Reklama
Reklama

MON: Orka i Miecznik na etapie analiz

August 13, 2019, 12:31
840_472_matched__prid7i_DSC0290
ORP Orzeł / Fot. M.Dura

Obecnie są prowadzone analizy w zakresie realizacji postępowania na dostawę okrętów kr. Miecznik oraz trwa faza analityczno-koncepcyjna, mająca na celu określenie wszystkich aspektów pozyskania okrętów podwodnych nowego typu kr. Orka - poinformował wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów.

Skurkiewicz przekazał informację na temat programu Orka odpowiadając na interpelację posłów PO-KO: Piotra Cieślińskiego, Artura Gierady i Pawła Olszewskiego. Posłowie w interpelacji napisali: "W obliczu wzmożonej rozbudowy rosyjskiego potencjału wojskowego w obwodzie kaliningradzkim konieczne jest posiadanie marynarki wojennej będącej wobec niego realną przeciwwagą. Obszar modernizacji Marynarki Wojennej RP nie wykazuje realnych postępów. Zakup śmigłowców AW101 nie rozwiązuje podstawowych problemów tej formacji wojskowej".

Dlatego zapytali kierownictwo MON m.in. o to, w jakim stadium jest plan zakupu okrętów obrony wybrzeża, kryptonim Miecznik? Na jakim etapie jest realizacja programu zakupu okrętów podwodnych, kryptonim Orka? Jaka jest przewidywana liczba kupna ww. okrętów i jaki jest planowany termin wprowadzenia ich do służby? Czy dopuszcza się możliwość zakupu okrętów podwodnych bez opcji uzbrojenia ich w pociski manewrujące dalekiego zasięgu? Czy służba okrętów typu Kobben zostanie przedłużona? Czy przewiduje się rozwiązanie przejściowe w postaci pozyskania okrętów używanych? Jeśli tak, to jaki będzie tego koszt? Czy służba okrętu podwodnego ORP Orzeł zostanie przedłużona o 10 lat?

Obecnie są prowadzone analizy w zakresie realizacji postępowania na dostawę okrętów kr. Miecznik oraz trwa faza analityczno-koncepcyjna, mająca na celu określenie wszystkich aspektów pozyskania okrętów podwodnych nowego typu kr. Orka.(...) Trwają również prace w zakresie pozyskania okrętu podwodnego w ramach zdolności pomostowej (...) liczba planowanych do pozyskania jednostek oraz założenia taktyczno-techniczne dla tego zadania (Orka - PAP) stanowią dane zawarte w dokumentach planistycznych niejawnych (...) celem programu "Zwalczanie zagrożeń na morzu" jest osiągnięcie zdolności operacyjnej do zwalczania celów nawodnych, podwodnych i lądowych oraz zwalczania zagrożenia minowego (...) Szczegóły dotyczące ilości, terminów oraz planowanych kosztów realizacji powyższych programów są zawarte w "Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP w latach 2017-2026", który jest dokumentem niejawnym o klauzuli poufne

Wiceminister obrony narodowej, Wojciech Skurkiewicz

Program "Zwalczanie zagrożeń na morzu" - w którym wyszczególniono m.in. program Orka - był wpisany w jako priorytetowy w Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022. Pod koniec 2017 r. MON - kierowane wtedy przez Antoniego Macierewicza - zapowiedziało, że decyzja o wyborze strategicznego partnera w programie pozyskania okrętów podwodnych Orka zostanie podjęta w styczniu 2018 r. Na początku stycznia 2018 r. Macierewicz został jednak odwołany ze stanowiska szefa MON, a zapowiedzi resortu nie zostały zrealizowane.

Pierwotnie w ramach programu Orka - MON planował zakup trzech-czterech nowych okrętów podwodnych, a wartość programu szacowana była na 10 mld zł. Według zapowiedzi Polska zamierzała kupić nowe okręty podwodne uzbrojone w pociski manewrujące dalekiego zasięgu.  Obecnie polska marynarka dysponuje jednym okrętem projektu typu Kilo oraz dwoma jednostkami typu Kobben. 

JP/PAP

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 85
Reklama
LBN
Wednesday, September 18, 2019, 18:01

Kupimy szrot z Niemiec jak wycofana swoje używki a mogliśmy mieć francuskie Scorpene z wszelką możliwą bronią i nie musielibyśmy się pytać nikogo czy można z tej broni strzelać. A tak będziemy jeszcze mieć kolejna dekadę fazę analityczne konsultacyjna....

zaq
Thursday, August 15, 2019, 11:26

Nie ma kasy na modernizację armii, te 2% którymi się chwali rząd w 3/4 to socjal żołd dla żołnierzy, wypłaty dla administracji w wojsku i emerytury, dlatego nie ma modernizacji na szeroką skalę są jedynie symboliczne zakupy jak HIMARS aby mieć wymówkę że jednak coś się dzieje. A pieniądze które mogłyby zasilić program modernizacyjny wojska idzie na socjal typu 500+ itd. Najgorsze jednak w tym wszystkim jest to że nawet te skromne środki które pozostają w MON na modernizację są nieefektywnie wydawane jak ostatnio remont T72 za 1,75 mld zł. pieniądze te pójdą do Bumaru jako ukryta dotacja dla tej firmy bo wartości dodanej T72 po remoncie dla wojska nie mają żadnej. A można byłoby dokupić Leopardy 2A7 i montować je w Bumarze wtedy wszyscy byliby zadowoleni.

rezerwista
Thursday, August 15, 2019, 03:16

Okręty potrzebne, śmigłowce bojowe potrzebne, a gdzie są granatniki ppanc ? wszystko potrzebne jest na wczoraj. My z Białorusią przegramy, a co dopiero marzyć o obronie z Rosją.

Sternik
Thursday, August 15, 2019, 01:22

Ci posłowie chyba zostali przez kogoś wprowadzenie w błąd. Albo sami rozmyślania mijają się z prawdą. Rosyjskie siły morskie w Okręgu Królewieckim są w znacznym stopniu redukowane a nie rozbudowywane. Niedawno była tutaj szczegółowa analiza. Główna przyczyną jest wprowadzenie przez Polskę rakiet przeciwokrętowych na wyposażeniu MJR. Obecnie, kiedy nie mamy obrony przeciwlotniczej, obrony przeciwrakietowej, obrony przeciwpancerne, wojska pancerne są w stanie rozpaczliwie, itd kupowanie OP czy innych Mieczników byłoby zwykłą zdradą stanu.

Pim
Wednesday, August 14, 2019, 23:10

Jestem niewiarygodnie spokojny o fazę analiz. Jestem pewien, że skończy się murowanym sukcesem. To znaczy w jej efekcie okaże się, że zgodnie z "potrzebą najlepszości" nikt nie będzie wstanie nam dostarczyć czego chcemy za tyle ile mamy.

absmak
Wednesday, August 14, 2019, 20:23

analizami i koncepcjami wojen się nie wygrywa

Imperial Palace
Wednesday, August 14, 2019, 16:41

Dla wszystkich tutaj zbulwersowanych, przyjmijcie do wiadomości że w tym całym ambarasie nie chodzi o to by króliczka złapać ale by go gonić.

Juhas
Wednesday, August 14, 2019, 20:34

Dokładnie tak, zwłaszcza te wszystkie "ANALIZY", pokazują dobitnie o co tu chodzi ;)

Lord Godar
Wednesday, August 14, 2019, 20:10

No przecież to widać czarno na białym .

Adam
Wednesday, August 14, 2019, 15:45

A nie mogą wymienić radia i peryskopu w tych Kobenach? Takie ala rozwiązanie pomostowe coś jak T72.

rezerwista
Thursday, August 15, 2019, 03:03

okręt podwodny ma cienką blachę, to nie czołg, który może jeszcze parę lat wytrzymać. Chciałbyś zanurzyć się okrętem, który ma 51 lat i ma dwieście rzeczy do wymiany ?

jacek
Wednesday, August 14, 2019, 14:30

ile lat ta Orka jest już analizowana? jaja sobie robicie?

Gliwiczanin
Wednesday, August 14, 2019, 16:05

Albo Mon czeka aż Szwedzi skończą A26 lub po prostu nie mają kasy.

Orka1
Wednesday, August 14, 2019, 19:39

Pewnie czekamy aż Norwegowie dostaną nowe U212 (tak ok 2025), będą wycofywać swoje ULA, więc weźmiemy je po starej znajomości, tak jak Kobbeny. Będzie można ogłosić sukces.

Biurokrata
Wednesday, August 14, 2019, 13:50

1001 analiza jest lepsza od analizy numer 1000, a ta jest lepsza od analizy numer 999.

zzzzzz
Wednesday, August 14, 2019, 17:31

to nie jest pewne -potrzebna jest analiza analiz

Willy
Wednesday, August 14, 2019, 13:49

Proponuję przemianować Wojsko Polskie na ,,Faza Analityczno-Koncepcyjna" będzie to bardziej odpowiadać prawdzie. Przypomnę, że niemałe pieniądze idą na kilogramy analiz, których ostatecznym miejscem jest kosz na śmieci.

Kane71
Wednesday, August 14, 2019, 13:11

To kpina. I tyle. !0 lat nieustannych analiz.

As
Wednesday, August 14, 2019, 13:08

Faza analityczno-koncepcyjna w tłumaczeniu oznacza fazę marzeń sennych i pusty portfel. Znaczy się umowa wstępna po 2050 roku.

lolo
Wednesday, August 14, 2019, 16:17

nie lepiej bylo by szczerze powiedziec ze nie ma kasy i zamrozic projekt? te analizy przecieciez cos kosztuja - ciekawe ile?

Paweł
Wednesday, August 14, 2019, 12:53

Cóż...znając podejście naszych decydentów w ogóle do MW,za kilka lat usłyszymy podobny komunikat i to raczej bez względu na to, kto by nie rządził. Od lat 90-tych, MW jest piątym kołem u wozu...a okręty podwodne szóstym.

Dark
Wednesday, August 14, 2019, 12:08

MON to najwyraźniej agenci sabotarzyści ... bo jak inaczej wytłumaczyć analizy po 5-10 lat trwające ? A na końcu nic ... kolejna analiza.

bos_man
Wednesday, August 14, 2019, 11:10

nie czytam już artykułów o MW - tylko dialogi i analizy - dno !!!

lord
Wednesday, August 14, 2019, 10:55

Czekamy od kilku lat na realizację programu orka i miecznik : ).

Lis
Wednesday, August 14, 2019, 10:32

Ta wrzucili pieniądze w błoto m.in. na modernizacje T-72 a trzeba było zaoszczędzić na okręty. Śmigłowców też jak na lekarstwo. No i pomysł kupna horrendalnie drogich F-35.

lbn
Wednesday, August 14, 2019, 10:22

Kupimy używamy szrot którego nie chcą Niemcy.

ktos
Wednesday, August 14, 2019, 10:20

Ja odpowiem na wszystkie powyzsze pytania za pol ceny ktora wezmie grupa analitykow. Bedzie taniej a na 99% moje odpowiedzi beda zgodne z rzeczywistoscia. Odpowiedz na pierwsze pytanie "Ile okretow zostanie zakupionych" to ZERO. <- pierwsza odpowiedz za free ;)

:))
Wednesday, August 14, 2019, 08:25

Odpowiadając na interpelację informuję, że celem zrównoważenia potencjału Rosji w Obwodzie Kaliningradzkim są zakupy w L. M. Wygaśniecie INF i rozwój pocisków hipersonicznych powodują, że zakup łodzi podwodnych powinien być odłożony w czasie. Do obrony wybrzeża konieczne jest rozbudowanie nabrzeżnych baterii rakietowych oraz przeciwrakietowych, które powinny być wsparte przez kutry z sonarami i torpedami. Należy rozważyć zakup samolotów P10 oraz ciężkiego myśliwca do walki nad Bałtykiem zdolnego walki w każdych warunkach pogodowych. Zakup łodzi podwodnych z powodów geostrategicznych należy odłożyć w czasie jednakże aby nie tracić umiejętności bojowych należy rozważyć zakup jednostek pomostowych jak wspomniano wyżej. Posłom zalecam włączyć myślenie a nie szukanie afer.

Victor
Wednesday, August 14, 2019, 16:40

Ależ oczywiście, żę nasi decydenci rozważą Twoje pomysły. Właśnie temu służy faza analityczno - koncepcyjna. Tyle, że z reguły nic z niej nie wynika. Ale rozważać będziemy.

Lord Godar
Wednesday, August 14, 2019, 00:11

Czyli taka nowa wersja beznakładowej rozbudowy naszej floty ... Klich beznakładowo budował "Gawrona" , a obecny minister MON beznakładowo , bo w formie analiz wzmacnia naszą flotę nawodną i podwodną ... Czy w tym kraju coś się kiedyś zmieni oprócz tych za sterem ?

michalspajder
Wednesday, August 14, 2019, 00:09

Wiecznie analizy, nic powaznego. A potem bedzie wymiana wyswietlaczy na wielofunkcyjne na pogladach BCI i GSD na okretach, ktore jeszcze ich nie maja. I oczyszczanie srub napedowych z rdzy, a takze podwodzi okretowych z narostu morskich skorupiakow:-))) Modernizacja...

ito
Tuesday, August 13, 2019, 23:49

Nic nowego, w fazie analiz są z piętnaście- dwadzieścia lat. Ciekawe, czy do pięćdziesiątki dociągną.

JASIO bardzo mądry mówi
Tuesday, August 13, 2019, 23:22

stworzono polski paradoks analiz i dialogów parodię ..swoisty wyraz intelektualnej bezradności i tylko cynizm ma się w niej dobrze gdzie decydenci skrywają swą ignorancję a władza swój grzech zaniechania...cóż historia się nie powtarza tylko rymuje w rytm cykli....przyszłość da odpowiedź a płacz oczyści ze złudzeń...

MON
Tuesday, August 13, 2019, 22:47

Analiza... nic dodać nic ująć

tyle
Tuesday, August 13, 2019, 22:44

OP bez broni jądrowej to w polskim przypadku , wyrzucanie olbrzymich pieniędzy w błoto. Jak ktoś ma inne zdanie , to proszę je sensownie uzasadnić.

Wednesday, August 14, 2019, 23:44

Zapomniałeś w tym bardzo ciekawym i opartym na rozległej wiedzy komentarzu wspomnieć, o kałuży jaką podobno jest Bałtyk... Dlatego sensowne uzasadnienie innego zdania jest już zbędne.

Feluś
Tuesday, August 13, 2019, 22:38

""celem programu "Zwalczanie zagrożeń na morzu" jest osiągnięcie zdolności operacyjnej do zwalczania celów nawodnych, podwodnych i lądowych oraz zwalczania zagrożenia minowego"" Skoro MON stawia sobie tak ambitne cele w swoim poufnym programie "ZZnM" i zamierza te niewątpliwie istotne zdolności operacyjne osiągnąć w trudnej do przewidzenia przyszłości warto by wyjaśnić jakimi obecnie zdolnościami operacyjnymi dysponuje MW. Zakładam że nie tymi, które ma osiągnąć, więc jakimi?

aktualnie
Wednesday, August 14, 2019, 13:18

aktualnie żadnymi, marynarka z marszu praktycznie z paroma wyjątkami mogła by iść na złom, a jedyne zdolności to mamy desantowe które są nam hmm nie potrzebne

Orka
Tuesday, August 13, 2019, 21:19

Świetna wiadomość chyba w 10 rocznicę trwania analiz. No cóż życzenia dalszych rocznic owocnego analizowania.

xxxd
Tuesday, August 13, 2019, 21:17

W analizach militarnych jesteśmy światową potęgą.

były szwej
Tuesday, August 13, 2019, 21:00

to już chyba słyszę od 3 lat jeśli chodzi o obecną ekipę, poprzednia była nie lepsza - kasy nie ma, okręty drogie więc trzeba robić działania pozorne

tak myślę
Tuesday, August 13, 2019, 20:20

MW potrzebuje 4-5 małych łodzi podwodnych z Korei Północnej. https://www.defence24.pl/koreanski-miniaturowy-okret-podwodny-dla-tajlandii

nikt ważny
Wednesday, August 14, 2019, 11:05

raczej 8-9 HDS-550 i do tego tyle samo okrętów typu Ambassador Mk III oraz 8-9 Kormoranów. Odtworzyć trzeba też bojowe lotnictwo morskie. Nie tylko w zakresie rozpoznania i wskazywania celów ale takie uzbrojone.

oskarm
Thursday, August 15, 2019, 06:40

@nikt wazny - jak bys chcial operacyjnie wykorzystac tyle okretow podwodnych (nawet zakadajac, ze mialbys tylko polowe sprawnych)? -------------------- Sam RAM to zdecydowanie za malo na dzisiejsze czasy w zakresie OPL.

qwerq
Wednesday, August 14, 2019, 10:31

Południowokoreański koncern Hyundai Heavy Industries - chyba w jakimś innym świecie żyjesz

Bart
Tuesday, August 13, 2019, 20:09

Te analizy trwają już kilka dobrych lat

zły
Tuesday, August 13, 2019, 18:20

Sierpień 2019 - Orka i Miecznik na etapie analiz, które miały się zakończyć do końca lutego 2018. Ale społeczeństwo pozwala politykom na taki cyrk.

SimonTemplar
Tuesday, August 13, 2019, 18:09

Nie pomyliłem się ani trochę! Kilka miesięcy temu napisałem w komentarzu, że jeszcze w 2019 i 2020 będzie legendarna już faza ANALITYCZNO-KONCEPCYJNA. Błaszczak będzie analizował to jeszcze przez następne 4 lata a jak się utrzymają na stołkach to przez 8. To jest kpina z ludzi. Nic nie potrafią zrobić poza marnotrastwem pieniędzy. Prawie 2 miliardy złotych na odmalowanie T72 a za 10 miliardów miżna było mieć 2 nowoczesne okręty podwodne z uzbrojeniem.

poznaniak
Tuesday, August 13, 2019, 17:55

ptaszki na drzewach ćwierkają o rozmowach z Niemcami o leasingu u212.

Imperial Palace
Wednesday, August 14, 2019, 16:42

Ćwierkają od wielu lat, w końcu druga strona się rozmyśli i na ćwierkaniu pozostanie.

Marek T
Wednesday, August 14, 2019, 12:05

Niech wezmą jeden w leasingu, i zamówią cztery u 212 CD.

SimonTempar
Wednesday, August 14, 2019, 16:00

U212cd to fatalny wybór.

Ja66
Wednesday, August 14, 2019, 11:17

O tym leasingu ćwierkały jeszcze w zeszłym roku.

Chaim Cohen
Wednesday, August 14, 2019, 10:25

Inne ptaszki ćwierkają o leasingu U-96 z Lehmannem-Willenbrockiem w roli dowódcy.Chain

ribik
Wednesday, August 14, 2019, 09:48

Prędzej doślą analityków, do przeanalizowania analiza, aby to przeanalizować.

Tomek pl
Wednesday, August 14, 2019, 00:53

Niestety drogim leasingu i do tego każde użycie musi być zgłoszone i autoryzowane przez stronę niemiecką

Marek
Tuesday, August 13, 2019, 17:51

A co tutaj jest do analizowania jeszcze, skoro ten temat był już milion razy analizowany?

Mniej niż 10 sekund
Wednesday, August 14, 2019, 14:06

Paleta kolorów się zmieniła;)))

Krawczak
Wednesday, August 14, 2019, 10:28

No, przecież zawsze można przeanalizować po raz milion i pierwszy.

Przemek
Tuesday, August 13, 2019, 17:41

Bardzo proste ekipa PO SLD wykonczyła stocznie. Aby odnowić potencjał trzeba szkolić ekipę . Przywrócić nawyki spawaczom. Dlatego zaczęli budować promy i różne cholowniki i proste statki pomocnicze.Planują budowę 4 fregat o odporności 4800 ton. Aby to zrobić muszą mieć odnowiony potencjał dostawczów nawet zwykłych kabli i tym podobne rzeczy. Prywatne firmy ledwie zipały beż zamówien. Państwowe sprzedali lub pozamykali. Miejmynadzieję że te zamówienia które teraz płyną pozwolą na częsciową normalność.

Victor
Wednesday, August 14, 2019, 13:48

Możesz podać przykłady: gdzie i jaki prom jest budowany oraz jakie plany przewidują budowę 4 fregat. Przez kogo i kiedy.

Zenobi
Wednesday, August 14, 2019, 12:23

Mylisz się chcą zbudować 3 lotniskowce 6 krążowników oraz 12 niszczycieli...

w
Wednesday, August 14, 2019, 11:46

fregat ???? Niech najpierw zbuduja 8 Gawronów. Pływac im sie chce u wybrzezy Somalii ???

Marek
Thursday, August 15, 2019, 12:58

Czasy się zmieniły no i wymagania też. Dziś takie Gawrony jakie swego czasu chcieliśmy byłyby zbyt słabe. Teraz taka na przykład BELH@RRA byłaby w sam raz. A skoro mowa o pływaniu koło Somalii, do czegoś takiego lepsza była planowana kiedyś Czapla. Nawet armatki wodne miała mieć, żeby w godny humanitarnego europejczyka sposób studzić temperamenty tamtejszych piratów.

hermanaryk
Thursday, August 15, 2019, 11:33

Nie. Chce się im pływać z pokładową oplot adekwatną do możliwości przeciwnika. Gawron jest za mały, żeby taką mieć.

Ja66
Wednesday, August 14, 2019, 11:19

Stocznia Gdańska została sprzedana przez PiS Ukraińcom w 2007 roku i teraz Morawiecki znowu ją odkupił. Prom o którym mówisz budują już trzy lata a nadal nie ma projektu. Prorządowe trolle już nawet tu dotarły?

Zbyszek
Wednesday, August 14, 2019, 10:29

Te fregaty to dopiero będą odporne.

Tomek pl
Wednesday, August 14, 2019, 01:01

O czym marzysz Gawrona budujemy 20 lat i będzie tylko dużą motorówką to chcesz jeszcze 4 większe zbudować. Moim zdaniem dla 2-3 okrętów nie ma sensu u nas budować lepiej załatwić offset na inne uzbrojenie

Grredo
Wednesday, August 14, 2019, 00:54

Bajki. Po pożarze na ORP Orzeł, to strach zacumować w pobliżu tych stoczniowców. najtańsze rozwiązania to współpraca z Norwegią i Niemcami. kilkanaście pocisków manewrujących nie zrównoważy kosztów. Środki z Orki muszą pójść na Narew. Jeśli nie to kupić dwie fregaty Fremm i uzbroić Ślazaka. Dużo mu nie brakuje. Fregata to ok. Trzech miliardów zł. A ile już utopiono w Ślązaku?

werte
Tuesday, August 13, 2019, 17:27

"są prowadzone analizy w zakresie realizacji postępowania (...) oraz trwa faza analityczno-koncepcyjna"... Uff, a już się bałem że doszli do fazy finalnej, albo gorzej czyli decyzyjnej i jeszcze nie daj Bóg, coś kupią, albo co gorsza już zamówili. Ale to fałszywy alarm. Wszystko po staremu. Analiza w zakresie i faza analityczno-koncepcyjna - czyli można spać spokojnie. W tym półwieczu raczej nic orko- czy mieczniko- podobnego, nad ani pod wodą nie popłynie...

czyt
Tuesday, August 13, 2019, 17:12

Chyba najwyższa pora aby w resorcie odbył się audyt zewnętrzny kontrola PW ile to koncepcji,analiz w tej sprawie wykonano w latach 2008-2018.Oczywiście poza ilością tych dokumentów ważne aby poznać jaki budżet one pochłonęły bo utraconego czasu już nie odrobimy!Ponadto powinno się ujawnić termin końcowy do którego mają zapaść decyzje końcowe i jakie grono personalne będzie rozliczane ze swoich oby 'efektywnych działań !

Antłan de M
Wednesday, August 14, 2019, 02:13

raczej w latach 2015-2019

Hxhxjs
Tuesday, August 13, 2019, 17:02

100 rakietotorped wystrzeliwanych z wybrzeza + sensory podwodne i mamy baltyk pod kontrola za cene 10krotnie mniejsza niz program orka i miecznik.

Imperial Palace
Wednesday, August 14, 2019, 16:45

Takie proste, nikt na to nie wpadł... szybko utajnić pomysł bo nam podprowadzą!

oskarm
Wednesday, August 14, 2019, 14:14

@Hxhxjs - jak to wyliczyłeś? Przedstawisz dane i źródło ich pochodzenia lub założenia jakie przyjąłeś do obliczeń?

Dred
Wednesday, August 14, 2019, 09:33

Rozumiem, że te Twoje rakietotorpedy będą w pełni autonomiczne i o nieograniczonym zasięgu, będą wtedy mogły chronić podejście np. statków LNG od samych cieśnin duńskich...

Jacenty
Tuesday, August 13, 2019, 16:57

W USA na miejsce klasy Los Angeles wprowadzają Virginie. Niech żebrzą o dzierżawę LA razem z Tomahowkami. Wtedy zamiast kiełków będą KŁY a wuj Sam zadowolony bo opchnie sprzęt za grubą kasę. Realne odstraszanie, okręt gdzieś na Morzu Arktycznym po za zasięgiem przeciwnika. Logistyka w Stanach a to że nadzór na pokładzie to co, skoro i tak jesteśmy uzależnieni od ich rozpoznania.

niunios
Tuesday, August 13, 2019, 15:12

Czyli dalej udają, że coś robią a w rzeczywistości nic się nie dzieje mogliśmy kupić Adelaidy ale były be bo polski przemysł nie skorzysta a nasz państwowy przemysł nie jest w stanie przez 18 lat dokończyć jednego pseudo okrętu wykastrowanego z uzbrojenia Gawrona vel Ślązaka . Marynarka za 5-10 lat już tylko w formie kompanii reprezentacyjnej ...

Gliwiczanin
Tuesday, August 13, 2019, 19:40

To nie winna naszego przemysłu stoczniowego tylko polityków będących u władzy. To oni decydują i to oni odpowiadają za niegospodarność naszych pieniędzy z podatków, dlatego nasza stocznia buduje jeden okręt 18 lat.

Marek
Thursday, August 15, 2019, 13:13

Ale trochę racji ma, bo gdyby okręt budowała stocznia nie będąca pod ich kontrolą, to z powodu sposobu finansowania budowy zaciągnęła by polityków do sądu i od wymierzonej kary buty by im spadły. W przypadku niemieckiej stoczni nawet sądu by nie było trzeba, bo dostali by polecenie z Berlina, że mają zapłacić.

Extern
Friday, August 16, 2019, 01:24

Polska państwowa stocznia wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, obsadzona ludźmi ministra obrony narodowej pozwałaby do sądu Ministerstwo Obrony Narodowej za sposób finansowania projektu? Really?

Zawisza_Zielony
Tuesday, August 13, 2019, 15:02

Znowu analizy a flota coraz bardziej przypomina marynarkę szuwarowo-bagienną.

Hiperson
Tuesday, August 13, 2019, 14:49

Po defiladzie lotniczej bedzie widać KLOPS i kasa pójdzie tam MW do stala przecież Gawrona

zenek zlotopolski
Tuesday, August 13, 2019, 18:35

dlatego madrze by bylo zrobic przeglad floty i skasowac te okrety, ktore maja najmniejsza wartosc bojowa. zaoszczedzona w ten sposob kase i zysk ze zlomowania przeznaczyc na zakup patrolowcow, ale z polki, bez brniecia w kolejne gawrony. no chyba ze zlecic remontowej. nie mo co sie oszukiwac, ze kiedys kasa magicznie sie znajdzie w budzecie, nie w tym kraju. trzeba realnie ocenic mozlizowci i zaczac budowac flote na ktora na stac. max efekt za min nakladow.

Andrzej polskiego brzegu
Tuesday, August 13, 2019, 18:14

jak bedzie po defiladzie to zobaczymy. MW do stala Gawrona wersji POlski "miecznik" w budowie. a armaty w konfuguracji 76mm+ciws zamontowano wreszcie PO uwaleniu kontraktu na 50 "tanich" Karaksali

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama