Wielka Brytania: Ajax na zakręcie. Podzieli los Warriora? [KOMENTARZ]

7 października 2021, 07:25
AJAX
Fot. Andrew Linnett/MOD
Reklama

Brytyjski rząd oficjalnie podjął decyzję o wyznaczeniu jednego z wysokich urzędników resortu obrony jako odpowiedzialnego za dokonanie przeglądu obecnego stanu realizacji programu nowej rodziny gąsienicowych wozów bojowych Ajax. Ma on za zadanie doprowadzić feralny program do pomyślnego końca lub podjąć decyzję o jego finalnym zamknięciu - pisze Defense News.

Wspomnianą osobą jest obecny dyrektor ds. realizacji projektów w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii David Marsh, który może pochwalić się aż 30-letnim doświadczeniem w zakresie kierowania licznymi przedsięwzięciami zbrojeniowymi. Obecnie jego głównym zadaniem w programie Ajax ma być "opracowanie solidnego planu odzyskania i zresetowania go, a następnie zapewnienie jego rentowności i dostaw". Jednocześnie jednak zaznaczono, że w przypadku zaistnienia takiej konieczności możliwe jest jego anulowanie.

O zaistnieniu poważnych problemów technicznych związanych z prototypami Ajaxa brytyjski resort obrony oficjalnie poinformował czerwcu br.. Już pod koniec 2019 roku nieoficjalnie donoszono jednak o nadmiernym hałasie i wibracjach generowanych przez te pojazdy. Problemy te zgłaszali biorący udział w badaniach i testach żołnierze, a następnie potwierdziły je również służby medyczne. Wykryte wady miały powodować długotrwałe problemy zdrowotne, takie jak obrzęk stawów oraz szumy uszne. W związku z tym wdrożono liczne obostrzenia w zakresie dalszych prób, co dodatkowo przesuwa harmonogram już mocno opóźnionego programu, a także uniemożliwia nawet osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej.

Co warte podkreślenia rozwój Ajaxa pochłonął już 3,2 mld funtów, a przez konieczność wyeliminowania kolejnych problemów i powstania w związku z tym następnych opóźnień koszty mogą dodatkowo wzrosnąć do łącznie nawet 5,5 mld funtów... Program ten o nazwie Future Rapid Effect Systems (FRES) jest prowadzony od 2014 roku. Na mocy zawartego wtedy kontraktu o łącznej wartości ok. 4,5 mld GBP zrealizowane miały zostać kompleksowe prace badawczo-rozwojowe, a następnie produkcja seryjna i dostawy w latach 2017-2024. Jako bazę pod Ajaxa wybrano podwozie bojowego wozu piechoty ASCOD oferowane przez lokalną spółkę General Dynamics Land Systems UK.

Docelowo British Army planowała pozyskać 589 egzemplarzy tych pojazdów, w tym w 6 różnych wersjach specjalistycznych, a wśród nichbojowy wóz rozpoznawczy Ajax (245 egzemplarzy, z czego 198 w wersji rozpoznawczo-bojowej i 47 w wersji naprowadzania i kierowania ogniem), wóz dowodzenia Athena (112 egzemplarzy), wóz nadzoru rozpoznania i transporter opancerzony Ares (93 egzemplarze), wozów rozpoznania technicznego Argus (51 egzemplarzy), wóz pomocy technicznej Apollo (50 egzemplarzy) i wóz zabezpieczenia technicznego Atlas (38 egzemplarzy). Co warte podkreślenia aż trzy z sześciu wersji tych wozów oraz blisko 1/4 liczby całości reprezentują różne warianty specjalistyczne służące do polowych napraw i ewakuacji uszkodzonych pojazdów.

Nierozwiązane dotąd problemy z Ajaxem, który w zamierzeniu miał być jednym z głównych elementów siły uderzeniowej  British Army stanowią kolejny cios dla programu jej modernizacji technicznej. Jeszcze w marcu br. brytyjski resort obrony podjął decyzję o anulowaniu programu Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP), którego celem było zmodernizowanie obecnie eksploatowanych bojowych wozów piechoty FV510 Warrior 1 do standardu Warrior 2. Obecnie w służbie liniowej znajduje się 767 egzemplarzy tych wozów, które mają zostać całkowicie wycofane ze służby liniowej w ciągu najbliższych lat. Powstałą w wyniku tego lukę mają uzupełnić dozbrojone kołowe transportery opancerzone Boxer oraz właśnie wspomniane Ajaxy.

Decyzja o anulowaniu modernizacji Warriorów była spowodowana również ciągłymi problemami z realizacją tego programu pomimo wydania już ponad połowy przyznanego budżetu  w wysokości 800 mln funtów i dziesięciu lat jego realizacji. W tym czasie zanotował on siedmioletnie opóźnienie, a jego termin realizacji przesunięto z 2017 na 2024 rok. Wstępne plany brytyjskiego resortu mówiły o modernizacji 380 wozów ale ostatecznie liczba ta z powodu cięć budżetowych, miała zostać zmniejszona do 265 egzemplarzy. 

Pojazdy te miały wykorzystywać ten sam system wieżowy co bojowy wóz rozpoznawczy Ajax. Mowa konkretnie o załogowej wieży opracowanej przez Lockheed Martin UK, której uzbrojenie stanowi armata automatyczna CTAI CT40 kal. 40 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Wspomniana armata wykorzystuje nowoczesną i zaawansowaną amunicję teleskopową, której próby trwały stosunkowo długo i pomimo ich pomyślnego zakończenia jest uznawana za dość kosztowną.

Na końcu warto wspomnieć jednak, że ostatnie lata przyniosły też pewne sukcesy w zakresie modernizacji brytyjskiej armii. W związku z problemami z samodzielną realizacją kluczowych programów przez rodzimą zbrojeniówkę nawiązano w tym celu szeroką kooperację z niemieckim przemysłem zbrojeniowym. Efektem tego jest zakup 500 egzemplarzy niemieckich kołowych transporterów opancerzonych Boxer oraz modernizacji 148 egzemplarzy czołgów podstawowych Challenger 2 do standardu Challenger 3. Za ich realizację w najbliższych latach odpowiadać będzie konsorcjum Artec GmbH (joint venture KMW i Rheinmetall) oraz niemiecki koncern Rheinmetall. 

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 61
Reklama
Viktor
czwartek, 14 października 2021, 13:44

Decyzje labour party odbijają się czkawkąno ale 76 mln gdp pozyskne poszło na przegrane wybory

Fanklub Daviena i GB
środa, 13 października 2021, 09:11

Tak się wychodzi na współpracy z USA... :D

Davien
piątek, 15 października 2021, 14:57

No popatrz funku, Ajax bazuje na Hiszpańskim ASCOD-zie:))

asdf
piątek, 8 października 2021, 21:04

jestem pewny ze taki "nieudany" Ajax swietnie sprawdzilby sie w WP

Olaf
wtorek, 12 października 2021, 18:05

To sobie go kup.

Sternik
piątek, 8 października 2021, 20:03

Kto bogatemu zabroni? Lubią wydawać kasę to ją wydają a za chwile będą dzwonić do Niemców po Pumy.

Levi
piątek, 8 października 2021, 14:23

Moze kupili by Borsuki?

Sternik
piątek, 8 października 2021, 20:03

Pływają. W sam raz do forsowania Kanału Angielskiego :-)

pablito
piątek, 8 października 2021, 00:41

Jeżeli Borsuk okazałby się udanym projektem to można by wejść we współpracę z Brytolami. Transfer technologii i produkcja w UK na potrzeby własne oraz nasze. Mam nadzieję że ktoś ma pomysł na to jak przyśpieszyć proces produkcji, bo 50 wozów rocznie to taki trochę żart jest...

Feluś
sobota, 9 października 2021, 00:08

Niestety w Borsuku kierowca z lewej więc odpada

Trzcinq
piątek, 8 października 2021, 14:20

Jaki żart? A ty myślisz że zakupy w USA to grosze? To uwalenie na lata i uzależnienie od nich a wiemy jak lubią szantażowac lub wprowadzać sankcje dla tych którzy ich nie słuchają. Jedyna Turcja się nie dała

JSM
piątek, 8 października 2021, 20:05

Coś za tym stoi. Aż takimi bezmózgami to oni nie są.

Davien
piątek, 8 października 2021, 19:01

NO popatrz a wy Rosjanie na słuszne sankcje USA na Rosję i Turcję jedyne co potraficie to załosnie płakac ustami Zacharowej:))

gegroza
czwartek, 7 października 2021, 22:10

Dziki kraj !

Borsuk, nie siedź w norze!
czwartek, 7 października 2021, 22:04

Panie Zając, zorganizuj Pan kolejną przejażdżkę Borsukiem po poligonie. Niech Angole zobaczą, że można kilkanaście razy taniej i jednocześnie lepiej. Tylko niech filmik nie będzie zbyt długi, bo nie można ich psychicznie całkiem wykończyć.

Szarik
czwartek, 7 października 2021, 14:02

Brytole wybrzydzają na kiepskiego i źle skonstruowanego AJAXA ale zamiast go poprawić naprawdę chcą z niego zrezygnować. Brytole zauważyli wysoką jakość BOXERÓW i obecnie chcieliby zamienić nieudane AJAXY na LYNXY KF 41!

dropik
piątek, 8 października 2021, 11:56

jak poprawić coś co było na pierwowzorze ajaxa? nie widziały gały co brały ?

bobo
czwartek, 7 października 2021, 15:53

Tak już kiedyś było. Gdy zauważyli, że Challenger 1 odstaje od Abramsów, Leopardów i Leclerków po prostu z niego zrezygnowali i zbudowali Chalengera 2.

dropik
piątek, 8 października 2021, 11:57

Chalengera 2 również od nich odstawał uzbrojeniem , opancerzeniem i napędem ;)

Sidematic
piątek, 8 października 2021, 20:07

Może i odstawał ale był wyjątkowo odporny na ostrzał w przeciwieństwie do Leosi. Brakowało mu tylko porządniejszej armaty.

dropik
poniedziałek, 11 października 2021, 08:35

to zalezy, ktore wersje porownujesz. A4 z 1985 z challengerem z 1995 ? No jedna challenger 2 ma mizerny przedni pancerz, a konkretnie przednią dolną płytę, która trzeba było natychmiast wzmacniać.

banzoku
piątek, 8 października 2021, 18:52

Challenger 2 jak go wprowadzili do sluzby to odstawal opancerzeniem, ale na plus bo byl wowczas najprawdopodobniej najlepiej opancerzonym MBT na swiecie. Jego uzbrojenie armata L1, wowczas,1 choc nie jest to dzialo gladkolufe tez byla prownywalna, a dodatkow pozwalala na uzwanie amunicji HESH. Naped, a konkretnie silnik, pod wzgledem mocy rzeczywiscie byl slabszy od Leo2, Abramsa czy Leclerca 1200 vs 1500 KM. Tyle ze dzieki lepszemu hyedropneumatycznemu zawieszeniu nadrabial to wystarczajaco by miec mobilnosc porwnywalna z innym konstrukcjami zachodnimi. Jednak jak wszystko zestarzal sie technicznie i wymaga solidnego upgradu lub wymiany. Ale twierdzenie ze byl gorszy od rownorzednych generacyjnie konstrukcji zachodnich jest zwyczajnie nieznajomoscia faktow..

dropik
poniedziałek, 11 października 2021, 12:11

proba obrony g L30A1 jest dość ryzykowna : gwint i 3 częsiowa amunicja , a cisnienie max ma mniejsze niz armata Rheinmetalla L44 z 1979 roku . No amo wyszło z produkcji i ni ma gdzie jej kupić , a dolna przednia płyta słabiutka. Zawieszenie choc hydrauliczne to jednak daje 10-20% mniejszy skok kola wiec nie moze on w terenie jezdzic jakos dobrze. Fakt, że silnik choc 1200 koni, to dawał radę na asfalcie dawal leclerockowi, co niestety oznaczałoby, że w terenie jeździ gorzej - inne przyłożenia . Jest jeszcze jeszcze "doskonały" system kierowania ogniem (bez kamery nocnej dowódcy ), który dopelnial działa "zniszczenia" . to tyle jeśli chodzi o fakty ;)

kaczkodan
wtorek, 12 października 2021, 13:23

Zapłonniki są ładowane automatycznie z magazynka, więc amunicja w praktyce jest dwuczęściowa, szybkostrzelność jest całkiem zadowalająca, do 10 strzałów na minutę. Abrams/Leo jest w stanie osiągać 15. Swoją drogą Brytyjczycy mają historyczne tradycje w tworzeniu pancernych dziwolągów znacznie poniżej swojego potencjału.

dropik
środa, 13 października 2021, 06:51

Są zalety i wady tego rozwiązania. nie wiem czy wiesz , że magazyny amunicji zaprojektowano tak , że nic nowszego czyli dłuższego sie tam nie zmieści . Ogólnie licha armata , amunicja i czołg.

asd
czwartek, 7 października 2021, 13:18

No proszę, a uważają się za ubernation...

Trutu tutu
czwartek, 7 października 2021, 11:17

Jak widać wpompowanie kasy we własny przemysł nie załatwia tematu, trzeba mieć kompetencje i je utrzymywać. Pobożne życzenia nie załatwiają tematu. Wielka Brytania i jej przemysł zbrojeniowy a nasz to dwa światy.... Dlatego też kupujemy z półki, a powoli rozwijać własne możliwości i budować kompetencji przy udziale podmiotów zagranicznych...

Dociekliwy
czwartek, 7 października 2021, 10:53

Wina PiSu! Tylko nasi decydenci są nieudolni, wszystko robią za długo i za drogo!

Trzcinq
piątek, 8 października 2021, 14:22

Zakupy w USA hamują resztę. Dla tych zabawek życie polskiego zol ierza im wisi dlatego jeszcze wiele lat będziemy wozić się m. In. bwp1!

stary człowiek i może
czwartek, 7 października 2021, 16:06

Oczywiście, ze wina PISu, bo zapomniałeś dodać o 4 bln długu a wojsko tylko obietnice i propagandę dostało. Gdzie są pieniądze. Pamiętam komunę i wierzyłem, że moje dzieci są bezpieczne, a tui masz Nowy Ład

asdf
czwartek, 7 października 2021, 15:01

brytyjczycy przynajmniej nie ida w zaparte i udaja ze wszystko jest cacy i maja najlepszy BWP na swiecie tylko zli dziennikarze sie uwiezli, spisek marsjanski.

Extern
piątek, 8 października 2021, 11:28

Tak sobie myślę że to może dlatego bo problemy Ajaxa są realne i spowodowane nie usuwalnymi wadami technicznymi jakie wyszły w trakcie oficjalnych testów akceptacyjnych. A nie po internetowej histerii nakręconej jednym wyraźnie tendencyjnym artykułem napisanym przez prywatną osobę która trochę pobawiła się wczesną wersję Ajaxa.

asdf
piątek, 8 października 2021, 15:24

ja jeszcze nie slyszalem zeby w PL jakis system dotowany z budzetu nie przeszedl testow kwalifikacyjnych, zawsze zdawal je na 6tke a nawet 8ke

Extern
sobota, 9 października 2021, 19:07

RGP-40, Baobab, Kryl, BWP-2000, MAG-95

Kipo
czwartek, 7 października 2021, 10:48

Zbrójmy się! Nie przypisuję Wielkiej Brytani żadnych intencji (złych lub dobrych), ale oni zwyczajnie nie będą w stanie udzielić nam żadnej pomocy. Nawet jakby bardzo chcieli. Mogą wysłać flotę w rejony arktyczne, ale co to nam pomoże.

dropik
piątek, 8 października 2021, 12:00

przecież nasze władze partyjno-rządowe to w UK widziały głównego sojusznika w Europie... o panie jakie to wszystko miałkie bylo...

kaczkodan
wtorek, 12 października 2021, 13:28

Co w tym dziwnego? Naszym strategicznym przeciwnikiem są Francja i Niemcy (i jednocześnie największymi partnerami - nie ma w tym nic dziwnego), nie Rosja. Wbrew lunatykom którzy już widzą otwarty konflikt Rosja-NATO. Jesteśmy lennem niemieckim i to nasza gwarancja bezpieczeństwa. Wystarczy minimalna korekta polityki wschodniej i może się okazać, że nie mamy żadnego konfliktu interesów z Rosją.

Rain Harper
czwartek, 7 października 2021, 10:29

I nagle nasze siermiężne pancerne remonty zaczynają dobrze wyglądać, na tle spalenia 15 miliardów złotych przez Brytoli

rED
piątek, 8 października 2021, 08:20

Fakt

Bajakarr
czwartek, 7 października 2021, 10:25

A my w Polsce sami skonstruowaliśmy Borsuka - i nikogo uszy nie bolą XD

piątek, 8 października 2021, 14:25

Olać innych robić swoje

Stary Grzyb
czwartek, 7 października 2021, 10:15

I pomyśleć, że "Centurion" to był brytyjski projekt i realizacja - pierwszy, i wyśmienity, MBT na świecie.

xXx
piątek, 8 października 2021, 15:08

No, to już od dawna nie jest ta sama "Wielka" Brytania co kiedyś. By nie było tak śmiesznie, to w innych krajach ten rozkład też postępuje, np. w Niemczech od dłuższego czasu większość starych inżynierów i projektantów przechodzi na emeryturę i nie ma kto ich zastąpić. Z niemieckimi produktami też już powoli, ale konsekwentnie jest coraz gorzej (słynna afera z fałszowaniem norm spalin, to tylko wierzchołek góry lodowej).

dropik
czwartek, 7 października 2021, 10:01

Dobra Angole, znajcie pańską łaskę, damy wam borska, zapłacicie jak mawiał mr Trump , trochę drożej, ale bedziecie zadowoleni ;)

asdf
czwartek, 7 października 2021, 23:42

nie ma szans. plywajacy cudak nawet nie wystartuje w przetargu jeszcze doszloby do wiarygodnych testow porownawczych i wszyscy dowiedzieliby sie jaki jest "dobry"

Davien
piątek, 8 października 2021, 19:04

Istotnie, takich jak ty sabotazystów trafiłby szlag jakby ich bajki jaki to zły jest Borsuk masowo upadły.

asdf
piątek, 8 października 2021, 20:54

jest jaki jest przez wymog plywalnosci tego nie przeskoczysz sam kadlub jest przez to uksztaltowany jak wanna tylko tarczy celowniczej brakuje na przodzie.

Extern
piątek, 8 października 2021, 14:36

Kiedyś Borsuk na pewno wystartuje w jakimś takim przetargu, jest to w końcu flagowy produkt HSW. Zdziwił bym się więc gdyby nie oferowali go na zewnątrz. Czy jesteś w razie czego gotów publicznie odszczekać te niczym nie poparte oszczerstwa, gdyby się okazało że HSW jednak zrobiła dobry BWP?

dropik
poniedziałek, 11 października 2021, 12:14

nie ma co startować bo dopiero za 2 lata będziemy wiedzieć czy jest tak dobrze jak się mowi. No i jeszcze jedno : mon nie wystawi go do zadnego przetargu poza nato. HSW jak chce to moze sobie zrobic 2 prototyp za własne pieniądze i go oferowac innym czyli nie z tego nie bedzie.

asdf
piątek, 8 października 2021, 15:33

aeroszuwarowych Rosomakow PL ile wyeksportowalismy? jakos wszyscy dookola wola nieplywajacego Boxera. sam cieszylbym sie gdyby taki krajowy albo zagraniczny przetarg wygral w uczciwej rywalizacji ale mhmm kiedy to bedzie? przeciez juz moga startowac w zagranicznych przetargach. pewnie w wersji A123 obecnie bajeczka bedzie takie ze produkcja dla WP pochlania w 100% moce produkcyjne i tak przez 20 lat a pozniej zdobyte doswiadzczenia i kompetencje itd zaproponuja Borsuka2, oczywiscie tylko dla WP.

Davien
piątek, 8 października 2021, 19:09

Doprawdy?? No popatrz czesi to Pandur II, Francja VBCI, jedyne kraje jakie uzywają Boxera to Niemcy, Holandia Litwa i Australia, istotnie "wszyscy":)) No idojdą jeszcze UK i Algieria, wow super. Aha, Boxerów w Europie jest obecnie mniej niz Rosomaków w samej Polsce.

Transformers
piątek, 8 października 2021, 14:25

Całkiem udany *cudak* który łączy w sobie cechy mobilności siły ognia i pancerza z możliwością pokonywania przeszkód wodnych z marszu. W razie potrzeby zakłada dodatkową zbroję. Sam żeś cudak

asdf
piątek, 8 października 2021, 15:43

i co ci z tego plywania jak wszystko z czym maja wspolpracowac te BWPy nie plywa? ten wymog jest tylko po to zeby nie dopuscic do normalnego przetargu zagranicznych kontrukcji caly cywilizowany swiat ma wymog plywalnosci gleboko w powazaniu wazniejsza jest ochrona zalogi i desantu.

dropik
poniedziałek, 11 października 2021, 12:25

pyłwaność to bzdura. trzeba było powiekszyc jego masę do 32-35 ton zapewniając opancerzenie w garnicach stanag 4-5.

Davien
piątek, 15 października 2021, 15:10

To takie małe info: STANAG 4 Borsuk ma obecnie czyl wystarcza na KPWT a zeby ochronić przed działkem z BWP-2 to musiałby miec STANAG-6. Piatka nei daje odporności na rosyjskie BMP

Davien
piątek, 8 października 2021, 19:12

Wow, to Korea Płd nie jest już cywilizowana wg ciebie bo ma pływające K-21. O naszym głównym wrogu-Rosji nie mówiąc. Ty w ogóle wiesz co za brednie wypisujesz.

kaczkodan
wtorek, 12 października 2021, 13:33

Rosja nie jest naszym głównym wrogiem. Rosja jest jedynie naszym największym potencjalnym przeciwnikiem spoza bloku sojuszniczego, a to różnica.

asdf
piątek, 8 października 2021, 20:50

no te KTO naszego glownego wroga sa tak wspaniale ze ich desant woli siedziec na pancerzu zamiast w srodku, widok raczej nie widywany na zachod od Odry

dropik
piątek, 8 października 2021, 12:02

taki żarcik, realnie na prawdę jaki jesteś (borsuku) nie wie nikt ;) do exportu to mu jeszcze daleko . Faktem jest niektórzy brytyjscy komentatorzy przekomarzali się , że może brać od Polaków.

xXx
piątek, 8 października 2021, 15:11

Żarty, żartami, ale dodatkowa linia produkcyjna dla Borsuka w UK, to nie byłby zły pomysł, gdyby jakimś cudem zaistniała. Brytole wyklepaliby 200-300 sztuk dla siebie, potem mogliby klepać dla nas, albo na licencji na eksport globalny. To byłby deal win-win.

Davien
piątek, 8 października 2021, 19:13

Brytyjczycy nie kupia od Polski bo ich BWP musi powstać w UK, podobnie było z Challengerem.

Tweets Defence24