Reklama

Raven zabezpieczy pojazdy przed pociskami kierowanymi

17 października 2019, 10:03
1434639140219
Wizualizacja działania systemu Raven. Fot. BAE Systems

Firma BAE Systems zaprezentowała podczas wystawy przemysłu obronnego AUSA 2019 system ochrony Raven, część pakietu zintegrowanego systemu ochrony pojazdów.

Raven to działający w paśmie podczerwieni system laserowy, mający za zadanie ochronę pojazdów naziemnych, w szczególności przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, bez użycia kinetycznych środków przeciwdziałania. Jego zadaniem jest również poprawa świadomości sytuacyjnej załogi, co pozwoli na poprawę skuteczności wykonywania misji.

System jest niewielki masowo i gabarytowo, a dzięki modułowej architekturze zapewnia jednostkom lądowym skuteczną ochronę pojazdu przy zachowaniu korzystnej relacji koszt/zysk. Zaprojektowano go tak, by umożliwić reagowanie na nowe zagrożenia bez konieczności dużych zmian w hardware.

image
Głowica systemu BAE Systems 360. Fot. www.baesystems.com

Raven spełnia wymagania programu modułowego systemu aktywnej ochrony (MAPS - Modular Active Protection System) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.  Jego konstrukcja umożliwia też bezpośrednią integrację z innymi systemami wykrywania zagrożeń i sygnalizacji przeciwdziałania. Najważniejszym wielofunkcyjnym systemem ochrony pojazdu, z którym zintegrowany został Raven, jest, działający w paśmie fal długich i w podczerwieni, BAE Systems 360. 360 MVP to zestaw kilku głowic optoelektronicznych montowanych na pojeździe, który umożliwia szybkie i dokładne przekazywanie do urządzenia Raven informacji o zbliżającym się zagrożeniu, by umożliwić skuteczne reagowanie na zagrożenia, a jednocześnie zapewnić dookólną świadomość sytuacyjną. W ramach warstwowego systemu obrony pojazdu Raven uzupełnia kinetyczne systemy przeciwdziałania, mogąc oddać praktycznie nieograniczoną liczbę strzałów.

Na początku tego roku armia amerykańska zarekomendowała zintegrowanie systemu Raven z pojazdem bojowym Bradley podczas demonstracji aktywnej ochrony programu MAPS, która odbyła się we wrześniu 2019 r.

Zalecenie to wydano po serii testów Soft Kill Rodeo w lutym tego roku, które miały określić która technologia aktywnego systemu ochrony o charakterze niekinetycznym jest najbardziej skuteczna. Raven porównywano wówczas z proponowanym przez Northrop Grumman systemem Multifunction Electro-Optical System i rozwiązaniem Color Light Operational Unit for Deflection (CLOUD) zaprojektowanym przez izraelską firmę Ariel Photonics Group we współpracy z koncernem Lockheed Martin.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Reklama
ktos
piątek, 18 października 2019, 10:37

Ciekawe kiedy ktos wpadnie na pomysl zaby zainstalowac taki system w samolocie? Bylby odporny na bron przeciwlotnicza...

Davien
piątek, 18 października 2019, 16:19

juz sa, nazywa sie to DIRCM i słuzy do oslepiania rakiet z głowicami IR.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama