Rusza małoseryjna produkcja następcy M113

20 lutego 2019, 12:35
pop1
AMPV/ Fot. BAE Systems

US Army przyznała BAE Systems dwie modyfikacje kontraktu, o wartości do 575 milionów dolarów dotyczącego wstępnej produkcji małoseryjnej wielozadaniowych pojazdów opancerzonych (AMPV). 

Kontrakty te oznaczają rozpoczęcie produkcji małoseryjnej wysokomobilnych, wielozadaniowych pojazdów o dużej przeżywalności, zaprojektowanych do misji wykonywanych przez Pancerne Brygadowe Zespoły Bojowe (ABCT - Armored Brigade Combat Team) US Army.

Przejście do tej fazy programu AMPV jest ekscytujące, ponieważ to kolejny krok zbliżający żołnierzy do wdrożenia tej krytycznej zdolności do wykonywania misji i bezpiecznego powrotu do domu. Przygotowywaliśmy się do tej chwili i jesteśmy gotowi, aby przejść do następnego etapu tego programu”

dyrektor programu AMPV w BAE Systems, Bill Sheehy

Przyznane wcześniej fundusze na wsparcie planowania produkcji w połączeniu z kontraktem w wysokości 128 milionów dolarów umożliwiły BAE Systems rozpoczęcie produkcji. Drugi kontrakt, wartości 447 milionów dolarów, przyznany w lutym, powoduje, że łączne fundusze na wstępną produkcję małoseryjną AMPV wynoszą 873 miliony dolarów. Kontrakty te zostały przyznane po zakończeniu fazy projektowania i prac inżynierskich (EMD -Engineering & Manufacturing Develompent) oraz decyzji w sprawie Etapu C. Zgodnie z wcześniejszym kontraktem na EMD firma wyprodukowała i dostarczyła US Army prototypowe pojazdy w celu przeprowadzenia ich testów i oceny. Wstępny kontrakt z 2014 r. przewidywał również opcje rozpoczęcia fazy wstępnej produkcji małoseryjnej przed zakończeniem fazy EMD, kiedy to firma mogłaby wyprodukować około 460 dodatkowych pojazdów o łącznej wartości do 1,2 mld dolarów.

image
AMPV/ Fot. BAE Systems

Program AMPV (Armored Multi-Purposed Vehicle - Opancerzony Pojazd Wielozadaniowy) ma na celu dostarczenie US Army floty pojazdów o większej przeżywalności i mobilności, która rozwiąże krytyczny problem zastąpienia pamiętających czasy wojny w Wietnamie wozów rodziny M113. Produkcja będzie obejmować pięć wariantów AMPV: dowodzenia i kierowania, ogólnego przeznaczenia, ewakuacji medycznej, opieki medycznej i samobieżnego moździerza.

image
AMPV podczas testów w US Army Yuma Proving Ground/ Fot. Mark Schauer / ATEC

Jak deklaruje producent AMPV wykorzystuje najnowocześniejsze i sprawdzone konstrukcje wozów bojowych. Spełnia wymagania US Army w zakresie ochrony sił i mobilności w każdym terenie, umożliwiając AMPV dotrzymanie kroku pozostałym pojazdom należącym do ABCT. Unifikacja rozwiązań technicznych w obrębie ABCT ma również zmniejszać ryzyko rozwojowe i usprawnić obsługę techniczną, zapewniając znaczne oszczędności dla US Army. 

image
AMPV/ Fot. BAE Systems

Prace w ramach programu AMPV będą odbywały się w zakładach BAE Systems w Aiken w Południowej Karolinie, Minneapolis w Minnesocie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii. Dostawy miałyby się rozpocząć w drugim kwartale 2020 roku , producent zadeklarował, że w ciągu pierwszych 13 miesięcy dostaw do jednostek trafi 180 pojazdów. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
Kto
piątek, 22 lutego 2019, 11:44

Można by było takie żeczy robić na podwoziu Gerarda (Anders) tylko że my jesteśmy jak zwykle do tyłu

zxc
czwartek, 21 lutego 2019, 15:46

@GUMIŚ Zejdź na ziemię. Jaka Polska, to nie Polska buduje i kupuje licencje, tylko HSW, ewentualnie Bumar. Firma sama z siebie nie szasta kasą na licencje, jeśli potrafi sama coś zbudować. Borsuk jest w trakcie budowy, Geparda znowu odmrażają. Po kiego grzyba mieli by do tego kupować licencję na amerykański wóz?

analityk
środa, 20 lutego 2019, 22:06

Już niedługo powstanie spora podaż używanych i zbędnych M113. Niejeden polski polityk już w tym upatruje szanse.

mobilny
środa, 20 lutego 2019, 19:05

Na swe krucjaty niosiące demokrację wszystkim uciśnionym a tym samym pokój i szczęście w sam raz jak ulał. Taki Namer II

GUMIŚ
środa, 20 lutego 2019, 13:58

Obawiam się , że Polska kupi od Amerykanów licencję na AMPV ! Można go zintegrować z wieżą ZSSW-30 i już mamy BORSUKA , tym bardziej ,że BAE oferuje również wersję pływającą tego transportera. Nasz zmech będzie w ten sposób kompatybilny z ABCT.

Tweets Defence24