Posłowie pytają o Abramsy

14 lipca 2021, 15:23
200129-Z-KY097-002
Fot. Sgt. Megan Zander/U.S. Army
Reklama

Polska 2050 apeluje o pilną odpowiedź MON na interpelację dotyczącą zakupu czołgów Abrams. Parlamentarzyści domagają się wyjaśnień w sprawie parametrów technicznych czołgów i możliwości użytkowania ich przez polską armię.

Chodzi o interpelację złożoną w minionym tygodniu przez posła Mirosława Suchonia w imieniu koła parlamentarnego Polska 2050.

W środę - w dniu, w którym wicepremier Jarosław Kaczyński i szef MON Mariusz Błaszczak poinformowali o zakupie nowych czołgów - Polska 2050 zaapelowała do resortu obrony o pilną odpowiedź na tę interpelację.

W interpelacji parlamentarzyści domagają się precyzyjnych wyjaśnień dotyczących parametrów technicznych amerykańskich czołgów Abrams M1 i możliwości użytkowania ich przez polską armię.

W minionym tygodniu gen. Mieczysław Różański, ekspert Instytutu Strategie 2050 wyraził zaniepokojenie zamiarem zakupu przez Polskę czołgów Abrams M1. "To czołg mocno zaawansowany wiekowo. Amerykanie w 2023 roku pokażą prototyp następcy" - mówił Różański.

W jego ocenie planowany zakup Abramsów M1 niepotrzebnie wprowadzi kolejny, nowy typ czołgów do polskiego uzbrojenia i będzie oznaczało konieczność budowy od podstaw systemu szkoleń i bazy serwisowej. "Na dodatek planowana transakcja nie uwzględnia udziału polskiego przemysłu ani teraz, ani w przyszłości, podczas modernizacji czy dozbrajania tych maszyn. Od 5 lat zauważamy bardzo niepokojącą praktykę, że rząd kupuje sprzęt z pominięciem procedur lub według odrębnych procedur" - powiedział Różański.

Reklama
Reklama

Polska kupi od USA 250 czołgów M1A2 Abrams SEPv3. Wersja M1A2 Abrams SEPv3 to najnowsza użytkowana od 2020 r. odsłona podstawowego czołgu amerykańskiej armii, który jest w służbie od początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku.

Polska stara się pozyskać nowe czołgi w ramach programu "Wilk", który jest prowadzony od 2017 r. Nowe czołgi mają zastąpić najstarsze czołgi w Siłach Zbrojnych T-72, a także nieco nowsze PT-91 Twardy.

Szef MON powiedział w środę, że zamawiane są najnowocześniejsze czołgi w wersji najlepiej wyposażonej, czołgi sprawdzone w boju. Wojsko Polskie będzie w nie wyposażone już od przyszłego roku, zatem bardzo szybko wzmacniamy zdolności obronne Rzeczypospolitej Polskiej - powiedział Błaszczak.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 178
Reklama
jacek_k
niedziela, 18 lipca 2021, 15:00

Kto pisał ten artykuł? cytuję: "Polska stara się pozyskać nowe czołgi w ramach programu "Wilk", który jest prowadzony od 2017 r. Nowe czołgi mają zastąpić najstarsze czołgi w Siłach Zbrojnych T-72, a także nieco nowsze PT-91 Twardy." Ani nie w ramach programu Wilk, ani też Wilk nie jest tworzony jako czołg, tylko jako Wóz Wsparcia Ogniowego. Pnadto czołg T-91 Twardy, nie jest czołgiem nieco nowszym od T-72, tylko jego zmodernizowaną wersją. Tam u Was w Defence24.pl każdy sobie może pisać artykuły? Myślałem że to poważniejsza strona. A Różański niech sobie da na luz.

Gojan
sobota, 17 lipca 2021, 16:48

Abrams M1A2 SEPv3 (inaczej: M1A2C), który chce kupić MON, odstaje pod ważnymi względami od konstrukcji niemieckich i francuskich. Słabością czołgu z USA jest przede wszystkim DŁUGOŚĆ ARMATY 120 mm (decydująca o prędkości wylotowej pocisku). Abramsy M1A2 mają przestarzałą licencyjną niemiecką armatę L/44, podczas gdy na świecie są nowsze armaty 120 mm L/55, konstrukcji Rheinmetalla, montowane do Leopardów 2A6, brytyjskich Challenger 3, koreańskich K2 Black Panther i tureckich Altay. Także francuskie czołgi Leclerc mają armatę GIAT CN120-26/52 o długości 52 kalibrów. MASA czołgów. Abrams M1A2 SEPv3 waży 66,8 ton (metrycznych). Tak duża waga może spowodować, że utkną po drodze, nie dojechawszy do linii frontu. Dla porównania: Leopard 2A6/A6M waży 57,6 t (pusty) i 62,5 t (masa bojowa); z kolei Leclerc Série XXI waży 57,6 ton. SILNIK: Wszystkie trzy czołgi mają silniki o mocy 1500 KM, przy czym w Abramsie jest to paliwożerny silnik turbinowy Honeywell AGT1500, a u konkurentów oszczędniejsze silniki diesla: w Leopardzie 12.cylindrowy MTU MB 873 Ka-501 a w Leclercu 8.cylindrowy SACM V8X. Przy tej samej mocy silników lżejsze czołgi, niemiecki i francuski, mają lepsze właściwości trakcyjne. Zatem Abrams jest gorszy od pozostałych 2 konkurentów pod względem skuteczności armaty 120 mm, zużycia paliwa i własności trakcyjnych. Dla samych Amerykanów jest to czołg schyłkowy, niezależnie od tego, że w 2021 r. ma wejść jego kolejna modyfikacja: M1A2 SEPv4. Patrz też artykuł w Defence24: „Przeciwko Armatom. Europa i USA pracują nad nowym orężem dla czołgów”. Nie rozwijam już braku udziału polskiego przemysłu pancernego w produkcji, utrzymaniu i modernizowaniu Abramsów w ciągu całego cyklu życiowego. Ten zakup będzie nie tylko oznaczał zaoranie polskiego przemysłu pancernego, ale i groźbę unieruchomienia polskich Abramsów w trakcie użytkowania, z powodu przerwania łańcucha dostaw z USA ze względów finansowych (kryzys nadejdzie), logistycznych (długie trasy zaopatrzenia z USA) albo sankcji na tle politycznym lub ideologicznym (nie wymieniam, aby uniknąć cenzury). Mam tylko nadzieję, że podczas głosowania nad zaciągnięciem pożyczki 23 mld zł na ten projekt, większość posłów zagłosuje w parlamencie przeciwko niemu, przynajmniej w obecnej formie.

Davien
poniedziałek, 19 lipca 2021, 22:09

Gojan, dawno sie tak nie usmiałem:) Ale dla twojej zerowej wiedzy: K2 ma własna koreańska armate 120mm z własna amunicją a Abramsy z tej 120mmL44 maja lepsza penetracje niz Leo2A7 ze swojej L55. A teraz dalej: nie liczy się masa ale nacisk jednostkowy na podłoże i no dlatego KW-1 pzrejeżdzął to samo bagienko gdzie grzęzły PzII ważące 1/5 tego co KW. Turbina nie jest wcale gorsza od diesla, jakos nikt nie chce Abramsa z dieslem choc mogą. Leopard 2 A6 waży 62,3 tony A7 ok 64 ton czyli niewiele mniej od M1A2SEP3 a są gorzej opancerzone. Naprawde panei Gojan bajki prosze opowiadac gdzie indziej, ok.

Gojan
czwartek, 22 lipca 2021, 06:42

Davien, po kolei. ARMATA. @Davien: „Abramsy z tej 120mmL44 maja lepsza penetracje niż Leo2A7 ze swojej L55”. Odp. @Gojan: Pomieszałeś dwie rzeczy: właściwości armaty i właściwości amunicji. Tymczasem strzelając z dłuższej armaty amunicją europejską, tańszą i łatwo dostępną, uzyska się podobną skuteczność, co strzelając z krótkiej amerykańskiej armaty L/44 amerykańską amunicją z rdzeniem ze zubożonego uranu, od kapryśnego dostawcy i super drogą. Jednak w odwrotnej sytuacji, gdy zabraknie amerykańskiej amunicji, strzelanie z amerykańskiej L/44 pociskami z rdzeniem wolframowym przełoży się na gorszą skuteczność strzału z Abramsa w porównaniu do strzału z dłuższej armaty L/55 lub L/52 takimi samymi pociskami wolframowymi. A w dodatku nie wiadomo jeszcze, czy Amerykanie zaoferują nam amunicję z rdzeniem uranowym czy eksportową z rdzeniem wolframowym. @Davien: „K2 ma własna koreańska armate 120mm z własna amunicją”. Odp. @Gojan: Koreańska L/55 jest rozwinięciem niemieckiej licencyjnej L/44 i podobno jest wzorowana na niemieckiej L/55, ale nie będę się kłócił o szczegóły czyja jest, bo nie zmienia to faktu, że Amerykanie odstają pod tym względem także od Południowych Koreańczyków. MASA. @Davien: „nie liczy się masa ale nacisk jednostkowy na podłoże”. Odp. @Gojan: Przestudiuj znaki drogowe B-18 i B-19. A mówiąc obrazowo: na moście stoi pojazd, którego zarówno nacisk jednostkowy na podłoże jak i całkowita masa przekraczają wartości dozwolone dla mostu. Co wówczas? Może się lokalnie Może się lokalnie zarwać jezdnia pod pojazdem wskutek przekroczenia nacisku osi, a jeśli jezdnia jednak wytrzyma i rozłoży masę całkowitą pojazdu na konstrukcję mostu, wtedy pod pojazdem załamią się filary mostu wskutek przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej przez pojazd. To jest fizyka, ale Ciebie to może nie interesować. @Davien: „Leopard 2 A6 waży 62,3 tony A7 ok 64 ton czyli niewiele mniej od M1A2SEP3 a są gorzej opancerzone Odp. @Gojan: Leopard 2A6 już waży za dużo, ale Abrams to zupełna porażka. A trzeba będzie dołożyć do Abramsa system obrony aktywnej Trophy, który w przypadku Abramsa waży dodatkowo 2,3 tony (5000 lbs). Nawet, wg oficjalnego jawnego raportu DOT&E FY20, zbyt duża masa Abramsa jest „wyzwaniem”. To oznacza też brak zapasu masy pod dalsze modernizacje. Oczywiście wszystko pod warunkiem, że kupimy Abramsa z systemem obrony aktywnej i z pancerzem z wkładkami ze zubożonego uranu. To ostatnie jest zresztą wątpliwe, bo w eksportowych wersjach (FMS) Amerykanie takiego pancerza nie dawali. SILNIK @Davien: „Turbina nie jest wcale gorsza od diesla, jakos nikt nie chce Abramsa z dieslem choc mogą”. Odp. @Gojan: Silnik turbinowy AGT1500 Abramsa jest problematyczny nie tylko z powodu 2-krotnie większej paliwożerności, w porównaniu z silnikami diesla, ale i z powodów kłopotów z jego utrzymaniem. Wg FAS silnik ten starzeje się, reprezentuje technologię z lat 60-tych, a jego produkcję zakończono w 1992 r. Wskutek tego jego niezawodność mnaleje i obecnie koszt jego eksploatacji i utrzymania (O&S), to 64% wszystkich kosztów O&S Abramsów. Podsumowując – Armia Iraku utraciła kilkadziesiąt Abramsów w walkach z ISIS. Część utracono wskutek ognia granatników ppanc, część wskutek wybuchów min, a część z powodu porzucenia ich przez załogi. Warto by przeanalizować, na ile te straty były skutkiem złego wyszkolenia żołnierzy irackich, a na ile kiepskich własności jezdnych Abramsów, które mają skłonność do utykania w różnych przeszkodach terenowych z powodu ich nadmiernej masy. Albo były porzucane z powodu usterek nienaprawialnych na polu walki albo z powodu braku paliwa. A Ty Davien nie wstawiaj kitu.

stop hipokryzji
piątek, 16 lipca 2021, 13:03

nic nie bede przegladal co chcesz modernizowac stare trupy ktore nie maja zadnej wartosci bojowej , zrozum czlowieku ze t72 wszelakiej wersji to przezytek , zagrozenie zycia dla zolnierzy bez dobrego pancerza , a przedewszystkim izolowanego magazynu amunicji bez tego wiekszosc czolgow to jezdzace karawany , nie macie zadnych kompetencji do produkcji nowoczesnych czolgow ,co widac po obecnym kontrakcie na proste modernizacje

Jeki
piątek, 16 lipca 2021, 12:19

F 16 nie Grot nie Abrams nie Tylko debilne z platformy tak szczekają.

Szwej
czwartek, 15 lipca 2021, 21:14

Po kilkunastu latach użytkowania Leopardów, po wprowadzeniu symulatorów, trenażerów, sposobów nauczania, wyszkoleniu instruktorów, nabyciu specjalistycznego sprzętu, technologi napraw i modernizacji, po nawiązaniu kontaktów przemysłowych, w momencie jak konkretne kompetencje zostały ustalone pomiędzy poszczególnymi zakładami, jakiś geniusz wymyślił że zaczniemy od nowa ze sprzętem amerykańskim którego nigdy nie użytkowaliśmy, coś takiego mógł wymyślić jedynie kompletny dyletant, ktoś niespełna rozumu albo dywersant, dzięki takim ludziom teraz przez następne 15 lat za dziesiątki miliardów (dolarów) od nowa będziemy nabywać kompetencje i doświadczenie w logistyce i obsłudze tego sprzętu, tylko po to żeby za około 20 lat wprowadzić nową generację sprzętu najprawdopodobniej europejską, brakuje mi rąk do opadania.

Gość
sobota, 17 lipca 2021, 11:31

Ale jakoś licencji na produkcję amunicji do Leoparda nam nie sprzedali

Eter
piątek, 16 lipca 2021, 11:44

Leopardy bedą służyć dalej. Ich liczba nie jest zmniejszana. Brak nowych Leopardów do nabycia nawet w wersji a4. Koncerny które maja prawa intelektualne do tej konstrukcji nie chcą pracować z polskimi odpowiednikami. K2 byłby lepszy ale min 8-10 lat na pierwsze egzemplarze. Zamiast opadać wystarczyć zapytać.

Eter
piątek, 16 lipca 2021, 11:44

Leopardy bedą służyć dalej. Ich liczba nie jest zmniejszana. Brak nowych Leopardów do nabycia nawet w wersji a4. Koncerny które maja prawa intelektualne do tej konstrukcji nie chcą pracować z polskimi odpowiednikami. K2 byłby lepszy ale min 8-10 lat na pierwsze egzemplarze. Zamiast opadać wystarczyć zapytać.

wert
czwartek, 15 lipca 2021, 19:28

niesamowity jenerał, cudowny strateg wyprowadzający kontruderzenie znad Odry wyrzucające npla z Polski. Dowódca mający wielki posłuch u npla gdyż potrafi ich namówić aby nie przeszkadzali przy przemieszczaniu i przeprawianiu wojsk. Cóż dzisiejsze zakupy uzbrojenia, On wygrałby wojskiem uzbrojonym w kosy. Dałbym Mu buławę marszałkowską, mieszałkowską, jakoś tak

stop hipokryzji
czwartek, 15 lipca 2021, 17:35

wy w gliwicach to sie wezcie do roboty darmozjady dostaliscie dwa kontrakty na sume prawie 5 mld zlotych i dalej nie mozecie zrobic prostej moderki przy leopardach o t72 juz nie wspomne i wy chcecie nowej technologii do czego sie pytam skoro z tymi prostymi rzeczami nie dajecie rady lacznie oddaliscie 16 leopardow 2PL i 19 t72 po modyfikacji i wy chcecie dostac porzadny kontrakt na produkcje badz modernizacje z czym do ludzi , przypominam ze minelo juz 2lata , smiechu warte

gliwiczanin
piątek, 16 lipca 2021, 11:19

Ty poszukaj dobrze to się dowiesz o proponowanych modernizacjach dla wojska. Była przecież propozycja modernizacji T-72 do PT-17. Mon jednak uznał że nie potrzeba aż tak głęboko modernizować nasze stare czołgi.

Piotr
czwartek, 15 lipca 2021, 16:37

Zauważyłem jedną istotną rzecz dotyczącą generałów w stanie spoczynku, zadaję proste pytanie, gdzie byli jak piastowali wysokie stanowiska i co zrobili?, tu nie chodzi o to czy mają, czy nie mają racji w danym temacie, bo krytykować jest łatwo jak się jest na emeryturze.

Realista66
piątek, 16 lipca 2021, 21:05

Bo jak jesteś w służbie to obowiązuje cię przysięga. Wojsko musi być neutralne tumanie jeden ty! Jak byś służył to byś wiedział! Różański odszedł tuż po nowym ustroju jak byś nie wiedział tłumoku jeden

Olo
czwartek, 15 lipca 2021, 16:04

Jaka partia , taki ekspert generał ! Pan Różański pyta o parametry techniczne Abramsa ? Czy Ten człowiek z choinki się urwał ? Takie sprawy to powinien wiedzieć obudzony środku nocy !

Umiesz czytać?
piątek, 16 lipca 2021, 00:35

Pan generał nie pytał o parametry Abramsa czereśniaku. To paramentarzyści z Polska 2050 pytali!

Qwe
czwartek, 15 lipca 2021, 19:03

Tak mondralo bo Abrams to jedna wersja od 29 lat.... Skąd taki Różański ma wiedzieć z jakim wyposażeniem i resursem je biorą???

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 16 lipca 2021, 10:58

Jedna wersja? Bardzo ciekawe rzeczy opowiadasz. Proszę o więcej.

ubawiony
czwartek, 15 lipca 2021, 14:07

bol dupy opozycji bezcenny lacznie z panem ekspertem generalem , szkoda ze za swojej kadencji tak nie protestowal bo jakos sobie nie przypominam aby zrobil cos nad lepszym sprzetem dla armii a mial sporo czasu

zxxc
czwartek, 15 lipca 2021, 13:59

Pan Różański przestał być generałem. Obecnie jest politykiem.

dropik
piątek, 16 lipca 2021, 12:13

nie, jest ekspertem. nie jest politykiem. ktos kto krytykuje rząd nie musi byc politykiem. nie wszystko jest polityką

wert
piątek, 16 lipca 2021, 21:00

dowiódł swojej "eksperckości" wyprowadzając znakomite kontruderzenie znad Odry przy zerowym przeciwdziałaniu npla. Przeszlim Odrę przeszlim Wartę zostalim zdobywcami Mazur./ Złote kadry jaruzela, POP na zmechu, mało wiesz lub widzieć nie chcesz

sw
czwartek, 15 lipca 2021, 13:40

Rożański miał swój czas i powinien pokazac wtedy prototyp nastepcy T-72. Z konkretnymi datami. Ale olali go i szkopy i zabojkady

ckuj
piątek, 16 lipca 2021, 09:34

to generałowie zamawiają i projektuja uzbrojenie?

10
czwartek, 15 lipca 2021, 13:37

Nic nie róbmy, nic nie kupujmy, organizujmy parady miłości.

gliwiczanin
czwartek, 15 lipca 2021, 13:12

Zakup Abramsa to porażka dla naszego przemysłu i problemy dla naszych strategów i logistyków. Abrawsy mają wiele zalet, ale wady są jeszcze większe. Należy wymienić tutaj turbine gazową która pochłania dwa razy więcej paliwa niż silnik leoparda. Do tego nie jest paliwo typowe dla silników wysokoprężnych Leopardów, a paliwo lotnicze. Owszem można używać innego lecz to skutkuje dużą stratą żywotności silnika. Manewr worsowania Wisły po dnie rzeki też odpada. Abramsy z powodu turbiny gazowej nie nadają się do takiej strategi. Kiedyś nawet amerykanie próbowali, ale skończyło się to ewakuacją załogi. Niezapominajmy też o braku korzyści dla naszego przemysłu i czekaniu na części z ameryki.

dropik
piątek, 16 lipca 2021, 12:16

nie, wbrew pozorom podstawowe paliwo tej turbiny to własnie olej napędowy , ale fakt że chłonie go do 2x więcej niz leopard , a turbina wymaga generalnego remontu 4x cześciej.

Wanderer
piątek, 23 lipca 2021, 20:24

Żłopie go dwa razy więcej tylko w najtrudniejszym terenie, a turbina ma żywotność do pierwszego remontu 1400 godzin, więc niewiele mniej niż silnik Leoparda 2 (1500 godzin). Nie wiem skąd wziąłeś to "4x częściej"...

wert
czwartek, 15 lipca 2021, 19:43

w większości czasu dekle będą stały w gotowości bo załogi będą ćwiczyć na symulatorach. Nie będą uciekać za Wisłę dlatego forsowanie rzeki ODPADA. Zobacz na warunki terenowe rejonu działania 18 Dywizji, to teren w miarę suchy, dobry nawet pod trakcję kołową. Abrams jest optymalną bronią na kierunku Brzeskim, tam będzie decydował manewr i siła ognia. Uzbrojony w M829A4 rozwali i Armatę. Jego wady są tam zminimalizowane. Ma to sens

Lolek
czwartek, 15 lipca 2021, 21:08

Jeśli mazury już wyschły i zrobiła się tam pustynia, to znaczy że coś przespałem, ma to taki sam sens jak sanki w lecie.

wert
piątek, 16 lipca 2021, 21:02

jeszcze raz: KIERUNEK BRZESKI. Chociaż spójrz na mapę. Proszę

hahahaha.
czwartek, 15 lipca 2021, 12:24

Pytać sobie mogą......

Autor Widmo
czwartek, 15 lipca 2021, 12:03

A Siemoniak też będzie pytał ?

DDR
czwartek, 15 lipca 2021, 11:55

In większe kwiczenie różnych na łamach tym bardziej się przekonuje że to jednak dobry wybór

Javol
czwartek, 15 lipca 2021, 23:23

Dokładnie tak. A najlepsze jest to wielkie oburzenie, że z pominięciem procedur. No tak, zamiast 6-8 lat będzie to trwało 2-3 lata. Faktycznie mega problem dla opozycji.

Qwerty
czwartek, 15 lipca 2021, 11:23

Przez 6 lat rządów obecnej władzy wydaliśmy na broń 60 mld zł, Patrioty, F35, Himars, Javeliny samoloty dla VIPow, teraz Abramsy bez żadnych korzyści dla polskiej gospodarki bo nawet serwis będzie amerykański. Amerykanie znaleźli frajerów w polskim MONie który niedosc że przeplaca to się jeszcze nie targuje. Dostaniemy czołgi po Marines zapłacimy za remont i kolejne mld za ich serwis, tak obecna wladza dba o polską gospodarkę.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 16 lipca 2021, 11:08

Zanim zaczniesz pisać banialuki sprawdź najpierw jakiej wersji Abramsa używał USMC i porównaj z tym, co zamówiono. Poza tym Rosja zaczyna coraz bardziej rozrabiać, bo czuje, że teraz może sobie na to pozwolić. W UE niebawem może być co bądź, bo tak zwany "zielony ład" spowoduję, że na stopie życiowej numer buta się skurczy. A ty zamiast budować armię na szybko chcesz czekać nie wiadomo na co?

wert
czwartek, 15 lipca 2021, 19:50

Marek Budzisz ekspert od sowietów mówi że NIE MAMY JUŻ CZASU na zabawę w budowanie wojska. Potrzebujemy silnej armii TU i TERAZ. Żeby taką mieć potrzebujemy nowoczesnej broni. Wybór mięczaka za oceanem znacznie przyśpieszył bieg historii

AMF
czwartek, 15 lipca 2021, 20:11

Na teraz to można wzmocnić środki ppanc a nie kupować czołgi które będą wymagały miesięcy jak nie lat szkoleń, zgrywania załóg, tworzenia rezerw.

el ninio
piątek, 16 lipca 2021, 00:07

Po co ci samochód? Możesz jeździć autobusem ewentualnie rowerem. Bedziesz zdrowszy i bogatszy ;)

wert
czwartek, 15 lipca 2021, 21:58

najlepszą bronią ppanc jest czołg, chociaż yntelygenci" chcieliby na kolumny npla wysłać lekką piechotę z ppk czy RPG . Nie myśl że u nas będzie Górski Karabach. Zwykła pogoda zrobi kuku dronom. Spójrz za okno i porównaj do nieba Syrii czy Karabachu

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 18:46

Najlepsza bronia ppanc jest samolot uderzeniowy albo śmigłowiec szturmowy, tylko trzeba je miec,. Natomiast czołg jest podstawa sił ladowych .

wert
sobota, 17 lipca 2021, 10:09

żeby tego użyć musisz złamać OPL npla. Pamiętasz "przypadkowego" Mi-35 w Karabachu? Jak kupimy Harpy/Haroop strawię nawet źródło. A pozostanie jeszcze manpads w rękach spacnazu przerzuconego na nasze zaplecze. Śmigło to na dziś "biały słoń"

Davien
poniedziałek, 19 lipca 2021, 22:12

wert, a żeby uzyc czołgów musisz pozbyc się obrony ppanc npla, ot taka sama różnica. Jakos w Iraku te twoje białe słonie w postaci F-111 zaliczyły absolutnie pierwsze miejsce w wybijaniu czołgów( ponad 1100 potwierdzonych zniszczeń) Aha, ten twój Specnaz równei dobrze moze ci polowac na czołgi z Metisami zamiast na śmigłowce z Igłami.

droma
czwartek, 15 lipca 2021, 11:22

wiemy że posłowie 'komuchy ,lewaki,zboki i ruskie trole powiedzą po co nam abramsy jak są w berlinie -towariszcze my to znajem ...

Kajak
czwartek, 15 lipca 2021, 08:40

Ludzie myślący, że nasz przemysł jest w stanie zaprojektowany a co dopiero wyprodukować czołg podstawowy nowej generacji od A do Z są komiczni. Sam osobiście chciałbym żeby jak najwięcej naszego sprzętu było w naszej armii, ale trzeba być realistami. Armato-Haubice, BWP czy nawet mały czołg lekki do wsparcia podobnie jak BWP z armatą 120mm jesteśmy w stanie zrobić ale samoloty czy czołgi podstawowe będą musiały być kupowane jeszcze przez wiele lat. Chwilowo nikt na poważnie nie rozmawia o budowie nowego czołgu, są tylko przymiarki i ogólna dyskusja, że musi być i tyle. Zakup M1 Abrams to bardzo dobra decyzja. Jest to czołg wszechstronny i co najważniejsze sprawdzony w boju z sowieckimi wynalazkami. Jeśli do tego dojdzie serwis w kraju i amunicja w cenie, będzie to jeszcze lepsza wiadomość. Dodatkowo za nie jest z puli MON co oznacza, że planowane zakupy i rozmowy nie zostają przerwane i będą kontynuowane czy to w sprawie współpracy nad czołgiem przyszłości czy też zakupu nowych czołgów oraz innego sprzętu.

Wiem co piszę
czwartek, 15 lipca 2021, 18:52

"Chwilowo nikt na poważnie nie rozmawia o budowie nowego czołgu, są tylko przymiarki i ogólna dyskusja, że musi być i tyle." Od 2016r bodajże były przymiarki do K2PL. Zmarnowano kilka lat bo wiadomo było, że wybiorą z USA. Tak też jest ze śmigłowcami, tak będzie z pociskami p/panc, systemem NAREW....

Wanderer
piątek, 23 lipca 2021, 20:29

Tyle że oferta K2PL wcale nie była taka różowa jak ją malowały media, do tego czołg ten dalej istnieje tylko na papierze i potrzeba kilku lat żeby dopiero zbudować prototyp, na co nie mieliśmy czasu i kupiliśmy 250 M1. Trzeba jednak zaznaczyć że kupno tych M1 to nie jest część projektu "Wilk" i produkcja K2PL dalej jest realna, jeśli oferta będzie przyzwoita.

kaczkodan
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:10

Gdyby zdecydowano się od razu, to 2 lata już byłyby za nami. Przy pilnej potrzebie produkcję można było zacząć 5 lat od decyzji, czyli za jakieś 3 lata. Przy gwarantowanym wydaniu 23 mld zł nawet nie mogłoby się nie udać. W 2025 mielibyśmy pierwsze czołgi w linii. Tempo szybkie, ale w tyle produkuje się fabryki i opracowuje niewielkie modyfikacje kadłuba, bo K2PL to niewielka modyfikacja, do tego w całości przetestowana w Altay (Koreańczycy mają wszystkie dane). K2PL to Altay opracowany na podzespołach z K2.

AXE
czwartek, 15 lipca 2021, 08:35

gen. Różański za jego osiągnięcia i wkład w rozwój WP powinien zostać zdegradowany. Nadejdzie czas rozliczeń.

Pewny
czwartek, 15 lipca 2021, 08:19

Ten pan miał okazje się wykazać … efekty były bardzo mierne. Natomiast nowy czołg dla USA to najszybciej 2035 rok. O czym ten pan mówi

tiruriru
czwartek, 15 lipca 2021, 02:50

Oczywiście rząd odmówi odpowiedzi zasłaniając się klauzulą tajności szczegółów kontraktu z uwagi na "bezpieczeństwo narodowe".

LestatX
środa, 14 lipca 2021, 22:07

Taka jedna myśl! Od kogo by tu kupić dobry czołg z dostawą do 2026 roku? Panowie pomyślcie zanim coś napiszecie! K2PL to dobry pomysł na kolejne lata. Przebudowa, badania wdrożenia i zmiana parku maszynowego to razem dobrze licząc 6-8 lat. Produkcja 250 czołgów przez Bumar Łabędy kolejne 10 lat.

AMF
czwartek, 15 lipca 2021, 20:13

Po co? Do tego czasu Leo się nie zestarzeją a są wielokrotnie ważniejsze braki do uzupełnienia.

Wanderer
piątek, 23 lipca 2021, 20:30

Zastąpić mamy nie Leo, tylko T-72 do których ponoć sypie się logistyka. Kupno Abramsów to była przede wszystkim konieczność.

gnago
czwartek, 15 lipca 2021, 12:38

Bez osłony z powietrza i to licznej osłony to jedynie lepiej opancerzone cele. A samolotów śmigłowców nie mamy , licznej osłony p. lot tez nie

Myśłacy Polak
środa, 14 lipca 2021, 21:49

To prawda że p.Generał nie zrobił nic dobrego miał szanse wybrać czołg wcześniej ale niestety TYM RAZEM MA RACJĘ TEN ZAKUP JEST WYŁACZNIE POLITYCZNY CHCIELIŚMY POKAZAĆ AMERYKANOM SAMODZIELNOŚĆ I PODNIEŚ GŁOWĘ KUPUJĄC TURECKIE DRONY TO TERAZ ONI POKAZALI GDZIE MAMY KUPOWAĆ BROŃ ZACZĘŁO SIĘ OD F-16 I TAK BĘDZIE JUŻ ZAWSZE.SAMOLOTÓW RACZEJ NIE BĘDZIEMY PRODUKOWAĆ CHOĆ SAAB NAM TO PROPONOWAŁ ALE CZOŁGI MOGLIŚMY BO MAMY POTENCJAŁ I MIELIŚMY PROPOZYCJĘ OD KOREAŃCZYKOW .ZAKUP LEOPARDOW ZRUJNOWAŁ BUMAR TEN ZAKUP OZNACZA NOKAUT

były porucznik zmechu
czwartek, 15 lipca 2021, 14:54

Sam sobie zaprzeczasz ! Nie mamy w tej chwili możliwości produkcji czołgów ! Żadnych, nawet nie możemy uruchomić produkcji T-54. Zniszczono prawie wszystko, co umożliwiało tę produkcję /tak jak śmiglaki, Irydę, przemysł motoryzacyjny i stoczniowy/. W tej chwili nie zrobimy nawet głupiego ciągnika dla rolników, a o mały włos nie mielibyśmy gdzie robić broni strzeleckiej i materiałów wybuchowych /amunicji/. !!! I o to mniej pretensję do ekipy Ryżego, razem z wszystkimi jej trzema partyjnymi wcieleniami. Nie mamy i co najmniej przez dziesięć lat nie będziemy mogli produkować czołgu. Rozumiesz? Wypływa z tego jeden wniosek - jeżeli nie kupimy, przez 20 lat będziemy bezbronni /tyle będzie trwało uruchomienie i produkcja K2PL/ ! Mierzi mnie wizja zakupu, ale myśląc praktycznie i znając realia przemysłu - nie ma innej opcji. Kto tego nie pojmuje jest ślepcem, chorym na wściekliznę antypisowcem, albo ruskim trollem. I jeszcze jedno: nie ma innych sensownych czołgów do kupienia. Jeżeli się mylę - proszę pokaż jakie i gdzie i kiedy? Bo nasze realnie możemy mieć za 10 lat + 10 lat produkcji. To nie nokaut - kupujemy ten czas.

Piotr
czwartek, 15 lipca 2021, 16:20

Przemysł był niszczony od 1989 roku.

Darek
czwartek, 15 lipca 2021, 12:25

Bumar nie produkował na potrzeby armii ani czołgów rownirzędnych do Leo a i czołgi od Koreańczyków nie bylyby za rok czy nawet pięć lat wiec nie wypisuj farmazonów. Ponadto jaki nokaut i jak można w tym wypadku znokautować Bumar??? Bumar pewnie będzie czy Poznań serwisował czołgi i tyle.

gegroza
środa, 14 lipca 2021, 21:04

Niszczenie naszego przemysłu trwa w najlepsze. Antypolskie działania trwają

ono
czwartek, 15 lipca 2021, 02:54

Jakiego przemysłu, Łabędy które produkują grata T-72 ? My nie mamy nowoczesnego przemysłu czołgowego a ruski sie czai ze rogiem ...

lolik
środa, 14 lipca 2021, 23:24

jakiego przemyslu xD placz prezesow zarabijacych grube miliony bezcenny. jedyne co produkuja to straty ciaglumi remontami zlomu.

oPOortunista
środa, 14 lipca 2021, 21:02

Może niech generał zostanie przy brylowaniu w mediach, bo na czołgach, tu w szczególności, na możliwościach i wartości bojowej Abramsa w wersji SEPv3, kompletnie się nie zna. Można mieć wątpliwości co do wyboru kolejnego typu czołgu i nadmiernego różnicowania parku maszyn, jak i jego braku logistycznego zaczepienia lub nie w polskim przemyśle,ale gadanie głupot o samym czołgu, nie przystoi.

Autor Widmo
czwartek, 15 lipca 2021, 12:09

Pan Gen. Różański najlepiej zna się na udzielaniu eksperckich wywiadów, co też często robi, pojawiając się od czasu do czasu w mediach. No ale cóż można robić na emeryturze, skoro tyle lat miało się zawsze coś do powiedzenia.

tenebris
czwartek, 15 lipca 2021, 10:25

Glupoty to ty piszesz bo akurat ten genral ma racje Abrams choc nadal jest dobrym czolgiem, czemu generalnie nie zaprzeczyl, to jest solidnie leciwy i u kresu sciezki rozwojwej. Nawet jak dzis spelnia wymagania to za 10-15 za juz niekoniecznie i poniewaz, ze wzgledu na wyczerpany potencjal medernizacyjny, nie da juz rady za bardzo go zmodernizowac, zostaniemy z trupem do ktorego nawet czesci zamiennych nie bedziemy mogli wyprodukowac o jakiejkolwiek samodzielnej, nawet drobnej modernizacji/naprawie nie mowiac. Nie wspominajac juz o tym, ze zabije ten zakup te resztki naszego ciezkiego przemyslu obronnego i nie bedzie nawet komu to naprawiac czy modernizowac. Bedziemy w takiej samej sytuacji jak Irak teraz ze swoimi F-16 czyli w ciemnej d....

10
sobota, 17 lipca 2021, 22:13

Abrams jest modernizowany dowód wersja sep 3 a już jest mowa o następnej więc proszę nie kłamać

ja
środa, 14 lipca 2021, 23:08

Dobrze powiedzial. To nie jest Nowy czolg. To modernizacja. Wiec nie pisz glupot

Davien
czwartek, 15 lipca 2021, 13:43

To jest nowo powstały czołg tyle ze z wykorzystaniem komponentów starszej wersji.

yy
czwartek, 15 lipca 2021, 12:53

Znaszlepszy czolg który by można szybko wprowadzić do polskiej armii?A może zna odpowiedz p.Rozanski.

klawiatura
środa, 14 lipca 2021, 22:57

Powiedział Profesor wojskowości i uzbrojenia niejaki oportunista.

Polak '2099
środa, 14 lipca 2021, 20:12

To skandal że rząd RP nie konsultuje zakupów uzbrojenia z gen. Różańskim.

dobry zakup
czwartek, 15 lipca 2021, 12:25

Może jeszcze z Moskwą?

Rataj
czwartek, 15 lipca 2021, 06:59

to skandal ze rząd nie konsultuje zakupów z panią Jadzia ( babcia klozetowa na centralnym ) to lamie równo uprawnienie płci

RAB
środa, 14 lipca 2021, 21:02

HAHAHAHAHAHAHA

były porucznik zmechu
środa, 14 lipca 2021, 20:07

Generale Różański - Polski oficer nie zna parametrów czołgu Abrams M1A2 v3 ? Nie wie jak go wykorzystać? Kto pana awansował na stopień oficerski generale? Czyżby pan nie znał procedur i czasu wdrożeń sprzętu? Ile lat jest wdrażany Wilk i co pan zrobił, aby to przyśpieszyć? To nawet nie jest śmieszne, a zaczyna być żałosne - wojsko powinno być apolityczne! Nie jestem zwolennikiem zakupów, ale staram się nie szkodzić.

gnago
czwartek, 15 lipca 2021, 12:40

wystarczy że wie że na pole bitwy nie dojedzie. Tu skup się i dowiedź czemu z tego złomu marines rezygnują

czytelnik
piątek, 16 lipca 2021, 11:14

No właśnie. Doczytaj czemu rezygnują.

Mikroszkop
piątek, 16 lipca 2021, 08:50

Dlaczego?

Brrr
piątek, 16 lipca 2021, 15:28

Bo jest robiony przez USA tzw. "pivot na Azję". Do skakania po wyspach na Pacyfiku abramsy są niepotrzebne. Ameryki już nie stać na działania na dwóch dużych teatrach wojny i to właśnie na wypadek porzucenia wschodniej flanki NATO potrzeba byśmy się dozbroili. Nie kiedyś lecz tu i teraz! Zakupy "z półki" są rezultatem geopolitycznej drzemki. Nasze, pożal się boże, "elity" przespały czas kiedy należało rozwijać własny przemysł zbrojeniowy. Teraz jest już za późno.

czwartek, 15 lipca 2021, 11:12

Złoty fundusz...

Podoficer zmechu
czwartek, 15 lipca 2021, 10:30

Popieram.

były były
czwartek, 15 lipca 2021, 09:25

Wojsko może być sobie i apolityczne ale zakupy zabawek są polityczne.

say69mat
czwartek, 15 lipca 2021, 09:08

Hmmm ... na czym to polega zasadnicza różnica pomiędzy nadzorem właścicielskim, a w konsekwencji metodologią organizacji i zarządzania instytucjami przemysłu zbrojeniowego w USA i w Polsce??? I dlaczego amerykański przemysł zbrojeniowy może SZRP zaoferować głęboko zmodernizowany czołg M1A2. Z kolei nasz przemysł zbrojeniowy nie jest w stanie zrealizować poprawnie - we współpracy z partnerem zagranicznym - głębokiej modernizacji czołgów Leopard 2A4???

Davien
czwartek, 15 lipca 2021, 08:04

Panie porucznik, dziwne jakby znał bo kiedy odchodził z wojska nie było jeszcze M1A2 SEP3. Od 4 lat tez nie odpowiada za żadne wdrożenia sprzetu bo nie ejst w wojsku. Ale bajek tez nie powinien opowiadac jak nie wie o czym mówi.

piątek, 16 lipca 2021, 11:16

On ma godniejsze zajęcia od zapoznania się z parametrami. Doradza opozycji przecież.

yy
piątek, 16 lipca 2021, 10:11

Bo nie jest w wojsku?Haha dobre,a czytac tez nie umie?

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 18:55

Wiesz, mnie tez zaskoczył ten zakup Abramsa w wersji SEP3 , mimo że mówiło się duzo o tym zakupie to byłem pewien ze maks odpowiednik M1A2T. A gen. Rózański wypowiadał sie w zeszłym tygodniu. DO tego jak się nei interesował SEP3 a tych czołgów jak odchodził z wojska nie było to moze zwyczajnie nie wiedziec co to za wersja.

Greedo
czwartek, 15 lipca 2021, 07:38

Dlaczego sprzęt ma trafić do Wesołej skoro dopiero co przeszkolono załogi na Leopardy? Kiedy będą dostarczone te Abramsy i jak te terminy mają się do oferty z Korei? Ile leopardów2 A7 i na kiedy można kupić za te 23mld? Czy poszło zapytanie do KMW i do Rehinmettal? O to powinni pytać posłowie, bo transfery pieniężne są ogromne ale czy za te same kwoty nie można kupić więcej sprzętu?

msx
środa, 14 lipca 2021, 21:51

Bravo

Brawo!!
środa, 14 lipca 2021, 20:03

Teraz to patologia peo będzie dopiero kwiczec!! Brawo Prawo i Sprawiedliwość kolejny raz bardzo dobra robota, kupujemy to co najlepsze!

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
czwartek, 15 lipca 2021, 12:29

To jak widać w dalszym ciągu szczera prawda.

ciekawski
piątek, 16 lipca 2021, 00:29

Piszesz o sobie?

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
poniedziałek, 19 lipca 2021, 12:26

Jasne, że o was.

Kazio
czwartek, 15 lipca 2021, 10:52

Brawo pis. Tak trzymać a nie będziemy mieć żadnych kompetencji w przemyśle zbrojnym. Pozostanie nam malowanie tego co kupimy za jabłka.

ktoś
piątek, 16 lipca 2021, 00:27

Mniej zarobisz?

Macorr
czwartek, 15 lipca 2021, 08:34

I kompletnie wbrew zapowiedziom rujnujemy przemysł, transferując kase z Polski

Olo
czwartek, 15 lipca 2021, 16:05

Jaki przemysł ? Przecież my nawet już ciągników nie robimy , Ursus właśnie zbankrutował !

dropik
piątek, 16 lipca 2021, 12:26

jak to ? przeciez premier obiecał reindustrializację ? pewnie coś ci sie pomyliło

Raf
czwartek, 15 lipca 2021, 08:12

No i z skąd na to pieniądze? Z nowego ładu czy kolejne podwyżki podatków. A może dodrukują i zwiększa inflację.

Marcin
środa, 14 lipca 2021, 23:31

A gdzie to bedziesz serwisowal ? Masz pojecie czym jest miara anglosaska ? Zdajesz sobie sprawe, ze USA ma nawet glupie klucze w innych rozmiarach niz Europa ?

Zamek
czwartek, 15 lipca 2021, 13:23

A zdajesz sobie sprawę że takie klucze kupujesz w normalnym sklepie to nie broń o znaczeniu strategicznym tylko zwykle calowe klucze zaraz przeciwnicy zakupu podniosą larum że koła są są za okrągłe

Ja
czwartek, 15 lipca 2021, 13:17

Zgadza sie,ogarnelismy to na ohp,ogarniemy i na abramsach,nie martw sie:)

czwartek, 15 lipca 2021, 12:55

Cal,trzy czwarte cala,nie byłeś nigdy w sklepie,nic ci to nie mówi.

kirk
środa, 14 lipca 2021, 22:02

Nie sztuką jest kupić coś dobrego ale jak to się kupuje, na jakich warunkach!!! A kupili bez offsetu, bez polonizacji, bez możliwości modernizacji przy udziale polskiego przemysłu. Kupujemy gotowca z półki. To zawsze jest najdroższe rozwiązanie. Powinniśmy zastąpić t72m1, pt91, leopardy A4, A5 i A4PL jednym typem czołgu, ten czołg powinien być w jak największym stopniu z spolonizowany lub większość elementów powinna być produkowana w Polsce. Konieczne powinno być posiadanie możliwości modyfikacji, modernizacji przez polski przemysł. Wcześniej czy później trzeba będzie modernizować te czołgi. Będą to ogromne pieniądze i zamiast włożyć je w polski przemysł damy je amerykańskim firmą. Patrząc na ten zakup przyszłościową moim zdaniem jest to zły zakup. Powinno się dogadać z Koreańczykami przy K2pl i produkcji u nas, lub pójść drogą Turcji gdzie z budowano Altaya własnym przemysłem z pomocą Koreańczyków. A abrams to będzie 5 czy 6 typem czołgu w wojsku polskim... Logistyka to chyba skacze z radości na ten zakup.

Autor Widmo
czwartek, 15 lipca 2021, 12:19

Kirk, proponuję Ci wystartuj w kolejnych wyborach do Sejmu lub zostań lobbystą.

Tak sobie obserwuję
środa, 14 lipca 2021, 19:58

Dziwny ten generał i dziwne pytanie. Niech jeszcze Korwin zapyta przed kolejną wycieczką na Krym. Szczegółową specyfikację to trzeba trzymać daleko od niektórych posłów i ich doradców.

Ponury
środa, 14 lipca 2021, 19:54

Teraz już rzeczywiście brakuje nam k2. Do kompletu.

messer
środa, 14 lipca 2021, 19:12

Wystarczy zapytać o offset :D. Oczywiście, jak to w wypadku układów z Jankesami – nie ma żadnego. W ogóle jaka jest legalność takich zakupów bez jakiegokolwiek przetargu?

Zamek
czwartek, 15 lipca 2021, 13:27

Ofset made in USA mieliśmy już w przypadku f16,co jest a co miało być a ile to nas kosztowało bo pamiętajmy ze ofset nie jest gratis gdyby nie ofset można by było za f16 zapłacić około mld PLN mniej

Valdore
środa, 14 lipca 2021, 20:23

Ale co Rosjan obchodza polskei zakupy towariszcz.

stuk-puk jest tam kto?
czwartek, 15 lipca 2021, 12:31

Następny tytan intelektu. Masakra-kto nie wielbi wszystkiego co made in USA ten sowiecki szpion.

Kazio
czwartek, 15 lipca 2021, 10:54

Rosjan może nie obchodzi, ale polskiego podatnika jak najbardziej. Towariszcz

HeHe
czwartek, 15 lipca 2021, 09:53

Ukraińcy też nie powinni zabierać głosu mołojec.

ruski krawiec
piątek, 16 lipca 2021, 11:20

Podobnie jak kacapy i kacapofile.

ppp
środa, 14 lipca 2021, 22:01

Oni się tylko śmieją z logiki zakupu tego wozu . Dla nich się nic nie zmienia . Czy w rękach USA czy Polski będą musieli je brać w swych kalkulacjach . Przecież nie powstają nowe egzemplarze tylko są ulepszane stare . Te 250 sztuk M1A2 Abrams SEPv3 dla Polski niewiele zmienia - tak czy inaczej musieli uwzględniać możliwości tych wozów w swoich planach modernizacji lub produkcji własnych czołgów . Pod pewnymi względami może to być dla nich lepsze rozwiązanie niż wydatkowanie tych pieniędzy przez Polskę na inne cele obronne .

Davien
czwartek, 15 lipca 2021, 13:47

Panei ppp te M1A2SEP3 to praktycznie nowe pojazdy powstałe jedynie z wykorzystaniem czesci starszych pojazdów. Do tego te 250 Abramsów zwieksza o te 250 liczbe czołgów tego typu w Polsce. I w porównaniu do naszych T-72M.M1 czy PT-91 te Abramsy sa lepsze od dowolnego rosyjskeigo MBT z opancerzeniem niewrażliwymna większość rosyjkeigo uzbrojenia ppanc i z działem zdolnym przebic pancerz dowolnego rosyjskeigo czołgu.

yy
czwartek, 15 lipca 2021, 12:56

A ich aktywność i krytyka na naszych forach są tego dobrym przykładem.

a to już nie jest mało
czwartek, 15 lipca 2021, 11:37

Dodaj do tych 250 sztuk Leosie i mamy 500 czołgów zachodniej konstrukcji.

brrr
środa, 14 lipca 2021, 19:12

Owszem dostaniecie odpowiedź w 2050roku

:))))
środa, 14 lipca 2021, 21:16

Dobre xD

BUBA
środa, 14 lipca 2021, 18:53

To ten gen. Mieczysław Różański jawnie rozbraja WP.w 2023 roku pokażą prototyp następcy" - mówił Różański. Nowoczesne czolgi sa potrzebne na zeszly rok. W 23 prototyp - potem usowanie chorob wieku dzieciecego - potem produkcja najpierw dla USA to jest po roku 30. Do klientow zagranicznych od 35 ( i nie jest sprawdzony bojowo ) i co do tego czasu. Dalsze pudrowani zlomu czyli wyrzucanie pieniedzy na bruk. Jak ktos nie ma zielonego pojecia to w takich srawach niech sobie wlozy palec do swojej du...y - General ....

Dropik
czwartek, 15 lipca 2021, 15:32

ale jak ? przecież generała nie ma juz w wp od kilku lat ? chyba ,że nie jawnie, nocami przenika przez ogrodzania garnizonów i wykrada zamki z aramat i termowizorów ? A poważnie to jak to jest ,że jest do 80 sprawnych leopardów a i tak nie ma jednej jednostki leopardow ktora by była gotowa . No chyba to nie pan generał to uczynił bo on byl przewiny przenoszeniu leo do wesołej

wert
piątek, 16 lipca 2021, 21:33

zgadza się. Praktycznie dziś mamy tylko jeden batalion leo i 3 Twardych. Wyciągnij wnioski. W przeszłości szkolenie było incydentalne, A5 zostały dojechane intensywnym szkoleniem w Wesołej Nie było symulatorów trzeba było w naturze. Z Abramsem masz znacznie lepiej, pierwsze przyjdą symulatory a do szkolenia będzie kilkanaście sztuk

fdsf
czwartek, 15 lipca 2021, 14:57

Pytanie czy jest sens w ogóle wydawania miliardów na czołgi, ja wiem że naszym politykom śni się Polska jako mocarstwa, które ma szachować tymi czołgam Moskwę, a wróć przecież oni mają z 15tys czołgów plus ogromne możliwości zwalcznia przeciwnika podczas gdy my nie mam żadnej OPL... zmiątą te czołgi śmigłowcami i rakietami, raczej nawet nie zdążą zmierzyć się z tymi 15 tysiącami sztuk. Mądrzej a na pewno taniej było by inwestować w systemy przeciwpancerne i obroną przeciwlotniczą .

Bania
piątek, 16 lipca 2021, 03:21

Mają 15 000 nowoczesnych czołgów ? Czy też liczysz złom zarosły krzaczorami typu T-62/64 itp.Nie żałuj sobie.napisz że macie 1 000 000 sztuk -:))

Rataj
czwartek, 15 lipca 2021, 07:02

pan generał popełnił czeski błąd, myślę ze umyślnie nie w 23 tylko w 32

Y
środa, 14 lipca 2021, 21:17

On bedzie wysylac ludzi w trumnach t72m1. Taka klasa.

Kerry
środa, 14 lipca 2021, 18:53

Tak Panie "ekspercie" Różański? Ciekawe bo tak się składa, że Amerykanie opracowują już wersję sepv4 i całą rodzinę wież bezzałogowych dla m1a2. W 2023 ma zostać pokazany ale czołg lekki. Taka mała i nieistotna różnica, prawda panie Różański?

czwartek, 15 lipca 2021, 10:28

To ze cos tam niby opracowuja nie znaczy ze wprowadza do uzbrojenia o tym ze wniesie to jaks now jakosc nie wspominajac. Bedzie to wlasnie pudrowanie trupa, ew. na sprzedaz frajerskim neokoloniom pokroju Polski za gruba kase.

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 18:58

To co powiedziec o waszych rosyjskich T-72/80/90 czy rozwijanym od 1979r prootyypie nazwanym szumnie T-14 Armata?:))

rataj
czwartek, 15 lipca 2021, 07:06

dobrze ze nie napisał o PL-01 i Andersie , ze mogliśmy produkować za rok, ,roztropny facet

Davien
piątek, 16 lipca 2021, 18:59

Andersa by się dało, choć teraz nazywa się inaczej a do produkcji PL-01 musiałbyc kupic duzo CV-90:)

zola
środa, 14 lipca 2021, 22:37

Masz całkowitą racje, nie jestem zwolennikiem obecnej władzy, ale gen. Różański się kompromituje takimi wypowiedziami. Wieloletni dowódca na różnych szczeblach w zmechu nie orientuje się jakie jest wyposażenie SepV3 ????? i jaką przedstawia wartość bojową.

fds
czwartek, 15 lipca 2021, 15:01

Bo widzisz trzeba mieć trochę rozumu, żeby zrozumieć o co mu chodzi. On doskonale zna tą specyfikacje i doskonale wie, że na nasze warunki jest ona problematyczna i dlatego zadaję takie pytanie. Rząd pewnie też zdaję sobie z tego sprawę ale to ignoruje, zamiata pod dywan

Ciekawy
piątek, 16 lipca 2021, 11:25

Czy to nie tacy geniusze jak on doprowadzili do tego, że w armii są niezmodernizowane T-72 i wiecznie żywe BWP-1?

rewy
środa, 14 lipca 2021, 22:13

Pośpieszono się z tym zakupem, amerykanie pracują nad wieżą 2 osobową. Automat zastąpi ładowniczego co da zmniejszenie wagi jak i lepsze opancerzenie czołgu. Ten zakup był czysto polityczny, są dużo bardziej potrzebne zakupy chociaż by rozpoznanie, walka radioelektroniczna, Narew...

Sidematic
środa, 14 lipca 2021, 18:50

Polski przemysł zbrojeniowy od dłuższego czasu stał na krawędzi katastrofy. Dzisiaj, dzięki decyzji Prezesa i Ministra wykonaliśmy znaczący krok naprzód.

prawdziwy fan p.Davien'a(?)
czwartek, 15 lipca 2021, 09:58

Gdyby instruktor nie widział- to parafraza cytatu z poematu" Cisi i gegacze" .Utwór tak antyradziecki,że Autor poszedł siedzieć (i to w Polsce!).

J
środa, 14 lipca 2021, 21:18

Głupoty. My nawet orodukcji silników się wyzbyliśmy. Wg Tuska są niemiecki i dlatego zniszczył fabrykę w Polsce.

neo
czwartek, 15 lipca 2021, 02:56

Dokładnie, fabryka Wola produkowała siliniki do czołgów ale Ryży ją zamknął i trzeba ściągać niemieckie MTU do Leo albo kupować silniki to T-72 od Ukraińców.

O2ns
środa, 14 lipca 2021, 20:47

A co on czołgi produkuje.Serrwis Leopardow to juz wyzwanie.

Edemund
środa, 14 lipca 2021, 18:18

Jak mogło być dobrze, jak Polska posiadała takich generałów jak Mieczysław Różański? Jest on zaniepokojony skokowym wzmocnieniem Polskich Sił Lądowych (???). "To czołg mocno zaawansowany wiekowo"- równie dobrze można twierdzić, że najnowsza wersja Golfa jest ,,zaawansowana wiekowo". W 2023 Amerykanie pokażą następcę Abramsa i co z tego? Od prototypu do produkcji mija lat kilkanaście. My nie możemy czekać. Niech sobie Pan Generał poczyta o parametrach czołgu w internecie. ,,W jego ocenie planowany zakup Abramsów M1 niepotrzebnie (???) wprowadzi kolejny, nowy typ czołgów do polskiego uzbrojenia i będzie oznaczało konieczność budowy od podstaw systemu szkoleń i bazy serwisowej.". Czyli co, jak mam T-72 to już nie wolno nam wprowadzać jakiegokolwiek nowego czołgu? - bo w każdym takim przypadku trzeba budować nowy system szkoleń i bazę serwisową. Są od tego ludzie, płaci im się i nie ma powodu dla którego nie mieliby tego zrobić. Jak ktoś chce poznać konkretne nazwiska ,,hamulcowych" modernizacji to tutaj ma przykład.

viper
środa, 14 lipca 2021, 18:14

Kupilibyście Różański więcej Leopardów, gdy były dostępne za bezcen, nie trzeba by było kupować dziś Abramsów.

xxx
środa, 14 lipca 2021, 20:12

połowa z tych leosiów to był złom!!!

Victor
środa, 14 lipca 2021, 20:22

Ta połowa kosztowała 1 euro. To nie był wydatek.

Autor Widmo
czwartek, 15 lipca 2021, 12:27

zapytaj BUMAR

ret
czwartek, 15 lipca 2021, 08:25

I to były wszystkie koszty? Te 120 Euro. Szkolenie za darmo, infrastruktura towarzysząca za darmo, zaopatrzenie za darmo, baza szkoleniowa za darmo, obsługiwanie i remonty za darmo, modernizacja za darmo?

marco
czwartek, 15 lipca 2021, 02:57

Tylko że niemiec za części każe sobie płacić słono, nawet małe śrubki do Leo trzeba kupoowac u niemca...

Kerry
środa, 14 lipca 2021, 22:48

Co za głupie myślenie. Gdybyśmy mieli te Leopardy przetopić w hucie to i owszem ale jak chcemy je użytkować to wydatkiem jest 1 euro + kilka mln zł za remont generalny u Niemca

środa, 14 lipca 2021, 22:17

Niemcy wiedzieli co robią sprzedając za 1 euro. Sprzedali już mocno wyeksploatowane i przy serwisie i modernizacji odbiorą z nawiązką.

fds
czwartek, 15 lipca 2021, 15:05

I co w tym takiego dziwnego? Przecież to oczywista sprawa a i tak bylibyśmy na tym do przodu

Ciekawy
piątek, 16 lipca 2021, 11:31

Tak samo jak z modernizacją A4 do PL?

Czytelnik
środa, 14 lipca 2021, 18:07

Różański - ten Pan się skompromitował już dawno. Teraz było by lepiej aby się nie wypowiadał i niech lepiej wywiesi przed domem tęczową flagę, tak jak jego partia oczekuje.

PLC
środa, 14 lipca 2021, 21:57

Najpierw pomyśl, później ew.pisz.

Aqq
środa, 14 lipca 2021, 21:19

a czym to się skompromitował jeden z najlepszych generałów w WP - tym że skrytykował obecny rząd?

Dropik
czwartek, 15 lipca 2021, 15:33

dokładnie bo krytyka wg nich to zdrada , a nie ma nic gorszego niz zdrada. ma byc jednośc jak za Bieruta i tyle :P

qaa
czwartek, 15 lipca 2021, 11:41

Nie skrytykował rządu, lecz czołg i jego przydatność dla PSZ!

qqłka
czwartek, 15 lipca 2021, 10:53

Tym, że się nie bardzo orientuje w temacie na który się wypowiada.

Davien
czwartek, 15 lipca 2021, 08:07

A chocby ta wypowiedzią:" "To czołg mocno zaawansowany wiekowo. Amerykanie w 2023 roku pokażą prototyp następcy" " Ja rozumiem ze mozna nie wiedziec jakie ma paramety i kiedy powstał M1A2 SEP3 ale w jego czasach go JESZCZE nei było.

vfvv
czwartek, 15 lipca 2021, 07:40

Prawda

B72
czwartek, 15 lipca 2021, 03:13

LWP bo z WP to ten pan miał niewiele wspólnego.

Bob
środa, 14 lipca 2021, 23:05

Aqq@. To że dorzucił ci do emerytury nie oznacza że był najlepszy . A ponadto Pan Generał krytykuje czołgi Abrams a nie polityków . Także komentarze są tylko odpowiedzią na krytykę Pana Generała , i każdy komentujący ma prawo do swobodnej wypowiedzi i wyrażania swoich poglądów.

hermanaryk
środa, 14 lipca 2021, 22:33

Nie, tym, że nie ma bladego pojęcia o sprawach, w których mieni się specjalistą.

jak to wygląda
środa, 14 lipca 2021, 17:55

Pytanie czy te czołgi mają być nowe czy stare(zmodernizowane) ? bo wychodzi bardzo drogo 92 mln za sztukę

Dropik
czwartek, 15 lipca 2021, 15:34

tyle to kosztuje , nikt nie kupuje jednej sztuki ktora moze kosztować ok 40-50 mln.

Omg
środa, 14 lipca 2021, 21:19

Czytaj artykuł to nie jest cena za golasa lol

Mac
środa, 14 lipca 2021, 20:31

W tej cenie są jeszcze :pakiet szkoleniowy ,symulatory ,amunicja,wozy dowodzenia ,wozy ewakuacji medycznej i wozy zabezpieczenia technicznego .

Alfret
środa, 14 lipca 2021, 22:00

Tez myslalem, ze amunicja bedzie droga, jednak Amerykanie zamowili M829A4 za 100mln USD - to cena jednego samolotu. Wydaje sie, ze pakiet obejmuje najprawdopodobniej cala logistyke na jakis okres po stronie amerykanskiej i stad ta cena.

789
środa, 14 lipca 2021, 17:41

Tego generala to powinni wziac w obroty.

fdf
czwartek, 15 lipca 2021, 15:16

No tak, za mówienie niewygodnych faktów powinni go zamknac

vgb,vf
piątek, 16 lipca 2021, 11:45

Za brak wiedzy nikt nikogo nie zamyka. Poza tym dziwnie zapomniał jak lataliśmy za Abramsami swego czasu i Amerykanie nie byli skłonni ich dać.

Ass
środa, 14 lipca 2021, 17:40

Po co pytać jak się nie znacie ? Rozumiem że pyta opozycja aby przedstawić sprawozdanie tym co za informacje płacą.

rododendron
środa, 14 lipca 2021, 17:37

Gen. Różański potwierdza po raz kolejny, że był najgorszym DGRSZ... Oby nie wrócił NIGDY do jakieś roli decyzyjnej w MON w Polsce.

michał
środa, 14 lipca 2021, 20:12

Popieram. Facet nie zrobił nic dobrego dla WP

fdf
czwartek, 15 lipca 2021, 15:18

yyy a który wojskowy w tej chili decyduje o wojsku i zakupach ? Właśnie chodzi o to że teraz o wszystkim decydują politycy i wychodzi jak teraz.

Autor Widmo
czwartek, 15 lipca 2021, 12:43

Ten gościu nawet nie zrobił nic dobrego dla siebie samego

Tweets Defence24