Jak poinformowało na twitterze przedsiębiorstwo Turkish Aerospace Industries, siły lądowe Turcji odebrały 53 egzemplarz śmigłowca szturmowego T-129 ATAK.
Maszyny są budowane w zakładach Turkish Aerospace Industries w oparciu o licencję AW129 (A-129) Mangusta, zakupioną w 2007 r. od przedsiębiorstwa AgustaWestland (obecnie Leonardo Helicopters) za 1,2 mld USD. Warunki porozumienia między obiema firmami zakładały jednak nie tylko prawo do produkcji, ale też do prac badawczo-rozwojowych i eksportu opracowanych rozwiązań.
Różnice pomiędzy obiema maszynami obejmują m.in. silniki (które musiały być dostosowane do działań w suchym i gorącym powietrzu oraz na dużych wysokościach) - w ramach zmian konstrukcyjnych zastosowano m.in. jednostkę napędową LHTEC T800 (opracowany przez Rolls - Royce i Honeywell na potrzeby programu RAH-66 Comanche), dysponującą większą mocą.
Maszyna może osiągać prędkość 278 km/h, wysokość ok. 6000 m oraz pokonać jednorazowo dystans 1000 km. Uzbrojenie stałe to trzylufowa armata M197 kal. 20 mm. Wiropłat dysponuje też czterema punktami podwieszeń, na których może przenosić zasobniki z karabinami kal. 12,7 mm, niekierowane rakiety 81 mm lub 70 mm oraz kierowane pociski przeciwpancerne - zarówno producentów zagranicznych (Hellfire, TOW, Spike-ER), jak i produkty miejscowego przemysłu (jak UMTAS, OMTAS, Sura D/Snora czy Roketsan Cirit). Śmigłowiec eksploatowany jest w Turcji (przez siły lądowe i żandarmerię), a na dostawy oczekuje Pakistan. Trwają też prace nad śmigłowcem mającym być następcą T-129, oznaczonym wstępnie jako ATAK-2.
Ci, którzy piszą, że w Polsce powinno być jak w Turcji(niezależna, wstała z kolan, nie jest wasalem USA etc.) , nie mają bladego pojęcia co tam się wydarzyło i jak teraz wygląda zarządzanie przez Erdogana... Jednym słowem Rosja bis... Juz to kiedyś przerabialismy...
Tak można,ale w tedy gdy zrobisz porządek z opozycją, jak w Turcji zrobił Erdogan.
Armata 20 mam ? Kto to napisał
Wygląda jak pszczoła , a to ma być szerszeń.
Wygląda jak pszczoła, a to ma być szeszeń.
Nasze odmalowane Mi24 są nie do zastąpienia wg. naszego MON prace analityczno koncepcyjne już trwają.
do Apache się nawet nie umywa...
Nie po to go zrobiono. Turcy maja własne narzędzie do walki w swoich realiach.
Chciałbym, żeby produkty naszego przemysłu zbrojeniowego tak się nie umywały do produktów USA jak ATAK do Apache.
turcy potrafia
Bo Turkom wolno. Uwolnili się i są suwerennym państwem. Erdogan jest wielkim przywódcą czyniącym Turcję z wasala USA, lokalnym mocarstwem. Jednak musiał pokonać puczystów zorganizowanych i sfinansowanych z zagranicy przez obcy wywiad. Polska najpierw musiała by mieć swoje silne i lojalne służby specjalne, chroniące polskich polityków. Ci politycy musieli by być także oddani idei silnej suwerennej Polski.
Trzeba zakupić licencję na ATAK (skorupę) i rozwijać go według własnych potrzeb, by zakupić w słusznej ilości.
Po co kupować licencje na staruszka jak włosi proponowali nam wspólną budowę jego następcy
To bardzo lekkie śmigło - 5 ton. Tego nie da się skutecznie opancerzyc.
najgorszy wybor. beznadziejny udzwig, kiepskie uzbrojenie, zerowy pancerz i slabe silniki
turcy zwiększyli moc silnika o połowe my moglibyśmy użyć ukraińskiego silnika i choć przy apaczu to prawie pikuś w tym wypadku możemy nadrobić ilościa .
Śmigło z silnikami o większej mocy i większej masie startowej w wydaniu Leonardo to AW-249 (i propozycja współpracy dla Polski), a wersji tureckiej Atak 2. To nowe programy, a AW-129 i T-129 to bardzo lekkie i delikatne śmigłowce bardziej do zdań rozpoznawczych niż uderzeniowych (pomimo stosunkowo silnego uzbrojenia).
Jaki zerowy udzwig wersja turecka ma wzmocniony udzwig o 900 kg czyli około 2.5 tony.
Pomyliłeś udźwig z masa użyteczną, ale nawet ta, to znacznie mniej.
No dyć mówię: "rozwijać go według własnych potrzeb". Od czegoś trzeba zacząć, albo wejść w ATAK 2
Piękny. Prawie tak piękny jak Tiger!
do tigera bardzo duzo mu brakuje. t-129 jak i mangusta to najgrosze ze smigiel bojowych
obawiam sie że co do Tigera to sie mocno mylisz , trzeba też dodać że t 129 jest od Tigra sporo starszy .
Dlaczego tak jest? Mógłbyś rozwinąć swoja wypowiedź? Zainteresowałeś mnie tym komentarzem.
Po pierwsze, zdecydowanym obiektem pożądania tureckiego kompleksu militarno - przemysłowego był AH1Z. Prowadzono zaawansowane rozmowy zarówno z koncernem Bell jak i administracją na temat transferu technologii i ... zakupu linii montażowej - jako offsetu. Z możliwością produkcji systemu nahełmowego oraz głowicy TSS w Turcji. Jednak administracja zawetowała tego typu ambicje tureckiego partnera. Stąd Turcy zadowolili się zakupem licencji na produkcję włoskiego A139 Mangusta.
;))) Po drugie, problemy z jakim zmagają się siły zbrojne Australii wykorzystujący EC665 Tiger. Może sugerować większą skuteczność bojową tureckiego wariantu Mangusty, czyli T129. Jednak siły zbrojne Australii rozważają zastąpienie floty awaryjnych Tigrów, nie tyle turecką wersją włoskiej Mangusty ile śmigłowcem pozyskanym z wyboru pomiędzy AH64E a AH1Z.
Dzięki :) ale dlaczego ATAK jest gorszy od Tigra?
??? Być może EC665 jest bardziej zaawansowany technologicznie od A129. Jest jednak zdecydowanie bardziej wrażliwy na oddziaływanie czynników środowiskowych, a przez co zawodny. Co wylazło wysoką awaryjnością w klimacie Australii.
Say, wez tylko pod uwage ze wersja australijska to zupełnie inna maszyna niz te uzywane w Europie, opracowana specjalnie dla nich
Góra w kilku procentach. To były po prostu wczesne śmigłowce, jedne z pierwszych wyprodukowanych. Problemy dotyczą właśnie części tych kilku procent związanych między innymi ze specyficzną klimatyzacją i z odległością (a pewnie i kasa) do miejsc serwisowania niektórych elementów.
Tiger ARH to zaawansowana modernizaa wersji Tiger HAP a Australijczycy jako problemy uzasadniajace rezygnacje z ARH wymienili brak kompatybilnosci z innymi Tigerami, wysokie koszty napraw i utrzymanai silników oraz brak czesci zamiennych.