Rządy Szwecji i Wielkiej Brytanii podpisały w minionym tygodniu protokół ustaleń w sprawie współpracy w ramach programu związanego z opracowaniem przyszłych systemów walki powietrznej (chodzi o program myśliwca przyszłości Tempest). Jedną z kluczowych firm szwedzkiego sektora obronnego, która będzie brała udział we wspólnych pracach, jest Saab.
Szwedzki koncern poinformował w związku z tym, że podpisany protokół postrzega jako punkt wyjścia do zbadania możliwości wspólnego opracowania przyszłego systemu walki powietrznej, przy jednoczesnym możliwym wykorzystaniu rozwiązań opracowywanych w perspektywie długoterminowego rozwoju istniejących platform, w tym Gripena.
Saab współpracował już z brytyjskimi partnerami - BAE Systems, Leonardo UK, MBDA i Rolls Royce - w fazie wykonalności samego programu związanego z opracowaniem nowoczesnego systemu walki powietrznej przyszłości. Wnioski płynące z tej współpracy pozwalają twierdzić, zdaniem przedstawicieli szwedzkiej firmy, że synergia pomiędzy wymienionymi podmiotami utworzy trwały fundament przemysłowo-badawczy, niezbędny do prowadzenia dalszych prac badawczo-rozwojowych. Strona szwedzka gotowa jest wnieść, między innymi, doświadczenie w rozwoju nowoczesnych, skomplikowanych systemów przemysłowych, integracji systemowej ukończonych systemów walki powietrznej, czujników, pocisków i wsparcia technicznego.
Saab i jego technologiczni partnerzy z Wielkiej Brytanii są już gotowi do rozpoczęcia prac w ramach programu na podstawie wskazówek i wytycznych opracowanych przez rządy Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Szwedzki koncern jest pierwszym zagranicznym partnerem w brytyjskim programie myśliwca "szóstej generacji" Tempest. Dysponuje szeregiem poważnych osiągnięć w dziedzinie rozwoju nowoczesnych konstrukcji lotniczych, dodatkowo przystąpienie partnera zagranicznego oznacza, niemal pewne zwiększenie nakładów finansowych na sam program. Wielka Brytania udział w pracach proponowała też firmom japońskim i amerykańskim.
Saab obecnie kontynuuje rozwój nowoczesnego samolotu wielozadaniowego Gripen E/F, współpracuje przy tym blisko z siłami powietrznymi Szwecji i Brazyli, będącymi klientami strategicznymi. Jednocześnie prowadzi intensywne rozmowy z pozostałymi nabywcami samolotów Gripen, starając się dostosowywać możliwości maszyn do zmieniających się warunków prowadzenia starć w powietrzu i na ziemi.
Warto wspomnieć, że współpraca Saaba z brytyjskim sektorem obronnym i armią ma długie tradycje, tylko w ostatnich miesiącach szwedzki koncern podpisał umowę z brytyjskim ministerstwem obrony dotyczącą wsparcia i utrzymania lądowych systemów radarowych Giraffe AMB
Możemy wyłożyć pieniądze. I tak musimy kupić samoloty. Teraz zamiast kupować F 35 powinniśmy kupic48-72sztuki F16 V, a posiadane Jastrzębie zmodernizować do tej wersji. F35 są dla nas w tym momencie za drogie. I nie chodzi tylko o sam samolot. Nam przydałby się samolot wielozadaniowy, ale dwu silnikowy, zdolny do startu i lądowania z DOL. Raczej nie potrzebujemy samolotów do przełamywania OPL przeciwnika. F 35 przenosząc uzbrojenie na zewnętrznych węzłach traci swoje właściwości stealth. Myślę że Szwedzi będą kombinować coś na wzór F 35 A, a Brytole F35B. Wejście do tego programu dałoby nam czas, i możliwość jakiegoś tam wpływu na końcowy produkt. Potrzebujemy samolotu wielozadaniowy go, który by spełniał przynajmniej w jakimś tam stopniu funkcję myśliwca przewagi powietrznej. Ani F16 ani F35 dotej roli się nie nadają. To takie luźne dywagacje laika. Pozdrowienia dla forumowiczów.
Samolot przewagi powietrznej to nie myśliwiec wielozadaniowy tego nie bardzo da się połaczyć
Eurofighter czy F22 czy nowy F15 są myśliwcami przewagi powietrznej i maja dużą wielozadaniowość wiec się da.
Panie grzegorz, zarówqno EF-2000 jak i F-22A sa mysliwcami wielozadaniowymi choć powstały z maszyn przewagi powietrznej. Natomiast F-15X to okrojona z mozilwosci uderzeniowych wersja F-15QA wyłącznie dla USAF czyli wielozadaniowośc ma zerową. Nikt dzisiaj panei Grzegorzu nie buduje innych mysliwców niz wielozadaniowe.
