Nowoczesna amunicja do Langust i Raków. PGZ wykonawcą Narwi [AKTUALIZACJA]

28 kwietnia 2021, 14:05
chwalek umowa
Fot. Defence24.pl.
Reklama

W obecności Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka podpisano umowy na dostawy pocisków rakietowych do wyrzutni rakietowych kalibru 122 mm WR-40 Langusta oraz BM-21 Grad i RM-70 i moździerzy samobieżnych Rak. Minister Mariusz Błaszczak poinformował też o zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej w programie Narew, jego wykonawcą będzie Polska Grupa Zbrojeniowa.

W Sochaczewie podpisano dwie umowy dotyczące pozyskania amunicji do środków artyleryjskich Wojska Polskiego. Pierwszy kontrakt będzie dotyczy pozyskania 2,3 tys. sztuk amunicji M-21 FE HD, czyli pocisków odłamkowo-burzących do wyrzutni WR-40 Langusta oraz BM-21 Grad i RM-70. Producentem tych pocisków jest spółka Mesko S.A.

Pociski te mają donośność ponad 40 km. Pierwsza partia tej amunicji, opracowanej w ramach pracy B+R została zakupiona przez wojsko jeszcze w 2019 roku, było to ponad 800 sztuk. Nowa transza to 2,3 tys. rakiet za kwotę 96 mln zł, z dostawą do 2023 roku.

Druga umowa została podpisana z konsorcjum PGZ, Dezametu, Mesko i Nitro-Chemu. Na jej podstawie, za ponad 256 mln zł Wojsko Polskie otrzyma więcej niż 23 tys. sztuk amunicji moździerzowej RAK-HE-1, przeznaczonej do moździerzy Rak. Dostawa odbędzie się w latach 2022-2024, będzie ona mogła być wykorzystywana przez 122 moździerze, jakimi ma dysponować do tego czasu Wojsko Polskie. Amunicja ta zapewni zdolności rażenia na dystansie ponad 10 km.

Szef MON poinformował też o zaakceptowaniu wniosków z fazy analityczno-koncepcyjnej programu Narew. Będzie on realizowany przez Polską Grupę Zbrojeniową, a sam program będzie mieć na celu m.in. ustanowienie w krajowym przemyśle zdolności do budowy systemów rakietowych.

Reklama
Reklama

Program Narew jest kluczowy dla Sił Zbrojnych RP. Zestawy tego typu mają być wprowadzane zarówno do Sił Powietrznych (3 Warszawska Brygada Rakietowa Obrony Powietrznej, to w tej jednostce minister ma zakomunikować o dalszym przebiegu programu), jak i do Wojsk Lądowych (dywizyjne pułki przeciwlotnicze), a być może także do jednostek Marynarki Wojennej. – Program przewiduje rozległe wykorzystanie polskiego przemysłu zbrojeniowego oraz transfer technologii Po zakontraktowaniu przeciwlotniczych i przeciwrakietowych zestawów rakietowych średniego zasięgu WISŁA w 2018 r., kontynuujemy budowę – tym razem niższej warstwy - nowoczesnego systemu obrony przestrzeni powietrznej Polski – podał w komunikacie MON.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 215
Reklama
123 abc
niedziela, 8 sierpnia 2021, 13:11

Powinniśmy zacząć budowę broni laserowej - trójtorowo. Na początek budowa specjalnej wieżyczki do namierzania i kierowania wiązki laserowej, drugi to wzmacnianie żródła. Kolejny program budowa sieci maserów do niszczenia samolotów wroga typu samoloty do walki radiolekotrnicznej i samoloty radary. Program musi być ściśle tajny bp w przypadku wojny stacja pierwsza dostanie kierowane rakiety. 100 systemów maserowych w 100 bazach wojskowych. Na zasadzie okrągłej windy w betonowej tulei. System z 8 maserów. Zarządzanie koordynatami musi być ... na zasadzie gamma knife. Samolot do walki elektronicznej, gdy dostanie wiązkę z 100 dział maserowych, usmaży się mu elektronika.

orel
czwartek, 29 kwietnia 2021, 21:43

Te 2.3tys rakiet to tak na pierwszy dzień walk na obwód Kaliningradzki

a19
wtorek, 6 lipca 2021, 17:23

na 3-4 salwy i...koniec amunicji.

Piotr ze Szwecji
piątek, 30 kwietnia 2021, 10:57

Przy śladowych ilościach produkcji rocznej Polskiej Zbrojeniówki? To nie koncern Hunday, który w Polsce mamy, a który produkuje od czołgów, śmigłowcowców po mleko i szczoteczki do zębów. Moja babcia powiadała zawsze, że lepszy rydz niż nic.

rezerwa 77r.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:43

nie posiadamy rakiet dalekiego zasięgu , powinniśmy wykorzystać SU-22 jako drony samobójcze , dodatkowe zbiorniki ,, zasięg 2250 km ,, DO TEGO 2x500 kg pod skrzydła , lub 2x250 kg mamy niespodziankę

Rain Harper
piątek, 30 kwietnia 2021, 01:40

Na stacje Nord Stream jak znalazł.

-CB-
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:29

Po pierwsze, trzeba by opracować cały system sterowania, nadzoru itp. W naszej sytuacji to pewnie ze dwie dekady, a o funduszach już nie wspomnę. Po drugie, uważasz, że kiedy zamienisz samolot z załogowego na bezzałogowy, to już nie musisz dbać o jego sprawność techniczną, przeprowadzać remontów itd? Uwierz, że ze względu na tę nową elektronikę, utrzymanie takich "dronów Su-22" by było dużo droższe, niż w formie obecnej. A po trzecie wreszcie, sama skuteczność takiego rozwiązania by była bliska zeru... Już w czasie II WŚ potrafiono zestrzeliwać V1.

abra cadabra
czwartek, 29 kwietnia 2021, 18:50

Zasięg naszej artylerii 42km. Jest początek 3ciej dekady XXI wieku. W latach 60tych ubiegłego wieku mięliśmy pociski o zasięgu ponad 200km. Żenada.

KrzysztoF
piątek, 7 maja 2021, 18:42

Problem w naszym wojsku jest z rozpoznaniem tak iż nie da się wykorzystać w pełni możliwości pocisków.

Pc-expertus
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:50

ale możesz żle widzieć na taką odległość? przypomnąć sobie nalezy Polacy w Bitwie o Anglie oni strzelali z bliskiej odległosci Bo widzieli cel! a jesli cel znajduje sie 100km jaka jest szansa na trafienie go?? chyba lepiej walnać coś bliżej ale żeby było pewne!

Antytroll
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:46

Altyleryskie?

Monkey
czwartek, 29 kwietnia 2021, 23:35

@Antytroll: Akurat tu chyba @abra cadabra ma rację. Nie były to pociski artyleryjskie, ale nasze WRiA miały zasięg rażenia do 200 km, a dziś tego zasięgu nie mamy Toczki i Piony juz dawno zakończyły swoja egzystencję w WP.

bender
piątek, 30 kwietnia 2021, 20:32

Zaintrygowałeś mnie. Co niby miało dawać 200 km zasięgu WRiA, bo przecież nie Toczka, a już na pewno nie Pion. Chyba, że myślisz o jednostkach dyżurnych UW, które dzieliły wyposażenie z sojusznikami. W każdym razie Krab jest o niebo lepszy od Piona, a z HIMARS nasza narodowa artyleria uzyska zasięgi jakich wcześniej nie mieliśmy. Do tego mamy JASMM, w tym ER.

kkk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 18:45

od kiedy to amunicja odłamkowo burzaca jest nowoczesna?

piątek, 30 kwietnia 2021, 09:18

Od 120 lat

kibic
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:18

Samoloty odrzutowe też nie są nowinką, a jednak te dzisiejsze są "trochę" nowocześniejsze. Z amunicją jest podobnie. Nowoczesna jest bardziej bezpieczna dla obsługi, pozwala na większy zasięg itp. Poza tym nabranie świeżych kompetencji ułatwi opracowanie jeszcze lepszych. Wystrzeliwany z moździerza pocisk ppanc naprowadzany laserem może niedługo stać się ważnym środkiem bojowym.

dddddd
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:13

nowoczesna to ona była...15 lat temu. Zasięg 40 km..... a, jeszcze trzeba mieć jak/czym obserwować padanie pocisków na 40 km

Amx
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:44

Więcej nowoczesnej krajowej amunicji potrzebne. To tylko mały krok w dobrą stronę. Trzeba pozyskać wreszcie systemy artylerii rakietowej dalekiego zasięgu, przynajmniej 2000 km z pociskami balistycznymi z głowicami termobarycznymi dużej mocy. To jest dopiero poważny argument dla Rosji. Do tego jako uzupełnienie zestawy Homar do 400 km, które to można wspomagać Langustami 2.

dropik
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:27

200 ogórków na jednego raka. Na początek wystarczy. Ale potem trzeba kupić 4x tyle

mront
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:05

ale cena powala - 11 kilo za jeden granat?

Gustlik
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:17

Skoro Feniksy poszły wreszcie do pełnoskalowej produkcji to czas zacząć prace nad pociskami kasetowymi p-panc. Nawet z wykorzystaniem licencji.

patriota
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:30

Jakie to pociski przeciwlotnicze i stacje radiolokacyjne zaproponuje PGZ w programie "Narew" (nie każde, ale spełniające wymagania ZTT)? W ramach programu "Homar"/"Himars" było odpowiednie zaplecze, doświadczenie, pociski (za wyjątkiem tych dalekiego zasięgu). Wybrano jednak kompletną ofertę z zagranicy. Jednak w "Narwi"? To my mamy w tym zakresie takie zdolnosci jak np. Francja, Niemcy, Włochy? Pachnie to tanią propagandową zagrywką pod publiczność...

kondor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:10

Od 2012 mamy rozgrzebany program radaru kierowania ogniem Sajna. Program ma dopiero 5 lat opóźnienia. W tym roku mają zbudować kolejny prototyp po kolejnej zmianie wymagań przez MON. do 2022 mają się TEORETYCZNIE zakończyć badania państwowe. Potem ze 2-3 lata na pierwsze seryjne... koło 2025 będą pierwsze radary - nie przypuszczam, żeby do tego czasu pegaz był gotowy z rakietą.

ja
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:14

11 tys zl za granat i 40 tys zloty za jeden nabuj do Langust. Na 1 mozdzirze przypda 190 pociskow ( czyli pewnie na 6 dni walki. nawet niezle) Ale do Langust to 50% pelnej salwy. Chyba ze maja cos w magaznach starszego zapewne.

Fflyer
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:33

Zdecydowanie za mało pocisków dla Langusty. To powinno być przynajmniej ok. 20 tysięcy a umowa na 8-10 lat i wtedy cena przy takiej skali dużo niższa

asdf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:05

to sobie poczekamy na Narew ze 20 lat pozostalo juz tylko zameldowac do Moskwy wykonanie zadania

Pollo
czwartek, 29 kwietnia 2021, 18:36

zameldowałeś?

asdf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 21:51

zmanipulowanym targowiczanom tez wydawalo sie ze sa najgorliwszymi patriotami

Gość
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:49

Krok w dobrym kierunku.

Name
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:43

Nieźle idzie z artylerią.

12345
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:40

Super sprawa. Oby tak dalej. Cieszę się, że polskie wojsko będzie coraz lepiej wyposażone. Dobra amunicja z dużym zasięgiem to podstawa w dzisiejszych czasach.

Remson
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:38

Czym będziesz kontrolował celność i naprowadzanie ognia?

Rain Harper
piątek, 30 kwietnia 2021, 01:43

AWACS sojuszników lub naszym F35, F16

kondor
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:16

Tym dronem Orlik, co go pegaz od 2017 buduje i niedawno okazało się, że nie umi :D

Śmiech na sali
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:20

A to program Wisła już zakończyli że się biorą za Narew ??? Gdzie jest ten drugi etap Wisły ?

Tom
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:16

Fajnie. Ale zakup amunicji powinien byc traktowany jak zakup paliwa, konserw czy pradu. Po prostu realizowany regularnie. A nie w blasku aparatow, z ministrami...

dim
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:14

Przecież Już to liczyliśmy. Amunicja na kilka godzin intensywnych walk, względnie na kilka dni wojny manewrowej. I koniec, "ale my jeszcze tu wrócimy, z sojusznikami" - jeśli przeżyjemy. - Ja wprawdzie już nie, ale mam w Polsce dwóch mocno dorosłych synów.

Fflyer
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:37

Zdecydowanie za mało pocisków zwłaszcza dla Langusty, powinno być z 10 razy więcej i na dłuższy czas umowa a cena jednostkowa powinna być niższa przy takiej skali. .

Paweł P.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:11

Czyli nic nie wiemy o efektorze Narwii, nic w sumie nie powiedziano.

inzynier
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:02

Śmieszna jest ta cała okołowojskowa celebra - troche jak puszące sie pawiany

asf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:49

Mało konkretów nt. NARWI. Przydałyby się też zakupy drogówki i sprzętu WRE... natomiast cieszą zakupy nowoczesnej amunicji dla Raków i Langust.

Fflyer
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:38

Właśnie, pozyskanie WRE należy przyspieszyć a także więcej bsl do korygowania ognia- FlyEye i wreszcie FT-5 Łoś o większym zasięgu.

Pawel
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:39

Gdzie drony!!!!!!

reht
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:24

Na pół dnia walki wystarczy. Ale przynajmniej poćwiczyć można...

mario
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:34

Czy to ten wielki kontrakt Błaszczaka, który obiecywał pół roku temu?

czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:17

Nie, te szalone kontrakty to Narew i fregaty.

Broń.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:30

To jest broń ofensywna, Polska nikogo nie będzie atakować więc taki sprzęt zaraz zostanie zniszczony przez wrogie lotnictwo i broń rakietową dalekiego zasięgu. Polska potrzebuje broni defensywnej, ale w MON która jest agenturalną instytucją nikt o tym nie myśli.

viper
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:29

Co to jest broń defensywna? Okopy, zasieki i nic za nimi? Co to za agentura, o której pisze się w internecie? :)

Olo1
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:38

Polska nie potrzebuje broni ofensywnej? Rosjanie słusznie uważają, że wojna obronna toczona na terenie własnego państwa to zbrodnia na swoim narodzie.

whit
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:03

Jest dokładnie odwrotnie niż Pan pisze. Defensywna broń jest droższa i mniej efektywna. O ile bardziej oddziaływuje na wyobraźnię a więc i na decyzję to, że ktoś może oddać, niż to że może się "obronić".

mc.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:01

Najlepsza obroną jest atak. Najlepszą bronią defensywną jest zniszczenie kolumny przeciwnika (przed wejściem do boju) przez atak 24 Langust (czyli 24x40960 rakiet w jednym celu). Żaden przeciwnik tego nie wytrzyma. Mam nadzieję że dokupią więcej rakiet.

Marzyciel
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:31

Izrael oferował nam kiedyś pełny transfer technologii rakiet 122mm z systemem korekcji ich lotu, z CEP mniej niż 10m! Obecnie mają też wersje naprowadzane, oraz rakiety 122mm o zasięgu ok 70km. Tego nam brakuje. A te nasze Feniksy, to przecież zwykłe npr, tyle że o przeciętnym dziś zasięgu 42km. Do tego brak im np. głowic kasetowych czy termobarycznych. A ja potrafię też sobie wyobrazić żeby taki Feniks wystąpił w roli pocisku-nośnika "cargo" przenosząc na odległość tych 40km np. ze 3 szt lekkiej amunicji krążącej, lub 3 samonaprowadzajace się głowice ppanc jak np. w pociskach klasy "bonus"! Anglicy swego czasu zrobili samonaprowadzajcego się Merlina - czyli pocisk ppanc do moźdzerza w "zabawkowym" kalibrze 81mm, więc w naszym kalibrze 122mm moc byłaby wystarczajaca by porazic od góry każdy czołg.

Driver25
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:23

Dobre wiadomości, oby więcej krajowej nowoczesnej amunicji!

Śmiech na sali
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:20

Jaka to krajowa amunicja ? Feniksy mają francuskie silniki

Arek102
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:22

To co w tym zamówieniu robi Nitro Chem???

realizm
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:15

Dobra wiadomość. Niech nasi artylerzyści ćwiczą intensywnie ostre strzelania, i oby bezpiecznie dla nich, a groźnie dla nieprzyjaciół. Oby więcej takich wiadomości. Mam nadzieję, że Narew tuż tuż.

dim
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:25

Przerażająco niskie te ilości. Podobnie zresztą jak ilość nowoczesnych min, min-pułapek przeciwburtowych (czy je w ogóle zamówiono ?) itp. Rozumiem, że nasza artyleria rakietowa odpali, na powitanie agresorów, jedną salwę ? I będzie honorowo. Salwa honorowa i pa !

Wesołek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:35

Miny z Belmy? A owszem. Jak zawsze w "defiladowych" oczywiście ilościach. Tych ppanc zamówiono aż... 200. A skoro granica wschodnia to circa 1000km, to możemy ustawić 1 minę co... 5km. Hurra!! A min przecidesantowych zamówiono... 70. Zatem przy długości linii brzegowej powiedzmy 490 km, to minę ustawimy co 7km. Hurra. To jest prawdziwie "cudowna zmiana"!!!

viper
czwartek, 29 kwietnia 2021, 15:31

A teraz nie mają żadnych rakiet? Trochę logiki czasem nie zaszkodzi.

dim
piątek, 30 kwietnia 2021, 10:29

A wyobraź sobie, że indianie mieli bardzo dużo strzał. Ale nie o zasięgu muszkietu.

Prawy i Sprawiedliwy
czwartek, 29 kwietnia 2021, 08:04

17000 zł drożej za jednego Feniksa.. to efekt kursu PLN i zakupu silnika z zagranicy.. musimy jak najszybciej spolonizować całość tych 122mm rakiet !!! i wtedy zamiast 96 mln PLN byłoby ok. 34 mln na dodatkowe sztuki..

kryl
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:49

Ponad 11 tysięcy pln za granat 120 mm? To jest złodziejstwo w biały dzień! Czy oni tam sypią opiłki złota?

Jan
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:04

Przedstaw swoją kalkulację

Prosze bardzo
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:43

To ja ci dam przykład j a k kalkuluje PGZ. Za mały patrolowiec dla SG, stocznia PGZ zażądała ciut ponad 14 mln PLN. Tymczasem dwie inne stocznie, w tym estońska oraz prywatna stocznia z Malborka zażyczyły sobie po.... 7 mln PLN (wygrał Malbork!). A za np. Homara PGZ zażądało tylko nieco mniej niż 2,5 raza tego, ile zapłaciliśmy za Himarsy. Właśnie po tej "wycenie" MON błyskawicznie podpisał kontrakt na zakup Himarsów. Jakieś pytania, czy wątpliwości ws wyceny produktów z PGZ??

Zero merytoryki
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:54

Fajnie by było jakbyś jednak podał wyceny amunicji. Pomijając to, czy się mijasz z prawdą nt. wymienionych przetargów, czy nie, to jak sam piszesz, MON nie kupuje jak jest rolowany i tyle. Skąd więc, podążając tym tokiem myślenia, sugestia, że tym razem poszedł wałek na cenie?

kryl
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:44

Gotowe, latające, sprawdzone na misjach drony, o powiększonym zasięgu od WB Electronics które spełniały wymagania programu Orlik zostały odrzucone i do ponownego przetargu zaproszono wyłącznie firmy z PGZ. W efekcie płacimy 20 (!) razy drożej za jednego drona. Co więcej PGZ nie miał nawet latającego prototypu i w ubiegłym roku okazało się, ze głowice opto z US które kupili nie dają się zamontować do prototypu gołego drona który chcieli użyć... Kontrakt z 2017 roku. Nie ma nic, kasa w piach. W ubiegłym roku uruchomili "konkurs dla studentów", żeby za drobniaki zapaleńcy zaprojektowali im nośnik.

Udar
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:00

Masz pojęcie ile kosztuje odlewania takich skorup odpornych na ogromne ciśnienie! To są bardzo skomplikowane procesy i materiały do odlewania.

kryl
czwartek, 29 kwietnia 2021, 19:45

Mam. Nie są. Teraz ty powiedz czytelnikom co wiesz na ten temat :)

Meska
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:59

To efekt kursu złotego i po prostu tak się wydaje że pocisk jest nie wiadomo jaki drogi. Gdy podasz cenę w euro to juz tak drogo wcale nie wychodzi, tym bardziej że mówimy tu o nowoczesnej amunicji a nie produkcie z dykty. Złoty jest tragicznie słaby...

hermanaryk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 21:36

To, że kurs złotego ostatnio został (rozmyślnie) obniżony, nie znaczy, że jest słabą walutą.

hermanaryk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:53

Nie złota, aluminium, żeby podmuch był większy. To pocisk nowej generacji, bardzo celny, nad którym projektanci się zdrowo napocili, ale zdaje się, że wyszedł im naprawdę dobrze. Także pod względem bezpieczeństwa - można go np. przestrzelić pociskiem 12,7 mm i nie wybuchnie. Cena za takie nowinki zwykle jest sporo wyższa, zwłaszcza gdy trzeba dofinansować budowę linii produkcyjnej, bo niby skąd po 30 latach posuchy Dezamet miałby na to wziąć pieniądze.

asdf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:04

a po co mamy finansowac dezametowi budowe linii produkcyjnej skoro mozna za granica kupic taka amunicje taniej i to od reki? albo zamiast gotowki zaproponowac wymiane w barterze za juz istniejace produkty produkowane przez PGZ, dlaczego my wszystko musimy robic sami co prowadzi do jakis horrendalnych kosztow jednostkowych?

Gość
środa, 28 kwietnia 2021, 23:09

Drony!!!!

gliwiczanin
środa, 28 kwietnia 2021, 22:32

Szkoda że do naszych Langust nasi nie kupują rakiet z głowicą kasetową. WR-40 Langusta oraz BM-21 Grad i RM-70 prawdopodobnie będą odpowiadać za atak na jak największy teren gdzie znajduje się przeciwnik. Rakiety niekierowane obecnie do niczego się innego nie nadają, więc czemu by nie dołożyć do nich głowicę kasetową która zwiększy obszar ataku.

Arek102
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:43

Są przepisy międzynarodowe, które zakazują produkcji tej broni i tak się składa iż Francja podpisała ten traktat dlatego w pierwszej fazie gdzie Francja była dostawcą silników dla programu rakiet Feniks. Opracowano tylko wersję odłamkową. Wiem że PGZ chciało także drugi wariant z głowicą kasetową ale mieli problemy z nowym silnikiem do tych pocisków po prostu musieli go opracować od początku w najdrobniejszych szczegułach, więc prace skupiły się tylko na jednej wersji pocisku. Dzisiaj nie ma przeszkód by pracować nad drugą ale znając tempo spowodowane np. przez przydział środków, wolne prace analityczno-koncepcyjne (Inspektorat Uzbrojenia) czy chociażby odpowiednio duży poligon rakietowy (dł ponad 45km), który umożliwił by szybsze testowanie nowych pomysłów, a nie czekanie 1/2-1 roku na testy na poligonie w Szwecji . Prace potrwają min 2-3 lat-a, a to też jest wersja optymistyczna.

asdf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:09

mhmm a dlaczego dalej nie ma amunicji kasetowej dla Raka i Kraba? co do konwencji to przypomina mi sie jak wielka uwage przykladano w przedwojniu do tego zeby kazdy zolnierz posiadal egzemplarz konwencji genewskiej, nie wierze żeby rosjanie bawili się w przestrzeganie jakichkolwiek konwencji albo konwenansów

Arek102
piątek, 30 kwietnia 2021, 14:54

Rak i Krab to młode systemy nawet jak na WP dla tego nie ma tych systemów pocisków kasetowych. Nawiasem mówiąc nie kojarzę by były takie w starszych systemach haubic 152mm czy moździerza 120mm. A jeżeli nawet zaistniała by taka potrzeba to w najnowszym PMT dla WP jest ponad 1000 programów, które mają być zrealizowane. Niestety mały, nieliczny i poddany ręcznemu sterowania IU nie jest w stanie przerobić więcej niż kilkanaście/20 programów na rok. I to jest główna przyczyna zapóźnień w wielu programach. Oczywiście są i inne jak zbyt małe nakłady finansowe na badania, problemy techniczne, złe zarządzanie w niektórych spółkach przemysłu obronnego, prawa autorskie, itd., itd.____ Konwencje są były i będą czy się to komuś podoba czy nie. A czy ktoś je będzie przestrzegał to inna sprawa. Niemcy przed II WŚ podpisali Konwencję Genewską i znane są przypadki nawet wielkich gen Wermahtu jak Guderian, którzy grozili polskim jeńcom i ch rozstrzelaniem (Wizna). _____Rosja radziecka i obecna władza na Kremlu nie przestrzega żadnych praw także międzynarodowego w czasie pokoju (działania terrorystyczne w Czechach, Polsce, Rumunii, Bułgarii, WB). Rosja nie podpisała konwencji na zakazującej używania broni kasetowej, która była nawet używana w Donbasie w pociskach Smiersz. Są filmiki z ataków np. na sztab Ukraiński w którym ginęli także cywile.

Udar
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:03

Mesko ma zrobić głowicę naprowadzającą laserowo na cel. Chyba lepsza niż kasetowe głowice, dziś wojna to nie zmasowane ilości sprzętu w jednym miejscu.

xXx
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:43

No nie wiem czy rozpylanie na lewo i prawo amunicji kasetowej na własnym terenie to dobry pomysł - pozostaje po niej masa niewybuchów, które potem trzeba latami zbierać. To taki konwencjonalny odpowiednik broni chemicznej.

asdf
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:21

czy przeciwnik bedzie zwracal uwage na to ze strzela taka amunicja na wrogim terytorium? pozbawianie sie tego atutu jest glupota, o zabojczej skutecznosci tego rodzaju amunicji wiadomo juz od czasow I wojny w zatoce gdy poddajace sie irracckie oddzialy dodawaly przy kapitulacji - “No more steel rain.” co do konwencji to rosjanie beda je przestrzegali tylko wtedy gdy bedzie im to na reke, bron chemiczna tez powinnismy posiadac w razie jakby komus zechcialo sie "prewencyjnie" odpalic taktyczny ladunek jadrowy w ktores z polskich miast jak to bylo cwiczone na Zapad 2013

Janek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:20

O ile dobrze pamiętam, Polska podpisała konwencję o nie stosowaniu tego typu broni. Ameryka, Rosja i Chiny oczywiście nie :-) Nawet dla sygnatariuszy tego traktatu USA produkuje specjalne pociski do wyrzutni MRLS. Jeśli ktoś zna dokładniej temat proszę o uzupełnienie.

Arek102
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:48

Z tego co ja pamiętam Polska nie podpisała tego traktatu, podpisali go Francuzi, producenci pierwszych wersji pocisku Feniks dla tego nie ma dwóch wersji bojowych rakiet Feniks. Polska podpisała inny traktat dotyczący min lądowych.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:47

Polska na szczęście nie podpisała tej konwencji. Z pociskami do Langust rze

mc.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:28

Mieliśmy głowicę kasetową, ale Francuzi sprzedając nam silniki postawili warunek że mamy z nich zrezygnować "bo są niehumanitarne"

Mixi
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:22

Dobrze napisane i ja też tak uważam.

Autor
środa, 28 kwietnia 2021, 21:52

Langusty powinny już strzelać w standardzie na 70 km.

mc.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:30

Trzeba by je wydłużyć, ale to raczej wykluczone. Istnieje "specjalny współczynnik" określający zależność między średnicą a długością. Jeżeli go przekraczasz musisz usztywniać głowicę kosztem paliwa lub ładunku.

mc.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:03

P.S. Oczywiście miałem na myśli korpus rakiety ("musisz usztywniać głowicę")

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:22

Bez rozpoznania w co i czy trafiły .

iksde
środa, 28 kwietnia 2021, 23:41

Lepiej na 700km, nawet Białoruś strzela na 1000km.

yar
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:32

Tak. Na pewno. Z BM-21? Toż to kolejny "ruski cud" bez analogów w mirie! ;-)

Czytelnik
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:09

tylko ICBM. Nic innego nie potrzeba. Co tam jakieś 40km. xD

x
środa, 28 kwietnia 2021, 23:33

dokładnie tak ! Kraby zresztą też.

Special
środa, 28 kwietnia 2021, 21:43

Brawo! Duży zakup bardzo potrzebnej amunicji!

Frugus
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:09

Duży?? Starczy na jedną salwę dla 58 Langust!

Pollo
czwartek, 29 kwietnia 2021, 18:39

To więcej niż PO kupiło zwykłej amunicji przez 8 lat, więc czemu narzekasz?

tut
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:55

Człowieku obudź się, jaki duży zakup? 2,3 tysiąca rakiet to nawet nie jest jednostka ognia dla Langust!!! A gdzie Grady i RM-70??? I podziel to jeszcze na 2-3 lata. Nie wiem czy to do ćwiczeń wystarczy?

xxx
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:43

Duży??????

kenty
środa, 28 kwietnia 2021, 20:09

Czy ktoś wie jaki CEP mają te rakiety do Langust na 40 km? Podobno kiepsko, szczególnie na francuskich silnikach?

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:14

Akurat Feniksy na silnikach Roxela miały nieduzy CEP jak na ta kategorię broni.

Edek
środa, 28 kwietnia 2021, 20:53

Tak. Na polskich sa lepsze. 1000 razy lepsze bo polskich nie ma. Normalnie tragedia.

yar
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:35

A przeczytałeś artykuł? Tam przecież wyraźnie napisano, że już kupiono partię w 2019 roku!

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:13

Edek, na polskich silnikach zasięg to 32km wiec jak widac są:)

kenty
środa, 28 kwietnia 2021, 22:41

Czytałem jakieś hurra opowieści, że Gamrat już produkuje paliwo i silniki w kraju...

Marklar
środa, 28 kwietnia 2021, 22:15

Panie kolego polskie silniki są opracowane. Obecnie Mesko zmierza do produkcji, niestety powoli ale pewnie jakieś ku temu są powody.

kenty
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:16

Jakieś powpody, czyli prezes niedojda, którego przed chwilą pogonili? Maszyny niszczeją w magazynie, straciły gwarancje, 400 mln na fabryke nitrocelulozy w Pionkach wzięte i nic nie zrobione, dwuletnie opóźnienia w dostawach Piorunów, same sukcesy miał człowiek na koncie.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:49

Takie sukcesy ma wielu ludzi w wielu krajach na koncie.

mc.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:32

Nie mogą tak po prostu skopiować silników francuskich i ich paliwa bo byłby proces, więc dlatego to trwa.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:47

Jest nowe paliwo dla silnika. Po prostu trzeba było od początku opracować technologię produkcji nowego silnika, a to trwa zazwyczaj około dekady i to pod warunkiem, że wszystko idxie sprawnie

Gryf
środa, 28 kwietnia 2021, 19:43

A nie boicie się tak amunicję zamawiać? Zasadniczo strach jest, ale najważniejsze żeby faza analityczni-koncepcyjna była...

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:24

Nie ma obawy . Amunicja trafi do centralnych magazynów - nie do jednostek. Szwejk by powiedział żeby Iskander mogł trafić muszą być duże magazyny. Amunicja wysadzona jest mniej niebezpieczna.

Arrakis
środa, 28 kwietnia 2021, 19:35

Powinno się wymienić wszystkie wyrzutnie na Langusty 2 plus zamówić już konkretne rozwiązanie dla Narwi, a nie rozpoczynać kolejną fazę, może to będzie faza analityczno-koncepcyjna fazy analityczno-koncepcyjnej)?

Rejtan
środa, 28 kwietnia 2021, 21:11

A tak z innej beczki: co stoi na przeszkodzie stworzyć z wieży OTO 127/54 LW jakiś samobieżny system art? Wieża wazy 16.200 kg z automatem i zapasem 22 pocisków. Czyli około 1,5 tony mniej od Kraba. 1. mamy armatę o zasięgu 30 km stand., 100 km Volcano , 2. mamy szybkostrzelność od 24 do 40 s/min w krótkiej, 20 pociskowej serii 3. mamy pocisk szybszy od 155 mm, czyli na 50 km dolatuje w tym samym czasie co 155 na 40 km 4. system przygotowany pod rail-gun, o zasięgu 200 km. 5. wieża bezobsługowa, załoga to kierowca + operator, czyli o 60% mniej stanu osobowego ( Krab: 5 osób ), nizsze koszty, niższe straty...

Udu34
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:44

Pomysł piękny. Ale jakże nierealny. Cena armaty volcano jest raczej wyższa,amunicja droższa, no i strzelanie z nośnika o wadze 40 ton to co innego niż z pokładu okrętu o masie 1000ton.

Janek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:28

Prawdopodobnie zasilanie okręt musi zapewnić sporo energii elektrycznej do tego rozmiary części ukrytej w pod pokładem, konstrukcja fundamentu pokaźnych rozmiarów i masy, której się nie wlicza do masy wieży, no na koniec układ kierowania ogniem który jest zamontowany na okręcie a nie w wieży i prawdopodobnie jeszcze kilka innych rzeczy :-) których się nie domyślam. Pozdrawiam

Davien
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:17

I wszystkie te możliwości realne jedynie na dość sporym okrecie panie Rejtan.

Pawlak
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:35

Masa to nie wszystko. Odrzut i siły działające podczas odrzutu są większe. Dlatego jest montowany na cięższych nośnikach np okręty.

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:27

Niższe koszty , niższe straty, lepsze osiągi - dlatego nie ma szans na wprowadzenie w życie . No chyba że jeden egzemplarz po 10 latach badań i zamykamy program. To tak...

Buhahahaha
czwartek, 29 kwietnia 2021, 01:07

Bardzo lubie oglądać włoskie produkty. I tylko oglądać. Mój znajomy strzela wyczynowo rzutki (trap czy jakoś tak). Ma m.in. włoską strzelbę. Górna półka. Kiedyś potrzebował jedną część. Zabrał giwerę, kolegę i pojechali do fabryki na umówione spotkanie w sprawie zakupu jednej części zamiennej do strzelby. Kilka dni Włochom zajęło zanim powiedzieli, że ta osoba która tą strzelbę kilka lat temu wyprodukowała już nie pracuje i nie są w stanie pomóc.

Alberto
środa, 28 kwietnia 2021, 20:08

Nie ma sensu, w polskich warunkach rakiety niekierowane to broń która nie daje żadnej przewagi.

yar
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:37

To po co takie rakiety kupuje Twoja Rosja? I skoro nie daje żadnej przewagi, to po co strzela nimi gdzie się tylko da?

mc.
środa, 28 kwietnia 2021, 20:55

Uuuuu, mamy specjalistę... Rosjanie w Donbasie stosowali prosta taktykę - najpierw atak Gradów, potem atak czołgów. Jak wokół Ciebie spadnie dwadzieścia Gradów, to jeśli przeżyjesz długo będziesz "głuchy" a pociski rozwalą wszystkie osłony wokół Ciebie.

edd
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:24

To że Rosjanie stosowali taką technikę w ataku nie oznacza że dla nas jest to wzór do nasladowania. Oprzytomnij...

Arkadiusz
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:40

W Donbasie toczy się wojna pozycyjna, która nie ma sensu w dzisiejszych czasach. Mam nadzieję, że w razie konfliktu nasze wojska wykorzystają teren i będą walczyć manewrowo wykorzystując atuty pływania i wojsk desantowych na szeroką skalę a artyleria powinna nękać duże ugrupowania wojsk, szykujące się do głównego natarcia. To nie "bycie ekspertem" tylko przewidywanie wielu możliwych opcji, bo ty też nie jesteś ekspertem, chyba że jesteś jasnowidzem i wiesz coś czego mu nie wiemy.

gugluk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:45

Ta wojna toczy się właśnie w dzisiejszych czasach

bender
piątek, 30 kwietnia 2021, 19:38

To nie jest wojna, ale operacja antyterrostyczna czy jakoś tak. Przecież drugiej strony konfliktu, czyli Rosji, oficjalnie w ogóle tam nie ma.

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:27

Dokładnie. Zmasowany precyzyjny atak termobarykami fajczył aż miło .

rechotczilipepers
środa, 28 kwietnia 2021, 23:35

i wtedy wchodzą nasze Raki !, całe na biało...

Ssb
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:41

Ale ta twoja Francja chcę taki zamówić ??? :-)

Ernst Stavro Blofeld
środa, 28 kwietnia 2021, 19:51

Powinno się wymienić wszystkie systemy rakietowe kal. 122mm na standard natowski 227mm. 122mm to dobre na sandalaży z kałachem.

mc.
czwartek, 29 kwietnia 2021, 09:36

Jeśli już to zrobić to równolegle. Langusty 2 to bardzo dobre, bardzo proste i bardzo skuteczne rozwiązanie.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:50

No popatrz. Ale ci Ruscy są

środa, 28 kwietnia 2021, 23:02

Ukraińcy stracili dwa razy cały batalion pod Gradem.

Saw
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:01

Tak, jadąc powoli w ciasnej kolumnie albo będąc skupionym na stanowisku obronnym. Gdyby mieli przewagę w powietrzu i rozpoznaniu, to by nic nie stracili. Grady są dobre na będące w defensywie, słabe i przegrywające armie i to pod warunkiem, że dostaną dobre koordynaty.

Przy okazji
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:51

Przypomina mi się historia artylerii Saddama w Iraku. Gdy to niektóre baterie artylerii irackiej nie były w stanie oddać nawet drugiej salwy bo właśnie leciały do nich "prezenty" z niekierowanych MLRS. Istotą tak szybkiej odpowiedzi amerykańskiej były radary artyleryjskie oraz czekające w gotowości wyrzutnie MLRS i HIMARS.

Fsaa
środa, 28 kwietnia 2021, 20:52

Jest taka firm , która z rakiet 122mm zrobiła amunicję precyzyjnego rażenia. Nawet oferowała nam tę technologię w programie Zamiast rozwoju wybrano zakupy z półki.

środa, 28 kwietnia 2021, 21:44

Jeszcze może Migi-21 modernizować.....

P 11
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:56

U was w Rosji jeszcze są Migi 21 ? Bo u nas nie.

Ciekawy
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:32

Co ma Mig-21 do kalibru?

Śmiech na sali
czwartek, 29 kwietnia 2021, 06:08

Jak już odmalowują T-72 to można i odmalować migi-21 a czemu nie,konserwator zabytków z MON przyjmie je z otwartymi rękami do służby :)

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:28

Jako rozwiązanie pomostowe ...pomysł dobry.

Box123
środa, 28 kwietnia 2021, 19:30

Wyrzutni langustopodobnych mamy około 100. Każda ma 40 prowadnic co oznacza, że jedna salwa to 4tys rakiet. Tymczasem podpisujemy wielki kontrakt na dostawę 2tys w 2 lata, a w zasadzie 3tys w 4.... Rozumiem, że można nie chcieć gromadzić zbyt dużych zapasów ale 50% jednej salwy to chyba nie są zbyt duże zapasy. Kiedy modernizacja wszystkich langust i pozostałych wyrzutni tego typu do standardu langusty 2 oraz nowe langusty dla 18 dywizji?

Koba
czwartek, 29 kwietnia 2021, 16:46

WR-40 Langusta 75 szt., RM-70 29 szt., BM-21 93 szt. Razem 197szt. Jedna jednostka ognia to 40 szt. Jedna jednostka ognia do wszystkich wyrzutni 7880 rakiet. Ilość rakiet, która została zamówiona nie wystarczy do załadowania pełnego co trzeciej wyrzutni. Odpowiedź, czy zamówiono dużo czy mało jest jasna.

Xyz
czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:49

Zapewne amunicja jest ale starsza która się strzela w trakcie szkolen i trzeba coś zakupić żeby to uzupełnić i systematycznie się wprowadza nową bo taniej jest wystrzelać niż zutylizować

gugluk
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:47

Jest sporo starej amunicji do grad i langusta, ta nowa sieje na 40 + km

hm?
środa, 28 kwietnia 2021, 23:48

Może tam, gdzie miałyby zostać użyte jest za mała powierzchnia terenu i nie byłoby ich w co wystrzelić?

wert
środa, 28 kwietnia 2021, 21:15

jedna salwa: 4 tyś rakiet x 41739PLN szt. Podasz koszt? Bo mi wyszło 167 mln PLN

tut
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:01

I co z tego wynika? Że co nie stać nas? A stać nas żeby żyć?

Box123
czwartek, 29 kwietnia 2021, 01:47

Czyli co? Nie będziemy kupować amunucji żeby wyszło taniej?

wert
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:47

mówimy o OGRANICZENIACH budżetowych wynikających z NASZEGO!!! wyboru drogi "rozwoju" ala balcerek&com. Korea Płd pokazała że ten sam czas można było spożytkować ZNACZNIE lepiej co dziś przekłada się na możliwości PAŃSTWA! Naszego i np ich.

Extern
środa, 28 kwietnia 2021, 20:24

A bo to nam się śpieszy czy co??? To że Rosja z rozjechaniem Ukrainy i przejęciem Białorusi czeka tylko na ukończenie NS-2 (zostało 90 km) i początek jakiegoś konfliktu USA-Chiny, USA-IRAN, USA-Korea, co odciągnie uwagę Stanów od Europy, i że już tam zaczynają ostrzegawczo do siebie strzelać nie niepokoi przecież zupełnie naszych strategów.

tad
środa, 28 kwietnia 2021, 21:46

Zawsze można opóźnić ukończenie NS 2. Rosjanom ciągle coś się psuje.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:47

Albo popsuć ukończone... żeby

środa, 28 kwietnia 2021, 20:13

Tylko że przy obecnym poziomie rozpoznania nie strzela się na oko tylko w konkretne cele, więc nie ilość rakiet a rozpoznanie robi robotę.

Ciekawski
czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:15

Czy może dlatego, najbardziej zaniedbana obok środków ppanc, jest u nas sfera wszelkich środków rozpoznawczych??

Greedo
środa, 28 kwietnia 2021, 20:57

Tylko ,że gdy się bronisz, to rażenie powierzchniowe ma a sens. Nie potrzeba dronów uderzeniowych a jedna celna salwa z kilku wyrzutni może rozbić cała jednostkę zmechanizowaną. Precyzyjnie to będą Kraby trafiać. Mam nadzieję, że kupimy także i wydłużony zasięg do naszych 155mn

On19876
środa, 28 kwietnia 2021, 19:28

Dobrze ale tych rakiet z zasięgiem 40 kilometrów to z 5000 tys można już ładnie to wyglada do Raków jeszcze Narew i więcej F 16 ? Panie więcej zakupów

czwartek, 29 kwietnia 2021, 13:08

Nie no 5000 tysiecy to 5 milionow. Dobrze jest jak sa zapasy amunicji ale nie przesadzajmy XD.

AIS_01
środa, 28 kwietnia 2021, 19:17

Dobre wiadomości, teraz Narew bo to nr 1 teraz. Ciekawe czy są wykonywane prace czy też plany zakupu 122mm rakiet do WR-40 o zasięgu do 70km?

