Rozbił się polski MiG-29. Pilot zginął

6 lipca 2018, 05:45
MiG29 Siminski
Fot. Jacek Siminski
Defence24
Defence24


Samolot MiG-29 należący do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozbił się w okolicach Pasłęka. Pilot zginął.

Maszyna rozbiła się w piątek o godzinie 1:57 w okolicach Pasłęka w województwie warmińsko-mazurskim. Pilot poniósł śmierć, pomimo katapultowania.

Jak podaje resort obrony, pilot katapultował się w okolicach miejscowości Sakówko (18 km od Malborka). Wrak samolotu odnaleziono natomiast ok. pół km od zabudowań. Po 2.30 lekarz pogotowia potwierdził zgon pilota.

Okoliczności wypadku bada Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. MON podkreśla, że rodzina zmarłego została powiadomiona o wypadku. Została objęta opieką psychologiczną.

Tragicznie zmarły pilot posiadał ponad 850 godzin wylatanych w powietrzu w tym ponad 600 godzin na MiG-29, na których pełnił dyżury bojowe. Wielokrotnie brał udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach.

To pierwszy wypadek śmiertelny z udziałem polskiego MiG-29 i drugi zakończony rozbiciem samolotu. Inna maszyna tego typu uległa katastrofie 18 grudnia 2017 roku, pilot jednak przeżył.

Łącznie w służbie pozostaje ok. 30 MiGów-29. Pierwsze 12 samolotów tego typu trafiło do Polski na przełomie lat 80. i 90. Kolejne 10 zostało pozyskanych z Czech w grudniu 1995 roku (w zamian za śmigłowce W-3A Sokół). 26 września 2003 roku Republika Federalna Niemiec przekazała Polsce 22 egzemplarze MiGów-29 w cenie 1 euro za sztukę, wraz z uzbrojeniem i częściami zapasowymi. Część maszyn wycofano ze służby, i łącznie w linii znajduje się ok. 30 myśliwców.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 104
Reklama
Kanarek
poniedziałek, 16 lipca 2018, 17:19

Pytanie do specjalistów, co oznacza nierozwinięty spadochron przy ciele pilota? Co mogło zawieźć?

DSA
niedziela, 8 lipca 2018, 02:30

do świergot: czyli USA mają zasponsorować Izraelowi rosyjski sprzęt? Owszem sponsorują Izrael ale za te pieniądze Żydzi muszą kupić sprzęt amerykański i dostają zgodę na modernizację wg własnego uznania. Izrael dostał nasze MiGi 29 do testów w latach 90. Chodziło o sprawdzenie jakie są słabe strony ze względu na fakt użytkowania MiGów 29 przez Syrię.

db+
niedziela, 8 lipca 2018, 00:31

@anty... A skąd ten listopad 2014 na 2 eskadry Masterów? W 2014 (luty) to podpisano umowę na dostawy. 8 sztuk. I 8 jest- z rocznym poślizgiem (z winy dostawcy, nie naszej) ale jest. I latają intensywnie. A teraz w realizacji jest kolejne 8 sztuk. Kupowanie maszyn tej klasy w wersji uzbrojonej w naszych warunkach to marnowanie pieniędzy. Do walki ich nie wyślesz, a do treningu wystarczy zaawansowana symulacja (a taką mają).

Gość
sobota, 7 lipca 2018, 16:58

Nikt już nie pamięta złotej ery naszego lotnictwa, gdy nasze fabryki budowały licencyjne myśliwce. Nikt już nie pamięta jak w owych czasach nie było miesiąca aby nie spadł jakiś odrzutowiec lub nawet więcej niż jeden. Ale fakt, wtedy było więcej maszyn i więcej się latało.

ZZZ
sobota, 7 lipca 2018, 16:51

@zibi. Może fotel w trakcie katapultowania zahaczył o statecznik? Jest to możliwe. Ciekawe jest natomiast to, że ten Mig wygląda jakby go ktoś posadził na ziemi.

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 7 lipca 2018, 14:26

@gkjljkl- a co poWiesz po 4 latach na obiecywane dostawy 2 ESKADR Mastera? do listpoada ...2014!! startowali w przetargu LiFT - Rozbili przedseryjnego (po kraksie Irydy- przypominam \"koniec\"!) a i tak wygrali. 2-ga eskadra Uzbrojonego nie potrzebna. Senegalowi TAK, szturmowo-szkolne z Czech. No i mamy Migacze zawieszone. Zostaje 48 F-. Aa i Suszki22

ŚWIERGOT
sobota, 7 lipca 2018, 12:53

MIG-29....to bardzo dobra maszyna ..to myśliwiec ...który apropo Izraelczycy chwalą sobie i pewnie chętnie by go od nas zakupili ..jako myśliwiec przechwytujący ..z banalnych powodów ekonomicznych i świetnych parametrów ... ich systemy typu F-15 które pełnią rolę między innymi myśliwców przewagi powietrznej..są skuteczne ale niewspółmiernie drogie w eksploatacji uwzględniając tzw koszt /efekt który jest 4,2 razy droższy w eksploatacji od Mig-29... ..natomiast F-16 to samolot wsparcia ..Izrael ma pomysł jak MIG-29 zmodernizować a brał pod uwagę nowy radar ,awionikę, własne uzbrojenie oraz zmodernizowane silniki...ale to Izrael... on pragmatycznie podchodzi do sprawy i wie co jest dobre a co tylko efekciarskie...dlatego polskie myśliwce Mig-29 często witały w Izraelu na tzw prezentacjach ,szkoleniach,by poznać parametry i taktykę walki i po nich Izrael zachwycił się tą maszyną .......a po modyfikacji w stylu Izraelskim jaki oni by go widzieli byłyby systemem z pierwszej ligi...ale to jest Izrael który ma środki od sponsora z Ameryki wspieranego przez potężną diasporę w kongresie USA ...bólem Polski jest to że nie ma zaplecza który mógłby modyfikować/modernizować apropo tą świetną maszynę ...Polska ma li tylko serwis ...więc nie dekapitujcie Mig-29....tylko dogadać sie z Izraelem

dim
sobota, 7 lipca 2018, 12:10

Re: Mig-29. - czyli dziś Polacy nie moglibyście już startować i to z szansami powodzenia, do przetargu o remont rosyjskich samolotów. Przy tym z propozycją 600 tysięcy dolarów za coś, za co Rosjanie żądają miliona USD. I może o to właśnie chodzi ? w jednej i drugiej katastrofie ? A jeśliby tak było faktycznie, przykrywką dla operacji jasne, że winna być jakaś przyczyna trzecia, bardzo zręcznie sfabrykowana.

dim
sobota, 7 lipca 2018, 12:06

@JSM - Pan się za daleko rozpędza, z użyciem słowa \"zakup\". Jeśli umówiono się, że nabytych zostanie dajmy na to 1000 karabinków, z opcją na dalszych 50.000, to słowo \"zakup\" nie obejmuje jeszcze owych 50.000. Zakup, to tylko to, za co zapłacono. Umownie, ale nie dosłownie, mogłoby to być także to, co dostarczono już, mimo uzgodnionej zapłaty ratalnej w dłuższym okresie czasu, w przyszłości. Ale nic więcej - to słowo nie jest z gumki do majtek.

Szept
sobota, 7 lipca 2018, 11:36

A taka tu była krytyka Bułgarów że remontują silniki Mig-ów w Rosji. Jakoś bułgarskie Mig-i nie spadają.

Ass
sobota, 7 lipca 2018, 09:06

Wbrew głosicielom jedynego słusznego kierunku zakupowego jest opcja zeby zamiast F16 których ekploatacja kosztuje krocie wylesingowac Gripena od Szwedów nawet w wersji C.

JSM
piątek, 6 lipca 2018, 23:17

MiG 29 to bardzo dobra i skuteczna maszyna bojowa. 28 lat w służbie to nie jest żaden złom. Amerykanie używają samoloty po 40-50 lat a B-52 będą latać nawet do setki. Polski nie stać na to żeby po 30 latach zaniedbań w ciągu 2-3 lat kupić wszystko nowe. A tym co bredzą, że niczego się nie kupuje proponuję przeczytać zestawienie: W ciągu ostatnich 3 lat podpisano umowy na: modernizację czołgów Leopard 2A4, zakup 64 samobieżnych moździerzy Rak z wozami dowodzenia, zakup 96 armatohaubic Krab z wozami dowodzenia i amunicyjnymi, zakup 6 zestawów obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu Pilica, zakup przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych Piorun, 430 wyrzutni i 1300 rakiet, zakup 79 zestawów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu Poprad, zakup licencji na produkcję dronów Dragonfly dla WZL2 zakup 1000 szt dronów Warmate z osprzętem, Zakup dronów Fly Eye I RQ-21A BlackJack Zakup 118 pojazdów Wirus IV zakup 58 tys szt. karabinków Beryl i mini Beryl zakup 53 tys szt karabinków MSBS Grot, zakup 2.5 tys szt. karabinów maszynowych UKM-2000P, zakup rakiet dla F16 (JASSM-ER, AMRAAM, Sidewinder), zakup rakiet R-27R1 dla MiG-29 zakup 2 małych samolotów dla VIP - Gulfstream G550, zakup 3 średnich samolotów dla VIP - Boeing 737, zakup 2 okrętów niszczycieli min Kormoran, zakup okrętu Ratownik, zakup sześciu holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej, utworzenie Wojsk Obrony Terytorialnej, umowa na zakup dodatkowych 4 samolotów M-346 Master (Bielik) z opcją na 4 kolejne, modernizacja myśliwców MiG-29 (IFF) zakup systemu obrony przeciwrakietowej Patriot... zakup 50 Polowych Kancelarii Kryptograficznych na samochodach

zbibi
piątek, 6 lipca 2018, 21:48

na zdjęciach z katastrofy widać ubytek w górnej części lewego statecznika pionowego - zderzył się z czymś w powietrzu czy oberwał własnym fragmentem kadłuba przy zderzeniu z ziemią?

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
piątek, 6 lipca 2018, 21:42

Stare F-16 i Mig29 używajmy tylko do spokojnego patrolowania granic, a lotnictwu kupujmy najnowsze wersje Eurofightera - 1. będziemy mieli wspólny samoloz z zach. UE, 2. ułatwimy rozwój współpracy z przemysłem lotniczym i kosmicznym zach. UE, co obniży nam koszty Eurofightera, 3. oprocentowanie kredytów jest prawie zerowe, a więc tym bardziej dostalibyśmy te Eurofightery na bardzo dogodne raty.

Olgierdo
piątek, 6 lipca 2018, 20:15

Kupmy wreszcie nowe F16V za te nasze ruskie złomy.

Zbulwersowany podatnik
piątek, 6 lipca 2018, 20:10

I dla nich w dalszym ciągu podstawą egzystencji jest modernizacja starych i wyeksploatowanych maszyn, które stanowią zagrożenie dla życia i xdrowia ludzi. O ile PT91 czy BWP1 po prostu nie ruszy z miejsca i można go przetransportować o tyle Mi2, Mi24 czy Su24 spadnie... Życzę powodzenia i zdrowia pilotom tego szrotu znajdującego się na stanie Sił Zbrojnych RP.

Czu
piątek, 6 lipca 2018, 19:23

Cześć Jego pamieci ! Niestety, sprzęt który mogliby by kupić nie zagłosuje..więc rozdawnictwo trwa w najlepsze a nasi żołnierze, piloci jeżdzą i pilotują złom. Kiedy ten naród oprzytomnieje ?

Gts
piątek, 6 lipca 2018, 19:00

Tut, a co moze sie tam dziac? Konczy sie zywotnosc tych maszyn, czesci nie mamy skad wziac bo rosjanie ich nam nie sprxedadza wiec kolujemy je od panstw trzecich ktore z kolej koluje je za wodke od pracownikow ruskich fabryk wynoszacych je pod pazucha z kontenera - odpady. Jak nie zaczniemy uziemiac migow to beda gesciej spadac. A zeby je uziemiac to nie ma innej opcji jak isc prosto do Lockhheda i zamowic 3 eskadry F-16V. Nic innego nie wchodzi w gre, tylko ze trzeba miec jaja zeby pojsc do Jarka i powiedziec ze starczy juz moze tego rozdawania socjalu i produkowania kolejnych nierobow.

Zorro
piątek, 6 lipca 2018, 18:12

Moze juz czas aby pozbyc soe ruskiego zlomu.Moj krewniak takze zginal

gkjljkl
piątek, 6 lipca 2018, 17:20

skandaliczne jest zarządzanie Polską Armią i po trzech latach można powiedzieć, że jest tylko gorzej...

Po
piątek, 6 lipca 2018, 16:54

Teraz kolej na F16.

Wojak
piątek, 6 lipca 2018, 16:39

Patrzę na to wszystko od wewnątrz i widzę że nasza armia nieważne czy PiS Czy PO jest coraz gorzej brak mundurów od pięciu lat żołnierze nie dostają umundurowania co tu mówić o samolotach okrętach śmigłowcach jak nie ma butów mundurów plecaków i tym podobne

Robert
piątek, 6 lipca 2018, 16:23

do czasu ustalenia przyczyn katastrofy nic konkretnego powiedzieć nie można. Komentarze w rodzaju: \" latający złom, starocie\" lub jakieś odniesienia polityczne dowodzą tylko ignorancji. Lotnictwo USA eksploatuje samoloty B-52 mające ponad pół wieku ....

Stg44
piątek, 6 lipca 2018, 16:17

Niech spoczywa w spokoju. Szczere wyrazy współczucia dla najbliższych.

Efik
piątek, 6 lipca 2018, 16:06

Zacząć już kupować nowe maszyny jak nie super hornety czy f-15 to chociaż nowe F-16V za te złomy. Za PO mówili że polski pilot poleci nawet na drzwiach od stodoły i PIS nic z tym nie zrobił nadal część pilotów lata na drzwiach od stodoły (suki i migi) szkoda życia ludzkiego.

Reakcjonista
piątek, 6 lipca 2018, 15:45

Oczywiście. To rekruci WOT i politycy PiS robią przeglądy i latają na nich. Polecam rozpędzić się przed ścianą. Co prawda nie ma gwarancji naprawy uszkodzonego mózgu. Może jest po prostu tak, że zaczęły się wypadki tak jak w każdej armii, bo zaczęli latać a nie tylko siedzieć w bazach.

Lucjan 3
piątek, 6 lipca 2018, 15:33

Lepiej mieć mniej sprzętu ale nowoczesnego niż więcej przestarzałego, wychodzi na to, że 30/35 lat jest granicą nie do przeskoczenia dla bezpiecznego użytkowania maszyn, szczególnie latających.

mińszczak
piątek, 6 lipca 2018, 15:24

Wieszacie psy na tych maszynach a tak naprawdę do tej pory nie było technicznej katastrofy z tym samolotem w Polsce. Ten z grudnia prawie na pewno spadł bo człowiek popełnił błąd, a o tej katastrofie nic jeszcze nie wiemy. Co ciekawe, płatowiec przyziemił brzuchem a brak kilkadziesiąt cm lewego statecznika pionowego. Fakt że stary ale do pracy frontowej na pierwsze godziny się nada.

Marek
piątek, 6 lipca 2018, 13:43

Niech już mon nie naraża naszych pilotów bo oni już praktycznie latają na drzwiach od stodoły, kupcie nowe F-16V za te trumny migi i suki - mamy już zaplecze i instruktorów pod F16 innych samolotów nam w tej chwili nie trzeba i zapomnieć o F-35 i innych samolotach! Szkoda życia ludzkiego !

WERBEL
piątek, 6 lipca 2018, 13:40

Szczere kondolencje dla rodziny i bliskich .......Prawda o Wojsku Polskim jest smutna....to iluzja im dłużej trwa się w fikcji tym bardziej będzie boleć powrót do rzeczywistości....ale cóż czasami potrzebujemy fikcji aby przetrwać rzeczywistość...bo miarkę jaką odmierza się dla wojska ona nie leczy ran ona przyzwyczaja do bólu...i czasem prawda wychodzi na jaw chociaż nikt jej nie szukał....chwała żołnierzom którzy muszą balansować na krawędzi

Mikey
piątek, 6 lipca 2018, 12:54

Dwie katastrofy \"29\" powinny coś uzmysłowić decydentom. Że to już czas by przestać zajmować się tylko analizami, a sprawnie zakupić sprzęt. A tak? Ani Orki, ani Kruka, ani myśliwców, ani Homara... a nie, sorry - będzie \"Ślązak\" w marcu! Kibicuję dobrej zmianie, ale ona musi objąć PILNIE także nasze wojsko. Jak dotąd to nie bardzo wychodzi...

Lechu
piątek, 6 lipca 2018, 12:52

Efekty \"dobrej zmiany\" są coraz bardziej widoczne. Ale mamy WOT!

tut
piątek, 6 lipca 2018, 12:46

Wydaje mi się że coś niedobrego musi dziać się w obsłudze maszyn. To niemożliwe żeby nagle te samoloty zaczęły spadać jeden po drugim.

Gość
piątek, 6 lipca 2018, 12:33

Czy ktoś może zna przyczyny poprzedniej katastrofy naszego Mig-29? Proszę może o jakiś link.

H
piątek, 6 lipca 2018, 12:26

To już druga katastrofa Miga 29 za rządu pis.Trwa rozkład Polskiej Armi.Część jego pamięci.

AWU
piątek, 6 lipca 2018, 12:24

Kondolencje dla Rodziny i jego kolegów/koleżanek z jednostki czyli też rodziny ..

Willgraf
piątek, 6 lipca 2018, 12:12

proszę przyjrzeć się miejscu upadku samolotu...dookoła zboże ..samolot spalony a ziemia i zboże nie

adampolska7
piątek, 6 lipca 2018, 12:11

Myślę że każdy powinien się pomodlić za tego pilota. Pan Bóg z Tobą nasz drogi obrońco Polskiego Nieba.[*]

Wiesiek
piątek, 6 lipca 2018, 12:09

Z nieoficjalnych źródeł : rozszczelnienie instalacji paliwowej

Sgt.Jack993
piątek, 6 lipca 2018, 12:06

Kondolencje dla rodziny pilota. Szczere wyrazy współczucia. cześć jego pamięci.

fox
piątek, 6 lipca 2018, 11:59

czym zastąpić mig-29? ile sztuk, jaki koszt i terminy realizacji dostaw. czy powinien być legendarny offset?

turpin
piątek, 6 lipca 2018, 11:48

Na marginesie - czy przyczyny poprzedniej (2017) katastrofy zostały wyjaśnione? Było wpierw głośno, a potem jakby przycichło....

DSA
piątek, 6 lipca 2018, 11:47

na razie można tylko spekulować ale wiadomo, że ćwiczono loty na małej wysokości, które pozwalają wykorzystać horyzont radarowy rosyjskiej obrony przeciwlotniczej. To oznacza, że w przypadku błędu/awarii czasu na decyzję jest bardzo mało. Nie zdziwię się gdy okaże się, że to przyczyny techniczne są powodem. Samoloty mają swoje lata a wiadomo, że Rosja części zamiennych nam nie sprzeda.

MI6
piątek, 6 lipca 2018, 11:38

Remontujmy Mi17 Mi24 i odnawiajmy inny złom. Takie będą efekty. Programy modernizacyjne leżą a lada chwila a teraz wyglada na to ze natychmiast trzeba będzie wymienić Su i MiGi. Oby okręty podwodne wycofali zanim któryś utonie. Opóźnianie modernizacji armii powoduje ze sypie się harmonogram. Ten sprzęt który jeszcze służy za kilka lat trzeba będzie wymieniać ale jeśli mamy opóźnienia to kiedy przyjdzie czas na wymianę np. Su i MiG nie będzie na to środków bo będziemy wtedy realizować opóźnione programy które już dawno powinny być realizowane. Koszmar.

Wojciech
piątek, 6 lipca 2018, 11:34

No niestety ale te migi i suki już powinny być wycofane - czas zakupić nowe samoloty ! Dość narażania pilotów na śmierć !

sojer
piątek, 6 lipca 2018, 11:31

Niezależnie czy znowu spadł z braku paliwa, albo znowu palił się silnik to należy zaakceptować, że najmłodsze MiGi mają 29 lat i będą spadać coraz częściej. To zaczyna być uporczywa terapia jak w przypadku Su-22, czyli latanie na czymś, co było już przestarzałe w 1990 roku. Wystarczy wspomnieć, że Su-22 miały zniknąć do 2012 roku, a będą latać do 2025... Zapewniam, że przed 2025 nie rozpiszemy nawet przetargu na F-35.

TROP
piątek, 6 lipca 2018, 11:23

Spadają te przy których coś zmieniali, gmerali ostatnio

dre
piątek, 6 lipca 2018, 11:20

Blue Sky pilocie

Kinimod.
piątek, 6 lipca 2018, 11:17

Po takiej katastrofie nie wyciąga się żadnych wniosków,choć wszyscy wiemy że to latający złom (trochę przypudrowany) ....Okręty podwodne w Polsce sa trzy razy starsze od Mig29 tylko Orzeł jest w prawie tym samym wieku. I teraz jest kluczowe pytanie na co MON czeka? Bo jak pojawi się news na pasku o wielkiej tragedii na OP to będzie za późno...

raptor
piątek, 6 lipca 2018, 11:10

\"Eksperci wskazują, że Polska powinna przeprowadzić szybki zakup myśliwców nowej generacji w celu zastąpienia MiG-29 i Su-22, gdyż naziemny system obrony powietrznej nie będzie wystarczający do osłony obszaru kraju, bez odpowiedniego wsparcia lotnictwa.\" - wiecie co to? To fragment artykułu na defence24.pl, którego tytuł brzmiał \"Polska przyśpieszy zakup następców MiG-29 i Su-22?\". I niestety to, co najsmutniejsze w tym wszystkim... data ukazania się tego artykułu 6 listopada 2015 roku... Minęły 3 lata i co zostało przyspieszone? 2 maszyny stracone i najgorsze to, że życie stracił pilot. Można dywagować, że to wina złomów, można je bronić, że wypadki się zdarzają. Ale tak obiektywnie, czy nie jest tak, że druga już katastrofa MIG-29 w przeciągu 7 miesięcy nie pokazuje, że to jest naprawdę PILNY zakup i zarówno SU-22 jak i MIG-29 powinny przestać latać w trybie pilnym? A może by tak ekspresowo pomyśleć o Superhornetach lub Eaglach zamiast tych 29. Wiem, wiem, że drogo... ale na to kasa musi być i już!

patriota
piątek, 6 lipca 2018, 11:10

Najmłodsze Mig-29 maja 27-28 lat. Sami Rosjanie czas eksploatacji tych maszyn (wczesne wersje) określili na 25 lat. Samoloty remontujemy samodzielne w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy bez wsparcia technicznego Rosjan. Samolot z innej epoki: doskonałe właściwości pilotażowe, manewrowe, kiepska awionika i stacja radiolokacyjna utrudnia wykorzystanie całkiem przyzwoitego uzbrojenia (R-27), kosztowny w eksploatacji.

Davien
piątek, 6 lipca 2018, 11:08

Do roshedo: Akurat w Syrii to ten \"cudowny:\" Su-35 nie mógł nawet znależć F-22 dopóki go nie pokierował Su-25 obok którego leciał sobie jeden z dwóch F-22. Su zmienił kierunek to i F-22 sobie poleciał bo wykonał zadanie, przegonił Frogfoota. Rosjanie nawet o drugim Raptorze nie wiedzieli. Su-30SM jest ledwo porównywalny do naszych F-16 wiec po kiego on nam??Podobnie Su-35, ustepuje temu \"niedopracowanemu\" F-35 pod każdym własciwie wzgledem, a co do drogiego Lightninga II to 93mln$ za maszynę, jak przestarzały w stosunku do niego Su-35 kosztuje ok 70mln$???

tkm
piątek, 6 lipca 2018, 11:04

Maszyny są niewątpliwie wysłużone, ale chyba trochę za wcześnie na \"ogłaszanie\" w komentarzach przyczyn katastrofy. A zakup nowych samolotów faktycznie jest potrzebny. W pierwszej kolejności wymiana Su-22, a później, stopniowo, MiG-29. Ponieważ sprawa jest coraz bardziej paląca, a nie warto uzależniać się od jednego dostawcy uzbrojenia, to można by zakupić lub wyleasingować JAS-39 Gripen (tak, wiem, że istnieją nowocześniejsze maszyny ;)) i być może warto by było dogadać się co do integracji części obecnie stosowanego w SP i produkowanego w Polsce uzbrojenia/wyposażenia (kwestia policzenia kosztów). Na pewno warto by rozważyć wyposażenie tych maszyn w kilka europejskich produktów np. RBS-15F ER i IRIS-T. Za kilka lat trzeba zrobić modernizację F-16 i zacząć się rozglądać za nową maszyną, która zastąpiłaby ostatnie MiG-29. Może F-35, a może pojawią się nowe konstrukcje np. francusko-niemiecka. Pokorne cielę dwie matki ssie.

Noniewm
piątek, 6 lipca 2018, 10:35

Zawsze mi strasznie żal gdy ginie człowiek z powodu chciwości polityków... Bo taka prawda ,że gdyby inwestowali w nowoczesne myśliwce (w tym V generacja) to do takich katastrof by nie dochodziło. A nie wojskowa korupcja i nepotyzm, przetargi i analizy a armia w stagnacji od 15lat

Kokos
piątek, 6 lipca 2018, 10:32

Jak nie chcą niech nie latają. Mogą iść do opieki. Samolotów innych nie będzie bo nikt nie da pieniędzy. Potrzebne są nie tylko na 500+ ale i na przywileje. Wszelkie trzynastki, czternastki, mundurówki, mieszkania itd

endi
piątek, 6 lipca 2018, 10:30

Życie tych maszyn to około 30 lat. Wylatały swoje lata bezpiecznie, a teraz powinny być zastąpione nowymi maszynami. Każdy materiał z czasem ulega zmęczeniu i zużyciu. Niestety MON nie prowadzi żadnej planowej polityki sprzętowej, nie ma środków na nowe samoloty, nie wycofa ich, ryzykując życie pilotów. Kolejna katastrofa kub wypadek to tylko kwestia miesięcy lub kilku lat.

Gts
piątek, 6 lipca 2018, 10:04

Dluzej trzymajcie ten postsowiecki zlom latany na druta i czesci wyniesione za flaszke z rosyjskich fabryk. Jak znam zycie znowu zwala na pilota, mimo iz plaotowiec trzyma sie na tasme klejaca bo niemieckie czesci do migow skonczyly sie nam 3 lata temu. Po co kupowac nowe F-16 jak Bahrajn, lepiej jak w PRL latac starociem, az odpadna skrzydla.

kołalsky
piątek, 6 lipca 2018, 10:02

Potworna tragedia. Jak Ci ludzie mają nas bronić przed wrogiem jeśli sami giną na starym sprzęcie? Cześć Jego Pamięci !

Badyl
piątek, 6 lipca 2018, 09:55

Wyrazy współczucia dla rodziny.

ccc
piątek, 6 lipca 2018, 09:52

Jesteśmy słabsi niż przed II WŚ ! Przeszło 30 letnie złomy co roku picowane w WZL-2 w Bydgoszczy (nowy lakierek) z niewielkimi możliwościami bojowymi i operacyjnymi - brak nowoczesnego uzbrojenia. Płatowiec sam w sobie bardzo dobry ale reszta szkoda gadać. Prawda jest taka, że będąca w pernamentnym kryzysie Grecja ma kilkakrotnie więcej samolotów bojowych od nas i lepszą armię. Te 2 % polskiego PKB na armię to w rzeczewistości idzie na wydatki płacowe i emerytalne dla trepów, a nie na zakup nowego sprzętu ! Domofon Błaszczak twierdzi jednak coś innego. Na wczoraj powinniśmy mieć dodatkowych 48 nowiutkich F-16 Viper w najnowszej wersji i z najlepszym możliwym uzbrojeniem w dużych ilościach, a nie śladowych jak ma to miejsce obecnie.

Stefan
piątek, 6 lipca 2018, 09:52

Już nawet nie zamiast modernizacji a utrzymania w gotowości tego co mamy... mamy WOT, który będzie istniał 2-3 godziny w razie konfliktu... Ale karzeł z włosami u nosa będzie się podniecał wielką 150 tys... armią. Tylko pilotów szkoda.

Dziadek
piątek, 6 lipca 2018, 09:37

K-36DM niby najlepszy na świecie fotel katapultowy klasy 0-0. W Wojsku Polskim na tej maszynie, ostatnie dwie katastrofy pokazały, że empirycznie skuteczny jedynie w 50% (albo się uda albo nie)... Czas przywyknąć do myśli, że Mig-29 pomimo modernizacji to już maszyna stara, zbudowana wg odmiennej niż na Zachodzie filozofii. Niestety czas kupić nowe maszyny a Migi na cokoły. A jeżeli rząd nie ma pieniędzy na nowe maszyny to znaczy, że Państwo nie zasługuje na suwerenność...

say69mat
piątek, 6 lipca 2018, 09:36

Jak się wydaje władza polityczna nie jest w stanie wyciągnąć wniosków z tragedii lotniczych w naszym kraju. Nie potrafią zrozumieć, że nie ma żadnej różnicy pomiędzy poziomem wyszkolenia pilotów i kondycją samolotu prezydenckiego. A kondycją ponad 35 letniego samolotu, którego wartość bojowa jest, w wyniku intensywnej eksploatacji, iluzoryczna. Proszę zwrócić uwagę, że jest to kolejna katastrofa samolotu typu MiG29 w okresie minionych dwóch lat. Z kolei polityka modernizacji potencjału lotnictwa bojowego sprowadza się do głoszenia dobrej nowiny o wydłużaniu resursów rzeczonych migów i ... \'czajników\'.

TomaszBak
piątek, 6 lipca 2018, 09:32

Dwa wypadki w ciągu niecałego roku dają do myślenia jaki jest stan techniczny floty Mig-29 w PSP. Smutny obraz na 100 lecie lotnictwa. Ech dobra zmiana...

TomaszBak
piątek, 6 lipca 2018, 09:30

Niech odpoczywa w pokoju. Kondolencje dla rodziny pilota.

BieS
piątek, 6 lipca 2018, 09:30

MiG-29, który rozbił się koło Kałuszyna, należał do 23 BLT w Mińsku Mazowieckim (nr boczny 67).

Len
piątek, 6 lipca 2018, 09:29

Wieczne odpoczywanie... Ale przy okazji: minęło już ponad pół roku od katastrofy Miga pod Kałuszynem. Wszystkie dowody są dostępne: wrak jest, pilot żyje, a opinii Komisji nt. przyczyny zdarzenia (brak paliwa?) nadal nie ma. Już pora.

Michał Knapik
piątek, 6 lipca 2018, 09:27

Takich dramatów będzie więcej, nie tylko w lotnictwie. Za te wypadki odpowiedzialni są politycy i pseudowodzowie z MON

Marek
piątek, 6 lipca 2018, 09:26

Poprzedni rozbity MiG nb 67 należał do 23 eskadry z Mińska Mazowieckiego, a nie jak napisano w artykule.

mińszczak
piątek, 6 lipca 2018, 09:26

\"Oba samoloty należały do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.\" Czy aby na pewno? pytanie do autora. Czy ta katastrofa z grudnia to też malborkowy sprzęt?

PolExit
piątek, 6 lipca 2018, 09:22

Niech spoczywa w Pokoju. Wieczny odpoczynek racz mu dać Panie. Kondolencje i ogromne wyrazywspolczucia dla rodziny, której ból i cierpienie są ogromne.

Pav
piątek, 6 lipca 2018, 09:18

A gdzie info ze loty zostaly wstrzymane az do wyjasnienia przyczyn? To tak sie dba o polskich pilotow?

zeus89
piątek, 6 lipca 2018, 09:16

Ludzie wstrzymajcie się z pochopnymi komentarzami. Jeden temat to taki, że to są już stare samoloty i dobrze by było je już wymienić ale powody wypadku to inna sprawa. Tutaj niektóre źródła mówią o możliwym przeciągnięciu maszyny, a ten Mig z tamtego roku czasem nie leciał na oparach? Oba te przypadki raczej nie są spowodowane wiekiem maszyny.

kubuskow
piątek, 6 lipca 2018, 09:13

Kondolencje dla rodziny. Z wypadku ciekaw jestem informacji dlaczego katapultowanie nie uratowało pilota, no i pozostaje ten niezwykły zbieg okoliczności... Mig-29 dobra maszyna, szkoda że jej nie zmodernizowaliśmy 10 lat temu.

g77
piątek, 6 lipca 2018, 09:11

Kondolencje dla rodziny. To wielka tragedia. Cz tych odrzutowców nie da się jakoś sensownie zmodernizować jeżeli nie ma kasy na nowe?

Jassm158
piątek, 6 lipca 2018, 09:05

Szczerze kondolencje dla Rodzinny pilota, jednak MON powinien już dawno wymienić samoloty mig 29 czy su 24 aby nie było więcej ofiar.

Kot
piątek, 6 lipca 2018, 08:59

Smutne, zginął na służbie za nasze bezpieczeństwo. Wyrazy współczucia rodzinie.

Smuteczek
piątek, 6 lipca 2018, 08:57

Ciekawe czy i tym razem nie poleciał smiglowiec ratowniczy. Jezeli katapultowal sie i mimo to nie przezyl to predkosc opadania musiala byc duza.

Rafał
piątek, 6 lipca 2018, 08:57

Wyrazy współczucia dla rodziny. Niech was Bóg ma w swojej opiece.

Oni
piątek, 6 lipca 2018, 08:52

Wściekłość bierze człowieka że tak świetny Pilot zginą. I tylko czekać kiedy będą mówić że to błąd pilota. Czy nie jest już na to czas by powiedzieć dość i poważnie podejść do tematu a mianowicie zakupu nowych myśliwców. Kilka miesięcy temu również mieliśmy do czynienia z katastrofą na szczęście pilotowi udało się przeżyć. Dość z tym by nasi piloci latali na wrakach! To do Pana Panie Ministrze Błaszczak ile jeszcze można mamy czekać na kolejną tragedię!

tyle
piątek, 6 lipca 2018, 08:51

Kondolencje dla rodziny pilota.

miotek
piątek, 6 lipca 2018, 08:47

Cześć Jego pamięci i kondolencje dla rodziny.

Wafel
piątek, 6 lipca 2018, 08:47

Gratulacje dobra zmiana.

Greg
piątek, 6 lipca 2018, 08:44

Efekty rozdawnictwa państwa już działają. Brak odpowiednich środków na modernizację zawodowej armii, wymiana kadry dowódczej oraz topienie pieniędzy w WOT przyniosły spadek jakości sprzętu. Można powiedzieć że Antek znów zrobił porządek. Tylko kto za to odpowie?

Frank
piątek, 6 lipca 2018, 08:44

Kiedy pojawi się info o wymianie tych ponad 30-letnich zabytków?

Zxc
piątek, 6 lipca 2018, 08:42

Kiedy skończy się lataniem tym złomem?

stalowy
piątek, 6 lipca 2018, 08:42

Z relacji tv wynika że uderzył dosyć płasko,skrzydła i stateczniki pionowe na to wskazują,przeciągnięcie?

tomaszpupko
piątek, 6 lipca 2018, 08:38

1Euro za samolot z uzbrojeniem i częściami zapasowymi - zagadka katastry rozwiązana!!

Roshedo
piątek, 6 lipca 2018, 08:37

Kondolencje dla Rodziny zmarłego. Czy nie czas najwyższy poszukać następców Migów i Su-22? Można nowe samoloty wziąć w leasing przecież : tak zrobili Czesi i Węgrzy z JAS-39 Gripen , tak samo zrobiła Brazylia z 12 Mirage 2000 C? Wcale nie trzeba kupować ultra drogiego i niuedopracowanego F-35 ( jako ukrytą łapówka za rzekomą ochronę USA przed Rosją). Z resztą z Rosją można by spokojnie żyć dając jej spokój i nie wtracając się w jej politykę zagraniczną ( wyjmując z tego wszak sprawę Ukrainy - bo to nasza bliska zagranica, i sprawę Nord Streamu - z uwagi na grożbę skażenia Bałtyku i szantażu energetycznego). Niestety nasze politykiery wolą wymachiwać \"pordzewiałą szabelką\"... A można byłoby mieć i nowe Mi-17, i nowe lub prawie nowe Su-30 albo Su-35 z polskimi szachownicami. Ale po co ? Przecież to ruski złom. Tylko dlaczego w konfrontacji nad Syrią F-22 vs Su- 35 to amerykański F-22 wolał dać nogę? Hę? Przyjaciół ( albo chociaż neutralnych) trzeba mieć blisko, a wrogów daleko. A czemu u nas robi się na odwrót? Jakaś realizacja koncepcji \"tarczy i miecza\" czy co ? Pozdrawiam myślących.

Obsługa_naziemna
piątek, 6 lipca 2018, 08:34

Katastrofy to wynik zarządzania w WZL2 oraz WZL4. Kolesiostwo...zakupy z dziwnych źródeł. Liczy sie tylko cena i najważniejsze aby od znajomego królika. Wstyd Panowie z WZL2/4 którzy mieli dbać o bezpieczeństwo Naszych lotników to dbają o własne stołki i kieszenie.

Eryk
piątek, 6 lipca 2018, 08:32

Pasłęk (dawniej Holąd Pruski, niem. Preußisch Holland, prus. Pāistlauks) – miasto w województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Pasłęk. Położony jest na północnym skraju Pojezierza Iławskiego, w krainie historycznej Prusy Górne. Przez miasto przepływa rzeka Wąska uchodząca do jeziora Druzno. W latach 1975–1998 miasto administracyjnie należało do woj. elbląskiego. Według danych z 30 czerwca 2014 r. miasto liczyło 12 452 mieszkańców[3]

Autor
piątek, 6 lipca 2018, 08:31

Numer boczny 4103

PRS
piątek, 6 lipca 2018, 08:29

Odpoczywaj w Pokoju

onże
piątek, 6 lipca 2018, 08:26

Ja wiem, że czepiać się to teraz nie na miejscu, ale Pasłęk nie jest nawet w pobliżu kujawsko-pomorskiego

Tara
piątek, 6 lipca 2018, 08:25

Niestety takie rzeczy się zdarzają. Szkoda życia pilota.

ito
piątek, 6 lipca 2018, 08:25

Prawie 30 lat bez wypadku i teraz dwa w ciągu pół roku? Pora na porządny remont to minęła chyba już jakiś czas temu.

Sjsjsjsjjsjs
piątek, 6 lipca 2018, 08:24

To z 42 egz zrobiło się 30. To jest wzór eksploatacji poprzez kanibalizm.

tylko Basta
piątek, 6 lipca 2018, 08:23

Wyrazy współczucia dla Rodziny, Cześć Jego pamięci. ps: i apel, aby zachować umiar przy komentowaniu ...

Davien
piątek, 6 lipca 2018, 08:20

Szkoda i maszyny i pilota, kondolencje dla rodziny. Ciekawe co spowodowało jego smierć mimo katapultowania ?

Marek
piątek, 6 lipca 2018, 08:19

Szkoda człowieka. I czas najwyższy żeby zacząć myśleć o pozyskaniu nowych samolotów.

say69mat
piątek, 6 lipca 2018, 08:16

Wydaje się, że ta tragedia jest ilustracją koncepcji budowania polityki obronnej w oparciu o przedłużanie resursów sprzętu bojowego pamiętającego - na dobrą sprawę - czasy Układu Warszawskiego. Ponadto trudno uniknąć wrażenia, że - niestety - nie jest to ostatnia z ofiar tego modelu polityki obronnej realizowanej przez poszczególne rządy RP.

ppp
piątek, 6 lipca 2018, 08:16

Pilnie potrzebny jest zakup nowych samolotów. Nasze wysłużone Migi, będą spadać coraz częściej. Szkoda tylko ludzi.

Edo
piątek, 6 lipca 2018, 08:14

Niestety te samolaty to złom

Anty Rus
piątek, 6 lipca 2018, 08:03

Zakończyła się era Mig29. Samoloty piękne, ale już stare i takie tragedie mogą niestety zdażać się częściej. Wielka szkoda i tragedia, że zginą pilot :( Cześć i chwała mu !

Tweets Defence24