Reklama

Farnborough 2018: Tempest - brytyjski myśliwiec następnej generacji

16 lipca 2018, 16:06
tempest
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Podczas tegorocznej edycji targów Farnborough brytyjskie ministerstwo obrony pokazało, po raz pierwszy, projekt nowego samolotu myśliwskiego kolejnej generacji. Nosi on roboczą nazwę Tempest. Ujawniony projekt załogowego myśliwca następnej generacji wpisuje się w ogłoszoną właśnie nową, narodową strategiczną koncepcję sił powietrznych.

Makieta nowego myśliwca została odsłonięta przez ministra obrony rządu Wielkiej Brytanii Gavina Williamsona, który omawiał założenia programu, akcentując chęć nawiązania współpracy międzynarodowej. Świadczą o tym, między innymi, słowa Williamsona skierowane do licznie zgromadzonych przedstawicieli przemysłu: "co możecie zaoferować nam w ramach współpracy, co my w jej ramach możemy zaoferować wam?".

Głos po nim zabrał przedstawiciel jednej z brytyjskich firm prowadzących prace nad samolotem - BAE Systems. Zapowiedział on, że do roku 2025 w powietrze wzbije się przynajmniej jeden demonstrator nowego typu. Nowy myśliwiec, dysponujący również możliwością lotu bezzałogowego, miałby wejść do służby w roku 2035, co pozwoliłoby na płynną wymianę samolotów Eurofighter Typhoon, których służba przewidziana jest do roku 2040.

image
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

 

Partnerami brytyjskiego ministerstwa obrony narodowej we wspólnie finansowanym programie, mającym do roku 2035 dostarczyć siłom powietrznym Wielkiej Brytanii sprzęt lotniczy nowej generacji, są koncerny BAE Systems, Leonardo, MBDA i Rolls-Royce. Opracowanie nowego samolotu myśliwskiego jest częścią tego programu. Rząd planuje przeznaczyć na niego kwotę 2 mld funtów, pozostała część funduszy zostanie wyłożona przez partnerów przemysłowych projektu.

image
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

 

Wśród państw zainteresowanych potencjalną współpracą wymieniana jest Szwecja, Japonia, Korea Południowa i Turcja. Do ich grona dołączyć też mogą niektóre państwa arabskie, jak na przykład Arabia Saudyjska.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 65
Reklama
Wichura
niedziela, 12 sierpnia 2018, 23:07

Ładny.

Davien
sobota, 21 lipca 2018, 13:14

DSA, bardzo prawdopodobne jako że obecnie planuje sie włąsnie ze F/A-XX zastapi SH w USN po 2035r, choc jak na razie ma byc to wersja załogowa.

DSA
piątek, 20 lipca 2018, 20:54

@Gts nie sądzisz bo zapewne uważasz, że samoloty 6 gen zastąpią te 5. Wg mnie właśnie ewolucyjność powoduje, że w pierwszym etapie samoloty te będą działać w zespołach z samolotami 5 gen. Czyli będzie np: F-35 a do tego 2-4 bezzałogowe samoloty. I będzie to tańsze i lepsze rozwiązanie niż wypuszczenie takiej samej liczby F-35.

Gts
czwartek, 19 lipca 2018, 13:26

DSA, nie sadze zeby szli w bezzalogowe. Owszem moze w specjslistyczne jak te wizualizacje SR-72, ale nie sa jeszcze do konca przekonani czy bezzalogowce beda lepsze czy lepsze bedzie rozwiniecie technologii i hybrydy F-22 i F-35. Braki w samolotsch generacji 5, starzejaca sie szybko generacja 4 moze zmusic ich do ewolucji a nie rewolucji. Samoloty te beda potrzebne szybciej niz im sie zdawalo wiec moze nie byc czasu na dlugie opracowywanie mysliwskich wersji UAV. Dowiemy sie jak Amerykanie cos oglosza albo pokaza. Jak pisalem stawiam na UAV w takich projetkach jak SR-72 i ewolucje typu sensory i awionika z F-35 i platowiec na wzor F-22/YF-23 wykonany w dzisiejszej technologii. Oczywiscie nalezy zapomniec o programie typu JSF, nikt juz takiego bledu nie popelni. Co wiecej uwazam ze tozsadne byloby wybrac 2 roznych dostawcow zarowno dla maszyn pokladowych jak i klasycznych, aby uniknac monopolu i nie tylko.

Gts
czwartek, 19 lipca 2018, 13:14

F-35 to jest zlozony program 3 roznycb wersji. Niektore juz lataja bez problemow inne nie bo potrzebuja no nowy soft czy komputer. Program tyle trwa bo nalezalo pogodzic skrajne wymagania dotyczace mysliwca. Program mysliwca 6 generacji mozliwe ze bedzie trwal krocej ze wzgledu na posiadane juz doswiadczenia czy model sensorow i awionike. To musialby byc rewoluvyjny samolot typy UAV ale chyba nikt sie na to nie zdecyduje bo po prostu brakuje dzis samolotow na te chwile. Niedobory maszyn typu F-22 sprawiaja ze projekt mysliwca 6 gen bedzie powaznym rozwinieciem tej konstrukcji a nie rewolucja budowana 25 lat. Wydaje sie ze nikt nie moze sobie na to pozwolic, a samoloty gen 6 pojawia sie jeszcze przed 2030r przynajmniej jesli chodzi o latajace prototypy. To moje prywatne zdanie choc wiadomo ze czas pokaze jak bedzie. W niektorych krajach czy formacjach w USA problem braku nastepcy samolotow zaprojektowanych w latach 70 jest palacy i nie bedzie mozna sobie pozwolic na czekanie do 2040r.

kubuskow
czwartek, 19 lipca 2018, 11:38

A jak Panowie definiują VI generację? Czy mają to być autonomiczne samoloty, czy samoloty wyposażone w broń energetyczną (lasery)?

KOSA
sobota, 13 lipca 2019, 15:17

Jak na moje myślenie 6-generacja myśliwca to 1pilot i 2 skrzydłowych drony ze sztuczną inteligencją .

Gruzin
środa, 19 czerwca 2019, 16:07

Zdalnie sterowane Podejmujące szybciej od operatów decyzję ataku

DSA
czwartek, 19 lipca 2018, 01:11

od czasu programu JSF wiele się zmieniło - zamiast kooperacji i jednego programu kraje w nim uczestniczące ruszają z samodzielnymi projektami.

Davien
środa, 18 lipca 2018, 17:35

Panie kubuskow stwierdziłęs że po prawie 40 latach F-35 ciagle ma problemy, wiec stwierdziłęm ze nie masz racji. I to wszystko Od początku programu JSF mineło 27 lat, F-22 poleciał po 25 wiec jest to jak widsac typowy okres dla zaawansowanych technicznie projektów, podobnie Boeing zaczął prace nad 6 gen ładne parę lat temu a planują pierwsze loty maszyn seryjnych w latach 2035-40. Jakby F-35 nie powstawał naraz w trzech róznych wersjach to juz dawno byłby w słuzbie. Wątpie by ten bład popełnili przy 6 gen.

bender
środa, 18 lipca 2018, 16:54

@kubuskow: Davien słusznie Ci wytknął, że mieszasz program ATF (z którego powstał F-22) i JSF (F-35). Priorytety obu programów były inne i zaowocowały innym rodzajem samolotu. W przypadku F-35 postanowiono pogodzić rozbieżne potrzeby lotnictwa, marines i marynarki w jednym kadłubie, stąd Twoje nie całkiem prawidłowe wrażenie, że tak się to długo wlecze. Samoloty wersji A i B są już od kilku lat w slużbie i nie są to prototypy jak w przypadku Su-57. Wrzucając ATF i JSF do wspólnego wora nabierasz fałszywego obrazu ogromnie długiej perspektywy czasowej i w konsekwencji używasz fałszywego wnioskowania na udowodnienie swojej tezy. Moim skromnym zdaniem gdyby niespodziewanie dziś ogłoszono program na myśliwiec 6 generacji, to przy obecnej definicji co jest tą 6. generacją postęp prac nie byłby super szybki, ale też nie dramatycznie wolny. Składowe technologie już w ten lub inny sposób istnieją, przy stabilnym i wystarczającycm finansowaniu można by mieć pierwsze wersje w 10 może 15 lat. Możliwym jest także, że dzisiejsza definicja 6. generacji nie przetrwa próby czasu i prawdziwa 6. generacja będzie definiowana inaczej. Trend jest taki, że wspólcześni ‘rycerze przestworzy’ ustąpią miejsca automomicznie latającym maszynom i to wydarzy się raczej wczesniej niż później.

De Retour
środa, 18 lipca 2018, 14:05

@ Admin.----  Projekt SCAF ma być ITAR free i jest to jasno i oficjalnie  powiedziane. Francja nie chciała się emancypowac, tylko zachować niezależność strategiczną i to osiągnęli. We Francji wszyscy uznają przewagę technologiczną ( i nie tylko) USA. Walczą wyłącznie o miejsce na podium.i minimum niezależności . Technologicznie Dassault, Thales, Safran, Airbus, plus  ONERA i inne centra naukowe wydają się być zdolne i gotowe do realizacji samolotu ITAR free nowej generacji.

kubuskow
środa, 18 lipca 2018, 13:26

Davien, poco wycieczki osobiste \"więc znowu nie masz racji\"? . .......................................................................................................... .................. F-22 jest pierwszym myśliwcem V generacji i podałem datę początków tworzenia \"technologi\" myśliwców V generacji. Jednocześnie do tej pory nie jest to technologia powszechna i w pełni opanowana o czym świadczą problemy z f-35. Mają powyższe na uwadze, oraz ogromne ograniczenie budżetu względem lat \'80 z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić że myśliwce VI generacji pojawią się nieprędko, a raczej że są odległą wizją.

Admin
środa, 18 lipca 2018, 12:00

@ De Retour A to rodzi pytanie, czy możliwe jest dzisiaj opracowanie na zachodzie sprzętu, który nie będzie podlegał restrykcjom Waszyngtonu? Bo coś mi się widzi, że nie bardzo. Nawet Francuzi (którzy chyba jako jedyni mocno stawiali na pełną emancypację) obecnie nie będą w stanie i ten ich wspólny projekt z Niemcami będzie musiał uwzględniać jakiś wsad US, nawet na poziomie integracji.

dropik
środa, 18 lipca 2018, 11:48

2 mld $ to UK włożyła w rozwój F35 i była to zaledwie kropla w morzu wydatków jakie poniesiono w rozwój tej maszyny. razem było to 55 mld do 2015. Tak więc za te 2 mld funtów to sobie mogą poprawioną makietę zbudować ;)

Extern
środa, 18 lipca 2018, 00:18

@xiom. A co Ci się w mieczniku nie podoba? Że nie lata? Czy fobia na punkcie PO dała o sobie znać?

DSA
środa, 18 lipca 2018, 00:17

samoloty 6 gen wejdą do użytku wcześniej niż się wszystkim wydaje. W USA idą na to coraz większe środki więc program przyspiesza. I wiele wskazuje, że będą to maszyny bezzałogowe - dużo tańsze zarówno w zakupie jaki i eksploatacji.

PiotrEl
środa, 18 lipca 2018, 00:01

Tekturowy model. Faktycznie wyprzedzili Rosję... nie ma nitów...

De Retour
wtorek, 17 lipca 2018, 22:29

@ Gts. ---- Tempest nie będzie z oczywistych względów ITAR free, więc WB będzie musiała za każdym razem uzyskać zgodę USA na eksport. Czyli szanse by stał się konkurentem samolotów z USA są zerowe.

De Retour
wtorek, 17 lipca 2018, 20:44

@ xiom --- \"Samo BAE jest większe niż cały Airbus, \"------ Przychód roczny Airbusa to około 66 mld €, BAE to 23mld €. Amen.

Davien
wtorek, 17 lipca 2018, 20:31

Kubuskow w 1981r to zaczeto program ATF czyli opracowanie F-22 który od 12 lat jest juz przyjety do uzbrojenia i ma się dobrze więc znowu nie masz racji Prograj JSF wystartował w 1992r i juz obecnie prerwsze F-35 uzyskały gotowość bojową -Izraelskie F-35I więc jakie 40 lat??

xiom
wtorek, 17 lipca 2018, 18:09

W odróżnieniu od PL01 (lansowanego przez PO razem z innymi świetlanymi wizjami typu czapla, miecznik, \"lekki\" czołg do samolotu, itd), za tą brytyjską makietą stoją poważni gracze przemysłowi. Samo BAE jest większe niż cały Airbus, a gdy Brytyjczycy za coś się biorą, to zazwyczaj aż skończą, więc to raczej nie jest tylko puste hasło. Tu jest inne poważne ryzyko - że można w tym projekcie - jak w każdym złożonym wojskowym - utopić górę pieniędzy i nigdy nie odzyskać. Więc słusznie trzymamy się z dala, bo niewiele mamy do zaoferowania, poza ciężko zarobionymi pieniędzmi.

Targowiczanin
wtorek, 17 lipca 2018, 18:08

Pół europy kupuje F-35. Francja i Niemcy budują swój samolot, tak jak brytyjczycy. A polska?

Gts
wtorek, 17 lipca 2018, 17:59

Klocicie sie jak dzieci. Wyglad to nie wszystko. To ze samoloty sa podobne do aiebie zdeterminowane jest aerodynamika i wlasnoscia stealth. Rozny balans wymagan od kalduba sprawia ze roznia sie od siebie mniej luba bardziej. Najwazniejsze jest to co w srodku, a to moze byc budowane na wiele sposobow w oaprciu o roznych poddostawcow. Nie tylko LM ma do tego zdolnosci. To czy powstanie to nie jest kwestia zbytnio skomplikowana, po prostu musza znalezc sie partnerzy i zainteresowani kupcy. Wydaje sie ze powrot Wielkiej Brytanii do budowy sprzetu wojskowego jest mozliwy i zdecydowanie bardziej prawdopodobny niz Polski. BAE nie jest PGZetem, a chwtnych ktorzy maja cos do zaoferowania, a nie uczestnicza w innych programach (tak jakby chcieli) zawsze znajda. Rynek samolotow nastepnej generacji jest potencjalnie wielki, dlatego ze nikt nie posiada aktualnie takiej konstrukcji oprocz LM, jesli chodzi o maszyny jednosilnilowe. Nikt nie posiada za to zdolnosci produkcyjnych samolotu dwusilnikowego. Zanim Amerykanie zbuduja swoj na rynku moga znalezc sie konkurencyjne konstrukcje. Co wiecej jest duze prawodpodobienstwo ze beda kupowane bo Amerykanie znow moga sobie zastrzec pewne technologie i produkcje u siebie... dodatkowo ich niezdecydowanie moze sprawic ze pojawia sie na rynku 5-10 lat po konkurencji i zostanie im produkcja dla USAF i US Navy.

kubuskow
wtorek, 17 lipca 2018, 16:45

Jeżeli szukać różnic pomiędzy V i VI generacją to ma to być broń energetyczna (https://www.defence24.pl/bron-przyszlosci-amerykanskie-mysliwce-szostej-generacji - ostatni bold) a taka jeszcze nie istnieje w wersji bojowej na żadnej platformie. Zanim zmieszczą to coś do samolotu wielkości myśliwca i zapewnią temu właściwości stealth (sygnatura cieplna) to miną dekady, a zanim wprowadzą do produkcji seryjnej to może i półwiecza zabraknąć. Myśliwce V generacji zaczęli opracowywać w 1981 (zimna wojna i duży budżet), a po blisko 40 latach f-35 ma wiele poważnych niedoróbek związanych z byciem V generacją.

OSA
wtorek, 17 lipca 2018, 16:21

I to jest przemyślane podejście do tematu, pod każdym względem. Nowy projekt, który pod niektórymi względami będzie jeszcze dopracowywany, rozwijany, zmieniany. Mają podstawy i zasoby projektowe, produkcyjne, koncepcyjne, sztabowe... A nie tylko chęć i fantazję. Brawo GB.

Pierwsze było USA
wtorek, 17 lipca 2018, 15:28

A i tak wszystkie te konstrukcje wymyśla USA, potem jest tylko wyścig na komentarze który sprzęt jest lepszy. Ruscy kopiują f-22, F-35, Wozy wsparcia a nawet pionierską konstrukcję Apache, cały świat buduje smigłowce które się do niego upodabniają.

Davien
wtorek, 17 lipca 2018, 14:00

Panie DSA 6 gen w Stanach to najwczesniej rok 2035/40 więc za 20 lat. Do tego najpierw zastapia nimi SH na lotniskowcach i F-22 a nei F-35 wiec żeby Stany jeszcze nie zwiekszyły zamówienia.

De Retour
wtorek, 17 lipca 2018, 12:52

@DSA. --- 5 Gwiazd  potwierdziło okrojony wcześniej zakup F35. Chcą już tylko rozciągnąć go w czasie. --- Leonardo oficjalnie powiedziało na konferencji prasowej, że są w tym projekcie bo zostali zaproszeni, ale są otwarci by być w innym. ---- Myślę, że z tej mąki chleba nie będzie.

Rafal
wtorek, 17 lipca 2018, 12:25

@Davien, zanim US opracuje i wprowadzi do uzytku nowy mysliwiec 6 generacji mina dekady, patrzac na F-35, LCSsy cale nowe trzy niszczyciele to jestem tego pewien. A wszystko pod warunkiem, ze nie dojdzie do finansowego krachu w US.

wacia
wtorek, 17 lipca 2018, 11:58

Po co marzyć o samolotach, skoro lepsze stare Leopardy, niz nowe Polskie Twarde. PGZ to moloch na kaczych nogach, sterowany przez kolesi partyjnych, który zawiedzie Polskie Wojsko do epoki kamienia ....... .

Grom
wtorek, 17 lipca 2018, 11:57

Do Davien: Niektórzy zawsze muszą się przyczepić. Poza tym masz rację, bo Su wygląda zupełnie inaczej ;)

wania
wtorek, 17 lipca 2018, 11:14

do Magia czarów: Mógłbyś uznać to za kopię su57, gdyby pilot miał zerową widoczność z kabiny, gdyby sterczały łopatki turbin, gdyby zalane olejem silniki sterczały z konstrukcji i gdyby ten samolot wyglądał jak złapany za nos i ogon su-27 i energicznie szarpnięty, przez co stał się płaski i dłuższy. Tu nawet nitów na poszyciu nie widać więc podobieństwa do rosyjskiego niewypału moim zdaniem brak. Do F-22 jak najbardziej.

otto
wtorek, 17 lipca 2018, 10:51

Do wymienionej niżej krzyżówki F 23 z J20 dodałby jeszcze że to współczesna wersja szwedzkiego Drakena.

otto
wtorek, 17 lipca 2018, 10:34

Gdzie wy widzicie podobieństwo do f 22 czy suchoja? Przecież to ma układ latającego skrzydła bez usterzenia poziomego, jeśli jest do czegoś podobne to do F 23 skrzyżowanego z chińskim J 20 (z j 20 po amputacji przedniego usterzenia) czyli to coś brytyjskie ma swój oryginalny układ aerodynamiczny.

ktos
wtorek, 17 lipca 2018, 10:11

@halny Mi sie wydaje ze to kopia polskie Irydy. Oba samoloty maja skrzydla, kabine pilota i silnik... jak nic kopia.

