Chrzest holownika dla Marynarki Wojennej

4 czerwca 2020, 07:15
DSC_0086
Fot. M. Dura/Defence24.pl (zdjęcie ilustracyjne - wodowanie holownika "Semko"
Reklama

Na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu kolejnego holownika H3 typu B860, który już wkrótce wejdzie na wyposażenie Marynarki Wojennej RP jako ORP "Leszko".

Była to już piąta taka uroczystość wynikająca z realizacji umowy na dostawy holowników typu B860 na potrzeby Marynarki Wojennej RP zawartej 19 czerwca 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Stocznią Remontową Shipbuilding S.A. Jak podaje Inspektorat Uzbrojenia, 2 czerwca jednostka otrzymała imię ORP "Leszko" i kolejnego dnia została zwodowana. Następnie ma przejść dalszy ciąg prac mających przygotować go ją wdrożenia do służby liniowej i przekazania w ręce marynarzy.

15 kwietnia br. Marynarka Wojenna RP oficjalnie odebrała holownik typu B860 o nazwie ORP "Gniewko" (H-1), który trafił do składu 3 Flotylli Okrętów. To drugi z serii sześciu holowników projektu B 860 budowanych obecnie dla Marynarki Wojennej przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Pierwszą jednostką był prototypowy Bolko (H-11), który został przekazany MW w połowie stycznia, a do 8. Flotylli Okrętów w Świnoujściu, a dokładnie do 12. Dywizjonu Trałowców trafił w ostatnich dniach lutego br. 

Pozostałe będą nosiły następujące nazwy: Mieszko (H-2, już zwodowany do służby wejdzie jeszcze w tym roku), Semko (H-12), Leszko (H-3) i Przemko (H-13).

Okręty powstają na podstawie umowy z czerwca 2017 roku zawartej w ramach projektu „zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik" o wartości 283,5 mln zł. Są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwala na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 52
Reklama
Stefan
piątek, 5 czerwca 2020, 10:07

To jest miś na miarę naszych możliwości... Ale tak na poważnie, to jednak cieszy, że idą jakieś zamówienia do polskich stoczni i że prywatne stocznie są w stanie budować szybko, solidnie i w ramach budżetu.

Młot Thora
czwartek, 4 czerwca 2020, 23:10

Taki stealth................trochę ten holownik.

niespotykanie spokojny
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:39

Chciałem coś napisać, ale od razu zrobiłem się nerwowy.

mobilny
czwartek, 4 czerwca 2020, 21:41

Brawo! Mamy holownik!

Ahoj Mesko
czwartek, 4 czerwca 2020, 18:03

Matka chrzestna nie mogla trafić butelka w kadłub bo MON zakazal bicia butelek w kadlub nie magnetyczny

-CB-
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:51

Mylisz holowniki z Kormoranami... Te pierwsze nie są ze stali amagnetycznej...

RTY56
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:09

NIECH MON zacznie myśleć o Marynarce Wojennej a nie o statkach byle co aby było . Zaczęli od badziewia jak Kormoran 2 następne to Ślązak , Ratownik który chce Mon i PIS budować czy holownik Bolko i teraz holownik ORP "Leszko takie statki dla Marynarki Wojennej nie są potrzebne . Co jest najważniejsze pierwszej potrzeby dla Marynarki Wojennej Fregaty rakietowe lub innego rodzaju nawet łodzie podwodne z rakietami manewrującymi . Budować zwykłe statki jak holowniki teraz nie są potrzebne , bo Marynarka Wojenna potrzebuje statków nowych i wojennych a nie byle co .

Patryjota
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:08

Żeby rozruszać stocznie PO zlikwidowało PIS odbudowuje, kiedyś polskie stocznie były potęgą , Tusk na polecenie Merkel zlikwidował

HenryHarry
sobota, 23 stycznia 2021, 19:09

Zgadzam się z tobą w 100% !!!!!

Rex
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:01

Na tak małe morze jak Bałtyk, gdzie siły państw sojuszniczych są bardzo duże nie potrzebujemy niewielkich ilości okrętów bojowych. Lepiej rozwinąć nadbrzeżne systemy rakietowe + wprowadzić rozpoznanie aby miały do czego strzelać

Kmdr
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:00

W MW sa Okrety nie statki. Po drugie nie ma tez lodzi podwodnych tyle znawco tematu

Bosman
piątek, 5 czerwca 2020, 01:03

Kiedyś , ale pan tego może nie wie mówiło się o okrętach jak były nawodne, czyli się nie zanurzały . Natomiast to co walczyło pod powierzchnią wody było nazywane łodziami podwodnymi. Od pewnego czasu ta nomenklatura została zmieniona i wszystko co pływa pod banderą MW jest nazywane okrętami.Tak mi się przynajmniej zdaje o ile mnie pamięć nie myli.

Kmdr
piątek, 5 czerwca 2020, 13:05

Tak od 1945 roku! Poczytaj se RSO

-CB-
czwartek, 4 czerwca 2020, 23:05

Tu by można poliberować... Po pierwsze, te jednostki nie noszą skrótowca ORP, a po drugie, jedna z definicji okrętu mówi, że jest to jednostka dowodzona przez oficera MW, a takie holowniki są dowodzone przez podoficerów. Ale zwyczajowo rzeczywiście zalicza się je do okrętów, jako należące do MW. Co do drugiej części i tych łodzi, to też tylko kwestia semantyki. Np. OORP Ryś, Wilk i Żbik były jak najbardziej łodziami podwodnymi i należały do Dywizjonu Łodzi Podwodnych.

tut
czwartek, 4 czerwca 2020, 21:50

Specjalista... MW potrzebuje takich statków, tylko nie są to statki pierwszej konieczności. Najbardziej potrzebne są okręty.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:56

Nie masz pojęcia o okrętach to piszesz o statkach brawo

Adams
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:58

I kompania reprezentacyjna tylko prezydenta zabrakło i tvpis powinno prowadzić relację na żywo :)

eVa
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:10

Po zmarnowanych 8 latach rzadu PO gdy nie kupiono żadnego okrętu czy jednostki pomocniczej a nawet nie potrafiono skończyć Ślazaka, każdy najmniejszy sukces cieszy.

R
piątek, 5 czerwca 2020, 10:32

"Po zmarnowanych 8 latach rzadu PO" naprawde daruj sobie bzdury.

Holowniczy
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:49

Koledzy Polska przygotowuje sie na WSPARCIE morskie NATO i potrzebne jest holowanie do Szczecina To bedzie kluczem strategicznym do powodzenia kampani wrześniowej

Pim
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:37

Jestem niesamowicie wzruszony tą uroczystością. W klasie holowników jesteśmy morską potęgą. Dla decydentów: zwiększył bym w naszej MW flotę tratew. Te się na pewno przydadzą.

Kmdr
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:01

FB FR az sie trzesie

MONia
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:25

Pytania: czy wyloty spalin wciąż są na wysokości oczu operatora? czy jego fotel jest obrotowy?

Dyzma
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:59

Może to tylko holowniki ale zrobione w Polsce i kasa i miejsca pracy też zostają u nas.

ttt
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:53

o i do tego potrzebny jest przekop mierzei aby cokolwiek oprócz barek, jachtów i pontonów mogło przy głębokości 4 metrów tam przepływać

Gryf
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:34

Słyszałeś trolloidzie o turystycznym rozwoju regionu i rozbudowie bazy dla żeglarstwa?

y
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:05

No a jakie statki czy okręty potrzebują więcej niż 4 m? I jakie mogą obsłużyć porty w Elblągu czy Tolkmicku? Nawet po ich rozbudowie?

-CB-
czwartek, 4 czerwca 2020, 23:09

To będziemy robić jeszcze drugi przekop? Żeby dopłynąć do Tolkmicka, to by musiały mieć zanurzenie max 1,5 no może w porywach 2 metry.

O2
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:48

No w końcu! teraz to już nam nikt nie podskoczy

Kmdr
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:04

A podskoczy ! SLOWACJA CZECHY MONGOLIIA ALBANIA . . .

terra
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:44

Czemu smiać Popsuty okręt MW bedzie odholować na miejsce, ponoć holowniki pozyczali od Niemców .Bo nie było czym holować.

-CB-
czwartek, 4 czerwca 2020, 23:13

Tzn kto i kiedy pożyczał? MW ma 7 holowników (nie licząc tych nowych) wybudowanych w latach 80-tych i 90-tych. Nie są to może jednostki najnowocześniejsze, ale w porównaniu do reszty floty i tak dość młode. Do tego dochodzą 2 duże i 2 małe okręty ratownicze, również w razie potrzeby będące de facto holownikami.

Kopara
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:20

Flota holownikow gotowa na przyjęcie zespolu ORKAN

Natowiec
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:31

Nieprawda na,przyjęcie zespołu NATO

Kmdr
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:10

Co to NATO ? To my nie w Ukladzie NOWOGRODZKIM

Maniek
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:02

Co one będą holować? Tratwy i pontony?

jm
czwartek, 4 czerwca 2020, 11:08

Przy takiej ilości holowników widzę dwie możliwe ścieżki dla MW: albo będziemy budować dużą ilość okrętów dla MW i holowniki będą potrzebne w portach albo nie bedziemy budować okrętów dla MW...

Bosmanz Pucka
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:45

Kolego budujemy flote holownicza dka NATO

Jaszka
czwartek, 4 czerwca 2020, 11:04

Przydadzą się do holowania tego co jeszcze utrzymuje się na wodzie.

Dyktatorek
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:57

Brawo !!! Holownikami Polska stoi ...a roboty będzie w brut , bo większość naszej MW ma wartość złomu , niebawem "nowe złomy" będziemy kupować od Szwedów także potencjał jest !!!

czwartek, 4 czerwca 2020, 15:41

No jest taka sytuacja że Szwedzi się nie zgodzą :)

PMW
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:51

To teraz czas na korwetę A potem fregatę.

czwartek, 4 czerwca 2020, 18:22

Jak juz będzie ta korweta i fregata to te holowniki będzie trzeba już wymienić bo będą miały po 30 lat

Pim
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:35

A potem lotniskowiec....

Jak iii
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:09

I Pancernik by sie zdal najlepiej kupmy od ruskich Patiomki a stoi w Peresburgu to pewnie nam go opchna za grosze. . .

kojo
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:49

Mnie się podoba ten holownik , a ta wieża to coś a la- stealth chyba ?

Vandal
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:30

To ilustracja z semko, a nowy to leszko wiec pewnie ma jeszcze kilka nowych bajerow. :)

mieszko
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:19

smiac sie czy plakac ?

orel
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:12

no to flota holowników już jest, idealnie na te starocie w naszej flocie

ech
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:10

To nasza KORWETA...

Kmdr
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:07

Jak dadza sternikowi proce to i niszczyciel bedzie

Tweets Defence24