Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Przeciwpancerny Ares z pociskami Brimstone ujawniony

Fot. GDLS UK
Fot. GDLS UK

Jak poinformowała spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) UK, we współpracy z MBDA UK opracowany został moduł przeciwpancerny dla wozu nadzoru rozpoznania i transportera opancerzonego Ares (wchodzącego w skład rodziny AJAX/SCOUT SV) o nazwie „Overwatch”. Ma to pozwolić na znaczące zwiększenie zdolności przeciwpancernych pododdziałów rozpoznawczych British Army.

Wspomniany system składa się z czteroprowadnicowej wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Brimstone i może być bezproblemowo zainstalowany oraz zintegrowany z Aresem. W założeniu wozy tego typu miały by działać w awangardzie przyszłych zespołów bojowych ciężkiej brygady brytyjskich wojsk lądowych. Mają pozwalać na skuteczne prowadzenie rozpoznania bojowego dalekiego zasięgu przy jednoczesnym zapewnieniu obrony przeciwpancernej. Jak dotąd najsilniejszym uzbrojeniem wozów z rodziny Ajax pozostawała armata automatyczna CTAI CT40 kal. 40 mm, która nie jest zdolna do efektywnego zwalczania celów takich jak współczesne czołgi podstawowe.

Rodzina AJAX może pełnić wiele ról dla sił zbrojnych na całym świecie, w tym rozpoznanie, stały nadzór, dowodzenie i kontrolę oraz pomostową. Nasza współpraca z MBDA dodatkowo demonstruje wszechstronność floty AJAX poprzez szybkie i skuteczne dostarczenie funkcji „Overwatch” dla Ciężkiego i Głębokiego Rozpoznania Zespołów Bojowych Brygady Uderzeniowo-Szturmowej

wiceprezes i dyrektor generalny General Dynamics Land Systems Carew Wilks

Ajax (znany wcześniej pod nazwą Scout SV — Special Vehcile), to rodzina brytyjskich gąsienicowych wozów bojowych nowej generacji. Mają one na celu zastąpienie, obecnie używanej przez British Army, analogicznej rodziny Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) czyli CVR(T). Wóz Ajax bazuje na podwoziu bojowego wozu piechoty ASCOD, który General Dynamics UK zaproponowała w programie Future Rapid Effect System (FRES). Trzeba zauważyć, że wspomniany program zakłada pozyskanie 589 nowych wozów bojowych w sześciu wersjach, za kwotę ok. 4,5 mld GBP. Z liczby tej 93 egzemplarze mają stanowić wspomniane Aresy.

image
Reklama

Brimstone i AJAX to potężne, zwycięskie połączenie. Brimstone jest kluczową częścią "portfolio" złożonego podejścia MBDA i brytyjskiego Ministerstwa Obrony. AJAX Overwatch pokazuje, w jaki sposób możemy wykorzystać suwerenne, złożone technologie uzbrojenia Wielkiej Brytanii, aby zapewnić szybkie i niedrogie rozwiązania zwiększające zdolności operacyjne brytyjskich sił zbrojnych, przy jednoczesnym zapewnieniu suwerennych umiejętności, miejsc pracy i bezpieczeństwa dostaw

dyrektor zarządzający MBDA UK Chris Allam

Kadłub tego wozu jest uniwersalny dla wszystkich wersji i zapewnia ochronę balistyczną zgodnie ze STANAG 4569 poziom 4, czyli przed pociskami z wielokalibrowego karabinu maszynowego kal. 14,5 mm. Napęd stanowi silnik wysokoprężny MTU Friedrichshafen o mocy 800 KM, co pozwala mu przy masie maksymalnej 38 ton (wersja Ajax), na rozwinięcie prędkości do 70 km/h i zasięg do 500 km. Załoga wozu, w wersji gąsienicowego transportera opancerzonego składa się z dwóch żołnierzach (dowódca-operator uzbrojenia i kierowca) oraz opcjonalnie czterech w ramach desantu. Uzbrojenie tej wersji stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenie Kongsberg Protector z wielkokalibrowym karabinem maszynowym Browning M2 kal. 12,7 mm. 

Brimstone 3 to najnowsza, lądowa wersja brytyjskiego kierowanego pocisku rakietowego klasy powietrze-ziemia zaprojektowanego i produkowanego przez MBDA UK na potrzeby Royal Air Force. Wariant lądowego odpalania powstał w ramach programu utrzymania zdolności (CSP) Brimstone realizowanego na rzecz British Army od marca 2018 roku i pomyślnie przeszedł pierwsze próby rok później. Oprócz możliwości wystrzeliwania z ziemi nowa wersja tego systemu zawiera także najnowsze rozwiązania, a w tym wielosensorową głowicę naprowadzającą na cel półaktywnie laserowo lub przy pomocy milimetrowych fal radiowych, a także ulepszonego autopilota, nowy silnik rakietowy i głowicę bojową.

Reklama

Komentarze

    Reklama