Jasiu
środa, 28 kwietnia 2021, 18:27

Na langustach dalej korbotronik?

Filip
środa, 28 kwietnia 2021, 19:38

No a jak by inaczej? Przecież od 2012 MON nie zmodernizował ani jednej sztuki, spośród ponad 100 "zabytkowych" wyrzutni Bm21 czy RM-70, do naszego nowego standardu Langusta-2. No bo po co? Przez 9 lat ani jednej sztuki??? W tym aż 6 lat "dobrej zmiany"???

Mikst
środa, 28 kwietnia 2021, 20:13

Gdyby nie dobra zmiana to do tej pory wojsko najwyzej by na rowerach jeździło i z proc strzelało.

bender
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:26

Wystarczy już tych bzdur. Jeśli nie potrafisz sobie przypomnieć kiedy kupiono F-16, Leopardy, Rośki etc. to może lepiej, żebyś swoją niewiedzę trzymał pod pierzyną, a nie chwalił się nią wszem i wobec?

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:33

Gddyby nie dobra zmiana to nawet explozji na Tupolewie by nie było.

iko
czwartek, 29 kwietnia 2021, 00:21

Właśnie jeździ i proc strzela

czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:33

Wcześniej drałowało na piechotę i nie miało nawet proc.

Korba
środa, 28 kwietnia 2021, 20:11

75 jest na systemach wb i są automatyczne jedynie bm21 nadal korba.

Ale
czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:21

"Jedynie" obejmuje niestety aż ponad 100 starych wyrzutni BK21 Grad i Rm-70. I żadna z nich od aż 2012 nie została zmodernizowana.

Piotr ze Szwecji
środa, 28 kwietnia 2021, 18:14

Będzie jak z Orką. Wpierw pomostowe rozwiązanie z Eskimosami. Potem odwołanie Narwi, bo nie okręt nawodny. Następnie minister Błaszczak podpisze kontrakt FMS na montowanych w Polsce z zagranicznych komponentów 50 opancerzonych terenówek z Fordem w miejsce Narwi, by nie zniknęły kompetencje przemysłowe w Bumarze. To moja przepowiednia. Możecie wszyscy zwać mnie teraz prorokiem, bo Dobra Zmiana najwyraźniej zakończyła się z odejściem Macierewicza z MON i jak powiadają Czesi, se ne vrati.

Zenek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:30

racja, te tysiące dronów i śmigłowce, które już za miesiąc miały być. Czego to Maciarewicz werbalnie nie kupił?

Meska
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:50

Jedyna "zasługą" Macierewicza było uwalenie zakupu nowoczesnych śmigłowców, Caracali.

Muszka
czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:41

Faktycznie, bo zamówienie Pilicy, Popradow, Raków, Warmate, to same jego porażki.

[sic!]
czwartek, 29 kwietnia 2021, 07:20

Min. Macierewicz wprowadził państwowy monopol na "Rosomak BMS" i "zakupił" 1000 dronów (amunicji krążącej) Warmate od Grupy WB. Efekty wszyscy znamy, Rosomak BMS hula jak ta lala, a o drony to się od nadmiaru żołnierze potykają.

Piotr ze Szwecji
piątek, 30 kwietnia 2021, 10:54

Polska Zbrojeniówka oszukiwała ministra Macierewicza. Tylko widzisz, to dzięki niemu dowiedzieliśmy się, że PGZ nie podskakuje do Warmate, a w Pionkach nie ma nawet fabryki prochów do produkcji amunicji w Polsce. HSW z wielkimi hamulcami zakupił i wybudował stękając lufownię, że to taki wielki koszt i zysków nie będzie, a dziś ledwie wyrabia się z niemieckimi zamówieniami na lufy. Łucznik zwiększył swoje śladowe ilości produkcji i to tak skokowo, że inżynierów z USA ściągali, co odbiło się na amerykańskiej sprzedaży Grotów, miejmy nadzieję tymczasowo. Największe osiągnięcie Macierewicza to było stworzenie WOT i to tak, że dowódca WOT zarządza zakupem uzbrojenia w miejsce IU i WP. Dzięki temu wiele nowoczesnych i nienowoczesnych lecz nadal skutecznych zakupów broni (Piorun, Grot, Javelin) trafiło nie tylko do WOT, lecz też do regularnych formacji WP. To też pod Macierewiczem załatwiano offset realizowany przez Błaszczaka w ramach umowy Wisła 1. MON, IU i PGZ to bagno różnych komisji oszustów i naciągaczy chowających się za regulacjami i tajemnicą urzędniczą i wojskową. Tam są korporacyjne bitwy etatystów przeprowadzane z ewidentną szkodą dla Polski. Macierewicz by mógł pomóc Błaszczakowi dziś w nawigacji tego bagna. Obydwaj są z PiS. W czym problem?

Zelnik
środa, 28 kwietnia 2021, 20:06

Będzie ogłoszenie połączenia Narwi z Wisłą czyli udoopienie II fazy Wisły i otwarcie kolejnej fazy analityczno koncepcyjnej dla Narwio - Wisły w nowej wersji..

Brawo
środa, 28 kwietnia 2021, 19:39

Dooobreee! Jakbyś był wręcz "ekspertem z MON"!!!

Czysta prawda
środa, 28 kwietnia 2021, 19:21

Coś w tym jest. Co do min. Macierewicza,też zgoda.

czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:12

Oczywiście

Lewkon
środa, 28 kwietnia 2021, 18:00

Nasi powinni wznowić produkcje i ponownie wdrażać amunicję kasetowa dla artylerii. Wojna nie jest fer i to nie pojedynek dżentelmenów.

HRottem fan
czwartek, 29 kwietnia 2021, 12:27

To prawda. Myślę, że amunicja kasetowa jest głównym powodem utrzymywania w linii Su-22 i Mig-29.

Tosiek
środa, 28 kwietnia 2021, 17:30

Świetna wiadomość.

Piotr
środa, 28 kwietnia 2021, 17:18

ciekawe jak tam stopień polonizacji pocisków Feniks

y
środa, 28 kwietnia 2021, 20:29

Bardzo dobrze. One zawsze były polskie!

inzynier
środa, 28 kwietnia 2021, 17:15

Ponad 40K za rakiete typu katiusza - cenią się.

każdy inżynier powinien to wiedzieć
czwartek, 29 kwietnia 2021, 11:35

Katiusza nie strzelała na 40 kilometrów.

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:37

Przeraża mnie jak marnotrawią kasę. Zamiast z Indii czy innego kraju nakupić.

Ok bajdur.
środa, 28 kwietnia 2021, 21:15

Mam nadzieję , że w ramach promocji do każdej sztuki zostanie dorzucone sześć kolejnych w gratisie...

pugh
środa, 28 kwietnia 2021, 17:07

Lubię dobre informacje. Zakup amunicji planowy i sensowny. Co do Narwii mam nadzieję że wreszcie ruszy, bo to wydatek nr 1 w zasadzie. Osobiście optuję za polskim wykonawstwem w całości, od radarów, poprzez systemy integracyjne, kierowania walką itd. Co do rakietki - to PGZ się już chyba dogadało z anglikami. Skoro pełen transfer technologii, to pozostaje jedynie kwestia podjęcia wreszcie decyzji.

optymista
środa, 28 kwietnia 2021, 17:07

Qr2. 2300 sztuk ? to na pierwszych ćwiczeniach na ostro pójdzie, no chyba że co 2/3 prowadnica to na 2. Jakiś żart że 2023. Na kopertowe niewypory poszlo 70 baniek. No tak ale oni to się do Rumuni ewakuują. Dykta i papier. A 23 000 do Raków - niech ktoś policzy ile zestawów mamy i ile potrzeba na minimalne wyszkolenie ZAWODOWEJ obsady. Rosjanie na pewno to zrobią. Qr2 co żenada. Floty niema, nieloty ciągle w naprawie - te cudowne na papierze w ilości też papierowej, pancerni rozmontowani, nawet volkszturm z bronią na trytytkę. Czy jest coś w Armii czego nie spier. dolą ? Analogia do 39r. nasuwa się sama.

Kordi
środa, 28 kwietnia 2021, 20:16

Za PO na ćwiczenia NATO polskie wojsko pojechało bez amunicji , więc wyluzuj z tym czarnowidztwem

Tofik
środa, 28 kwietnia 2021, 20:12

Wszystko idzie do magazynów, nie mamy tak dużych poligonow

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:38

Ale centralnych i łatwych do zniszczenia .

kmdr
środa, 28 kwietnia 2021, 19:43

Oni na to mają na to wyje baner (połączyć niepotrzebne skreślić).Jest coraz gorzej. Trzydzieści dwa lata zapóźnień. Cały czas będę to powtarzał. Bez radykalnych zmian i radykalnego zwiększenia finansowania chodź na 5-6 lat będzie tragedia. Place zabaw dla dzieci mogą poczekać. Kostkę brukową na zadupiu zdarzy się położyć. Od Mieszka Pierwszego nie było to te parę lat może jeszcze poczekać. Szerokopasmowy internet w każdym Rozkraczewie pięć chałup i obór na krzyż też nie jest potrzebny od zaraz. I tak można wymieniać i wymieniać i wymieniać ... I im bardziej będzie się z tym zwlekać to po pierwsze będzie jeszcze bardziej kosztowne , a po drugie może stać się bez celowe i Ci co przeżyją będą się witać "zdrastwujtie " i orzeł zmutuje będzie miał dwie głowy.

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:41

Zgadza się. Kolejna rekordowo szybka klęska do opiewania w poematach i filmach. I gdybologia jak o 39 jakbyśmy mieli wiecej tego albo kupili tamto to bysmy sie 6 dni bronili a nie 5 !!!

Paweł P.
środa, 28 kwietnia 2021, 18:03

Prawdziwa Prezydent, załatwiła by sprawę...

tłokfm
środa, 28 kwietnia 2021, 23:57

Zaczelaby od inspiratorów.

kmdr
środa, 28 kwietnia 2021, 22:22

Od takiej wnusi to dziadkowie nie tyle co się przewracają w grobie, co tam się kręcą jak turbina.

Maćko
środa, 28 kwietnia 2021, 17:05

Co to ma do narwi?

Olo1
środa, 28 kwietnia 2021, 16:47

Jezu....A co to się stanęło na defence24 ? Mikołaj w kwietniu czy jak? A to strzelanie spajkami z nowej wieży, a to kolejne uzupełnianie KMO Rak, a to zamówienia amunicji do langust i raków....Jestem w szoku.

Rhotax
czwartek, 29 kwietnia 2021, 05:42

Zbliza sie 2025 . Pierwszy mozliwy termin ataku bandytow na RP i pribaltike.

rozbawiony
środa, 28 kwietnia 2021, 22:57

Efekt Putina i akcji na granicy Ukrainy - MON obudził się z snu zimowego .

tut
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:53

Raczej się nie obudził. Te zakupy w porównaniu do potrzeb... straszno i śmieszno. I jeszcze to myślenie, a w zasadzie jego brak o tym kształcie przyszłego konfliktu.

Monkey
środa, 28 kwietnia 2021, 16:46

Dobre wieści. Ale poczekajmy na konkrety do czwartku, tak na wszelki wypadek:-)

Sternik
środa, 28 kwietnia 2021, 16:42

Czas najwyższy zamawiać. Nie po to opracowywano amunicję latami żeby teraz MON nie zamawiał ilości większych niż defiladowe.

środa, 28 kwietnia 2021, 16:31

Wow 10 km...marzenie każdego średniowiecznego artylerzysty

czwartek, 29 kwietnia 2021, 17:39

Ludzie co wam z moździerzy? Era rakiet i dronow za kilka lat laserów i innych robotów a wy cieszycie się z moździerzy... gratuluję

An
czwartek, 29 kwietnia 2021, 10:43

Poczytaj co to jest moździerz i jakie ma zastosowanie

środa, 28 kwietnia 2021, 23:05

I współczesnego Rosyjskiego.

yar
środa, 28 kwietnia 2021, 20:31

A jakie to moździerze w tym kalibrze strzelają dużo dalej? I po co? Przecież one są do BEZPOŚREDNIEGO wsparcia!

Śmiech na sali
środa, 28 kwietnia 2021, 16:23

Kolejny etap Narwi ??? a w ogóle zaczęła się ta Narew :) Po zakontraktowaniu Wisły teraz mówi ze zaczynają budowę tym razem OPL niższej warstwy..... A to już Wisła skończona,no super,dwie baterie do pokazania na paradzie :) Brak słów...

Extern
środa, 28 kwietnia 2021, 20:14

Oby nie kolejny etap, prac przy fazie Analityczno-koncepcyjnej nad Narwią.

Śmiech na sali
czwartek, 29 kwietnia 2021, 06:18

Modernizacja armii od kilku lat to tylko fazy analityczno-koncepcyjne :)

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 14:54

Od kilku lat. Żarty sobie chyba stroisz? Dodaj do tych kilku jeszcze parę latek, podczas których guzik robiono. O przepraszam. Coś robiono. Zwracano pieniążki, które miały iść na wojsko do centralnego budżetu.

bender
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:09

Wydanie kasy na węgiel, ławeczki i Autosana to nie jest wyczyn.

Arek102
piątek, 30 kwietnia 2021, 15:16

A co ma węgiel z MON, śpiewające ławeczki i Autosana, który z tego co pamiętam w zeszłym lub nawet 2019 roku chcieli się pozbyć z PGZ. Skoro tak drążysz to zajrzyj do budżetów MON za misia Siemoniaka zwłaszcza w latach 2012 i 2013, gdzie to MON kwotami ponad 3 mld zł zasilał budżet min. Finansów. A jeśli chodzi o węgiel to sam będziesz za nim płakał. Po co nam było podpisywanie za D.Tuska 2011, Ewy Kopach 2015 kolejnych obostrzeń nakładanych na naszą gospodarkę i odchodzenie od tego złego węgla na rzecz zielonych technologii. Będzie bolało i to bardzo. Zresztą i obecny premier M.Morawiecki poddał się naciskom Kanclerz Merkel w ostatnich negocjacjach budżetowych w nowej perspektywie finansowej UE w grudniu ubiegłego roku zwiększając jeszcze te obostrzenia do 60% w 2030 roku w ilości energii produkowanej bez udziału w.k. i w.b., a to oznacza wysoki udział w cenach energii elektrycznej produkowanej w Polsce z w.k. czy w.b. z podatkiem do emisji CO2, który już "wystrzelił w kosmos" na giełdzie w Wiedniu. Z każdym rokiem będzie tylko gorzej.

Tweets Defence24