USSOCOM poszukuje nowych transporterów

6 marca 2020, 12:51
64757698ib6 (1)
Pojazdy AMGS w trakcie transportu lotniczego do Afganistanu. Fot. US DoD

Amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych (USSOCOM) poszukuje nowych transporterów opancerzonych dla 9–11 opertorów sił specjalnych. Maszyny muszą być przystosowane do transportu na pokładzie samolotu C-130 Hercules. Program nosi oznaczenie JAGMS (Joint Armored Ground Mobility System).

Na początku marca 2020 USSOCOM ogłosił zapytanie o informacje (RFI - Request for Information) dotyczące pozyskania nowych opancerzonych pojazdów taktycznych w ramach programu JAGMS. Nowe transportery opancerzone powinny być w stanie pomieścić 9–11 opertorów sił specjalnych i muszą być przystosowane do transportu lotniczego na pokładzie samolotu C-130 Hercules. Poza wymienionymi cechami, pojazdy JAGMS muszą również spełniać niejawne wymagania USSOCOM dotyczące przeżywalności na polu walki, w tym poziomów ochrony.

Ogłoszone RFI ma na celu sprawdzenie oferty rynkowej pod kątem dostępnych modeli, wersji, ich przydatności do realizacji zadań oraz poziom dojrzałości tych konstrukcji. USSOCOM oczekuje również informacji na temat wykonalności i poziomów ryzyka spełnienia wymagań  w przypadku już produkowanego pojazdu, wszelkich kosztów z tym związanych oraz czynników mających wpływ na harmonogram realizacji projektu. RFI ma również dać możliwość zdobycia dodatkowych informacji na temat obecnych możliwości branży.

USSOCOM obecnie wykorzystuje pojazdy AGMS (Armored Ground Mobility System), czyli  transportery Pandur I 6×6 pierwotnie opracowane przez austriacką firmę Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge (SSF), obecnie część General Dynamics European Land Systems (GDELS). Pojazdy zostały wyprodukowane dla Dowództwa Operacji Specjalnych wojsk lądowych USA (USASOC - Army Special Operations Command) przez AV Technology przy pomocy General Dynamics. Pojazd może pomieścić do 7 żołnierzy oraz dowódcę i kierowcę i może być transportowany na pokładzie  samolotu C-130 Hercules. Pojazdy AGMS sąwykorzystywane w działaniach przez operatorów słynnej Delta (1st Special Forces Operational Detachment-Delta) oraz w przez komandosów z 75. Pułk Ranger. Ich uzbrojenie stanowi zwykle zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie M153 CROWS II z wkm M2 lub granatnikiem automatycznym Mk19, choć na niektórych AGMS zamontowano wyrzutnie ppk BMG-71 TOW.

Ponieważ następca Pandura/AGMS będzie musiał pomieścić 9–11 operatorów, to najprawdopodobniej wybór będzie dotyczył opancerzonych transporterów w układzie 8x8, gdyż wersje 6x6 są zbyt krótkie.

Testy nowego pojazdu planowane są na rok budżetowy 2023/24, a ich wprowadzenie do służby na rok budżetowy 2024/25.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Reklama
Sierżant
sobota, 7 marca 2020, 22:01

Skot to była maszyna... zamiast kmu, granatnik 40 i gra. No i silnik podrasować i nowsze opony. I to tyle, żadne drogie Rosomaki nie potrzebne.

Gts
sobota, 7 marca 2020, 00:04

Zbudowali by wreszcie następce Herculesa to i pojazdy mogliby zamawiać w końcu normalne. 21 ton udźwigu to o co najmniej 5 za mało. Paka też ma za małą przestrzeń i trzeba demontować elementy wieży, jeśli nie całe wieże. Do tego dochodzą niedostateczne możliwości wyważenia maszyny z takim ładunkiem. To właśnie Hercules jest problemem.

Hektor
sobota, 7 marca 2020, 09:00

Następcą Herculesa z założenia jest A400M. Więc zamiast "wyważać otwarte drzwi" Jankesi powinni zakupić licencję na te maszyny tak jak to kiedyś zrobili w przypadku Harriera. Tak by było najrozsądniej, ale problemem jest tu LM i jego lobbyści, który wmawiają wszystkim, że C-130J Super Hercules wystarczy każdemu.

ryba
sobota, 7 marca 2020, 10:29

Miejsca pracy sa najważniejsze jak widac co jest tak mało doceniane w PL , nicnierobienie albo robienie czegokolwiek byle jak zle sie zawsze kończy.

Hektor
niedziela, 8 marca 2020, 17:18

Hmm. Coś się zmieniło na tym świecie? Bo myślałem, że produkcja licencyjna polega na tym, że kupuje się prawo do produkowania jakieś tam wyrobu u siebie i przez miejscowych pracowników.

BB
piątek, 6 marca 2020, 15:06

To może wreszcie zaproponują coś z Siemianowic? Cały czas kupujemy coś od amerykanów. Niech wreszcie coś kupią od nas.

sobota, 7 marca 2020, 13:30

A może SKOTA? 10 osób no i pływa.

zorro
piątek, 6 marca 2020, 16:27

Siemianowice przecież nic nowego sami nie zrobią. Trzeba im znów kupić licencję.

Marek
sobota, 7 marca 2020, 11:02

Wręcz przeciwnie. Polscy inżynierowie potrafią poradzić sobie nawet z absurdalnymi wymogami. Najlepszym przykładem tego jest Hipopotam.

Marek
niedziela, 8 marca 2020, 14:28

Zgadza się,brobią w firmach zbrojeniowych ale poza RP. Taki problem.

fcuk
piątek, 6 marca 2020, 14:37

A u nas dla spec opsów, kupuje się pustynne golasy. Ważne żeby wyglądały jak na filmach.

Leopardzik
piątek, 6 marca 2020, 14:16

General Dynamics w natarciu Czy klonowa wie o tym?

Tadziu
piątek, 6 marca 2020, 14:09

Mamt Konkera za 1 dolara Gdyby chcieli

Tweets Defence24