Bułgarskie Ministerstwo Obrony rozpoczęło procedurę przetargową związaną z pozyskaniem 150 nowych kołowych transporterów opancerzonych (KTO). Wezmą w nim udział cztery zaproszone firmy - ARTEC GmbH (Rheinmetall-KMW), Nexter, Patria i General Dynamics European Land Systems (GDELS).
KTO ma stanowić zasadniczy sprzęt bojowy dla trzech batalionowych grup bojowych formowanych na bazie jednej z dwóch brygad zmechanizowanych bułgarskich wojsk lądowych. Zgodnie z obecnymi planami wybór zwycięskiej oferty zostanie dokonany do 20 grudnia tego roku. Wyboru dokona Międzyresortowy Zespół Zadaniowy realizujący zadanie - „Zakup podstawowego sprzętu bojowego do budowy batalionowych grup bojowych składających się z brygady zmechanizowanej”. Ma on przeprowadzić pełną analizę i ocenę złożonych ofert.
Już wcześniej bułarskie ministerstwo obrony informowało, że zamierza przeznaczyć w latach 2017–2029 do 1,75 mld EUR na program modernizacji technicznej. Przewiduje się m.in. pozyskanie nowych samolotów bojowych za 750 mln EUR, wielozadaniowych modułowych statków patrolowych za 410 mln EUR i właśnie uzbrojenia przeznaczonego dla Wojsk Lądowych za 610 mln EUR.
Wojska lądowe chcą pozyskać 60 wozów specjalistycznych (dowódczych, nośnik 120 mm moździerza czy ewakuacji medycznej) oraz 110 w wersji transportera piechoty. Na ten cel przeznaczono ok. 2,17 mld złotych, a sama realizacja będzie rozłożona na dwanaście lat.
Dzisiaj ten rodzaj bułgarskich wojsk eksploatuje radzieckie pojazdy opancerzone, w tym transportery BTR-60PB w układzie 8x8 i rozpoznawcze BRDM-2 w układzie 4x4. Samodzielnie opracowano też zmodernizowaną wersję radzieckiego modelu BTR-60PB o nazwie BTR-60PB-MD (nowa jednostka napędowa, konstrukcja kadłuba z bocznymi drzwiami i wzmocnionym poziomem osłony balistycznej).
Zaproszone firmy oferują dla Bułgarii KTO Boxer, VBCI, AMV i Piranha V. Przypomnijmy też, że ogłoszony niedawno przetarg był już wcześniej kilka razy odkładany w czasie.
WYSTARTUJEMY jak Patria da nam pozwolenie ????10 lat matoły bredziły o transporterze opancerzonym. Przez tyle czasu w innych krajach opracowuje sie i wdraza transporter do produkcji. A oni wybrali nie spełniajacy załozeń.
Pirania5 w wersji Bulgari
Rosomak nie może tam startować z racji zapisów umowy licencyjnej... po co ta dyskusja na forum "domorosłych" specjalistów?
Czemu PGZ nie startuje w takich przetargach?
Brak mocy przerobowych.
Rosomak mocno obłożony widać zamówieniami, bo nie startuje ...
My w ogóle znamy takie pojęcie jak eksport?
Czy jest jakiś powód, dla którego Polska nie startuje? Przecież mamy licencję na KTO Rosomak.
Tak. Zaproszenie dostali tylko najwięksi producenci.
jeśli wygra Patria to pewnie zlecą rosomak sa produkcje komponentów..
Ale, że przetarg? To tak można?
A gdzie jest Rosomak.
Dlaczego nie ma tu Rosomak?
Bo jest bezpośrednio Patria, która kosztuje podobnie a jest lepiej opancerzona (nasze poza wersjami afgańskimi są odchudzone żeby mogły pływać).
Bo Rosomak S.A. nie został zaproszony bo....."mały" nie może dać nic więcej niż sama maszyna (radzę poczekać do ustalenia wymogów) Rosomak wykazał się w Afganistanie. Zawsze można je "pogubić" a z wieża ZSSW30 będzie jeszcze lepszy
Bo Rosomak z tą wieżą jest dobry, ale tylko na misje.
Ej, chyba f16 zeżarły im fundusze...
A Rosomak? Czy umowa z Patria zabrania nam udział w przetargach?
A co na to Prezydent wszech Bulgarow?
Dlaczego w przetargu nie bierze udział Rosomak S.A.? Co z eksportowymi planami firmy?
A PGZ dalej śpi.
Przecież mają kroplówke z budżetu państwa to po co się starać