Radio Tytana bazą dla rewolucji w zarządzaniu polem walki?

16 lipca 2021, 15:04
Radio tytan U-Gate
Fot. Grupa WB
Reklama

Udało nam się zbudować radiostację, która jest bardzo trudna do wykrycia przez środki rozpoznania radioelektronicznego, a przy tym transmituje duże ilości danych, budując „taktyczny internet”. – oświadczył podczas spotkania z dziennikarzami Adam Bartosiewicz, wiceprezes zarządu Grupy WB. Co ciekawe, radiostacja ta powstała w ramach programu polskiego żołnierza przyszłości Tytan i stała się podstawą dla całego systemu łączności na poziomie batalionu, nazwanego roboczo Silent Network. Co istotne, jest on skalowalny i oferuje wiele unikalnych możliwości.

Jak przekonuje Adam Bartosiewicz, możliwości tego rozwiązania są unikalne w skali światowej, zarówno w zakresie bezpieczeństwa jak i funkcjonalności. Z jednej strony posiada ono możliwość łączące w sobie zarówno szerokopasmową komunikację o zasięgu do 10 km pozwalającą na transmisję np. obrazu z kamery nasobnej żołnierza czy amunicji krążącej jak też łączności z mniejszą przepustowością na dystansie około 50 km. Z drugiej strony zastosowano bardzo lekkie radiostacje o długim czasie pracy, bardzo niskiej emisji i niedostępnej dla żadnego produkowanego dziś na świecie radia zdolności do zmiany częstotliwość nawet 700 razy na sekundę.

Tajemnica właśnie w tym urządzeniu, które zaprojektowano zgodnie z bardzo wyśrubowanymi wymaganiami polskiego programu żołnierza przyszłości Tytan, ale równocześnie w oparciu o doświadczenia realnego pola walki, w tym walki radioelektronicznej czyli wojny w Donbasie. – „Na Ukrainie użytkownik naszego systemu Flyeye konfrontował się z całą siłą kompleksu wojny radioelektronicznej Rosji. Nie były to systemy które można kupić gdzieś z demobilu ale najnowocześniejsze rozwiązania, jakimi dysponuje armia Federacji Rosyjskiej.” – podkreślił wiceprezes Grupy WB Adam Barosiewicz, prezentując powstałe rozwiązanie.

Radiostacja którą zbudowano i która jak poinformował prezes Barosiewicz zakończyła już pozytywnie badania kwalifikacyjne w programie Tytan i obecnie jest certyfikowana przez SKW w zakresie zabezpieczenia kryptograficznego ma niewielką masę i szerokie możliwości inkorporowane w ramach szerszego systemu. Zestaw złożony z radiostacji i urządzenia U-Gate zapewniającego wiele dodatkowych funkcjonalności ma masę 1,5 kg i jest w stanie pracować na jednej baterii do 48 godzin, czyli około pięć razy dłużej niż obecnie stosowane rozwiązania. Uwalnia to żołnierza od potrzeby przenoszenia dodatkowego ciężaru w postaci zapasowych źródeł zasilania, co oznacza, że może on zabrać np. więcej amunicji. Jednocześnie wyposaża go w wiele unikalnych funkcjonalności.

U-Gate wraz z radiostacją zapewnia nie tylko komunikację głosową, ale też pozycjonowanie poszczególnych komponentów, a więc zarówno żołnierzy jak i pojazdów, dając podstawę dla zarządzania polem walki i precyzyjnego śledzenia własnych sił, co ułatwia uniknięcie niebezpiecznych sytuacji. U-Gate pozwala też naprowadzać artylerię, lotnictwo czy nawet sterować amunicją krążącą Warmate, która może wystartować z oddalonego stanowiska i np. oczekiwać w powietrzu na możliwość użycia.

image
Trzy dostępne warianty radiostacji systemu Silent Network. Fot. Grupa WB 

Co istotne, radiostacja jest skalowalna i oprócz wersji przenośnej istniej również łatwy do zabudowy wariant dla pojazdów, który waży jedynie 3 kg i ze względu na małe wymiary oraz niewielki pobór mocy może być łatwo zintegrowany na różnych platformach, zastępując często kilka radiostacji różnego typu. Dane pochodzące z systemu, dotyczące np. rozmieszczenia własnych sił czy obraz z kamery bezzałogowca lub żołnierza rozpoznania, może być rzutowany np. na ekranie głównym dowódcy pojazdu. Trzeci wariant radiostacji to retransmiter instalowany na bezzałogowcu Flyeye lub FT-5, który pełni rolę węzła łączności dla obszaru o wymiarach 20 x 20 km operując na wysokości od 20 do 200 metrów. Umieszczenie przekaźnika w powietrzu znacznie poprawia możliwości łączności, jednak nie jest niezbędne. Jest to jedna z opcji zabudowanych w samej radiostacji i w razie potrzeby tworzą one sieć retransmitując wzajemnie sygnał. Zapewnia to wysoką przepustowość sieci nawet w terenie zabudowanym czy w górach.

Same radiostacje są trudno wykrywalne dzięki bardzo niskiej emisji radioelektronicznej, co jest coraz bardziej istotne ze względu na szerokie stosowanie na polu wali systemów SIGINT, które pozwalają precyzyjnie określić nie tylko umiejscowienie wykrytego urządzenia ale na podstawie jego emisji określić typ, co często ujawnia też np. czy jest to czołg, transporter, żołnierz czy stanowisko dowodzenia. Wykryty cel szybko staje się celem artylerii lub lotnictwa przeciwnika.

Najnowsza radiostacja Grupy WB na utrzymuje poziom emisji poniżej 1 Wata, a przy tym dokonuje tak zwanego hoppingu, czyli wielokrotnej zmiany częstotliwości nadawania nawet 700 razy na sekundę, co jest wyjątkowym osiągnięciem, szczególnie przy zastosowaniu łączności szerokopasmowej. Co równie istotne, radiostacja wykrywa również w jakich pasmach działają systemy zakłócające przeciwnika, pomijając je podczas hoppingu, co nie tylko zapewnia dobrą i stabilną komunikację, ale również czyni z radiostacji element systemu rozpoznania radioelektronicznego.

image
Fot. Grupa WB

Kolejna unikalna cecha, to niezależne od systemów satelitarnych określanie pozycji, które jest istotnym elementem nie tylko nawigacji ale również sterowania i naprowadzania amunicji krążącej i bezzałogowców oraz kierowania ogniem artylerii. Jak potwierdza wspomniane wcześniej doświadczenie z konfliktu ukraińskiego, systemy pozycjonowania satelitarnego, takie jak GPS są celem stałego działania środków walki elektronicznej przeciwnika. Stosując nadajnik o mocy kilkudziesięciu watów można zakłócić GPS na obszarze wielu kilometrów, szczególnie jeśli jammer zostanie zainstalowany na bezzałogowcu. Dlatego radiostacje Tytana stosują do określania swojej pozycji jako punkty odniesienia nie sygnał satelitów ale innych radiostacji działających w sieci. Stanowią one wówczas układ odniesienia który jest niezależny od zewnętrznych czynników i trudny do zakłócenia. Mogą z niego korzystać również bezzałogowce czy amunicja krążąca.

Łącznie wszystkie te funkcje tworzą de facto system zarządzania walką od poziomu batalionu (może zostać rozszerzony w górę), który jest nie tylko zdolny do szybkiej wymiany danych, trudny do wykrycia i bardzo odporny na zakłócenia, ale też łatwo skalowalny. Może też być łatwo zintegrowany z istniejącymi lub przyszłymi systemami zarządzania polem walki (Battle Management Systems – BMS) oraz systemami dowodzenia szczebla nadrzędnego. Pozwala to kompleksowo zarządzać sytuacją na polu bitwy w czasie rzeczywistym i w oparciu o szerokie źródła informacji i środki oddziaływania.

Jak podkreślają przedstawiciele Grupy WB, w radiostacji Tytan zastosowano wbudowany moduł szyfrujący, ale architektura tego systemu jest modułowa i podatna na modyfikacje. W radiostacjach element kryptograficzny stanowi oddzielny moduł i może on pochodzić od użytkownika lub zostać dostarczony wraz z urządzeniem jako rozwiązanie kompleksowe. Dzięki temu system Silent Network może być łatwo dostosowany do potrzeb użytkownika a przy tym stanowić unikalne rozwiązanie, dostępne jedynie dla niego i zabezpieczone w wybrany sposób.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 115
Reklama
Fox
niedziela, 25 lipca 2021, 17:37

A co z rzeczonym programem Tytan? Wie ktoś czy on jeszcze istnieje czy go uwalili?

bobik
wtorek, 20 lipca 2021, 14:25

Używałem RADMORka 3501, 100-150m od obozowiska łąka a ja w dołku do pasa straciłem łączność -dramat.

Sssssssss
sobota, 24 lipca 2021, 17:19

A jak go używałeś? Standardowo używa się z jak najbardziej zwiniętą anteną i minimalną mocą nadawczą by zmniejszyć prawdopodobieństwo wykrycia emisji. Wystawiłeś antenę z tego dołka? Od tego się zaczyna gdy traci się łączność, gdy to nie wystarcza zwiększa się moc nadawczą.

MArio
wtorek, 20 lipca 2021, 07:20

Własna bezpieczna łączność jest kluczowa dla obronności. Obce systemy są mocno ryzykowne, vide obecna afera szpiegowska z Izraelskim systemy Pagazus :) Mam nadzieję, że Panowie w MON nie chcą być na podsłuchu...

Luc
poniedziałek, 19 lipca 2021, 22:22

Przynajmniej coś jest w Polsce na najwyższym światowym poziomie. Bravo!

Zawisza_Zielony
poniedziałek, 19 lipca 2021, 18:29

Nie przejdzie nie jest amerykański.

lafing (śmiech)
poniedziałek, 19 lipca 2021, 23:11

nie jest "państwowy"

sal
wtorek, 20 lipca 2021, 15:07

Akurat WB jest już w 24 % państwowy , a konkretnie tyle udziałów należy do PFR. Nie trzeba daleko szukać, żeby znaleźć taką informację.

Salalala
poniedziałek, 6 września 2021, 12:27

Nie trzeba też daleko szukać dla czego jest w 24% państwowy.

Gifox
poniedziałek, 19 lipca 2021, 17:51

Dobra rzecz, nie ma szans przebicia bo jest polska. Jak jakiś obcy wywiad to wykradnie to dopiero się rozpowszechni. Szkoda. Tak było z niebieskim laserem i innymi ciekawymi wynalazkami z Polski.

KrzysiekS
poniedziałek, 19 lipca 2021, 13:20

To dobra wiadomość oby tylko jej MON nie zmarnował a ja wykorzystał.

gegroza
niedziela, 18 lipca 2021, 22:34

Tak dobre że aż nieprawdopodobne. Ale nawet jeśli jest tak dobrze to zabraknie pieniędzy bo poszły na czołgi. Lepiej sprzedawać jabłka

Polgroza
poniedziałek, 6 września 2021, 12:28

Oj dobrze by było sprzedawać te "jabłka" bo z tego są pieniądze a tu anie sprzedaży "jabłek" ani pieniędzy za to zakupy na kredyt zagramanicą.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 13:56

Na czołgi poszło spoza budżetu MON. Więc zamiast narzekać na to ciesz się, bo to jest wartość dodana. I to bardzo duża.

Lord Godar
wtorek, 20 lipca 2021, 11:59

Marku ... jeszcze nic nie poszło , dopiero ma iść i będą to prawdopodobnie zakupy na koszt następnego pokolenia . Problem leży gdzie indziej , mianowicie nie tylko te czołgi mogły by być wartością dodaną , a prawdopodobnie tylko one będą . Istnieje jeszcze inny temat o którym się teraz nie mówi , że przy okazji wprowadzenia Abramsów są "propozycje" wprowadzenia do naszych wojsk boczną furtką innych pojazdów takich jak wozy wsparcia , transporterów czy BWP , które z kolei realnie mogą zagrozić np HSW .

sceptyk
niedziela, 18 lipca 2021, 15:29

Dobre rozwiązanie ale nie "made in USA" więc nie kupią bo nie wyciągną łapówki.

niedziela, 18 lipca 2021, 21:26

Nie ma analoga na świecie, aj waj, aj, co to za zdolny kraj

Zioowas
niedziela, 18 lipca 2021, 14:21

Świetna informacja! Tylko czy potrzebna jej publikacja i prezentacja publiczna. Może lepiej robić takie rzeczy i się nie chwalić. Wróg nie śpi.

Kazio
niedziela, 18 lipca 2021, 22:30

A co to za tajemnica. Jak mają to sprzedać jak nikt nie będzie wiedział że taki produkt mają?

Wojak
niedziela, 18 lipca 2021, 10:44

I to jest sprzęt dla naszego wojska

Rain Harper
sobota, 17 lipca 2021, 16:14

Brawo WB:)

niedziela, 18 lipca 2021, 11:38

Nie ma analoga na świecie, aj waj, aj, co to za zdolny kraj

Polak Mały
poniedziałek, 19 lipca 2021, 09:03

płyta ci się zacięła

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 13:57

Faktycznie przeskakuje jak popsuty patefon.

Witek
niedziela, 18 lipca 2021, 22:51

To ten nad Wołgą!

mlekowita
sobota, 17 lipca 2021, 15:37

powiem tak twoja Krasucha to niech sie martwi o swoje dymiony bo jak jej strzela to bedzie niezla serwatka hehehe

abrams bierze wszystko i więcej
sobota, 17 lipca 2021, 12:13

Niezły sprzęt! Nie kupią

Polak Mały
poniedziałek, 19 lipca 2021, 09:05

Jeszcze dwa minusy: - z prywatnej firmy, - polski nie amerykanski Ale za to jeden plus- nie niemiecki czy frnancuski

wifi
sobota, 17 lipca 2021, 16:59

Nie jest to amerykański sprzęt, jakby był amerykański i 10 razy droższy to by kupili (oczywiście bez offsetu)

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 13:59

Za to Amerykanie zdążyli już kupić od tej firmy i wdrożyć u siebie. Poza tym jak ktoś kupował u Niemców używany sprzęt bez offsetu, to wtedy było OK?

Aj waj
poniedziałek, 6 września 2021, 12:30

Nie nie było ok i nadal nie jest ok a co najgorsze nie ma szans by w przyszłości było ok. I to jest właśnie problem

Tadziu
sobota, 17 lipca 2021, 15:53

Nowy inspektorat uzbrojenia nic o nim nie wie

wtorek, 20 lipca 2021, 15:09

A czy przypadkiem cały program Tytan - żołnierz przyszłości nie jest zlecony przez jakąś organizację powiązaną z MON?

codybancs
niedziela, 18 lipca 2021, 20:23

Bo nie zlecał tego opracowania , jeżeli chcą żeby nasi kupili to musza z tym iść i pokazać co mają !!!

Jakub
niedziela, 18 lipca 2021, 05:20

Powinni czytać D24 ;-)

Kazik :)
sobota, 17 lipca 2021, 14:47

Raczej tak jak milion innych rzeczy dla wojska!!! :0

Ralf
sobota, 17 lipca 2021, 11:57

Dlaczego w Polsce armia nie może wprowadzić sprzętu prywatnej spółki. Pomimo lepszych parametrów wybierają R 3501 które na odległości 100 metrów gubią sygnał. Łączność na polu walki na poziomie drużyny nie istnieje ponieważ nie ma takiej radiostacji a korzystanie z midlandów i baofengów to natychmiastowy wyrok śmierci dla żołnierza nie wspomnę o telefonach komórkowych.

entera
sobota, 17 lipca 2021, 11:32

Przy wszystkich zaletach. Jakie jest zabezpieczenie stacji w przypadku, kiedy dostanie się w ręce nieprzyjaciela? Czy będzie miał dostęp do wszystkich informacji z niej?

Erer
sobota, 17 lipca 2021, 21:53

Kryptografia. Radio wybucha gdy zblizy sie do niego ruski żołnierz.

Maciek
sobota, 17 lipca 2021, 10:29

Jeżeli to wszystko prawda a nie zwykła propaganda, to armia może zyskać realną przewagę na polu walki i to niewielkim relatywnie kosztem.

sobota, 17 lipca 2021, 14:10

Amerykanie nie pozwolą, kupimy od nich i to nie licencje tylko gotowy produkt .

Jakub
niedziela, 18 lipca 2021, 05:25

Dajcie już spokój z tymi ofsetami. Jesteśmy prawie ze wszystkimi programami o 20 lat za późno. Nie ma już czasu na offsety i 10 letni okres ich wdrażania za 2 razy wyższą cenę. To, że musimy kupować „z półki” zawdzięczamy poprzednim ekipom rządzącym.

bolko
niedziela, 18 lipca 2021, 13:36

Ni poprzednim tylko Mieszkowi który importował z dalekiej Germanii drzewca do dzid wytwarzanych w naszych dymarkach i wykuwanych przez zręcznych kowali.

wert
niedziela, 18 lipca 2021, 14:20

jedyna sensowna metoda: próbować fakty ośmieszyć. Ale to tylko na lemingi działa. Oni Fakty łykają :)

Extern
sobota, 17 lipca 2021, 10:17

Nieźle, o ile to realne parametry to naprawdę nieźle. Emisja poniżej 1 wata i nawet 50 km zasięgu. Na moim Baofengu mam 4 W na wyjściu a realnie do drugiej radiostacji, również na ziemi, dolatuje góra na 4 km. Szkoda by było jakby się okazało że trzeba będzie kupić Amerykańskie radiostacje w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

barbapapa
wtorek, 20 lipca 2021, 13:48

To, że używasz Baofenga, dyskwalifikuje Cię jako rozmówcę w tego typu tematach dotyczących radiokomunikacji. Baw się dalej podsłuchując OSP.

Extern
wtorek, 20 lipca 2021, 17:26

No coś ty, do OSP jeszcze nie doszedłem, na razie jestem na poziomie podsłuchiwania PMRki dźwigowego na pobliskiej budowie. ;-).

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 14:04

Baofeng da radę na dystans większy niż 4 km. Sprawdzone na płaskim. Tyle, że z dłuższą anteną i dotyczyło powierzchni wody.

Extern
wtorek, 20 lipca 2021, 11:12

Dokupiłem dłuższą Nagoykę 771, ale zasięg i tak rozczarowuje, fakt że w terenie stricte zabudowanym, na wodzie nie próbowałem. Są maniacy którym nawet dzięki WIFI udaje się nawiązywać łączność na ponad sto kilometrów. Oczywiście pomiędzy wzniesieniami i ze specjalnie przygotowanymi systemami anten.

paracetamol
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:24

Zasięg nie jest ograniczony mocą nadajnika tylko krzywizną ziemi. Chcesz mieć większy zasięg przy 0,5 czy 4W mocy nadawczej, to po prostu zainstaluj na swoim baofengu dłuższą (dobrze dopasowaną) antenę. W zależności od miejsca gdzie się znajdujesz i przeszkód, wybierz też odpowiedni zakres. Nadawanie na 4W baofengu nie jest legalne, o ile nie posiadasz licencji radioamatorskiej.

Extern
wtorek, 20 lipca 2021, 11:23

No właśnie niestety nie mogę zmieniać pasma, aby szukać lepszej propagacji, bo nie mam licencji krótkofalarskiej i nadaję na pozwoleniu radiowym kupionym w sklepie razem z radiem.

Pl
sobota, 17 lipca 2021, 10:04

Gratulacje postępów i nie ustawajcie w pracy.

gnago
sobota, 17 lipca 2021, 09:36

A co dla cywili WB myśli czemu koniecznie muszę upierać się na zagranicznym czy chińskim złomie . Przy szerokim rozpowszechnieniu podobnego sprzętu w cywilu mielibyśmy rozproszony system na poziomie całego kraju jakby sieci komórkowe zaliczyły katastrofę czy nawet energetyka. Ba gdybym był decydentem forsowałbym dopłaty dla kupujących w Polsce

gnago
sobota, 17 lipca 2021, 09:27

A czy wysłano partię tych cudów do Najlepszego i wypróbowanego Sojusznika?

Fanklub Daviena i GB
sobota, 17 lipca 2021, 09:25

To dobry produkt. Nie przełomowy, ale na światowym poziomie. Oczywiście z tą odpornością na WRE to nie jest tak jak podaje artykuł. Jako nowość będzie przez jakiś czas działać. Potem przeciwnik zdobędzie próbki SIGINT, nauczy swoje systemy WRE (współczesne są oparte o AI), które potem będą samodzielnie rozpoznawać Tytana i skutecznie go zagłuszać. Pseudolosowy hopping był może odporny na WRE w latach 90. ale nie teraz. Krasucha radzi sobie z hoppingiem 1MHz, czyli ponad 1000x szybszym niż ma Tytan i jak jej system AI dostanie próbki z nasłuchu Tytana, to będzie sobie z nim radzić bez problemu. Oczywiście zakładam, że Tytan ma tryb na czas pokoju i w czasie wojny przejdzie na tajny, lepszy niż obecnie system pracy o większym możliwościach oraz innej charakterystyce i przeciwnik będzie się go musiał "uczyć" od nowa? :D

jammer AI
czwartek, 22 lipca 2021, 02:45

Machine learning. Jak nie dostanie danych to się nie nauczy, jak się nie nauczy to nie dostanie danych.

Lord Godar
niedziela, 18 lipca 2021, 13:31

Jakoś ruskie WRE nie poradziło sobie ze sprzętem WB na Ukrainie. A ta ruska "AI" to na razie jest napędzana kawą i machorką .

Eter
sobota, 17 lipca 2021, 23:26

Tak. Krsucha ani inne ruskie wre obecnie nie jest w stanie zagłuszyć tego systemu od WB. Czy wejdzie ob do Tytana to inna kwestia.

codybancks
sobota, 17 lipca 2021, 08:23

Łączność na poziomie nie wykrywalnym lub słabo wykrywalnym , to Polski inż. w czasie Powstania Warszawskiego opracował już !! Może te rozwiązania zastosujcie , tam była specjalna antena opracowana i fale radiowe rozchodziły się płasko ?!! Nie mogli Niemcy (naziści też!!) namierzyć źródła sygnału !!

Commo Guy
sobota, 17 lipca 2021, 05:52

A ja wole radia od Harrisa... bo dzialaja !!!

Mr.Jacek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 22:40

Przecież w temacie łączności to mocno jedzie na licencji od WB :) Ostatnio odnawiali na trzy lata.

Commo guy
środa, 21 lipca 2021, 20:15

Tyle wiesz co aHarr, a fakty są takie: kupił licencje TYLKO na intercom (system to łacznoścą wewnątrz pojarznej w - na ach, żeby kierowca mógł rozmawiać z dowódcą oraz wykorzystywać radiostacje blwszystko połączone ). Nimima to nic wspólnego z prawdziwą cią radiową. WB może sobie sprzedawać: do swoje produkty Iw Afryce, nezji i lpiub na Powodzenia.

Adanbart
sobota, 17 lipca 2021, 12:38

Rosjanie też wolą…:-)

commo Guy
sobota, 17 lipca 2021, 23:24

WBE i wszystko jasne: NIKT nie widzial/ NIKT nie korzystal - ale jestesmy NAJ NAJ. Ile obecnie placa za posta? Tyle tego ze chyba podrozalo?

Lord Godar
niedziela, 18 lipca 2021, 13:32

Pochwal się ile ty dostajesz , to i może inni powiedzą .

Marki
sobota, 17 lipca 2021, 05:27

Kolejny artykul z cykku: jeszcze NIKT tego nie testowal w realu ale bierzta i kupujta. Samyj pierwyj gwardyjskij sort !!! Zenada

Lord Godar
niedziela, 18 lipca 2021, 13:34

Jak byś myślał logicznie i doczytał że ten system łączności jest rozwijany w ramach programu Tytan , to byś wyciągnął logiczne wnioski i głupot nie pisał .

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 14:05

Trzeba jeszcze umieć wyciągać wnioski i umieć czytać.

wert
sobota, 17 lipca 2021, 02:00

dobrze że fumfle wyjęli Radmora z PGZ i oddali WB. Inaczej cieniutka firma by była

kmdr
piątek, 16 lipca 2021, 22:14

Co wzbudzili program Stachanowiec? Rubin jest ,Grota jeszcze ostrzą teraz to. To ile jeszcze do odhaczenia?

ACAN
piątek, 16 lipca 2021, 21:59

Do inżynierów z WB mam nadzieję że już rozmawiacie z Panią Malinkiewicz w sprawie mundurów zintegrowanych z perowskitami co pozwoli na zmniejszenie wagi urządzeń i zapewnienie niezależności od zewnętrznych źródeł zasilania dla waszych innowacyjnych radiostacji.

gnago
sobota, 17 lipca 2021, 09:29

Nie i nie trzeba bo żołnierz ma być zamaskowany w pełnym spektrum, a nie perowskitami i polami elektromagnetycznymi świecić w odpowiednim pasmie. Prościej i łatwiej dostarczać naładowane czy jednorazowe ogniwa. A pewrowskity na każdym dachu domu czy auta CYWILNYM

Monkey
piątek, 16 lipca 2021, 21:58

Lepiej zostać proamerykańskim bantustanem niż rozwijać własne technologie. Bo to zajmie zbyt dużo czasu, a my przecież potrzebujemy już teraz, naraz, zaraz. Bo stoimy już na granicy utraty niepodległości. Dlatego już dziś będziemy mieli HIMARS, F35, Wisłę, Bayraktar i ostatnio ogłoszone Abramsy. Aaa, sorry, dziś a nawet wczoraj to tylko od nas opłaty idą. A gdzie obietnica Błaszczaka o wielkim kontrakcie na początku roku i to nie z USA? Chyba nie chodzi o BSL z Turcji… Ci decy”dęci” nawet nie wiedzą, co chcą osiągnąć i się miotają tu, tam i siam jak ryba złapana w sieć.

Piotr
sobota, 17 lipca 2021, 08:52

A ten "wielki kontrakt" to przypadkiem nie jest Narew?

Monkey
sobota, 17 lipca 2021, 11:28

@Piotr: Może jestem trochę w plecy z najnowszymi wiadomościami. Dlatego się zapytam: zawarliśmy już ten kontrakt?

Ach
sobota, 17 lipca 2021, 13:39

Tak, na nowe limuzyny dla SOP

Monkey
niedziela, 18 lipca 2021, 14:14

@Ach: Aaa, te co je niedoszkoleni SOP-owcy utopią w Narwi. A winnym zostanie jakiś dziki zwierz który wyskoczy znienacka z lasu na drogę bez sygnalizowania kierunkowskazem;-)))

AndyP
piątek, 16 lipca 2021, 21:39

I cały problem w tym, ze to nie PGZ...

hxagon
sobota, 17 lipca 2021, 07:53

Prawda. Podobne problemy ma system Jaśmin. Jeśli koledzy z partii nie mają sukcesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem to nikt nie może mieć.

Piston
sobota, 17 lipca 2021, 13:07

Dokładnie tak, bo PiSY chcą wszystko kontrolować. Dlatego też wracają do centralnego systemu sterowania jak za czasów komuny

droma
piątek, 16 lipca 2021, 21:37

a rosja -kaput ma kilka radio od kasprzaka ,magneto tonette i zajumane rodio niemcowi i chwatit ...

hey
sobota, 17 lipca 2021, 00:15

i zegarki. mnoga cziasow.

gnago
sobota, 17 lipca 2021, 09:32

To jeszcze ręczna ejakulacja spełnieni patriotyczni bohaterzy klawiatur mogą być dumni ze swej głębokiej wiedzy taktycznej i strategicznej jak i stanu uzbrojenia Rosji Gratulacje

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 16 lipca 2021, 21:30

Niby mała rzecz, ale bardzo cieszy.

kruk
piątek, 16 lipca 2021, 21:25

Brawo!

Ret
piątek, 16 lipca 2021, 21:20

WB Electronics chapeau bas Panowie. Pokazujecie, że Polak potrafi. Brawo!

Miki89
piątek, 16 lipca 2021, 20:35

No Panowie to jedziemy po WBE, nie ma komentarzy? No nie ma, bo mamy do czynienia z rewolucją, innowacyjnością i elastycznością i ogromnym doświadczeniem. BUM!

Ktokolwiek
piątek, 16 lipca 2021, 20:28

Tekst dla naiwnych, a takich wielu. Z techniką nie ma nic wspólnego.

x
sobota, 17 lipca 2021, 10:07

Masz rację !, w istocie tekst dotyczy cielenia krów. Choć zgadzam się, że trzeba znawcy aby to dostrzec...

Hektor
piątek, 16 lipca 2021, 20:01

No i WB znowu zabłysnęło opracowując system na najwyższym światowym poziomie. Tylko co teraz zrobi MON? Zakupi ten produkt? A może zignoruje jego istnienie i zleci zbudowanie czegoś podobnego PGZ? Oczywiście za wielkie pieniądze i dostępnego w bardzo odległej przyszłości.

soldier
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:08

Wystarczy przeczytać uważnie artykuł - rdst została opracowana w ramach umowy na system TYTAN i właśnie przeszła badania kwalifikacyjnej, właściwe dla sprawdzenia prototypów urządzeń opracowanych w ramach projektów (prac) rozwojowych. Czyli powstała na zamówienie SZ RP, została poddana badaniom kwalifikacyjnym (zakładam, że z wynikiem pozytywnym), po certyfikacji modułu kryptograficznego przez SKW zostanie odebrana jako wynik ww. projektu i wprowadzona do SZ ROP. Po tym najpewniej uruchomione zostaną dostawy zestawów TYATN wraz z ww. rsdt.

ałtor
piątek, 16 lipca 2021, 19:36

Ponieważ to nie jest produkt z pgz to mon tego nie kupi.

Xto
piątek, 16 lipca 2021, 19:31

A na co to komu? Ekstrawagancja. Do szuflady z takimi wynalazkami.

Wojciech
piątek, 16 lipca 2021, 19:30

WB, najlepsza polska firma.

były porucznik zmechu
piątek, 16 lipca 2021, 18:54

Nie jestem elektronikiem czy łącznościowcem, lecz z mojej branży /narzędzia do Tws/ duży plus za ergonomię i wzornictwo. Robi wrażenie!

Jaro
piątek, 16 lipca 2021, 18:47

WB jak zwykle - MISZCZE PPT oraz opowiadania bajek ... 1000 hops per second - tyle osiaga kilka firm i kilka produktow ... Kontrakt z MON podpisany w ciemno w 2014 roku i juz ... w 2021 radio jest badane przez SKW. Kasa misiu ... kasa ...

ałtor
niedziela, 18 lipca 2021, 19:57

Niemoty z pgz od ilu lat nie potrafią zbudować prostego drona w programie Orlik? 800 molionow zgarneli i opowiadają bajki a sprzętu nie ma.

Gnom
sobota, 17 lipca 2021, 15:34

Ci "miszcze" z których się wyśmiewasz to Radmor, od początku biorący aktywny udział w europejskich i natowskich programach. Współtwórcy (a nie tylko licencjobiorcy) @Fastnet i wielu innych ciekawych rzeczy o których w Polsce nikt nie chce wiedzieć (bo to polskie). Ta radiostacja nie wzięła się z powietrza tylko z bogatej wiedzy i umiejętności towarzystwa z Radmoru (teraz w ramach grupy WB po prezencie od ARP za rządów PO). Wyśmiewać się z tego co powstaje w Polsce to niestety standard w Polsce.

Victor
sobota, 17 lipca 2021, 08:44

Porównaj sobie z działaniami PGZ. Ile lat powstaje wieża do BWP? Albo śmigłowce które mieliśmy budować z Ukrainą.

sdfghjk
piątek, 16 lipca 2021, 23:57

To dobry wynik. Mam ci przypomnieć ile lat trwają postępowania na inne ważne programy?

Jaro
sobota, 17 lipca 2021, 09:46

Mam Ci przypomniec kiedy mial byc dostarczony przebadany prototyp - okolo 2018 - 2019 ??? Najlepsze sa duze, slomiane interesy - koniaczek?

Gnom
poniedziałek, 19 lipca 2021, 08:08

Stałe polskie wyszydzanie własnych osiągnięć, przykre. Wpisz to nie tylko w Tytana, ale programy europejskie - nie przesadzam, spójrz na zatwierdzenie standardu dla nowych SDR. To nie jest słomiany interes tylko, o dziwo, próba realizacji czegoś sensownego od początku (pomysłu) do końca (wyrobu) z udziałem (choć to lekka przesada) MON.

Miliarder
piątek, 16 lipca 2021, 18:42

Jak to będzie produkowane w USA to za 10 lat kupimy to od nich jako sprawdzony sprzęt w boju...

Marek
piątek, 16 lipca 2021, 18:36

To jest super wiadomość, można by uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieć kiedy cały Tytan, lub ew. na jakim jest etapie.

Sidematic
piątek, 16 lipca 2021, 23:59

Na żadnym bo żadnej wojny nie będzie. Robimy zakupy żeby coś wytargować od Amerykanów a nie żeby się uzbroić. Polska jest w niemieckiej strefie wpływu i Rosjanie niczego tu nie mają zamiaru szukać.

Ciekawy
sobota, 17 lipca 2021, 10:40

Skoro jesteśmy w niemieckiej strefie wpływów, to dlaczego kupujemy amerykańskie czołgi i samoloty?

Darek
sobota, 17 lipca 2021, 09:27

Hahahaha, to się uśmiałem

xiomm
piątek, 16 lipca 2021, 18:29

kciuk w górę.

Kazik :)
piątek, 16 lipca 2021, 17:37

Świetna wiadomość po tym jak pojazdy JLTV posiadają polską cyfrową platformę komunikacji wewnętrznej Fonet, produkowaną na licencji Grupy WB przez koncern elektroniczny Harris.

Funklub Daviena i GB
piątek, 16 lipca 2021, 17:30

Przecież to projekt Aleksandra Popowa wykradziony z archiwum w Leningradzie.

kmdr
sobota, 17 lipca 2021, 16:49

Patrząc na to wszystko lepiej było by przywołać Popowa, ale Olega Konstantinowicza Popowa i skecz Piotra Fronczewskiego z Kabaretu Pod Egidą .

Monkey
piątek, 16 lipca 2021, 22:41

@Funklub Daviena i GB: Faktycznie, chyba jednak dopiero po przeprowadzce tego wyśmienitego pływaka do Australii. Wtedy tojednak juz był St. Petersburg;-))))))

sobota, 17 lipca 2021, 16:41

Patrząc na to wszystko

Monkey
sobota, 17 lipca 2021, 10:53

@Monkey - trollnia MON podrabia moje wpisy i sama sobie na nie odpowiada. Przypadek psychiatryczny!

Monkey
niedziela, 18 lipca 2021, 14:16

@„Monkey”: Zdrowia życzę i dobrego poczucia humoru.

Tweets Defence24