Reklama
Reklama

MSPO 2019: Pancerny Patriot II Czechoslovak Group

6 września 2019, 14:26
IMG_5428
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Holding przemysłowy Czechoslovak Group A.S. (CSG) to rozwijająca się firma. Nawiązuje ona do chlubnej tradycji przemysłu czechosłowackiego, ale - przede wszystkim - podąża w zupełnie nowych kierunkach, zgodnych z współczesnymi wymaganiami sił zbrojnych wielu krajów.

W skład CSG wchodzi kilka firm (m.in. dobrze znana Tatra, Excalibur Army, czy MSM Group), które w 2018 roku wygenerowały obroty w wysokości 25 mld koron czeskich. Obecnie holding zatrudnia ponad 8200 pracowników i liczba ta stale rośnie.

Obszar zainteresowań CSG to, przede wszystkim, przemysł maszynowy, samochodowy, kolejowy i - oczywiście - obronny. Portfolio wytwarzanych produktów jest szerokie, od zegarków (PRIM), poprzez samochody ciężarowe (Tatra, Avia), na systemach radiolokacyjnych i nawigacyjnych kończąc.

Ze sprzętu typowo militarnego warte odnotowania są mosty mobilne AM-70 EX, pojazdy do odkażania TMVA DECON-17, czy ratownictwa technicznego TREVA-15. Modernizuje się również starszy sprzęt, otrzymując nowocześniejsze rozwiązania, jak bwp MEXCA, wyrzutnie rakietowe BM-21 MU, RM-70 Vampire 4D i RM-70 M1, czy haubicę samobieżną Dana M2.

Tatra Defence produkuje nowoczesne kołowe transportery opancerzone Pandur II, a MSM Group i ZVS amunicję. Ponadto w skład holdingu wchodzą podmioty zajmujące się serwisowaniem i modernizacją wybranych typów samolotów i śmigłowców.

Na MSPO zobaczyć można silnik TE 2T 1050 do rodziny wozów T-72/T-80. Jest to dwunastocylindrowa, wielopaliwowa jednostka napędowa w układzie V o mocy maksymalnej 1050 KM. Silnik ten ma masę 1060 kg a jego wymiary to 1615 mm długości, 1010 mm szerokości i 949 mm wysokości.

Oferowany jest również szeroki wachlarz amunicji, od strzeleckiej, poprzez tę przeznaczoną dla wozów bojowych (pocisk podkalibrowy do 125 mm armat czołgowych ma prędkość początkową 1785 m/s), a na artyleryjskiej kończąc. W tym ostatnim przypadku mamy do czynienia zarówno z amunicja kalibru 152, jak i 155 mm.

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Inna nowość to nowy, uniwersalny w zastosowaniu, opancerzony pojazd taktyczny PATRIOT II z charakterystyczną przednią osłoną, pod którą ukryty jest chłodzony powietrzem wysokoprężny silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (opcją jest silnik Cummins ISBL o mocy 270 kW). Maksymalna prędkość wozu na drodze utwardzonej to 110 km/h, zasięg działania wynosi do 700 km.

Również od Tatry pochodzi jego podwozie (centralna rura szkieletowa i niezależne wahliwe zawieszone pneumatycznie półosi) zapewniające wysoką mobilność terenową (rozstaw osi 3650 mm) i ładowność (DMC to 17 000 kg). Poziom zapewnianej osłony balistycznej (koncepcja Kitted Hull kabiny) wynosi do IV, a przeciwminowej do III wg STANAG 4569. W wariancie podstawowym pojazd ma dwuosobową załogę i może przewozić sześciu w pełni uzbrojonych i wyposażonych żołnierzy.

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Z myślą o polskiej armii proponowana jest modernizacja/modyfikacja 152 mm haubicy samobieżnej Dana. M.in miałaby ona uzyskać zupełnie nową kabinę, w której zastosowano by nowoczesne rozwiązanie deski rozdzielczej, ergonomiczne siedzenia, włazy o większym przekroju, nowy system obserwacji dookólnej z kamerami i oświetlenie (LED). Ponadto była by ona bardziej funkcjonalna w codziennym użytkowaniu dla żołnierzy (wyposażona w wewnętrzną izolację termiczną i przeciwdźwiękową, a kierowca miałby do dyspozycji duże lusterka wsteczne).

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
Mc3
poniedziałek, 9 września 2019, 18:21

Taka drobnostka. Zwroccie uwage jak sie otwieraja tylne dzwi w hawkeyu, patriocie a jak w amz turze. Niby nic ale swiadzczy o przemysleniu konstrukcji

Wsa
wtorek, 10 września 2019, 00:13

W Patriocie? A jak się otwierają drzwi w Slazaku?

Dark
poniedziałek, 9 września 2019, 15:08

OStatnio moda na coraz "straszniejsze maski" pojazdów :)

w
sobota, 7 września 2019, 00:36

tez mi wyjazd do Czech. Ooo do Australi to i owszem. Chociaz niemcom wystarczyły plaze koło Słupska zeby opracować odpowiednie pojazdy

Olo
piątek, 6 września 2019, 16:44

a dlaczego ten pojazd ma takie same szyby w przednich i tylnich dźwiach? a w polskich to co szyba to inny kształt... będzie za mało roboty dla logistyki.

Ert
poniedziałek, 9 września 2019, 16:02

Bo u nas każda część robi inny robotnik i inną firma. Każdy musi zarobić nie ms lekko. Im bardziej udziwniony pojazd tym lepiej za jednym jadą dwie ciężarówki pełne części zamiennych.

Polak
poniedziałek, 9 września 2019, 19:44

Tak to tylko w Rosji. Nie siej paniki. A poza tym ten "Czech" jest po prostu brzydki, np. Przez te same szyby, jest taki prymitywny, zero polotu, czy fantazji. Nie nadaje się, no może do Afryki??

Marek
czwartek, 17 października 2019, 11:14

"Czech" nie ma mieć ani polotu ani fantazji. Nie projektowano go po to, żeby pokazywać na Motor Show dla snobów. Wojskowy pojazd ma być niezawodny i robić to, do czego jest zaprojektowany.

Qwe
wtorek, 10 września 2019, 00:16

No w AMZ to tyle finezji i polotu że do jego budowy zapomniano użyć wartościowych niepekajacych blach.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama