Kto dostarczy system rozpoznania dla Jastrzębi?

16 lutego 2021, 09:35
DSC_8369-Edit
Polski F-16C. Fot. Jacek Siminski
Reklama

Dwa podmioty zgłosiły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na system rozpoznania powietrznego SAR – poinformował Defence24 rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek. Chodzi zasobniki wykorzystujące radiolokatory klasy SAR wraz z ich integracją z F-16 C/D Block 52+.

Postępowanie obejmuje pozyskanie i integrację trzech zasobników. Oprócz tego zakupione mają zostać stacje naziemne przeznaczone do planowania misji i programowania tego wyposażenia, naziemne stacje analizy i transmisji danych, narzędzia i aparatura kontrolno-pomiarowa oraz dokumentacja techniczna.

Inspektorat Uzbrojenia poinformował Defence24.pl, że do przetargu zgłosiły się firmy: izraelska firma specjalizująca się w systemach elektronicznych Elta Systems Ltd. (spółka zależna koncernu IAI) i amerykańska Goodrich Corporation, będąca częścią UTC Aerospace Systems.

Nie wiadomo jaka jest przewidywana wartość zakupu, ale obowiązkowe wadium składane przez oferentów to 5 mln PLN, a zatem wartość całego kontraktu przekroczy zapewne 100 mln PLN. Przewidywany czas realizacji zamówienia to 44 miesiące od czasu podpisania kontraktu. Obecnie Siły Powietrzne eksploatują zasobniki systemu DB-110 firmy Goodrich Corporation (m.in. w działaniach na obszarze Zatoki Perskiej) wraz z dwiema naziemnymi stacjami analizy danych.

Pracują one w paśmie widzialnym (kamera światła szczątkowego CCD) oraz wykorzystują kamerę termowizyjną o układach optycznych stabilizowanych w dwóch osiach. Oba układy umożliwiają obserwację boczną obiektów z odległości do 36 km w przypadku kamery termowizyjnej i 72 km w przypadku kamery światła szczątkowego. Oprócz tego używane są także optoelektroniczne zasobniki obserwacyjno-celownicze Sniper firmy Lockheed Martin.

Polskie F-16 wykonywały misje rozpoznawcze nad Irakiem w ramach misji PKW Kuwejt, realizowanej w latach 2016-2018 jako wsparcie dla globalnej koalicji walczącej z Daesh. Zakup zasobników z radarami SAR, mających poszerzyć ich możliwości w tym zakresie, znalazł się w Planie Modernizacji Technicznej. Dialog techniczny w tym zakresie rozpoczęto w 2017 roku, a obecne postępowanie na pozyskanie sprzętu - w drugiej połowie roku 2020.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
Tadziu
środa, 17 lutego 2021, 15:08

Integracja z sar to VERSJA 7.2 a u nas 5 MON beka o 6.5 dla JASSM od 18 miesięcy

3 to kpina
środa, 17 lutego 2021, 11:29

Trzy zasobniki ???? Aż T Y L E? Bo takiego "Albatrosa" na caaaałyyyy Bałtyk to MON zapotrzebował aż JEDEN system. No, może też kiedyś skorzystają z opcji i kupią... drugi. A tak na poważnie, jak można planować że 3 zasobniki zdołają zapewnić jakąkolwiek szansę skutecznego rozpoznania, gdy w każdej chwili możemy stracić albo samolot który spadnie z zasobnikiem albo np. wrogi snajper ze Spetsnazu, z karabinem przeciwsprzętowym może po prostu, z dystansu, zniszczyć taki zasobnik na lotnisku, już na samolocie. A będzie przecież warto.

Xd
środa, 17 lutego 2021, 05:46

A czemu żaden krajowy podmiot tylu tu zawsze ekspertow i co

Pjoter
wtorek, 16 lutego 2021, 18:18

Niech to szybko robią bo się okazuje że są problemy z silnikami do F35 bedziemy z ręką w nocniku

Ja
wtorek, 16 lutego 2021, 13:12

"izraelska firma (...) Elta Systems Ltd. i amerykańska Goodrich Corporation (...)" Bez względu na to, kto wygra przetarg, będzie on wygrany XD

Dawid
wtorek, 16 lutego 2021, 11:28

Szkoda że radmor się nie zgłosił

Monkey
wtorek, 16 lutego 2021, 23:11

@Dawid: Nie obraź się za mój komentarz, ale myślę, że ani Radmor, ani cała Grupa WB nie mają w asortymencie sprzętu o podobnym przeznaczeniu.

Tweets Defence24