Reklama

Geopolityka

Autosan dostarczy autobusy dla wojska. Umowa podpisana

Fot. PGZ
Fot. PGZ

W Sanoku została podpisana umowa pomiędzy spółką Autosan, wchodzącą w skład PGZ, a 2 Regionalną Bazą Logistyczną z Warszawy na dostawę dla wojska 28 autobusów. Kontrakt został oszacowany na 18 mln zł.

W środę, 29 listopada 2017 roku, w fabryce Autosan w Sanoku w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosza Kownackiego oraz członka zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Adama Lesińskiego została podpisana umowa na dostawę 28 autobusów pasażerskich dla Wojska Polskiego. Łączna wartość kontraktu to 18 mln zł.

Dwa lata temu rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o ratowaniu AUTOSANA. Wiedzieliśmy wtedy, że zakład będzie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej i będzie prowadził produkcję dla wojska. (...) Polska armia dostaje autobusy spełniające wszystkie wymogi, oszczędzając przy tym kilka milionów złotych. W ciągu najbliższych lat polska armia potrzebować będzie jeszcze ponad 200 autobusów. Mam nadzieję, że AUTOSAN w tych postępowaniach wystartuje i życzę mu sukcesów.

Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON

16 listopada 2017 r. 2. Regionalna Baza Logistyczna (2 RBLog) ogłosiła zakończenie postępowania na zakup 28 autobusów. Przetarg wygrała będąca częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma Autosan, oferując możliwość dostarczenia pojazdów za 18 mln zł. Drugi startujący w przetargu przedstawił ofertę droższą o ponad 3 mln zł. Jak twierdzi producent, oferta z Sanoka została wybrana między innymi ze względu na niski poziomu emisji dwutlenku węgla oraz wysoką efektywność energetyczną.

Czytaj także: Kodeks PGZ – krok do realnej konsolidacji zbrojeniówki [ANALIZA]

Spółka Autosan dostarczy dla wojska model Lider 10. Zgodnie z warunkami przetargu pojazdy mają mieć co najmniej po 41 miejsc siedzących (nie licząc fotela kierowcy) i być wyposażone w dodatkowe siedzisko dla pilota. Minimalna pożądana pojemność bagażnika miała wynosić 3 m3. Ponadto na liście dodatkowego wyposażenia autobusów znajdują się między innymi: elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania, ogrzewaną elektrycznie przednią szybę oraz światła doświetlające zakręty. Ponadto pojazdy muszą być zdolne do wykonywania przewidzianych dla nich zadań transportowych po drogach twardych w warunkach klimatycznych i terenowych charakterystycznych dla obszaru Europy oraz być przystosowane do przechowywania w garażach nieogrzewanych.

PGZ włożyła wiele wysiłku organizacyjnego i finansowego w to, aby AUTOSAN mógł znów zacząć produkować wysokiej jakości autobusy. Dzisiaj podpisywany jest kontrakt z wojskiem, ale spółka jest również coraz bardziej widoczna na rynku cywilnym. W przyszłym roku postawimy na rozbudowę mocy produkcyjnych zakładów, ze szczególnym naciskiem na możliwość budowy pojazdów z napędami ekologicznymi.

Adam Lesiński, członek zarządu PGZ S.A.

Po podpisaniu umowy łączna liczba zakontraktowanych w tym roku przez Autosan autobusów przekroczyła już 120 sztuk.

Przetarg ten był drugim ogłoszeniem na zakup autobusów albowiem w poprzednim postępowaniu prowadzonym przez 2. RBLOG nie wzięła udziału wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma Autosan. Pracownik tego przedsiębiorstwa spóźnił się bowiem ze złożeniem oferty o kilkadziesiąt minut. Kierownictwo PGZ i MON poinformowało następnie o wyciągnięciu szeroko zakrojonych konsekwencji, włącznie ze zwolnieniem osoby odpowiedzialnej za złożenie tej oferty.

Zobacz też: Wojnicz: W przetargu na autobusy mogło dojść do działania przestępczego [Defence24.pl TV]

Reklama

Komentarze

    Reklama