Rosja zamawia bombowce frontowe. "Lekcje" z Syrii

10 czerwca 2020, 10:49
Su-34 Syria
Su-34 podczas operacji w Syrii. Fot. mil.ru
Reklama

Rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło kolejną partię dwudziestu bombowców frontowych Su-34 dla Sił Powietrzno-Kosmicznych. Maszyny będą dostarczane w standardowej wersji produkcyjnej, natomiast na 2021 roku zaplanowano kontrakt dotyczący zmodernizowanej wersji Su-34M. Wprowadzone zmiany są oparte na doświadczeniach bojowych z Syrii.

Agencja TASS poinformowała o zawarciu kontraktu w pierwszym tygodniu czerwca przez Nowosybirskie Zakłady Lotnicze (NAZ) im. Czkałowa, wchodzące w skład Suchoj Aircraft Company. Dostawa „około 20 samolotów” ma zostać zrealizowana na rzecz ministerstwa obrony Federacji Rosyjskiej do końca 2023 roku. Zaznaczono iż chodzi o standardowy wariant samolotu, który będzie posiadał jedynie pomniejsze „modyfikacje wyposażenia oparte na doświadczeniach bojowych”.

Jednocześnie źródło agencji TASS w rosyjskich strukturach wojskowo-przemysłowych informuje, że na 2021 rok zaplanowano zawarcie umowy dotyczącej pierwszej partii maszyn zmodernizowanych w oparciu o doświadczenia bojowe z konfliktu syryjskiego. Rosyjskie bombowce Su-34 są tam obecne od 2015 roku i biorą udział w działaniach wspierających siły rządowe.

Zmodyfikowany wariant bombowca oznaczony Su-34M, opracowywany jest w ramach programu Syczi (ros. Сычи – gatunek sowy, po polsku nazywany pójdźka). Celem jest przede wszystkim unowocześnienie układu wykrywania i celowania oraz systemu walki elektronicznej. Zmiany obejmą m.in. instalację radaru Sz141M i modułu celowniczego K-102M na bazie mikroprocesorów Elbrus. Maszyny mają być wyposażone w kompleks rozpoznania i walki elektronicznej BKR-3.

Przewidziano również nowe wyposażenie podwieszane: Zasobniki rozpoznawcze UKR-RL wyposażone w stacje radiolokacyjną M402 Pika-M o zasięgu 300 km i rozdzielczości 1-1,5 w trybie mapowania lub nawet 30 cm w trybie wykrywania i śledzenia. Zasobniki rozpoznania wizualnego UKR-OE z kamerą HD Antrakt i działającym w podczerwieni systemem M433 Raduga-WM oraz zasobniki walki elektronicznej UKR-RT z elementami systemu Chibiny-10. Zmiany te skierowane są na zwiększenie przeżywalności maszyny i jej możliwości w zakresie zadań rozpoznania i walki elektronicznej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 92
Reklama
Tani
środa, 12 sierpnia 2020, 19:19

Ja mysle ze to powinien byc osobny temat, ale Szojgu czyli minister obrony mowi o zakupach MO FR planuje podpisac z Irkutem kontrakt na ponad 100mld rubli na 21samolotow Su-30 sm2 czyli moderke sm i 25 szkolno bojowych Jak 130. W Komsomolsku kontrakt na 100 mld rubli na Su-35. Ile szt nie mowil. Nie wiadomo tez na ile lat i ile szt rocznie kazdego

Tani
niedziela, 2 sierpnia 2020, 03:54

W maju tego roku dostarczono dwa ostatnie 34 z zamowienia z 2012r 136 i 137 egz wyprodukowany nie liczac prototypow. Czerwona 14 poszla do Woroneza na llotnisko Baltimor na zastepstwo za uszkodzony w wypadku samolot /poszedl na pomoc naukowa/ Drugi czerwona 14 poszedl do Centrum Doskonalenia Pilotow w Lipiecku. Tam wczesniej wycofano trzy najstarsze modele seryjne. Poszly na pomoce naukowa. Jest nowy kontrakt na ok 20 samolotow

Tani
niedziela, 2 sierpnia 2020, 16:21

Drugi czerwona 9

Tani
środa, 22 lipca 2020, 17:19

Pojawily sie w sieci dwa zdjecia Su-35 z nr-i 9210 i 9214 przeznaczone dla Egiptu. Wychodzi ze przecieki prasowe byly prawdziwe.

Tani
czwartek, 23 lipca 2020, 08:12

5egz z nr od 9210 do 9214 sfotografowane przez spottera w Nowosybirsku. Ocenia sie ze caly kontrakt jest na 24 egz Media oficjalne milcza.

Tani
wtorek, 21 lipca 2020, 18:42

Moze jako podsumowanie tematu, 34 ma problem jeden sa to silniki w tej chwili na zlecenie Min Obr pracuje sie nad jednym wspolnym silnikiem dla calej rodziny Su. Cala praca ma byc zakonczona w ciagu 3-4 lat. Kasek jest tlusty rynek Su za granica to ok 700 samolotow. F31 jest uznany za stary i nieperspektywiczny. Podst tej nowej konstr jest Izd 117. A ministerstwo oszczedzi kase na logistyce i poprawi charakterystyki sprzetu. Bo ida ciezkie czasy Min Finansow FR chce zmniejszyc wydatki na zbrojenia o 5% w ciagu 3 lat .

Tani
wtorek, 14 lipca 2020, 15:45

Tojest pomoc dla zakladu. Superjet lezy i alternatywa to34. W tym roku zaklady wykonuja ostatnia partie starego zamowienia. I....rzad pomoze. Co do samolotu to Su-30 z innym ukladem miejsc. Takim jak F-111. Rosjanie wycenili go na 100 mln dolcow wiec nie ma kupca. Byly plany przeniesienia produkcji do Komsomolska ale zrezygnowano z przyczyn politycznych. Przeniosa ,kiedy zacznie sie produkcja Ms-21. Ja w nim wad nie widze to stara sprawdzona konstrukcja duzo uniesie ma tankowanie w powietrzu i bez problemu przyjmie silniki z Su-35. Bo to przeciez w 40 % Su-27 UB.

fog
sobota, 13 czerwca 2020, 16:54

Czyli co...? Znowu generalicja szykuje się do wojny która już była...? Latający na wysokości 5-7 km nadajnik fal radiowych będący jeszcze do tego solidnym źródłem podczerwieni...to jaka ma być ta przeżywalność pilotów... ;] Dużo, tanich rakiet przeciwradarowych i przeciwlotniczych, lekkie ręczne wyrzutnie z głowicami termobarycznymi. Artyleria samobieżna od 122mm w górę z amunicją precyzyjną i przedłużonym zasięgiem. Lekkie, tanie środki wskazywania celów...i mnóstwo tanich radarów pola walki...

raKO
czwartek, 11 czerwca 2020, 15:20

Rozumiem, że obecna wersja nie sprawdza się najlepiej nawet w bombardowaniu z pułapu 6km pasterzy uzbrojonych w broń ręczną. Zabawne.

StuG
czwartek, 11 czerwca 2020, 10:00

"Doświadczenia bojowe z Syrii" - bombardowanie szpitali ?

bender
piątek, 12 czerwca 2020, 21:50

Zapewne chodzi o zwykłe doświadczenia eksploatacyjne. Choć może nie tak zwykłe. Mieli to wcześniej: https://www.defence24.pl/wiadomosci/rosyjskie-problemy-z-bombowcami-su-34-analiza

FeliXX
środa, 10 czerwca 2020, 20:50

Zamawiają bombowce bo te używane w Syrii kończą sie już a i te w Rosji to złom. Samoloty z innej epoki . Coś jak ruskie samoloty w czasie II Wojny . Jeden niemiecki wart był 30 rosyjskich a może i wiecej. Na współczesnym polu walki będą jednorazówkami jak nasze stare śmigłowce Mi-2 . Pilot był liczony na 1,5 wylotu śmigłowiec na 1

Taka wschodnia jakość
środa, 10 czerwca 2020, 17:54

Czy nadal co samolot to inne wykonanie ?

czwartek, 11 czerwca 2020, 22:49

To już się chyba skończyło, podobno pierwsze 16 "seryjnych" tylko takie było, nie licząc prototypów. Trzeba w tym względzie docenic miechaników że jednak ogarniaja jakos ten bajzel. Z drugiej strony wiadome dlaczego tych pare sztuk spadło w katastrofach. Tego z ptakami w silnikach nie liczę, bo czegoś takiego to żaden samolot nie przetrzyma.

Tani
czwartek, 16 lipca 2020, 09:53

Spadly dwa bo sie zderzyl trzech zabitych jeden uratowany.Dwa zderzyly sie and Lipieckiem oba wyladowaly. Jeden przesarzowal ladowanie samolot jest pomoca naukowa w szkole wojenne./lezal na plecach/po remoncie u producenta do szkolnictwa. Ten co mial ptaka to Su-30 sm w Syrii dwoch zabitych. Jesli wezmiemy warunki atmosferyczne w Rosji to wypadkow i tak jest malo. Co do bajzlu to bym sie nie zgodzil to stara sprawdzona bardzo dobra i wytrzymala konstrukcja. Ona tez po raz pierwszy w historie lotnictwa wojskowego sowietskiego i rosyjskiego dostanie ogrzewane hangary na lotnisku Woronez Baltimor. Wyprodukowano go ok 126szt . Jeszcze raz spadly dwa w wyniku kolizji.

poniedziałek, 20 lipca 2020, 03:50

Dopisze pierwsze samoloty zgodnie z tradycja byly malowane na niebiesko pozostale juz jednakowo kamuflowane,,bieri

środa, 10 czerwca 2020, 16:58

Nie to co F35 którym kółka się chowają przy lądowaniu... pewnie też było to w trybie stealth

Hmmm
piątek, 12 czerwca 2020, 08:59

Na 10 wyprodukowanych su57 dwa uległy wypadkowi, tyle w temacie.

wtorek, 16 czerwca 2020, 12:17

Już dwa?

michalspajder
środa, 10 czerwca 2020, 15:42

Stealth to one nie sa, ale wykonuja zadania im postawione. Inaczej Rosjanie by ich po prostu nie zamowili, tak jak nie zamowili wielkich ilosci czolgow t14 Armata ani SU57. Poniewaz nie sa to konstrukcje dojrzale.

Eter
piątek, 12 czerwca 2020, 10:31

Ponieważ nie dysponują ani finansowaniem ani technologia aby je wymienić. Ruskie maja dużo złomu i nic lepszego nie są w stanie wyprodukować.

Kosmo
czwartek, 11 czerwca 2020, 14:04

Co do T-14 Armata to był z powodzeniem testowany w Syrii a kilka dni temu dostał certyfikację która pozwala na jego eksport wstępne propozycje zakupu wystosowały Algeria Egipt Indie Wietnam oraz Białoruś Więc nie wiem czy to taka nie dojrzała konstrukcja

Gnom
czwartek, 11 czerwca 2020, 12:44

Nie wyglądają jak stealth, co nie znaczy, że nie mogą mieć jakichś systemów maskowania innych niż tylko kształty i pokrycia. A zamawiają bo czymś trzeba zastąpić niemożliwe/bezsensowne przywrócenie produkcji Su-24 i Tu-22 w całym szeregu zadań wg ich taktyki.

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:30

Tu-22 nimi nie zastapia bo to rózne klasy samolotów, ale Su-24 jak najbardziej.

vvv
środa, 10 czerwca 2020, 15:16

su-34 jest tak dobry ze ma udzwig niewiele wiekszy niz f-16 a gabaryty f-15 :)

piątek, 12 czerwca 2020, 01:19

Ale porownaj sobie chociazby zasiegi trollu.

niedziela, 14 czerwca 2020, 02:31

i 4x tyle zuzytego paliwa:) na niecałe 2x większy zasieg bojowy:)

andrzej.wesoly
środa, 10 czerwca 2020, 15:09

Piękny z wyglądu samolot, ale do walki - tylko w Syrii. Ogromne wloty powietrza do silników, w nich wirujące łopatki sprężarek silników, z tyłu długie, rozgrzane dysze wylotowe, szeroki kadłub - jednym słowem SPO jak w Kamazie...

Cóż
czwartek, 11 czerwca 2020, 21:06

Wloty powietrza można zasłonić kratką która kosi wpadające do środka fale. Podczerwieni nie da się wyeliminować z samolotu, od tego będzie miał laserowe głowice do oślepiania rakiet.

H
niedziela, 14 czerwca 2020, 15:36

kratka nie kosi fal a jedynie odbija do odbiornika

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:32

Taak, jak widać alternatywna fizyka Putina w pełnym rozkwicie:)

środa, 17 czerwca 2020, 01:40

Alternatywna fizyke (a takze chemie) to reprezentuja twoje kotly opalane oparami benzyny.

Paradoks
środa, 10 czerwca 2020, 14:01

Zgrabny konwencjonalny samolocik Paradoksalnie Rosjanie planują Władywostok jak bazę docelową Po co?

Tani
czwartek, 16 lipca 2020, 10:28

One nie sa planowane one tam sa, ztego pulku pochodzily te dwa stracone samoloty w wyniku kolizji. Same samoloty nie byly stare mialy 4 lata. Bo ruscy lataja w kazdych warunkach atm one nawigacji sat nie potrzebuja, maja ja ale maja tez nawigacje mechaniczna taka jak morskie 33. Przy stanie technicznym ruskich lotnisk zaden F-16 czy 22 tam nie wyladuje nie pisze 35 bo to oczywiste. Jak przylatuja Chinczycy, bo bardzo duzo lataja doRosji to najpierw przeszukuja pasy startowe w poszukiwaniu cial obcych. To samo jest z oblodzeniem. Odmrazaja tylko serwery, reszta odpada podczas startu. Amerykaniec nie przezyl by tego bo to delikatne konstrukcje. Ruskie to mlotkowe proste i bardzo latwe do utrzymania. Co kto lubi. Ja lubie F-35 wiec dalej Suchoja chwalic nie moge.

Gnom
czwartek, 11 czerwca 2020, 12:50

A co dzieje się na Dalekim Wschodzie. Agresywne zakupy i plany produkcji broni ofensywnych w Chinach, Korei i przede wszystkim Japonii (patrz lotniskowce). Tam wisi w powietrzu duży konflikt, a chętnych na "cudze" ziemie i złoża na morzu jest pod dostatkiem.

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:34

Taak, bo maszyny uderzeniowe to broń defensywna, Posejdon to tez pewnie wg ciebie broń defensywna? a chetni na cudze ziemie na Dalekim Wschodzie sa dwa panstwa: Rosja i Chiny.

Zbigniew
czwartek, 11 czerwca 2020, 03:43

Ktoś jeszcze nie wie po co Rosja tak działa? Przecież Putin przyznał że marzy o odbudowie ZSRR wraz z obozem państw jakim wtedy dysponowali. Rosja niosła i będzie nieść płomień rewolucji w świat.

Nowator
środa, 10 czerwca 2020, 13:56

A jedna podczerwień i raduga Tutaj Rosjanie zaskoczyli LM

Fanklub Daviena
środa, 10 czerwca 2020, 13:29

"Zasobniki rozpoznawcze UKR-RL wyposażone w stacje radiolokacyjną M402 Pika-M o zasięgu 300 km i rozdzielczości 1-1,5 w trybie mapowania lub nawet 30 cm w trybie wykrywania i śledzenia." - dlatego Rosja za bardzo się nie pcha w AWACSy, bo mają za małą przeżywalność na polu walki, więc muszą być daleko od niego odsunięte. Tymczasem postęp w radarach sprawił, że maszyny wielkości Flankera/Su-34 mają ten sam zasięg (limitowany horyzontem), przy nieporównywalnie większej przeżywalności. 300 km mniej więcej odpowiada horyzontowi przy pułapie lotu 7-8km... AWACS dla Rosjan owszem, niszowo nad Syberią, Arktyką czy oceanem, ale przy S-400 w Kaliningradzie, to natowski nawet nie mógłby latać nad Polską, tylko musiałby się trzymać nad Niemcami i guano a nie dawałby obraz sytuacji nad Rosją i Białorusią...

Cóż
czwartek, 11 czerwca 2020, 21:10

Ta samą koncepcję pod koniec ZSRR chcieli wykorzystać dla samolotów ASW. Miał być dwumiejscowy Su-33 na lotniskowce, który zabierałby zasobnik z bojami hydrolokacyjnymi, wykrywacz anomalii magnetycznej i torpedy/bomby na zamkach pod skrzydłami. I w przeciwieństwie do jakichkolwiek samolotów wielkości Ił-38 czy P-3 Orion, po wykryciu przez lotnictwo NATO z baz w Norwegii, lub grup lotniskowcowych próbujących zagrozić Morzu Barentsa mógłby odpowiedzieć ogniem i zawinąć ogon pod osłonę sił własnych, na dopalaczu.

Davien
czwartek, 18 czerwca 2020, 18:37

Taak, i to wszystko przy zabójczym udzwigu 6,5 tony maks i uzbrojeniu z poprzedneij epoki:)) W staqrciu z lotnictwem NATO to jedynie duzy, łatwy cel:)

Orthodox
czwartek, 11 czerwca 2020, 17:37

Nawet sprawnie tłumaczysz się z kolejnych zapóźnień technologicznych Rosiji. Laik uwierzy.

bender
czwartek, 11 czerwca 2020, 14:40

Kontrola sytuacji powietrznej gdzie masz dziesiątki albo i setki obiektów to jednak inna bajka niż samolot uderzeniowy z dobrym radarem czy zasobnikiem rozpoznawczym. Rozumiem, że chciałeś dać Su-34 możliwości F-35, ale poniósł Cię optymizm. Tak samo jak z S-400 w OK, gdyż pocisków o zasięgu 400 km wciąż nie ma. Zgodzę się za to, że systemy kontroli powietrznej można instalować na coraz mniejszych płatowcach, a docelowo będzie to zadanie dronów klasy HALE.

AlS
czwartek, 11 czerwca 2020, 12:36

Postęp w radarach nie sprawił, że z równania radarowego zniknęła zmienna w postaci apertury anteny. Więc zaawansowany radar rosyjski o powierzchni anteny circa 1m2 jest w stanie zobaczyć co najwyżej 15 razy mniej niż bardzo zaawansowany radar E3 Sentry o aperturze około 15 m2. Co do rakiet dalekiego zasięgu, to odpowiem cytatem: "Co z tego, że strzelisz, kiedy nie trafisz"? Rakieta będzie musiała pokonać jeszcze ECM atakowanego samolotu i takie metody zakłócania jej namiernika, jak np. cross-eye-jamming, który podmienia sygnał zwrotny na identyczny, tylko z nieco przestawioną fazą. A to sprawia, że rakieta zobaczy obraz celu w nieco na prawo, lub lewo od rzeczywistego miejsca gdzie się znajduje. Myślisz, że w US AF siedzą idioci, którzy nie wiedzą co mają Rosjanie i nie mają odpowiedzi na te zagrożenia, strategu-amatorze?

Tani
czwartek, 16 lipca 2020, 10:38

Nikt nie ma, poczytaj o wojnie falklandzkiej kiedy sidewindery L zawiodly na calej linii, wiekszosc zestrzalow byla dzieki zwrotnosci i dzialku Harriera. Ostatni przypadek gdzie X nie zestrzelil starego 22 totylko potwierdza. Amraamem nie zestrzelisz ruska bo one oprocz systemu obrony biernej maja obrone aktywna czyli mozdzierz. Rakieta juz dawno przegrala z samolotem, dlatego dzisiaj wszyscy montuja dzialka w samolotach.

Lol
czwartek, 11 czerwca 2020, 10:44

Czyli dobrze że polska zamówiła F35 nazywane mini AWACS których radary AESA mają wielokrotnie wieksze możliwości od rosyjskich radarów z lat 80.I do tego przekazywania tych danych w czasie rzeczywistym.

Robert
czwartek, 11 czerwca 2020, 04:15

Przeżywalność tego złomu to ułamki sekund...

czwartek, 11 czerwca 2020, 22:51

Jakoś latają, bombardują nad Syria i jakoś jeden uniknoł ataku niezwyciężonych rakiet z F-16.

Davien
czwartek, 18 czerwca 2020, 18:38

A niby kiedy to strzelano do Su-34??? Bo strzelaja do syryjskich su-24 które spadają jak ulegałki:)

piątek, 19 czerwca 2020, 16:46

To że czegoś nie wiesz o niczym nie świadczy. Tylko o tym że ktoś danych botowi nie dostarczył.

JPC
czwartek, 11 czerwca 2020, 00:20

zalozmy z to co napisales to prawda a nie wierutna bzdura (oczywiscie osiagi radarow wedlug ciebie nie maja nic wspolnego z wymiarami ukladu antenowego) to zadam pytanie, ilu oficerow taktycznych wcisniesz na poklad mysliwca... radze uwaznie rozszyfrowac skrót AWACS, wtedy zrozumiesz jaka bzdure wypisales.... aha i co ma radar SAR i zasobnik rozpoznawczy wspolnego z AWACSem??

Fanklub Daviena
piątek, 12 czerwca 2020, 10:31

"ilu oficerow taktycznych wcisniesz " - A-50 były pierwszymi cyfrowymi AWACSami (E-3 dopiero teraz się ucyfrawia), gdzie operatorów zastępowały komputery. Wbrew bajanion Daviena to Rosja była pionierem automatyki w wielu dziedzinach. Każdy nowy Flanker, podobnie jak MiG-31 ma awionikę pozwalającą na automatyczne dowodzenie 4 innymi myśliwcami. Wspomniany zasobnik Pika-M to nie tylko radar obserwacji naziemnej: ma też tryb powietrzny i system automatycznego dowodzenia 10 innymi myśliwcami. I nie tylko: potrafi też przygotować atak rakietami przeciwokrętowymi wyznaczając taką ich trasę i czas odpalenia dla maszyn biorących udział w ataku, by pociski w cel uderzyły równocześnie z wielu kierunków. W dobie rakiet jak S-400, PL-15, R-37M AWACS nie zapewni wsparcia własnym myśliwcom nad obszarem przeciwnika, bo po prostu ze strachu (dlatego wspomniane rakiety nazywa się "AWACSkillerami") się nie zbliży bliżej niż 300-400km do rejonu walk a i 400km to może być zbyt mało, by przeżyć starcie z MiG-31... W przypadku maszyn stealth szanse AWACSów są jeszcze mniejsze... AWACS to przeżytek: ma duży zasięg lotu, więc ma niszowe zastosowania - patrole nad oceanami czy Arktyką, pokrycie radarowe mad własnym terytorium, ale do przeciwnika na odległość rozpoznania jego terytorium to się już nie zbliżą. Postęp sprawił, że taki Su-35 ma moc radaru jak E-3 Sentry a może nawet większą i zasięg w zasadzie jest limitowany jedynie horyzontem, więc zwiększenie mocy radarów na AWACSach może zwiększyć ich odporność na WRE czy coś podobnego, ale nie zasięg zobrazowania... Ponadto datalinki sprawiają, że myśliwce, niczym Ka-31 okrętom, mogą "surowe" dane z radaru przekazywać do obrobienia naziemnym komputerom i operatorom, więc nawet w operatorach i mocy komputerowej przewaga AWACSa jest iluzoryczna i nie równoważy wady jaką jest niska przeżywalność AWACSA w rejonie starcia ze współczesnym przeciwnikiem. :)

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:41

Funku, A-50 do tej pory ma prymitywny lampowy radar szczelinowy więc skończ opowiadac bajki:) zaden rosyjski samolot nie moze dowodzic innym, jedynei moga w MiG-31 przekazywac dane do innych 3 MiG-ów 31. Pika-M to zwykły radar obserwacji bocznej nie nadający sie do wykrywania celów powierznych a juz bajki o dowodzeniu czymkolwiek... No odlot masz niezły:) S-400 to maks zasieg 240km, R-37 M to 300-320km, zasieg radaru AN/APY na E-3 to 600km, maszyn stealth Rosja nei ma w ogóle, jedyny jaki miała sie im rozbił:) Su-35 ma maks 20kW co przy mocy AN/.APY koło 1MW wygląda zwyczajnie śmiesznie:)). Zwykły radar na B-1B ma moc 8x większa od radarku na Su-35:). Masz coś jeszcze do dodania?

czwartek, 11 czerwca 2020, 22:54

To niby Davien bajki opowiada? F-35 ma jednoosabową załogę a ma niby zastepować AWACSy, nie przerwyając przy tym bombardowania przeciwnika i przełamywania obrony powietrznej.

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:42

Ja rozumiem ze cos takiego jak wielofunkcyjne komputery misji i zintegrowania awionika na F-35 dla was w Rosji sa czyms nie do pojecia, ale nie wszyscy sa tak zacofani jak wy:))

Maras2
środa, 10 czerwca 2020, 21:49

Pika-M to radar slużacy do mapowania terenu, śledzenia i wykrywania obiektów naziemnych tudziez morskich. Jednak AWACS ma trochę więcej możliwości.

czwartek, 11 czerwca 2020, 23:00

Przypomnę koncepcje jaka przyświecała konstruowaniu Su-30. Pierwotnie miały one operować w 5 samolotowych zespołach gdzie Su-30 miał pełnic rolę dowódcy zespołu i takiego mini AWACSA. Przypomne że już starsza technologia posiadana przez rosjan zaowocowała Migiem -31, który operuje w zespole paru maszyn wymieniajacych sie danymi między sobą..

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:45

A ja ci przyomnę że Su-30 ma radar Bars-M o osiagach porównywalnych z AN/APG-68v9 a MiG-31 ma przestarzały i prymitywny dzisiaj radar Zasłon/Zasłon AM i jedyne co moze to przekazywac dane do 4 innych MiG-31 co od dawna moga robic wszystkie mysliwce zachodnie z Link 16 i nowszymi systemami. Na mini AWACS-y nadaja sie i Su-30 i miG-31 gorzej niz zwykły Ka-31 z radarem Oko:))

wtorek, 16 czerwca 2020, 12:27

No to macie sukces boście poziomem doszli do techniki jaką ruscy stworzyli na poczatku lat 70. Tylko ciekawe czego oni dzisiaj używają, bo o tym to nie masz żadnego pojecia. Tak jak nie masz pojecia o tym że Mig-31 moga się wymieniać danymi ze stanowiskami naziemnymi .

Davien
czwartek, 18 czerwca 2020, 18:42

Dziecko, Su-30 otrzymał radar Bars -M od Su-30MKI z 1997r czyli jest równolatkiem F-16 bl 52 Advanced:) MiG-31 nie moze wymieniac danych z niczym poza innymi trzema MiG-31, dostał ta mozliwość dopiero od MiG-31BM czyli dekady po maszynach zachodnich. Aha Bars-M to PESA a ma gorsze możliwości w sledzeniu celów naziemnych od szczelinowego AN/APG-68v9:)) Masz coś jeszcze do dodania?

Tani
sobota, 18 lipca 2020, 09:34

A o ktorym Su-30 piszesz bo jest ich 3 odmiany. Su-30,Su-30M2,Su-30sm. Jak napiszesz to ci napisze ze glupoty piszesz bo te pierwsze dwa to sa sparki. Ta pierwsza, sa ich dwie sztuki a bedzie 5 to stare analogowe pochodzace z zespolu pokazowego samoloty. M2 to sparki do treningu i egzaminowania pilotow. Teoretycznie moga zwalczac cele na ziemi tylko zmiane dokonuje sie recznie. Ostatni to dwumiejscowy mysliwiec przewagi powietrznej ma silniki ze zmiennym wektorem ciagu tylko slabsze od Su-35s. Jego w rosji nazywaja,,Krzemowa Dolina,,bo wyposazenie itechnologii kupowano do niego w USA. Te technologie to tak 10 lat do tylu. Wiec ktory?

Fencer
środa, 10 czerwca 2020, 13:06

Su-34 ma masę startową ok. 34 000 kg a masę użyteczną uzbrojenia, maks. 8000 kg, czyli mniejszą niż nasz F-16, przy masie startowej prawie dwukrotnie mniejszej!!....To typowe dla rosyjskich samolotów, które konstruuje się przede wszystkim, do uderzeń jądrowych, czyli....aby uniosły ładunek jądrowy...

Tani
poniedziałek, 20 lipca 2020, 09:37

Fencer ruscy podaja tak ,pusty samolot ok22 ton,max masa startowa ok44 ton,normalna masa startowa ok 38 ton Zbiorniki paliwa 12 ton+7 ton w podwieszanych. Kiedy bedzie tankowany w powietrzu to lata 10 godzin W zaleznosci od profilu lotu zasiegi Hi-Lo-Hi 2800km a Lo-Lo-Lo ok 800 km Jest rodzaj elektroniki ale to wszystko propaganda wiec pomine. Jest to samolot autonomiczny wszystko ma na pokladzie nie potrzebuje zadnej aparatury pomocniczej. Silnik rozruchowy ma tez wlasny diagnostyke tez. Cena na 2011r to 1mld rubli. Do teraz postawiono 136 samolotow- 2 rozbite-2 wycofane po awariach do szkolnictwa same kadluby ,silniki i wyposazenie sa uzytkowane w innych samolotach. 2samoloty saobecnie w fazie montazu . Te wszystkie samoloty sa znane z nr serii i nr fabrycznego. Rozbite nosily nr czerwone 03 i 33. Zgodnie z tradycja sowietskiego i rosyjskiego lotnictwa tych numerow nie bedanosily zadne samoloty w ich jednostce. Na warunki rosyjskie sa to perfecto maszyny. Sa zdjecia w pustym polu 24 szt maszyn czyli pulku. Za godzine nie ma ani jednej, nie ma wogole samochodow z aparatura diagnost lub rozruchowa Takich samolotow nie ma nikt. Wszyscy operuja w oparciu o bazy czyli lotniska. Ten model T-10B jest najlepiej znanym typem ros samolotu bo Nowosybirsk jest duzym osrodkiem i baza przerzutowa nowych samolotow do jednostek wojskowych. Spotterzy praktycznie wszystko wylapuja co nie omija Nowosybirska

Tani
poniedziałek, 20 lipca 2020, 10:22

Autokorekta Lo-Lo-Lo 1400 km, bojowy promien dzialania na niskim pulapie 600km lub 1300 z podwieszanymi zbiornikami paliwa. Radze przygladnac sie podwoziu tego latawca nie dosc ze uniesie duzo wiecej to wyladuje byle gdzie . Sa zdjecia z jego misji i filmiki z bombardowan trudno sie o cos czepic

7plmb
czwartek, 11 czerwca 2020, 23:49

Zapóznienie technologiczne.Wszystkie podzespoły i konstrukcja płatowca o silnikach nie wspominając są po prostu ciężkie.Silniki zuzywające dużo paliwa i mamy dużą masę i mały udzwig.Tak samo było porównując F-111 i Su-24.

Tani
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:08

To byly inne samoloty o ile wiadomo czym byl F-111 to Su byl mysliwcem frontowym. Czyli zgodnie z sowiecka doktryna mial dzialac do 60 km pozalinie npl. I mial nie polowac na samoloty tylko kolumny wojsk rejony koncentracji itp. Troche na wyrost porownuje sie je bo Su-34 tez z F-111 czy Tornado.. Jedyne w czym sa podobne to dwuosobowa zaloga.Wg mnie odpowiednikami ef i Tornado mialy byc Tupolewy 22.

Tani
poniedziałek, 20 lipca 2020, 20:08

To byly inne samoloty o ile wiadomo czym byl F-111 to Su byl mysliwcem frontowym. Czyli zgodnie z sowiecka doktryna mial dzialac do 60 km pozalinie npl. I mial nie polowac na samoloty tylko kolumny wojsk rejony koncentracji itp. Troche na wyrost porownuje sie je bo Su-34 tez z F-111 czy Tornado.. Jedyne w czym sa podobne to dwuosobowa zaloga.Wg mnie odpowiednikami ef i Tornado mialy byc Tupolewy 22.

Tani
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:44

Nie urodzi sowa sokola. To rozwoj Su-27 UB. To sa samoloty ktore cale swoje zycie spedzaja pod golym niebem i laduja na lotniskach gdzie amerykanskie samoloty poprzez swoja,,technologie nie wyladuja. Porownania z F-16 nie ma. To jest porownanie Kamaza z furgonetka czyli vanem. Cudem techniki tonie jest ale jest dobry technicznie. Jeden zostal uszkodzony bo ladowal namalym lotnisku i nie zadzialal spadochron skracajacy droge ladowania. Pech. Platowiec poszedl na pomoc naukowa W pelni zatankowany samolot weznie 22 +12-4412 ton uzbrojenia teoretycznie. Teoretycznie bo ma 8 wezlow podwieszania i na nich tyle nie zawiesi bo przenosi rakiety P-P do samoobrony i mozdzierz p.rakietowy w zadle tez.

Cóż
czwartek, 11 czerwca 2020, 21:13

Ma też dwukrotnie większy zasięg bojowy z 12 tonami uzbrojenia (nie 8) niż F-16 z dwoma tonami bomb, więc gdyby można tu usuwać komentarze, właśnie to bym Ci polecił

PiotrEl
czwartek, 11 czerwca 2020, 14:26

Bzdury! 8000 kg do 7700 kg. Co ma do tego broń jądrowa?

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:46

Istotnie napisałes bzdury bo udżwig F-16 bl 52+ to 9770 kg.

EUropa
czwartek, 11 czerwca 2020, 13:13

Boze, widzisz i nie grzmisz! Su-34 ma mase uzyteczna uzbrojenia(przenosi) 8oookg przy pelnym zatankowaniu samolotu a to co podajesz dla F16 to maks. obciazenie/udzwig, z czego musisz ile na paliwo przeznaczyc??? Co ty porownujesz? Jeden platowiec to bombowiec a drugi to mala, uniwersalna i tania platforma uzupelniajaca - taka zapchajdziura i jednosilnikowy samolot dla mniejszych sojusznikow z NATO! Su-34 to masa wlasna ca. 18000kg a masa startowa to ponad 38000kg a w F16 jak to wyglada? Mysle, ze teraz chyba widzisz, gdzie lezy pies pogrzebany!?

wtorek, 21 lipca 2020, 08:35

Ja mam inna propozycje znajdzcie wspolny mianownik

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:48

Su-34 to masa własna ponad 22 tony a masa calkowita to 45 ton z czego 12 ton to samo paliwo.

Gnom
czwartek, 11 czerwca 2020, 12:55

Ale także dla tego, że Rosjanie zazwyczaj podają jako udźwig tylko rzeczywiste zestawy uzbrojenia a nie potencjalne zdolności. Dla pierwszych F-16C i wchodzących wtedy w Polsce Su-24 rzeczywiste udźwigi (liczone po "zachodniemu) były podobne 5,5-6t dla F-16 i ponad 5t dla Su-22M4 (pomimo jego pancerza).

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:57

Su-22Mk panie Gnom miał udżwig do 4 ton a nei ponad 5, podobnie jak w Polsce nei było w ogóle Su-24 na stanei lotnictwa. Dla F-16C bl 50/52 udzwig wynosi 7700kg, dla bl 52+ 9770kg więc skad panei Gnom wział pan te 5,5-6 ton dla F-16C

Fanklub Daviena
czwartek, 11 czerwca 2020, 11:48

Najpierw "znafco" popatrz jaki mikry zasięg ma F-16 z ładunkiem 8t (w zasadzie to krąg wokół lotniska...) a jaki zasięg z 8t ładunku użytecznego ma Su-34. Potem znafco pomyśl jaki ładunek zabierałby Su-34 gdyby zdjąć z niego tytanowy pancerz. F-16 nie miał tytanowego ani żadnego innego pancerza, więc zanim w Iraku zniszczono opl, to operacje mogły tam wykonywać tylko europejskie Tornada i amerykańskie AH-64 (a nie "stealth" jak bajdurzą amerykańskie morskie opowieści)... Potem zapoznaj się i z innymi szczegółami konstrukcji, np. ciężkie niskociśnieniowe podwozie Su-34 i delikatne lekkie wysokociśnieniowe podwozie F-16 i pomyśl na jakich lotniskach mogą lądować jedne i drugie. Poczytaj też ile lotów dziennie przez długie miesiące mogły w Syrii wykonywać maszyny rosyjskie a ile mogą wykonywać maszyny USA. I jak zapoznasz się z takim "drobiazgami", to może przestaniesz się wymądrzać i nauczysz rozróżniać amerykańską propagandę marketingową od rosyjskich faktów... :)

Tani
czwartek, 16 lipca 2020, 10:06

W Su zaloga moze rozprostowac kosci i ma...ubikacje. Czyli WC. Armia by chciala go w wersji szturmowej ale jest problem bo pilot widzitylko jedna strone. To jest samolot idealny na Rosje i jej warunki techniczne na lotniskach.

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:51

Biorąc pod uwage ze rosyjskie"fakty" z rzeczywistoscią maja tyle wspólnego co ty z prawdą tod awno sie tak nie usmiałem:))

środa, 17 czerwca 2020, 01:41

Tak jak z rzeczywistoscia niewiele maja wspolnego twoje bajki o AIM-120 z 1973 roku :).

R
czwartek, 11 czerwca 2020, 11:02

Hmm, rosyjskie zrodla podaja 10-12 ton uzbrojenia, "odrobine" wiekszy zasieg Su maja niz F-16 to drugie. Kolejna sprawa to nie tylko kilogramy przenoszonego uzbrojenia sie licza, czy F-16 da rade przeniesc cokolwiek masowo zblizonego do rosyjskich KAB-1500 w ilosci 3 sztuk? "To typowe dla rosyjskich samolotów, które konstruuje się przede wszystkim, do uderzeń jądrowych, czyli....aby uniosły ładunek jądrowy..." tutaj to juz kolege fantazja i brak wiedzy poniosl.

R
czwartek, 11 czerwca 2020, 09:28

Hmm, rosyjskie zrodla podaja 10-12 ton uzbrojenia, "odrobine" wiekszy zasieg Su maja niz F-16 to drugie. Kolejna sprawa to nie tylko kilogramy przenoszonego uzbrojenia sie licza, czy F-16 da rade przeniesc cokolwiek masowo zblizonego do rosyjskich KAB-1500 w ilosci 3 sztuk? "To typowe dla rosyjskich samolotów, które konstruuje się przede wszystkim, do uderzeń jądrowych, czyli....aby uniosły ładunek jądrowy..." tutaj to juz kolege fantazja i brak wiedzy poniosl.

Xd
czwartek, 11 czerwca 2020, 06:50

Jak zwykle chylić czoła przed ekspertami z rodzimego pr,emysłu lotniczego

Davien
czwartek, 11 czerwca 2020, 01:01

Fencer, nasze F-16 maja maksym,alna masę startową 23 tony wiec nie wyjdzie to prawie 2x mniej niz dla Su-34. Ale udżwig istotnie większy: 9770kg dla Jastzrębi i 8000 dla Su-34.

czwartek, 11 czerwca 2020, 23:05

Ten suchy to maszyna stricte bombowa, ale majaca takie zęby że ugryzie niejedna maszyne myśliwską. Przenosząca do tego takie wyposażenie dajace jej takie mozliwości o jakich nasze F-16 moga tylko śnić. Ale to są maszyny troche do czegoś innego. Jednak o takim zasiegu to F-16 może tylko snić.

Davien
niedziela, 14 czerwca 2020, 02:50

No tu sie usmaiłęm i to niezle:) Akurat pod wzgledem wyposazenia to do F-16 Advanced Su-34 sporo brakuje a co do gryzienia to chyba ze sama siebie bo dpowolny mysliwiec zestzreli ta krowe bez wiekszego problemu.

Tani
czwartek, 16 lipca 2020, 18:43

Ale ta krowa zazwyczaj ma pastucha czyli eskorte mysliwska. Tak te samoloty bombardowaly przygranicze Turcji. Su-35s ich pilnowaly. Ja nie wiem jakie sa mozliwosci tego samolotu bo to sa info niejawne. Widzialem jedno zdjecie Su-35s z 28 szt bomb nad Syria wiec mysle ze tu nie chodzi o ciezar tylko ilosc. Taka ciekawostka jeden facet zamiescil na ruskim forum foto bomby. Inny zapytal sie co jest na niej napisane. Autor odpowiedzial,,kto odczyta numery na tej bombie dostanie 10 lat kolonii karnej Ja osobiscie nie wierze zadnym publikowanym danym technicznym Zarowno wschodnim jak i zachodnim. Bo to nie informacja a dezinformacja i oczywiscie reklama handlowa

Tani
czwartek, 16 lipca 2020, 18:43

Ale ta krowa zazwyczaj ma pastucha czyli eskorte mysliwska. Tak te samoloty bombardowaly przygranicze Turcji. Su-35s ich pilnowaly. Ja nie wiem jakie sa mozliwosci tego samolotu bo to sa info niejawne. Widzialem jedno zdjecie Su-35s z 28 szt bomb nad Syria wiec mysle ze tu nie chodzi o ciezar tylko ilosc. Taka ciekawostka jeden facet zamiescil na ruskim forum foto bomby. Inny zapytal sie co jest na niej napisane. Autor odpowiedzial,,kto odczyta numery na tej bombie dostanie 10 lat kolonii karnej Ja osobiscie nie wierze zadnym publikowanym danym technicznym Zarowno wschodnim jak i zachodnim. Bo to nie informacja a dezinformacja i oczywiscie reklama handlowa

wtorek, 16 czerwca 2020, 12:28

Jakos turkom nie za bardzo wyszło.

Davien
czwartek, 18 czerwca 2020, 18:44

A kiedy niby atakowali Su-34?? Atakowali Su-24 i te spadały grzecznie na ziemie.

piątek, 19 czerwca 2020, 01:18

Strzelali twoimi AIM-120 z 1973 moze?

Obserwator
czwartek, 11 czerwca 2020, 00:40

Su-34 z ładunkiem 8 t bomb ma zasięg bojowy około 1100 km, natomiast F-16 z ładunkiem 1,8 t ma zasięg około 550 km...

jajcarz z ciebie
środa, 10 czerwca 2020, 23:40

@Fencer Ładunek jądrowy waży 8 ton :)

Tweets Defence24