyjnej: - Javelin - -32 °C - Spike LR - -50 °C Tryby pracy: - Javelin: 1. FF, IR, trajektoria niska (pułap: 65 m) 2. FF, IR, trajektoria wysoka (pułap: 150 m) - Spike LR: 1. FF, IR, trajektoria niska 2. FF, IR, trajektoria wysoka 3. FO, IR, trajektoria niska 4. FO, IR, trajektoria wysoka 5. FF, CCD, trajektoria niska 6. FF, CCD, trajektoria wysoka 7. FO, CCD, trajektoria niska 8. FO, CCD, trajektoria wysoka i dowolne kombinacje z wykorzystaniem trajektorii, głowic śledzących, trybu manualnego, możliwości zerwania światłowodu itd. Czas lotu: - dla odległości 1000 m: Javelin (6 sekund), Spike (7 sekund) - dla odległości 2500 m: Javelin (15 sekund), Spike (15,5 sekund) - dla odległości 4000 m: Javelin (26 sekund; teoretycznie), Spike (26 sekund). W przypadku ppk top-attack z tandemową głowicą kumulacyjną parametry (tj. przebijalność pancerza) nie gra większej roli, ponieważ te pociski atakują cele pancerne od strony stropu, a w skrajnym przypadku płytę przednią górną pod kątem prostym lub zbliżonym do prostego. W przypadku czołgów zachodnich strop i nachylona pod bardzo dużym kątem płyta przednia mają niewielką grubość - nawet w Abramsie (słusznie uważanym za jeden z najlepiej opancerzonych czołgów świata) płyta przednia górna ma grubość ok 2 cali (tj. ~51 mm). W przypadku czołgów radzieckich/rosyjskich płyta przednia górna jest najgrubszym elementem pancerza, jednakże Spike lub Javelin atakuje ją pod kątem prostym, a to zmienia wszystko. W tym przypadku grubość efektywna atakowanego pancerza wynosi od ~170(T-64/72) do 205 mm (T-80U/90), podczas gdy deklarowana przebijalność prezentowanych tu ppk to 700-1000 mm RHAe.

Davien
czwartek, 24 maja 2018, 03:37

Jest podobna, Javelin jest bardziej mobilny, za to Spike ma większy zasięg. Skutecznośc pzreciwko czołgom jest praktycznie taka sama.

2zddk
czwartek, 24 maja 2018, 13:38

A jak w tym zestawieniu wypada francuski MMP ? Bo jakoś niewiele informacji o nim słyszałem.

Davien
sobota, 26 maja 2018, 01:36

To raczej pocisk klasy Spike ER a nie Javelina ale skutecznośc podobna albo nawet i lepsza. W Francji z nimi wygrał.

EG
środa, 23 maja 2018, 19:25

Znając roszczenia i podejscie tego kraju to żeby czasem Javeliny w przyszłości nie spadały na nasze Leo i PT-91...

UrkeUrke
niedziela, 27 maja 2018, 20:08

Dokładnie tak. Wcale mi się nie podoba to dozbrajanie Ukrainy. To jedyne państwo, które ma roszczenia terytorialne wobec Polski.

Sucholski.
czwartek, 24 maja 2018, 10:39

Tak, atak Ukrainy na Polskę jest kwestią najbliższych godzin.

Sailor
czwartek, 24 maja 2018, 10:04

Jak na razie to roszczenia mają twoi mocodawcy w Moskwie do wszystkich na około łącznie z Polską. Natomiast nie słyszałem o roszczeniach Ukraińskich. Chyba że chodzi o zagrabiony przez Rosję Krym i Donbas.

Paweł84
czwartek, 24 maja 2018, 15:36

bardzo wielu polityków i urzędników ukraińskich w prost mówi o roszczeniach terytorialnych wobec Polski (Chełm, Przemyśl, Rzeszów). co nie znaczy że państwo ukraińskie takie roszczenia wysuwa oficjalnie

Olo
sobota, 26 maja 2018, 22:50

Bardzo wielu polityków chińskich i mongolskich zgłasza roszczenia do Syberii , Ałtaju Kamczatki. Wielu rosyjskich polityków zglasza roszczenia do Jupitera. Znaczy ble ble ble!

Adam S.
czwartek, 24 maja 2018, 09:34

Roszczenia? A jakieś konkrety oprócz tekstów Sputnika i RT?

Davien
czwartek, 24 maja 2018, 03:37

Wiesz, nie wiedziałem że Rosja ma Leo2 i PT-91 czego to sie człowiek nie dowie:))

Pirat
czwartek, 24 maja 2018, 01:24

Narazie niesz się Ruscy ”turyści” w Dombasie przejmują.

Olgino
czwartek, 24 maja 2018, 00:41

raczej na wasze T-90

Sailor
środa, 23 maja 2018, 17:04

Javelin kontra T-coś tam jaki się nawinie. Stawiam na \"oszczep\".

Olgino
środa, 23 maja 2018, 15:34

chcą strzelać tymi Javelinami do bezbronnych traktorzystów i górników z Donbasu?

Kijów górą
sobota, 26 maja 2018, 22:53

No skąd! Tylko do tych obsługujących najnowsze czołgi i rakiety balistyczne kupowane w sklepikach na każdym rogu ulic pokojowej Rosji! Do bezbronnych absolutnie nie!!

Z pamiętnika dzielnego kombajnisty
czwartek, 24 maja 2018, 03:54

I do kombajnów. Tych co to ostrzelane odpowiadają ogniem i odlotuja w kierunku bazy

Davien
sobota, 26 maja 2018, 16:38

No po Javelinie juz nie odleca, zostana w polu:)

Infernoav
środa, 23 maja 2018, 15:08

USA chce przetestować jak skuteczne są te pociski przeciwko Rosjanom

aster
środa, 23 maja 2018, 23:23

Swietnie ! jak sie sprawdza to powinnismy kupic !

Marek1
środa, 23 maja 2018, 14:40

Hmm - te 35 szt operacyjnych Javelin nic nie da w razie większej wojny, ale rebeliantom z Donbasu krwi mogą napsuć. Warto jednak pamiętać, ze prawdziwy, skuteczny zasięg tych ppk to maks 2,5 km, choć faktycznie rakieta może pokonać ponad 4km. CLU Javelina kiepsko identyfikuje cele bardziej odległe ...

Banan
środa, 23 maja 2018, 21:26

Prawdziwy skuteczny zasięg to max 1,5km ze względu na ukształtowanie terenu 2,5 to na pustyni.

Marek1
niedziela, 27 maja 2018, 12:24

Banan - wg. ciebie na pustyni jest jakieś inne powietrze niż na płaskim terenie np. w Europie ? Skąd te 1000 m różnicy ? ;)))

Pirat
środa, 23 maja 2018, 20:23

W ternenie zalesionym i obudowanym 2,5km to w zupelnoksci wystarczy. To nie pustynia w Iraku.

Gts
środa, 23 maja 2018, 19:32

Pewnie amerykanie chca sprawdzic czy potrzeba 3 javelinow na jednego T-90... pzdr dla kumatych:P

Davien
czwartek, 24 maja 2018, 03:38

GTS to juz byłby totalny overkill, z tego T-90 niewiele by zostało dla złomiarzy:)

takinie
środa, 23 maja 2018, 19:24

I tak może razić czołg z większego dystansu niż czołg razi wyrzutnię ppk

Mielo
środa, 23 maja 2018, 19:01

I dlatego my mamy spiki

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama