Zachodniopomorski Świdwin bazą dla F-35A Harpia? [KOMENTARZ]

22 lipca 2020, 14:47
Zrzut ekranu 2020-07-22 o 16.02.37
Fot. U.S. Air Force/Senior Airman Kahdija Slaughter)

Terenowy Oddział Lotniskowy poinformował o rozpoczęciu postępowania mającego na celu wybór podmiotu, który rozpocznie prace budowlane w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Dotychczasowe gniazdo Su-22 (i śmigłowców W-3 Sokół) ma być przystosowywane do obsługi samolotów wielozadaniowych co może oznaczać, że w przyszłości będą tam bazowały polskie F-35A.

Przetarg dotyczy pierwszej fazy prac nad infrastrukturą bazy. W jej ramach ma zostać dokonana modernizacja nawierzchni lotniskowych wraz z infrastrukturą techniczną. Przedmiotem zamówienia jest dokładnie budowa drogi samochodowej łączącej płytę Cargo z drogą kołowania na lotnisko. Ma to być odcinek o długości niemal 110 m i szerokości poboczy 6 metrów (plus dwa pobocza po 1,5 metra). Dokładna specyfikacja prac ma charakter niejawny o klauzuli „poufne”.

Oferty do przetargu można składać do 3 sierpnia br. Znaczenie przy ich rozpatrywaniu będzie miała wyłącznie cena (100 pkt procentowych oceny), ale dopuszczone do konkursu podmioty będą musiały spełnić liczne wymagania m.in. jeśli chodzi o dopuszczenia bezpieczeństwa i doświadczenie w prowadzeniu podobnych prac.

Ogłoszenie nie podaje jakie środki planuje się wydać na tę inwestycję, jednak nie wydaje się ona duża. Mimo to fakt rozpoczęcia postępowania jako „pierwszego etapu prac” mających na celu umożliwić operowanie ze Świdwina "samolotów wielozadaniowych", wraz z rozstrzygniętym w tym miesiącu przetargiem na inną inwestycję w bazie (o wartości 21,4 mln PLN, chodzi o obiekt wojskowej straży pożarnej) skłania niektórych komentatorów do spekulacji, że to właśnie w tej bazie, lub przynajmniej między innymi w niej będą stacjonowały kiedyś polskie F-35.

Za taką teorią przemawia kilka faktów. Po pierwsze Świdwin jest dużą funkcjonującą bazą, która jeszcze 10 lat temu była miejscem stacjonowania dwóch eskadr Su-22, a zatem 32 samolotów samolotów bojowych. 21. BLT ma gotową infrastrukturę, która wprawdzie wymaga przebudowy i gruntownej modernizacji, ale to i tak jest bardziej opłacalne niż w przypadku reanimowania jakiegoś nieczynnego obiektu na terenie kraju nie wspominając o budowie zupełnie nowej bazy od nowa. Samo miasto Świdwin i jego okolice to także miejsce od lat żyjące po sąsiedzku z lotniczą bazą wojskową, związane jest z nią gospodarczo i społecznie. Część obecnych kadr będzie mogła po przeszkoleniu pracować w bazie z F-35 tak samo jak teraz, kiedy eksploatowana tam jest osiemnastka Su-22.

Poza tym spośród trzech baz gdzie eksploatowane są posowieckie samoloty bojowe jedynie Świdwin znajduje się w części zachodniej kraju. Pozostałe dwie bazy z MiG-ami-29 znajdują się za to na wschodzie - w okolicach Malborka i Mińska Mazowieckiego. Pierwsza pod granicą rosyjską w druga stosunkowo blisko niepewnej granicy białoruskiej. W tych miejscach F-35 byłyby zbytnio narażone na szwank a potencjalny przeciwnik miałby ogromne możliwości badania ich sygnatury radarowej i termicznej. Nie ma więc mowy aby wykorzystywać te lokalizacje dla F-35, a i umieszczenie w nich kiedyś F-16 (szczególnie w Malborku) wydaje się niecelowe. Położony blisko granicy niemieckiej Świdwin jest pod tym względem miejscem znacznie bardziej dogodnym, pod warunkiem oczywiście że nie zostanie ostrzelany z morza np. pociskami manewrującymi. Korzystnym na podobnej zasadzie co poznańskie Krzesiny.

Oczywiście obecne inwestycje wcale nie muszą oznaczać, że na pewno będzie tam miała swoją macierzystą bazę eskadra F-35, nie wspominając o obydwu eskadrach w jednym miejscu. Może po prostu chodzić o dostosowanie 21 BLT do potrzeb związanych z użytkowaniem F-16 – nowych (Plan Modernizacji technicznej 2021-2035 przewiduje dokupienie takich maszyn, a o Świdwinie w kontekście dodatkowych samolotów tego typu myślano np. dekadę temu) lub obecnie posiadanych w związku np. z robieniem miejsca dla F-35 w Krzesinach czy Łasku. Może też chodzić o dostosowanie bazy do przyjmowania samolotów sojuszniczych – czy to F-16 (np. 480 dywizjonu "dzikich łasic" stacjonujących obecnie w Spangdahlem w Niemczech), czy F-35, albo o dostosowanie jej w celu umożliwienia operowania stamtąd samolotów przysyłanych tam doraźnie w celu wykonywania określonych zadań.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 135
Reklama
Andrettoni
sobota, 1 sierpnia 2020, 16:35

Niewątpliwie taka baza to zysk dla regionu, w którym się znajdzie. Szczecin i okolice wydają się być dobrym wyborem - oczywiście Świdwin zaliczam do "okolic". Dlaczego? Bo to może być dobre miejsce do przeładunku wojsk NATO, w tym USA. Oczywiście jest zagrożenie, ale taka baza lotnicza dawała by parasol dla bazy przeładunkowo-logistycznej. Byłby to też "prztyczek dla Niemiec". Ten teren to "ziemie odzyskane", które dla wielu radykałów są "niemieckie" Za to, ze nie chcieli dawać pieniędzy na wojsko - będą musieli pogodzić się z losem. Może w końcu zaczną realizować obowiązki?

Cesar
wtorek, 28 lipca 2020, 22:50

Wszystkie bazy w PL powinny byc zunifikowane aby moc obsluzyc te oraz pozostale samoloty SP... Ja wiem, to kosztuje lecz to logiczne chyba

Marcin
środa, 29 lipca 2020, 22:24

Tak, ale potem nie starczyłoby na WOT nie? a to priorytet absolutny

ruskiego kmiota
piątek, 31 lipca 2020, 17:19

dupsko boli.

w
czwartek, 30 lipca 2020, 06:13

raczej na MON i IU

Johny
sobota, 25 lipca 2020, 11:13

Mirosławiec jedt dobrą lokalizacją dla F 35

Tadziu
poniedziałek, 27 lipca 2020, 14:39

BŁASZCZAK o tym wie Hahahaha

wieslaw nowak
piątek, 24 lipca 2020, 20:06

Przetarg na remont 100 m drogi dojazdowej, a autor spekuluje coś nierozsądnego Jeśli już, to do Świdwina może być przebazowana eskadra F-16 z poznańskich Krzesin Baza odległa o 50 km od wybrzeża i 70 km od granicy wód międzynarodowych nie może być dal F-35 Amerykanie przebazują swoje F-16 do Mirosławca, albo do Wilcze Laski w pobliżu Szczecinka, kiedy dla nich zbudujemy tam bazę lotniczą i w pobliżu pancerną Lokalizacja dla amerykańskich i przyszłych polskich F-35 może stać sie baza Powidz i Łask Dla kolejnych niezbędnych trzech eskadr F-16 PL, być może PL, przygotują bazy w Mińsku Maz odległym o 130 km od Brześcia, Lotnisko Malbork odległe o 70 km od rosyjskiej granicy czy morskiej, może przez wile lat być bazą dla eskadry Mig-29, wraz z wyniesioną drugą mniejszą eskadrą Mig-29, w litewskiej bazie Szawle odległej o 110 km od północnej granicy obwodu Kaliningradzkiego Kolejnymi bazami dla przyszłych F-16 mogą być lotniska, Łęczyca oraz Rudniki k/Częstochowy, a lotniska Tomaszów Maz., Oleśnica czy Kąkolewo, Kamień Ślaski jako rezerwowe

hajka zwalec
sobota, 25 lipca 2020, 12:26

To w jakim okresie ruski napadnie na Polin ?

gnago
sobota, 1 sierpnia 2020, 11:16

Nie kumasz to my mamy napadać , a wrzask ma mylić łatwowierny maseczkowy tłum frajerów

spoko
piątek, 31 lipca 2020, 21:31

Czekasz na nich z kwiatami?

ttt
czwartek, 30 lipca 2020, 11:31

sklepy z kiełbasą są pełne a głodnemu ze wschodu nic więcej nie trzeba

Box123
środa, 29 lipca 2020, 21:40

Nie obstawiałbym ze mamy więcej niż 15-20 lat czasu

Navigator
piątek, 24 lipca 2020, 12:47

BARDZO dobrze ze Świdwin biech Amerykanie zobaczą sobie prawdziwy SYF LAT 70tych Dawaj Błaszczak

Inspektor Łysiak
poniedziałek, 27 lipca 2020, 12:47

Kierunek Świdwin to chyba tylko INSPEKTORAT WSPARCIA na,to wpadł Toti ci co kupują kible polowe

Zorro
piątek, 24 lipca 2020, 05:51

A nie jest to za blisko naszego odwiecznego wroga.Niemcy zbroja sie i lwpiej gdzies po srodku kraju z dala od nich i Ruskich.Moze Torun Inowroclaw lub Bydgoszcz i Pila.Nie wszystkie w jednum miejscu.W Anglii nie stacjonuja w jednym miejscu i to ok

Nikki
niedziela, 26 lipca 2020, 14:36

Jeśli masz więcej niż 9 lat to coś ci umknęło z geopolityki. Lepiej pisz cyrylica

nom
piątek, 24 lipca 2020, 10:59

szykujesz już miecz na Krzyżaków?

Hawke
czwartek, 23 lipca 2020, 15:00

Niech reanimują lotnisko w Pile gdzie też były Su 22

Alan
czwartek, 23 lipca 2020, 13:58

Pytanie, co z malborgiem? Przy stanie naszej marynarki wojennej to lotnictwo jest nam potrzebne i to zdecydowanie. Moim zdaniem Powinnyśmy gdzieś w okolicy malborga stworzyć bazę dla dywizjonu patriotów, lub Narwi. W malborga powinna dostać umieszczone dodatkowe F16 w wersji block 72.

Koba
niedziela, 26 lipca 2020, 12:31

Malbork. To po polsku, a odmienia się: "co z Malborkiem", "W Malborku". Nazwy miast w języku polskim rozpoczynamy dużą literą.

Gnom
piątek, 24 lipca 2020, 09:01

Lotnisko do zaminowania narzutowego przez ruskie zestawy rakietowe nawet bez opuszczania placu w koszarach w rejonie Kaliningradu - ciekawa koncepcja, chyba oczekiwana przez Rosję?

czwartek, 23 lipca 2020, 19:38

Od kiedy w języku polskim piszemy Malborg a nie Malbork ?

Roman
piątek, 24 lipca 2020, 12:18

Najpewniej kol. Alan używa pisowni tego miasta jaką widział w jakimś starym wydaniu "Krzyżaków" H. Sienkiewicza.

fryz5
czwartek, 23 lipca 2020, 13:15

Moim zdaniem najlepszą lokalizacją bazy dla Harpii są okolice Wrocławia i do tego drugie lotnisko w miejscu byłego w Legnicy - łatwy przerzut w razie W. Druga baza powinna być zlokalizowana w okolicach Katowic- Krakowa. W Świdwinie powinna być eskadra lotnictwa morskiego np. F-18 :)

gnago
sobota, 1 sierpnia 2020, 11:18

Tam już amerykańscy naukowcy już dwóch uniwerków w symulacjach typują eksplozje głowic atomowych typu strategicznego. Tak z własnej woli, czy na zlecenie i na bazie otrzymanych informacji

Hawke
piątek, 24 lipca 2020, 19:01

F/A 18 Hornet jak najbardziej wskazane byłyby dla Świdwina.

czwartek, 23 lipca 2020, 19:57

A i od Górnego Śląska tez trzymcie się z daleka bo jest nasz Polski . Podpisano Hanys z krwi i kości

fryz5
piątek, 24 lipca 2020, 12:43

Tia Hanys z krwi i kości, a Polak chyba z ... dupy. Naucz się najpierw gramatyki języka polskiego, a potem wypowiadaj :)

czwartek, 23 lipca 2020, 19:55

Fryc o wschodnie granice Niemiec niech się Twoja Kanclerz martwi a jeśli chodzi o Polskie zachodnie granice to guzik Tobie do nich . Jak pokazuje Polska historia to czy fryc czy kacap są dobrzy gdy są martwi .

Navigator
czwartek, 23 lipca 2020, 16:18

Kolego Amerykanie tez tak myślą i remontuja Starachowice Tylko TEN MON i BŁASZCZAK ciągle w chmurach

czwartek, 23 lipca 2020, 16:17

Kolego Amerykanie tez tak myślą I remontuja Starachowice

Marcin
czwartek, 23 lipca 2020, 11:34

Wielka szkoda, że lata temu rozwiązano lotnisko w Słupsku-Rędzikowie. Ma dużo lepszą lokalizację niż Malbork.

Roman
piątek, 24 lipca 2020, 12:31

Kol. Marcin. Lotnisko w Redzikowie ma daleko ważniejsze zadanie dla strategicznej obrony naszego głównego sojusznika niż jakiekolwiek inne lotnisko w Polsce. Lotnisko to służy do obsługi i komunikacji z USA budowanej z dużymi opóźnieniami naziemnej bazy pocisków antyrakietowych US Navy.

Bull
czwartek, 23 lipca 2020, 11:23

Nowe Miasto nad Pilicą

czwartek, 23 lipca 2020, 11:22

F35 powinno mieć nowe lontnisko w Legnicy lub Kłodzku...każda inna lokalizacja dla Tych myśliwców to chybiony pomysł...to myśliwiec potrzebujący głębi i bezpiecznego powrotu do bazy by mogły ponownie wystartować. Pozostałe lotniska potencjalny przeciwnik likwiduje w minut 15 czy ile trzeba by załoga pobrała rakiety wyjechała na pozycję i wystrzeliła iskndety i inne rakiety pomijam fakt że mi35 może zlikwidować nasze waZne ośrodki z mi17 ka52 i mi28 ...do czego nam F35 moim zdaniem do uderzenia wyprzedzającego...a to się zagłada kraju a może i narodu...f35 po wystrzeleniu rakiet różnego typu nie ma sensu wysyłać bo my już przegraliśmy jeśli chodzi o wymianę ciosów...pomoc zachodu...może będzie może nie będzie...a w 24 nie będzie pomocy czy 48 h a tyle wystarczy by się zachód dogadał na zawieszenie. Zresztą nikt normalny kraju z rakietą sarmat nie ruszy...także F35 to chybiony pomysł dla nas

Starszy po sześćdziesiątce....
niedziela, 26 lipca 2020, 22:59

Brawo..!

czwartek, 23 lipca 2020, 19:58

A od kiedy Niemiec to przyjaciel ?

spoko
piątek, 31 lipca 2020, 21:33

Od czasu kiedy tam Amerykanie maja swoje bazy

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 23:58

raczej od kiedy amerykanie im kaganiec założyli

kukurydza
czwartek, 23 lipca 2020, 14:26

jak ja lubię fantazjujących nastolatków - są strasznie kjutni z tymi ich wybujałymi fantazjami z gier komputerowych a'la Fallout. Oczywiście że na wojnę totalną, to najlepiej zlikwidować armię, bo przecież jak spadną bomby to wszystko będzie świecić, przetrwają karaluchy... ale w PRAKTYCE to ruscy spuszczali atomówki na całe dywizje krasnoarmiejców w ramach ćwiczeń w Semipałatyńsku, i wielu weteranów wciąż żyje, a sprzęt jakoś działał... o to im zresztą chodziło, o fakty, a nie smęcenie nastolatków o apokalipsie. Sęk w tym, że wojny, jak widać choćby na przykładzie Ukrainy, nie toczy się atomówkami, nie ma żadnej "wymiany ciosów" o której smęcą w grach komputerowych i filmach katastroficznych... za to realne lotnictwo, i gotowi do działań, wyszkoleni żołnierze, liczą się jak najbardziej. Ukraińcy ponosili kolosalne straty, bo "papierowe" dywizje nie były niekiedy w stanie wyjść z regionów stacjonowania nawet kompletnym batalionem, a jak już poogarniali tych co jako tako byli gotowi, to wysyłali w forsowne marsze bez ubezpieczenia, a bandy dywersyjne blokowały przemarsze na drogach i naprowadzały ogień artylerii... zaś obecność OPL od początku wyłączyła ukraińskie lotnictwo.

gnago
sobota, 1 sierpnia 2020, 11:22

Forsa , forsa i brak sprzedajnych elit się liczy. A ostatnie dekady to pokaz braku woli łżepolskich elit

Kajagogo
czwartek, 23 lipca 2020, 11:04

A dlaczego to wschód uważa się za wrogów?? W historii Polski zagrożenie praktycznie zawsze przychodziło z zachodu. Aż tak jesteśmy zaślepieni pokojem? Przypomnijcie sobie, jak niemcy podczas wojny upodlili swoje człowieczeństwo dla malarza.

sobota, 1 sierpnia 2020, 17:46

Fakt, to zachód zawsze nam (zachodniej Słowiańszczyznie) stwarzał zagrożenie egzystencjonalne (czy to Panstwo Franków w czasach przedchreścijańskich, Swiete Cesarstwo Rzymskie, Zakon Krzyżacki, Branderbugczycy, Szwedzi, Habsburgowie, Prusacy, Niemcy Hitlera) czy bezpośrednio czy przejmując władze nad wschodnimi Słowianami ( Waregowie na Rusią Kijowską, Katarzyna 2 nad Rosja carską) i trzeba to tym zawsze pamietać. Nawet dziś jesteśmy świadkami niekończącego się romansu DE + FR. I nawet jesli w chwili obecnej fizyczne/kinetyczne zagrożenie jest na wschodzie Niemcy zawsze pozostana gotowi by przyjsc z "bratnia pomocą" z zachodu w razie gdyby sytuacja tego wymagała. Ani jedni a drudzy sami nas nie pokonają ale jak pokazuje historia od grubo ponad tysiąca lat ich sojusz przeciw środkowi Europy jest ponadczasowy i odnawialny w razie potrzeby. Wniosek? 3/4 wysiłków na wschód i 1/4 zostaje nad Odrą w razie gdyby Germański żywioł chciał nieproszony przybyć z "pomocą". Historia uczy. P.S. Wróg mojego wroga jest moim przyjacielem - na zachodzie anty DE sojusz z US UK a na wschodzie - anty FR bliski kontakt z ChRLD nawet jeśli US to nie wsmak (oni z Ruskimi tez gadaja jak potrzebuja).

gnago
sobota, 1 sierpnia 2020, 11:26

Doprawdy źle zna? Kto był faktycznym inspiratorem planowanych i rzeczywistych rozbiorów Polski . Po kolei Cesarstwo rzeszy z Rusią kijowską , Szwecja z Rakoczym i Chmielem i Prusy jako te co skutecznie plany przeprowadziła

spoko
piątek, 31 lipca 2020, 21:40

Kajagogo \W historii Polski zagrożenie praktycznie zawsze przychodziło z zachodu\ Ty tak na powaznie? Czy moze jaja sobie robisz z Histori?

laik
czwartek, 23 lipca 2020, 13:38

Chyba jednak nie znasz historii Polski..

diego
czwartek, 23 lipca 2020, 11:02

Najlepsza lokalizacja byłaby w centrum kraju. Może przebudowa lotniska w Łęczycy?

Kaczor
czwartek, 23 lipca 2020, 10:31

Wojewoda zachodniopomorski wybrał już firmę budowlaną Ta,sama co spartoliła S6

hajka zwalec
sobota, 25 lipca 2020, 12:30

może gęblewicz ma we firmie KOleżkę ze żłobka ?

BUBA
czwartek, 23 lipca 2020, 10:12

Baza F-35 powinna być tak umieszczona by jej "plecy" kryła Luftwaffe ze względu na zakup przestarzałego Patriota. Im bliżej Niemiec tym bezpieczniej. TVLS powstanie wcześniej niż Tarcza Polski, będzie bardziej rozwinięty na wcześniejszych etapach rozwoju więc trzeba korzystać z umocnień sąsiada............................ ...................................................................................................................................................................................... Optymalnie to było by w Goleniowie by przestrzeń nad lotniskiem objął TVLS.................................................

hajka zwalec
sobota, 25 lipca 2020, 12:31

To ruscy najpierw zamkną nord stream a potem zaatakują niemcy ?

BUBA
sobota, 25 lipca 2020, 23:17

A czym zaatakujesz Nord Stream i po co? Europa Zachodnia będzie mocniej broniła Nord Stream niż Polski....................................................................................................................................................................

Davien
czwartek, 23 lipca 2020, 21:09

Taak, biorąc pod uwagę ze nasze Patrioty będa lepszę od tLVS to pofantazjuj jeszcze:)) TLVS ma byc najwczesneij w2030r i to w Neimczech wiec panei BUBA....

BUBA
piątek, 24 lipca 2020, 10:23

W czym lepsze? W prowadzeniu ognia w zakresie 90 stopni dla jednego radiolokatora AN/MPQ-65 kontra 360 stopni dla MFCR? Trzeba dwóch radiolokatorów by zabezpieczyć takie lotnisko a gołe plecy Patriota PAC-3 zabezpiecza wtedy MEDS Luftwaffe...................................................................... .......................................................................................................................................................................

Davien
sobota, 25 lipca 2020, 10:29

BUBA Po pierwsze przy nawet zwykłym PAC-3+ mamy stałe 240 stopni pokrycia a nie 90 jak zmyslasz, po drugie każda bateria PAC3+ ma dwa radary AN/MPQ-65 dzialające w stozku 120 stopni kazdy, po trzecie atak od tyłu jest praktycznie nierealny bo niby jak? A po czwarte Patriot NG ma radar o stałym pokryciu 360 stopni. Nie mówiąc już o znacznei lepszych pociskach dla Patriota niz ma TLVS:)

BUBA
sobota, 25 lipca 2020, 23:15

Patriot NG - pokaż zdjęcia:)............................................................................................. ............................................................................................................................................. Zakres obserwacji AN/MPQ-65 to 120 st, zakres naprowadzania to 90 st............... .............................................................................................................................................

Navigator
czwartek, 23 lipca 2020, 10:01

Świdwin pasuje do suczek ale poza tym to stary rozkład pasa startowego F35 używa Nowego wzornictwa naziemnego Halooooooo MON

OptymistaPl
czwartek, 23 lipca 2020, 09:53

Pewnie będzie tak że 1 eskadra F16 z Krzesin zostanie przebazowana do Świdwina, druga eskadra F16 zostanie przebazowana do Mińska Mazowieckiego, a w ich miejsce w Krzesinach i Łasku będą F35. A Malbork będzie bazą dla przyszłych dronów....Choć osobiście uważam, że i Mińsk Mazowiecki powinien być bazą dronów, a baza dla drugiej eskadry F35 powinna być zbudowana od zera na Dolnym Śląsku lub Opolszczyźnie (możliwie najdalej od Kaliningradu i morza).

Inspektor Łysiak
czwartek, 23 lipca 2020, 09:51

Za 21 mln pln to sie nic nie zrobi FARSA A,CO DOPIERO F35 Ale widać ze INSPEKTORAT WSPARCIA juz,działa

vvv
czwartek, 23 lipca 2020, 09:08

jak zwykle kwik osob ktore nie mają pojęcia o takim zwrocie jak "głebia operacyjna" szczegolnie ze nasze f-35 maja latać na maksymalnym zasięgu uzbrojenia i nie wlatywać nad kalingrad z ich systemami opl. F-35 są sieciocentryczne i będa wpięte w Wislę i pewnie docelowo w Narew wiec będą otrzymywać informację o celach od radarów naziemnych same pozostając niewykryte i w przypadku poderwania się mysliwcow z kalingradu lub lecących znad Białorusi czy Bałtyku ruszą na konfrontację i odpalenie aim-120 z dystansu ~100km i powrót do bazy na przezbrojenie w kolejne 6 aim-120/samolot. stacjonowanie homara, f-35 w dystansie 50-100km od granicy to najgłupsza rzecz jaka mozna zrobić i dlatego takie systemy powinny byc na zachodzie.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 23 lipca 2020, 06:44

Sprawa jest prosta F-35 wejdzie za Su-22 i będzie tam bazować gdzie jest teraz Su.

Tadziu
czwartek, 23 lipca 2020, 11:42

Grzesiu ale suczki nie potrzebuja klimy

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 28 lipca 2020, 17:50

Ale piloci potrzebują

kukurydza
środa, 22 lipca 2020, 22:33

Z geostrategicznego punktu widzenia, Malbork jest to zaorania/traktowania jako lotnisko czasu pokoju/rezerwowe - bo jest w zasięgu nawet tradycyjnej artylerii z OK. Łask, z miejscem na dwie eskadry i już gotową infrastrukturą, do tego położony najdalej ze wszystkich baz od granic, powinien dostać F35... a jego dwie eskadry F16 powinny trafić do Mińska Mazowieckiego i do Świdwina właśnie. Pytanie, czy nie wartoby poszukać miejsca na południu/zachodzie - Legnica? Na zastąpienie MM.

say69mat
czwartek, 23 lipca 2020, 09:14

Co my tu mamy: Kopaniewo, Borsk, Konarzyny, Wicko Morskie, Stawnik, Makowice, Kluczewo, Wilkoszyce, Piła, Broczyno, Zegrze Pomorskie. Tak ad hoc, w efekcie pobieżnej analizy Google Maps, lokalizacje lotnisk i lądowisk przystosowanych do wykorzystania przez samoloty lotnictwa wojskowego w obszarze północno zachodniej Polski. Jedyna ich wada to położenie, są to typowe 'zielone lotniska'. Położone z dala od infrastruktury cywilnej i przestrzeni miejskich. I - paradoksalnie - jest to ich największa zaleta.

kukurydza
czwartek, 23 lipca 2020, 14:34

Czasy gdy lotniskiem mógł być kawałek twardego asfaltu, bezpowrotnie minęły - jeżeli chodzi ci o lokalizację STAŁEJ bazy.

czwartek, 23 lipca 2020, 01:20

Od kiedy łask ma 2 eskadry?

kukurydza
czwartek, 23 lipca 2020, 14:36

Od zawsze? Dwie eskadry F16 stacjonują w Łasku, w 32 BLT, pojedyncza w Poznaniu na Krzesinach, w 31 BLT.

widi243
środa, 29 lipca 2020, 22:01

od nigdy! Dwie eskadry stacjonują w Poznaniu, a jedna w Łasku

Xxx
piątek, 24 lipca 2020, 12:54

Dobry jesteś z taką wiedzą 2 w Łasku :)

Klm
środa, 22 lipca 2020, 21:57

Jak zwykle wschód zaorać i zakopać, całe wojsko najlepiej przenieść za Wisłę.

Wkurzony
czwartek, 23 lipca 2020, 10:52

ZŁO ciągle szczuje do wojny z Rosją choć Rosja NIGDY na Polskę nie napadła i nigdy Polski nie okupowała

Yaro62
piątek, 24 lipca 2020, 08:20

Coś w tym jest. I nie tylko fakty, że rok 1920 i 1939 to wojny nie z Moskwą lecz Sowietami, które ją podbiły. Podobnie podział świata po 1945r. ustalony przez USA i Sowiety, przy udziale Brytoli. Tak naprawdę to USA sfinansowały pogrom Niemiec. I przejęły hegemonię. A Europa, cóż... Lecz pojawiły się Chiny. Ni z gruszki ni z pietruszki.

czwartek, 23 lipca 2020, 20:08

To Piłsudzki pewnie Turków pod Wiedniem zatrzymał a 17.09.39 to przyszli nam w pomocą ? O trzech rozbiórce nie wspomnę

Yaro62
piątek, 24 lipca 2020, 07:53

Wg mnie, od zawsze agresję na I czy II RP organizował zachód. Centrum, finanse w Londynie, planowanie - Prusy - Berlin, wykonawawca Moskwa - Rosja. Ta ostatnia jest zwasalizowana przynajmniej od XVIw. Do końca sowietów w Moskwie była luksuaowa

wert
piątek, 7 sierpnia 2020, 23:53

dobrze się czujesz w tym urojonym świecie? Czy może lobotomia za daleko poszła?

Wściekły
czwartek, 23 lipca 2020, 13:56

Nie... 1919-20 to kosmici? 1939 - krasnoludki? 1945-89 to skrzaty?

Nikt
czwartek, 23 lipca 2020, 10:47

Lepiej, żeby bazy były w zasięfu artylerii wroga, co by mogło sie stać złego...

Memento
czwartek, 23 lipca 2020, 09:09

skoro cały wschód głosował na dudę, to pokazali, że zasługują na całkowite zaoranie :)

czwartek, 23 lipca 2020, 20:10

Co plujesz ? Niezależnie od poglądów politycznych jesteśmy rodakami . Żeby było jasne ostatni raz na wyborach byłem 20 lat temu .

Tomek pl
czwartek, 23 lipca 2020, 07:58

A to chcesz miliardy dolarów wyżucić w błoto. Na zachodzie będą miały szansę wystartować. Na wschodzie od Wisły powinniśmy mieć 2 dywizje i zero lotnictwa i koniecznie Narew do ich ochrony

czwartek, 23 lipca 2020, 07:55

Rosjanie swego czasu przenieśli na zachód.

vvv
czwartek, 23 lipca 2020, 14:12

tak ale w momencie zakupu jassm Rosjanie przesunęli bazy lotnicze wgłąb Białorusi :) u nas za to homar w dystansie 50km od granicy i pewnie jeszcze f-35 tak 30km od granicy aby mozna bylo je ostrzelac z bm-21

Roman
piątek, 24 lipca 2020, 12:46

Przynajmniej jak dotąd gdy na Białorusi rządzi Łukaszenko nie ma tam żadnych rosyjskich baz lotniczych. Rosjanie zabiegali o lokalizację takowej w Baranowiczach ale Łukaszenko nie zgodził się. Jedyne działające i obsługiwane przez Rosjan wojskowe instalacje na Białorusi to radar pozahoryzontalny i stacja radiowa bardzo niskiej częstotliwości do łączności z okrętami podwodnymi.

Eckard Cain
czwartek, 23 lipca 2020, 03:25

Szczerze mówiąc to tak - każda instalacja stała na wschód od Wisły i na północ od Lublina będzie zniszczona w pierwszych godzinach W. Najlepiej faktycznie byłoby zostawić tam tylko jednostki lekkie/osłonowe a odwody trzymać w rozsądnym miejscu. No ale z przyczyn budżetowych i politycznych tak się nie da...

Wawiak
czwartek, 23 lipca 2020, 00:44

To może mieszkańców też? Po chorobę oni w ogóle płacą podatki w takim układzie, skoro nikt nie ma ich bronić? Typowo platfusiane myślenie: Polska jako bufor dla Niemiec.

fryz5
czwartek, 23 lipca 2020, 12:56

Nie ma co się obrażać, są rodzaje sił zbrojnych co potrzebują spokojnego miejsca na odtworzenie zdolności bojowej i to jest np. lotnictwo, a odległości to nie problem. Na wschodzie natomiast powinna być najsilniejsza dywizja co jak żelazna pięść nie pozwoli wrogowi na wejście na ziemie RP.

Wawiak
czwartek, 23 lipca 2020, 15:36

Jak najbardziej. Mimo, że mieszkam na zachodnim brzegu Wisły, nie wyobrażam sobie zostawienia części kraju - a mam wrażenie, że niektórzy wychodza z założenia, że tej części nie ma co bronić, tylko od razu skupić się na linii Wisły. Czym innym dla mnie jest przewidywanie, że obrona tak może się potoczyć i opracowanie planu takiego rozwoju sytuacji, czym innym traktowanie części terytorium - wraz z mieszkającymi tam obywatelami Polski - jako części, która de facto nie będzie broniona.

jajko
czwartek, 23 lipca 2020, 12:19

ok czyli lepiej poprostu przegrac wojne ale za to z "podniesiona glowa'' miszcz strategii z pana panie wawiak

Wawiak
czwartek, 23 lipca 2020, 15:38

Powiedz ludziom na wschodzie, że płacą wprawdzie podatki, ale nikt nie zamierza ich bronić. Żeby było jasne: mieszkam w innej części kraju, więc teoretycznie mógłbym przyjąć, że to nie mój problem.

AntyPiS
czwartek, 23 lipca 2020, 11:28

Jeśli chcesz mieć armię do pierwszego, zmasowanego i skrytego uderzenia przeciwnika to proszę bardzo. Ale martwy żołnierz zniszczonym sprzętem cię nie obroni. Żeby walczyć trzeba przetrwać pierwsze uderzenie.

nfcids
czwartek, 23 lipca 2020, 11:10

to nie chodzi o żadne platfusiane myślenie, tylko o to by nie stracić tych wojsk w pierwszych godzinach wojny. Po co je przemieszczań na wschód, żeby zostały zniszczone w 15 minut?

Wawiak
czwartek, 23 lipca 2020, 14:16

Rosja nie jest w stanie pokryć ogniem 100% obszaru - a terenu łatwiej jest bronić, niż odbijać. No i jest OBOWIĄZEK obrony ludzi mieszkających na wschód od Wisły. Krótkie pytanie: JAK chcesz ich bronić, czy tez chcesz ich porzucić? - bo armia ma taki OBOWIĄZEK. Czy może powiesz tym ludziom: "sorry, macie pecha, nie ma sensu was bronić"? Może w takim układzie, skoro nie zamierzasz ich bronić, to chociaż zwolnisz ich z części podatków, bo jest rzeczą paskudną kazać ludziom płacić na kogoś, kto z zasady ma ich nie bronić.

vvv
czwartek, 23 lipca 2020, 14:15

mozesz pisac, tlumaczyc, wyjasniac ale i tak bedzie kwik ze ma byc na granicy :) potem kwik ze jak to 120mm mozdzierz ostrzelal f-35 albo zostaly zaorane przez buki o zasiegu 20km :D

Wawiak
czwartek, 23 lipca 2020, 20:35

Przecież nikt nie pisze, żeby robić lotnisko przy granicy...

Luke
środa, 22 lipca 2020, 21:26

Mysle ze dobry wybur bazy.

Adminek
czwartek, 23 lipca 2020, 08:42

Wybór

czwartek, 23 lipca 2020, 08:07

Jeszcze pomyśl o wyborze słownika, jak książki do szkoły będziesz kupował.

Tedi
środa, 22 lipca 2020, 21:19

Gdybanie przecież jak narazie to nic nie wiadomo. Moim zdaniem dla Mińska i Malborka najlepszym wyjściem były by 32 myśliwce dwu silnikowe. Dyslokacja w tych bazach F35 nie ma sensu. Już szybciej 32 F35 podzielą miedzy Krzesk a Łaskl. A F16 podziela na trzy pozostałe bazy po 16 sztuk.

Warrior
czwartek, 23 lipca 2020, 01:31

Myślisz że to takie proste? Potasować i już? A kto te samoloty będzie obsługiwał? Szkolenie techników na dany typ SP trwa kilka lat. To już nie te czasy, że przenosiło się ludzi z miasta do miasta. W Świdwinie pamiętają przenieniesienie SU22 z Powidza. 5 SŁOWNIE pięciu techników poszło za eskadrą.

Tomek pl
środa, 22 lipca 2020, 23:06

Nikt przy zdrowych zmysłach nie ulokuje f16 blok52 w Malborku. Chociaż był jeden minister co najlepsze leo 2a5 wysłał pod chmurke do Warszawy

gres
czwartek, 23 lipca 2020, 10:54

Odnośnie stanu zdrowia tegoż ministra pojawiało się szereg wątpliwości.

Tedi
czwartek, 23 lipca 2020, 09:45

To po prostu zlikwidują bazę w Malborku?

Pit
czwartek, 23 lipca 2020, 16:05

Nie, będą tam drony

Lee
środa, 22 lipca 2020, 20:54

Niejawne dla drogi którą widać z kosmosu! No brawo!

ciekawy
czwartek, 23 lipca 2020, 11:13

a czy myślisz, że ruskie migi czy su to wylatują z kretowisk zamaskowanych dodatkowo krzakami?

ktos
czwartek, 23 lipca 2020, 08:47

nie chodzi o lokalizacje ale parametry drogi. Np jej wytrzymalosc. JEzeli wynosi nie 40 ton ale np 200ton to daje do myslenia nie prawdaz?

A1amo73
środa, 22 lipca 2020, 20:47

Czyli co ?, 22 i 23 blt po Migach do zamknięcia ? ...

say69mat
czwartek, 23 lipca 2020, 10:37

Niekoniecznie, garnizony opl/opr. Plus bazy lotnictwa taktycznego opartego o pionowzloty.

fakir
środa, 22 lipca 2020, 20:20

Według mnie F35 powinny stacjonować w Krzesinach. Świdwin i Łask oskrzydlałyby F35 od strony wschodniej i północnej. Dane z sensorów F35 przekazywane byłyby do F16 które byłyby koniami startującymi z uzbrojeniem do eliminacji ruskiego szrotu z poza jego zasięgu. Do tego dane do rakiet naziemnych. Plusem jest też bliskość Powidza jako zapasowego lotniska, a tam siedzą żołnierze murici ze sprzętem.

Wkurzony
czwartek, 23 lipca 2020, 10:54

Ludzie, ZŁO ciągle szczuje do wojny z Rosją choć Rosja NIGDY na Polskę nie napadła i nigdy Polski nie okupowała

Sowa bez przyjaciół
czwartek, 23 lipca 2020, 13:56

A u Was w Rosji myślicie, że w polskich szkołach nie uczą o rozbiorach i okupacji od 1939r do 1993/ Czy może ty nie uważałeś na lekcjach i piszesz takie głupoty?

say69mat
czwartek, 23 lipca 2020, 10:52

Jest kilka lokalizacji postsowieckich lotnisk na zachodniej ścianie Polski. Dysponują niezbędną infrastrukturą, którą można zaadaptować do potrzeb F35. Jedyny mankament, są to typowe zielone garnizony, w oddaleniu od cywilnej infrastruktury miejskiej.

Hiho
środa, 22 lipca 2020, 20:07

Aaa, czyli maja bronić Berlina...

Pamiętliwy
czwartek, 23 lipca 2020, 09:05

No to się wypowiedzieli w komentarzach towarzysze z Rosji jak zawsze można nich liczyć. Jak tam idzie produkcja i sprzedaż SU-57 bo coś cisza w temacie a my już rychtujemy bazę pod F-35. Nie dziwię się że boli no ale zawsze macie ziemniaki i bimber pamiętajcie..

Zapytajnik
czwartek, 23 lipca 2020, 12:35

Jak zwykle, krytyka głupiej decyzji i fanklub daviena odpala kartę o rosyjskich trollach. Jacy wy jesteście prostomyślowi, jak chłopy z pola.

ktos
czwartek, 23 lipca 2020, 08:48

A jakby byly w Legnicy to by Pragi bronily, a jak kolo Lublina to by bronily Ukrainy? Idac twoim tokiem myslenia zbudujmy lotnisko na granicy z Rosja.

Democracy Now
środa, 22 lipca 2020, 18:21

Ciekawi mnie jaką obronę przeciwlotniczą przed pociskami Iskander zapewnią samolotom F-35 A. One w czasie konfliktu nawet by nie wystartowały, niestety zamiast wersji B pionowego startu i lądowania i rozsiania samolotów po kraju po prostu znowu byle jakość

zeus89
czwartek, 23 lipca 2020, 08:25

Masakra człowieku. Nie istnieje F-35 w wersji pionowego startu. Tylko krótkiego startu i pionowego lądowania. Wersja ta ma znacznie słabsze resursy i jest po prostu bardziej wadliwa od F-35A, a przy tym droższa.

Tomek pl
środa, 22 lipca 2020, 23:10

Przecież f35b ma gorsze możliwości od f35a to po co nam one skoro nie planujemy narazie budowy wyspy czy śmigłowcowca

ze swiata
środa, 22 lipca 2020, 22:46

Belgia wybuduje dla swoich F35 system podziemnych hangarów (bunkrów), w których te samoloty przetrwają pierwsze uderzenie wroga

Tomek pl
czwartek, 23 lipca 2020, 11:40

To jest jakiś pomysł

wza
czwartek, 23 lipca 2020, 09:47

Ciekawe czemu Szwajcarzy zrezygnowali z fortyfikacji stałych, nawet tych całkiem świeżych, np. bloków bojowych z automatycznymi moździerzami?

Juliusz Cezar
środa, 22 lipca 2020, 17:58

No to już Ruscy wiedzą, w co mają w razie czego strzelać żeby nas uziemić :) Normalnie przygotowane do wojny państwo takie rzeczy załatwia po cichu, żeby nie było wiadomo skąd wylecą maszyny. No ale nie w narodach żyjących na martyrologii.

Baba Jaga
czwartek, 23 lipca 2020, 09:31

Ty poważnie sądzisz, że da się ukryć miejsce bazowania samolotów? W gęsto zaludnionej Europie, w dobie satelitów? No może i się da, pod warunkiem, że zbudujesz bunkry, przewieziesz tam samoloty w nocy (w częściach) i aż do wojny nigdy ich stamtąd nie ruszysz...

ktos
czwartek, 23 lipca 2020, 08:49

ty powaznie sadzisz ze Rosjanie nie zauwaza rozbudowy lotniska w Polsce? Pomijam satelity ale tez zwyklych agentow ktorych na bank jest troche w kraju.

podzielicrosje
czwartek, 23 lipca 2020, 07:54

Sprzeczność w komentarzu, Ruscy też żyją na martyrologii a wszystko utajniają.

Fort
środa, 22 lipca 2020, 23:07

Niby co? Budowę jedynego w kraju lotniska dla f35? I twoim zdaniem Rosjanie nie dowiedzieli by się gdzie je trzymamy, gdy byśmy już je mieli? Dobrze się czujesz?

Jan
środa, 22 lipca 2020, 22:56

Bez tego nigdy by jej nie znaleźli... Słyszałeś o satelitach?

As
środa, 22 lipca 2020, 17:50

Wygra jakaś firma z Rosyjskim kapitałem ?

codybancks
środa, 22 lipca 2020, 17:39

Jedna baza to trochę mało, Kilka rakiet i nie mamy bazy i samolotów!? Ta baza obsługiwała by, północno zachodni rejon Polski , a druga powinna być, gdzieś w rejonie Łodzi i pokrywać wschód i południe !!??

Wkurzony
czwartek, 23 lipca 2020, 10:51

ZŁO ciągle szczuje do wojny z Rosją choć... Rosja NIGDY na Polskę nie napadła i nigdy Polski nie okupowała

czytelnik D24
poniedziałek, 27 lipca 2020, 11:05

17 września 1939. Coś ci mówi ta data?

ze swiata
środa, 22 lipca 2020, 17:19

Jestem laikiem, ale wydawało mi się, ze baza dla F35 powinna być gdzieś na Dolnym Śląsku, jak najdalej od rosyjskich wyrzutni rakietowych, tak na ladzie jak i na morzu?

Maciek
czwartek, 23 lipca 2020, 10:27

Świdwin jest wystarczająco daleko od morza. Raczej nieprawdopodobne żeby sowietom udało się odpalić rakiety z morzaw odległości, która uniemożliwi przeciwdziałanie. Świdwin to niezła lokalizacja, bo f35 stamtąd mogą bez trudu operować aż do Mińska (białoruskiego). Poza tym tam jest ponad 40 schronów dla samolotów, nie trzeba budować nowych.

OptymistaPl
środa, 22 lipca 2020, 23:20

Popieram w 100%. Potrzebne 2 nowe bazy dla 2 eskadr F35- jedna np na Dolnym Śląsku, druga na Opolszczyźnie. A Świdwin, Mińsk Mazowiecki czy Malbork jako lotniska zapasowe

Tweets Defence24