Reklama

Siły zbrojne

„Wojskowe samoloty odrzutowe wracają do PZL w Mielcu”

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

W rozmowie z Defence24.pl prezes PZL Mielec, Janusz Zakręcki, podkreślił że trwają już prace mające na celu przygotowanie do rozpoczęcia produkcji komponentów dla nowo produkowanych myśliwców F-16.

Koncern Lockheed Martin ogłosił dziś, że elementy wszystkich nowo produkowanych myśliwców F-16 będą powstawać w należących do niego zakładach PZL Mielec. Redakcja Defence24.pl poprosiła o komentarz prezesa spółki, Janusza Zakręckiego.

Rozpoczęcie produkcji dużych struktur samolotu F-16 to kolejny ważny kamień milowy w rozwoju PZL Mielec i dywersyfikacji naszej produkcji. W ramach tego programu od 2022 roku będziemy produkować strukturę tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich produkowanych myśliwców F-16. Następnie struktury będą wysyłane do Greenville w Południowej Karolinie, gdzie znajduje się końcowa linia montażowa F-16

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec

Prezes Zakręcki zaznaczył, że trwają już przygotowania do uruchomienia nowej produkcji. Dodał, że w jej trakcie będzie między innymi wykorzystywana zmodernizowana infrastruktura, która wcześniej była używana do produkcji prototypów ostatniego samolotu odrzutowego, jaki powstawał w Mielcu, czyli szkolno-bojowych I-22 Iryda.

Prace wdrożeniowe i przygotowawcze do uruchomienia są w toku. Na potrzeby uruchomienia produkcji F-16 zmodernizowaliśmy część dawnej hali, na której były produkowane prototypy szkolno – bojowych samolotów odrzutowych  I-22 Iryda. To 8 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni produkcyjnej i biurowej. Już wkrótce staną na niej przyrządy produkcyjne, tak by w 2023 rozpocząć pierwsze dostawy struktur z PZL. Można powiedzieć, że dzięki tej produkcji wojskowe samoloty odrzutowce wracają do Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu

Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec

Obecnie PZL Mielec są ważną częścią łańcucha dostaw Sikorsky i Lockheed Martina, a ponadto oferują śmigłowce S-70i Black Hawk, przeznaczone nie tylko dla wojska, ale i dla służb mundurowych oraz ratowniczych. Niedawno PZL Mielec otrzymały kontrakt na ratownicze Black Hawki dla Rumunii, oferta spółki zwyciężyła w postępowaniu konkurencyjnym. PZL Mielec dostarcza także samoloty M28, będące również bazą dla oferowanego amerykańskim siłom specjalnym przez firmę Sierra Nevada MC-145B Coyote.

Nowo produkowane myśliwce F-16 są ważną częścią oferty koncernu Lockheed Martin. Na ich zakup zdecydowały się m.in. Bahrajn, Słowacja czy Bułgaria, a także Maroko i Tajwan. O ich pozyskanie wnioskuje również Turcja. Są one dostarczane w wersji F-16 Block 70/72 (oznaczanej też F-16V), wyróżniającej się m.in. nowymi elementami awioniki i systemami komputerowymi, wyposażonej też w radar AN/APG-83 z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA. Do podobnego standardu przynajmniej część ze swoich flot modernizują Maroko i Tajwan (równolegle z zakupami nowych maszyn), a także między innymi Grecja. Zbliżone zdolności ma otrzymać również ponad 130 KF-16 Republiki Korei.

Reklama

Komentarze (23)

  1. Wuc Naczelny

    Jakie odrzutowce? Silnik odrzutowy to sobie mogą na obrazakach pooglądać.

  2. Zawisza_Zielony

    I to pokazuje, że z Jankesami trzeba normalnie rozmawiać i targować się, było się nie zachwycać F35, którego możliwości i tak w pełni nie jesteśmy obsłużyć i iść w modernizację F16/52 oraz dokupienie F16/70. Mielibyśmy ujednoliconą flotę, ujednolicone szkolenie, serwis, specjalizacje techniczne i być może dodatkowy bonu w Mielcu a tak będziemy mieli defiladę.

    1. Dzidek

      Prawda. Szkoda, że Ci co podejmują nie rozsądne decyzje o tym nie pomyślą.

  3. HUSKY

    Brawo! Tak trzymać. To dopiero początek .....

    1. alik

      Poczatek czego? Moga budowac sobie hypersoniczny SR 72 i tak to nic nie znaczy dla Polskiego przemyslu lub nauki.

    2. Davien

      To niby gdzie wg ciebie znajduje się PZL Mielec i kto w nim pracuje?

  4. asdf

    czy to przyczynek pod zakup w przyszlosci tych przestarzalych juz dzis mysliwcow?

    1. co w nich przestarzałego?

    2. Gnom

      Całkiem jeszcze żwawe jak na staruszki. Dopóki nie nastąpi znaczący skok napędu i pułapu (czytaj nie pojawi się cud typu MiG-41) to w zupełności wystarczające samoloty nawet w konflikcie z nowoczesnym i silnym przeciwnikiem.

    3. Szajs

      Ale artykuł jest o F-16 a nie o rosyjskim szajsie..

  5. Hoze

    Zaproszenie do kupienia F16V?

    1. BUBA

      Przydalo by sie kilka. Obecne nasze F16 sa juz na polmetku ...

    2. luka

      V to pakiet modernizacyjny dla starszych modeli eF'ów, jak już to "kupić" można F-16 block 70/72

  6. Zbuta

    szkoda, że ta produkcja nie trafiła do Polski w ramach offsetu przy zakupie F16.

    1. ktos

      a jaka to roznica jest? Jest w Polsce? Beda podatki szly do Polski? Polacy beda mieli prace?

    2. tytryutyiuyiuoiuo

      Za mały zakup, gdybyśmy kupili ze 300 sztuk to pewnie moglibyśmy to wynegocjować.

    3. Extern

      Offsetem było kupienie od nas za nasze własne pieniądze naszej fabryki samolotów. Czyli w skrócie. Daliśmy Mielec Amerykanom za darmo.

  7. dropik

    tradycyjne polskie jęczenie : to nie polski zakład tylko zagraniczny, bo polski to państwowy , do którego trzeba dopłać dziesiątki milionów rocznie w postaci ukrytych dotacji czy kupowania zbędnego/drogiego sprzętu.

  8. hihi

    hehehe ,a może jednak kupimy pakistańskiego Jf-17 Thunder w wersji z zachodnim silnikiem i awioniką. Jak zapewniają Pakistańczycy oferuje 80% możliwości F-16 za jedną trzecią jego ceny. Po mojemu naprawdę warto się zastanowić. Oszczędzone pieniądze można wydać na inne kosztowne programy zbrojeniowe.

    1. ja

      80 % mozliwosci? takie bajki to tylko w "erze", nie wspominajac ze silnik i awionika to 80 % ceny mysliwca, wiec jak chcesz aby byla za 1/3?

    2. Amram

      Nic takiego się nie stanie wbrew plotkom kolportowanym. Zakup tak poważny, takiego uzbrojenia, za tak poważną kasę to wybór polityczny. I dobrze.

    3. dropik

      Normalnie, Pakistan dopłaci ;)

  9. hgd

    Bardzo dobra wiadomość dla polskiego przemysłu, a trole w lament, że: a to to nie polskie, a to tylko elementy struktury, a to bo dzisiaj mi się do roboty nie chce. Ogarnijcie się ludzie.

  10. Ślązak

    Modernizacja naszych F-16C/D do standardu F-16V to najważniejsza sprawa po zakupie F-35, jest jeszcze kwestia dodatkowej eskadry nowych F-16 dla naszego lotnictwa.

    1. Ja tam bym poszedł już w F15 w zamian za MiG 29

    2. Ślązak

      F-15E to był najlepszy wybór na początku wieku ( tylko moim zdaniem), dziś Siły Zbrojne potrzebują prawie wszystkiego, to ekonomia zmusza nas do wyboru F-16V czy bojowy Master.

    3. Gnom

      Na początek idź po rozum do głowy i pomyśl czy warto wprowadzać kolejny typ SP do SZ RP.

  11. korektor

    Zagraniczne samoloty wracają do zagranicznej fabryki

    1. Amram

      Dokładnie :/

    2. xXx

      Z Polskimi pracownikami, dostającymi wypłaty w Polsce i podwykonawcami płacącymi podatki w Polsce.

    3. Gnom

      Spójrz na to z innej strony. Znane zagraniczne samoloty będą produkowane częściowo w Polsce, gdyż polski zakład produkcyjny (choć należący do zagranicznego koncernu) został włączony w łańcuch produkcyjny owego samolotu. To oznacza między innymi, że spełnia wymagane standardy a miejsce produkcji uznano za bezpieczne ekonomicznie i terytorialnie. Nie jedna fabryka na świcie należąca lub kontrolowana przez LM (a wierz mi jest ich sporo) tego by chciała. Wybrano Mielec, zatem jest to rodzaj wyróżnienia.

  12. krzysztof

    Znowu ten lament wiecznych malkontentów. Co by tu jeszcze zrobić zeby dowalić Polsce. Przecież to dobrze ze części do F16 będą produkowane w Polsce. W czym tym razem macie problem? Co za naród. Czemu tym razem narzekacie, co?

  13. Edmund

    Wybrzydzacie. Zatrudniają i dają prace dla tysięcy pracowników w Polsce. Ci pracownicy mogą podnieść swoje kompetencje, mają zarobki na utrzymanie swoich rodzin. Płacone są podatki w Polsce. Firma LM lobbowała za przystąpieniem Polski do NATO i dziś lobbuje za największą możliwą ochroną amerykańską dla Polski. Systematycznie zwiększa się ilość inwestycji służących bezpieczeństwu Polski.

  14. Xzibit

    A kiedy nasze starzejące się Fy będą zmodernizowane do wersji V i kiedy dokupienie nowych ??

    1. Amram

      Eee tam. Będą latać jeszcze 20 lat a potem się zrobi protokół zniszczenia...

    2. War

      Nigdy. Nikt do tego nie ma glowy. Za 50 lat ciagle beda lataly w tej wersji jska mamy. Ewentualnie zmieni sie malowanie tak jak w MIG29.

  15. Kamyl

    To zaskakujące że linia do produkcji Irydy nadal istnieje!!! Myślałem że poszła na żyletki ja samoloty! Co do produkcji elementów do F 16 ciężko tu mówić o jakimś postępie skoro montaż końcowy i tak odbywa się w USA.

    1. Józek

      Sztuka czytania ze zrozumieniem. Hala produkcyjna to nie linia produkcyjna. Postawią nowe linie produkcyjne.

    2. Edda

      Tak. Dla ciebie spevjalie amerykanie rozpoczna produkcje PZL P11c abys mogl piac z zachwytu na forum. Przeciez wiadomo ze F16 to nieudana kopia Irydy. Najlrpszego samolotu w galaktyce uwalonego przez UE. Tak samo jak cxolg Goryl to wzor dla Abramsa. Tez uwalony. My to mamy pecha. Otoczeni ptzez zly uklad sil.

  16. Monika

    Super. Zaczniemy produkować podkładki.

    1. Extern

      Raczej elementy struktury płatowca. Dobra nowina, pierwszy raz od 20 lat w Polsce znowu będą powstawały samoloty odrzutowe. Na razie tylko ich kawałki. Może kiedyś nawet i wszystkie blachy. Oczywiście nie da się tego porównać do samodzielnego zaprojektowania samolotu i jego wykonania pod klucz, co potrafiła i biedna Sanacja i zapyziały PRL, a na co nie potrafi zdobyć się kraj przeżywający swój "złoty okres rozwoju", ale dobre i to.

    2. Józek

      Kolejne trucie o niczym. Bo fakty kolegi Externa nie interesują. Kasa i dostęp do technologii plus wielkość rynku wewnętrznego. Dziś w Europie samoloty bojowe "narodowe" buduje tylko Francja, reszta to grupy międzynarodowe. I oczywiście Szwedzi, ale to ich ostatni samodzielny samolot. Samoloty cywilne Airbuse konsorcjum międzynarodowe, śmigłowce tak samo. Jedynym samodzielnym producentem śmigłowców w Europie jest Leonardo, który też następną generacje śmigłowców chce produkować razem z Airbusem. Nowy śmigłowiec wojskowy w Europie to też projekt międzynarodowy. Może zamiast bić pianę, zastanowiłbyś się dlaczego tak się dzieje. Dlaczego kraj dużo bogatszy niż Polska, mam tu na myśli Niemcy, nie ma swoich marek narodowych w lotnictwie.

    3. Rejtan

      Lata 20te to samoloty, które można było zaoprojektować w stodole i tam produkować. W PRL nie mieliśmy własnych samolotów odrzutowych poza Iskrą. Ale faktycznie produkowaliśmy własne silniki odrzutowe, rakiety Meteor, Syrenę ...

  17. editor

    To nie są polskie samoloty ani fabryki. PZL Mielec był polską fabryką, ponieważ należał do Polski. Teraz Mielec jest zagraniczną fabryką w Polsce budującą samoloty w oparciu o technologię i własność intelektualną, która nie należy do Polski. W inwestycjach zagranicznych nie ma nic złego, ale nazywanie ich polskimi to po prostu oszustwo. Podobno Polska po 1990 roku miała być krajem, w którym mówi się prawdę, w przeciwieństwie do kłamstw komunizmu, ale wydaje się, że kłamstwa w służbie propagandy trwają nadal.

  18. ad

    W PRL Polska miała przemysł, który był w stanie wyprodukować własny projekt. Dziś samolot taki jak Iryda byłby niemożliwy do zbudowania.

  19. gosc

    samoloty wroca do mielca,nie nasze samoloty i nie do naszego mielca.

    1. ccccccc

      Ale za to Lim czy Mi-2 Czajnik był najpolszy.

    2. Udo

      Ale zakłady nasze, to pewnie pewnie zakłady robiace rosomak na licencji są be. Są polskie to najeazniejsze

    3. alik

      Migi były produkowane na licencji w polskich fabrykach. Dziś nie ma licencji na budowę kompletnych samolotów i nie ma polskich fabryk.

  20. xered

    tylko kogo to ruch ? nasz czy amerykanow ? zaklad amerykski jak wiadomo. jesli my na to naciskalismy, czy ugralismy jakims innym zakupem, to moze oznaczac zakupy w przyszlosci f16. a przydaloby sie jeszcze ze 100/150 mysliwcow oprocz f35

  21. Wojmił

    Wciąż za mało "elementy" ale krok w dobrym kierunku bo te cwaniaki kupiły PZL Mielec za nasze pieniądze wydane na F-16, zniszczyły produkcję samolotów na rzecz montażu zubożonych wersji śmigłowca Black Hawk i czekali na wygraną w przetargu na kilkadziesiąt śmigłowców za grube miliardy tylko montowane w Polsce...

  22. 22

    Ale przecież ten zakład już nie należy do polskiego podatnika. Więc nie rozumiem tego optymistycznego tytułu artykułu. Właścicielem jest duży amerykański koncern zbrojeniowy, który z własnym majątkiem może robić co chce. Może zlecić produkcję. Może też zamknąć zakład jak nie będą się zgadzać słupki w excel.

    1. Jato

      Jeśli właścicel zakładu płaci w Polsce podatki, a płaci, to jest polskim podatnikiem. Każdy właściciel, również Polak, z "własnym majątkiem może robić co chce".

    2. Wojtek

      Jeśli płaci...

    3. Gosc

      Nalezy poczytac o fakturach na wlasnosci intelektualne, ktore zeruja te podatki!

  23. Monika1777777

    Powino być 144 czyli 9 eskadr Grecja posiada ponad 200 samolotów kraj ludnościowy 4 razy mniejszy śmiejemy się z używanych F16 a mamy tylko 3 eskadry śmiech na sali

    1. F

      To trzeba nowe jednostki zbudować. W jednej maks 32szt

    2. ski

      Grecja kupiła do tego 18 Rafale.A podobno grecja to kraj zbankrutowany i biedniejszy od polski.

    3. Jato

      Ale nie tylko z lotnictwem Polska nie ma co się porównywać do Grecji, z marynarką wojenną jest podobnie.

Reklama