Reklama
Reklama

MSPO 2019: 6 Brygada Powietrznodesantowa z pojazdem dla aeromobilnych

9 września 2019, 09:06
P1080404
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Kieleckie MSPO to nie tylko ekspozycje sprzętu uzbrojenia czy wsparcia działań, skierowane do wojska i innych służb mundurowych lub towarzyszące temu porozumienia, umowy i - tak często oczekiwane - „wiadomości” z pierwszej reki. Salon to również okazja do poznania polskiej armii, jej aktualnie wykorzystywanego uzbrojenia, czy zadań stawianych przed poszczególnymi rodzajami wojsk.

Na jednym ze stoisk ekspozycji o nazwie Siły Zbrojne RP można zapoznać się ze sprzętem eksploatowanym przez 6. Brygadę Powietrznodesantowa. Ten, nadal traktowany jako elitarny, aeromobilny związek taktyczny przeznaczony jest do wykonywania szeregu rodzaju zadań jako desant spadochronowy. Może też prowadzić działania desantowo-szturmowe przy wykorzystaniu śmigłowców lub inne misje specjalne. Brygada w ostatnim czasie otrzymała kilka rodzajów nowego sprzętu wartego krótkiego przedstawienia.

Głównym zadaniem Brygady jest uchwycenie oraz utrzymanie do czasu nadejścia sił własnych kluczowych punktów terenowych, rejonów, lotnisk, baz czy składów położonych w głębi ugrupowania przeciwnika. Ponadto może ona pełnić rolę sił wspierających dla wojsk lądowych czy specjalnych lub wykonywać zadania z zakresu ewakuacji cywili z rejonów zagrożenia. Oczywiście, Brygada może stawiane jej zdania wykonywać za pomocą małych pododdziałów lub wzmocnionych grup zadaniowych.

Obecnie w skład Brygady wchodzi jej dowództwo i sztab, 6. batalion dowodzenia, 6., 16. i 18. batalion powietrznodesantowy oraz 6. batalion logistyczny. W skład batalionu dowodzenia wchodzą dwie kompanie dowodzenia, kompania rozpoznawcza, saperów, logistyczna, bateria przeciwlotnicza, pluton chemiczny i zespół zabezpieczenia medycznego.

Natomiast każdy z batalionów bojowych składa się z kompanii dowodzenia, trzech kompanii szturmowych, kompanii moździerzy, logistycznej i również zespołu zabezpieczenia medycznego. Całą Brygadę wspiera batalion logistyczny odpowiedzialny za wszelkie zadania z zakresu logistycznego zabezpieczenia działań.

Ostatni nabytek Brygady to pojazd wojsk aeromobilnych wysokiej mobilności przystosowany do desantowania metodą spadochronową na palecie PDS108” 12 ft. Jego przeznaczeniem jest transport żołnierzy, rannych, sprzętu i wyposażenia ze stref zrzutu osobowego i towarowego, czy holowanie przyczep lub uzbrojenia. Pojazd desantuje się z eksploatowanych w Silach Powietrznych samolotów transportowych C-130E Hercules (do trzech sztuk) lub może on być przenoszony na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem. Ma on 3600 mm długości, 2100 mm szerokości, 2300 mm wysokości i 250 mm prześwitu. Napędza go silnik wysokoprężny o mocy 96 kW, który pozwala na uzyskanie prędkości maksymalnej do 100 km/h. Jego masa własna to 1800 kg a ładowność 1200 kg. Można na nim zamontować wykorzystywane w Brygadzie uzbrojenie, jak np. 7,62 mm UKM 2000P.

Wóz ten przystosowany jest do holowania dwóch przyczepek transportowych. Przyczepki takie mają 3600 mm długości, 2100 mm szerokości, 300 mm prześwitu i ładowność 800 kg.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Inny prezentowany i zarazem ciekawy sprzęt to symulator skoków spadochronowych SOKOLTM, przeznaczony do wieloetapowego szkolenia w całym spektrum prowadzonych operacji spadochronowych (od podstaw aż po zaawansowane metody jak HALO/HAHO). Funkcje, jakimi dysponuje, powstały na podstawie realnie wypracowanych metod i doświadczeń skoczków spadochronowych.

image
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Symulator do rozstawienia potrzebuje minimalnej powierzchni o wymiarach 4x4 metrów (samo stanowisko ćwiczącego skoczka ma wymiary 2x2 metra) a dla instruktora 1,6x0,7 metra.

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Masa netto symulatora to 700 kg, zasilany jest ze źródła 230 V/16 A i może być użytkowany w zakresie temperatur od 15 do 300C (przy maksymalnej wilgotności względnej 85%). Za jego pomocą można symulować skoki z użyciem spadochronów – AD-95M, AD-2000, Falcon-265, Feniks S czy SOV-3 HH 398.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
Bever
wtorek, 10 września 2019, 03:48

skoro tak powiazany to widocznie nie ma hamulca, nie ma skrzyni biegow ani hamulca wstecznego, bo to wydaje mi sie trzyma samochod w miejscu. mogli nawet podlozyc blokowniki pod kola. skrzynia na spodzie chyba ukrywa brak silnika i walu napedu na wsteczne kola. to rezultat prac dyrektorow z nadania partyjnego. po co oni to pokazuja. czesi maja racje kupujac uznane projekty bwp z przeniesieniem produkcji do siebie. plywajacy poniewaz mamy sporo cikow wodnych, tyle ze to dzis juz plytnie rzeczki i stawy a przez prusy nikt nie bedzie atakowac. bardzej ze wschoniej flanki.

Też sobie czasem popiszę
wtorek, 10 września 2019, 13:03

Bardzo źle ci się wydaje. Żaden hamulec nie utrzyma pojazdu na palecie, kiedy ta bezpośrednio po zrzucie przechyla się pod kątem nawet do 45 stopni. Pod spodem zaś, to żadna skrzynia, tylko panele o strukturze plastra miodu, które mają pochłonąć energię uderzenia palety o ziemię. Siła jest tak duża, że dawniej z UAZ-ów spadała cała warstwa nałożonej na blachy szpachli :) Tym co pisali, że posiadanie przez nas oddziałów powietrzno-desantowych nie ma sensu. Nikt nie planuje dziś operacji w rodzaju Market-Garden z 1944 roku, ani planowanego przez Układ Warszawski desantu na Danię. Ale niewielkie operacje, otwierające wyłom na flance npla, mają jak najbardziej sens. W tym celu załogi transportowców CASA i Hercules regularnie ćwiczą niskie przeloty na wysokości 150 m, co wystarcza, aby samolot ukryć przed radarem znajdującym się w odległości kilkudziesięciu km. Scenariusz takiej operacji nie przewiduje zrzutu desantu na silnie obsadzone odcinki, bo to zawsze się dla desantów źle kończyło, tylko takie, gdzie aktywność npla jest najmniejsza. Desant nie ma za zadanie pokonania przeciwnika, tylko uchwycenie ważnego punktu - mostu, brodu, skrzyżowania dróg, czy przeszkody terenowej, które dają dogodną pozycję do rozpoczęcia innych działań, na przykład polegających na przerwaniu linii zaopatrzeniowych npla, czy wbicia klina pomiędzy atakujące zgrupowania.

Marek1
wtorek, 10 września 2019, 01:08

Mam pytanie - czy MON w końcu uporał się z problemem hełmów dla 6 BPD ?? A może nadal nasi spadochroniarze skaczą w słynnych "orzeszkach" wz. 1963 ?

Syefano
poniedziałek, 9 września 2019, 19:54

Proponuję autorowi przyjąć do wiadomości fakt, iż przedmiotowy sprzęt nie znajduje się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP oraz nie posiada zakończonych badań i testów wynikających z oceny zgodności OiB. To domena przyszłości....

fcuk
poniedziałek, 9 września 2019, 17:16

Szkoda, że nie ma info jak się nazywa i kto go produkuje / składa. Taki paleciak z przyczepą do wożenia zrzutu towarowego to nie najgorszy pomysł. Ale dobrze by było poznać szczegóły.

szwej
poniedziałek, 9 września 2019, 16:41

a zrzucać to będą z czego? ze skarpy? brakuje samolotów i śmigłowców aby 3 bataliony porządnie wyposażyć, w spadochronach zapaść, nawet na zwykły mundur polowy trzeba czekać 3 lata

mat
poniedziałek, 9 września 2019, 19:24

Pretensje do PO i PSL

Marek1
wtorek, 10 września 2019, 01:09

A CO przez ost. 4 lata zrobiła "dobra zmiana" ?? Poza oczywiście słuszna krytyką poprzedników ...

rED
wtorek, 10 września 2019, 13:43

Więcej niż tamci przez 8

Stefan
poniedziałek, 9 września 2019, 23:48

A dlaczego? Przecież masz od 4 lat rząd PIS, rozumiem że od 8 lat....... Przecież obecna władza ma lekka rękę do rozdawania, to na mundury nie ma ?

Jacek
wtorek, 10 września 2019, 13:45

D24 "Wojsko kupuje 393 tys. mundurów"

men
poniedziałek, 9 września 2019, 15:47

To raczej Polaris 570 Ranger nie jest, to cuś to wybrany w ramach przetargu przesławnego IU pojazd aeromobilny- litości. Co do sensu istnienia 6BDS, szczerze mówiąc sny o jakiś desantach można między bajki włożyć chyba że w ramach koalicyjnych - NATO. Większy sens by miało przemianowanie na np. Brygadę Strzelców spadochronowych(dla tradycji) czyli odpowiednik IBCT (USA-Brygadowy Zespół Bojowy Piechoty) poruszający się na pojazdach z programu Pegaz (np. Huzar, Pars 4x4 itp.) posiadane HMMWY przerobić na dowodzenia, specjalistyczne, logistyczne, pododdziały silnie nasycone moździerzami, strzelcami wyborowymi, dronami, ppk różnych klas w tym poza horyzontalne - jako swoista "straż pożarna" do czasu przybycia jednostek ciężkich - przy zachowaniu zdolności do przerzutu samolotami/śmigłowcami transportowymi, zdolność do technik spadochronowych tylko dla rozpoznania

Wwwe
poniedziałek, 9 września 2019, 14:13

Ten pojazd to przeróbka czego? I kto to dostarcza? Odnoszę wrażenie że jest to ukrywanie

dokk
wtorek, 10 września 2019, 13:35

Polaris Ranger Xp 900 Eps , wg mnie

Marek
poniedziałek, 9 września 2019, 15:30

Konsorcjum KAFAR Bartłomiej Sztukiert z Zielonki, spółka HIBNERYT z Ostrowca Świętokrzyskiego, spółka Auto Podlasie z Siedlec, spółka Auto Special, oddział Sobiesław Zasada z Warszawy zdaje mi się. Miało być 55 pojazdów i 105 przyczep specjalnych z opcją na następnych 25 pojazdów i 55 przyczep. W zeszłym roku zastanawialiśmy się jak te pojazdy będą wyglądać. Teraz już wiadomo. Dobrze, że moc silnika to 96 kW. W artykule z zeszłego roku była mowa o mocy nie niższej od 55 kW, a dolny limit to było "trochę" przymało dla takiego pojazdu.

Podhale Nowy targ
poniedziałek, 9 września 2019, 13:29

6BPW powinna desantowac kuchnie polowe .A tak chlopaki przychodzą i proszą się.

hehe
wtorek, 10 września 2019, 14:23

I to też jest potrzebne

He he
poniedziałek, 9 września 2019, 17:14

Nie da rady, bo MON 6-ty rok prowadzi dialog nt kuchni polowych. Poza tym teraz ważny jest dla MON remont..... torped oraz kupienie "nowych" starych Herculesow od USA.

say69mat
poniedziałek, 9 września 2019, 12:54

Hmmm ... jakim cudem pojazd - Polaris 570 Ranger - w ofercie firmy Polaris prezentowany jako przeznaczony do wykonywania robót publicznych. W warunkach naszych sił zbrojnych aspiruje do roli pojazdu ... bojowego???

Myślenie nie boli
poniedziałek, 9 września 2019, 17:12

No właśnie, pomysł, to nie trudne, co trzeba zrobić by zwykły Polar 570 stał się stricte wojskowy! Za trudne?

say69mat
poniedziałek, 9 września 2019, 19:57

Wydaje się, że na nasze szczęście istnieją na tym świecie państwa i narody, które rozróżniają projektowanie i produkcję pojazdów do celów wojskowych i szeroko rozumianych ... public works. Czyli z przeznaczeniem na rynek cywilny. I tylko jakiś wyjątkowo ograniczony człowiek albo szczwany geszefciarz może w pojeździe przeznaczonym na rynek cywilny posadzić żołnierzy aby realizowali zadania bojowe w trakcie operacji desantowej. Tym bardziej, że Polaris dysponuje paletą certyfikowanych pojazdów przeznaczonych stricte dla desantu z samolotów transportowych.

Rad
poniedziałek, 9 września 2019, 16:12

Przecież to jest zupełnie coś innego... Chociażby moc jest inna (Polaris 44km) o wyglądzie nie wspominając (no może wizualnie są delikatnie podobne).

say69mat
wtorek, 10 września 2019, 09:51

??? Piszesz o stylizacji projektu, z kolei ja myślę o koncepcji pojazdu. Zwróć uwagę na głębokie konstrukcyjne różnice pomiędzy pojazdami stricte bojowymi z oferty Polaris, a rzeczonym pojazdem Ranger570. Pojazdy o przeznaczeniu militarnym są dostosowane do transportu żołnierzy, dowolnej konfiguracji zintegrowanego uzbrojenia oraz 'bambetli'. Jakie uzbrojenie możesz zintegrować z Ranger570 jak i naszym 'cudaczkiem'??? Kolejna kwestia, jeżeli amerykanie dojdą do wniosku, że jest to 'bezlicencyjna' kopia czegoś made in USA. Może ... zaboleć.

Dark
poniedziałek, 9 września 2019, 15:07

Takie same dzieło jak firmy Conspect ... firma znikąd wygrywa jako jedyna przetargi ... brawo Wy !!!

sobota, 14 września 2019, 19:05

Concept jak już należy do jedynie słusznych.....

Werd
poniedziałek, 9 września 2019, 11:50

Żenujące uzbrojenie tej elitarnej z nazwy brygady. Na tle podobnych brygad zachodnich to jednostka pozbawiona skutecznego uzbrojenia. Same moxdzierze a gdzie jakkolwiek artyleria? Rakiety? Jeden pluton obrony plot?....ręce opadają.

Marek
poniedziałek, 9 września 2019, 15:47

Przecież mają Spajki a to lekka piechota jest. Im bardziej przydały by się Carl-Gustafy, odpowiednia ilość środków transportu bo z nimi jest krucho, oraz wsparcie w postaci helikopterów szturmowych od postulowanej przez ciebie artylerii.

Marek1
wtorek, 10 września 2019, 01:14

Sprawdź ILE przenośnych ppk Spike-LR przypada na 6 Brygadę. Takie jednostki z definicji powinny być bardzo bogato wyposażone w różnorodne śr. p.panc/plot, jako, ze najczęściej muszą działać w oderwaniu od własnych oddziałów logistycznych. W tej jednostce możliwości te są żenująco niskie ...

Marek
wtorek, 10 września 2019, 13:54

Nie tylko Spike. Kłania się także bardziej uniwersalna broń w postaci CG. Na dzień dzisiejszy jednak największą bolączką jest transport lotniczy. Bez niego te jednostki są aeromobilne tylko na papierze.

Szymon
poniedziałek, 9 września 2019, 11:40

Nie widzę sensu istnienia tej jednostki innego, niż dodatek za skoki dla żołnierzy. Jest oczywiste, że żadnego desantu całą brygadą przeciwko Rosjanom nigdy nie wykonamy, a do działań dywersyjnych można i należy mieć inne jednostki.

khjlkjljkl
poniedziałek, 9 września 2019, 17:49

Brygada ma mieć zdolność do wykonywania desantu zarówno w całości jak i w małych pododdziałach i nie tylko przeciwko Rosji, ale w razie każdej potrzeby. Więc sens istnienia jak najbardziej jest.

Niejedynytaki
wtorek, 10 września 2019, 17:13

Brygada na chwilę obecną jest jednym z gorzej funkcjonującą brygada w Polsce. Posiadają przestarzały sprzęt. Samochody mają po 30lat, armaty wymagają generalnego remontu (tylko nie takiego za który zapłaci wojsko i dalej będzie zrobiony byle jak) nie wspominając o tym że nie mają porządnych mundurów tylko kupują za swoje bo na magazynie mundurowym "nie ma dla was, są tylko dla WOTU"

Marek
wtorek, 10 września 2019, 13:56

A przy pomocy jakich środków chciałbyś desantować brygadę w całości?

Szymon
poniedziałek, 9 września 2019, 21:52

Teoretycznie tak, a praktycznie, planujemy obronę przed Rosją, a nie Litwą. I brygada nie ma zdolności do desantowania w całości, więc to odpada.

AndMarsz
poniedziałek, 9 września 2019, 17:18

Jakież to mądre wnioski z Pańskiej głowy się wydobywają. Może proszę zaoferować swoją fachowość w ministerstwie. Jestem pod ogromnym wrażeniem Pańskiego logicznego myślenia. Dziękuję mistrzu.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama