Lotniskowiec „Admirał Kuzniecow” z niesprawdzonym systemem kontroli lotów [ANALIZA]

15 maja 2021, 11:09
Kuzniecow Lotniskowiec Rosyjski
Fot.mil.ru
Reklama

Agencja TASS poinformowała, że na lotniskowcu „Admirał Kuzniecow” ma zostać zainstalowany niesprawdzony system kontroli lotów. Oznacza to, że Rosjanie chcą naprowadzać swoje samoloty niezgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i istniejącymi, restrykcyjnymi procedurami lotniczymi. Natomiast sam lotniskowiec nie będzie zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami okrętem „cyfrowym i na każdą pogodę”.

Informacja ujawniona przez agencję TASS została tak napisana, by wprost nie można się było zorientować, o co w niej tak naprawdę chodzi. Poinformowano w niej bowiem tylko, że „jedyny rosyjski lotniskowiec »Admirał Kuzniecow« podczas napraw może otrzymać niedostatecznie przetestowany nowy, okrętowy, zautomatyzowany kompleks radiotechniczny „Riezistor-K42”, który powinien zastąpić stary system „Riezistor-E””.

Rosyjscy dziennikarze dotarli bowiem do osoby z przemysłu, która potwierdziła, że nowy kompleks jest montowany, pomimo, że nie przeszedł jeszcze pełnej procedury sprawdzenia – szczególnie w trybie automatycznym, na jednym z dwóch zbudowanych w Rosji, naziemnych, lotniczych kompleksów treningowo – badawczych dla lotnictwa pokładowego NITKA (naziemnyj ispitatielnyj trienirowoćnyj kompleks awiacionnyj): w Jejsku (kraj Krasnodarski) i Nowofiedorowcach (koło miasta Saka na Krymie).

Samo użycie przez Rosjan w komunikacie określenia „zautomatyzowany kompleks radiotechniczny” nie oddaje rzeczywistego problemu, jaki już niedługo może się pojawić na wyremontowanym lotniskowcu. Już pomijając fakt, że pomylono nazwy („Riezistor-E” jest nowszy od „Riezistor-42”) to pod pojęciem „kompleks radiotechniczny” może się mieścić wszystko: od stacji radiolokacyjnej (których na okręcie „Admirał Kuzniecow” jest bardzo dużo) po system rozpoznania radioelektronicznego.

Sprawa jest jednak poważniejsza, ponieważ nowy „Riezistor-K42” to nie jakiś „kompleks radiotechniczny”, ale konkretnie: kompleks kierowania lotami lotnictwa pokładowego. Według informacji ujawnionych przez agencję „Izwiestia” ma to być rozwiązanie zapewniający m.in. uproszczone naprowadzanie statków powietrznych krótkiego zasięgu. Pozwala ono bowiem na lądowanie samolotów na lotniskowcu:

  • w trybie komendowym, gdy system automatycznie oblicza i przesyła parametry podejścia do lądowania do statku powietrznego, a pilot po prostu je wykorzystuje podczas zniżania;
  • i w pełnym trybie automatycznym (w odróżnieniu od „trybu automatycznego” wprowadzonego na ostatniej, indyjskiej wersji systemu „Riezystor-E”, bezpośrednio przed lądowaniem pilot musi przejść na ręczne naprowadzanie statku powietrznego).

Dzięki nowemu „Riezistorowi” okrętowa grupa lotnicza lotniskowca „Admirał Kuzniecow” ma więc mieć możliwość lądowania na pokładzie w trybie automatycznym, a dodatkowo latania w trudnych warunkach pogodowych, o każdej porze dnia i nocy. Wcześniej Rosjanie musieli ograniczać działanie przy ograniczonej widoczności oraz przy wzburzonym morzu, by uniknąć uszkodzenia samolotów podczas lądowania.

Pełne testy „Riezistora” są więc niezbędne, tym bardziej że systemy kontroli i bezpieczeństwa lotów – w tym również wojskowe, z zasady podlegają bardzo restrykcyjnym przepisom kompatybilnym z tymi, jakie stosuje się w lotniczych służbach cywilnych. Sprawa jest o tyle niebezpieczna, że na „Kuzniecowie” ma być zamontowane zupełnie nowe rozwiązanie, który dodatkowo, ze względu na sankcje nałożone na Rosję, w pełni oparto o rosyjskie podzespoły elektroniczne. Sami Rosjanie uważają te podzespoły za mniej niezawodne i dlatego starają się je pozyskać z innych krajów.

O planach montażu na lotniskowcu „Admirał Kuzniecow” systemu „Riezistor-K42” było już wiadomo w 2018 roku. Z obecnego komunikatu TASS wynikałoby więc, że Rosjanom przez trzy lata nie udało się zakończyć pracy nad tym rozwiązaniem i dopuszczeniem, go do użytkowania poprzez odpowiedni program testów. W rzeczywistości sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana.

image
Reklama

Kompleks „Riezistor-K42” powstał bowiem jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych dla potrzeb radzieckich krążowników lotniczych. Z powodu rozpadu Związku Radzieckiego system nie został jednak w pełni przetestowany i dopracowany. Obecnie okazuje się, że na lotniskowcu „Admirał Kuzniecow” uruchomiono tylko analogową linię transmisji danych, która jak ujawnili sami Rosjanie, ma stosunkowo niską dokładność naprowadzania i jest podatna na zakłócenia. Sprawdzają się więc informacje, że najważniejsze systemy bojowe jedynego, rosyjskiego lotniskowca są przestarzałe i nieprzydatne w faktycznych działaniach bojowych (np. gdy przeciwnik wykorzystuje systemy walki radioelektronicznej).

Rosjanie wykonali jednak część pracy, ponieważ wcześniej wypracowali nową wersję systemu „Riezistor-K42” oznaczoną jako „Riezistor-E” (eksportowy), zainstalowaną na indyjskich lotniskowcach INS „Vikramaditya” i INS „Vikrant”. Indie nie miały w tym przypadku wyboru, ponieważ okręty te są przystosowane do przyjmowania m.in. rosyjskich myśliwców MiG-29K/KUB z konkretnym wyposażeniem pokładowym.

Teraz na jedynym rosyjskim lotniskowcu ma być zamontowana bardzie rozbudowana wersja indyjskiego „Riezistora”, która poza myśliwcami MiG-29K/KUB ma zabezpieczać działanie również samolotów Su-33 i Su-25UTG. Rosjanie napotkali tu jednak na problem związany z sankcjami nałożonymi na nich za zajęcie ukraińskiego Krymu. Nie tylko więc musieli więc rozwinąć kompleks zastosowany na indyjskich okrętach, ale dodatkowo go całkowicie przerobić – dostosowując go do dostępnej dla nich bazy podzespołów.

Dodatkowo indyjski „Riezistor-E” współpracuje z zachodnim systemem identyfikacji radiolokacyjnej, pracującym w modach 1, 2, 3A i C (System IFF formatu Mark X). Jest mało prawdopodobne, by Rosjanie chcieli wykorzystać, to rozwiązanie i będą musieli zintegrować nowy, własny system „swój-obcy”.

W ten sposób to co miało odciążyć pilotów i zwiększyć ich bezpieczeństwo może im dołożyć dodatkowych problemów. Przy braku pewności co do niezawodności systemu oraz małej wiarygodności związanej z dokładnością, trudno jest bowiem przypuszczać, by ktoś zdecydował się na działanie w trybie w pełni zautomatyzowanym. W ostatnie misji „Admirała Kuzniecowa” na Morzu Śródziemnym (na przełomie 2016 i 2017 roku) Rosjanie utracili dwa samoloty: MiG-29K i Su-33 (piloci na szczęście się bezpiecznie katapultowali). Jeżeli okręt rzeczywiście wróci do służby po remoncie, to ten bilans strat niestety może się zwiększyć.

Jak dotąd w pełni zautomatyzowany system lądowania na lotniskowcach udało się wprowadzić jedynie Amerykanom. Wykorzystuje się go jednak głównie do lądowania bezzałogowych aparatów latających. Piloci załogowych statków powietrznych wolą bowiem przejmować kontrolę na ostatnim etapie lądowania, aby w razie konieczności szybko skorygować błędy.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 135
Reklama
yaro
sobota, 22 maja 2021, 10:11

„Admirał Grigorowicz” powrócił z ćwiczeń podczas których używano kompleksu przeciwlotniczego Tor-M2KM, moduł ten był zainstalowany na okręcie.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 00:05

Na Grigorowiczu ten moduł jest od 2016r i jedyna różnica w porównaniu do okretowego Kinżała to mniejsze wymiary i waga.

yaro
sobota, 22 maja 2021, 10:09

Podjęto decyzję o budowie i dostawie do Floty Bałtyckiej serii okrętów podwodnych. Będą to albo okręty proj. 636.3 „Warszawianka” i wtedy dostawy zaczęłyby się szybciej albo okręty proj. 677 „Łada” które w związku z trudnościami jakie napotkano przy ich budowie byłby dostarczone w późniejszym terminie. Nie podano ani dat ani liczby okrętów które weszłyby w skład Floty Bałtyckiej. Niewykluczone jest, że będąca obecnie w budowie seria okrętów podwodnych proj. 955A „Borei” wyjdzie poza planowane 10 szt. Szef OSK poinformował o takiej możliwości, jednak związane to będzie z ograniczeniami jakie na Rosję nakłada traktat Start-3.

yaro
sobota, 22 maja 2021, 10:07

Mi-28NM otrzymał zunifikowany z śmigłowcem Ka-52 zestaw rakiet kierowanych w skład których wejdą: rakieta dalekiego zasięgu „Giermes”, nowe rakiety przeciwpancerne oraz rakieta skrzydlata „izdielie-305” z zasięgiem 100 km. W nowym śmigłowcu zmodernizowano również uzbrojenie artyleryjskie które teraz charakteryzuje się niższą masą oraz nowym układem sterowania.

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 00:07

Yaro, izdielje 305 ma zasieg maks do 25km więc moze bez fantazji,ok:)

poniedziałek, 24 maja 2021, 06:33

To i tak lepiej niz twój AIM-120 z 1973 roku.

yaro
piątek, 21 maja 2021, 15:01

Kończy się opracowywanie nowego rakietowego pocisku hipersonicznego powstającego w ramach OKR „Ostrota” powstającego w KB „Raduga”. Nosicielami rakiety mają być samoloty Tu-22M3 oraz Su-34. Specjalnie dla tego pocisku opracowano nowy silnik rakietowy oznaczany jako „izdielie-71” (KB „Sojuz”). Na razie brak danych na temat tej rakiety łącznie z jej oznaczeniem. Wiadomo jedynie że będzie się charakteryzowała mniejszym zasięgiem niż mający zakończyć próby w 2023 hiperdźwiękowy pocisk rakietowy dalszego zasięgu „Gremlin” (głównym nosicielem ma być samolot Tu-22M3).

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 00:08

Izdielje-71 to inne oznaczenei pocisku Ch-25, skad ty bierzesz te "rewelacje":))

spoko
sobota, 22 maja 2021, 20:47

Yaro powiedz mi lepiej po co te wozy strazackie na \kuzniecowie\

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:41

Tymczasem za czasów swojej prezydentury, prezydent Miedwiediew zapowiedział 6 grup lotniskowcowych.

sobota, 22 maja 2021, 09:59

Tymaczese,, w 2012 roku miały być już setki w pełni sprawnych F-35.

spoko
sobota, 22 maja 2021, 20:46

I sa setki sprawnych F35 w porownaniu do 1 SU57

No spoko.
poniedziałek, 24 maja 2021, 06:32

Tak, setki sprawnych F-35 które dalej maja dziesięć wad kategorii pierwszej i które z powodu wad nie mogą wejść do pełnoseryjnej produkcji. Spoko.

Viktor
środa, 19 maja 2021, 19:26

Na zdjęciu widzę 2x wozy strażackie

WEKTOR
środa, 19 maja 2021, 19:09

Kuzniecow to nie tylko lotniskowiec to również krążownik rakietowy z silnym systemem plot i walk z OP .. i dlatego z uporem jest podtrzymywany do działań operacyjnych jego systemy rakietowe Granit zostało zdjęte a w jego miejscu posadowiono systemy klasy Kalibr ,Oniks (około 84-96 rakiet tego typu ) zabiera również od niedawna Cyrkony około 24sztuk ,a grupa lotnicza ma być ograniczona do 16 samolotów i 16-20 śmigłowców dlatego jest przywracany operacyjnie jako najpierw krążownik z własną obstawą lotniczą i tutaj trzeba dopatrywać się jego sensu istnienia dla Rosjan oprócz propagandowego to jest krążownik rakietowy z opcją lotniskowca

Yh
czwartek, 20 maja 2021, 12:43

Podobno też ma być w nim Gułag, tak na wszelki wypadek.

Wpr
wtorek, 18 maja 2021, 23:04

Czy to jakiś ponury żart z tym Kuzniecowem? Oni tak na poważnie?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 20 maja 2021, 08:50

Myślę, że tak. Sprawdź jaki cyrk był tam kiedyś z Połtawą/Frunze.

dim
wtorek, 18 maja 2021, 06:23

Ojej, też mi coś, po prostu klasyczne, sowieckie "rozpoznanie bojem". Przecież to nie decydenci znajdować się będą w lądujących samolotach.

Zbyszek
poniedziałek, 17 maja 2021, 21:01

Zamiast w nowy system kontroli lotów Rosjanie powinni zainwestować w system do ochrony przed dźwigami.

Troll i to wredny
poniedziałek, 17 maja 2021, 14:00

Gdyby tak D24 zaczęło pisać o: polskich planach modernizacyjnych, o polskiej zbrojeniówce, o stanie technicznym polskiej armii i stanie rezerw w zapasach nienaruszalnych... To dopiero by zachwyciło świat. Większość mediów istniejących na tej uroczej planecie by was cytowała...Wszystkie ros. okręty mogą być niesprawne, a oni i tak mają kilkadziesiąt tys. (razem z zapasami) ładunków jądrowych. Gdyby cała armia FR miała tylko jednego pijanego żołnierza, zdolnego do naciśnięcia właściwej sekwencji startowej, to i tak by nas zaorali. Jaracie się tym, że sprzęt się psuje...pogadajcie z naszym rozpoznaniem o ich BRDMach z lat 60. Ciekawe co Wam powiedzą !? Pogadajcie o Krazach, Ziłach, Uazach, Kamazach, Uralach itd. ,które po 30 latach nadal są trzonem polskich platform specjalistycznych. Pogadajcie o stanie technicznym BWPów starszych niż ojciec czołgisty... Porozmawiajcie o Mi-2, które miały być wycofane z armii w czasach...Jaruzelskiego (zerowa przydatność na współczesnym polu walki)... Porozmawiajcie o logistyce bazującej na Starach 266. Porozmawiajcie z MON o projektach modernizacyjnych...Ile mld zł na nie poszło i co (w jakim czasie i w jakiej liczbie) zostało zmodernizowane...a plany i założenia były ,że WOOOOW. Śmiać można się z innych, ale nie w sytuacji ,gdy samemu jest się kaleką....

GB
poniedziałek, 17 maja 2021, 21:38

Oczywiście. Gdyż mimo tych tysięcy ładunków jądrowych zbrodnicze ZSRR UPADŁO. Te tysiące ładunków mu NIE POMOGŁO przetrwać, a w zasadzie koszt wyprodukowania przy nieefektywnej sowieckiej gospodarce był czynnikiem który doprowadził do upadku ZSRR. A Rosja obecnie idzie dokładnie tą samą drogą jak ZSRR.

środa, 19 maja 2021, 06:05

Doucz sie, co było przyczyna upadku ZSRR.

sowiecka gospodarka
czwartek, 20 maja 2021, 08:27

Na przykład wylewanie nie zużytej benzyny i ropy z baków ciężarówek do rowów. Na przykład zrzucanie z betoniarek nie zużytego betonu w przypadkowe miejsca. Wszystko dlatego, bo trzeba było pokazać partii, że zrealizowano plan.

bender
środa, 19 maja 2021, 17:42

Zaciekawiłeś mnie. Jeśli nie ekonomiczne, to jakie były przyczyny upadku Sowietów?

piątek, 21 maja 2021, 07:11

Poczytaj, może czegoś sie nauczysz. 1. Polityka ”GŁASNOSTII” czyli jawności to jedna z głównych przyczyn rozpadu. Pozwoliła ona ujawnić zbrodnie przez NKWD, przez Stalina, miało to na celu uzdrowienie stosunków w państwie, jednak przyczyniła się do rozpadu ZSRR. 2. Następnie polityka „PIERESTROJKI” czyli przebudowy i „ USKRONIENIA” czyli przyspieszenia w ZSRR i jej rezultaty odwrotne od zamierzonych. 3. Nieefektywność gospodarcza systemu socjalistycznego. 3. Tendencje odśrodkowe w niektórych Republikach, zwłaszcza bałtyckich. Spadek popularności prezydenta ZSRR ( od 1990 r. ) i sekretarza generalnego KPZR – Michaiła Gorbaczowa. 4. Pucz moskiewski ( próba zamachu stanu) dokonany przez zwolenników utrzymania ZSRR- zakończony ich niepowodzeniem. Upadek wiary wśród elit politycznych ( tzw. delegitymizacja) w potrzebę i możliwość utrzymania ZSRR ; przywódcy największych 9 republik ( w tym Rosji- Borys Jelcyn, Ukrainy- Leonid Krawczuk i Białorusi- Stanisław Szuszkiewicz) odrzucili propozycje Gorbaczowa dot. reorganizacji ZSRR.

bender
piątek, 21 maja 2021, 21:12

Wymieniłeś tylko procesy wewnętrzne, a przecież ZSRR przegrał Zimną Wojnę, czyli konflikt międzynarodowy. Do tego to, co bierzesz za przyczyny upadku, to akurat próby ratowania państwa i system. Składowe upadku Sowietów to m.in.: przegrana w Afganistanie, telewizja satelitarna, papież Polak i Pershingi w Europie (dlatego krwawe utrzymanie systemu nie było opcją), oraz niskie ceny ropy, sankcje i wyścig zbrojeń ery Reagana (ekonomia). Ergo przyczyną upadku Sowietów jest ekonomia.

niedziela, 23 maja 2021, 06:57

Powiem tak. Proszę sie douczyc.

piątek, 21 maja 2021, 07:02

Poczytaj w swoim ulubionym roczniku statystycznym.

bender
piątek, 21 maja 2021, 18:18

Dobra rada. Spojrzałem tam. Wymieniają ekonomię i Gorbaczowa. Napisali, że Sowiety były głównym przeciwnikiem USA, ale poza tym nic nie napisali o sobie. Moim zdaniem zbyt skromnie. "The USSR was the principal adversary of the US during the Cold War (1947-1991). The Soviet economy and society stagnated in the decades following Stalin's rule, until General Secretary Mikhail GORBACHEV (1985-91) introduced glasnost (openness) and perestroika (restructuring) in an attempt to modernize communism, but his initiatives inadvertently released forces that by December 1991 led to the dissolution of the USSR into Russia and 14 other independent states."

sobota, 22 maja 2021, 10:01

No i po co sie powtarzasz? Przeciez przyczyny upadku ZSRR podałem powyżej. Słaby musi byc ten twój rocznik statystyczny, bo z tego co pisałeś, to sa tam dane tylko o produkcji rowerów.

GB
środa, 19 maja 2021, 14:17

Sam się doucz. Nieefektywność gospodarki, kosztowne zbrojenia (wyścig zbrojeń), spadek cen surowców na światowych rynkach, czego wynikiem musiały być reformy państwa sowieckiego, które się po prostu nie udały.

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:39

Zapomniałeś o wojnie w Afganistanie która wydrenowała ich budżet.

czwartek, 20 maja 2021, 07:30

No i widzę, że się posłuchałes i douczyłeś i nie opowiadasz, że przyczyną upadku ZSRR były ładunki jadrowe. Zapomniałes jeszcze o jednym bardzo waznym czynniku, o katatsrofie elektrowni jądrowej w teraz już waszym Czernobylu.

inż.
poniedziałek, 17 maja 2021, 19:12

Ja osobiście jestem neoslawistą czyli zwolennikiem Unii Słowiańskiej ale o własną armię powinniśmy dbać nawet gdy jest ona w strukturach NATO. Sojusze się zmieniają i wrogowie również.

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:39

Unii słowiańskiej pod czyim przywództwem?

Wania
wtorek, 18 maja 2021, 22:23

Rosja nie jest krajem słowiańskim. Więc ich w twojej doktrynie zakładam nie ma...

podnóżek Putina
wtorek, 18 maja 2021, 10:03

...oczywiście pod przywództwem słowiańskiej Rosji?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 20 maja 2021, 08:29

Rosja jest tak samo "słowiańska" jak "słowiańskie" są słowiki.

Ruski slave
czwartek, 20 maja 2021, 17:59

Najbardziej słowiański w rasji jest Eskimos

Spcjalista
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:06

Utrzymanie tego okrętu to najlepsze co może robić Rosja. Wartość bojowa zero, a pochłania spore koszty utrzymania. Życzymy Rosjanom aby więcej mieli takich "okrętów".

Sarmata
wtorek, 18 maja 2021, 00:31

Bo to nie okret bojowy tylko Rosja koniecznie chce byc w gronie panstw z lotniskowcami. Ten okręt ma byc nie musi być grożny.Rosji tak naprawdę lotniskowce nie są potrzebne. Rosja to mocarstwo lądowe.

Hanys
poniedziałek, 17 maja 2021, 20:54

Kuzniecow może gdzieś podpłynąć i zbombardować proamerykańskich terrorystów tak jak w Syrii np. Pod tym względem jest nadal użyteczny i prawdopodobnie tylko do tego potrzebny :)

Davien
środa, 19 maja 2021, 08:57

A niby czym i po co ma atakowac prorosyjskich terrorystów( bo tylko tacy są):) A popłynie gdziekolwiek jak my te jego Su-33 jako naped do burt przyspawaja.

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:43

Nie martw się dawien. Z Kuzniecowem zawsze na wszelki wypadek płyną dwa holowniki oceaniczne, a trzeci utrzymywany jest w rezerwie.

sobota, 22 maja 2021, 10:03

To troche lepiej niz z Zumwaltem. Z Zumwaltem płyną cztery, a do Zumwalt na zbyt głębokie wody sie nie zapuszcza.

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:09

Ostatnio przeszedł najcięższe próby morskie coś co ruskie statki NIGDY NIE PRZECHODZĄ :P

GB
wtorek, 18 maja 2021, 12:48

Koszt wysłania tego okrętu (z eskortą oczywiście) po to żeby coś zbombardować jest zupełnie nieproporcjonalny do możliwych do uzyskania efektów. Wszędzie tam gdzie Rosja ma swoje zainteresowania może to zrobić samolotami WKS.

Piotr
wtorek, 18 maja 2021, 12:16

Chodzi ci o bombardowanie wagnerowców w Syrii ? To fakt - przemielili ich pięknie :) Ten złom bez holowników nigdzie nie popłynie :)

Veritas
środa, 19 maja 2021, 23:31

W dniu 16.06.2016 roku rosyjskie lotnictwo zbombardowało amerykańsko-brytyjską bazę wojskową w rejonie miejscowości At Tanf (al-Tanf ) przy granicy syryjsko-jordańskiej. W dwóch atakach przeprowadzonych przez rosyjskie samoloty szturmowe Su-25 zostały zrzucone bomby kasetowe RBK-500U. W wyniku tego ataku na miejscu miało zginąć 4 islamskich rebeliantów, szkolonych tam przez zachodnich instruktorów wojskowych. W przeddzień z tej bazy zostało ewakuowanych 20 operatorów Special Air Service (SAS), elitarnej brytyjskiej formacji specjalnej. Prawdopodobnie tak samo wcześniej postąpiono z żołnierzami amerykańskich sił specjalnych z 5th Special Forces Group...

Piotr
czwartek, 20 maja 2021, 18:26

Buahahahahahah ! Możesz pisać scenariusze sci-fi :)

Davien
niedziela, 23 maja 2021, 00:13

To akurat prawda, był taki atak, podobno przez pomyłkę. To niedługo potem "pomylili" sie Amerykanie ale SAA i Rosjan kosztowało to znacznei wiecej.

Piotr
poniedziałek, 24 maja 2021, 07:12

Nie zmienia to faktu, że wagnerowców przemielili strasznie :) aż się im szpitale w Moskwie i Petersburgu zapchały :)

Davien
środa, 19 maja 2021, 08:58

Nawet i z holownikami nigdzie nei popłynei bo nie ma srub. No chyba że mu Su-33 jako naped do burt przyspawają:)

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
czwartek, 20 maja 2021, 07:37

A niby to dlaczego z holownikami "nie popłynie no nie ma śrub"? A do czego służą holowniki? Wiesz? Już sama nazwa podpowiada. Ty myslisz, że jak sa zdjęte śruby, to sie będzie woda do maszynowni wlewała? A słyszałeśm, że na przykład w polskich stoczniach budowano kadłuby statków które holowano potem na przykład do Norwegii żeby je wyposażyć? Bo wiesz Davidku, jak sie zdejmnie śruby, to te sruby sa jeszcze osadzone na wale, a jest cos takiego jak uszczelnienie linii wałów, bo gdyby tego nie było, to nawet z zamontowana śrubą, woda by sie lała do środka. A nawet jak jest wał zdemontowany razem ze srubą, to taki otwór po wale mozna zatkac i kadłub holować. Doucz sie.

Wanilia
czwartek, 20 maja 2021, 17:52

No w rejs bojowy nie popłynie z samolotami na pokładzie. Choć sam się wszędzie wlókł z oszałamiająca prędkością 8 węzłów, to bez drób wyciągnie że dwa... Czyli samolotom będzie trudno wystartować. Choć ostatnio była w Rosji koncepcja, że Kuzniecow będzie raził samoloty NATO z ... nabrzeża. Bo już chyba tam zaczynają wątpić w sens remontu tej kupy złomu.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 22 maja 2021, 10:06

No popatrz, Zumwalt takze pływa z holownikami i psuje sie bardziej niż Kuzniecow, a jakos to nikomu nie przeszkadza. Ale nie ot to chodzi. najwazniejsze, że zostało wytłumaczone davienkowi, do czego służa holowniki.

Obserwator
środa, 19 maja 2021, 23:30

David'ku, napisz lepiej jak holowany był (podobno) ultra-nowoczesny Zumwalt (DDG-1000) po kolizji w Kanale Panamskim. To dopiero było widowisko i pokaz super-technologii made in USA... Nieprawdaż? ;-)

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:48

Obserwatorku, napisz może jak wysłaliście cała swoja flotę na Daleki Wschód walczyć z Japończykami. I nie zapomnij nadmienić co z niej zostało.

niedziela, 23 maja 2021, 07:01

A co mają holowniki do floty na Dalekim Wschodzie to juz ci prowadzący nie powiedział?

poniedziałek, 24 maja 2021, 07:19

A co ma moskwicz do F1 ? :)

niedziela, 23 maja 2021, 07:00

Poopowiadaj co Japończycy zrobili w Pearl Harbour.

QVX
środa, 19 maja 2021, 19:03

A to ciekawe - zawsze sądziłem, że jednostkę pływającą pozbawioną napędu można holować. :-)

Davien
piątek, 21 maja 2021, 02:07

Nie tak dużą i to zdanei Rosjan. To własnei jst powód ze Kuznieco sobie rdzewieje w porcie .

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 19 maja 2021, 17:33

Tak, to wyjaśnij, dlaczego bez śrub nie popłynie z holownikami? A do czego służą holowniki? Podpowiem, że sama nazwa wskazuje. Ale ty nie myslisz chyba, że jak ma ściagniete śruby, to mu się jakimiś dziurami woda do maszyny będzie lała? Czy tam myslisz? A o czymś takim jak uszczelnienie linii wałów słyszałeś?

chateaux
piątek, 21 maja 2021, 05:49

Holowniki na pewno nie służą do tego, aby wypływać wraz z okrętami flagowymi w każdy ich rejs bojowy, albo nawet kurtuazyjny.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 22 maja 2021, 10:16

A kto napisał, że holowniki służą żeby wypływac z okrętami wokjennymi? Zwyczajnie zostało wytłumaczone Davienowi, do czego służy holownik i że okręt ze zdjętymi srubami może byc także holowany. Więc o co chodzi mosci panie? Żebyś coś wyciagnął z mojego komentarza, to nadmienie jeszcze, że sa także holowniki wielozadaniowe, które oprócz zdolności holowania, moga przewosić także wode, paliwam, oleje, częsci i inne zaoptraeznie potrzebne okrętom. Jesdnostki takie, zwane także jednostkami pomocniczymi lub wsparcia, wchodzą w skład grupy bojowej i maja zdolnośc podawania swoich ladunków w ruchu, nawet na srodku oceanu. Masz coś jeszcze do dodania?

Maciek
poniedziałek, 17 maja 2021, 11:47

To są znakomite wieści. Każdy rubel utopiony w tym złomie, to rubel mniej na naprawdę sensowne ruskie systemy broni.

Zbyszek
poniedziałek, 17 maja 2021, 01:59

Kuzniecow nadaje się co najwyżej do taranowania mniejszych jednostek.

Melange
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:14

To nie do końca prawda. Kuzniecow to wspaniała rosyjska jednostka, z zaliczonym już chrztem bojowym. W bitwie z dokiem i dźwigiem jednak wygrał Kuzniecow, pomimo wielkie dziury jaka została na jego pokładzie po tym dramatycznym starciu. I właśnie gwoli ścisłości, dok był większy od Kuzniecowa, a i tak przegrał.

Zbyszek
poniedziałek, 17 maja 2021, 19:40

A to przepraszam. Jednak go nie doceniłem. Jest to pełnowartościowy lotniskowiec taranujący o napędzie hybrydowym (węglowo-holownikowym)

koń polski
poniedziałek, 17 maja 2021, 01:58

To dobrze świadczy o Polakach ,że martwią się o stan techniczny okrętu obcego państwa.

Kacperek
poniedziałek, 17 maja 2021, 20:29

O Kuzniecowa trzeba się martwić, bo jakoś niepokojąco cicho o nim było. Chcemy, żeby go naprawiali w nieskończoność, topiąc miliony dolarów na drogich i bezsensownych naprawach. Taniej by wyszło zbudować nowy lotniskowiec, ale w Rosji będą kleić to przestarzałe i spalone parę razy pudło. Zapewne unowocześnią też system ppoż stawiając na pokładzie trzy najnowsze wozy straży pożarnej, obowiązkowo na terenowych nadwoziach. I tak trzymać!!

easyrider
niedziela, 16 maja 2021, 18:26

Ich okręt i niech sobie montują na nim co chcą. Nawet balisty, katapulty i onagery jako artylerię a żagle i wiosła jako alternatywny napęd.

GB
niedziela, 16 maja 2021, 21:26

Z napędem o tyle jest problem że nadal nie mają doku w którym mogliby zamontować śruby.

hahahahaha
niedziela, 16 maja 2021, 18:04

na zdjęciu nie dymi !! w dryfie jest ?

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 16 maja 2021, 19:33

Ma taki napęd jak zbliżone wypornością i wiekiem Waspy. I tak jak one raz dymi a raz nie. Trochę dymi bardziej od Wasp, bo jak możesz to sobie wyszukać w publikacjach US Navy Rosjanie stosują tańsze rodzaje mazutu. Ale nie ma żadnych przeszkód by używać bez żadnych przeróbek droższych mazutów jak Waspy. :D

GB
niedziela, 16 maja 2021, 20:51

Tylko widzisz, czym tanszy i gorszy mazut to osiągi gorsze i maszynownie trzeba częściej czyścic. Nic dziwnego że wracał z rejsów z uszkodzoną kotłownią. Ale to trzeba być Rosjaninem żeby oszczędzać na paliwie po to aby później okręt stał w doku i był za duże pieniądze remontowany. Jak widać ekonomia sowiecka w Rosji wiecznie żywa.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:22

Nie masz pojęcia o czym piszesz. "Maszynownie częściej czyścić", co za teksty. A masz pojęcie co to jest "soot blowing"? To jest własnie czyszczenie kotła, dokładniej jego paleniska, bez wyłaczania kotła z ekploatacji, na ruchu, regularne co kilka dni, nie będę ci tłumaczył dokładnie o co chodzi, bo po twoim "częstszym czyszceniu maszynowni" wnioskuje, że mój trud i tak będzie nadaremny.

GB
wtorek, 18 maja 2021, 12:49

Tylko widzisz Rosja nie ma tych systemów na Kuzniecowie. Efektem są awarie maszynowni po rejsach.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
wtorek, 18 maja 2021, 17:29

Widzisz, nawet nie wiesz jak taki "soot blower" wygląda i jak działa. Takie "systemy" to miały juz statki z okresu pierwszej wojny swiatowej.

GB
wtorek, 18 maja 2021, 19:32

Widzisz i rosyjskie okręty miały od zawsze ten sam problem (chyba że maszynownia była zagranicznej produkcjilub projektu).

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
środa, 19 maja 2021, 17:39

No, czyli nie masz pojęcia o czym mowa. Akurat Rosjanie mieli niezłe osiagnieci w dziecinie kotłów parowych. o kotle Ramzina słyszałeś? Domyslam sie, że nie.

Davien
piątek, 21 maja 2021, 02:13

Kocioł Ramzina to tylko jeden z kotłów parowych przepływowych. Inni też je konstruowali.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 22 maja 2021, 10:29

Doprawdy? Ale jak taki kociął jest zbudowany i jak działa to juz w wiki nie napisali. Kocioł ramzina to kocioł Ramzina i charakteryzuje sie swoja unikatową konstrukcja. Ale juz nie o to chodzi, bo przeciesz ty pisałeś, że "kotły opalane sa oparami beznyny", wiec pojecia nie masz o kotłach. Chodzi o to, że udowodnilem wam, że ruscy, którzy potrafili skonstruować kocioł, który potrafi uzyskać ciśnienie ponadkrytyczne, który wymaga najwyższej jakości wody kotłowej (bo tam nie możesz lać wody z karanu, taka woda musi być specjalnie urobiona, demineralizowana, odgazowana - dlatego codziennie bada się taka wodę - twardość, zawartość tlenu, zawartość fosforanów, żelaza, przewodność elektryczna i wiele innych) z pewnościa potrafia skonstruowac soot blower, którego budowa jest prosta jak budowa cepa i wsadzić go do kotła napedzającego K0uzniecowa. Dla twojej informacji, taki soot blower od dekad stosowane były w kotłach uzywanych na statkach handlowych.

Olender
niedziela, 16 maja 2021, 13:05

Myślałem, że mają go zezłomować?

hahahahaha
niedziela, 16 maja 2021, 18:10

czekają tylko na lepszą koniunkturę dla stali -teraz musieliby dopłacać

jojo
poniedziałek, 17 maja 2021, 07:07

obecna jest bardzo dobra , nie wiesz o czym piszesz ...

jaja
wtorek, 18 maja 2021, 12:18

Stal wysokiej jakości, a nie przerdzewiała od słonej wody z Kuzniecowa :P

red
niedziela, 16 maja 2021, 11:57

Lotniskowiec „Admirał Kuzniecow” z niesprawdzonym systemem kontroli lotów.... to gdzie go mają sprawdzić !? jak go nie zamontują ??? Tylko USA montuje bez sprawdzenia bo działają na 100% bez testów i sprawdzenia w realnych warunkach .

Davien
niedziela, 16 maja 2021, 16:01

Red, oni nawet testów nei zakończyli, no ale to u Rosjan norma.

Marco
niedziela, 16 maja 2021, 12:55

Jakby przeczytał artykuł to by wiedział.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
poniedziałek, 24 maja 2021, 06:41

No popatrz, a Amerykanie nie zakończyli jeszcze wszystloch prób w locie F-35. A niektórych prób nawet jeszcze nie rozpoczeli. I to piętnaście lat po oblocie. A tak donosiła prasa: ""Kluczowe problemy trapiące F-35 od lat są te same. To trudne do rozwiązania problemy natury technicznej, niepozwalające osiągnąć charakterystyk założonych na etapie projektowania, a także wymagań zamawiającego. Ważne jest także niezakończenie wstępnych badań państwowych, co wstrzymuje rządową decyzję o uruchomieniu wieloletniego programu zakupowego. To zaś powoduje, że cały czas Departament Obrony kupuje maszyny dla siebie i sojuszników poprzez procedurę zamawiania partii wstępnych, które mogą znacząco różnić się od siebie, czyniąc produkcję i późniejsze wsparcie eksploatacji droższym. Do niedawna zakładano, że decyzja o zakończeniu wstępnych badań państwowych (Initial Operational Test and Evaluation, IOT&E) i akceptacja ich wyniku zostanie podjęta do końca roku 2020. Niestety, obecnie termin ten przesunięto na czas nieokreślony, a ostrożne szacunki części analityków wskazują, że decyzja może zapaść dopiero w 2022 r. Powodem tego jest niezakończony proces badań w locie (niektórych testów dotąd nawet nie zainicjowano) i prób symulacyjnych w symulatorze Joint Simulation Environment (JSE), w których powinny zostać zrealizowane 64 scenariusze misji przeciwko wrogowi dysponującemu zaawansowanymi systemami ofensywnymi i defensywnymi (w domyśle Rosji i ChRL).". Więc jak widać, to nie tylko u Rosjan norma.

Fanklub Daviena
niedziela, 16 maja 2021, 10:51

I dobrze, że nie będzie cyfrowy. Dzięki temu nie będzie podatny na ataki hakerskie czy impuls elektromagnetyczny. Czytam właśnie książkę o UFO, jest w niej historia peruwiańskiego pilota (Oscar Santa Maria Huertas) który w 1980 roku ostrzelał z działka pokładowego samolotu Su22 intruza, który zawisł nad pasem startowym bazy lotniczej La Joya. Intruz miał być balonem, okazał się obiektem latającym klasyfikowanym jako UFO, na którym przyjęte pociski nie zrobiły żadnego wrażenia. Jest to jedyny znany przypadek ostrzelania UFO przez wojskowy samolot. Rosjanie jak widać dokładnie przestudiowali tę historię wiedzą, że UFO są w stanie wyłączać elektronikę ziemskich obiektów, do których się zbliżą, więc rezygnacja z okrętu w wersji cyfrowej oznacza, że Admirał Kuzniecow będzie najpotężniejszym lotniskowcem na świecie. Odpornym na wszelkie cyfrowe zagrożenia, cyberataki, impulsy elektromagnetyczne i co tam ludzie jeszcze wymyślą.

Jur
wtorek, 18 maja 2021, 14:39

To serio?

GB
niedziela, 16 maja 2021, 20:47

Bredzisz jak zwykle...Będzie za to bardzo podatny na zwykłą walkę elektroniczną. Nie potrzeba ataków hakerskich. A elektronika analogowa jest bardzo podatna na impuls elektromagnetyczny.

cyberwojownik
niedziela, 16 maja 2021, 20:35

haha No to raczej niewłaściwa analiza Te UFO to jak pokojowy eko pacyfista co nie zabije muchy tylko odgoni, ale jak mucha wróci i będzie odporna na odgonienie to ją pacnie i tyle. Ale do rzeczy Jeśli dumamy czy cyfrowe czy analogowe lepsze to analogowe przegra z kretesem Nie nadąży za cyfrowym. :D

Roshedo
niedziela, 16 maja 2021, 18:35

No to nasze wojsku są super przygotowane na atak z kosmosu: sprzęt albo jest super analogowy z lat 70 - tych XXw. Albo jest niewykrywalny ( bo wcale go nie ma).

Macorr
niedziela, 16 maja 2021, 18:23

Jak nie będzie cyfrowy to znaczy że będzie analogowy? Czy jednak znowu będzie brak analogów?

Czytelnik
poniedziałek, 17 maja 2021, 13:08

rosyjska elektronika jak wiesz nie ma analogów nigdzie na świecie :D

Polak
wtorek, 18 maja 2021, 07:55

Mistrzowie najszybszych zegarków i największych mikroprocesorów :)

Wania
niedziela, 16 maja 2021, 13:25

Coraz bardziej odlatujesz w obronie rosyjskiego zacofania w elektronice. Na pokładzie obok dwóch wozów strażackich będzie stał Sasza z chorągiewkami i będzie pokazywał jak lądować. Oczywiście będzie miał rosyjski chełm, żeby go ufo nie zahipnotyzowało.

Konserwa
niedziela, 16 maja 2021, 09:47

No to już wiadomo gdzie szukać kontrolerów lotu spod Smoleńska. Na pokładzie karablja Admirał Kuzniecow. Ostatni sukces tej marynarki to zatopienie pasażerskiego Gustlofa na Bałtyku w 1945 r. Szykują sobie powtorkę z Cuszimy.

Wolodia
niedziela, 16 maja 2021, 18:23

Nie do końca. Kuzniecowowi udało się zatopić pływający dok. Co prawda ten w którym był postawiony, ale ten sukces bojowy jakby nie patrzeć na pewno też cieszy Rosjan.

niedziela, 16 maja 2021, 20:17

No ale było takie łatwe zwycięstwo. Dok stawiał zacięty opór i przywalił katamaranowi dzwigiem że aż pożarł wybuch

Murf fanem Polski
poniedziałek, 17 maja 2021, 01:39

Dock został oskarżony o działalność ekstremistów z powiązaniami z ukraińskimi neonazistami, CIA MI6, iluminatami i podstępnymi mędrcami Syjonu. Przewoźnik zrobił to, co zrobiłby każdy czerwonokrwisty Rosjanin.

gnago
niedziela, 16 maja 2021, 07:36

Brak opłaconego certyfikatu nie oznacza braku poprawności działania zgodnego z procedurami. Podobnie z radarami drogówki brak aktualnego certyfikatu z definicji podważa jego pomiary. Mimo że sprawny i poprawnie skalibrowany. Ergo biurwializm niszczy świat

QVX
niedziela, 16 maja 2021, 11:56

Nie, o ile rzeczywiście był sprawdzony. Tutaj natomiast rosyjski system jest montowany jeszcze przed zakończeniem testów.

Zbyszek
sobota, 15 maja 2021, 23:49

Jedyną modernizacja Kuzniecowa, która przebiegła bez problemów, to wymiana łopaty do dosypywania węgla do pieca.

droma
niedziela, 16 maja 2021, 12:22

jest jeszcze sukces zatopienia bez wystrzału doku pływającego -charaszo ...

ciekawy
niedziela, 16 maja 2021, 15:56

Oraz atak na dźwig. Dźwig był trudniejszym orzechem do zgryzienia. Mimo odpowiedzi ze strony dźwigu i kilkumetrowej dziury w pokładzie Kuzniecow i ten pojedynek wygrał. Później nie chciał się spalić, mimo profesjonalnej próby. 3:0 dla Kuzniecowa (dok, dźwig, pożar). Dla mnie to okręt niezatapialny. I całe szczęście, niech on topi rosyjską kasę jeszcze przez lata.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 17 maja 2021, 09:01

To nie tak. Dźwig załamał się z rozpaczy kiedy zobaczył do jakiego stanu Rosjanie doprowadzili ten biedny okręt.

Zbyszek
poniedziałek, 17 maja 2021, 01:09

Może takie jest jego przeznaczenie - okręt do zwalczania dźwigów i doków pływających. Wtedy faktycznie możnaby go uznać za najlepszy na świecie okręt tej klasy.

ja
niedziela, 16 maja 2021, 05:53

nieprawda, lopata sie zlamala

Pirat
sobota, 15 maja 2021, 23:29

A węgla w kotłowni nie zabraknie?

Swój
sobota, 15 maja 2021, 22:43

A te codo plywa

Lee
sobota, 15 maja 2021, 20:34

Wyngiel zdrozeje jak to cudo wyplynie..

Muminek
sobota, 15 maja 2021, 18:40

Jak papierowe mapy i panele z plastiku mogą być niesprawne ??

sdfghjk
sobota, 15 maja 2021, 16:47

Aż tak im się spieszy? Czyli wojna tuż, tuż.

Kapitan Nemo
sobota, 15 maja 2021, 15:59

Ten kompleks nie ma analogów

Kacperek
sobota, 15 maja 2021, 15:59

To fanklub pisał, że lotniskowce to przeżytki i nie ma sensu pakować w nie kasy, bo jeden rosyjski samolot je zatopi w 5 minut, a tu co? Rosjanie nie słuchają tego taktyka?

Zbyszek
sobota, 15 maja 2021, 20:01

W przypadku tego lotniskowca mogą mieć rację - jedeno nieudane lądowanie może doprowadzić do zatopienia tego cudu techniki ;)

w.
sobota, 15 maja 2021, 15:56

Może NATO przebada swoje instalacje pod względem podatnosci na ataki hakerskie? Bo za ten stary system komputerowy od naftociagów w USA trzeba było zapłacić okup 4 mln dolarów. A może antywirus Kasperskiego by wystarczył.

rED
sobota, 15 maja 2021, 22:14

Nie macie szans jeśli uważacie że ochrona rury i kompleksów militarnych to ten sam poziom.

xxx
niedziela, 16 maja 2021, 11:26

i tak jej nie mieli ...

Twój Sputnik
sobota, 15 maja 2021, 14:43

Chińczycy i Amerykanie wydali rozkaz powrotu do portów wszystkich swoich jednostek, ze strachu przed spotkaniem z "Gniewem Cara" bo taki przydomek admirałowi kuzniecevovi nadali Chińscy i Amerykańscy admirałowie. Ponadto z dniem wypłynięcia dumy floty FR ocean światowy staje się wyłącznym akwenem Rosji gdyż wszelkie słońce zbiorniki wodne są odwiecznymi terenami Rosjan.

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 17 maja 2021, 10:57

100/100 :)

Wania
sobota, 15 maja 2021, 15:35

Właściwie, to te lotniskowce już płyną do portów ile sił w maszynach. Sama informacja wywołała popłoch na całym świecie. Ptaki latają jakby niżej a słońce od razu zbladło. Ostatnio stado siedmiu gołębii symbolizujące ilość sprawnych samolotów na Kuzniecowie przeleciało nad białym domem. Nowy prezydent USA od razu ewakuował się do samolotu i odleciał w stronę Kanady prosić o azyl.

droma
sobota, 15 maja 2021, 13:33

dwa osiągnięcia sa pewne ; napędzany jest wunglem ,a holowniki tylko go eskortują ,będą na nim próbować lądować i startować samoloty-złomy ,które lądująkiedy chcą i gdzie chcą -balszaja technika ura ...

Bojarskie dziecię
sobota, 15 maja 2021, 13:24

Jakie imperium taki lotniskowiec.

Kiks
sobota, 15 maja 2021, 16:05

Paliwem dla tego "imperium" jest samouwielbienie jego wyznawców i ich głupota, a ta zdaje się, że jest bezgraniczna ;)

Monkey
sobota, 15 maja 2021, 20:02

@Kiks: I tu muszę przyznać, że twoja opinia jest jak najbardziej trafna. Ale ta "głupota", zwana przez nas poswięceniem zbudowała im imperium. Dlatego tejże "głupoty" nauczyłem się nigdy nie lekceważyć. Także na podstawie moich osobistych, choć niestety nielicznych kontaktów z Rosjanami (a i to było dawno temu). Dużo by tu było pisać na ten temat jednak.

gnago
niedziela, 16 maja 2021, 07:38

Spoko to samo dotyczy pozostałych imperiów i dawnych i dzisiejszych

Chiny górą
niedziela, 16 maja 2021, 14:37

Nie rozumiesz dalej czy tylko udajesz? Chodzi o samouwielbienie i głupotę wyznawców tego właśnie imperium i jego tzw. sukcesów.

rED
sobota, 15 maja 2021, 22:20

Asyria też miała Imperium.

Monkey
niedziela, 16 maja 2021, 14:14

@rED: Asyria miała 1200 lat historii od czasów Szamsziadada I do potomków Assurbanipala. Bycie imperium przeplatało sie tam z czasami walki o przetrwanie na terenach wokół ich dwóch głównych miast, Assur i Niniwy.Upadli, bo Asyryjczycy nie byli czyms, co nazywam: "my, Naród". Typowe państwa narodowe kształtują sie dopiero od XIX wieku. I Rosja takim jest, Rosjanie (słusznie lub nie) sa dumni ze swojej historii i swojego kraju. Tak samo jak dumni jesteśmy z naszej Polski.

zxxc
poniedziałek, 17 maja 2021, 11:38

Rosja jest i zarazem nie jest państwem narodowym. Jej Europejska ludność słowiańska przestaje być jedyną obowiązująca na szczytach władzy. Duze miasta zaczynają okupować nacje z azjatyckiej części Rosji. Sami o sobie mówią że tworzą diaspory. Inna kultura, inne postrzeganie świata (przychylne krajom muzułmańskim i Chinom), inna religia - daleka od prawosławia. Tylko na filmach propagandowych ZSRS i FR sowiecki i rosyjski żołnierz ma słowiańską twarz. W rzeczywistości bywało i bywa inaczej. Dlatego dla Rosji niepokojace są nacjonalizmy budzące sie w Tatarstanach, Kazachstanach itp krajach pokazujących innym nacją nowy trend. Kazachstan opuszczają wszyscy rosyjskojęzyczni. Wśród nich Polacy. Niestety fczęściej wybierają bliższą mentalnie Rosje niż Zachodnią Euopę w tym Polskę. Putin i jego następcy musi walczyć o jak największą liczbę "europejskich" Rosjan inaczej jego Pąństwo rozpadnie się od środka.

Monkey
poniedziałek, 17 maja 2021, 20:52

@zxxc:No i walczy. Jak na razie wydano 530 tysięcy rosyjskich paszportłów mieszkańcom Donbasu. nastepny dobry pretekst do mieszania sie w wewnętrzne sprawy Ukrainy.

Yh
sobota, 15 maja 2021, 21:50

To jednak jest głupota...

Tweets Defence24