Chasim
wtorek, 17 lipca 2018, 09:25

Przypomina mocno yf 23

moredinero
wtorek, 17 lipca 2018, 05:37

Nie bardzo rozumiem jak ministerstwo obrony moze sobie WYMYSLIC ksztalt maszyny. Owszem niska sygnatura radarowa niejako narzuca pewne rozwiazania (wiec oczywiste jest podobienstwo do innych maszyn, mi przypomina yf23). Jednak to nie odbiorca projektu decyduje o ksztalcie a konstruktor...i prawa fizyki :)

Davien
wtorek, 17 lipca 2018, 02:46

Halny, biorac pod uwage ze B-1 był wcześniej od Tu-160 to raczej Rosjanie zerżneli Blackjacka z Lancera:) A ten samolot to uwspółczesniony wyglądowo F-22 a nie Su-57, na których chyba nikt robiacy maszyne V gen nie będzie sie wzorował:) Jacek, nowy samolot Brytyjczycy wproadza jak w USA będzie wchodził mysliwiec 6 gen a co do obnizki cen to dotyczy ona narazie F-35A a Anglicy biorą F-35B:)

DSA
wtorek, 17 lipca 2018, 01:32

De Retour: obecne władze Włoch są znane z niechęci do F-35 (było to jedno z haseł wyborczych Ruchu 5 Gwiazd) więc możliwe , że skoro nie biorą udziału w projekcie gdzie liderem jest Francja będą szukały czegoś innego. W każdym razie skoro ma się pojawić tyle nowych konstrukcji w różnych częściach świata, powstaje pytanie: kto będzie kupował F-35? Bo USA wg mnie raczej nie wezmą zadeklarowanej ilości zwłaszcza, że pracują od dawna nad kolejną generacją samolotów.

Levi
poniedziałek, 16 lipca 2018, 23:40

Magia czarów poniedziałek, 16 lipca 2018, 18:23 Jak na razie ta wizja to kopia Su57...... Nielota? Po co ktokolwiek mialby nielota kopiowac?

De Retour
poniedziałek, 16 lipca 2018, 22:46

Czyli BAE odkurzyło program Replica. Podobno mieli to robić z SAABem, a tu cisza. Jest Leonardo, ale władze Włoch milczą (?) 

Polak
poniedziałek, 16 lipca 2018, 22:39

Kiedy wymienimy hełmy ze stalowych na kevlarowe?

Davien
poniedziałek, 16 lipca 2018, 22:25

Do magia czarów: Kopia czego?? Ten samolot wyglada jak uwspółczesniony Raptor a nie nieudana rosyjska kopia F-22 więc sie nie osmieszaj.

Macorr
poniedziałek, 16 lipca 2018, 22:22

Zawsze sobie cenilem Anglosaski pragmatyzm.. Niemcy i Francuzi dzielą skórę na niedźwiedziu, a Ci bach coś konkretnego pokazują....

Majster
poniedziałek, 16 lipca 2018, 22:05

Japonia pracuje nad własnym projektem. Szwecja pewnie będzie rozwijać Gripena. Jak wyglądają wspólne europejskie projekty pokazuje historia A400M. No ale zobaczymy, chociaż 6 lat na stworzenie latającego demonstratora to niewiele, biorąc pod uwagę ze obecnie istnieje tylko wizja, nie ma nawet projektu.

werda
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:44

Szkoda, że Polski nie ma W ŻADNYM PROJEKCIE, czy to samolotu, czy okrętu, czy czołgu. Jesteśmy tylko widoczni jak błagamy o pomoc robiąc z siebie pośmiewisko w Europie. Jak snujemy bajki o miliardach na modernizację....smutne to, tak nisko upadliśmy.

Harry 2
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:42

Mieliśmy rysunki, makiety, prototypy: SKORPIONa, SZERSZENia, ORKI, ISKRY 2. Mieliśmy nawet IRYDĘ i co? Wszystko zostało zniszczone, torpedowane już na starcie. Rozdmuchana administracja, pieniądze idące na gaże, socjal, brak kompetencji i konsekwencji. To dlatego nic nie mamy, a może... nie możemy mieć? Może ktoś tego pilnuje?

bolo
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:33

Turcja i Korea Płd rozwijają swoje projekty samolotów V gen., Japonia chyba też, Szwecja na Gripena E, wiec raczej trudno oczekiwać, żeby wspierały konkurencje dla siebie.

ZZZ
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:33

Amerykanie mają Raptora i F35, Francuzi i Niemcy pracują nad swoim projektem, Brytyjczycy nad swoim. I tylko Rosjan konstruowanie samolotów przerasta :D

Rex
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:33

Na FR i DE nie ma co liczyć. W najbliższych latach naszym największym sojusznikiem europe wydaje się UK wiec zdecydowanie powinniśmy wejść w projekt tego myśliwca. Wiadomo, ze technologicznie nie mamy co zaoferować ale finansowo możne udało by się kilka mld w 10 lat wyasygnować.

Jacek
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:23

Wygląda na nowe rozdanie w kwestii obronności europejskiego nieba i pewnego rodzaju polityczną gierkę w kontekście brexitu. Wielka Brytania ma zaplecze techniczne do budowy maszyn tego formatu, a wygląda na to , że nie wszystkim uśmiecha się być na smyczy Wielkiego Brata, i pozostawać na łasce, bądź niełasce Kongresu USA i hadlarzy bronią z USA. Już chyba wiemy skąd niespodziewana decyzja o obniżce cen za f35...

arona
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:21

@Tyranozaurus [Z jakiej przyczyny Polska nie uczestniczy w programie?] = A co takiego Polska może zaoferować ze swojej strony ? Chyba jedynie malarnię przy WZL-2 w Bydgoszczy :)

Stg44
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:10

To po co kupują F35 skoro budują własny myśliwiec V generacji?

Zez
poniedziałek, 16 lipca 2018, 21:08

Polski przemysł może dostarczyć skrzydła od AN2

halny
poniedziałek, 16 lipca 2018, 20:48

Przecież to zerżnięte S57, czyżby to jednak Rosjanie wiedzieli jak ma wyglądać samolot V generacji. Podobieństwo w wyglądzie jest takie jak między B-1B a Tu-160.

Gts
poniedziałek, 16 lipca 2018, 20:07

Wiedzialem ze BAE i Brytyjczycy wezma sobie za punkt honoru odpowiedziec w jakis sposob na dzialania Francji i Niemiec. Chetnych bedzie sporo nawet amerykanie z Northropa moga wyrazic swoje zainteresowanie, bo traca na kooperacji z Lockheedem, a ktory rozdmuchujac problemy techniczne probuje eliminowac NG ze swoich programow. Japonia, Szwecja czy Korea to jak najbardziej pozadane kierunki wspolpracy. Turkom to za grosz nie ufam i nie uwazam zeby bylo konieczne branie ich do wspolpracy. Nie maja nic do zafoerowania poza tania sila robocza i szantazem. Cieszy mnie tez informacja ze F-35 po 2025 roku nie bedzie jedyna opcja. Napewno nauczeni doswiadczeniami z F-35 wszyscy wezma sobie do serca koszty utrzymania i \"wrazliwosc\" samolotu.

Vasti
poniedziałek, 16 lipca 2018, 20:05

a nie lepiej tak jak u nas od 40 lat Su 2 fitter?

Tyranozaurus
poniedziałek, 16 lipca 2018, 19:29

Z jakiej przyczyny Polska nie uczestniczy w programie?

K z PoloniaNews
poniedziałek, 16 lipca 2018, 19:22

Wygladem przypomina mi cos. Oh \"yeah\" F-22.

PL1
poniedziałek, 16 lipca 2018, 18:46

Ładnie się prezentuje makieta tego cudeńka,my w Polsce tez takie będziemy mieli za jakieś 150 lat

Hansen
poniedziałek, 16 lipca 2018, 18:37

A my mamy WOT

man42
poniedziałek, 16 lipca 2018, 18:34

A może tak my byśmy spróbowali zaoferować się chyba czs najwyższy musimy chociaż. spróbować chyba że mamy już coś takiego

[sic!]
poniedziałek, 16 lipca 2018, 18:25

Latający brytyjski PL01

Magia czarów
poniedziałek, 16 lipca 2018, 18:23

Jak na razie ta wizja to kopia Su57......

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama