Polski trotyl podbija Bliski Wschód

1 czerwca 2020, 12:39
Zrzut ekranu 2020-06-1 o 14.18.06
Fot. Nistro-Chem S.A.
Reklama

Powstające w Bydgoszczy materiały wybuchowe są dzisiaj jednym z najlepiej sprzedających się produktów eksportowych Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Trafiają nie tylko do krajów europejskich, ale również do klientów z Azji czy Stanów Zjednoczonych. W ostatnich tygodniach produkty bydgoskiej spółki zadebiutowały na nowych rynkach.

Do Arabii Saudyjskiej przekazano po raz pierwszy polski trotyl, do odbiorcy azjatyckiego zaś partię heksogenu. Na transport w najbliższym czasie czeka oktogen dla Republiki Południowej Afryki. Zamówienia w Nitro-Chemie złożyli także klienci z Portugalii i Wysp Owczych, a współpracą zainteresowani są kolejni partnerzy z takich krajów jak Egipt czy Indie.

Konsekwentnie realizujemy przyjętą przez nas strategię budowy silnej firmy o międzynarodowym zasięgu i uznaniu. Rok 2020 jest okresem wzmożonej ekspansji zagranicznej i poszukiwania nowych klientów z sektora cywilnego oraz wojskowego. Dokładamy starań, aby pomimo pandemii, zachować ciągłość oraz terminowość dostaw dla naszych dotychczasowych i nowych partnerów

Krzysztof Kozłowski, Prezes Zakładów Chemicznych „Nitro-Chem” S.A. 

Należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej NITRO-CHEM jest największym producentem trotylu w Europie oraz jednym z liderów w zakresie eksportu broni i materiałów wybuchowych. W zeszłym roku na kieleckim MSPO poinformowano, że spółka dostarczyła już 20 tys. ton trotylu do bomb Mk 84, dla koncernu General Dynamics. 

Firma zaopatruje również polską armię w pociski artyleryjskie, czołgowe, moździerzowe, ładunki trotylowe i miny przeciwpancerne. Od niedawna dostarcza również Siłom Powietrznym bomby Mk 82. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 57
Reklama
NAVY
wtorek, 2 czerwca 2020, 19:53

Brawo :) Szkoda,że tylko trotyl...

Leopardzik
wtorek, 2 czerwca 2020, 13:20

Koledzy pamiętaja te wybuchy pocisków w czolgach? Żadnych WINNYCH

wojak
środa, 8 lipca 2020, 18:29

Pociski wybuchały bo były używane jako ćwiczebne ze względów oszczędnościowych-niedopuszczalne.

QRF
wtorek, 2 czerwca 2020, 15:10

DM53 miały problem z prochem i mogło dochodzić do samozapłonu...

x
wtorek, 2 czerwca 2020, 17:38

ale to nie chodzi o DM53 i Leopardy, tylko nasze piguły do T-72

Codybancks !!!
wtorek, 2 czerwca 2020, 13:18

Mam nadzieję , że po produkcyjne odpady są utylizowane w jakiś ekologiczny sposób ?!?!?! To , że produkcja odbywa się w Polsce, to wynik przepisów restrykcyjnych w innych krajach , które zabraniają takich produkcji !!

Państwowiec
wtorek, 2 czerwca 2020, 14:59

Bez przesady i histerii! Kwasy sie neutralizuje a reszte bakterie moga zjesc... To tylko kwestia nakladow finansowych i wlasciwego prawa.

#zostańwdomutrotyl
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:29

Polski trotyl w każdym domu !

albo w wojewódzkiej składnicy
wtorek, 2 czerwca 2020, 10:23

Nie, ale karabin z zamkiem u sąsiada, jak w Szwajcarii już tak.

Sailor
wtorek, 2 czerwca 2020, 14:07

Każdy Polak może sobie kupić dowolny karabin i trzymać z zamkiem w domu. Oczywiście pozbawimy możliwości strzelania ogniem ciągłym. Chociaż w AK to przywrócenie tej możliwości to kosmetyka. Dlatego leczą mnie jęki tych co użalają się, że w Polsce niem można kupić broni.

tom97
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:08

Niech NITRO-CHEM pochwali się gdzie i ile wylewa ścieków. Co innego jest zapewnić Polsce niezależność od importu, ac o innego zatruwanie obywateli za parę centów z eksportu.

tom
wtorek, 2 czerwca 2020, 09:47

To raczej problem pozostałości po Zachemie i jego poprzednikach ...

As
wtorek, 2 czerwca 2020, 07:31

Jak się dobrze sprzedaje to wiadomo, że klient azjatycki trochę musi kupić. Najdalej za dwa tygodnie będzie miał tańszy i lepiej sprzedający się.

vcxvcxvcb
czwartek, 9 lipca 2020, 09:33

Nie jestem pewien, czy to dotyczy chemii. Chemii nie jest łatwo poddać reverse engeeneringowi.

Sssssssssss
wtorek, 2 czerwca 2020, 02:24

"Do Arabii Saudyjskiej przekazano po raz pierwszy polski trotyl" czyli można przyjąć że rozpoczęliśmy zaopatrywać w trotyl ISIS itp islamskich dżihadystów.

Cóż
środa, 3 czerwca 2020, 18:18

Raczej Saudyjskie bombardowanie Jemeńskich cywilów. Mostów, szkół i punktow poboru wody które trwa od lat.

Arek
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 23:35

Firma tak super przędzie podobno a jak były zdjęcia z hal produkcyjnych to się czas zatrzymał w latach 60-70... zero automatyzacji...rygoru... farba olejna linoleum i fartychy drelichowe... i szczycenie się składaniem bomb z przed prawie 40 lat... nie pisze tego aby punktować kogoś-chce być dumny z polskich zakładów.Zakład jest zacofany technologicznie i nie modernizowany...konkuruje ceną i ma monopol... czas na inwestycje PGZ...w Bumar Łabędy czy Nitrochem.Taka firma powinna przede wszystkim produkować sama nowo opracowywane materiały nie podatne na wilgoć czas składowania czy na wysokie temperatury zapłon...ostrzał z amunicji itd.Skoro firma ma zbyt to warto w nią zainwestować jak w Azoty...i ruszyć ten relikt PRL-u z kolan.Wtedy opracowane nowe produkty będą znane na cały świat jak Semtex.

djckdsjfakdsj
czwartek, 9 lipca 2020, 09:34

Liczy się czy firma zarabia, a nie jakie ma hale.

nieprawdaż
wtorek, 2 czerwca 2020, 10:24

Ciszej jedziesz dalej....

Pawlak
wtorek, 2 czerwca 2020, 10:00

Dlatego konkuruja cena bo maja polskiego robotnika za smiecia i tyle mu placa. Szefostwo dostaje po 20 30 tys na miesiac. O srodowisko i inwestycje w zaklad nawet nie patrza.Tak wiekszosc zakladow przedzie.Brak szacunku do ludzi, brak myslenia o przyszlosci srodowiski naszych dzieciach

dawo
wtorek, 2 czerwca 2020, 10:59

Szefostwo dostaje znacznie, znacznie więcej niż 20-30 tys. Przeciętny "aparatowy przemysłu"- tak się tam nazywa robotników- nie przekracza dwójki na reke.

aby
wtorek, 2 czerwca 2020, 22:10

jeśli nie są masochistami niech zmienią pracę, bo siłą ich nikt tam chyba nie przetrzymuje.

x
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 22:33

a jak wygląda sprawa z materiałami nowej generacji, np mało wrażliwymi albo o prędkości detonacji rzędu 10000 m/s ?

ANDY
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 22:28

na bezrybiu ... i rak ryba - szkoda że to chyba jedyny segment eksportowy naszej zbrojeniówki - no ale cóż systematyczne niedoinwestowanie i sabotowanie instytutów badawczych i ośrodków przemysłowych przyniosło efekty

Adams
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 21:08

Chyba w Europie tylko Polska I Bułgaria produkuje trotyl. Nie wymyślono jeszcze metody na utylizacje pozostałości poprodukcyjnych.

Ferdynand
wtorek, 2 czerwca 2020, 18:27

to co to za pozostałości ?

Lekarze
wtorek, 2 czerwca 2020, 21:08

Metry sześcienne kwasów poreakcyjnych, najbardziej brudny w produkcji mw. Stąd nikt go nie che robić.

Abc
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:31

Nie tylko Ukraina też

Jaso
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 18:03

Firmy szyjące dla branży sportowej ,całą produkcję plecaków sprzedają na pniu, wszystko idzie na bliski wschód i do Afryki, Czyżby ożywienie turystyki wyżej wymienionych regionach świata czy też szukać należy innego wytłumaczenia i raczej powiązać to z czym innym?

Maciej
środa, 3 czerwca 2020, 11:37

Chyba ogólnie moda na sport na świecie jest coraz większa.

easyrider
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 17:46

O to chodzi. Zrobić dobry produkt a klient się znajdzie. Broń, broń i jeszcze raz broń. Dzięki temu rozwija się technologia, którą można potem wykorzystać na rynku cywilnym.

Sssssssssss
wtorek, 2 czerwca 2020, 02:32

Produkcja trotylu nie rozwij technologii, to prosty produkt. Technologie jego produkcji to nie rocket science. To jak produkcja cegieł. Oczywiście upraszczam bo zawsze można rozwijać technologię jego produkcji tak jak i cegieł.

rmarcin555
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 20:57

@easyrider. Zasadniczo pobieżnie masz racje. Problem jedynie taki, że rozwój broni to jeden z najdroższych biznesów, a opracowanie i dopracowanie produktu zajmuje lata. Konkurencja sporo praktycznie w każdej specjalności, a kontrakty w większości polityczne, Podsumowując: trudny biznes, wymagający ogromnych nakładów. Cieszmy się, że udaje nam się sprzedawać trotyl, ale sny o potędze sugeruje odpuścić.

Namiestnik Nowosilcow
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:11

[...]Kontrakty polityczne[...], a polski minister (nie pomne ktory, Geremek czy Onyszkiewicz), powiedzial ze nie bedzie wspierac polskiego przemyslu zbrojeniowego... Chcialbym widziec ministro ON USA po takiej wypowiedzi...

easyrider
wtorek, 2 czerwca 2020, 06:47

Gdzieś u mnie znalazłeś sny o potędze? Bezpieczeństwo i dobrobyt. Tego oczekuje obywatel. Ja też nim jestem.

Pjoter
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 16:58

Chociaż jedno

Windows XD
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 15:47

Trotyl i Bliski Wschód to trochę takie wybuchowe połączenie. Nie wiem czy to powód do dumy.

Voytii
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 20:27

Jakoś Rosjanie i Amerykanie nie mają takich dylematów ;)

Ślązak
wtorek, 2 czerwca 2020, 07:33

Masz rację

FR technologiczne imperium
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 15:22

Inwestycje i jeszcze raz inwestycję Tylko to da nam rozwój i źródło dochodu. Jest kilka spółek które to zrozumiały, jak HSW,WB, Lubawa,telesystem,FB i jeszcze kilka firm. Nie możemy skupiać się na pudrowania posowieckich trupów bo w tym zawsze znajdą się lepsi od nas, lepiej stawiać na przyszłościowe projekty.

wtorek, 2 czerwca 2020, 09:47

Grunt to równowaga. przyszłościowe projekty kosztują krocie. Warto iść drogą Finlandii, która potrafi dobrze modernizować posowiecki sprzęt ale jednocześnie zaopatrywać sie w dobrą i nowoczesną broń z zachodu. Moim zdaniem w przypadku jakiegoś konfliktu najlepsze sprzęty będą zniszczone w pierwszych dniach, a potem wygra ten kto ma czym walczyć, czyli będą wytaczane T 55, t72 i inne M60 z magazynów i rezerw byle tylko jechało i strzelało. Pamiętaj że to nie Tygrysy i Pantery wygrały wojnę, ale masa dość słabych czołgów sowieckich.

