Reklama

MON przedłuża czarter samolotów dla VIP-ów

6 grudnia 2018, 14:27
VIP Embraer 175 Polska
Rządowy samolot Embraer 175. Fot. MON

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął rozmowy z Polskimi Liniami Lotniczymi, dotyczące usług czarteru lotniczego dla najważniejszych osób w państwie. Oznacza to, że loty HEAD nadal realizowane będą z wykorzystaniem także cywilnych maszyn.

Usługi transportowe dla najważniejszych osób w państwie realizowane byłyby na zlecenie szefów Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Samoloty, które do dyspozycji władz byłyby od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku, stacjonowałyby, tak jak do tej pory, na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Jak precyzuje Inspektorat Uzbrojenia czas realizacji zamówienia wyniósłby:

  • od 1.1. do 31.12.2019 r. - czarter 2 samolotów,
  • od 1.1. do 31.12.2020 r. - czarter 1 samolotu.

Resort do realizacji zamówienia wybrał procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, co związane jest z faktem, że usługi zamawiane są zgodnie z warunkami ściśle określonymi w dyrektywie. Co więcej, chodzi tu dokładnie o wznowienie usługi czarteru samolotów dla najważniejszych osób w państwie, realizowanej przez Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. w ramach umowy z 2013 roku i 2017 roku. 

Inspektorat Uzbrojenia wymaga, aby personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (kabinowy, pokładowy oraz techniczny biorący udział w lotach) posiadał poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „Tajne”, natomiast personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (techniczny, operacyjny) musi posiadać upoważnienia dopuszczające do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”.

Zgodnie z umową z 2013 roku, polskich VIP-ów woziły samoloty Embraer ERJ 170-200 LR (Embraer 175). Szczegóły tej umowy objęte były tajemnicą, a wartość czarteru szacowana była na kilkaset milionów złotych. Umowa została przedłużona pod koniec 2017 roku, co związane było z trwającym nadal procesem dostaw i wdrażania do służby maszyn Boeing 737-800 (BBJ2) oraz szkoleniem załóg Gulfstreamów G550.

Przypomnijmy, że do przewozu VIP w listopadzie 2016 r. MON kupiło dwa małe samoloty Gulfstream G550, a w marcu 2017 r. – trzy średniej wielkości Boeingi 737. Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w 2017 roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku. 

Jak informował Defence24.pl we wrześniu br. od sierpnia bez rozgłosu wojsko rozpoczęło realizację transportu najważniejszych osób w państwie na pokładach samolotów odrzutowych. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem Gulfstreama G550 odbył się 6 sierpnia. Do początku października zrealizowano co najmniej 22 takich misji - zarówno krajowych, jak i zagranicznych. 

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
karetka VIP
piątek, 7 grudnia 2018, 12:39

@ppp Po co kupowali samoloty dla VIPów? To zapytaj prezydenta Wałęsy dlaczego nie śmigał do "Waszynktonu" rejsowym - samo życie weryfikuje wszystkie populistyczne teorie, nawet szkoda czasu tłumaczyć.

trole, nie to przedszkole
piątek, 7 grudnia 2018, 10:10

@22 Meksyk odnawiając ostatnio swoją flotę zamówił 100 nowych samolotów pasażerskich u Boeninga. Ten ruch ze sprzedażą słownie jednego samolotu, to dobry ruch marketingowy, tyle przy takiej ilości dużo matematycznie nie zmienia, bo zapewne skończy się na zamalowaniu literek VIP i będzie dalej latał jako rejsowy w ich narodowych liniach. Sukces jak nic. @KOSA Dlaczego nie Piaggio? To spytaj przypadkowo napotkane dzieci, dlaczego karetkami nie wozi się nikogo oprócz osób chorych.

Sprawiedliwy
czwartek, 6 grudnia 2018, 20:48

O siebie to potrafią zadbać, 2 nowe gulfstreamy, 2 nowe Boeingi, ale wojsko niech na 40 letnich mi2 lata....

KOSA
czwartek, 6 grudnia 2018, 18:41

Maja już 3 samoloty więc po co kolejne czartery dla Vip? Nie rozumiem ? Zamiast realizować szkolenia i doświadczenia na obecnych samolotach? o co tu chodzi? Przecież takich lotów nie są setki? Tak jak nie rozumiem Lotów z narządami Samolotami Wojskowymi czy to CASA 235 Czy Bryza M 28 /? Lpr ma swoje dwa samoloty Piaggio. Skoro im się nie sprawdzają to po co je maja ? Sprzedać a kupić im Bryzy M 28 i Samoloty Casa 235. !!!Może ktoś mi wytłumaczy dlaczego tak obecnie wykorzystuje się te samoloty a nie samoloty LPR - U ? ? !!!Chyba , że chodzi o dofinansowanie LOTU ….

kom
czwartek, 6 grudnia 2018, 18:06

Ja wiem na czym polega problem ,po prostu naprodukowali za dużo vip ów .

22
czwartek, 6 grudnia 2018, 17:59

W Meksyku samoloty dla VIP - ów zostaną sprzedane. A urzędnicy mają się poruszać zwykłymi samolotami rejsowymi. Dlaczego u nas tak nie może też być. Dlaczego zamiast taksówek dla urzędników nie kupiono powietrznych tankowców i samolotów kontroli powietrznej ? To był by maszyny, które skokowo zwiększyły by zdolności naszego lotnictwa.

ppp
czwartek, 6 grudnia 2018, 15:56

To po co kupowano za grube miliony samoloty dla VIP. To marnotrawienie pieniędzy Polaków. Najgorszy rząd dla obronności kraju.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama