Rosja: Odrzutowy Grom z rojem dronów. Konkurencja dla Ochotnika? [ANALIZA]

14 marca 2021, 08:27
Grom Rosja
Bsl Grom wraz z uzbrojeniem. Fot. Kronsztad
Reklama

Petersburski koncern Kronsztad rozwija szeroką gamę rozwiązań bezzałogowych, którymi stara się zainteresować rosyjskie siły zbrojne. Firma rozpoczęła dostawy dla rosyjskiego lotnictwa rozpoznawczo-uderzeniowych bsl typu Orion-01, ale prezentuje też bardziej ambitne rozwiązania. Dotyczą one m. in. bojowego, odrzutowego bezzałogowca Grom, który ma stanowić konkurencję dla testowanego bsl S-70 Ochotnik. Maszyna firmy Kronsztad zabierze nie tylko ponad tonę uzbrojenia, ale też będzie mogła kierować rojem mniejszych maszyn osiągających prędkość okołodźwiękową.

Kronsztad ma na koncie bardzo udana, przyjętą w październiku maszynę Orion-01, która jest uznawana za odpowiednik amerykańskiego MQ-1 Predator. Klasyczny płatowiec ze śmigłem pchającym i statecznikiem w układzie „V” powstał w ramach programu badawczego Bezzałogowy System Średniego Zasięgu „Inochodiec”. W bieżącym roku, do rosyjskich sił powietrznych ma trafić 20 maszyn tego typu, a dotąd dostarczone mają już za sobą bojowe misje w Syrii. Firma pracuje też nad kilkoma większymi maszynami oraz szeroką gamą uzbrojenia kierowanego, przeznaczonego dla systemów bezzałogowych.

Naddźwiękowy Grom

Jak poinformowała agencja informacyjna TASS, najbardziej ambitny projekt, jakim jest odrzutowy bezzałogowiec bojowy Grom, nabiera nie tylko kształtu ale też bardzo ambitnych funkcjonalności. Grom został jako model zaprezentowany po raz pierwszy podczas wystawy Armia-2020 w Moskwie i wzbudził duże zainteresowanie. Może on konkurować z testowanym obecnie S-70 Ochotnik. Petersburski Grom ma mieć masę startową 7 ton i zabierać około półtorej tony uzbrojenia, przenoszonego na dwóch zewnętrznych pylonach oraz dwóch umieszczonych w wewnętrznej komorze uzbrojenia. Ma to nie tylko zapewnić maszynie obniżoną sygnaturę radarową, ale też ułatwić osiągnięcie prędkości ponad 1000 km/h i zasięgu około 800 km. 

Koncepcja użycia tej maszyny jest dość prosta – ma ona współpracować z samolotami bojowymi Su-35, Su-30 i Su-57, wyprzedzając ich formacje.

Zgodnie z pomysłem twórców Gromy powinny poprzedzać główną formację bojową, prowokując systemy obrony powietrznej przeciwnika do ujawnienia. Mają być one niszczone przez maszynę opracowanym przez Grupę Kronsztad uzbrojeniem, takim jak kierowane pociski powietrze-ziemia „Produkt 85”, bomby naprowadzane laserowo o masie od 100 kg do 500 kg.

Rój Gromów i Piorunów?

Z bezzałogowcem Grom mają też współpracować mniejsze maszyny oznaczone Piorun (ros. Молния). Jest to zaprezentowana po raz pierwszy w lutym 2021 roku mini maszyna bezzałogowa o rozpiętości 1,2 metra i długości 1,5 m, przenosząca ładunek użyteczny do 7 kg. Napędzany silnikiem odrzutowym dron będzie osiągać prędkość 800 km/h i może przenosić zarówno głowice bojową jak też środki rozpoznawcze lub walki elektronicznej. Z pojedynczym dużym bezzałogowcem Grom ma współpracować rój maksymalnie 10 Piorunów, które będą mogły wykonywać różne zadania. Nośnikiem maszyn typu Piorun będą inne platformy powietrzne. Mogą one np. startować z samolotów transportowych lub wielozadaniowych.

Zdjęcie Oriona-1 z uzbrojeniem. Fot. mil.ru
Zdjęcie Oriona-1 z uzbrojeniem. Fot. mil.ru

Zespół Grom-Piorun tworzy całościową koncepcję bezzałogowego systemu bojowego o szerokiej gamie zastosowań. Rój może realizować zadania rozpoznawcze, w tym „rozpoznanie ogniem” poprzez uaktywnienie i eliminację obrony powietrznej przeciwnika, ale też prowadzić działania osłonowe lub kamuflujące dla formacji samolotów załogowych Su-57 czy Su-30. Otwartą kwestią pozostaje doprocowanie przez Kronsztad współpracy maszyn w roju i zarządzanie ich działaniem. Płatowiec Grom może pełnić rolę przekaźnika dla operatorów mniejszych maszyn, ale równie dobrze można sobie wyobrazić większą autonomię i użycie bezzałogowca jako centralnego elementu sterującego rojem w zakresie zadań wyznaczonych przez operatora.

Kronsztad - dronowe "imperium" z Petersburga?

Nie podlega dyskusji, że Grupa Kronsztad z Petersburga stara się zająć dominującą pozycję głównego dostawcy nie tylko bezzałogowców ale również uzbrojenia i kompleksowych rozwiązań w tym zakresie dla sił powietrzno-kosmicznych Rosji, jak również dla odbiorców zagranicznych. W tym celu koncern skonsolidował kilka podmiotów związanych z systemami bezzałogowymi i prowadzi kompleksowe działania projektowe w kilku obiecujących kierunkach. W ostatnich miesiącach trudno było znaleźć informacje związane z rosyjskimi bezzałogowcami w których nie przewijałaby się nazwa Kronsztad.

Firma zaangażowana jest nie tylko w program Orion-1, ale też pracuje nad powiększoną wersją oznaczoną roboczo Orion-2. Z własnych funduszy rozwijane są nie tylko programy maszyn Grom i Piorun opisanych powyżej, ale również bsl Helios, który ma być odpowiednikiem MQ-9 Reaper czy dwusilnikowy bsl Syriusz o rozpiętości skrzydeł 30 metrów.

Projekty te powiązane są z opracowaną przez Kronsztad gamą uzbrojenia kierowanego, które projektowane jest z myślą o ograniczonym udźwigu i pojemności komór uzbrojenia bezzałogowców. Są to najlżejsze bomby kierowane KAB-20 o masie 20 kg, ale też rakiety naprowadzane na promień lasera Ch-50 o masie 50 kg czy wspominany wcześniej "Produkt 85" (ros. ИЗДЕЛИЕ 85). Jest to najbardziej ambitny projekt - rakieta z podwójnym systemem naprowadzania (satelitarno-laserowym) i kilkoma typami głowic o masie 30 kg, przeznaczonymi do niszczenia różnych celów. Masa pocisku ma wynosić 120 kg, co pozwoli na użycie nawet przez maszyny Orion-01.

Jak widać jest to całościowe podejście, które daje Grupie Kronsztad nie tylko możliwości rozwoju, ale też znaczne doświadczenie. Dostawy maszyn Orion-01, które są obecnie największymi rosyjskimi bezzałogowcami używanymi operacyjnie, z pewnością umacniają pozycję tego producenta. 

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 159
Reklama
Dalej patrzący
czwartek, 18 marca 2021, 09:49

@Wkurzony - cała "legalność" zaborów i generalnie niewdzięczność "Polaczków" za "błogosławieństwo" rozbiorów i okupacji przez zaborców - to rozumiem nowa linia agentury wpływu? Kłopot w tym, że my pamiętamy narzucone siłą, a przez to nielegalne "traktaty", ot choćby Sejm Niemy uchwalany pod moskalskimi armatami i całą bandycka politykę caratu - a potem czerwonego caratu - i tłumienie powstań - począwszy od Powstania Kościuszkowskiego. Oraz to, że Moskwa została założona przez Polan - co wprost opisuje Nestor w swojej kronice. Zatem wg Twojej własnej argumentacji - obecna cała FR prawnie i legalnie jest poddana Polsce. A co do wynurzeń nt PKB i dobrobytu w 2013 i 1938 - Moskale cofając się w 1914 wywieźli cały możliwy do zrabowania dobytek - a Prusacy to kontynuowani - ściągając nawet dzwony z kościołów. Czyli dodatkowy rachunek do wystawienia za rabunek i szkody z I wojny światowej - do rachunku za II wojnę światową - wywołaną przez Stalina z Hitlerem. Im później - tym wyższe odsetki..

jumper
środa, 17 marca 2021, 04:44

A mnie jest wstyd za prowadzoną politykę "polskiego" rządu wględem Rosji. Jak się rozpadają silniki amerykańskich samolotów i spadają na zamieszkale tereny, to w "polskiej" prasie cisza. Także rzekomy lot na Marsa rakietą "V3" następcą modelu V2, także jest dziwnie przemilczany.

Refleksyjny
wtorek, 16 marca 2021, 20:29

Niezależnie od tego, czy ten produkt jest już technicznie dopracowany, to jest wyraz istotnej tendencji - daleko zaawansowanych prac (tak na wschodzie, jak i zachodzie) nad dronami wchodzącymi w skład roju, zaawansowanych technicznie, jak i koncepcyjnie sposobu użycia. Masowa ilość nawet minidronów, wykorzystujących sztuczna inteligencję do rozpoznania celu i wyboru najczulszego miejsca uderzenia, to nieuchronna przyszłość. To się stanie w najbliższej dekadzie. A gdzie my jesteśmy?

Veritas
wtorek, 16 marca 2021, 09:39

Wystarczy makieta na stojaku i znów ekstaza pośród "słowian"..... I robienie lidera z zacofanej technologicznie dyktatury, byłego mocarstwa.

Dalej patrzący
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:36

Niejaki @Wkurzony pisze manifest w urojonej rzeczywistości: "A niby kto nam zagraża? Litwa?... Rosja? A niby dlaczego Rosja miała by nagle Polsce zagrażać jeśli Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów? Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych." To uświadamiam: od "resetu" 17 IX 2009 Rosja zaraz urządziła ćwiczenia ZAPAD 2009 - z atomowym atakiem na Warszawę - zresztą powtarzanym w kolejnych ćwiczeniach Zapad. Potem wice Dumy Żyrinowski obiecał "atomową pustynie z Polski".. Jak to wprost deklaruje główny geostrateg Kremla [autor obowiązkowych podręczników geopolityki] - "Rosja nie jest zainteresowana istnieniem Polski w żadnej postaci". Przyczyna jest geostrategiczna - Polska zajmuje kluczowy przesmyk bałtycko karpacki - decydujący o kontroli między wschodem, a zachodem. Dlatego Rosja nie odpuści - bo idzie o ustanowienie z Berlinem supermocarstwa od Lizbony do Władywostoku - zadeklarowanego w 2010 w Deauville jako niewinna "Nowa lepsza unia euroazjatycka od Lizbony do Władywostoku". Rosja nie chce stawać z USA przeciw Chinom - chce docelowo własnego supermocarstwa od Atlantyku po Pacyfik - silniejszego i od USA i od Chin. I właśnie dlatego - pozornie paradoksalnie - i USA i Chiny JEDNOCZEŚNIE - TUTAJ - mają interes w utrzymaniu Polski jako bufora, który nie dopuści do geostrategicznej katastrofy dla nich obu. Tak to wygląda w rzeczywistości...doradzam obudzenie się...

Wkurzony
wtorek, 16 marca 2021, 21:18

Kopio Bartosiaka. Przypominam, Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów by je zająć... Po 3 rozbiorach tylko Rosja nie zajęła ziem rdzennie polskich odbierając TYLKO to co swoje... Ziemie Piastów zagarnęły TYLKO Austria i Prusy a Stalin zwrócił je nam wbrew woli Zachodu... Natomiast w 1939 Stalin przesunął wschodnią granicę na linię lorda Curzona (akceptowaną przez Zachód) odbierając to co ukradliśmy Rurykom. Czyli ziemie gdzie mówi/pisze się po rusińsku a religią jest prawosławie. ... Przypominam też nieukom i ignorantom za których myśli ZŁO, że Rosja wydaje na zbrojenia MNIEJ niż Francja i jest zbyt słaba by zaatakować nawet Ukrainę zaś Polska jest w grupie uzbrojonych po zęby 29 bogatych bandziorów wydających na zbrojenia 30x więcej niż Rosja. W tym 3 z bronią jądrową.

Dalej patrzący
środa, 17 marca 2021, 10:24

Ziemie I Rzeczypospolitej Obojga Narodów nigdy nie należały prawnie do Moskwy. Zostały zajęte siłą - tak samo Ruś Kijowska jak i Nowogród Wielki [WYRŻNIĘTY przez Iwana Szalonego] i inne niepodległe byty - zniszczone zostały i zajęte siłą przez Moskwę. Moskwa I Rzeczpospolitą w rozbiorach. Zarówno te Wielkiego Księstwa Litewskiego - jak i ziemie Korony. Okupacja Moskwy po 17 IX 1939 i od 1944 [następstwo paktu Ribbentrop-Mołotow, czyli Hitler-Stalin - który był przyczyna wybuchu II w.św. i 50 mln ofiar] obejmowała całe ziemie Polski i skończyła. NIEPODLEGŁA Polska [nie mówię o marionetkowych rządach komunistów przysłanych z Moskwy] nigdy nie zaakceptowała linii Curzona, "pomysłu" UK, powoływanie się na to jest absurdalne. Tak samo zaliczanie "priwiślańskiego kraja" włącznie z Warszawą - jako ziem nie-piastowskich [sic]. Kiepsko się przygotowałeś z historii Polski... A zdrada Polski w Jałcie i Poczdamie przez silnych kosztem słabych - to właśnie zdrada - a nie "prawność". Cudzym łatwo się handluje - zwłaszcza siłą - zamiast prawa. Rusin to był mieszkaniec Wielkiego Księstwa Litewskiego - a na poddanych Moskwy zawsze mówiono Moskale - przynajmniej do 1917. Wracając do sprawy agresji Moskwy na Polskę - jest nieunikniona z racji geostrategicznych planów Kremla zbudowania najpierw z Berlinem, a docelowo tylko z Moskwą jako ośrodkiem władzy - supermocarstwa Lizbona-Władywostok. Jest to nieuniknione - ponieważ dla Kremla taka opcja - "wykiwania" zarówno USA i Chin - i stania się supermocarstwem nr 1 - jest najkorzystniejsza - przy najmniejszych kosztach i ryzyku. Do uzyskania kontroli przepływu twardej siły i łączności w przepływach strategicznych do Europy Zachodniej konieczne jest opanowanie przesmyku bałtycko-karpackiego - czyli Polski. Sumując - wojna Moskwy przeciw Polsce już się toczy na poziomie niekinetycznym - dokładnie od "resetu" 17 IX 2009 i zaraz ćwiczeniach ZAPAD 2009 - z atomowym sygnałem strategicznym terroryzmu atomowego. Kontynuowanym konsekwentnie - i wzmacnianym wrogą kłamliwa propagandą - np. obwinianiem Polski o wybuch II w.św. [sic] - czyli głównych win Hitlera i Stalina - jako następstw ich imperialnej totalitarnej polityki - walki o hegemonię globalną. Przypomnę - Stalin wymordował więcej ludzi, niż Hitler i Czyngiz-Chan razem wzięci.

Monkey
wtorek, 16 marca 2021, 23:16

@Wkurzony: Rosja nigdy nie napadła na ziemie Piast,ow aby je zająć? Czyżbym miał przywidzenia, czytając coś takiego? Nie sądzę. Przypomnę: Królestwo Polskie (Kongresowe) czy później tzw. Kraj Przywislański to bodajżę ziemie będące dużą częścią piastowskiej Polski. Kaliningrad do Ruryków nigdy nie należał, a do Krzyżaków, a później do Hohenzollernów. Sam Kalinin być może nawet nigdy tam nie był.

Wkurzony
środa, 17 marca 2021, 11:08

Monkey. Po 3 rozbiorach Warszawa (podobnie jak Kalisz) należała do Prus, ale Prusy przegrały wojnę z Napoleonem więc straciły część zabranych Polsce ziem włącznie z Warszawą na rzecz Księstwa Warszawskiego... Z kolei w 1812 Napoleon i Polska przegrali wojnę z Rosją (polskie straty to 80 tys. żołnierzy) więc Rosja jako zwycięzca przejęła ziemie Księstwa Warszawskiego i utworzyła Królestwo Polskie ze stolicą w odebranej Prusom Warszawie... Królami Polski zostali carowie (i nie tylko dlatego, że król Polski Stanisław August zrzekł się tronu na rzecz Rosji) zapewniając Polakom życie bez wojen przez 100 lat dzięki czemu w 1913 PKB na głowę w królestwie był wyższy niż w 1938... W końcu mieliśmy władców z jajami którzy potrafili wziąć za pysk polskiego warchoła z szabelką. Ostatnim królem Polski (do 15 marca 1917) był car Mikołaj II.

Jacek
czwartek, 27 maja 2021, 17:16

Sprawdź w Wikipedii: Rzeź Pragi

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 16 marca 2021, 11:37

Co ty się przejmujesz bombami atomowymi Rosji, jak ćwiczenia USA przewidują "wyzwalanie" państw NATO zajętych przez Rosję przez... zrzucanie na nie bomb atomowych! :D

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 19 marca 2021, 13:28

Najwyraźniej Amerykanie zrozumieli, że sierpień 45r. to poważny błąd. Czyli coś gorszego od zbrodni. Cóż. Lepiej później, niż wcale. A bombki jak będą musiały polecieć, to polecą na tych panów, których ty lubisz.

Realista
wtorek, 16 marca 2021, 21:00

Może jakiś dokument NATO na "wyzwalanie państw NATO bombami atomowymi"? Nie ma?...oj, to tylko dowodzi, jak cienko przędzie propaganda Moskali. Zeszli na poziom wynurzeń wyssanych z palca...

ruski stek bzdur...
wtorek, 16 marca 2021, 18:07

Korytarz na Krym nie udało im się wybić, a temu się marzy zajmowanie Państw NATO kabarety kabarety... o rety :)

A blind date
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:37

To co lepszy jest "bufor", czy "atomowa pustynia". Atakowali nukiem Warszawę, a tak sobie postawili miasto na poligonie. Panie Rosjanie od Czarnobyla, jak im tam w warunkach promieniowania siadał sprzęt, przestali wierzyć w atom. Panie to nie Rosjanie, ale Chińczycy zabierają Amerykanom miejsca pracy, "wielki przyjaciel Polski" Donald Trump chyba z tym walczył.

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 15:37

Rosjanie wracają na lidera w produkcji dronów, pierwsze mieli w połowie lat 70 kiedy nie śniły się nawet amerykanom i Izraelowi

PaMELa
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:47

Pan mówi o tym MiGu-23 co z Kołobrzegu doleciał do Belgii, bez pilota, czy o promie Buran, no był w kosmosie, raz. Amerykanie w czasie II wojny światowej używali sterowanych radiowo B-17 do niszczenia bunkrów u-bootów we Francji, a Niemcy w powstaniu warszawskim Goliatów, no co prawda powstańcy się wycwanili i przecinali kable. Żeby pan wiedział co mi się śni.

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 16 marca 2021, 17:57

MiG-23 tak się składa, że za pomocą datalinka Lazur-SMA, po wystartowaniu przez pilota, może cały lot bojowy wykonać, łącznie z przechwyceniem i ostrzelaniem celu, a następnie powrócić na podejście do pasa do lądowania, całkowicie bez udziału pilota i bez dotykania przez niego cokolwiek w kabinie... Gdyby go jeszcze wyposażyć w system autonomicznego startu i lądowania (pikuś przy elektronice 50 lat nowszej), byłby 100% dronem. W wersji MiG-23MLD nawet dodano system automatycznego lądowania bez udziału pilota (ale nie było systemu automatycznego startu)... :D

ruski stek bzdur...
środa, 17 marca 2021, 12:21

A nie lepiej samoloty muzealne o zerowej wartości bojowej trzymać w muzeum i podziwiać jakimi to złomami musieli dawno temu piloci latać :)

MiG-23 dla Brukseli
środa, 17 marca 2021, 01:14

A przypadkiem Lazur nie dawał danych na HUD? To, że doleciał do Belgii, to raczej zasługa dobrej konfiguracji aerodynamicznej, a nie sterowania. Ja nie neguję, że w obu dziedzinach Rosjanie są dobrzy, bo aerodynamika i teoria sterowania, czy tam ogólnie automatyka, to matematyka stosowana, tradycje rosyjskie sięgają XIX wieku. Buran aerodynamicznie był ściągnięty, z Amerykanów, natomiast automatyka to był system hierarchiczny, coś jak Unix i system telemetryczny, czy jak tam kto chce radiotechniczny Wympieł, Buran nie miał silników nośnych, shuttle miały, ale nie miały systemu hierarchicznego, tym bardziej Buran musiał być dobrze wyliczony i mieć odpowiednie algorytmy. Taka refleksja na koniec panowie czołgiści, to nie "machina propagandowa Putina" decyduje o odpowiednich reakcjach Rosji na sytuację na świecie, decyzje podemuje Centrum Kierowania Obroną, którego metody są oparte na teorii sterowania, którą można z powodzeniem stosować w naukach społecznych, panowie sobie sprawdzą w wikipedii hasło optymalizacja, ja już kiedyś radziłem, żeby kupić sobie Matlab. W ten sposób ocalono prezydentów Maduro i Łukaszenkę. Więcej ludzi na stanowiskach w MON z WAT, a nie z WOSWP, bo WAT to udźwignie, pancerni polegną.

GB
poniedziałek, 15 marca 2021, 19:28

Modelami??? W USA juz wycofują MQ-1 Predator, za chwile będą wycofywać MQ-9. A Rosja ma dopiero drona na poziomie MQ-1, a i to nie wiadomo co może ich zacofana elektronika i systemy rozpoznawcze. Rosja jest obecnie jest obecnie jedną generację do tyłu jeśli chodzi o drony.

Yugol
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:53

Wow tylko jedną generację toż to i tak sukces bo jeszcze nie tak dawno znany bajarz pisał że jest galaktyczna rożnic, cóż doganiają nas a może akurat nie nas?

Piotr
wtorek, 16 marca 2021, 18:09

No doganiają buahahaha ! Widać to by było w przemyśle cywilnym, to jak tam Moskwicz w F1 ? :)

poniedziałek, 15 marca 2021, 11:46

Klęska 44 już pokazała ,że pierwsze idą bezzalogowce...dla nie znających historii mam na myśli goliaty. Ale beton na całym świecie nie chciał rezygnacji z taniej siły roboczej ...bo przecież Goliat może co najwyżej wysadzić chatę generałowi. A 20 poborowych zrobi przeprowadzkę,remont, ogródek...na koszarach też posprzątają , ogarną za darmo. Na szczęście dzięki lewicowej indoktrynacji społeczeństw...młodzi ludzie chcą zabawy i rozwoju a tania siła jaką jest pobór odchodzi chwilowo do lamusa. Dlatego drony wreszcie się rozwijają i bardzo dobrze. Pierw drony i rakiety ,ludzie na samym końcu...są ważniejsze rzeczy do roboty niż szturm na elewator zbożowy czy forty pod verdun

lewicowa indokrynacja
poniedziałek, 15 marca 2021, 22:55

Wie pan to nie tak. Pobór miał sens jak nie było dronów, bo inaczej nie można było, jak są drony to pobór jest nie potrzebny, OT jak najbardziej potrzebne, powoływane wtedy kiedy trzeba, a nie trzymane bez przerwy, tyle się mówi o kosztach. Sprzątanie koszar? Nie słyszał pan o odkurzaczu Roomba, wojsko też się lubi bawić.

Faza analityczno-koncepcyjna siłą polskiej armii.
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:17

Według gry wojennej przegrywamy w 5 dni. Według stanu posiadania dronów bojowych i obserwacyjnych w ciągu kilku godzin.

Tatekx
wtorek, 16 marca 2021, 09:38

Nie my już przegralismy, propinuję poprosić rosję od razu o przyjęcie do związku.

wtorek, 16 marca 2021, 21:14

Oczywiście że nie my, przegrali niebiescy w 5 dni a wygrali czerwoni. Czerwonymi dowodził czołgista a niebieskimi spec od nowoczesnych zabawek.

Realia RP
niedziela, 14 marca 2021, 22:12

A gdzie nasze drony krajowej produkcji? Jak Ruskie takie zacofane to my pewnie mamy dużo lepsze nie?

Wojmił
niedziela, 14 marca 2021, 21:57

Patrząc na te nowości rosyjskie wszystko, ale to wszystko wymyślone w USA... układy aerodynamiczne, działanie, wszystko skopiowane i odpowiednik... oni nadal stosują zasadę z ZSRR: co zbuduje USA to my musimy mieć odpowiednik najlepiej nieco większy... nic nie zmienili...

Hektor
poniedziałek, 15 marca 2021, 20:18

Ale wiesz, że tak popularne w wojskowych dronach tzw. usterzenie motylkowe wymyślił polski inżynier Jerzy Rudlicki i to jeszcze w latach 30-tych XX wieku?

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 15:40

pierwsze drony w połowie lat 70 mieli Rosjanie kiedy nawet amerykanom i Izraelowi nawet się nie śniły trochę historii zobacz TU141

Wppr
wtorek, 16 marca 2021, 09:39

Nie, oni mieli już za caratu drony.

Davien
poniedziałek, 15 marca 2021, 19:08

Polecam D-12 przy którym Tu-141 wyglada za zabawka:)

inż.
wtorek, 16 marca 2021, 20:00

Chyba D-21B.

Davien
sobota, 20 marca 2021, 14:12

Ok, moja pomyłka, dzięki za korektę.

Edmund
niedziela, 14 marca 2021, 21:01

MON Rosji to intelektualnie 2 poziomy wyżej od MON Polski. Polska od 1989 roku nigdy nie miała szczęścia do Ministrów Obrony. Problem odpowiednio wysokich wydatków na wojsko to nie pierwszy a ostatni problem, którym powinniśmy się zajmować. Na tym samym poziomie mentalnym minus 2 jest wielka rzesza doradców, którzy debatują nad sprawami dawno już znanymi i rozstrzygniętymi. Efektem tego jest armia polska w większości przypominająca skansen i to nie chodzi o sprzęt często sprzed 50 lat, ale o doktrynę i strategie działania oraz jej organizację. Wysyłanie własnych żołnierzy w mocno przestarzałym sprzęcie na wojnę wraz z archaiczną doktryną jego użycia, nie różni się niczym innym od powiedzenia ,,idź się zabij" i jedyny skutek jaki osiągnie to masakra własnych wojsk. W rzeczywistości obrona przed Rosją nie trwałaby te 5 dni. Dlaczego? Mamy amunicji co najwyżej na kilka godzin walki a nowoczesnego uzbrojenia na kilka salw. W rzeczywistości te wojska polskie zostałyby zmasakrowane znacznie wcześniej, chociażby przez takie wynalazki jak rosyjskie drony. Tak to drastyczny obraz i mimo tego proszę administratora o opublikowanie tego postu. Może ktoś w MON się obudzi.

ruski stek bzdur...
środa, 17 marca 2021, 12:28

Tylko nikt się nie nabiera na bezdomnego żula, co ci che wcisnąć czego on nie ma i co nie może... :)

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 15:42

u nas się pisze dialogi z których nic nie wynika a Putin produkuje, przykład dronów potrzebne były kupili je w Izraelu i stacjonują w Kaliningradzie Rosjanom zajęło to pół roku od kupienia do wprowadzenia do eksploatacji a u nas

Edmund
poniedziałek, 15 marca 2021, 13:53

W onecie właśnie ukazał się artykuł: Zbrojeniówka chciała wyciągnąć od państwa 2 mld zł, a utopiła Marynarkę Wojenną i polskie stocznie. Mówi on jak pięknie biurokracja w PGZ i MON oraz związkowcy zadziałali, aby pozbawić Marynarkę Wojenną nowoczesnego okrętu, który miał zostać zbudowany w stoczni konkurencyjnej wobec PGZ. Proszę sobie wygooglować.

Edmund
poniedziałek, 15 marca 2021, 12:51

Mamy książkowy przykład doskonale mającej się, zabetonowanej biurokracji w MON, która bezpośrednio wpływa na zabetonowanie kierownictwa wojskowego zarówno w polityce kadrowej jak i koncepcjach wojskowych. Nawet gdyby niektórzy wojskowi widzieli inne, lepsze rozwiązania, to nikt przez ten beton MON się nie przebije. Wojskowi mówią dopiero co myślą naprawdę, po opuszczeniu struktur wojska. Ta niesamowita zdolność kierownictwa MON do komplikowania wszystkiego. Najprostsze rzeczy stają się bardzo skomplikowane i długotrwałe. Wymagają złożonych i bardzo skomplikowanych procedur, konsultacji wszystkich ze wszystkimi. Wszystko staje się trudne i bardzo kosztowne. Tu nawet nie chodzi o jakiś konkretny poziom kompetencji w podejmowaniu specyficznych decyzji, ale o zwykłe racjonalne działania. Gdyby jakakolwiek firma tak podejmowała decyzje, zbankrutowałaby po tygodniu, a beton MON doskonale się ma. Czytałem właśnie, że uważa się za awangardę w NATO, wyznaczającą nowe trendy. Tak, na pewno tak jest w jednej dziedzinie: swojej własnej niekompetencji. Im się wydaje, że jak sami czegoś nie wiedzą to nikt tego nie wie. A tymczasem armie takich krajów jak Estonia, Litwa, Bułgaria, Rumunia robią olbrzymie postępy. Nie tylko one ale także np. armie Białorusi i Ukrainy. Ukraina za niedługi czas będzie posiadać wielowarstwowy system oparty na dronach tureckich. Będą w nim i drony rozpoznawcze i uderzeniowe. U nas toczą się od lat dyskusje i dialogi techniczne. Następuje karmienie kolejnej zabetonowanej biurokracji, tym razem w PGZ. Ponownie wracamy do sytuacji, że wszystko jest bardzo skomplikowane i drogie, a wcale nie musiałoby takie być. I dla wielu krajów o znacznie mniejszych budżetach takie nie jest.

gość
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:25

Nie miała szczęścia? A może ktoś zadbał o to by nie miała ["szczęścia"]? Przecież jak się patrzy z boku na to, co się wyrabia to nawet dla totalnego laika to jest czysty "kabaret". Byłoby śmiesznie, gdyby nie było tak strasznie.

A77
poniedziałek, 15 marca 2021, 07:48

Przestań szerzyć defetyzm i gloryfikować Rosję która pokazała znowu jakąś makietę. Pytanie czy to w ogóle wystartuje czy popsuje się jak cała reszta i też spadnie na głowy Bogu ducha winnych Rosjan.

WOJAK
poniedziałek, 15 marca 2021, 07:09

RACJA!

Darek S.
poniedziałek, 15 marca 2021, 02:14

Nie ma szan leśne dziadki się nie obudzą. To już Sanacja przed II wojną była bardziej do przodu niż nasze MON.

Mark
niedziela, 14 marca 2021, 22:41

Popieram na 100%

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 20:40

Z tego co czytalem to Kronsztad jest rozwijany min. przez twórcę radzieckich i wczesno rosyjskich rozwiązań bsl. A że mieli w tym kierunku niewatpliwe sukcesy więc teraz im to przychodzi łatwiej i szybciej. Jak ministerstwo rzuci więcej kasy (a po wizycie Szojgu wygląda na to ze strumyczek poplynie) to w ciągu kilku lat Rosjanie dostaną kilka typów bsl o jakosci porównywalnej co najmniej z tureckimi. No i Groma bym raczej nie stawiał jako konkurencję dla Ochotnika ale jako uzupełnienie. Nie ta kategoria wagowa i zasięgowa.

X95
poniedziałek, 15 marca 2021, 12:32

Zgadza się - szef Kronsztadu to jeden z konstruktorów radzieckich bezpilotników odrzutowych.

Oszołom
niedziela, 14 marca 2021, 18:20

Szacun. A gdzie nasze rozwiązania?

wolnyy
niedziela, 14 marca 2021, 19:42

Przy zdawalności matur na poziomie 74% a poza tym przy niskim poziomie nauczania matematyki i innych nauk technicznych szanse na nasze rozwiązania dążą do 0.

Hejka
niedziela, 14 marca 2021, 21:14

Niskobudżetowy dron na polu walki. A zatem efektywny (moim zdaniem), innowacyjny sposób obrony przy wykorzystaniu inteligentnych min powietrznych wyposażonych w wyrzutnie rakiet przeciwpancernych. Zasugerowano, że tylko gadam i nie udzielam się konstrukcyjnie. Może powinienem opatentować? itd... Innowacyjnym pomysłem jest niewielka autonomiczna mina powietrzna - zestaw bojowy składający się z akumulatora, drona o napędzie hybrydowym na uwięzi (kabel elektryczny - zewnętrzne zasilanie) będącej też sposobem na wielokrotną regulację wysokości w czasie rzeczywistym, którego obszar efektywnego ostrzału to kula o promieniu 5 km wyposażonego w rakietę przeciwpancerną. Umieszczając drona na wysokości 5 metrów, 10 metrów, 100 metrów (dowolna wysokość z możliwością ciągłej korekty) otrzymujemy obszar ostrzału rakietowym pociskiem przeciwpancernym w dowolnym kierunku z możliwością ostrzału czołgów, dowolnego typu pojazdów jak i celów powietrznych. Napęd hybrydowy pozwala na wykorzystanie drona jako miny powietrznej lub po uwolnieniu z uwięzi jako drona bojowego. Kompaktowy rozmiar zestawu (skrzynia, kontener) pozwala na dowolną lokalizację na obszarze potencjalnych działań bojowych (a nie tylko bezpośrednio na trasie przejazdu czołgów jak jest to w przypadku tradycyjnej miny). Zestaw po aktywowaniu uzbrojenia nie potrzebuje operatora (wycofujemy się zostawiając zestaw aktywowany). Najbardziej efektywny przy ostrzale tylnego pancerza czołgu. Zaletą jest wielodniowa sprawność bojowa ze względu na zewnętrzne zasilanie drona oraz możliwość powrotu do stanu spoczynkowego w odróżnieniu od roju zwykłych dronów które po starcie i wyczerpaniu paliwa muszą spaść na ziemię (co robi rój dronów który nie ma lub stracił cel ataku?).

Zbyszek
niedziela, 14 marca 2021, 19:01

Nie potrafisz czytać? Cały artykuł jest poświęcony waszym rozwiązaniom.

Monkey
niedziela, 14 marca 2021, 17:20

Dla naszych producentów lotniczych taka sytuacja to science - fiction. A chociażby Turcja i Azerbejdżan pokazały, jak bardzo przydatne są BSL na polu walki.

kg200
niedziela, 14 marca 2021, 20:00

To nawet nie wiesz co u nas robią ...

Monkey
niedziela, 14 marca 2021, 23:09

@kg200: W PGZ na pewno Orlika. Już dosyć długo. A produkty Grupy WB są niechciane, bo ta firma jest zbyt prywatna. Chyba ITWL coś próbuje, ale powiedzmy sobie szczerze, nie są to produkty nawet zbliżające się do konstrukcji światowych o cechach uderzeniowych. Jeślibyś jednak mógł mi podać inne przykłady, z chęcią poczytam.

Kazik
niedziela, 14 marca 2021, 22:58

Niestety nic w Polsce nie robią. Polski przemysł wysokich technologii to bieda z nędzą.

Polak
środa, 17 marca 2021, 12:32

U ruskich jest jeszcze gorzej, bo nie mają dostępu do zachodnich technologii a my tak :P

Wkurzony
niedziela, 14 marca 2021, 15:28

Brawo Słowianie! Rosja wydaje na zbrojenia mniej niż Francja, 15 razy mniej niż USA i pomimo bardzo ciężkich i wieloletnich sankcji tworzy cudeńka technologiczne bez problemu dotrzymując kroku USA. Przypomnijmy też, że Rosja prowadzi jednocześnie bardzo szeroki program socjalny (rosyjskie 500+ jest dużo bardziej rozbudowane) i pomimo morderczych sankcji utrzymuje PKB na głowę porównywalny z Polską corocznie faszerowaną dziesiątkami mld. dolarów różnych grantów i dotacji nie tylko z UE.

ruski stek bzdur...
środa, 17 marca 2021, 12:35

Na papierze i tylko dla propagandy a stan faktyczny jest OPŁAKANY :) Brawo wy i oby tak dalej :)

Stary i mądry
wtorek, 16 marca 2021, 09:41

Powiadasz PKB jak Polska.... Z emerytura 75 ???.... Poza Moskwa i Petersburgiem bieda jak w 19 wieku, raczej nie masz pojęcia jak wygląda ten piękny a zarazem biedny kraj.

Wania
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:15

Rosja to nie słowianie. To zlepek nacji stepowych. Nie mają z nami nic wspólnego. Zawsze napadali na nas.

sża
środa, 17 marca 2021, 07:46

Wręcz przeciwnie, wam zawsze dokładali kosztem innych - Polski, Słowacji, Węgier, Rumuni, a nawet swoim kosztem [Donbas, Krym].

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 19 marca 2021, 14:42

Mylisz się. To nie są Słowianie, tylko krzyżówka Mongołów ze Słowianami o etosie mongolskiej hordy. Esencję tego czym Rosjanie są, doskonale przedstawił Patton.

dim
niedziela, 14 marca 2021, 21:10

Zapomniałeś dodać, więc uzupełnię. Jedynie 18% z tego kurczącego się od lat PKB dociera do przeciętnego rosyjskiego pracownika. Przykładowo, w Polsce ponad 40%.

poniedziałek, 15 marca 2021, 14:59

Dodaj że te 40% to średnio,ile konsumuje taki Obajtek a ile przeciętny polak?

niedziela, 14 marca 2021, 22:45

Mógłby Pan rozwinąć ten temat? Co z tego wynika dla poziomu życia w Rosji? I proszę rozwinąć temat "kurczącego się od lat PKB".

dim
czwartek, 18 marca 2021, 12:50

Nie mogę rozwinąć, gdyż należałoby po prostu wskazać źródło. A nie mam go pod ręką. Było to badanie w wielu krajach, sprzed kilku lat i tyle akurat zapamiętałem (Rosja 18%, Polska 42% PKB dociera do odbiorcy średniej płacy). Kolega doradzający mi sprawdzenie pana Obajtka, niech lepiej sprawdzi ile konsumują na swe "większe niż przeciętna domy" rosyjscy oligarchowie. W zasadzie, by wyrobić sobie własne zdanie... "wsiadam w pociąg" na youtube i "przejeżdżam trasę" - jak widzi ją kamera. I niemal w całej Rosji widzę wtedy lata 60-te PRL. Może poza linią Petersburg-Moskwa, gdzie jeśli nie lasy, to zabudowania faktycznie przypominają polski poziom obecny. Następnie "wsiadam" w google street view i jadę ulicami rosyjskich miast. Tyle, że z ulic głównych od razu "zjeżdżam" w te osiedlowe, lokalne. I widzę drogi jeszcze znacznie gorsze, niż te polskie były za mojej pamięci dzieciństwa, czyli lat 60-tych... I serdecznie pozdrawiam wszystkie rosyjskie tu trole, trajlujące jak to w Rosji jest OK. Rozumiem, że robicie to dla swej Ojczyzny i dobrej wierze. Tyle że na próżno.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 19 marca 2021, 14:10

light pollution map. Taka strona dla miłośników astrofotografii. Pokazuje gdzie jest najmniejsze zanieczyszczenie światłem. Pooglądaj jak wygląda Rosja w nocy. Tam, poza najbliższym otoczeniem metropolii jest ciemno jak w Afryce. Zupełnie jakby nie było cywilizacji.

ruski stek bzdur...
środa, 17 marca 2021, 12:41

Poczytaj sobie artykuł " Problemy rosyjskiego producenta czołgów ... " na D24 :) A co do PKB to w necie masz pełno danych , nawet z ruskiego odpowiednika GUS, chyba weryfikowanie informacji nie boli co... ? :P A jak już chcesz kropkę nad i, to wejdz na YT i zobacz obojętnie jaki prywatny sektor w Rosji, nawet przedmieścia Moskwy :) Dobrobyt i technologia aż poraża :P

wtorek, 16 marca 2021, 09:28

Z zacofania gospodarki i kosmicznej korupcji. Kolejna makieta tego nie zmieni.

Fan club onuc
niedziela, 14 marca 2021, 20:06

Z końcem 2020 roku Federacja Rosyjska zajmie 68 miejsce na świecie pod względem wielkości PKB na mieszkańca, wynika z październikowego raportu MFW. Średnio rosyjska gospodarka wygeneruje 9,97 tys. dolarów PKB na osobę. To o 14 procent (1600 dol.) mniej niż rok wcześniej.Oznacza to, że poziom życia Rosjan nie poprawił się, a cofnął do tego sprzed czterech lat. A całkowita wielkość rosyjskiego PKB będzie najniższa od 13 lat i wyniesie 1,5 bln dolarów - ocenia MFW. PKB per capita Polska 17387 USD .

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 16:28

i co to nas obchodzi to jest wewnętrzna ich sprawa poczytaj sobie opinie jakie piszą inni poniżej i zacznij myśleć a nie być rusofobem, spytaj się naszych rolników jak są zadowoleni z sankcji nałożonych na polską spożywkę przez Rosję 20% warzyw i 18 % owoców nie mają gdzie sprzedać prze zakaz eksportu do nich nie przejmujmy się Rosją tylko dbajmy o polskie firmy i rolników aby mieli gdzie sprzedawać swoje wyroby a nie widok ucieszonych naszych polityków że nałożyli sankcje na Rosję każdy kij ma dwa końce i miejsce naszych rolników zajęli niemieccy i holenderscy z podwójnym obywatelstwem

niedziela, 14 marca 2021, 22:55

Fatalny błąd w rozumowaniu. Ludzie nie jedzą dolarów, tylko chleb. Proszę sprawdzać PKB wg. parytetu siły nabywczej. W wypadku PKB nominalnego uzależnia Pan rezultat od bieżącego kursu rubla do dolara amerykańskiego - ropa stanieje, nałożą sankcje, rubel się obsunie, za nim PKB nominalny wyrażony w USD, ale ludzie nawet o tym nie wiedzą, bo nadal produkują towary i jedzą chleb (oczywiście w pewnych warunkach, jak np. wysokie zadłużenie zagraniczne, niska produkcja wewnętrzna itp. mogą to odczuć boleśnie, ale Rosja słabo odpowiada tym warunkom).

Kacperek
wtorek, 16 marca 2021, 10:49

W Korei pld 1% najbogatszych ma 30% bogactwa kraju, w Kanadzie 26%. W Rosji jest oczywiście lepiej. W Rosji 1% najbogatszych ma prawie 70% bogactwa kraju. Czyli zwykli ludzie mają do dyspozycji niewiele ponad 30% bogactwa. To oznacza, że bieda aż piszczy. W 1989 r. PKB na mieszkańca w Rosji było 2 razy wyższe niż w Polsce, za chwilę będzie odwrotnie. A trzeba pamiętać, że Rosja jest najbogatszym w surowce naturalne krajem na świecie. Rocznie wydobywa 314 ton złota, 25 ton platyny, 43 mln karatów diamentów itd. Poziom życia w Rosji powinien być porównywalny z Norwegią, a faktycznie jest na poziomie krajów III świata.

Fan club onuc
poniedziałek, 15 marca 2021, 18:34

Rosja w większości importuje żywność i musi ja kupować za dolary !! Taka wołowina zdrożała w Rosji o 70% . Do tego nie rewaloryzuje sie ren i emerytur od 5 lat. A budżetowce obniżono pensje 10% . Minimalna rosyjska pensja to 500 zł przy cenach żywności zbliżonych do polskich . Ocenia sie ze w UK przeciętny obywatel wydaje 11% swojej pensji na żywność, w Polsce jest to 18% a FR 45%.

poniedziałek, 15 marca 2021, 23:10

Prosze patrzeć na siebie, dane podane dzisiaj dotyczące zarobków w Polsce pokazują że wszelkie dumne wcześniejsze twierdzenia o rosnących zarobkach a juz o średniej rzędu 5 tys trzeba wsadzić w buty bo ponad 90% polaków zarabia zaledwie 2300 PLN netto. Tak wygląda naga prawda.

niedziela, 14 marca 2021, 21:45

Rosjanie. Słowiański lud tak pogardzany i wyszydzany przez drani o złych sercach. A ten lud wyzwolił się z 250-letniej niewoli Tatarów, z 500-letniej niewoli Litwy i 300-letniej niewoli Polaków. Ten słowiański lud pokonał Mongołów, Szwedów, Krzyżaków, pokonał zaborczych Litwinów i Polaków... pokonał Turków, Napoleona, Hitlera... Ten lud stworzył kulturę, sztukę i literaturę wszech czasów. Ten lud lata w kosmos i tworzy takie cuda jak Su-57, hipersoniki, szczepionki przeciw COVID, mobilne elektrownie atomowe, itd... A czego ty dokonałeś wybitny producencie kartofli z szabelką cierpiący na kompleks wyższości? Nawet kulę bilardową potrafisz zepsuć, geniuszu.

Wewo
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:29

Największym osiągnięciem tego ludu jest wymordowanie przez władzę większej liczby własnych obywateli w ciągu kilkudziesięciu lat, niż zginęło ludzi wszystkich narodowości, we wszystkich wojnach XX wieku. Osiągnięcie bez analoga.

Jarvee
poniedziałek, 15 marca 2021, 12:55

To co ty tu robisz? Jedź do siebie

podzielicrosje
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:25

Ten lud bardzo wiele przejął od tych których ponoć pokonał a raczej chwilowo się oparł. Azjatycka mentalność... itd . Po nazwiskach poznać kto u was ruskij . Niewiele sobie zawdzięczacie. Nawet nazw miesięcy nie macie swoich.

MAZU
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:16

Rosjanie to lud (genetycznie) fińsko-tatarski. Pomyliłeś ich z Polakami, Słowianami którzy wyzwolili się z 300 letniej ruskiej niewoli, stworzyli pierwszą w Europie demokrację i mówią jednym z najstarszych języków świata (językiem polskim). M

.
niedziela, 14 marca 2021, 21:58

To jeszcze ten lud niech nam odda dobra kultury schowane w magazynach Ermitażu.

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 16:16

to jest kolekcja Poniatowskiego którą kupiła Katarzyna Wielka min. Tycjana którą nikt tutaj w Polsce wtedy nie był zainteresowany ona kupiła całą tą kolekcję która stanowi podstawę Ermitażu.

poniedziałek, 15 marca 2021, 15:00

Może niech nasze dobra odda nasz sojusznik z zachodu.

Wkurzony
niedziela, 14 marca 2021, 21:30

I jeszcze jedno. Wybitny producencie kartofli, gdyby nałożono na Polskę tak ciężkie sankcje jak na Rosję mielibyśmy na półkach tylko ocet a PKB na głowę spadłby poniżej poziomu Gambii.

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 16:20

Rosja jest za duża aby ją dosięgły jakieś sankcje czy zbankrutowała a jak trzeba będzie to tak jak po Krymie da Niemcom czy Holendrom podwójne obywatelstwo i tak ominą wszystkie sankcje jak wtedy, w 2016 czy 17 roku pod Moskwą Mercedes otworzył największą fabrykę poza Niemcami a sankcje są dla takich maluczkich jak Polska czy Węgry

wtorek, 16 marca 2021, 09:31

Rosja a właściwie ZSRR juz raz zbankrutowała w latach 90. Tych Niemców to Holendrów to siłą będziesz na Krym wsadzał? Bo niewidać żeby się tam sami pchali :)

hermanaryk
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:55

Federacja Rosyjska ma grubo ponad 140 mln mieszkańców. To wielki rynek, na który te mizerne sankcje nie powinny w znaczącym stopniu wpłynąć. A jednak wpływają, mimo że Rosji nie brakuje surowców, wykształconych technicznie ludzi ani przestrzeni. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak się dzieje?

Wkurzony
czwartek, 18 marca 2021, 14:55

hermanaryk. Rosyjska Golgota... Przypominam. 1.Tylko w XX w. mamy wymyśloną przez Ż najkrwawszą w historii rewolucję (60 mln ofiar) i 2 wojny światowe. Kolejne 30 mln zabitych i zniszczone jak Warszawa wszystkie miasta, wsie i miasteczka... 2.Koniec XX w. to totalna zapaść gospodarcza, czyli Wielka Smuta z czasów Jelcyna... 3.Z kolei w XXI w. gdy Rosja wstawała z kolan ZŁO postanowiło cofnąć Rosję do czasów Jelcyna ponieważ Putin zaczął odrywać od koryta ż. oligarchów (uciekli do Londynu)... ZŁO wymyśliło więc zamach staniu (Majdan) a konsekwencje (powstanie w Donbasie na wzór powstań śląskich) przypisało Rosji by móc nałożyć sankcje za skrzywdzenie ż. złodziei... I znów za grzechy koszer-ZŁA płacą niewinni Słowianie radując pozbawionych Boga w sercu podłych i skundlonych ludzi znad Wisły liżących na kolanach dupy obcym nacjom - Panom z USraela i Izraela... Niestety. Polska to stan umysłu a serce polackie jest drewniano - kamienno - diabelsko - stalowo twarde, niczym niewzruszalne. To bardzo złe serce.

środa, 17 marca 2021, 00:50

pandemii

Wkurzony
wtorek, 16 marca 2021, 21:22

hermanaryk. To bardzo dotkliwe sankcje. Zastanawiałem się dlaczego Rosja tak wspaniale sobie radzi pomimo skrajnej dyskryminacji przez ZŁO udające DOBRO. Zresztą wystarczy porównać z Ukrainą na którą dmucha i chucha bogaty Zachód. Przypomina to porównywanie dnia z nocą. ... Ale jeśli chcemy wejść głębiej, to wystarczy poznać historię Rosji by zrozumieć przez jaką Golgotę przechodziła Rosja od 1240 po dzień dzisiajszy. ... A gdy zrozumiemy ile wycierpiał ten słowiański lud w swej historii zachowując nadal wszystkie swoje najszlachetniejsze pierwotne cechy, to z podziwu ma się chęć paść na kolana przed tą wielkością cech i charakteru tej wspaniałęj słowiańskiej rasy która nie uległa tak skrajnemu skundleniu jak Polacy. ... Tym bardziej, że nie ma drugiego tak dużego narodu na świecie który aż tyle wycierpiał w swej historii. Przy Rosji Polska to w czepku urodzony kraj ciągle noszony na rękach przez łaskawy los... Przypomina to troszkę szczęście pijaka któremu nigdy nie stłucze się butelka wódki nawet gdy wpadnie pod samochód.

hermanaryk
środa, 17 marca 2021, 09:03

Czyli się nie zastanawiałeś. Nawet nie próbowałeś, bo rozwiałaby się ta bajka, którą nam opowiedziałeś. Takie bajki jednak nie zmienią waszego położenia. One tylko bardziej was pogrążą.

wtorek, 16 marca 2021, 18:41

Ci wykształceni cały czas emigrują na zachód, w tym do stanów.

alex
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:32

Bo Rosja, kraj o PKB trzykrotnie mniejszym niż Kalifornia, to ekonomiczny karzeł, technologicznie zacofany o całe dziesięciolecia.

kaczkodan
niedziela, 14 marca 2021, 21:24

To smutne, ale nie jest chyba przesłanką do rozwalania własnego przemysłu obronnego? Uzbrojenie również wytwarza PKB.

Olo
niedziela, 14 marca 2021, 20:05

Rosjanie to nie Słowianie ale plemiona Ugro-Fińskie.

Rusek
poniedziałek, 15 marca 2021, 07:11

rosjanie to potomkowie mongołów i tyle...

Jan
poniedziałek, 15 marca 2021, 06:47

Zgadza sie ze Rosjanie zamieszkani do Uralu to w wiekszosci plemiona ugrofinskie. W Europie występuje najczęściej wśród Serbów Łużyckich (63%), Polaków (55%), Białorusinów (50%), Rosjan (46%) i Ukraińców (43%) oraz Węgrów (25%) i Estończyków (33%)

niedziela, 14 marca 2021, 21:44

Rosjanie od zawsze byli esencją Słowiańszczyzny. Na terenach Polski żyło 80% wszystkich Ż świata. W wyniku mieszania krwi powstał byt który zamiast inteligencji odziedziczył służalczość wobec zachodnich nacji, głupotę i podłość stając się samograjem plującym na Słowian. Słowiańska Haplogrupa R1a: Polska (57,5% populacji), Ukraina (40 do 65%), europejska Rosja (45 do 65%), Białoruś (51%).

Pingwin Skiper
niedziela, 21 marca 2021, 21:13

Na szczęście trochę się oczyściło, ale jachira czy inne ż. powszechnie znane z polityki czy mediów są efektem tego mieszania i nie da się tego ukryć a co robią to widać.

Antytroll
poniedziałek, 15 marca 2021, 00:43

Polska zawsze była wyspa wolności i niosla tą wolność innym. Rosja wręcz przeciwne. Mentalnie to byli i są niewolnicy, niezdolni do normalnego funkcjonowania. Zawsze pod butem tyranow o mentalności Azjatów. Tak było i jest. Jedyną nadzieja dla zwykłych Rosjan jest rozpad Rosji. Tylko w tedy może będą mogli żyć jak ludzie

Wkurzony
wtorek, 16 marca 2021, 23:07

By zrozumieć i docenić Wielkość Rosji należy poznać jej tragiczną historię. Tylko wtedy można dostrzec przez jakie nieszczęścia przechodził ten Wielki Naród atakowany bez przerwy z 4 stron świata od 1240 roku. To była istna Golgota... A w tym czasie chronieni od północy przez morze i od południa przez góry Polacy żyli sobie jak pączki w maśle spijając śmietankę, czyli wyciągając ciągle łapy po łatwe łupy na wschodzie i przepijając swoją wielkość. Część 1z4

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 19 marca 2021, 14:54

A tą "golgotę" zaczęli od swojego cara. Iwana Groźnego i jego Opryczniny, która mordowała każdego, kto im się pod rękę nawinął. Żydzi, o których bzdury wypisujesz przy okazji rewolucji nie mieli za Iwana Groźnego nic do gadania. Oprycznina zaś to Rosjanie, którzy mordowali innych Rosjan i nie tylko ich, bo to właśnie oni wyrznęli Nowogród. Rzec można, że ci ludzie zachowywali gorzej niż wściekłe psy. Czeka i NKWD miało się na kim wzorować.

asdf
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:33

W Rosji każdy, kto myślał niezależnie kończył z kulką w głowie lub w łagrze. Teraz są konskwencje.

Wkurzony
niedziela, 14 marca 2021, 21:14

Ignorancie. Słowianie... Rosjanie od zawsze byli esencją Słowiańszczyzny. Na terenach Polski żyło 80% wszystkich Ż świata. W wyniku mieszania krwi powstał byt który zamiast inteligencji odziedziczył służalczość wobec zachodnich nacji, głupotę i podłość stając się samograjem plującym na Słowian... Słowiańska Haplogrupa R1a: Polska (57,5% populacji), Ukraina (40 do 65%), europejska Rosja (45 do 65%), Białoruś (51%).

Gnom
środa, 17 marca 2021, 20:54

Zacznijmy od tego, że moskale dość późno zaczęli się nazywać Rosją, a w języku polskim zawsze wyraźnie rozgraniczano krainy ruskie od moskiewskich i nie był to przypadek. A pewnego nakrycia głowy do dziś moskale nie chcą oddać do prawowitego właściciela, który przekazał im to na przechowanie do odzyskania swojej wolności - co już nastąpiło.

T7g
poniedziałek, 15 marca 2021, 09:14

Niestety rosjanie to już prawie w całości mongołowie i chińczycy, niestety w wiekszosci krzyzujacy się miedzy sobą nawet w obrębie rodziny...

fcuk
poniedziałek, 15 marca 2021, 05:23

MOże fizycznie są Słowianami, ale psychicznie i społecznie to Mongołowie.

dim
niedziela, 14 marca 2021, 21:52

@bajkopisarz wkurzony. Język rosyjski zawiera jedynie około 25% wyrazów o pochodzeniu starosłowiańskim. Dla porównania j.ukraiński zawiera ich około 50%, a język polski ok.52%. Z kolei Żydów z Rosji wypędzili dopiero carowie, i działo się to w czasach całkiem niedawnych, bo "Skrzypka na dachu".

poniedziałek, 15 marca 2021, 15:08

Strefy osiedlenia żydów wprowadziła Katarzyna II w 1791 roku. A ostateczne przeniesienie ich z innych ziem rosji na ziemie dawnej Rzeczypospolitej Dwojga Narodów to 1836 .

Kazik
niedziela, 14 marca 2021, 19:43

Tak, ale oni wydają kasę u siebie i więcej uzbrojenia sprzedają za granicę niż kupują, więc nie dosyć że cała kasa zostaje w kraju, to jeszcze spływa z zagranicy. A w Polsce kasa płynie szerokim strumieniem do USA.

wtorek, 16 marca 2021, 09:33

No średnio żekłbym, bo bogaci oligarchowie wydają pieniądze za granicą. Wolą zachodnie telefony, samochody i jachty, niz rosyjskie.

dim
niedziela, 14 marca 2021, 21:14

A porównaj polski eksport per capita, do rosyjskiego ? Różnica trzykrotna. A porównaj polski eksport wyrobów wysoko przetworzonych, do rosyjskiego ? Różnica per capita 9-krotna. Poza tym tę wypracowaną kasę Rosjanie zostawiają nie tyle "u siebie", co w pałacach swych oligarchów, w Rosji i za granicą.

Wwp
wtorek, 16 marca 2021, 09:48

Jak już porównujesz rosję do Polski to znaczy ze nie jesteście już mocarstwem nawet regionalnym. Porównaj sobie do Chin czy Usa a Polsce daj spokój.

poniedziałek, 15 marca 2021, 17:48

I nie

poniedziałek, 15 marca 2021, 15:55

Po pierwsze. Na Rosję nałożono bardzo ciężkie sankcje więc w jaki sposób Rosja może coś eksportować fylozofie jeśli kundelki USraela mają ZAKAZ kupowania od Rosji? Nawet sprzedaż gazu jest blokowana czy eksport S-400 do Turcji, itd. Więc eksport zmalał nie z przyczyn naturalnych i dlatego, że ty jesteś geniuszem tylko ze względu na sankcje... Oberwał taki drań skrzydła orłowi i dumny z siebie, że orzeł już nie potrafi latać a jemu dzięki temu skrzydła wyrosły - kurzęce... Stosuj uczciwe metody w konkurencji a dopiero potem się nadymaj pyszałku potrafiący samodzielnie jedynie produkować kartofle i zepsuć jak do tej do tej pory 2 kule bilardowe. Myśl samodzielnie, wybitny intelektualisto.

droma
poniedziałek, 15 marca 2021, 08:12

mają kilka milionerów w londynie i pałac cara ,ale nie powiedzieli ostatniego słowa ,jedną z okazji była budowa nowego kosmodronu ,troszku zajumali ...

niedziela, 14 marca 2021, 23:08

Polska nie eksportuje wyrobów wysoko przetworzonych. Polscy robotnicy składają po prostu wyroby wysokoprzetworzone dla międzynarodowych koncernów. Mechanizm jest prosty - obcy koncern do Polski sprowadza najważniejsze podzespoły (np. 30% masy za 70% wartości), my dodajemy nisko opłacaną pracę i proste podzespoły, koncern wysyła gotowy produkt do odbiorcy jako np. SIEMENS, ABB czy cokolwiek innego. To jest tajemnica polskiego eksportu wysokotechnologicznego (tj. w praktyce na ogół RTV, AGD, samochody - bo rzeczy naprawdę wysokotechnologiczne to powstają jednak gdzie indziej). To oczywiście pewne uproszczenie, ale co do zasady się zgadza. Rosyjski eksport przemysłowy jest (na ogół) oparty na własnej myśli technicznej i własnych podzespołach.

Kazik
niedziela, 14 marca 2021, 22:56

To odejmij od tego polski import. I się zdziwisz.

inż.
niedziela, 14 marca 2021, 19:38

Rosyjski tzw "kapitał macierzyński" to bardzo skomplikowane działania w zasadzie niezrozumiałe dla naszych włodarzy. W Czeczenii jest mniejszy a w Moskwie największy tak dla przykładu. Urzędy gminy dają za darmo działki budowlane pod budowę domu za trzecie dziecko a Państwo dokłada około 35 tyś zł na studia dziecka. I tam takie jeszcze inne dodatki.

dim
niedziela, 14 marca 2021, 21:16

Z czego skwapliwie korzystają, ale głównie rosyjscy muzułmanie. Oh pardon, nie muzułmanie a "ateiści". Tyle, że o ewidentnie muzułmańskim pochodzeniu. A ortodoksów coraz mniej, a na Syberii już tylko 7 mln. O rdzennych Rosjanach nawet nie wspominając. Z jednym wyjątkiem - z demografią faktycznych Rosjan radzi sobie względnie dobrze zagłębie przemysłowe za Uralem.

sjm
środa, 31 marca 2021, 22:20

Za Uralem mieszkają w Rosji jacyś muzułmanie? Możesz podać ich nazwę?

rozczochrany
niedziela, 14 marca 2021, 13:47

A w polskiej armii co się dzieje w tej dziedzinie?

Lechu*
niedziela, 14 marca 2021, 13:31

Drony, roje dronów, powietrzne, wodne, podwodne, roboty i pojazdy autonomiczne to przyszłość i najlepsza droga powstrzymania i kontruderzenia w kierunku Kaliningradu i Rosji. Zrobotyzowana, uzbrojona, szarańcza w miniaturowej wersji ale w dziesiątkach, czy setkach tysięcy, to lepsze rozwiązanie niż stawianie na drogi tradycyjny sprzęt.

Wkurzony
niedziela, 14 marca 2021, 22:19

Lechu. A niby kto nam zagraża? Litwa?... Rosja? A niby dlaczego Rosja miała by nagle Polsce zagrażać jeśli Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów?... Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych.

yaro
wtorek, 16 marca 2021, 09:34

Czyli do Ukraina napadła na Rosję a nie odwrotnie? O Kaliningradzie z którym Polska graniczy, też nie słyszałeś?

Astro
poniedziałek, 15 marca 2021, 21:37

"Rosja nawet z Polską nie graniczy " - to podsumowuje cały sens wypowiedzi.....

Szon
niedziela, 14 marca 2021, 13:03

Z każdym rokiem powiększa się przepaść technologiczna w zbrojeniówce pomiędzy nami a Rosją .Natomiast oni coraz bardziej minimalizują swoją (którą mieli w niektórych dziedzinach jak stelth ,bezzałogowce)pomiędzy nimi a Zachodem i Usa.Mają lepszą opl, są do przodu z dronami lądowymi,bronią hipersoniczną,mają lepszy czołg i powoli doganiają w tym czym byli daleko z tyłu.Zostaje tylko kwestia lotniskowców ale raczej do tego nie aspirują na razie .Wszystko przy budżecie przeciętnego europejskiego państwa . A tacy wybitni stratedzy ,doktorzy od mocarstw kontynentalnych i morskich prowadzą niezliczone dyskursy o słoabości Rosji,naszej sile i potencjalnej wojnie, która jest do wygrania.Nasza władza i światli generałowie chcę tą przepaść zasypać wracając do poboru i stawiając na milionową armię.Zgroza.

Paranoid
poniedziałek, 15 marca 2021, 11:49

Jakiś czas temu miałem mały projekcik dla rządu RP, w jakiejś dyskusji przedstawiciele minist. upierali się o przewagach Polski w przypadku akumulatorów do aut elektr. i niemieckich słabościach. Nie minęło kilka miesięcy od tej dyskusji a Niemcy rozpoczęli budowę fabryk aku oraz wypuścili pierwsze modele elektryków. To tylko obrazuje jak dalece nasze minist. są oderwane od realiów.

niedziela, 14 marca 2021, 23:18

Nie ma kwestii lotniskowców. Lotniskowce nadają się obecnie głównie do projekcji siły w wojnach lokalnych - wobec przeciwnika dużo słabszego. W konfliktach symetrycznych pomiędzy w miarę równoważnymi stronami tak jak kiedyś lotniskowce wyparły okręty liniowe, tak obecnie lotniskowce mogą być i pewnie zostaną wyparte przez pociski rakietowe dalekiego zasięgu, szczególnie hipersoniczne (w tym z głowicami jądrowymi).

rED
niedziela, 14 marca 2021, 12:55

"Są to najlżejsze bomby kierowane KAB-20 o masie 20 kg, ale też rakiety naprowadzane na promień lasera" ??? No przecież taka broń dla Polski to ślepa uliczka? No więc jak to jest ruskie trolle?

Piotr
niedziela, 14 marca 2021, 12:47

Buahahahaha ! No fanklub... Kabareciarzu czekamy na newsy :)

As
niedziela, 14 marca 2021, 12:37

A tymczasem nasz wódz Antoniusz, co roje dronów obiecał przeniósł swój sztab do konspiracji, do Torunia, a mogły chociaż sklepy z zabawkami z Chin zarobić. Pewnie aplikacje pisze dla terytorialsów do walki powietrznej.

Dalej patrzący
niedziela, 14 marca 2021, 12:32

A u nas - jak zwykle wszystko z opóźnieniem przynajmniej 10 lat. Mimo, ze mamy potencjał - i wręcz konieczność w strefie zgniotu - do rozwijania dronów w rojach - jako uniwersalnej siły ofensywnej i defensywnej [w tym także np. Pioruny i LM MHTK do kontroli przestrzeni powietrznej, magnetometry, boje nasłuchowe i mikrotorpedy do ZOP, itd - w każdej domenie - nie tylko przeciw domenie lądowej]. Kluczem jest sieciocentryczność - rozproszenie sensorów i efektorów precyzyjnych i środków WRE i elementów C5ISR w roju tworzącym nadrzędną synergiczną całość. Z pełnym skalowaniem i nosicieli i sensorów i efektorów. We wszystkich domenach - w ramach wszechdomeny kierowanej real-time przez C5ISR/EW całokrajowej A2/AD Tarczy i Miecza Polski - która będzie m.in. [ale nie tylko] zarządzała tymi rojami. Niestety - do tego trzeba wyobraźni i proaktywnego działania nakierowanego na budowanie suwerenności strategicznej - a tego w naszym zagipsowanym systemie "mierny, bierny, ale wierny" - z resortami kierowanymi przez laików, kierujących się przestarzałymi i fałszywymi cząstkowymi skojarzeniami z zimnej wojny - niestety brak. Popełniamy dokładnie ten sam błąd strategicznego rozproszenia "wszystkiego po trochu" jak II RP przed 1939 - gdzie rozwijano wszystkie siły zbrojne - zamiast skoncentrować się na aktywnej totalnej obronie - wg kalkulacji koszt/efekt. Przyczyną jest odziedziczona struktura SZ WP z czasów zimnej wojny - armii marionetkowej do zadaniowania przez hegemona. Teraz lobby pancerniaków chce 800 Wilków za co najmniej 60 mld złotych, [faktycznie by wyszło 30% więcej z całym zapleczem i ogonem logistycznym], lotnictwo ma dostać 32 F-35A i jeszcze chce ze 2 eskadry F-16V z zapleczem i wyposażeniem/uzbrojeniem/bazą logistyczno-szkoleniową - oraz lotnictwo pomocnicze i załogowe Kruki [i inne wiatraki] z całym wyposażeniem/uzbrojeniem i bazą - to w sumie 90 mld zł w 15 lat], PMW chce Mieczników i Orki i Czaple i okręty pomocnicze i wyspecjalizowane lotnictwo morskie - czyli z 50 mld złotych. Czyli - każdy widzi tylko swój ogonek i każdy ciągnie w swoją stronę. Z presją na zwiększanie etatów pod szczeble kariery i awansów - zamiast dronizacji. Czyli zrakowaciała suboptymalizacja systemowa - kosztem całości i budowania synergii. W razie konfliktu kinetycznego 3/4 floty polegnie w portach lub strefie przybrzeżnej w przeciągu mniej niż 10 minut, tak samo w mniej niż 10 minut polegnie większości naszego załogowego lotnictwa bojowego [nawet na DOLach], większość Wilków zostanie zniszczona w drodze na front z uwagi na całkowite panowanie środków napadu powietrznego przeciwnika , a nieliczne, które na front dotrą, zostaną w ramach "Mega-Karabach" wybite wszelkiego typu precyzyjnymi środkami pozahoryzontalnymi - nawet nie widząc przeciwnika. W 2023 do służby wejdzie S-500 - o zasięgu REALNYM 600+ km - oparty o sieciocentryczna kontrole ziemi i nieba - CAŁEJ Polski. Z A2/AD Kaliningradu. Za kilka lat Rosja - po nieuchronnym Anschlussie Białorusi - ustanowi tam drugi bastion A2/AD. A my - zamiast maksymalnie kupować technologie od Koreańczyków [Płd], Japończyków, koncernów europejskich [nawet od izraelskich - pod stolem] - i budowac SILNIEJSZĄ i NOWOCZEŚNIEJSZĄ całokrajową sieciocentryczną A2/AD Tarczę i Miecz Polski oparta o najnowsze systemy Revolution in Military Affair [RMA] - która to A2/AD Tarcza i Miecz Polski w czasie pokoju w wojnie elektronicznej ogłuszy i oślepi rosyjskie A2/AD, a na wypadek wojny je zgniecie -...to bawimy się w budowanie sił zbrojnych na poziomie systemowym i strukturalnym z zimnej wojny z roku 1970 - sprzed 50 lat. Nie mówiac o tym, że taki cały mega-system A2/AD - byłby towarem eksportowym pierwszej potrzeby dla państw średnich i koalicji państw małych - czyli ZASADNICZE remedium na zupełną zapaść eksportową PGZ i generalnie eksportu specjalnego. No i trzecia rzecz strategiczna - transfer technologii high-tech podwójnego zastosowania możemy robić do woli w ramach ochrony interesu państwa - i tu Bruksela nic nie może zrobić - a w ten sposób można dokonać skoku technologicznego Polski i przebić pułapkę średniego rozwoju - co jest niby robione w ramach tzw. Planu Morawieckiego od początku 2016 - z bardzo miernym skutkiem...

Wkurzony
wtorek, 16 marca 2021, 22:20

Poza tym może przestań udawać ciągle Bartosiaka. Pisz od siebie i nie powtarzaj taniej propagandy dla mięsa armatniego bo nikt ci nie zagraża. Postaraj się myśleć samodzielnie i o ile się uda to logicznie, sensorze Bartosiaka. I przypominam. Rosja NIGDY nie napadła na ziemie rdzennie polskie, na ziemie Piastów.

Yyy?
piątek, 19 marca 2021, 18:22

To co robili w Warszawie i Łodzi?

Palmel
poniedziałek, 15 marca 2021, 16:35

u nas jest zmarnowany potencjał zobacz taki samolot Skorpion stoi w Muzeum Lotnictwa w Krakowie

Poważnie?
wtorek, 16 marca 2021, 09:35

To nie jest żaden samolot, tylko makieta wczesnego prototypu.

Mark
niedziela, 14 marca 2021, 22:52

Tragedia... Trwająca nieprzerwanie faza analityczno-koncepcyjna nas zabije....

niedziela, 14 marca 2021, 22:22

A niby kto nam zagraża? Litwa?... Rosja? A niby dlaczego Rosja miała by nagle Polsce zagrażać jeśli Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów? Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych.

Wkurzony
niedziela, 14 marca 2021, 22:00

Dalej patrzący. A niby kto nam zagraża? Litwa?... Rosja? A niby dlaczego Rosja miała by nagle Polsce zagrażać jeśli Rosja NIGDY nie napadła na ziemie Piastów? Tym bardziej, że Rosja nawet z Polską nie graniczy i nie zgłasza jak Ukraina roszczeń terytorialnych.

cul
poniedziałek, 15 marca 2021, 15:02

Ty chyba żyjesz w jakimś tylko sobie znanym matriksie, niech Rosja wypłaci w końcu odszkodowania za mord Katyński.

Lobo1
niedziela, 14 marca 2021, 11:44

A co w Polsce??? Coś się dzieje w tym temacie???

Max
niedziela, 14 marca 2021, 11:42

A jak tam zadowolenie Ministra Błaszczaka który twierdzi, ze Polska jest liderem NATO? Farba na pomalowanych hełmach z 1967 roku dobrze się trzyma, nie blaknie ? A kiedy rozpoczniemy dialog techniczny numer 12152? Kiedy kolejna tura nominacji generalskich? A jak tam nasze cele do odstrzelenia w postaci odmalowanych, bezbronnych T-72? Mimo to piękny jest widok w postaci F-35 na tle błękitnego nieba w trakcie defilady - i tego się trzymajmy.

re-Max
wtorek, 16 marca 2021, 11:18

Tylko bez złośliwostek, jesteśmy w NATO i rozpoczniemy dialog 12155.

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 14 marca 2021, 11:34

Jak ten Grom ma mieć zasięg 800km i ładunek 1t a Ochotnik 4-6 tys. km i ładunek 5,8t to nie są żadną konkurencją, tylko konstrukcjami o innym przeznaczeniu.

Maras2
niedziela, 14 marca 2021, 22:17

Oczywiscie ze nie beda konkurowac. Inne typy. Natomiast mozna sobie wyobrazic grupe uderzeniowa powiedzmy 2 su-57. kilka Ochotników , kilkanascie Gromow i kilkadziesiat tych mini. Dziekuje i wychodze. Oczywiscie troche zleci zanim by cos takiego wypracowali ale mają potencjał zeby to mieć.

ruski stek bzdur...
środa, 17 marca 2021, 12:58

Za 100 lat nie bedą się już do niczego nadawać :) Można sobie również wyobrazić, jak Moskwicz wygrywa w F1, tylko po co... :)

GB
poniedziałek, 15 marca 2021, 19:47

Skata też mieli mieć i nic...

tut
niedziela, 14 marca 2021, 11:00

I to jest kierunek o którym piszę od lat, dla WP.

dv Pro Patrio
niedziela, 14 marca 2021, 10:38

Dziesięć lat temu Polska była w czołówce producentów mniejszych dronów. Pomysłów było wiele lecz do armii wprowadzono śladowe ilości. Drony to przyszłość. Nie tylko drony latające, ale także Drony do obsługi MANPADS, PPK. Życie wyszkolonego żołnierza ma swoja cenę. Jest ona bardzo wysoka. Dlatego środki wydane na badania i wdrożenie krajowych dronów zwrócą się błyskawicznie. Niestety matematyka w naszych szkołach kuleje od lat i decydenci nie potrafią liczyć pieniędzy. System TOPAZ wraz z zestawami Dronów z WB to siłą naszej artylerii. Ten system doskonale nadaje się do napraszania pocisków z niszczycieli czołgów ( klasy SPIKE NLOS, lub BRIMSTONE). Klika niszczycieli zapewni wsparcie w promieniu 15-20 km, jedyne co jest niezbędne, to zamykanie programów. Obecnie na jaki program modernizacyjny się nie spojrzy, to zawsze jest coś niezamknięte. Brak wozów dowodzenia (Langusta), brak amunicji (RAK, Krab), brak uzbrojenia (Ślązak), brak naprowadzania ( NSM) ; brak amunicji p.panc ( Twardy, T72), brak zakupu Narwi. Czeka z niecierpliwością na wielki kontrakt dla WB na miarę kontraktów z HSW. Musimy posiadać tysiące dronów i amunicji krążącej, sprzężonej z systemami naprowadzania APR Moskita, Raka i Kraba.

Yeti
niedziela, 14 marca 2021, 10:35

Ciekawe jak Polska obrona zamierza sobie poradzić z takim zagrożeniem? "Kilka" rakiet Patriot momentalnie zostanie opróżnionych, a rosyjskie samoloty nietknięte... i demolują nasze jednostki na północnym-wschodzie Polski. Nasi decydenci poważnie muszą się zastanowić na konceptem obrony.

Mark
niedziela, 14 marca 2021, 22:55

Na jakim północnym-wschodzie...? Zdemolują wszystko...i południowy zachód też

Hipolit
niedziela, 14 marca 2021, 10:24

Rosja myśl techniczną miała na wysokim poziomie od czasów ZSRR, co te drony potwierdzają. Ale od zawsze miała problem w masowej produkcji "swych cudeniek". Stąd ograniczone ilości superprodukcji bez analogów w świecie (taki marketing rosyjskiej myśli technicznej), a proste konstrukcje, w dużych ilościach, w rosyjskich jednostkach.

Sramata
niedziela, 14 marca 2021, 09:58

Tylko że cała elektronika w tych systemach jest produkcji Chińskiej, więc guzik jest w Pekinie.

x95
poniedziałek, 15 marca 2021, 12:28

Coraz częściej Rosjanie przechodzą na swoją elektronikę. Stany ich do tego zmuszają. Np. Rosja jako jeden z 5 krajów na świecie ma swój własny procesor o nazwie Elbrus. Coraz lepszy i z coraz większą wydajnością. Notabene cała UE nie ma własnego procesora.

Fgu
wtorek, 16 marca 2021, 09:53

Bedą też mieli własny internet - podobno za 200 lat to będzie hit!! Połaczy wszystkie plemiona mongolskie w imperium.

Veritas
wtorek, 16 marca 2021, 09:42

Procesor yeti :) A tak swoją drogą to nie na wspaniałych lampach odpornych na EMP?

Gracz
poniedziałek, 15 marca 2021, 06:25

Tylko jak Pekin kliknie guzik to Putin stanie po stronie USA przeciwko Chinom.

niedziela, 14 marca 2021, 23:21

Zapewniam Pana, że Pan się myli.

niedziela, 14 marca 2021, 22:02

Sarmata. Niestety dla Rosji ale cała elektronika w tych systemach jest produkcji polskiej.

Tweets Defence24