Trzy mosty pontonowe do wyboru

18 maja 2020, 14:01
Zrzut ekranu 2020-05-18 o 13.33.32
Fot. sierż. Patryk Cieliński/Combat Camera Poland

W prowadzonym od stycznia br. przez Inspektorat Uzbrojenia MON postępowaniu przetargowym na dostawy parków pontonowych zgłosiło się trzech wykonawców. Czy tym razem uda się wybrać następcę Wstęgi?

Jak poinformował w odpowiedzi na Defence24.pl rzecznik prasowy IU mjr Krzysztof Płatek „w wyznaczonym terminie, tj. do dnia 17 kwietnia 2020 r., do udziału w postępowaniu przetargowym na dostawy parków pontonowych zgłosiło się 3 Wykonawców:

  1. Constructions Industrielles de la Méditerranée – CNIM Systémes Industriels.
  2. Konsorcjum w składzie: H. Cegielski-Poznań S.A., CEFA SAS oraz Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
  3. Griffin Group S.A. Defence Sp.k.”

Przypomnijmy, że obecny przetarg, prowadzony od stycznia br., ma na celu wyłonienie następców starych systemów PP-64 Wstęga. Jest to kolejne podejście do tego „tematu”, po anulowanym w sierpniu ubiegłego roku postępowaniu w ramach programu Daglezja-P.

Co ciekawe obecnie trójka oferentów, jest zbliżona do tej, która zgłosiła się w lutym 2019 roku. Zmiana nastąpiła w konsorcjum H.Cegielski-Poznań i CEFA, które obecnie tworzą je z Polską Grupa Zbrojeniową zamiast WB Electronics.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można uznać, że wykonawcy oferują podobne rozwiązania, jak poprzednio, czyli:
- CNIM - mosty typu Upgraded Motorized Floating Bridge,
- konsorcjum HCP/PGZ/CEFA - stalowy most pontonowy SRB i system Vedette F2 francuskiej firmy CETA,
- Griffin Group Defence - rodzina mostów M3/IRB (Improved Ribbon Bridge) General Dynamics Land Systems.

W obecnie prowadzonym postępowaniu zamawiający zamierza pozyskać parki pontonowe umożliwiające budowę mostów oraz promów, pozwalających na pokonanie przeszkód wodnych przez pojazdy gąsienicowe oraz pojazdy kołowe. Nośność nominalna mostu oraz promów powinna być nie mniejsza niż mostu klasy MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych, oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych (w tym zestawów niskopodwoziowych z czołgiem) przy maksymalnej prędkości nurtu nie mniejszej niż 1,5 m/s i głębokości wody nie większej niż 2,0 m.

Park ma umożliwiać urządzanie i utrzymanie przepraw mostowych i promowych na przeszkodach wodnych o głębokości minimalnej nie mniejszej niż 1 m oraz przy prędkości nurtu wynoszącej minimum 1,5 m/s. Pojedynczy komplet parku pontonowego powinien umożliwiać budowę mostu pozwalającego na pokonanie przeszkody o szerokości nie mniejszej niż 100 m lub budowę dwóch promów o nośności MLC 70/96. Są to więc wymagania podobne do tych, jakie stawiano w przetargu na Daglezja-P, co nie dziwi biorąc pod uwagę przyczynę anulowania poprzedniego postępowania, czyli zmniejszenie środków finansowych.

Liczba parków, jak i konkretne jednostki do których trafią, zostaną ujęte w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), jaka będzie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert.

Komplet parku pontonowego powinien składać się minimum z:
- pojazdów umożliwiających transport wszystkich elementów parku oraz niezbędnej obsługi określonej wg wymagań producenta mostu;
- bloków pontonowych;
- ramp najazdowych/bloków brzegowych;
- kutrów/środków napędowych;
- wyposażenia niezbędnego do organizacji przeprawy oraz jej utrzymania;
- narzędzi oraz urządzeń umożliwiających dokonanie niezbędnych obsług, napraw bieżących oraz regulacji;
- wyposażenia niezbędnego do umożliwienia poruszania się po drogach publicznych oraz do transportu kolejowego i morskiego;
- niezbędnej dokumentacji w zakresie eksploatacji, obsługiwania i napraw;
- wyposażenia diagnostycznego umożliwiającego zlokalizowanie miejsca awarii i określenie zakresu potrzebnej naprawy;
- zestawu obsługowego (ZO).

Dodatkowo poza ukompletowaniem wchodzącym w zakres pojedynczego parku przeprawowego dostawa będzie obejmować: zestawy części zamiennych (ZCzZ) i zestawy naprawcze (ZN). 

Wykonawca ma też zapewnić niezbędny pakiet szkoleniowy. Zamawiający wymaga, aby pojazdy przenoszące park pontonowy należały do typów będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, co wynika z potrzeby ujednolicenia parku maszynowego. Uwzględnia się jednocześnie możliwość wprowadzenia w nich niezbędnych zmian.

W toku prowadzonego postępowania pojawiło się wiele pytań ze strony wykonawców, jak i złożone zostało jedno odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści ogłoszenia o zamówieniu (chodziło o niejednoznaczne i nieprecyzyjne określenie warunków udziału w zakresie zdolności technicznych lub zawodowych oraz kryteriów selekcji odnoszących się do ww.). Poza zmianami w ogłoszeniu, na skutek m.in. ww. odwołania,  dokonano również wyjaśnienia znaczenia pojęcia: ponton, które nie obejmuje systemów/mostów do pokonywania suchodołów oraz wyposażenia typu amfibia.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 39
Reklama
Saper z Kazunia
wtorek, 19 maja 2020, 12:08

Szkoda tej naszej wstęgi Wlasnie mocno pospawana

mały-pływak
wtorek, 19 maja 2020, 10:51

Ważne żeby był pływający.

Desantowiec
wtorek, 19 maja 2020, 15:37

Kolego nie płyną pod prąd

wtorek, 19 maja 2020, 18:10

Ale jest susza - więc Co ma pływać nie utonie!!!! :)

Andrettoni
wtorek, 19 maja 2020, 07:48

Chyba się pomyliliście w wymaganiach? Powinno być chyba minimum 1,5 m/s i głębokości wody ponad 2,0 m (1,0 m?)? Ten jeden metr to chyba zanurzenie maksymalne? Wyszło, że macie jakieś maksima i nie wolno budować mostów nad rzekami ponad 2 m głębokości. Pewnie nikomu nie zaszkodzi gdyby most mógł być postawiony nawet nad 100 m głębią i przy prądzie wody 100 m/s - z tekstu wynika, że za dobry most nie spełnia wymogów. Osobiście dodałbym dwa warunki: konieczność użycia podwozi już wykorzystywanych w naszej armii w celu unifikacji oraz produkcję w Polsce (w całości lub części). Szczególnie mam na myśli podwozia wychodzące ze służby - T-72 i BWP-1. Gdyby to zrobili na podwoziu Leopardów 2 w rozsądnej cenie i zespawali kadłuby w Polsce, to czemu nie? Należy jednak pamiętać, że BWP-1 i T-72 mamy sporo. Ich odporność pozostawia wiele do życzenia, ale po wymianie układu napędowego mogą być użyteczne do licznych celów. Oczywiście lepiej byłoby je sprzedać np. do Afryki. Trzeba jednak pamiętać, że to są po prostu kadłuby, które z innym napędem mogą być nośnikiem innego sprzętu - wyrzutni plot, ppanc oraz pojazdów specjalistycznych. Przykładem może być KTO Ryś. Stary sprzęt trzeba sprzedawać lub wykorzystywać, a my mamy tradycję złomowania...

Lm
wtorek, 19 maja 2020, 12:34

To ma być most na Jelczu na naczepie. Nie na podwoziu czołgu. To nie ten przetarg.

fefe
wtorek, 19 maja 2020, 01:01

M3 Amphibious kozak moim zdaniem > samobieżny most :)

Ja
poniedziałek, 18 maja 2020, 22:14

Lepiej kupić od wuja Sama mosty niż javeliny

Lm
wtorek, 19 maja 2020, 00:52

Tylko, że ten ich most jest najgorszy z oferowanych.

JJ
wtorek, 19 maja 2020, 00:47

Bzdury piszesz

w
poniedziałek, 18 maja 2020, 21:15

francuski ?? To moze na wyschniete starorzecza. "jak sie da to sie zrobi' - tak powiedział wozny w sadzie na pytanie o moja sprawe

adam
poniedziałek, 18 maja 2020, 20:40

Wpiszcie w youtube: PFM military Motorized Floating Bridge Roll On Roll Off Ferry CNIM Eurosatory 2016 France - Świetny most.

Gts
poniedziałek, 18 maja 2020, 21:54

Fajnie się prezentuje. Najwęższy jest chyba, ale za to sekcje są samosterowalne z własnym napędem. Wygra i tak amerykański, albo żaden.

Lechu
poniedziałek, 18 maja 2020, 20:38

Ja wiem, że mamy suszę w kraju ale kupowanie mostu na "głębokości wody nie większej niż 2,0 m." To już jest chyba lekkie przegięcie. To ma być most czy kładka? - Ten francuski most pontonowy to mam nadzieję że raczej nie wygra. CNIM ma własny napęd nie potrzeba tych śmiesznych motorówek do niego.

Ktoś
wtorek, 19 maja 2020, 00:54

Tu chodzi o to, że już przy głębokości 2 m będzie w stanie działać i unosić się, a nie będzie się zagrzebywał w dnie.

Lechu
wtorek, 19 maja 2020, 12:27

To nie powinno być "nie mniejszej jak 2 metry"?

Ktoś
wtorek, 19 maja 2020, 19:52

Nie. W tym momencie masz, że nie większej niż 2m. Czyli most ma działać jak głębokość jest 2 metry. To jakby jego zanurzenie, które powinno być jak najmniejsze.

biały
wtorek, 19 maja 2020, 12:26

tu jest pomyłka napisali dwie wartości 2 metry i 1 metr obydwie wielkości są dla minimalnej glebokości przy jakiej da się ustawić przeprawę

Murarz-RP
poniedziałek, 18 maja 2020, 19:55

A po co mi to? Przecież będą pływające BWP Borsuki!!!!!! Idę golnąć bo ściana krzywa!!! ;)

Ślązak
poniedziałek, 18 maja 2020, 18:58

Wpisać Jelcze w wymaganiach i tyle, a przetarg bardzo ważny szczególnie jak.wierzymy w wsparcie sojuszników

Adam
poniedziałek, 18 maja 2020, 18:54

Jeżeli 2% pkb nie starcza na 120 tys wojska to na jakiś czas zrobić 80 tys. A zaoszczędzone środki przeznaczyć na zakupy nowoczesnego sprzętu. Wolał bym mieć mniejsze ale nowoczesne siły zbrojne niż to co się teraz wyprawia!

fefe
wtorek, 19 maja 2020, 13:13

dokładnie tak! Jakość jakość i jeszcze raz jakość a nie ilość > Popatrzcie sobie jaką armie ma Izrael .

fdklfjklsdjklfjskd
wtorek, 19 maja 2020, 11:21

Twój plan jest kiepski, z prostego powodu, rozwinięcie "ludzkie" w tym szkoleniowe armii jest znacznie dłuższe, niż rozwinięcie sprzętowe. Ludzi trzeba pozyskiwać, szkolić, itp. a to bardzo długo trwa, dłużej niż kupno i produkcja sprzętu. Tak samo działa też zresztą biznes prywatny, pozyskiwanie personelu zaczyna wcześniej niż pozyskanie działek, fabryk, sprzętu.

Sdr
wtorek, 19 maja 2020, 01:24

Niestety, przerabialiśmy to wielokrotnie startując że zmniejszeniem armii od 400 tyś. Zawsze mówiono że będzie więcej... pieniędzy. Koniec zawsze ten sam... mniej wojska i pieniędzy też niedostatek. Prawda jest taka że wojsko jest wdzięczne do robienia na nim oszczędności... bo nie strajkuje i nie protestuje w mediach.

biały
wtorek, 19 maja 2020, 12:30

każdą wojne zaczynają żołnierze zawodowi a kończą rezerwowi ( rezerwa i cywile wciągnięci do armii ) popatrz dodatkowo ilu żołnierzy w razie konfliktu rezygnuje ze służby , chorobowe zwolnienia i inne tego typu , do wojny potrzeba i sprzętu i ludzi na zastępstwo

Tomek
wtorek, 19 maja 2020, 01:02

A odbudowanie potencjału tych 40tys okaże się potem zadaniem na lata i droższym niż utrzymywanie...

12345
poniedziałek, 18 maja 2020, 23:30

Wtedy trzebaby było ciągle szkolić co najmniej 200 tys. rezerwistów rocznie.

marian
wtorek, 19 maja 2020, 00:09

A czy przy 120 tyś nie trzeba szkolić rezerwistów? Przecież cała struktura obecnej zawodowej części naszego wojska ma taki kształt, bo zakłada wcielanie rezerwistów, żeby w ogóle wyjechać z koszar.

biały
wtorek, 19 maja 2020, 12:34

tylko że rezerwistów już nie mamy , kontraktowych na kilka lat nie mamy , a wot praktycznie nie przechodzi żadnych porządnych ćwiczeń , aby chociaż jakieś zadania domowe im dawali mała książeczke i nauka obsługi jakiegoś urządzenia a na ćwiczeniach w wojsku tylko praktyczne sprawdzenie czy sie czegoś nauczył .... każda każda armia świata potrzebuje rezewistów

Jgd
poniedziałek, 18 maja 2020, 17:55

"... przy maksymalnej prędkości nurtu nie mniejszej niż 1,5 m/s i głębokości wody nie większej niż 2,0 m." Tylko na płytkie wody?

dim
wtorek, 19 maja 2020, 08:13

A weźże chwilę pomyśl ! Im płytsza woda, tym trudniej ustawić most. Gdyż jeśli przeprawiać ma bardzo ciężkie pojazdy, powinien być także głębiej zanurzony - większa wyporność pontonu. Z tą prędkością nurtu - hmm... nie wiem... ? pamiętam Wisłę, z wysoką wodą, płynącą chyba wyraźnie szybciej ?

Dan
wtorek, 19 maja 2020, 06:18

To jest minimalna głębokość? Jak mostu pływa w 2m to i w 20 da radę.

michalspajder
poniedziałek, 18 maja 2020, 16:58

Oby tym razem sie udalo.

Zenek
poniedziałek, 18 maja 2020, 16:49

za duży wybór, przetarg do unieważnienia.

Zawisza_Zielony
poniedziałek, 18 maja 2020, 16:41

Czyżby znowu PGZ zaproponuje najwyższą cenę.

Przekręt goni przekręt
poniedziałek, 18 maja 2020, 18:26

Bo teraz mają szansę, gdy wyrzucono WB a dokooptowali właśnie państwowe PGZ.

fdsfljdksj
wtorek, 19 maja 2020, 11:22

Ciekawe co ma WB do mostów?

Zawisza_Zielony
poniedziałek, 18 maja 2020, 21:14

I tego właśnie się obawiam.

jancenty
poniedziałek, 18 maja 2020, 16:37

Most pontonowy SRB to jakieś nieporozumienie ! W warunkach pokojowych bym miał duże obiekcje wjechać "Solówka" na ten pompowany most narażony na poważne uszkodzenia przez rzeczy płynące nurtem rzeki ( przykładowo kłody z ostrymi konarami) a co dopiero w warunkach bojowych z możliwym ostrzałem.

Tweets Defence24