Serbia: Kołowy BWP z armatą 57 mm

13 października 2021, 12:35
lazanski
Fot. Yugoimport
Reklama

Podczas targów przemysłu obronnego „Partner-2021” w Belgradzie zaprezentowano najnowszy kołowy pojazd opancerzony w układzie 8x8 państwowej firmy Yugoimport. Otrzymał on bardzo silne uzbrojenie w postaci rosyjskiego modułu bezzałogowego AU-220 Bajkał wyposażony w 57 mm armatę automatyczną. Maszyna nosi nazwę Lazarski, wyraźnie nawiązującą do rodziny pojazdów Lazar ale też do zmarłego ambasadora i eksperta wojskowego Miroslava Lazanskiego, który zmarł w sierpniu br.

Pojazd Lazarski 8x8 stanął na ekspozycji wspólnie z kilkoma wersjami pojazdów Lazar 3, w tym wyrzutnią pocisków RALAS i 20 mm armatą automatyczną w zdalnie sterowanym module. Dzięki temu można było porównać zewnętrznie oba typy pojazdów. Pomimo zbliżonej wielkości Lazarski jest silniej opancerzony i wyposażony w modułowe elementy pancerza dodatkowego. Pojazd otrzymał też oddzielny przedział kierowcy umieszczony obok silnika o większej mocy. Zrezygnowano również z okien wyposażonych w pancerne szyby dla załogi i desantu, które były charakterystyczna cechą pojazdów Lazar. Przedział desantowy może pomieścić 10 żołnierzy i trzyosobową załogę i wyposażony jest w opuszczaną rampę w tylnej części. Uzbrojenie sterowane jest z wnętrza przedziału desantowego.

To właśnie uzbrojenie nowego pojazdu opancerzonego wzbudza największe zainteresowanie, gdyż otrzymał on rosyjską wieżę bezzałogową AU-220M Bajkał z armatą automatyczną ZP-57 zasilaną amunicją 57 x 347 mm. Ma ona zasięg skutecznego ognia do 14 500 metrów, szybkostrzelność 80 strz./min. i 80 gotowych do natychmiastowego użycia sztuk amunicji przeciwpancernej, odłamkowo-burzącej lub zamiennie programowalnej. Ten kaliber armaty umożliwia już m.in. zastosowanie inteligentnej amunicji – z zapalnikiem zbliżeniowym lub czasowym.

Oprócz armaty uzbrojenie wieży stanowi karabin maszynowy 7,62 mm z zapasem 500 pocisków. Dodatkowo można na niej zainstalować podwójną wyrzutnię pocisków kierowanych. Jak podkreślają serbscy eksperci, Lazarski jest jednym z najsilniej uzbrojonych kołowych wozów piechoty. Ich zdaniem jego armata jest w stanie skutecznie zwalczać nawet ciężkie bwp, z pociskami kierowanymi również wszystkie czołgi podstawowe.

Otwartą kwestią pozostaje to, czy Serbia lub inny klient zagraniczny zdecyduje się na ten nowy pojazd a w szczególności na ten wariant uzbrojenia. Rosyjski producent stara się obecnie prezentować wieże AU-220M na różnych zagranicznych platformach, licząc na zamówienia. Rosjanie jak się wydaje, dla bojowych wozów piechoty wybrali wieżę bezzałogową Epoka ze znacznie lżejszą armatą LSHO-57 zasilaną nabojami 57 x 93 mm i 12 pociskami kierowanymi dwóch typów. AU-220 Bajkał jest znacznie cięższa, ale stanowić może interesującą propozycję dla użytkowników z Azji czy Bliskiego Wschodu którzy nadal posiadają na uzbrojeniu armaty S-60 lub zapasy amunicji 57 x 347 mm.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 82
Reklama
KOSOGŁOS
czwartek, 14 października 2021, 21:18

Polska by dogonić świat powinna posadowić na Rosomaku i na Borsuku włoską wieżę Draco z 76mm uniwersalną armatą zabezpieczy wsparcie ,plot , i lekki ppanc , poszedłbym dalej i posadowiłbym ją na wzmocnionym Hipopotamie ...kto przeciw ma z liścia ,kto za to go lubię , kto pyta wyjaśnię

Jerzy
czwartek, 14 października 2021, 18:20

Widząc tą tendencję wzrostową, może już teraz warto zacząć prace nad 75 mm z długą lufą do kolejnego KTO? ;)

zoom
czwartek, 14 października 2021, 11:03

Niedługo okaże się, że 30mm to kaliber przeszłych czasów. Podobnie jak nasze armatki p-panc 37mm w 1939.

Rafał
czwartek, 14 października 2021, 20:44

Albo Ur wz 35

Monstera
czwartek, 14 października 2021, 19:56

Nie wiem, ale się wypowiem. Akurat nasze armatki ppanc były bardzo skuteczne na ówczesne niemieckie czołgi.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:34

Te nasze armatki Boforsa dziurawiły KAŻDY niemiecki czołg w tym czasie.

Zoom
czwartek, 14 października 2021, 19:50

Chodziło mi o co innego. Że 37mm to był kaliber na "styk" w 39', ale we Francji to już było mało. A w 1941, raptem dwa lata później, był całkiem do niczego.

Davien
piątek, 15 października 2021, 08:04

Zoom, działka 37mm we Francji tez dziurawiły wszystkie niemieckie czołgi. Pewnie chodzi ci o SA18 kal 37mm z R-35? Tyle ze nie było to działko ppanc a pukawka piechoty z ogryzkiem zamiast lufy. Te samo działko ale w wersji SA38 juz problemów nie miało.

Abrams
czwartek, 14 października 2021, 23:05

A możesz kolegom i mnie wyjaśnić co się zmieniło w niemieckich czołgach w latach 39-40 , bo choć uważam ze wiem że prawie nic , to może się mylę , kaliber 37mm okazał się za maly na czołgi francuskie , szczególnie ciężkie , natomiastw zwalczaniu czolgów niemieckich dalej wystarczał , zresztą większość czołgów francuskich z tego okresu , jako uzbrojenie p-panc miała dzialko 37mm więc nie rozumiem twojego toku myślenia .

Zoom
piątek, 15 października 2021, 13:28

Już Ci wyjaśniam. Po prostu kaliber 37mm po 39 okazał się nieperspektywiczny. Zarówno Niemcy, jak i Alianci porzucili ten kaliber na rzecz wiekszych. To co było jeszcze ok w 39, wkrótce przeszło do lamusa.

AMF
poniedziałek, 15 listopada 2021, 16:03

Ja też coś wyjaśnię, w 39 była już testowana w Polsce armata 47mm po to by móc walczyć z ciężkimi wozami, na lekkie stanowiące większość perspektywiczne były NKMy kaliber 20mm, jednocześnie z bliska i na średnie starczały. Koncepcja czołgu ciężkiego której realizację słusznie odłożono jako mało efektywną ekonomicznie przewidywała konkretną 75. Zwalczanie czołgów wymagało przede wszystkim prędkości wylotowej, a szybki przeskok na 75 i więcej milimetrów mocno zmniejszył zależność czołgów od dział samobieżnych w zwalczaniu umocnień i stanowisk piechoty. Zaś co do meritum wątku: tak 30, robi się przeszłością, stąd nowa teleskopowa 40 czy też rozwiercenie 30 do 40 i to obsługuje nasze ZSMU. Dodam od razu, że nie chodzi o zdolności ppanc (są gotowe rozwiązania w postaci 35mm czy silnej 40 Boforsa) tylko o połączenie razem inteligentnego zapalnika z duża ilością odłamków.

ito
piątek, 15 października 2021, 19:56

Tylko że to był efekt lawinowego rozwoju, zupełnie nie do przewidzenia w 1939- tym. W 1940-tym niemieckie działa ppanc piechoty mały 20 mm- i one w konfrontacji z Matildami i Somua nie wystarczały. 37- ki dobre były gdzieś do 1942- go. Przydatność 45- tek skończyła się gdzieś w 1943- cim. Przy czym Pantery z boków mogły ugryźć nawet z 300 m, a Tygrysów większość żołnierzy nigdy nie widziała, więc nie był to tako całkiem koniec. Tak naprawdę poprawnie zastosowany PTRD mógł zatrzymać Tygrysa, a na czołgi stosowane na tyłach, w oddziałach przeciwpartyzanckich (R 35, LT vz 35, PzKpfw II, T 26) wystarczał do samego końca. "Nieperspektywiczność" to fajny termin, panie kolego, tylko niewiele znaczy.

Dropik
czwartek, 14 października 2021, 09:29

im dalej w las tymi wiecej drzew. Pierwotnie ruskie chwalili się, że bajkał miał mieć szybkostrzelność 120 sztuk/min i 148 w zapasie. Teraz zaledwie po 80 ;) jakoś wątpie aby się to sprawdziło i Serbowie sobie to zafundowali. Taki prototyp ktory trafi do muzeum ;)

alkaprim
czwartek, 14 października 2021, 15:43

Dropik-to powiedz biednym niedouczonym Serbom że nie wiedzą w co się pchają-to może skorzystaja z twej podpowiedzi.......

kukurydza
piątek, 15 października 2021, 11:02

Oni się w nic nie pchają. Pożyczyli za darmo moduł, postawili na podwoziu, najszczerszy "marketingowy fakt". A bo to oni pierwsi? Rheinmetall też do indonezji zawiózł wyremontowanego mardera A2, z zamontowaną na nim w tym samym trybie wieżą naszego Raka. I co? I jajco.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:36

Alka, w AU-220M siedzi działo bazujace na antycznym S-60 i uzywajace amunicji od S-60.

Już to próbowali
środa, 13 października 2021, 22:22

Armata 57 ma taki odrzut że nic nie trafi powyżej 3 km dodatkowo po wystrzeleniu 100 pocisków potrzebny jest remont całej konstrukcji

ito
piątek, 15 października 2021, 19:57

To przeczytaj, jaką amunicję stosują.

LMed
środa, 13 października 2021, 19:02

Serbowie mają spory, niedoszacowany potencjał. I tak jest od lat. Wystarczy wspomnieć M84, najbardziej rozwiniętą na tamte lata modyfikację T-72.

Davien
środa, 13 października 2021, 20:35

M-84 powstawał w czasie kiedy jeszce istniała Jugosławia i korzystał z dorobku całego kraju. Był to czołg porównywalny z T-72B jednak miał gorsze uzbrojenie główne bo stara wersję 2A46.

LMed
czwartek, 14 października 2021, 15:35

Jugosłowianie mieli wtedy dostęp do technologii i materiałów zachodnich (optyka, SKO, przeniesienie napędu, wyposażenie elektryczne) oraz lepsze wyposażenie produkcyjne.

Normalnie
czwartek, 14 października 2021, 01:21

Nie dałbyś takiego komentarza gdyby Serbia trzymała się z Ameryką.

Kot
czwartek, 14 października 2021, 15:30

Prawda jest zawsze prawda. Prawda jest też że ZSRR to był kraj większy i 7 mln km² i o ponad 100 mln mieszkańców. Dzisiejsza Rosja to przy tym ogarek.

STJIOPA
czwartek, 14 października 2021, 21:25

ach być takim ogarkiem i mieć tylko 10% jej wielkości i surowców ...Polsko

kukurydza
piątek, 15 października 2021, 11:05

Ze wszystkimi surowcami, Rosja jest dwunastym pod względem wartości wymiany partnerem handlowym Niemiec. Polska piątym, a Francja szóstym. Da się? Da się.

Davien
piątek, 15 października 2021, 08:05

Tojuz tak w Rosji tragicznie ze macie Stipa tylko 10% tego co miała dawna RFSR

Naiwny
środa, 13 października 2021, 18:55

Olaf - z Serbią oficjalnie nie walczymy ale za to Polska posiada stały kontyngent policyjno-wojskowy w Kosowie. A ostatnio doszło do poważnego wzrostu napięcia na granicy tych dwóch Państw. Prezydent Serbii wręcz oświadczył, że nie zawachają się użyć wojska jeśli zycie serbów kosowskich zostanie zagrożone. Tak więc militarna konfrontacja polskich żołnierzy i ich uzbrojenia z serbskim jest jednak możliwa.

dim
środa, 13 października 2021, 17:26

Fiu fiuuu... BWP i zasięg 14.500 metrów skutecznego ostrzału z programowanego działka... Niemniej w jakim stopniu skutecznego? Bayraktara TB-2 czy zdejmie z nieba? Czy po prostu skuteczny jest, ale pod warunkiem, że w coś trafi ?

Dropik
czwartek, 14 października 2021, 09:25

to bzdety. 14,5km to przy ogniu pośrednim , a wtedy przy niewielkiej dokładności uzycie takiej amunicji nie ma sensu i zapewne nie jest możliwe. Ona pewnie ma działać dzieki wiązce laserowej. Davien ma rację.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:39

Nie tyle nawet posrednim, to tzw maksymalny zasięg balistyczny. Aha to działo uzywa amunicji ze starej S-60 wiec nawet jeszcze programowalnej nie ma.

Davien
środa, 13 października 2021, 20:37

Zasieg skuteczny działa S-60 to maks 6000m, te 14,5km to jak wala na oslep ogniem posrednim po torze balistycznym.

Hektor
środa, 13 października 2021, 19:10

Teoretycznie zasięg armaty i użycie amunicji z zapalnikami zbliżeniowymi powinny to umożliwić. Tylko czy system celowniczy da radę?

Davien
środa, 13 października 2021, 20:38

Zasięg skuteczny działa S-60( takei siedzi w AU-220M) wynosi do 6000m przy naprowadzaniu radarem a do 4000m bez radaru.

tylko pytam...
czwartek, 14 października 2021, 11:12

@Davien Sugerujesz, że autor, czyli Juliusz Sabak się myli ? Że wprowadza czytelników w błąd, pisząc iż armata ta ma zasięg skutecznego ognia do 14 500 metrów ?!?!?!

kukurydza
piątek, 15 października 2021, 11:10

Nie. Pan Juliusz Sabak zwyczajnie cytuje katalogowe, laboratoryjne dane zakładające optymalny kąt strzału, sprzyjający kierunek wiatru, i klasyfikujące "skuteczność" jako "pocisk upadł na ziemię i eksplodował", bez zakładania, że w cokolwiek trafił. Ponieważ ta armata ma kilkadziesiąt lat i jest doskonale znana z S-60, całe pokolenia, zapewne zanim nastały pyskate dzieciaki co kamaszy nigdy nie przywdziały, miały okazję zapoznać się z tym co REALNIE MOŻE ta armata. A może bardzo niewiele.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:41

Nic nie sugeruję, zwyczajnie znam dane działa S-60 masowo uzywanego przecież w Polsce. Tu masz to samo działo, dokładnie tą sama amunicję a te 14.5km to tzw maksymalny zasieg balistyczny czyli jak ci daleko poleci pocisk:))

tylko pytam...
czwartek, 14 października 2021, 21:35

@Davien Zadałem proste pytanie, odpowiedź na temat to zbyt trudne dla ciebie ? Zarzucasz Autorowi kłamstwo ? czy ty najzwyczajniej w świecie kłamiesz ?

podejrzliwy
piątek, 15 października 2021, 11:12

Nie, Davien zarzuca autorowi przemilczenie, cytowanie katalogowych danych które mają bardzo niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Contras
piątek, 15 października 2021, 09:36

Sam zadaj Autorowi pytanie, czy się pomylił albo czy kłamie. Łatwo sprawdzić, że 12 km to donośność tego działa, nie ma mowy, by zasięg skuteczny miał taką samą wartość.

Davien
piątek, 15 października 2021, 08:07

Zrozum biedny trollu ze dane działa S-60 sa doskonale znane, sami Serbowie podają ze 14,5km to maksymalny zasięg balistyczny ale do takiego .... jak ty nic nie dociera:))

i tyle w temacie...
poniedziałek, 18 października 2021, 14:14

@davien Zasięg balistyczny, to taka nowomowa :) brzmi prawie fachowo, z naciskiem na prawie.

STJIOPA
środa, 13 października 2021, 16:57

Zeruje Rosomaki z odległości 14 km i to bez ppanc ,zanim Rosomak podjedzie ze swą 30mm wiwatówką na odległość strzału skutecznego tj 3,,5km ,pluton bieda Rosomaków zostanie przerobiony przez 57mm Lazara na wkład do pieca hutniczego

kukurydza
piątek, 15 października 2021, 11:18

Tak tak, a celowanie zapewniają ruskie czary i rzucony urok... bo na papierze ta zabawka wygląda fajnie, ale nawet rosyjska armia jej nie chce, z oczywistego powodu - zapas amunicji jest trzy-pięciokrotnie mniejszy od sensownego minimum, a na dodatek NIE MA systemu, który zapewniłby skuteczne celowanie do celów naziemnych na takim dystansie, co nawet na swoich stepach przyznawali jeszcze sowieci, ograniczając zasięgi nawet PPK takich jak Chrizantiema do około 6km.

FrEd
czwartek, 14 października 2021, 10:44

Macie już u siebie asfalt na drogach, czy tylko jest w Moskwie?

STJIOPA
czwartek, 14 października 2021, 21:07

My nie przyjedziem my przylecimy

beka
środa, 13 października 2021, 22:59

Taaak, pewnie ;) Trafi Rosomaka w ruchu :) Jak Gożdzik Raka :)

STJIOPA
czwartek, 14 października 2021, 13:48

RAK strzela na 8- 10 km przy ekstra amunicji a GOŹDZIK strzela na 15-20 km ...staje Goździkiem 13 km od Raka rozstawiam stolik kawowy parasol i grilla spijam kawę z zalogą wypuszczam trzy strzały Rak staje się wsadem do pieca hutniczego ,oczywiście RAK coś tam wystrzelił ale jego pociski wybuchły gdzieś tam 5-3 km od Goździka ,więc spokojnie pijemy kawę z załogą ,potem patrze po mojej salwie dymi wrak RAKa ,otwieram z załogą szampańskoje i odciskam na pancerzu 25 z kolei znak trafionego RAKa

kukurydza
piątek, 15 października 2021, 11:14

Taaak, a o pozycję tego raka pytasz wróżkę, bo Goździk nie ma żadnego sensownego systemu kierowania ogniem.

niedziela, 17 października 2021, 00:34

ma Topaza

Extern
czwartek, 14 października 2021, 19:34

Czemu nie od razu lotnictwem strategicznym w ten kampanijny moździerz, przecież też ma większy od niego zasięg?

GŻEGŻÓŁKA
czwartek, 14 października 2021, 21:05

Koszt -efekt ale motywację stjiopy do walki da się przekupić dajesz litra i bierzesz do niewoli oddaje ci Goździka z amunicją , a stjiopa najbardziej się cieszy że został jeńcem Unii Europejskiej i za dobre sprawowanie w niewoli może zostać jej obywatelem

Wojciech
środa, 13 października 2021, 19:13

A gdzie w naszych warunkach masz 14 km wolnej przestrzeni do strzelania? I co z tej odległości będzie widział celowniczy armaty? Zastanów się.

Rafał
piątek, 15 października 2021, 00:00

Na pustyni błędowskiej, zapraszamy wszelkie wrogie armie do Zaglebia

Sailor
czwartek, 14 października 2021, 09:35

W naszych warunkach można oddać strzał ogniem bezpośrednim na max 2-3 km i tyle w temacie.

KrzysiekS
środa, 13 października 2021, 19:45

Wojciech przecież to pisze Rusek i wszystko co nasze musi być złe. KAŻDA BROŃ MA SWÓJ POTENCJAŁ ZALEŻY JEDNAK OD WARUNKÓW I TYCH CO TEN POTENCJAŁ WYKOŻYSTUJĄ.

Hektor
środa, 13 października 2021, 19:07

Na europejskim teatrze działań wojennych raczej do wyjątków będą należeć starcia na dystansie powyżej 2,5 km. Oczywiście piszę tu o ogniu bezpośrednim.

Olaf
środa, 13 października 2021, 17:07

Od kiedy walczymy z Serbią ?

Krzywy
środa, 13 października 2021, 18:56

Od kiedy Stiopa odpalił Panzer Generala w trybie free.

zeneq
środa, 13 października 2021, 15:18

Uzupełniam info. Masa całkowita od 26 do 36 ton w zależności od konfiguracji opancerzenia. Ciekawa propozycja. Oczywiście ze względu na uzbrojenie raczej nie dla nas.

Davien
środa, 13 października 2021, 16:54

Masa maksymalna LAZAR-2/3 to do 28 ton.

zeneq
środa, 13 października 2021, 17:08

Davien, to nie jest Lazar 2/3. To nowa konstrukcja.

Davien
środa, 13 października 2021, 20:50

Zeneq tyle ze jakos tego pojazdu nie mozna znależć w produkach Yugoimportu jako oddzielnego produktu, jest tylko LAZAR w trzech wersjach wiec może podasz żródło skad wziałeś dane o masie czy opancerzeniu? Choc istotnie to podobno nowa wersja, moja pomyłka, sorry.

T-info
środa, 13 października 2021, 17:36

Virginia z info linii NSA źle mu podpowiedziała

Davien
środa, 13 października 2021, 16:43

Zeneq, mamy swojego Rosomaka wiec po kiego nam jego odpowiednik z Serbii?

zeneq
środa, 13 października 2021, 22:42

Davien, naprawdę nie musisz alergicznie reagować na każdą pozytywną opinię nt alternatywnego sprzętu. Ani nie bawię się w lobbystę Yugoimportu ani tym bardziej ruskich armat. Ale ma parametry nieco lepsze niż nasze standardowe Rośki. Czy to broni czy desantu, etc. Popatrzeć warto.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:46

Zeneq może i ciekawa propozycja ale nie dla nas. Nie jest to pojazd lepszy od Rosomaka, nie ejst paradoksalnie lepiej uzbrojony wiec zwyczajnie skwitowałem po co on nam.

T-info
środa, 13 października 2021, 15:47

Ano zły nie jest. Uzbrojenie a nawet wieżę można wymienić Modułowość wyjaśnia rozbieżność wagową. Posiadamy lepszy KTO Rosomak więc na pewno nie dla nas.

T-info
środa, 13 października 2021, 15:17

Jakby nie było opracowali może nie najlepszy KTO na świecie ale dobry na pewno. Ppk to zapewne kornet wstawią. 10 os desantu robi wrażenie. Brak podanej wagi bo ta zapewne wiele nam by jeszcze wyjaśniła np. Czy pływa i jaki poziom ochrony balistycznej zapewnia.

Davien
środa, 13 października 2021, 16:45

Nie wstawią , bo moduł AU-220 Bajkał to moduł plot, ppk mają na innym module Epoka z zupełnie innym działęm,a własciwie armato-granatnikiem.

zeneq
środa, 13 października 2021, 16:25

Uzupełniam dla ciekawych. Kadłub ŁAZAŃSKI jest w całości spawany i połączony z pancerzem ceramicznym, aby osiągnąć standardową ochronę balistyczną STANAG 4569 na poziomie 5, przed ostrzałem z broni kalibru 25 mm. Pojazd można wyposażyć zmodernizowany do poziomu 6, co zapewnia ochronę balistyczną przed amunicją 30 mm APFSDS (przebijającą płetwę przeciwpancerną ze stabilizacją odrzutu) lub AP (przebijającą pancerz) z odległości 500 m. Pojazd zawiera skorupowy kadłub w kształcie litery V, zapewniający ochronę przeciwminową poziomu 4 STANAG 4569, aby wytrzymać eksplozję 10 kg TNT pod kołami i środkową dolną częścią. PS Oczywiście nie pływa. A o wadze już napisałem.

Davien
środa, 13 października 2021, 16:53

LAZAR-3 bo o nim mowa ma odporność STANAG 5 od przodu i 4 z boku/tyłu. Masa maksymalna do 28 ton W Wersji LAZAR-2 ma STANAG 4 przód i 3 na boku i tyle, a dopancerzyc go mozna maks do 5 przód i 4 reszta kadłuba. Odpornośc na miny to STANAG IIB pod kadłubem i IIA pod kazdym z kół. Ot takie małe sprostowanie

zeneq
środa, 13 października 2021, 17:10

Davien, to nie jest Lazar 3. To LAZANSKI 8x8.

Davien
środa, 13 października 2021, 20:58

Ok, znalazłem, choc pancerz masz podany jedynie dla przedniego pancerza, nie ma podanej masy i nie ma go w produktach Yugoimort wiec ciekawe co to w ogóle jest, bo wyglada na wersję LAZAR-3

Davien
środa, 13 października 2021, 20:51

Zeneq a skąd wiząłeś te dane bo w produktach Yugoimportu nie ma pojazdu Lazarski 8x8 jest jedynie LAZAR-1//2/3

zeneq
czwartek, 14 października 2021, 14:16

Na google wpisz: Yugoimport unveils new LAZANSKI 8x8 armored vehicle armed with 57mm cannon i wybierz stronę armyrecognition (materiał po angielsku). Na YT wpisz: LAZANSKI 8x8 SRPSKA ZVIJER, albo: Premijera i analiza borbenog vozila Lazanski - Analisys of the new Serbian IFV 8x8 Lazanski, albo: Partner 2021 dan drugi (I deo).

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:57

Ok dzieki za info, sprawdziłęm i miał pan rację.

Jehowa
środa, 13 października 2021, 18:14

A poza nazwą czym się one różnią?? Bo na razie to każdy wypisuje coś innego i w necie tez są rozbieżne info co właśnie zdążyłem sprawdzić.

Davien
czwartek, 14 października 2021, 18:57

To zupełnie nowy pojazd, nie jest to modernizacja LAZAR-3.

Jasiu
środa, 13 października 2021, 14:55

Serbia potrafi zaprojektować własny kto a rosomak s.a. nie dał rady przez 20 lat skopiować rozwiązań Finów. Brawo inżynierowie z Gliwic.

AMF
poniedziałek, 15 listopada 2021, 16:13

Rosomak jest z Siemianowic. Gliwice to Daglezja - chyba jedyny rodzimie polski produkt który eksportuje nasza zbrojeniówka.

Bania
środa, 13 października 2021, 15:20

Ten serbski szajs nijak nie można porównywać do Rosomaka. A ta ruska armata to zabytek..

środa, 13 października 2021, 15:48

No Rosomak lepszy a armata no cóż zależy co chcą tym rozłupać a do zwalczania ciezych pojazdów to raczej ppk użyją

środa, 13 października 2021, 23:01

Raczej zależy czy chcą w colokwiek trafić.

środa, 13 października 2021, 15:17

No ale kupili licencję na XP tylko że brak produkcji jakoś tak jakby

Tweets Defence24