Nowe chińskie okręty zostały wcielone do służby

30 kwietnia 2021, 08:20
1280px-Type_075
Wizualizacja śmigłowcowca desantowego projektu 075, graf. 星海军事/Wikimedia/CC BY 4.0
Reklama

W ostatnich dniach marynarka wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej przyjęła do służby trzy nowe okręty wojenne jednocześnie. Wśród nich jest pierwszy w historii kraju śmigłowcowiec desantowy projektu 075, jak i nowy okręt podwodny zdolny do przenoszenia 12 rakiet balistycznych. Chińskie media nie ukrywają, że mogłyby one pomóc w operacjach wojskowych wokół spornych wysp.

Uroczystość, w której brał prezydent, a zarazem sekretarz generalny Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin Xi Jinping, odbyła się 23 kwietnia bieżącego roku w 72 rocznicę utworzenia marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Jak podsumowały chińskie media, tego typu ceremonia była bezprecedensowa w jej historii. Wcielono do służby rekordową liczbę okrętów różnych typów, a dokładniej po jednym boomerze, niszczycielu rakietowym i śmigłowcowcu desantowym.

Jakie zatem okręty zostały wcielone do służby?

Pierwszym z nich był atomowy okręt podwodny typu 094 (nazywany również klasą Jin, ku czci jednej z chińskich dynastii rządzącej w latach 265-420), zdolny do przenoszenia i wystrzeliwania pocisków balistycznych. Pierwszym z boomerów tego typu był bliżej nieokreślony okręt, wcielony do służby ponad dekadę temu, bo w marcu 2007 roku. Następne to Changzheng 10Changzheng 11 i najnowszy Changzheng 18, o którym jest mowa.

Boomer Changzheng 18 jest okrętem o długości 135 metrów i wyporności 11 000 ton. Zabiera na swój pokład 12 rakiet JL-2 o zasięgu do 7 400 kilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele chińskiej marynarki, okręty podwodne typu Jin są stworzone do przeprowadzenia kontrataku, na wypadek gdyby doszłoby do uderzenia nuklearnego na kraj.

Następnym okrętem wcielonym w zeszły piątek był wielki niszczyciel projektu 055. Nosi on nazwę Dalian i jest trzecim takim w pełni wyposażonym okrętem Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Uzupełnił on zarazem dwa poprzednie niszczyciele: Nanchang (zwodowany w 2017 r., przyjęty w styczniu 2020 r.) oraz Lhasa (zwodowany w 2018 r., przyjęty w marcu bieżącego roku). Tutaj warto dodać, że kolejne pięć niszczycieli zostało też zwodowanych i trwają prace nad wcieleniem ich do służby, co może nastąpić w przeciągu kilku następnych miesięcy lub w najbliższych latach.

Niszczyciel rakietowy Dalian jest długi na 180  i szeroki na 20 metrów. Jego wyporność wynosi około 13 000 ton. Aktualnie znajduje się w służbie Floty Morza Północnego, gdzie uzupełnił poprzednie okręty typu 055. Ma służyć jako eskortowiec dla chińskich lotniskowców. Do uzbrojenia niszczyciela zalicza się 120 i 30 milimetrowe armaty, niemniej jego główną zaletą są liczne uniwersalne wyrzutnie mogące przenosić rakiety woda-powietrze, woda-woda i woda-ziemia. Z biegiem postępu technicznego może być uzbrojony w broń przyszłości, chociażby w działa elektromagnetyczne.

Reklama
Reklama

Ostatnim okrętem wcielonym tego dnia do służby był śmigłowcowiec desantowy typu 075. Zwodowany został jako Hainan i jest to pierwszy z trzech tego typu jednostek w marynarce wojennej Chin. Dwie kolejne, budowane przez stocznię Hudong–Zhonghua Shipbuilding, zostały już zwodowane i aktualnie mają przeprowadzane prace wykończeniowe.

Czym charakteryzuje się rzeczony śmigłowcowiec? Poza swoją wyjątkowością w postaci bycia pierwszym okrętu tego typu, przy swojej wyporności wynoszącej nawet do 40 tysięcy ton, może zabierać na swój pokład do 30 śmigłowców szturmowych (np. Z-10 oraz Z-19), rozpoznawczych oraz transportowych (np. Z-8 oraz Z-20). Niewykluczone, że zabierze ze sobą nowoczesne drony, zwiększając możliwości operacyjne. Ponadto, według obserwatorów, wypełniając swoje funkcje desantowe, będzie zabierał ze sobą czołgi i inne wozy bojowe, mogące przysłużyć się w desancie na spornych terenach (co było podkreślane przez chińskie media). Śmigłowcowiec zostanie wcielony do Floty Morza Południowego, gdzie potencjalnie mógłby prowadzić operacje wojskowe na spornych wyspach.

Ważnym aspektem do zauważenia jest ten, że śmigłowcowce desantowe typu 075 uzupełnią okręty amfibijne projektu 071, mogące pomieścić do 800 żołnierzy i kilka śmigłowców. Wyporność tych jednostek wynosi ok. 20 000 ton. Obecnie w służbie jest 6 okrętów tego typu, przypisanych do dwóch flot: Południowej oraz Wschodniej.

Obserwatorzy zauważają, że wcielone do służby jednostki będą stanowiły znaczące wzmocnienie chińskich sił w regionie Morza Południowochińskiego. Chińskie media podkreślały, że okręty będą zdolne do rozwiązania pewnych problemów, z jakimi się borykają komunistyczne Chiny. Nie trzeba tutaj dodawać, że może chodzić tutaj o Tajwan, wszakże Hainan mógłby zostać wykorzystany do desantu morskiego. Była również mowa o dominacji w pobliżu spornych archipelagów, takich jak wyspy Spratly’ego, Dongsha Qundao i Pengu, które znajdują się na celowniku kontynentalnych Chin, jak i również Tajwanu, Wietnamu, Filipin, Malezji czy Indonezji jako element niekończących się sporów terytorialnych.

Kacper Bakuła

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 79
Reklama
easyrider
sobota, 1 maja 2021, 15:24

Nic tak dobrze nie wspomaga dyplomacji jak realna siła, którą ma się do dyspozycji. Te okręty z pewnością wspomogą chińskie możliwości negocjacyjne.

AB
sobota, 1 maja 2021, 22:00

No fajnie tylko, że oni są wciąż za Japonią.

easyrider
niedziela, 2 maja 2021, 19:16

Czas nie stoi w miejscu. 50 lat temu ktoś mówiący o chińskiej marynarce wojennej operującej u brzegów zachodniej Afryki zostałby uznany za fantastę.

ati
poniedziałek, 3 maja 2021, 01:48

To samo mówiono swego czasu o ZSRR, gdy posłał Sputnika i Gagarina w kosmos, wyprzedzając Amerykanów. ChRL skończy tak samo jak ZSRR.

DK
wtorek, 4 maja 2021, 20:54

Tylko, że ZSRR to było "państwo sezonowe" a Chiny istnieją ponad 2000 lat (lekko licząc i nie wnikając w niuanse) i są bardzo, baaardzo cierpliwi.

easyrider
poniedziałek, 3 maja 2021, 21:02

Ale Sowieci zatrzymali się w rozwoju i te zatrzymanie kontynuuje Rosja. Chiny gospodarczo wyprzedziły Rosję o kilka długości. Ale zawsze można żyć złudzeniami, że nastąpi cud a nasz rozkład moralny nie ma wpływu na nasz potencjał.

ati
środa, 5 maja 2021, 00:09

Ten sam los czeka Chiny. ZSRR był samodzielnym państwem i kilka razy udało mu się wyprzedzić Amerykanów, jak w przypadku Sputnika i Gagarina. Wyobrażasz sobie żeby dziś Chiny dogoniły SpaceX? Chiny istnieją tylko dlatego że Zachód zrobił z nich fabrykę dla świata. Cała chińska gospodarka opiera się na kradzieży zagranicznych technologii, gigantycznemu zadłużeniu (ponad 300% PKB) i totalnemu zniszczeniu środowiska. A mimo to nadal mają PKB na głowę (liczone parytetem siły nabywczej PPP) dużo niższe nawet od Polski. Ale największym problem Chin jest demografia, znacznie gorsza od USA. Za 20 lat Chiny będą państwem starców.

oso
sobota, 1 maja 2021, 14:28

Chiny (ani Rosja) do dziś nie mają lotniskowca z katapultą, które Amerykanie mieli pół wieku temu. Komunistyczne samoloty pokładowe są znacznie gorsze nawet od Superhornetów, o porównaniu z F-35C nie ma wogóle mowy. Tak samo maszyny STOVL, komuniści do dziś nie mają samolotu klasy AV-8B, a co dopiero F-35B. Do dziś komuniści nie mają okrętów podwodnych klasy Seawolfa, które Amerykanie opracowali jeszcze za zimnej wojny. Również o komunistycznym odpowiedniku Zumwaltów nie ma mowy.

Franek
wtorek, 4 maja 2021, 12:57

Przed 1941 rokiem Zachód w podobnym, lekceważącym tonie wypowiadał się o Japończykach.

ati
środa, 5 maja 2021, 00:11

I cztery lata później było po wojnie.

easyrider
niedziela, 2 maja 2021, 19:20

To są dopiero teorie usypiające Zachód. Jesteśmy świetni i mamy przewagę technologiczną. Zachód tak samo przespał remilitaryzację Niemiec po I WŚ. Piłsudski proponował wojnę prewencyjną. Został zlekceważony. Teraz przetrwamy tylko wówczas jeśli nie pozwolimy Chinom dogonić nas. Tylko nuklearna wojna prewencyjna z Chinami i islamem uchroni nas przed kompletną degeneracją moralną i upadkiem.

Hjkkl
niedziela, 2 maja 2021, 00:02

Nie potrzebują w pierwszym łańcuchu wysp mają przewagę.

SOWA
sobota, 1 maja 2021, 21:42

No popatrz a prymitywni Hunowie przyczynili się do upadku oświeconego Cesarstwa Rzymskiego.

dfsdfsdfsdaafdsafdas
wtorek, 4 maja 2021, 16:33

Ale, dopiero, gdy ok 50% obywateli tego Cesarstwa wymarło na różne zarazy.

Cat
niedziela, 2 maja 2021, 15:56

Brawo dobra analogia.

Ech
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:16

Swoja droga jak co miesiac nowy niszczyciel lub inny okret, a w tym przadku 3 duze okrety - to jak wyglda scizka kariery oficera? Napwno duze zaptrzebowanie na ludzi. Szybkie awanse na nowe stanowska. Szkolenia. Wiem napewno o tym ze warnkiem zostania kapitanem Chinskiego okretu jest znajmosc jezyka ang.

FH
piątek, 30 kwietnia 2021, 15:22

To tylko pływające cele dla supernowoczesnych okrętów USN.

Piękne rumuniatko
piątek, 30 kwietnia 2021, 13:28

Mając taki ogromny budżet mogą wybudować tyle że USA mogą się schować, zresztą Chiny jeszcze kupują od Rosji sprzet za miliardy USD rok w rok, chyba się zgodzimy że Chiny plus Rosja to największa potęga!!!

Czekam na to
sobota, 1 maja 2021, 19:18

Chiny odbiorą od Rosji to co im zabrała, tyle komentarza.

niedziela, 2 maja 2021, 18:41

Czekaj dalej może się za życia doczekasz

SOWA
sobota, 1 maja 2021, 21:44

100/100 to tylko kwestia czasu. Będzie to zaskoczeniem dla całego świata zachodu.

Ekonomista
piątek, 30 kwietnia 2021, 19:53

Jeszcze nie...

No skąd
sobota, 1 maja 2021, 10:54

Już tak. Zdecydowanie

Olgino
sobota, 1 maja 2021, 18:58

A co tam Rosja ostatnio zwodowała?

środa, 5 maja 2021, 08:31

Więcej niż Polska.

ABC
piątek, 30 kwietnia 2021, 19:41

Nie zgodzimy się. Chiny + Rosja nie istnieje mają te same plany zdominować świat, Albo chiny albo Rosja zdecyduj się.

Aster
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:35

Bzdura , rosja jest biedna a chiny caly czs sa 20 lat za USA w zawansowanych technologiach , a jeden szczegol , wystarczy ze USA wprowadzi embargo na produkty z chin i caly ten "kolos" runie , chiny tylko sa robotnikiem swiata i to sie nigdy nie zmieni , dlatego ze jak pensje w chinach wzrosna , to nikomu nie bedzie sie oplacalo tam produkowac...

Sarmata
wtorek, 4 maja 2021, 08:34

USA to tylko trochę ponad 300 milionów ludzi. Same Chiny mają 5 razy tyle.Czas potęgi USA właśnie mija.

Davien
piątek, 7 maja 2021, 12:39

I jak widac muszą kraść technologie na Zachodzie by sie rozwijac:))

nasz
piątek, 30 kwietnia 2021, 23:16

Marzyciel, a USA jest bankrutem

F
sobota, 1 maja 2021, 22:52

Bankrutem są Chiny, mają długów na ponad 300% PKB.

Gts
sobota, 1 maja 2021, 12:31

Chiny juz maja ogromne problemy demograficzne, a do tego pensje na wybrzezu sa juz wyzsze niz w Warszawie, na prowincji zas brak jest ludzi do pracy. Ocena Chin jest jednoznacza, dlatego to twraz pra tak na morze. Za 10 lat wpadna w gigantyczny kryzys starzejacego sie spoleczenstwa.

yar
piątek, 30 kwietnia 2021, 15:15

Nie, nie zgodzimy się. Na dziś dzień Rosja to "Górna Wolta z rakietami" z waląca się gospodarką i problemami demograficznymi, a Chiny to 'papierowy tygrys" z olbrzymimi aspiracjami, który właśnie dostaje zadyszki.

Julio
piątek, 30 kwietnia 2021, 20:41

Od 20 lat słyszę, że kurs rubla leci na łeb a gospodarka ruska skona najdalej za 3 mce. I się pytam: kto tu kogo i za czyje pieniądze fajkuje?

Kantor
sobota, 1 maja 2021, 18:08

Oczywiście rubel to potęga jest całe 5gr GBP 0.0098 Ale kto by się przejmował :)

Smuteczek
sobota, 1 maja 2021, 21:59

No to chyba dobrze biorac pod uwage ze za gaz i rope dostaja dolary za ktore wiecej pozniej tych rubli dostana.

Davien
sobota, 1 maja 2021, 09:46

Wow a nie leci?? Obecnie rubel to 5 groszy:)) A gospodarka rosyjska inna niż wyprzedaz surowcó i borni dawno skonała

wtorek, 4 maja 2021, 07:16

Wow. AIM-120 z 1973 roku. Wow.

zagłodzony propagandą
piątek, 30 kwietnia 2021, 12:42

Brawo Chiny, tak się buduje potęgę i suwerenność. Pracowitość i cierpliwość, a nie terroryzm i złodziejstwo są źródłem potęgi. Tylko zazdrościć i naśladować.

Ekonomista
piątek, 30 kwietnia 2021, 19:54

A przecież Chiny są złodziejem, złodziejem technologii ...

Ech
piątek, 30 kwietnia 2021, 22:52

Najwiecej wynalazkow w dziejach ludzkosci pochdzi z Chin. Np Proch.

easyrider
niedziela, 2 maja 2021, 19:22

I papier toaletowy.

Ernst Stavro Blofeld
sobota, 1 maja 2021, 10:08

Najwięcej wynalazków pochodzi z Europy, to nie w Chinach dokonała się rewolucja przemysłowa, nie tam powstała szeroko rozumiana współczesna Nauka.

Hjkk
niedziela, 2 maja 2021, 00:10

To właśnie z Chin europejczycy przywieźli wynalazki które zapoczątkowały rewolucje przemysłowa ;proch, maszyna parowa to wszystko ukradli Chińczykom.

Sledczy
sobota, 1 maja 2021, 18:10

No nie wiem, Chiny też mają duży wkład w naukę tzn miały ale to było w czasach starożytnych. Teraz to kradną tylko technologię

Hjjkk
niedziela, 2 maja 2021, 00:12

Najsmieszniejsi są polacy którzy nie wymyślili nic w nauce a są pierwsi do krytykowania.

ehh
środa, 5 maja 2021, 19:20

Dokształć się, wymyślili i to całkiem sporo

SOWA
sobota, 1 maja 2021, 21:47

Teraz Chiny też mają spory udział w rozwoju nowych technologii. Pozostaje im tylko opanowanie produkcji nowoczesnych mikroprocesorów bo jak na razie idzie im to słabo.

LOL
niedziela, 2 maja 2021, 20:37

Chiny wynalazły nowoczesne technologie? U Amerykanów na strychu. Oni potrafią jedynie kraść, wszelkie ich własne twory są daleko za zachodnimi. W Chinach do dziś nie powstała nawet jedna gra komputerowa która przebiłaby się do zachodnich klientów. A co dopiero bardziej zaawansowane produkty.

Kzkz
poniedziałek, 3 maja 2021, 01:20

Po co ma się przebija do zachodnich klientów jak Chiny maja największy na świecie rynek gier wideo?

Davien
sobota, 1 maja 2021, 09:49

Z Chin anie z Chińskiej Republiki Ludowej, ot taka dość znaczaca róznica.

Kasander
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:29

Piękne odniesienie do Rosji.

Mirosław
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:13

"Znaj proporcje mocium-panie". Nie wiem dla kogo ta rada żeby naśladować Chiny. Kto może naśladować państwo mające 1,4 miliarda mieszkańców, do tego wychowanych w zupełnie innej kulturze i myślących zupełnie inaczej niż w Europie i Ameryce? Polska?

sobota, 1 maja 2021, 18:11

Indie

Ech
piątek, 30 kwietnia 2021, 22:53

USa to tez nie jest ta sama kultra co Polska. Juz blizej reszta UE

Mirosław
sobota, 1 maja 2021, 12:21

USA i Europa Zachodnia to jeden krąg kulturowo-cywilizacyjny, oczywiście z różnicami. Co do Polski - masz rację. Polsce cywilizacyjnie bliżej do Rosji, choć Polacy bardzo lubią podkreślać swoją środkowo europejskość.

alkaprim
sobota, 1 maja 2021, 14:23

Mirosław-mało tego-nigdy nie będziemy równoprawnymi czlonkami zachodniej cywilizacji-wystarczy spojrzeć jak nas traktuja na zachodzie ......

ret
niedziela, 2 maja 2021, 14:09

Może i Rosja jest na samej granicy, ale jednak to też część zachodniej cywilizacji i to mimo, że w samej Rosji ostatnio, zwłaszcza w kręgach władzy, propaguje się inny pogląd. A my jesteśmy bliżej centrum., ale dalej niż Niemcy czy Francja.

y
piątek, 30 kwietnia 2021, 15:17

"Brawo Chiny, tak się buduje potęgę " na nieliczeniu się z innymi, w tym z prawem międzynarodowym i z ze swoimi obywatelami

Polak
piątek, 30 kwietnia 2021, 11:36

Okręty to łatwy cel do zniszczenia,budowa ich nie ma sensu. na współczesnym polu walki mogą zostać zniszczone zanim osiągną zamierzony cel.

alkaprim
piątek, 30 kwietnia 2021, 20:21

Polak-to Amerykanie mają zagwozdkę po twoich przemyśleniach.bo dysponuja największą flotą na świecie..Czyżby nie wiedzieli o tym,że te okrety które posiadają to tylko cele i wróg będzie strzelał do nich jak do kaczek?Gratuluję wiedzy.

leo
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:23

noto ameryka ma tyle pięknych lotniskowców do stracenia

Santander
piątek, 30 kwietnia 2021, 11:21

Brawo. Tak się to robi

bender
piątek, 30 kwietnia 2021, 21:16

Czyli dokładnie to jak?

zielona karta do odrobienia czujnym trzeba byc na stanowisku
niedziela, 2 maja 2021, 06:47

A tobie juz przeszkadza fakt, że Chiny rozbudowuja swoja marynarke wojenną?

bender
poniedziałek, 3 maja 2021, 15:46

Dla mnie to ściema zgodna z teoriami Sun Tzu. Masowe przyjęcie nowych okrętów na stan floty ma stworzyć wrażenie siły - i sadząc po komentarzach - to działa. W realu jest mało prawdopodobne, żeby akurat teraz, zgodnie z wieloletnimi harmonogramami, nastąpiła taka kumulacja. To raczej jak T-14 na paradzie w Moskwie: gotowy, choć zupełnie niegotowy. Ale sądząc po nicku i tak tego nie zrozumiesz.

zielona karta do odrobienia czujnym trzeba byc na stanowisku
środa, 5 maja 2021, 08:33

A te chińskie okręty plywajace po morzach i stojace w portach to niby z czego sa, z kartonu czy plyty paździerzowej.

bender
czwartek, 6 maja 2021, 17:47

Czyli nie zrozumiałeś.

Fanklub Daviena i GB
piątek, 30 kwietnia 2021, 10:48

Skoro po Morzu Chińskim pływają tego typu okręty USA to dlaczego nie miałyby pływać okręty Chin? :D

jackslater
piątek, 30 kwietnia 2021, 13:42

bo ameryce wolno , bo są fajni i taki wolny świat, no i mają dużo pieniędzy i ładne samochody i dużo filmów robio i tam pokazujo kto jest dobry a kto zuy

Gts
sobota, 1 maja 2021, 12:36

Nie, bo okoliczne panstwa prosza USA o obecnosc i podpisuja z nimi umowy dlatego ze Chinczycy ciagle mowia ze jakies czesci ich krajow sa chinskie.

Ech
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:11

Wlasnie Chinka Chloe-Zhao dostala oskara. ALe filmy propagandowe Holiwood robi napewno lepsze. W czasie napsasci ZSRR powstawy filmy chwlace "bohaterski narod Afganski walczacy z najedzaa" teraz w druga strone. Rambo w Afganistanie pamietacie ten odcinek? Wiec CHinczycy blokujac Holwiood wiedza co robia.

BadaczNetu
piątek, 30 kwietnia 2021, 13:18

Gdyby nie było chińskich, to więcej okrętów amerykańskich mogło by pływać wokół Rosji.

R
piątek, 30 kwietnia 2021, 14:15

A gdzie kolo tej Rosji to amerykanie maja plywac?

Ernst Stavro Blofeld
sobota, 1 maja 2021, 10:10

Niedaleko Leningradu najlepiej

Fanklub Daviena i GB
piątek, 30 kwietnia 2021, 16:23

Ostatnio na Morzu Czarnym pokazała się amerykańska... STRAŻ PRZYBRZEŻNA! Kto by pomyślał, że Morze Czarne to amerykańskie wybrzeże... :D

Davien
niedziela, 2 maja 2021, 17:49

Bo jak widac na rosyjska flotę czarnomorska wystarcza kutry Coast Guard-u.

wtorek, 4 maja 2021, 07:18

Tia, jasne... A Krym oddaliście bez jednego wystrzału.

Davien
piątek, 30 kwietnia 2021, 15:38

A wszedzie w dowolnym miejscu dalej niż 12 mil od brzegu:))

Tweets Defence24