Bułgaria zainteresowana tureckimi dronami Bayraktar TB2

28 stycznia 2021, 08:17
Bayraktar TB4 (1)
Fot. Baykar Defence
Reklama

Bułgaria rozpoczęła w ubiegłym roku negocjacje w kwestii zakupu sześciu rozpoznawczo-uderzeniowych bezzałogowych systemów latających Bayraktar TB2 produkcji tureckiej firmy Baykar Makina. Jeśli zakończą się one sukcesem, będzie ona pierwszym użytkownikiem tych maszyn w Unii Europejskiej.

Jak informuje turecki portal Haber7, będący jednym z najpopularniejszych źródeł informacji w języku tureckim, Sofia rozpoczęła już na początku ubiegłego roku rozmowy w kwestii zakupu bezzałogowców taktycznych Bayraktar TB2. Maszyny te stały się szczególnie znane w związku z użyciem ich przez Azerbejdżan w Górskim Karabachu, ale wcześniej osiągnęły pewne sukcesy w Libii i Syrii.

Bułgaria ma być zainteresowana pozyskaniem sześciu płatowców wraz z uzbrojeniem. Umowa mogła zostać zawarta w 2020 roku, jednak negocjacje zostały opóźnione przez wybuch pandemii COVID-19.  Jak donosi Haber7, rozmowy mają być kontynuowane w Sofii w najbliższym czasie i mają duże szanse na sukces. W takim przypadku Bułgaria stała by się pierwszym państwem Unii Europejskiej i pierwszym zagranicznym członkiem NATO wyposażonym w tureckie bezzałogowce.

Dzięki spektakularnym sukcesom i dobrej promocji, szczególnie po konflikcie  azersko-ormiańskim, maszyny Bayraktar TB2 stały się bardzo dobrze znane. Z tego samego powodu komponenty tych maszyn pochodzące np. z Kanady czy Wielkiej Brytanii zostały objęte embargiem i wymagają zastąpienia elementami tureckimi. Niemniej nie odstrasza to kolejnych chętnych. Doprowadziło to m. in. do testów nowego, krajowego systemu optoelektronicznego oraz łącza satelitarnego. Ukraina prowadzi negocjacje na temat uruchomienia montażu w kraju kolejnych maszyn oraz rozbudowuje infrastrukturę.

Nowym klientem oprócz Bułgarii może stać się Kazachstan. Delegacja Ministerstwa Obrony tego kraju złożyła oficjalną wizytę w Dowództwie 14. Bazy Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych Batman i obserwowała ćwiczenia stacjonujących tam bezzałogowców, w tym również Bayraktar TB2. Władze w Nur-Sułtanie planują pozyskać nawet 30-40 maszyn i kilkanaście stanowisk kontrolnych.

Taktyczna maszyna Bayraktar TB2 jest flagowym produktem konsorcjum Baykar Makina, który pobił podczas testów rekordy dla swojej klasy bsl, osiągając długotrwałość lotu 24 godziny i 34 minuty oraz pułap 8 tys. metrów. Maszyna ma maksymalną masę startową 650 kg i rozpiętość skrzydeł 12 metrów. Pułap operacyjny do 6750 metrów i zasięg działania 150 km od stanowiska kierowania zapewniają szerokie możliwości użycia operacyjnego. Prędkość przelotowa to 130 km/h a maksymalna ponad 220 km/h. Napęd stanowi pojedynczy silnik tłokowy Rotax 912 o mocy 100 KM ze śmigłem pchającym, ale ze względu na kanadyjskie embargo będzie z pewnością zastąpiony inną jednostką napędową produkcji tureckiej lub ukraińskiej.

Co istotne maszyna Bayraktar TB2 może nie tylko wykrywać cele i podświetlać je dla amunicji kierowanej, ale sama również przenosi pod skrzydłami uzbrojenie o łącznej masie ponad 75 kg. Dotąd zintegrowano na tym płatowcu m.in.  kierowane pociski przeciwpancerne UMTAS o masie 37,5 kg oraz ważącą 22,5 kg amunicję precyzyjną MAM-L produkcji tureckiego koncernu Roketsan. Oba rodzaje uzbrojenia są przenoszone na czterech podskrzydłowych pylonach. Ukraińskie maszyny Bayraktar TB2 z pewnością przenoszą pociski MAM-L, natomiast brak jest informacji na temat rakiet. 

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
Marek
piątek, 29 stycznia 2021, 14:13

TB2 Bajraktar używa lokalny silnik turbośmigłowy TEI-PD170 o mocy 120 do 220 km/h, opracowany przez TUSAŞ Engine Industries (TEI) i także lokalnie opracowane systemy SATCOM, CATS FLIR (głowica obserwacyjna przez Aselsan), ELINT/SIGINT, radiolokatory AESA czy SAR/GMTI

Davien
sobota, 30 stycznia 2021, 12:57

A to ciekawe bo ten silnik napedza drony Anka Waga samego silnika to ponad 160kg ięc panie Marek cos chyba nie tak:) Głowica to istotnie CATS FLIR dopiero wchodząca do produkcji, do niedawna był Wescam. Aha albo radar albo Głowica optroniczna nie oba naraz.

x man
czwartek, 28 stycznia 2021, 21:27

Szkoda ze nie ma ich w Polsce i nie monitoruja Polskich granic

Pablito
czwartek, 28 stycznia 2021, 12:38

A my zamiast od WB kupować na potęgę dobre drony to czekamy na wypociny pgz i odmalowujemy stare t-72. Rozpacz - nawet Bułgaria ma mądrzejszych decydentów

R
czwartek, 28 stycznia 2021, 11:53

Silnik, silnikiem a co z glowica obserwacyjna, nawigacja itp itd?

Marek
piątek, 29 stycznia 2021, 10:58

TB2 Bajraktar używa lokalny silnik turbośmigłowy TEI-PD170 o mocy 120 do 220 km/h, opracowany przez TUSAŞ Engine Industries (TEI) i także lokalnie opracowane systemy SATCOM, CATS FLIR (głowica obserwacyjna przez Aselsan), ELINT/SIGINT, radiolokatory AESA czy SAR/GMTI

Davien
sobota, 30 stycznia 2021, 12:58

Tego silnika uzywa nie TB-2 ale Anka a głowica CATS dopiero wchodzi do uzycia.

Monkey
czwartek, 28 stycznia 2021, 11:35

Sankcje jak widać nie tylko nie odstraszyły Turków, ale wręcz popchnęły ich do szukania własnych rozwiązań. A klienci zagraniczni zdają się im ufać.

Tweets Defence24