Paweł P.
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 14:56

No i spoko. W sumie fundament. Czekamy na więcej.

dawo
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 14:56

Nie wspomni nikt, że rozwój Nitro-Chemu to efekt offsetu za F-16?

df
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 21:24

to trotyl też produkujemy na amerykańskiej licencji ? w ramach offsetu pozyskano przede wszystkim wysokopłatną licencję na elaborację gotowych skorup a nie realne zdolności zapewniające własne badania i rozwój. a jak tam inne elementy offsetu jak np. kierowana amunicja 70mm od Kongsberga ? jest zapalnik do NPR70 i na razie to wszystko a to że są inne zdolności w tej materii to nie efekt offsetu

Grzyb
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:33

Mylisz się. USA zobowiązało się w ramach offsetu do włączenia polskiego producenta do łańcucha dostaw. Produkt okazał się bardzo dobrej jakości i jankesi zaczęli od nas brać trotyl. Nitro- Chem mógł w swoim portfolio umieścić informacje, że jest dostawcą dla USArmy. To wystarczyło. Skoro Amerykanie kupują, to znaczy, że inni też wezmą. Podobnie jest na rynku cywilnym Japonii, wbij się tam ze swoim produktem, cokolwiek to będzie a zobaczysz jak zareagują inni klienci.

dawo
wtorek, 2 czerwca 2020, 07:59

Elaboracja gotowych skorup, nie jest związana bezpośrednio z umowami offsetowymi, a stanowi efekt rozwoju firmy.

dawo
wtorek, 2 czerwca 2020, 07:57

Nie. Trotyl jest produktem wyłącznie Nitro-Chemu. Mamy swoje laboratoria i dział rozwoju. W ramach offsetu USA zamówiło dużą partię głównie na rzecz Izraela, co pozwoliło zwiększyć zatrudnienie i rozwinąć się fabryce. Największa zaletą jest, że USA otworzyło przed zakładami nowe rynki zbytu jak ich przemysł wydobywczy (tzw. pobudzacze do kopalni-około 10-12% produkcji rocznej). Naszym marketingowcom, nie udałoby się to.

Jesion
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 19:59

No nie wiem, Nitro-Chem to drobiazg w porównaniu do całej "chemii" jaka była kiedyś w Bydgoszczy. Teraz tam same magazyny i jakieś mniejsze manufakturki. Dobrze, że ostał się Nitro-Chem i Belma.

Herr Wolf
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 18:54

Tak to ile bomb i pocisków sprzedają do USA?

Pracownik
piątek, 5 czerwca 2020, 07:59

zero

dawo
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:01

Nie sprzedajemy żadnego uzbrojenia. ELaborujemy kadłuby bomb i min na rzecz partnerów zagranicznych. Jak to się mawia na zakładzie "robimy czarną (niebezpieczną) robotę".

Adam
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 17:45

Szkoda, że nikt się nie rozwinie po F35. Ale cóż, taka zmiana.

vlxcjvkcjxkv
czwartek, 9 lipca 2020, 09:40

Rozwinie, nie zapomnij, że wraz z F-35 weszliśmy do programu loyal wongman.

dawo
wtorek, 2 czerwca 2020, 08:06

USA zaoferowało utworzenie na terenie WZL nr2 centrum serwisowego oraz magazynów niektórych modułów samolotów F-16. Bydgoskie zakłady miały nabyć również możliwości wykonywania prostych prac serwisowych. Zarząd odmówił, ponieważ wiązałoby się to z koniecznością restrukturyzacji zakładów i wymianą części kadry. MON obiecał klepanie MiG-ów i Su-czek, więc WZL trwają w tym marazmie. p.s. Po podpisaniu umowy na F-35, pojawiła się panika i trwają naciski na rząd aby doposażać malborskie MiGi oraz remontować C-130, zamiast kupować nowsze wersje z USA.

Qwest
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 23:29

Loyal Wingman? Wystarczy.

y
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 22:35

W Rosji na pewno nie!

Paweł P.
poniedziałek, 1 czerwca 2020, 18:59

O to bym się nie martwił :)

Tweets Defence24