Ten znowu powiela swoje brednie. F-15X nie "okrojony" tylko"pozbawiony". Jest to najnowocześniejsza wersja F-15 (wg. koncernu Boeing), przy której F-15QA to ubogi krewny. Zresztą wystarczy porównać radary czy systemy elektroniczne i WRE i wtedy sprawa staje się jasna i oczywista. Ale oczywiście nie dla ciebie.
Funku i znowu robisz z siebie... F-15X panei fan jest wersją F-15QA okrojona z możliwości uderzeniowych i to on jets akurat ubogim krewnym F-15AE. Radary, awionika, uzbrojenie sa takie same lub lepsze( uzbrojnie) w F-15AE( F-15QA to wersja F-15AE dla Kataru). Jedyna róznica co Legion POD którego Katarska maszyna niema , ale ma za to F-15AE. T to tyle z twoim fantazji.
F-15X nie "okrojony" tylko"pozbawiony". Jest to najnowocześniejsza wersja F-15 (wg. koncernu Boeing), przy której F-15QA to ubogi krewny. Zresztą wystarczy porównać radary czy systemy elektroniczne i WRE i wtedy sprawa staje się jasna i oczywista. Ale oczywiście nie dla ciebie.
Ten znowu powiela swoje brednie. F-15X nie "okrojony" tylko"pozbawiony". Jest to najnowocześniejsza wersja F-15 (wg. koncernu Boeing), przy której F-15QA to ubogi krewny. Zresztą wystarczy porównać radary czy systemy elektroniczne i WRE i wtedy sprawa staje się jasna i oczywista. Ale oczywiście nie dla ciebie.
Program się rozwija, a amerykańskie firmy też mają ochotę dołaczać do programów na świecie. Da im to niezbędne doświadczenia, środki i rozwinięcie technologi. Będzie miało to znaczenie w programie F/A-X, a nawet jeśli któraś z firm kontraktu nie dostanie, to odbije sobie to za granicą. Jeszcze niedawno zastanawialiśmy się, ktory z projektów wypadnie z listy projektowanych myśliwców nextgen. Wielu wskazywalo właśnie na Tempesta, a wszystko wskazuje na to, że jednak będzie to turecki TF-X.
Do jakich programów na świecie amerykańskie firmy chcą dołączać skoro to amerykańskie firmy są wiodącymi jeśli chodzi o technologie militarne? Że ktoś chce dołączyć (i dołącza) do amerykańskich programów to zgoda. F-35 jest tutaj pierwszym z brzegu przykładem.
Zawsze te same hamburgerowe trolle. Bardzo dobrze że powstają Tempest i FCAS. Pewnie osiągną gotowość operacyjną w tym samym czasie co F-35. Nie wspominając że zdeklasują one zarówno F-35 jak i F-22.
Widzę że piewcy amerykańskiej myśli technicznej nie mogą zaakceptować faktu iż Europejczycy również dysponują bardzo zaawansowanymi technologiami i prowadzą ambitne programy takie jak FCAS czy Tempest. Nie zdziwię się gdy ''europejski myśliwiec przyszłości'' spokojnie dorówna lub przewyższy możliwościami amerykańskie myśliwce V gen. Maszyny takie jak Eurofighter czy Rafale ewidentnie pokazują że Europa dysponuje świetną bazą naukowo techniczną i ma potencjał w budowaniu nowoczesnych maszyn.
No to musze cię załamać, bo F-35 gotowość bojową IOC juz osiagneły a pełna osiagna w 2021-22r czyli kiefy FCAS i Tempest będa na etapie makiety:) A maja one wejśc do słuzby w 22035-40r czyli juz po F/A-XX.
Zdeklasować może i zdeklasują pamiętajmy że w USA rozpoczely się prace nad projektowe nad następcą F-22
I bardzo dobrze, bo konkurencja jest motorem rozwoju i postępu. Nie twierdzę, że te maszyny będą lepsze od następcy F-22.
Niczego nie zdeklasują bo nie mają żadnego doświadczenia w budowaniu takich samolotów. Chińczycy zbudowali swojego 5-gen mając wykradzione niektóre dane o F-35 i co? Nawet mając projekty nie byli w stanie stworzyć maszyny która chociaż zbliży się parametrami do amerykańskich odpowiedników. O Rosji nie wspominam bo ten ich samolot to pomyłka którą sam prezydent kazał przecenić o ponad połowę.
Ale wiedzą jakie błędy popełniono przy F-35. A mają doskonałą bazę naukowo techniczną, bo jak by nie było, Francja, Niemcy i UK budują bardzo zaawansowane technologicznie uzbrojenie, elektronikę, zaczynając na OP z napędem nuklearnym, lotniskowce, pociski balistyczne (Francja), program kosmiczny (Francja). A czy ten sprzedawany na prawo i lewo F-35 odbieva aż tak od najnowszych wersji Rafale i EF? Wątpliwa sprawa. Jezt nowocześniejszy, to na pewno. Według producentów FCAS i Tempest mają być lepsze od F-35 i F-22. Ty twierdzisz inaczej, co jest niepoważne.
A Chińczycy mając wykradzione plany F-35 nie wiedzieli o tych błędach? Jakoś mimo tej wiedzy nie zbudowali lepszego samolotu. Człowieku najpierw myśl potem pisz a nie odwrotnie.
Panie jurofighter i Niemcy i Francja maja prawie zerowe doswiadczenie z maszynami stealth, UK juz jakies ma bo bierze udział w programie JSF. F-35 panie juro odbiega od Rafale i EF-2000 o cała generacje więc jak na razie to pan jest niepowazny. A co do tego czy FCAS i Tempest będa lepsze od kilkudziesięcioletnich w 2040r F-22 i F-35 to zobaczymy, najpierw niech je zbudują i oblatają,
Zdeklasują. Tak jak kiedyś Rafale i Eurofighter zdeklasował F-15 / 16 / 18.
Tia, dobre ale nieprawdziwe. Obecnie jakos to własnie F-15AE deklasuje takiego EF-2000 czy Rafale. A F-6V jest z nimi w pełni porównywalny wiec powodzenia :)
Tia, tak sobie tłumacz. Poczytaj o programach rozwoju EF czy Rafale, a potem pisz swoje bajeczki. Ja wiem że w twojej rzeczywistości nic nie może być lepsze niż sprzęt made in USA. Ale niestety rzeczywistość jest inna niż świat filmów rodem z Hollywood czy gier komputerowych.
Panie juro, doskonale znam programy rozwojowe i taki ef-2000 to nawet sie do F-15AE nie zblizył, Juz go nawet F-16V dogonił pod wzgledem mozliwości , natomiast Rafale w wersji F-3 też ustepuje F-15AE i to sporo. No ale musiałęs sobie popłakać i sie....
Jak byś znał programy rozwojowe, to byś nie pisał bzdur o F-15AE. A EF będzie rozwijany jeszcze przez kilkadziesiąt lat, więc nic nie wiesz, jak zwykle.
Małe szanse na F135 Rolls Royce nusi sam kombinować
Tam ma być silnik o zmiennym stopniu przepływowości. Więc F135 to nie ta liga.
Akurat z silnikiem to RR powinien dać radę
F-35 dostanie taki silnik. Polecam zapoznać się z programem ADVENT.
Czyli co, będzie powtórka z Wilka i EF-2000? Opracowywanie samolotu do nieistniejacego silnika? Jedynie USA i ZSRS opracowały taki silnik ale oba skończyły w najlepszym razie jako prototypy prototypu.
Akurat silniki Eurofightera są bardzo dobre, wręcz najlepsze w swojej klasie.
Panie ichtamniet silniki do EF-2000 nawet nie zbliżają sie do zaawansowania F119 czy F135 a do takiego F120 brakuje im lata swietlne.
Panie Gts a co jakie to amerykańskei firmy dołaczyły do brytyjczyków bo SAAB taka firma nie jest. A co do doswiadczenia to zarówno Boeing jak i Lockheed czy Northrop maja go znacznie wiecej od innych firm w dziedzinie maszyn 5 gen. Nad 6-ta pracują już od wielu lat
A na co czeka Polska ? .. Jest szansa dołączyć..
Polska ma ważniejsze sprawy. Na ten moment rządzący są zajęci obwinianiem poprzedników za nieprzystąpienie do programu F35.
Fakt. Jednak to wina poprzedników że dostarczyli obecnej władzuni mnóstwo amunicji do strzelania do siebie. Zresztą to u nas tradycja że każdy rządzi byle tylko dotrwać do wyborów gdy polityka w poważnym kraju powinna mieć jakąś ciągłość bez względu na ekipę.
A co my możemy im zaoferować????
Nie mamy z czym dołączyć,... Choć w dialogach technicznych jesteśmy najlepsi :(
Jest szansa dołączyć z czym? Jaką wartość polski przemysł jest w stanie wnieść do projektu? WB to potentat w wielu dziedzinach z branży, szwedzki SAAB tak samo. Gdzie tu miejsce dla Polski?
po co jak my mamy zapewnione f35 ?
Szczerze mówiąc chętniej widziałbym Szwecję w programie FCAS zamiast Hiszpanii.