Fińsko-łotewski KTO 6x6 trafi do produkcji

13 stycznia 2021, 13:40
Patria-6x6-Finland-Latvia_01-800x445
Fot. Patria
Reklama

Jak donoszą estońskie media, jeszcze w tym roku ma rozpocząć się produkcja nowego fińsko-łotewskiego kołowego transportera opancerzonego 6 × 6 na potrzeby armii obu tych państw. Jako baza dla tej konstrukcji został wybrany kołowy transporter opancerzony Patria 6 × 6 fińskiej spółki Partia Oy.

Co ciekawe z inicjatywy tej wycofała się w październiku ub.r. Estonia, która dołączyła jako trzeci partner tego programu pół roku wcześniej. Główną przyczyną tego posunięcia miały być rosnące koszty programu. W zamian za to estońska armia zdecydowała się na modernizację posiadanych 56 egzemplarzy (z 60 dostarczonych) ex-fińskich Pasi XA-180 (w zmodernizowanej wersji XA-180EST) i 80 egzemplarzy (z 81 dostarczonych ex-niderlandzkich) Patria Pasi XA-188. Prace przy przedłużeniu okresu eksploatacji tych pierwszych do 2028 roku, a drugich do 2048 roku (!) ma przeprowadzić producent tych pojazdów, czyli również fińska Patria. Zakup nowych transporterów został z kolei odroczony na lata 2025-2030.

Program opracowania nowego fińsko-łotewskiego KTO 6 × 6 rozpoczął się na początku 2020 roku. W październiku br. fiński i łotewski resort obrony oraz fińska spółka Partia Oy podpisały porozumienie w sprawie rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych. Państwem wiodącym programu ma być Finlandia, a głównym wykonawcą i co za tym idzie jego beneficjentem fińska spółka Patria Oy. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele pojazdów tej klasy. Łotewskie spółki natomiast będą pełnić rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu.

Patria 6 × 6 jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układu jezdnego i innych kluczowych elementów). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu, kosztów powstania i produkcji tych wozów.

Na uzbrojeniu fińskich wojsk lądowych znajduje się obecnie cała rodzina kołowych wozów bojowych Patria Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203. Wozy te stopniowo są zastępowane i wycofywane ze służby na rzecz nowych kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV XA-360 jednak część z nich ma zostać zastąpiona docelowo przez dedykowane odpowiedniki o napędzie 6×6.

Z kolei w przypadku łotewskich wojsk lądowych głównym uzbrojeniem jest zakupiona w 2014 roku rodzina wielozadaniowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) w liczbie 123 egzemplarzy. Pojazdy te pozwoliły osiągnąć łotewskiej armii pomostową zdolność w zakresie wozów bojowych, jednak docelowo pojazdy te będą musiały zostać zastąpione przez nowoczesny kołowy lub gąsienicowy odpowiednik.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
boroboro
czwartek, 14 stycznia 2021, 11:58

no nie może być, jak to program opracowywania rozpoczął się na początku 2020 r. a zakończył z początkiem 2021 r., natomiast produkcja ruszy jeszcze w tym roku? A gdzie dialogi i cała reszta innych postępowań i działań? Co to ma być za fuszerka i działanie na chybcika i po łebkach. U nas takie działanie jest po prostu nie do pomyślenia i zaakceptowania.

gnago
czwartek, 14 stycznia 2021, 10:59

? Nie rozumiem . Jakie to istotne różnice są między tą maszyną, a naszym rosomakiem. Wymagania tych krajów. Czy istotnie większe gabaryty?

mobilny
czwartek, 14 stycznia 2021, 09:54

Tak coś pomiędzy naszym Bobrem a Hipppkiem....w związku z powyższym dajcie sobie siana z tą Patrią

Slawosz
czwartek, 14 stycznia 2021, 00:50

Idealny do programu kleszcz. Zamiast tego Bobra3, powinno sie wybrac Patria 6X6. Jest tylko 10 cm wyzszy I pol metra dluzszy. Finowie montuja na Nim moździerz Nemo, czyli ma potencjał do modyfikacji lub modernizacji w przyszłości. Obawiam się, że Mon kupi gówno które trzeba będzie wymieniać za 20 lat.

Jindo79
czwartek, 14 stycznia 2021, 09:26

Bóbr jest pod Kleszcza no i po co mu moździerz?

Slawosz
czwartek, 14 stycznia 2021, 10:48

Ja mówię, że to pokazuje, że ma potencjał modyfikacji/ modernizacji i można łatwo zmienić zastosowanie. Niech ktoś mi pokaże co oprócz wozu rozpoznawczego można zrobić z Bobra to może zmienię zdanie

Meska
czwartek, 14 stycznia 2021, 08:49

Jak ja nie cierpię takich mędrców , którzy mówią żeby kupować wszystko co zagraniczne bo rzekomo jest to lepsze. A skąd wiesz jaki jest Bóbr? Skąd wiesz że przegrywa w każdym aspekcie z fińskim pojazdem?

Qwerty
środa, 13 stycznia 2021, 23:24

Niemożliwe. Kraj ma plan do 2048 roku. Oczywiście nie nasz kraj.

Nico
środa, 13 stycznia 2021, 16:40

Idealny do programu kleszcz. Zamiast tego składaka z AMZ to powinien być wybrana oferta Rosomak SA z kto rosomak 6x6 + w przyszłości kto rosomak 4x4 w miejsce BDRMa tak jak zrobiła to Francja przy zakupie VBMR Griffon w miejsce VABa i szafa gra .

Meska
czwartek, 14 stycznia 2021, 08:50

Bo rosomak/patria nie jest wcale składakiem :)

Marek
czwartek, 14 stycznia 2021, 07:59

Nie tylko do Kleszcza. To jest niedrogi i stosunkowo prosty w obsłudze KTO. Czyli coś, co śmiało mogłoby trafić do WOTu. Poza tym w przypadku Bobra nie wieszałbym psów na AMZ, bo to nie ich wina, tylko wymagań wziętych z sufitu. Zrobili go dokładnie tak, jak MON chciał.

fcuk
czwartek, 14 stycznia 2021, 07:50

BRDMy zasątpi tatra patriot II, co jest nienajgorszym rozwiązaniem, choć przydałoby się jakieś pływające dla rozpoznania.

gnago
czwartek, 14 stycznia 2021, 11:01

dla rozpoznania masz drony. no powinny być. Wielokrotnie tańsze i bezzałogowe . Chyba ze zgłaszasz się ochotniczo raz\em z przyjaciółmi i rodziną

Marek
czwartek, 14 stycznia 2021, 08:58

To masz Bobra na testach. Szkoda tylko, że MON chciał dużą krowę na czterech kółkach zamiast porównywalnego wielkością pojazdu 6x6.

Tweets Defence24