Daglezja-P zastąpi Wstęgę. Trzech chętnych na nowe mosty

14 marca 2019, 13:07
Wstęga
Most PP-64 Wstęga. Fot. ppor. Radosław Gruźlewski szer. Marcin Czerczak, szer. Grzegorz Chochowski

Inspektorat Uzbrojenia prowadzi postępowanie na zakup nowych mostów pontonowych, w ramach programu Daglezja-P. Mosty te zastąpią stare systemy PP-64 Wstęga. Do procedury zgłosiło się trzech chętnych.

Jak poinformował Defence24.pl Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego MON, „do 15 lutego 2019 r. (wyznaczony termin) do udziału w postępowaniu przetargowym na zakup parków pontonowych zgłosiło się 3 wykonawców:

  1. Constructions Industrielles de la Méditerranée – CNIM;
  2. H. Cegielski-Poznań S.A., WB Electronics S.A. oraz CEFA SAS;
  3. Griffin Group S.A. Defence sp.k.”. 

Na razie nie ma oficjalnych informacji na temat konkretnych typów oferowanego sprzętu. Wiadomo jednak, że firma francuska CNIM, obecna oprócz sektora obronnego także w szeregu innych branż cywilnych, w tym np. w sektorze energii jądrowej czy OZE, oferuje na rynkach mosty typu Upgraded Motorized Floating Bridge (rozwinięcie mostu PFM). 

image
Elementy mostu Upgraded Motorized Floating Bridge. Fot. CNIM.

Z kolei firma CEFA (również z Francji), z którą współpracują dwie polskie firmy: państwowa H. Cegielski-Poznań, oraz prywatna WB Electronics, specjalizuje się w dostawach sprzętu dla wojsk inżynieryjnych. Ma w ofercie mosty Steel Ribbon Bridge (SRB), amfibijny system EFA oraz system Vedette F2.

image
System SRB. Fot. CEFA. 

Griffin Group reprezentuje natomiast na polskim rynku General Dynamics Land Systems, który promował na polskim rynku rodzinę mostów M3/IRB (Improved Ribbon Bridge). Ten system był użyty w Polsce na ćwiczeniach Anakonda 2016, przez niemiecko-brytyjski batalion saperów.

System M3/IRB na ćwiczeniach Anakonda 2016. Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl.
System M3/IRB na ćwiczeniach Anakonda 2016. Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl. 

Nowe mosty mają zastąpić używane od kilkudziesięciu lat, mocno już przestarzałe parki PP-64 Wstęga. Jest to jedno z najważniejszych postępowań, realizowanych na rzecz Wojsk Inżynieryjnych. Odtwarzanie zdolności pokonywania przeszkód wodnych jest jednym z priorytetów NATO, między innymi w celu umożliwienia zabezpieczenia przerzutu wojsk na wschodnią flankę. Pozyskanie nowych mostów powinno więc zwiększyć zdolności Polski jako państwa przyjmującego (Host Nation Support – HNS).

Nowe mosty mają umożliwić przerzut pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70, a więc między innymi czołgów Leopard 2A5/2PL, i wozów używanych przez wojska sojusznicze w rodzaju M1A2 Abrams. Postępowanie obejmuje dostawę siedmiu parków pontonowych w ramach zamówienia podstawowego i trzech w ramach opcji. Zakłada się, że dostawy zakończą się do 2022 roku. 

Kompletny pojedynczy park pontonowy ma obejmować kolejno:

  • bloki pontonowe;
  • rampy najazdowe/bloki brzegowe;
  • kutry/środki napędowe;
  • pojazdy umożliwiające transport wszystkich elementów parku oraz niezbędnej obsługi określonej wg. wymagań producenta mostu;
  • wyposażenie niezbędne do organizacji przeprawy oraz jej utrzymania;
  • narzędzia oraz urządzenia umożliwiające dokonanie niezbędnych obsług, napraw bieżących oraz regulacji;
  • wyposażenie niezbędne do umożliwienia poruszania się po drogach publicznych oraz do transportu kolejowego i morskiego;
  • niezbędną dokumentację w zakresie eksploatacji, obsługiwania i napraw;
  • wyposażenie diagnostyczne umożliwiające zlokalizowanie miejsca awarii i określenie zakresu potrzebnej naprawy;
  • zestaw obsługowy (ZO).

Dodatkowo poza ukompletowaniem wchodzącym w zakres pojedynczego parku przeprawowego dostawa będzie obejmować: zestawy części zamiennych (ZCzZ) i zestawy naprawcze (ZN).  

Daglezja to także kryptonim innych postępowań związanych z systemami mostowymi. Mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20 Daglezja-K, opracowane przez OBRUM Gliwice, znajdują się już w służbie. Pierwsza partia została dostarczona przez konsorcjum OBRUM i ZM Bumar-Łabędy, trwa postępowanie na dostawę kolejnej. OBRUM otrzymał pod koniec ubiegłego roku zamówienie na dostawę partii czterech mostów dla partnera wietnamskiego.

Konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy opracowuje też most szturmowy MG-20G Daglezja-G, na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72.

KomentarzeLiczba komentarzy: 12
andy
piątek, 15 marca 2019, 12:01

tak pakujmy całą kasę za granicę i w jakieś ciężarówki i mosty , a nie w realne wzmocnienie i rozwój naszego sprzętu ... - za chwilę okaże się że mamy mosty takie i owakie a nie ma czołgów które mogłyby po nich jeździć - a skoro już pakujemy taką kasę w mosty to po co opracowywać latami świetlnymi pływający sprzęt ...

Gość
piątek, 15 marca 2019, 11:11

Bumar tak się rwie do roboty maja teraz niezłą ekipę i na pewno by zaprojektowali most podobny do M3. Z projektem i realizacją na pewno sobie poradzą ,przecież to nie rakieta kosmiczna.

AndyP
piątek, 15 marca 2019, 10:25

A czy w wymaganiach jest to by pojazdy były polskie? Czy też dostaniemy kolejny typoszereg pojazdów do obsługi i zabezpieczenia logistycznego???

Kto
piątek, 15 marca 2019, 07:09

@Harry2 To nie jest takie proste zbudować most czy czołg tak w 5 minut jakby się wszystkim wydawało

mikiiii
piątek, 15 marca 2019, 03:29

Tylko po co wrzucać kasę w polskich pośredników, nie lepiej napisać bezpośrednio do producentów a nie napychać kieszenie lokalnym kacykom

realista
czwartek, 14 marca 2019, 22:22

Nie dziwi mnie iż od kilkunastu lat nasze wojska inż. nie zbudowały żadnej porządnej przeprawy. Kompromitacje jakie miały miejsce tylko potwierdzają tezę o upadku umiejętności budowania tego co jest, co powinno być normą. Jestem ciekaw czy w kwestii oceny z wojskowego punktu widzenia przydatności mostów wypowiedzieli się dowódcy czy może znowu za kilka souvenirów typu lodówki, dziesięć kolorowych telewizorów + dwie hulajnogi politycy wcisną żołnierzowi sprzęt "bojowo" sprawdzony przez waleczną i zawsze zwycięską armię Francuską.?. Która włazi jak nie tymi to innymi drzwiami z szajsem( patrz: Caracale, Scorpeny)

Harry 2
czwartek, 14 marca 2019, 22:04

"Konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy opracowuje też most szturmowy MG-20G Daglezja-G, na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72." I trwa to już lata świetlne.

Kóń
środa, 10 kwietnia 2019, 13:30

Bo zarządza nimi specjalista od biegów długodystansowych.

Aaa
czwartek, 14 marca 2019, 18:02

A co z mostem z OBRUM mieli robić prototyp

Michnik
czwartek, 14 marca 2019, 15:02

M3 to najciekawsze rozwiązanie. Brałbym to!!!! Daje największe możliwości i jest bardzo uniwersalny i wielozadaniowy. Jeden pojazd zamiast kilku potrzebnych do przewozu kutrów, pływaków itp. Szybki montaż. Same plusy. Pewnie i cena niższa w porównaniu z pozostałymi ofertami. Minus to pewnie zakup z półki.

kuchart
piątek, 15 marca 2019, 12:28

O wiele lepszy jest Samur , tylko że to Turecka ''konstrukcja''.

Gość
czwartek, 14 marca 2019, 14:51

Najbardziej podoba się mi system M3.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama