Kolejne Rafale kupione przez Egipt

4 maja 2021, 10:02
Rafale
Fot. Dassault Rafale
Reklama

Egipt zdecydował się na zakup kolejnych 30 maszyn wielozadaniowych Dassault Rafale oraz przeznaczonego do nich uzbrojenie produkcji MBDA. Wartość kontraktu na samoloty szacowana jest na 4,5 mld dolarów i jak donoszą media, w ponad 80% zostanie pokryta dziesięcioletnim kredytem gwarantowanym przez rząd Francji. Koleje ćwierć miliarda ma kosztować uzbrojenie rakietowe i systemy elektroniczne dla tych maszyn.

Ministerstwo Obrony Egiptu oficjalnie poinformowało o umowie 4 maja, co potwierdziła kilka godzin później francuska minister obrony Florence Parly. Pokreśliła ona również, że gwarantuje to 7 tys miejsc pracy przez 3 lata, co określa jasno czas na realizację dostaw. Wartość umowy oszacowano na 3,7 mld euro, czyli około 4,5 mld dolarów. Egipskie władze informują, że transakcja zostanie sfinansowana z wykorzystaniem kredytu na 10 lat. Jak ustalił portal informacyjny Disclose około 85% wartości pożyczki związanej z umową będzie gwarantowanych przez państwo francuskie, a także banki BNP Paribas, Credit Agricole, Societe Generale i CIC. Kontrakt i jego finansowanie oparte są na porozumieniu zawartym pod koniec kwietnia. Zawarcie umowy to ważny punkt wizyty egipskiej delegacji w Paryżu 4 maja 2021.

Wraz z umową, która obejmuje nie tylko dostawę 30 samolotów Dassault Rafale, ale również pakiet szkoleń, części zamienne i wsparcie eksploatacji, Egipt zamówił również uzbrojenie i sprzęt dodatkowy. Koncerny MBDA i Safran Electronics&Defence mają dostarczyć uzbrojenie kierowane i niekierowane oraz zasobniki zakłócające, systemy samoobrony i naprowadzające o łącznej wartości ponad 240 milionów dolarów. Jest to uzupełnienie arsenału, w który zainwestował Kair, wyposażając swoje Rafale m. in. w pociski manewrujące SCALP.

Warto odnotować, że transakcja ta przekreśla dyskusję na temat dostaw uzbrojenia z Francji dla obecnych władz Egiptu, które oskarżane są o łamanie praw człowieka. Co prawda już w grudniu 2020 roku Prezydent Emmanuel Macron oświadczył, że nie uzależni sprzedaży broni do Egiptu od zobowiązania się do przestrzegania praw człowieka, ponieważ nie chce osłabiać zdolności Kairu do przeciwdziałania terroryzmowi w regionie. Z drugiej strony, Egipt jest bardzo dobrym jak widać klientem przemysłu obronnego i lotniczego, nawet jeśli trzeba te zakupy kredytować.

Egipt w 2015 roku kupił 24 francuskie samoloty wielozadaniowe Rafale za 3,5 mld euro, stając się ich pierwszym zagranicznym użytkownikiem. Dostawy tych maszyn zakończono w 2018 roku. W międzyczasie udało się Francuzom sprzedać Rafale również do Indii i Kataru a w bieżącym roku również do Grecji. Jest to obecnie najlepszy produkt eksportowy francuskiego przemysłu zbrojeniowego, patrząc zarówno na ilość jak i wartość sprzedaży.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 316
Reklama
hicc
czwartek, 6 maja 2021, 21:47

Hindusi po zapoznaniu się z Rafale natychmiast zerwali kontrakt z Rosją na współtworzenie Su-57. Gdyż okazało się że francuski myśliwiec generacji 4.5 jest lepszy od rosyjskiego myśliwca 5 generacji.

anty troll
poniedziałek, 10 maja 2021, 08:53

No popatrz, a potem zamówili nowe MiG-29 i Su-30MKI a nie więcej Rafale. Oznacza to, że MiG-29 i Su-30 sa lepsze od Rafale.

czwartek, 6 maja 2021, 01:02

16 mld zł to tyle ile wynosi niekompetencja w budżecie MON...tanio i dobrze

Irytacja
środa, 5 maja 2021, 22:06

No i dlatego rosną koszty żeglugi kanałem sueskim

Protadek
środa, 5 maja 2021, 20:20

Przygotowania do zniszczenia etiopskiej tamy na Nilu idą pełną parą.

Viktor
środa, 5 maja 2021, 20:05

Kto widzial ten egipski syf to wie o co chodzi

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 18:00

Ci to kupują prawie wszystko prawie od wszystkich logistyczna katastrofa ale kto bogatemu zabroni

Mix
piątek, 7 maja 2021, 09:26

I bardzo mądrze. Nie muszą się przed nikim płaszczyć bo zawsze któryś z modeli będzie na chodzie.

Tja
czwartek, 6 maja 2021, 21:39

Oni nie kupuja tego, zeby walczyc(w tym sa slabi) tylko, zeby bylo na stanie. Oczywistoscia jest tez KUPOWANIE sojusznikow czy tez uciszanie krytyki!

SAS
środa, 5 maja 2021, 11:46

Polska odwrotnie. Kredytuje produkcję na 10 lat do przodu. To tak jakby dzisiaj opłacić samochód, który odbierzemy za kilka lat w salonie.

czarno to widzę
czwartek, 6 maja 2021, 16:34

Ma pan rację - Francja kredytuje Egipt, a Polska kredytuje USA.

Gniewko
czwartek, 6 maja 2021, 15:03

Ba. Jeśli odbierzemy? Bo to nic pewnego.

Jerzy
środa, 5 maja 2021, 11:31

Egipt podczas wojny sześciodniowej miał okazję przekonać się o jakości francuskich maszyn. W swoich wspomnieniach izraelski generał Jiftach Spektor pisze, że latając przez lata na Mirage'ach, F4 i F16, to własnie Mirage'a wspomina najlepiej, zatem francuski sprzęt może jeszcze wielu zaskoczyć.

:))
środa, 5 maja 2021, 10:49

Poczekałbym z zakupem do opracowania przez Francję technologii sieciocentrycznej albo ją już teraz kupił :)

Ech
środa, 5 maja 2021, 10:42

Ciekawe ze budrzet obrony maja taki sam jak nasz

Waldi 63
środa, 5 maja 2021, 10:32

Czytajac te komentarze stwierdzam ze zawsze bedziemy w trzecim swiecie. Miło jest poczytac chlopakow w waszym wieku z Indi, oni tez komentowali zakup Rafale przez ich rzad, oni zbroja sie przeciw Chinom !

Gosc.
środa, 5 maja 2021, 09:45

Samoloty z Francji maja w 100% pod kontrola ! Nikt im nic nie wylaczy, zwlaszcza gdy popsuja sie stosunki z Izraelem. To samo Grecja moze spokojnie stracac Tureckie F16.

środa, 5 maja 2021, 16:03

A skąd wiesz że mają pod kontrolą francuskie samoloty? Doznałeś olśnienia w pijackim amoku?

Gulden
środa, 5 maja 2021, 09:44

A mnie najbardziej bawi,stwierdzenie,że ten niby postępowy i tolerancyjny zachód,nie sprzedaje broni ze względu że dany kontrahent nie przestrzega zasad tzw"praw człowieka".Tak jakby Oni,czyli w tym układzie francuzi,takie przepisy respektowali w swych koloniach,czy w Algierii,swego czasu.Pecunia non olet,jak to jeden taki już dawno temu powiedział.Tak ogólnie to w samej Francji,obecnie,"prawa człowieka"są w szczytowym punkcie rozwoju...

Grzech
wtorek, 4 maja 2021, 23:31

Czy moze maja starsze F16 na sprzedaz, ten Egipt znaczy, albo lepiej, poczekamy gdy wyrzuca je na szrot to birzemy za darmo.

Darek
środa, 5 maja 2021, 18:13

A co takiego my bierzemy wania ze szrotu?

czwartek, 6 maja 2021, 16:30

Herkulesy?

Lotnik
wtorek, 4 maja 2021, 23:22

Mają rozmach...

Wojmił
wtorek, 4 maja 2021, 21:49

jeszcze jeden kontrakt i będą mieli więcej niż Francja...

ov
wtorek, 4 maja 2021, 21:45

Egipt nie dostałby F-35, zbyt zaawansowane technologie zawiera ta maszyna. A nawet jakby dostał to za 15 lat, gdyż byłby ostatni w dłuuugiej kolejce po myśliwiec Lockheeda. Rafale już tak zaawansowanych technologii nie zawiera, pozatym jest dostępny znacznie szybciej. A przegranymi są oczywiście Su-57 i J-20, których nikt nie chce.

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 18:02

Co za bzdety. A czy J-20 (podpowiem_ nie na eksport) czy też Su-57 (go nie ma) proponował Egiptowi? Podobnie głupi post widuje pod tematami dot. BWP dla Czech i Słowacji aproppo Borsuka. No ludzie jakiś poziom mile widziany

Marian Paździoch syn Józefa
środa, 5 maja 2021, 13:48

F35 są za drogie nawet dla sił powietrznych USA a koszty eksploatacji maszyn z roku na rok rosną. Wraz z dopracowywaniem maszyny i powiększeniem się floty koszty eksploatacji pojedynczego egzemplarza powinny się zmniejszać a jest odwrotnie.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:31

Nie F-35 ale Su-57 i nie dla USA ale dla Rosji:)

Ciekawy
czwartek, 6 maja 2021, 13:26

Martw się o swoją Rosję. Tam macie więcej problemów ze wszystkim.

sża
czwartek, 6 maja 2021, 16:29

Widzę, że prawda mocno zabolała.

Samolot
środa, 5 maja 2021, 12:41

F-35 to złom

Nielot
czwartek, 6 maja 2021, 13:26

Su-57 to złom.

tolomas
piątek, 7 maja 2021, 08:22

Racja. F-35 to kupa tandetnego plastiku.

czwartek, 6 maja 2021, 19:11

Dlatego powinno się kupować samoloty europejskie a nie złomy z USA i Rosji.

piątek, 7 maja 2021, 12:02

Spokojnie. Nie jest tak źle. Złom pochodzi tylko z Rosji i nikt poważny go nie kupuje.

Luke
wtorek, 4 maja 2021, 19:28

Swiat sie zbroij a Polska nie! Lotnictwo I kontrola w powietrzu jest najwaznoejsza!

Szkoda wyjaśniać
czwartek, 6 maja 2021, 02:03

No tak f35 wcale nie kupujemy dronów też Herculesow też rakiet też nowych samolotów szkoleniowych też nie mam jeszcze wymieniać ciemna maso?

Mix
piątek, 7 maja 2021, 09:31

A gdzie to wszystko jest?

GB
środa, 5 maja 2021, 19:18

Jasne. Zakup przez Polskę F-35 świadczy że nie masz pojęcia o czym piszesz.

Szkoda wyjaśniać
piątek, 7 maja 2021, 02:07

Olsnij mnie bo ja widzę nowy samolot którego boi się rosja i nie ma nic co jest nawet blisko poziomu zaawansowania

Wściekły chomik.
czwartek, 6 maja 2021, 19:14

Zakup F-35 to jest sabotaż przyszłych sił powietrznych które zamiast kupować nowe samoloty to będą kupować części do nielotów.

piątek, 7 maja 2021, 12:03

Co najwyżej sabotaż rosyjskich sił powietrznych.

Santander Sky
czwartek, 6 maja 2021, 16:30

Że co? Jaka kontrola? Bez opl będzie to bardzo krótka kontrola o ile w ogóle takowa będzie. Pisz zdrów

Sojer
wtorek, 4 maja 2021, 18:55

To teraz Egiot jest bardziej demokratyczny.

środa, 5 maja 2021, 06:22

Egipt ma ponad 4000 lat ich demokracji nie trzeba uczyć.

Lepo
czwartek, 6 maja 2021, 15:14

Tylko przez 4000 lat w Egipcie nie bylo demokracji, bo raczej rzady faraonow to nie demokracja.

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 6 maja 2021, 19:15

I dla tego ma 4000 lat to proste. Co jest Europie 200 lat demokracji i już upada.

piątek, 7 maja 2021, 12:05

Europa istniała na długo przed twoją Rosją i tak samo będzie istnieć jeszcze długo po upadku Rosji.

bobo
czwartek, 6 maja 2021, 10:45

4 tys. lat to nie ten Egipt.

baba
środa, 5 maja 2021, 13:56

A Ty swój rodowód to pewnie od Piasta Kołodzieja potrafisz wyprowadzić

czwartek, 6 maja 2021, 19:24

Nie znam rodowodu, ale w przeciwieństwie do ciebie chodziłem do szkoły.

Egipt
środa, 5 maja 2021, 12:42

Jak nie znasz historii to się nie wypowiadaj, obecna ludność muzułmańska która zamieszkuje Egipt nie ma kompletnie nic wspólnego ze starym Egiptem który znamy z piramid i innych cudów świata.

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 13:31

Obecna ludność Egiptu to ciągłość dawnych mieszkańców zamieszkujących Egipt przed tysięcy lat. Nie ma chyba naukowca - historyka, archeologa czy innego, który uważałby inaczej

biały
czwartek, 6 maja 2021, 17:05

potomkami starożytnych Egipcjan są Koptowie

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 6 maja 2021, 19:20

Koptowie to chrześcijanie wielu jeśli nie większość Egipcjan przeszło na Islam za panowania Arabów czy Turków i co to już Egipcjanie nie są?

biały
piątek, 7 maja 2021, 15:26

Arabowie są ludnością napływową , Koptowie w Egipcie są od kilku tysięcy lat , za pewne wielu Koptów za panowania Turków i Arabów przeszło na Islam , wcześniej około 2 i 3 wieku przechodzili na Chrześcijaństwo , chodzi mi tylko o fakt że Koptowie to ludność rdzennie wywodząca się z tych ziem od czasów Faraonów , zapewne od czasów Faraonów są na tym terenie i inne mniejszości etniczne , ale Arabowie są ludnością która tam napłynęła , Arabowie i Turcy tam mieszkający od setek lat są też Egipcjanami ale nie są potomkami starożytnych Egipcjan

piątek, 7 maja 2021, 12:18

Koptowie to owszem chrześcijanie czyli religia ale i nacja. Koptowie to właśnie potomkowie starożytnych Egipcjan a nie napływowi muzułmańscy arabowie. Tak jak Libańczycy to potomkowie Fenicjan. Mówimy o narodowości nie obywatelstwie. Czy Brazylijczyk pochodzenia Polskiego nie jest Brazylijczykiem? teraz rozumiesz?

Gnom
niedziela, 9 maja 2021, 18:58

Fakt, że dzisiejsi arabscy mieszkańcy Egiptu nie mieli nic wspólnego z piramidami i tworzeniem cywilizacji starożytnego Egiptu do większości niestety nie dociera. Dzisiejsza większość egipska to niszczyciele starożytnej cywilizacji,a nie jej spadkobiercy, a tym bardziej współtwórcy. Choć to faktycznie obywatele państwa o nazwie Egipt.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:37

A to ciekawe bo 90% ludnosci Egiptu to Arabowie

biały
piątek, 7 maja 2021, 15:29

i co pierwszy raz się zderzyłeś z sytuacją że jakiś lud stanowi w kolebce swojej cywilizacji mniejszość ??? ile procent ludności Australii to Aborgenii , ilu mieszkańców USA to Indianie ??? istotnie zabłyszczałeś

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 21:12

Arab to bardziej kultura niż geny

poniedziałek, 10 maja 2021, 12:57

PWN podaje że: "Arabowie, grupa ludów semickich uznających język arabski za rodzimy, niestanowiących jednolitej grupy etnicznej."

czwartek, 6 maja 2021, 16:32

Koptowie to potomkowie starożytnych egipcjan nikt inny.

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 21:13

No właśnie nie, muzułmanie w Egipcie są potomkami budowniczych piramid

sobota, 8 maja 2021, 00:40

No nie.

piątek, 7 maja 2021, 17:31

Nie prawda. To raczej wyznawcy ozyrysa zbudowali piramidy, potem zostali chrześcijanami i dzisiaj znamy ich pod nazwa koptów.

:))
środa, 5 maja 2021, 10:45

Najnowsze badania wskazują, że sporo więcej niż 4 tysiące :)

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 6 maja 2021, 19:29

Pierwsza państwowość to czasy Narmera dotowane na lata 2950-2750 p.n.e. pierwsze osadnictwo jeszcze wcześniej, Największa piramida to lata 2545-2525 p.n.e.

Teeter
środa, 5 maja 2021, 10:21

Marzenie ściętej głowy...

Naiwny
wtorek, 4 maja 2021, 18:22

Pozazdrościć finansowania. Kredyt od dostawcy na 80% i 10 lat. Może warto zmienić priorytety w wyborze dostawcy dla Polskiej Armii? Nawet jeśli francuski sprzęt jest gorszy. Ale skoro się cenią po ok. 150 miliona dolarów za samolot to czapki z głów. Okazuje się, że nie tylko oryginalny Szampan jest drogi.

Szkoda wyjaśniać
czwartek, 6 maja 2021, 02:12

F35 jest tańszy,a o f 16 nie wspomnę jeszcze ten kraj tak nisko nie upadł żeby kupić najgorszy sprzęt za najwyższą cenę ale widocznie ty uczyłeś się ruskiej matematyki to dla ciebie to okazja

chateaux
wtorek, 4 maja 2021, 21:50

A uważasz za w jaki sposób realizowane sa zakupy przez amerykański FMS/FMF i na ile lat rozłożona jest jego spłata?

Jkotowski
wtorek, 4 maja 2021, 20:27

Już prawie kupiliśmy "coś" od Francuzów... parę lat temu... sprzętu do dzisiaj nie mamy z innych źródeł

ZZZZ
wtorek, 4 maja 2021, 18:19

I pomyśleć, że ten samolot powstał trochę na podstawie focha - Francuzi chcieli aby Eurofighter Typhoon był maszyną wielozadaniową, gdy zostali przegłosowani przez Niemców, Brytyjczyków i Hiszpanów, powiedzieli "nie, to nie. sami sobie zbudujemy". I zbudowali. I tak się zastanawiam czytając prasę w Polsce, te pełne wyższości komentarze o zgniłym i upadającym Zachodzie (zupełnie jak w PRL-u), co my takiego potrafimy, że czujemy się lepsi od nich? Czy mamy jakiś konkurencyjny przemysł? Czy mamy wykształcone społeczeństwo, które przoduje w rankingach wynalazczości? Czy potrafimy skonstruować taki samolot?

kaczkodan
czwartek, 6 maja 2021, 18:37

To nie do końca tak - najwięcej problemów sprawiło wymaganie, aby był jednocześnie miał wersję morską (czyli zwiększony ciężar konstrukcji), jednocześnie będąc lżejszym (chcieli do ok. 9 ton masy własnej, i tak przekroczono), dwuosobową wersję uderzeniową (wymóg do stosowania broni atomowej). Dodatkowo SNECMA uparła się na swój własny silnik pomimo historycznie słabszych parametrów swoich konstrukcji i francuzi nie chcieli przekraczać 75kN na silnik aby obniżyć koszty samolotu (to absurd, koszty pozyskania są porównywalne a mocniejszy silnik bazowy pozwala ograniczać dopalanie co zmniejsza koszty eksploatacji!) Zadziwiające, że im się udało mimo wszystko. Z drugiej strony hamulcowym były Niemcy, które obowiązkowo chciały wysokiej manewrowości naddźwiękowej, co kłóciło się z wielozadaniowością rozumianą jako zdolność do udźwigu dużej ilości uzbrojenia (pozornie, Eurofighter wzbogacony o LEX-y będzie w stanie połączyć najlepsze parametry obecnego Eurofightera i Rafale'a). Z perspektywy czasu widać, że mogła powstać jedna maszyna która była w stanie pogodzić wszystkie wymagania techniczne - wystarczyło dopracować aerodynamikę oraz zastosować modularną konstrukcję umożliwiającą budowanie struktury ze wzmocnieniami. Być może Francuzi powinni odpuścić sobie wersję morską i kupić F/A-18C/D. Jako MLU mogliby wymienić silniki na EJ200 i wpakować awionikę z EuRafightera. Wspólny samolot na pewno byłby lepszym konkurentem dla amerykanów, a po czasie wszystkie siły powietrzne poczułyby zalety dodatkowych możliwości które uważali za drugoplanowe. W wariancie idealnym zamiast Gripena powstałby wspólny EF2000 mini, udałoby się obniżyć koszty rozwojowe i zaoferować lepszą ofertę od pary F-16/F-15.

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 18:05

Nie rozumiem. Kto pisał że znudujemy samolot wielozadaniowy i co ma PRL do tego? No ale faktem jest że wtedy potrafilismy i robiliśmy troszkę więcej potem to gdzieś stanęło po czym zginęło i jest jak jest zgodnie z doktryną - w Polsce nic się nie opłaca -

Meska
środa, 5 maja 2021, 14:17

A co do wynalazków, powstaje w Polsce bardzo duzo patentów, ale problem jest taki że znaczna ich ilość jest wykupywana przez duże globalne koncerny. Tak się dzieje na przykład z polskimi wynalazkami w farmaceutyce, lecznictwie czy w informatyce.

czwartek, 6 maja 2021, 19:35

Sławny Azotek Galu a dokładniej technologię jego wytwarzania opracowali polscy naukowcy oczywiście jak większości sprzedane za grosze.

Meska
środa, 5 maja 2021, 14:15

W wielu sektorach gospodarki jestesmi w top 3 albo nawet europejskimi liderami jak np w produkcji ekskluzywnych jachtów, katamaranow czy oprogramowania komputerowego, gier video itd itd. Nie jest tak źle. Natomiast to że przemysł zbrojeniowy w Polsce leży to fakt nie zaprzeczalny, chociaż są również wyjątki. Mnie narzekania, więcej pracy.

Gniewko
czwartek, 6 maja 2021, 15:10

Mści się głupia polityka. Kiedyś na początku lat 90 Bumar mógł dostarczyć czołgi na Bliski Wschód (Syria albo Irak) Amerykanie zaapelowali aby tam czołgów nie dostarczać i nasze władze się wycofały a kontrakt przejęli Czesi.

piątek, 7 maja 2021, 12:19

Te czołgi to raczej Pakistan chciał kupić.

czwartek, 6 maja 2021, 22:31

Te czołgi to raczej miał kupić pakistan. Chodziło o wyposażenie dwóch brygad pancernych w Twarde.

Teeter
środa, 5 maja 2021, 10:25

Trudno pirównywać gospodarki Polski i Francji. Brak porównania potencjałów. Sąsiad ma 3x droższe auto czy wniosek jest taki , że jesteś głupszy od niego. Może bardziej zakompleksiony...

abc
środa, 5 maja 2021, 09:05

Za komuny potrafiliśmy. Teraz już nie bardzo. Zresztą nie ma już polskie przemysłu lotniczego.

Marian Paździoch syn Józefa
środa, 5 maja 2021, 14:01

Za komuny nie produkowaliśmy żadnego samolotu czy śmigłowca bojowego polskiej konstrukcji. Był tylko proste samoloty szkolne jak Iskra czy wielozadaniowe jak Wilga.

Mix
piątek, 7 maja 2021, 09:36

A teraz już nie produkujemy nic nawet prostego samolotu szkoleniowego.

Ciekawy
czwartek, 6 maja 2021, 13:29

Prawda. W Rosji nie produkowaliście żadnego samolotu czy śmigłowca bojowego polskiej konstrukcji. Robiliście własne. A to, co było dla was zbyt skomplikowane KGB i GRU kradło z Zachodu.

Kuba z podhala
wtorek, 4 maja 2021, 20:49

Zgadzam się w 100%

Grot
wtorek, 4 maja 2021, 17:26

150 mln za goly Rafale, podczas gdy 130 mln kosztuja F35 dla Dani, Polski i Norwegii z pelnym wypasem

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 18:07

Drogi panie. I tu kłania się znajomość tematu a mianowicie " co dostaje się w pakiecie wraz z samymi maszynami "

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:39

Dokładnie to samo( minus kompletne centrum szkoleniowe) co my dostalismy w pakiecie z F-35. Za uzbrojenie płaca oddzielnie:)

środa, 5 maja 2021, 07:28

Rafake jest leoszy to jest i droższy, Proste.

czarno to widzę
środa, 5 maja 2021, 07:07

Różnica faktycznie jest - Egipt dostanie w krótkim czasie samoloty kupione za kredyt rozłożony na 10 lat, a my płacimy z góry za samoloty, które dostaniemy za... 10 lat.

LOLOK
wtorek, 4 maja 2021, 21:09

30 samolotów Dassault Rafale, ale również pakiet szkoleń, części zamienne i wsparcie eksploatacji, Egipt zamówił również uzbrojenie i sprzęt dodatkowy. Koncerny MBDA i Safran Electronics&Defence mają dostarczyć,,,,,, uzbrojenie,,,,,,, kierowane i niekierowane oraz zasobniki zakłócające, systemy samoobrony i naprowadzające,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, jakie gole czytaj ze zrozumieniem ,,,,,,,,150 mln wychodzi z kilkoma pakietami ,,,,,uzbrojenia,,, czesci ,,,szkolenia,,,eksploatacji,,,:)

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:40

Uzbrojenie jest kupowanie oddzielnie wiec nie kłąm.

LOLOK
sobota, 8 maja 2021, 08:20

no niestety nie jest kupowane oddzielnie wartosc kontraktu z pakietami to 3,7 mld euro

Dalej patrzący
wtorek, 4 maja 2021, 17:20

Pogratulować - w epoce łamania starego i wykluwania się nowego ładu - nie będę zdziwiony, jeżeli za kilkanaście lat egipskie i francuskie Rafale będą użyte przeciw w ustanawianiu emiratów Frankistanu. Czyli islam kupuje leninowski sznurek do powieszenia ateistycznej Marianny... To się nazywa myślenie krótkowzroczne - kierowane chciwością, przykrywaną żałosnymi sloganami i tanimi usprawiedliwieniami za pięć groszy. Tylko pogratulować. Zwłaszcza w kontekście otwartego apelu 20 generałów i 1000 oficerów o odwrócenie islamizacji Republiki Francuskiej i zaprzestania samobójczej "postępowej" polityki wiodącej do przepaści. W sondażu Harris Interactive 58% Francuzów popiera apel generałów i oficerów, a 49% jest gotowe poprzeć przejęcie władzy przez armię. Reakcja Macrona i Parly: wytoczenie oskarżeń o "bunt", zapowiedź działań represyjnych wobec sygnatariuszy. Co tylko zwiększy poparcie społeczeństwa [nieislamskiego] dla przejęcia władzy przez armię... Pewnie nie teraz i nie za kilka lat - ale po dojściu do ściany w latach 30-tych...co najmniej bardzo prawdopodobne.

Kapitan Bomba
środa, 5 maja 2021, 08:14

Przecież Su-35s też zamówili, są w trakcie dostaw

GB
środa, 5 maja 2021, 19:18

No właśnie nikt nie widział tych Su-35 w Egipcie.

Nie gadaj
czwartek, 6 maja 2021, 16:32

Dokladnie tak z tymże my w Polsce F-35 również nie widzimi :)

Monkey
środa, 5 maja 2021, 07:30

@Dalej patrzący: Może masz rację. Co do Francji. Co do sprzedaży broni może nie. W końcu to Francja jest i będzie producentem, a taki na przykład Egipt nie. A nawet nie licencjobiorcą jak Brazylia czy Indie.

Wojmił
wtorek, 4 maja 2021, 21:51

co ty pogieło cię? przecież te samoloty można wyłączyć zdalnie sygnałem z Paryża... tak samo jak nasze F-16 z Waszyngtonu....

swan
wtorek, 4 maja 2021, 21:14

jak nie kupią od Francuzów to bardzo chętnie zastąpią uch Jankesi, Rosjanie czy Chińczycy... Co ma wisieć nie utonie tylko bedzie wisialo...

Gruszwik
wtorek, 4 maja 2021, 14:41

I co fankluby czerwonego mira i gb. To Egipt nie chce najlepszych maszyn V generacji w promocji czyli su-57? Woli stareńkie francuskie samoloty od najnowszej rosyjskiej techniki wojennej? Nawet su-35s nie chcą? To komu to Rosja sprzeda?

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 18:08

Chciałeś być kozak wyszło żałośnie. Egipt kupuje prawie wszystko od prawie wszystkich a tak się składa że Su57 wlasciwie nie ma a J-20 nie jest na eksport. Nara

R
środa, 5 maja 2021, 09:23

Mogli by kupic F-16, ktorych maja najwiecej a nie kupili, kupili Su-35 a teraz kupuja francuskie, wyjasnij sobie dlaczego.

GB
środa, 5 maja 2021, 19:19

Widziałeś te Su-35 w Egipcie?

Tak tylko pytam
czwartek, 6 maja 2021, 16:32

A ty w Polsce F-35?

Tak tylko odpowiadam
piątek, 7 maja 2021, 18:19

Niebawem będą.

sobota, 8 maja 2021, 12:21

Su w Egipcie wcześniej będą.

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:44

Nie mogli R-ciu kupic F-16 bo dostali embargo za zamach stanu Sisiego wiec tylko dlatego kupili trochę rosyjskich maszyn, choc jak widac wola zdecydowanie od nich francuskie Rafale.

Dominik
wtorek, 4 maja 2021, 21:24

Egiptowi nikt nie sprzeda F35 o to w tym chodzi

wtorek, 4 maja 2021, 19:57

Oj, chyba jednak mają już Migi-35 a i Su-35 chyba chcą amaja także Ka-52 i kupują następne. A te francuskie samoloty to nie sa stareńkie kolego.

Sojer
wtorek, 4 maja 2021, 18:57

Te rafale zastąpią tak nowoczesne samoloty jak MiG-21MF, Chengdu F-7M, Mirage 5 i F-4E.

Paweł
wtorek, 4 maja 2021, 22:35

A mogli przecież kupić o niebo ( rosyjskie) lepsze su35.

Aro
czwartek, 6 maja 2021, 10:02

Przecież kupili Su-35 jaki i MiG-29 bodajże w wersji M. Więc o co chodzi?

R
czwartek, 6 maja 2021, 09:48

Kupili, a dlaczego nie kupili F-16 ktorych maja najwiecej?

Gaweł
czwartek, 6 maja 2021, 07:40

No i kupili.

Kapitan Bomba
środa, 5 maja 2021, 12:45

No i je też kupili, są w trakcie dostaw

środa, 5 maja 2021, 10:59

Mogli i kupili, już się produkują.

tolek
wtorek, 4 maja 2021, 18:37

ups i nawet nie chca f35 najlepszych maszyn V generacji

Kerry
wtorek, 4 maja 2021, 23:24

Tak się składa, że Egipt ubiegał się o zakup F-35 ale dostał odmowę. Z tego powodu później zakupili SU-35 co się dla nich skończyły dodatkowo sankcjami CAATSA czyli choćby chcieli dopóki Kongres nie cofnie sankcji żadnego uzbrojenia z USA nie kupią.

trzcinq
środa, 5 maja 2021, 18:09

No wiadomo. Przecież Raabini się nie zgodzili

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:42

Oj juz nie płacz tak załosnie:)

czwartek, 6 maja 2021, 22:34

Jakoś Egipt szybciutko się pocieszył.

Ups
wtorek, 4 maja 2021, 22:11

Tych to na razie Arabom nie sprzedają. No może poza ZEA, ale to sprawa nie do końca pewna.

rED
wtorek, 4 maja 2021, 20:46

Bezpodstawny wniosek. Araby zamawiają F35 a Egipt nie miałby szans wobec veta Izraela.

Darek
wtorek, 4 maja 2021, 20:46

Bo USA nie wiadomo czy by im sprzedało to raz a dwa do F 35 potrzeba dużych pokładów kultury obsługi technicznej. Co np w wypadku Iraku przy F 16 dało znać o sobie, ze to za wysokie progi .

Bryxx
wtorek, 4 maja 2021, 14:37

No to chyba już zmieni całkowicie układ sił na Bliskim Wschodzie. Taka ilość Rafale plus Migi plus suchoje i coś mi sie wydaje że nagle wzrosną dostawy sprzętu od "nieznanych" dostawców dla destabilizujących sytuację w Egipcie ugrupowań islamistycznych. Tylko raczej ten numer nie odniesie takiego efektu jak w Syrii. Izrael ma kolejny problem i to ogromny. Ale sam sobie te problemy stworzył i tworzy nadal. Tak jest jak tworzy się państwo na fundamencie stworzonym z terroru i kasy. Jak przykład szczepionek pokazał kasa się skończyła a terror rodzi tylko chęć zemsty.

Dudal
wtorek, 4 maja 2021, 20:13

Izrael ma obecnie poprawne relacje z Egiptem. Obydwa kraje są w kontrze do Turcji. Co do szczepionek to kampania szczepienna w tym kraju pokazała tylko siłę, wpływy i sprawność administracji.

środa, 5 maja 2021, 11:00

A zapłacili za te szczepionki? Te poprawne stosunki to dobry żart.

Maciek
wtorek, 4 maja 2021, 14:28

Nie wzięli najlepszych na świecie su57, ani nawet su35? Dziwne.

biały
wtorek, 4 maja 2021, 20:29

f-35 też nie wzięli

czarny
piątek, 7 maja 2021, 18:20

A ktoś im chciał sprzedać?

wtorek, 4 maja 2021, 19:57

Nie wzięli? Hmmmmm ciekawe.

nasz
wtorek, 4 maja 2021, 19:52

Francja dala lepszy kredyt, i to wszysko.

Codybancks
wtorek, 4 maja 2021, 19:14

Te Rafale to młodszy i uboższy brat F-16 !! Na Egipt to wystarczające rozwiązanie !!! nie mogli wziąć F-16 bo Izrael ma takie !!

Gnom
wtorek, 4 maja 2021, 18:46

Przecież wzięli MiG-29 i podobno Suki. Biorą z różnych stron by nie zostać z ręką w nocniku jak zmniejszy się ich przyjaźń z Izraelem.

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 18:33

Dziwne że żadnego "f " nie wzięli bo by kasę dali a maszyn by nie dostali

Darek
wtorek, 4 maja 2021, 20:47

Kwestia czy by chciano im F sprzedać?

R
środa, 5 maja 2021, 09:25

Maja mnostwo F-16 ciekawe czemu nie wzieli wiecej?

gregorx
czwartek, 6 maja 2021, 12:39

Bo stosunki między USA a Egiptem mocno się skomplikowały w ostatniej dekadzie, czego najwyraźniej nie wiesz. Do tego stopnia że ostatni kontrakt na 20 F-16 był czasowo wstrzymany, ostatecznie zrealizowano go z kilkuletnim opóźnieniem. No i Egipt się pogniewał...

Kacperek
czwartek, 6 maja 2021, 12:32

Bo jest embargo że strony USA.

GB
środa, 5 maja 2021, 19:22

Z tego samego powodu dla którego Polska nie kupiła kolejnych F-16, a kupiła F-35. Podobnie zrobił Izrael, nie kupuje więcej F-16 tylko F-35. Egipt nie mógł nabyć F-35, więc kupił Rafale.

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:45

Bo maja R-ciu embargo po zamachu stanu Sisiego.

Davien
wtorek, 4 maja 2021, 20:34

Tych F maja wiecej niż całej reszty razem wzietych wiec Wolfik daruj sobie:)

Aro
czwartek, 6 maja 2021, 10:05

A jednak ich liczba zwiększać nie chcą.

R
środa, 5 maja 2021, 09:25

A jednak nie.

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:46

A jednak tak R-ciu wieć dauj sobie razem z Wolfikiem.

Monkey
wtorek, 4 maja 2021, 14:09

I tak się robi interesy. Francuzi poszli śladem USA. Prawa człowieka owszem, ale... I to ale jest tu najważniejsze. Ale my musimy zarobić. I tyle. I dodatkowo przynajmniej częściowo przejeli rynek uzbrojenia w kraju, który tradycyjnie od lat był odbiorcą amerykańskiego uzbrojenia. Żebyśmy my tak potrafili.

Dudal
wtorek, 4 maja 2021, 20:15

Kasa to jedno. Egipt jest po tej samej stronie co Francja i Grecja w kwestii tureckiej. Stąd pewnie korzystny kredyt i szybka dostawa.

Monkey
środa, 5 maja 2021, 13:50

@Dudal: Oczywiście. Ale z drugiej stronymy też jesteśmy po tej samej stronie co USA, a jakoś rzadko dostajemy korzystny kredyt, o szybkich dostawach już nie mówiąc.

czytelnik D24
piątek, 7 maja 2021, 09:42

Naprawdę? A F-16 to jak kupiliśmy?

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:41

My potrafimy tylko demokracja tak nie umie .

ZZZZ
wtorek, 4 maja 2021, 18:27

Nie mamy Kanału Sueskiego. Kanał przez Mierzeję to jednak nie to samo.

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 7 maja 2021, 18:32

Tam już kanał był. Za faraonów i później za Rzymian. Amr Ibn al-As też się tak bawił, kiedy Arabowie podbijali Egipt. Tyle, że Arabowie to nie ta kultura co Rzym, Ptolomeusze albo starożytni Egipcjanie, więc nie dawali sobie z tym rady za bardzo.

kowalsky
środa, 5 maja 2021, 08:28

"Oby" czas budowy nie okazał się takim sam.

Generau
wtorek, 4 maja 2021, 20:53

tysz nie mamy

Ok bajdur.
wtorek, 4 maja 2021, 13:58

Bardzo proszę zwrócić uwagę na terminy dostaw. Nawet gdyby Polska dzisiaj zamówiła f-16v to może zapomnieć o dogodnym finansowaniu i dogodnym terminie dostaw.

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:42

Tu nic o f16 dla Polski nie wspominają! Chyba masz jakieś zwidy..

biały
czwartek, 6 maja 2021, 10:02

ale jest o różnicy w podejściu i jak ta różnica jest duża w stosunku do tego co my otrzymaliśmy

rrrrr
wtorek, 4 maja 2021, 13:45

F-16, Mirage, MIG-29, SU-35 i Rafale. Ujednoliconego parku maszynowego to oni nie mają. To jeden z niewielu krajów na świecie który używa w siłach powietrznych maszyn zarówno z USA, Europy i Rosji.

Strażnik Teksasu
wtorek, 4 maja 2021, 19:43

To jest oznaka niezalwżności i dbania o interesy kraju i ludzi..

gregorx
czwartek, 6 maja 2021, 13:02

Kupując samoloty z USA, Rosji, Chin i Francji zabezpieczają się na wypadek pogorszenia stosunków z jednym z nich. Możesz to nazywać niezależnością, mnie to raczej wygląd na brak zaufanie dla dostawców. I vice versa. Mają maszyny korzystające z różnych systemów łączności, transmisji danych i identyfikacji. Jakie tworzy to problemy w praktyce pokazuje niedawny przypadek z Indii: omyłkowe zestrzelanie przez izraelską rakietę plot rosyjskiego śmigłowca z powodu błędnej identyfikacji przez indyjski system IFF. Plus różne systemy uzbrojenia, eksploatacji i szkolenia. Logistyczny koszmar. Jak to będzie funkcjonowało i współdziałało w czasie potencjalnego konfliktu pewnie nie wiedzą nawet sami Egipcjanie...

he he
piątek, 7 maja 2021, 23:24

Egipt nawet jak używał jednolitego (sowieckiego) sprzętu to często zestrzeliwał własne samoloty.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:47

Generalnie maja trzy rózne systemy uzbrojenia i do tego całkowicie niewymienalne, 4 rózne systemy logistyczne czyli koszmarek każdego kwatermistrza.

Milutki
wtorek, 4 maja 2021, 17:07

"Używa" to za duże słowo, lepiej powiedzieć kupuje. Egipt te maszyny kupuje nie z powodu potrzeb własnej armii ale aby tamtejszy dyktator mógł zabłysnąć w oczach producentów tego sprzętu

Aster
wtorek, 4 maja 2021, 13:16

W naszej sytuacji powinnismy miec znacznie wiecej mysliwcow i najpepiej 2-3 typow , jedyna zaleta Rafale jest taka ze jest on Francuski lepsze stosunki z Francuzami , ale osobisci wolal bym kupic Gripen NG z Europejskich konstrukcjii ale jak mamy isc Amerykanskim "stylem" , to eskadra F16V i 32 F15EX to nam by sie bardziej przydalo.

Andrzej
wtorek, 4 maja 2021, 16:39

Parafrazując hasło z mojej burzliwej młodości: Gripen - Tak, wypaczenia - Nie. Niestety - nasza obecna doktryna obronna to " bez wazeliny w tunel Wielkiemu Bratu" co jeszcze bardziej trafnie określił pewien ex - Minister spraw zagranicznych ( agent CiA - nawiasem mówiąc) Dlatego całą fascynację amerykańskim sprzętem - niestety zupełnie nie przydatnym gdyby przyszło prowadzić samodzielnie wojnę obronną - uważam za wypaczenie

fest
wtorek, 4 maja 2021, 16:19

Gripen? Na co nam myśliwiec na poziomie naszych piętnastoletnich f16? Do tego składak... Jeśli już coś kupować to najlepiej wtedy gdy dostępny będzie tempest, ngad czy inne samoloty kolejnej generacji. Na dziś, to dokupmy F16 i zróbmy im mlu.

środa, 5 maja 2021, 07:34

Zgodzę się z Tobą. Dokupić F-16 i poczekać, chociazby na KF-21.

gregorx
czwartek, 6 maja 2021, 13:08

Zakup F-16 nie ma już żadnego sensu. Na to był czas PRZED pozyskaniem F-35. Jeśli uda się po 2030 znaleźć fundusze na samoloty dla nowych eskadr, będą to kolejne F-35.

Grzech
wtorek, 4 maja 2021, 23:46

A jaki to f16 ma supercruise, Gripen to potrafi, ponadto lepsze wznoszenie, pulap, zwrotnosc, zasieg, czas przygotowania do lotu, operuje z lotnisk improwizowanych, koszty eksploatacji

czytelnik D24
środa, 5 maja 2021, 11:46

Wytłumacz jakim cudem samolot na silniku znacznie słabszym od silnika z F-16 potrafi więcej od F-16?

czwartek, 6 maja 2021, 16:36

Można? Można.

Aster
wtorek, 4 maja 2021, 21:54

Gripen jest tanszy w uzytkowaniu i godz lotu kosztuje 4700 (F16 9200) , F16 i F35 uzywac rzadko do szkolenia , a Gripena traktowac jako konia roboczego armii , po co wysylac (F16) zeby eskortowac podejzany samolot ? , a ja jestem pewny ze zadnej wojny z udzialem Polski w Europie nie bedzie , a szczegulnie zadnego konfliktu z Rosja z jeden prostej przyczyny ... nikomu sie to nieoplaca ! a szczegulnie Rosjii bo kazda wojna z silniejszym przeciwnikiem moze oznaczac rozpad Rosjii .

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:42

Aste, Gripen E to 27 tys usd za godż lotu i 112mln usd za goły samolot wiec daruj sobie te opowiastki o nizszym koszcie. To co podajesz to Gripen C czyli obecnie maszyna znacznei gorsza od naszych F-16 Bl52+.

biały
czwartek, 6 maja 2021, 10:06

nie zmienia to faktu że do misji policyjnych w czas pokoju wystarczyła by tańsza maszyna , na Litwie często używamy Mig-29 bo po prostu szkoda nam f-16 , amerykanie bo działań asymetrycznych zastanawiają się nad jakimiś tanim rozwiązaniem - więc dlaczego my nie mielibyśmy mieć chociażby kilku więcej Masterów szkolno bojowych które by się zajeły tym elementem działań

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:53

Biały, po pierwsze do misji policyjnych to i MiG-29 wystarczy, po dugie Master w wersji szkolno bojowej nei ma sensu, bo to dodatkowe wydatki. Amerkanie zastanawiaja sie nad maszyną która będzie takim F-35 dla ubogich, bez stealth i mającą działać w warunkach takeij Syrii czy Libii a nie w starciu symetrycznym.

biały
piątek, 7 maja 2021, 15:32

no przecież pisałem o misjach policyjnych i asymetrycznych , więc o co ci chodzi ???

środa, 5 maja 2021, 12:11

Ty juz bredziłes o 70000 euro za godzine lotu Eurofightera, więc daruj sobie.

środa, 5 maja 2021, 11:01

Ten dalej bredzi jak potłuczony.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:49

Jaka ładna samokrytyka ichtamnietku:)

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:44

A kto ci to powiedział?!

Wojciech
wtorek, 4 maja 2021, 15:59

Bardziej 2-3 eskadry Super Hornetów w tym kilka Growlerów. A F-16 sukcesywnie do modernizacji.

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:44

Kup

Kacper
wtorek, 4 maja 2021, 12:57

zaraz, zaraz, a czemu nie Su-57 ?!

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:44

A czemu nie f.........?!

tolek
wtorek, 4 maja 2021, 18:38

zaraz, zaraz, a czemu nie f35 ?! :)

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:43

Bo nie dostali zgody.

TROL
środa, 5 maja 2021, 05:18

Bo f35 to jeszcze musieli by dostać. Niektórzy chcą kupić i co z tego. Ale Rosja sprzeda broń każdemu bandycie i nawet teoretycznemu wrogowi jak Turcji. Nie każdy jest tak pozbawiony zasad.

Hmmm
środa, 5 maja 2021, 12:48

Ciekawe dlaczego w takim razie USA sprzedaje broń autorytarnym reżimom znad Zatoki? W zbrojeniówce jedyną zasadą są układy polityczne

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:55

Rządy w AS, ZEA czy innym Katarze sa rządami legalnymi, istniejacymi tam od dziesiatek i setek lat. USa nie sprzedaje broni satrapom i bandytom, nawet taki Egipt dostał embargiem po zamachu stanu.

piątek, 7 maja 2021, 12:25

Reżim trwający setki lat nadal jest reżimem. A sprzedaż broni i szkolenie morderców dla środkowoamerykańskich reżimów to nigdy nie miała miejsca co? Tak jak CIA nigdy nie mordowała ludzi w "republikach bananowych" co?

czytelnik
wtorek, 4 maja 2021, 18:28

Bo nie F-35.

No skąd
wtorek, 4 maja 2021, 17:24

Zaraz, zaraz, czemu nie F35?

Davien
wtorek, 4 maja 2021, 17:24

Nie stać ich.

wtorek, 4 maja 2021, 17:08

Mięliby jeden jedyny od Rosji kupić?

Milutki
wtorek, 4 maja 2021, 12:41

W grudniu 2020 roku Macron wręczył dyktatorowi Egiptu Sisiemu najwyższe oznaczenie państwowe Wielki Krzyż Legii Honorowej, film z uroczystości opublikowano w Egipcie, francuscy dziennikarze i opinia publicznie nie zostali nawet o tym poinformowani, gdyby nie podpatrzenie publikacji w Egipcie to by się nie dowiedzieli. Takie postępowanie jest dla Francji wstydem. Kancelaria Macrona tłumaczyła się że skoro Sisi jest najwyższym przywódcą państwowym to musi dostać najwyższe odznaczenie, mimo tłumaczeń sprawa jednak nie była oczywista bo sami informacji nie upublicznili a niektórzy ludzie już odznaczeni tym orderem w geście protestu zwrócili go bo nie chcą być odznaczeni jak dyktator. Egipt od około dziesięciu lat walczy na półwyspie Synaj z ISIS. Czy egipska armia zużyła już wszystkie samoty bojowe i bomby jakie miała że musi kupować nowe? Nie. Do walki z terroryzmem w Egipcie nie potrzeba samolotów, te co Egipt ma wystarczą z zapasem. Sisi wydaje miliardy dolarów aby przypodobać się Francj, aby Francja chciała go utrzymać przy władzy.

środa, 5 maja 2021, 09:08

Ale tak się robi, przed II wojną polski prezydent nagrodziła Goeringa najwyższym polskim odznaczeniem

Kol
środa, 5 maja 2021, 08:14

Egipt ma hojnych sponsorów, więc Sisi korzysta ile może.

Observer
wtorek, 4 maja 2021, 21:57

ISIS to wy się wciąż posiłkujecie np w Libii. Od lat znane są też publikacje gdzie żołnierze z waszego posterunku spokojnie obserwują sobie swoich odpowiedników z ISIS na granicy. A francuskie media od razu pisały o odznaczeniu Si-siego np. tuba rządowa France24 10 grudnia 2020. ps. dyktator to Erdogan -> polityczne aresztowania dziesiątek tysięcy niepokornych pracowników państwowych

Milutki
środa, 5 maja 2021, 09:49

Turcja udzieliła wsparcie w Libii tym ludziom którzy usunęli ISIS z Syrty kilka lat wcześniej, Turcja nie posiłkuje się ISIS, wsparła legalny rząd Libii kontraktowymi prywatnymi żołnierzami walczącymi za pieniądze a nie za ideologię. Niewłączenie się do walki z ISIS w określonym czasie nie oznacza wsparcia, a jedynie wybór bardziej dogodnego momentu do walki. Wizyta Sisiego w Francj i była 6ty-8my grudnia więc France24 pisało dwa dni po czasie . Erdogan jest demokratycznie wybranym przywódcą obronionym przez własny naród przed zamachem stanu, do więzienia trafiają ci którzy brali w zamachu udział lub są bazą do jego przeprowadzenia w przyszłości.

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:49

Wiesz Milutki jak tak patrze to Erdogan postępuje dokładnie jak neijaki Adolf Hitler.

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 13:33

To nie pierwszy twój odlot od rzeczywistości.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:56

No i w pełni potwierdziłęs że mam rację, znowu:))

piątek, 7 maja 2021, 08:26

A gdzie on przyznał ci racje Dima? Milutki zwyczajnie prawde napisał.

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:43

Nie ISIS ale al Nusrą , choc to niewielka róznica, i to i to terrorysci.

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 12:38

Grunt że walczą z pólnocnosyryjskimi terrorystami, to się liczy najbardziej

Milutki
środa, 5 maja 2021, 17:41

Walczą z komunistycznymi terrorystami, to jest najważniejsze.

biały
wtorek, 4 maja 2021, 20:34

no ja nie wiem czy Egipt tak błyszczy że swoimi siłami lotniczymi , w porównaniu do sąsiadów jest raczej przeciętnie , maszyny są starsze i niektóre przedstawiają znikome zdolności jak polskie migi-29 . porównaj sobie siły lotnicze i wielkość ZEA , AS , i Egiptu ,,, Egipt odstaje do Turcji czy Izraela też mu daleko , a poza Turcją to jeden z największych krajów tamtego regionu

Milutki
środa, 5 maja 2021, 10:02

Ale Emanuel Macron powiedział że te samoloty są do walki z terroryzmem ,a terroryzm jest na Synaju. Pytanie, ile dotychczas Sisi użył samolotów do walki z terroryzmem? Nie wiem czy w ogóle i czy Rafale będzie do tego odpowiedni . Ten argument z terroryzmem to oszustwo . Nawet z tymi Rafale Egipt w regionie będzie przeciętny, a walki z sąsiadami unika przez układy polityczne a nie siłę swojej armii

biały
czwartek, 6 maja 2021, 10:15

no to jak dalej będzie słaby po zakupie Rafale więc zakup jest w pełni uzasadniony nie ważne od tego kto tam rządzi to samoloty powinni kupić , a to że walki z sąsiadami unika przez układy polityczne jak sam piszesz to dla mnie jest to bardzo duży olbrzymi wręcz plus , po drugie do walki z terroryzmem powinno się stosować politykę a nie samoloty i bomby ,,, większość terrorystów powstało z powodu biedy niesprawiedliwości , wykorzystywaniu jednych grup politycznych przez drugie i chciwość korporacji zabierających wszystko miejscowym , tam należy się rozmawiać i pomóc a nie zrzucać bomby

Tani
wtorek, 4 maja 2021, 19:26

Nic bardziej falszywego,to Macron wraca na kolanach. Przez swoj jezyk stracil kontrakt na 3 fregaty klasy Horyzont. Egipt kupil je we Wloszech. Wlosi sprzedali im wlasne aby jak najszybciej zarobic. To bedzie darowizna Egipt tego nie splaci tak jak poprzedni.

Milutki
środa, 5 maja 2021, 09:52

Egipt kupuje fregaty we Włoszech i zapowiadał kupno Eurofighterów żeby zdobyć wsparcie polityczne Włochów w Libii, aby odwrócili się oni od legalnego rządu na rzecz Haftara. Do tego Egipt chce poparcia dla siebie w wschodnim Morzu Śródziemnym.

Eee tam
wtorek, 4 maja 2021, 15:01

No to twój turecki dyktator ma problem z Egiptem . Zresztą ten poprzednik z Bractwa był niewiele lepszy też nie chciał słuchać Erdogana. A to pech.

Milutki
wtorek, 4 maja 2021, 22:27

Pomyliłeś kraje, ZEA, AS, USA i Francja rządają od Egiptu posłuszeństwa. Demokratycznie wybrany prezydent Turcji współpracuje z Egiptem na zasadzie partnerstwa i obopólnych korzyści

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:45

Milutki i znowu dostałęs ostrych urojeń:) A Erdogan nie współpracował z Egioptem ale sie z nimi ciał, dopiero ostatnio jak watażce z Ankary pali sie grunt pod nogami to nieco zmienił stanowisko.

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 12:34

Erdogan chciał współpracować z Egiptem ale "ulubiony dyktator" jak mawiał Trump stawia swój interes oraz popleczników terrorystów z Waszyngtonu i Paryża wyżej niż swojego panstwa

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 16:59

Jedynym popierającym terroryzm to jest Erdogan i Turcy.

piątek, 7 maja 2021, 08:27

A nie Rosja? Wow, co za zmiana.

Milutki
piątek, 7 maja 2021, 08:14

Turcja walczy z komunistycznymi terroryzmem

sobota, 8 maja 2021, 00:46

Gdzie?

Milutki
środa, 5 maja 2021, 17:39

Tak Erdogan nie współpracował za Egiptem nobtamtejszy dyktator broni swojej władzy i interesów swoich patronów. Poplecznicy terrorystów z Waszyngtonu i Paryża też ten stan chcą utrzymać

Eee tam
środa, 5 maja 2021, 09:20

Trybuna Ludu by Turkey

Milutki
czwartek, 6 maja 2021, 12:37

To jest prawda, niektorzy potrzebują czasu aby ją zaakceptować

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 17:00

Taak, taka sama prawda jak ta którą głosił Lord Hau-Hau.

piątek, 7 maja 2021, 08:27

Taka sama prawda, jak ta twoja o AIM-120 będących na wyposażeniu F-4F Luftwaffe w 1973 roku.

Milutki
środa, 5 maja 2021, 21:53

Raczej prawda z którą oswojeniem się potrzebujesz czasu

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:51

Trybuna Ludu była bardziej wiarygodna od Milutkiego.

Milutki
wtorek, 4 maja 2021, 19:12

Pomyliłeś kraje, to ZEA, AS, Francja i USA wymagają od Egiptu posłuszeństwa. Demokratycznie wybrany prezydent Turcji buduje relacje z Egiptem i innymi państwami w oparciu o partnerstwo i obopólny interes.

Sarmata
wtorek, 4 maja 2021, 12:31

Ostatnie pomysły ministra edukacji w Polsce: obowiązkowa nauka religii lub etyki (w wielu szkołach, zwłaszcza na wsi przedmiotów tych będzie uczyć ta sama osoba - katecheta), obowiązkowa religia na maturze, likwidacja obowiązkowego języka obcego na maturze bo Polacy później emigrują za granicę. Za 10 - 15 lat mieszkańcy pozostałych krajów europejskich będą przyjeżdżać do Polski aby obejrzeć skansen ciemnoty w środku kontynentu.

Kol
środa, 5 maja 2021, 08:17

Skansen to uczelnie wyższe .. Ukraińcy nie potrafią poprawnie się wysłowić, a przychodzą z dyplomami filologii polskiej.. Potrzeba pilnej reformy (restrukturyzacji) szkół wyższych i tworzenia techników i zawodówek. Komuna była zła, ale kapitalizm po prostu szokuje.

magazynier
wtorek, 4 maja 2021, 18:42

Uczyłbym rosyjskiego. Patrząc na realia może się przydać.

gegroza
wtorek, 4 maja 2021, 18:35

To wyjedź do sarmacji jak Ci sie w Polsce nie podoba

Sidematic
wtorek, 4 maja 2021, 16:03

Skansen to już mamy dzięki zlewaczałym "profesorom" polskich uczelni, które od lat coraz bardziej dołują w rankingach. Jakość nauczania jest żenująca. Polskie uczelnie - według założeń neomarksistów - produkują tysiące bezproduktywnych półmatołków. Specjalistów od spraw nikomu niepotrzebnych. Dwie najgorsze polskie wyższe uczelnie to Uniwersytet Warszawski i Jagiellonka.

Smok Wawelski
czwartek, 6 maja 2021, 21:59

Jagiellonka to biblioteka UJ, a nie Uniwersytet Jagielloński!

tłokfm
środa, 5 maja 2021, 01:33

W punkt!

środa, 5 maja 2021, 00:19

No coz, UE przyznala 500 mln euro jako granty najlepszym naukowcom. Nie ma tam ani jednego polaka. UJ i Warszawski to najlepsze Polskie uczelnie , ale co z tego.

Monkey
wtorek, 4 maja 2021, 15:47

@Sarmata: Zadaję to pytanie bez ironii. To wszystko na poważnie? Nie chce mi się wierzyć żeby nawet obecna władza zdecydowałą się strącić Polskę w otchłań mroków średniowiecza... I powtarzam raz jeszce: pytam bez żadnej ironii.

Piotr
wtorek, 4 maja 2021, 15:32

1. Obowiązkowa religia jeszcze bardziej odepchnie ludzi od Kościoła 2. Nie wiem jak inni, ale ja najwięcej języka nauczyłem się z internetu i osobistych rozmów z obcokrajowcami, pomimo że miałem angielski w szkole i uczęszczałem na korki - wyłączenie obowiązkowego języka spowoduje, że część osób będzie uczyć się na własną rękę w znacznie skuteczniejszy sposób niż nauczają w szkole. Innymi słowy: PiS pogłębi migrację wśród młodych

Monkey
środa, 5 maja 2021, 07:50

@Piotr: I wstrzyma chęć do powrotu u tych, którym jeszcze to się marzy. PiS jest w tej dziedzinie równie skuteczny jak była PO.

wtorek, 4 maja 2021, 21:35

Programy szkolne języków obcych są źle zrobione. Spece z Oxfordu czy Cambridge i ich polscy współpracownicy nigdy nie uczyli dzieci zagranicą. Nadal chcą nauczyć ich wszystkich times, ale po co. Najpierw słówka jak

Andrew
wtorek, 4 maja 2021, 15:05

smutne i niestety prawdziwe...

liczykrupa.
wtorek, 4 maja 2021, 14:32

Genialne wyszkolić pracownika ,do tego nauczyć języka obcego i wypuścić za granicę ,koszty pozostawić obywatelom,po stokroć genialne.

Fantasta
wtorek, 4 maja 2021, 21:40

Problem, że "polskie byznesmeny" nie chcą płacić za wykształcenie i umiejętności, tylko najniższą krajową. Dlatego ludzie uciekają za granicę. Patiotyzm, to nie śmierć w obronie kraju, ale traktowanie swojego zioma jak najlepiej, płacenie podatków i pilnowanie"wadzy" . Jednak najpierw trzeba zablokować parlament i zmusić ich do ustanowienia takiej konstytucji i prawa, w którym najsłabszy jest najważniejszy i żadnych immunitetów.

Gnom
wtorek, 4 maja 2021, 18:45

Zatrzymanie wyszkolonego pracownika w kraju nie wymaga ani nauki religii, ani rezygnacji z języka obcego. To idzie o dalsze wprowadzanie średniowiecznej ciemnoty i bezwolnego tłumu. Taka mieszanka Stalina, MCcarty'ego i Torqemady.

Monkey
wtorek, 4 maja 2021, 21:51

@Gnom: Świetna wiedza historyczna.

Gnom
czwartek, 6 maja 2021, 08:22

To niestety nie jest historia, to stały sposób myślenia zgrai polityków w wielu krajach świata po obu stronach barykady. A wymienienie średniowiecza to tylko podkreślenie stereotypu, bez względu na okresy "występowania" pozostałych głąbów.

dim
wtorek, 4 maja 2021, 12:26

I Grecy uważają, że też dokupią, jeszcze 6 nowych sztuk. Czyli 12 po upgrade + 6nowych + jeszcze 6 nowych 24, plus SCALP'y, Meteory itp. Na przejście eksadr z Mirage 2000-5, do bojowego użytkowania Rafale potrzeba ponoć tylko 6 miesięcy.

Milutki
wtorek, 4 maja 2021, 14:46

Grecja kupuje te samoloty bo chce przypodobać się Francj i mieć sojusznika w UE , tak samo robi Egipt tylko że nie w UE

Geo
wtorek, 4 maja 2021, 21:42

Bo erdogana trzeba pilnować. Jak i tureckie diaspory, które zaczynają być podobne do innej diaspory z Lewantu

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:48

To dlaczego my tak nie robimy?

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:46

A to się zapytaj Putina czemu nei kupujecie dla WKS Rafale:))

Speostowanie
środa, 5 maja 2021, 12:18

Agent wpływu nie pyta tylko wykonuje

dim
wtorek, 4 maja 2021, 19:06

A znasz jakieś inne, równie groźne przeciw temu sąsiadowi, żądającemu oddania mu pół naszego kraju i przy tym równie szybko mogące osiągnąć gotowość bojową ? Poza tym jest to umowa grecko-francuska, z roku jeszcze 1974. Nigdy formalnie nie ratyfikowana, niemniej istniejąca. Prezydent Francji zobowiązał się wtedy, że w razie zagrożenia Grecji obcą agresją, Francja niezwłocznie dostarczy nowoczesne samoloty bojowe. Barw tych samolotów nie omawiano, a jakbyś nie wiedział, to systematycznie pojawiają się nad nami teraz Francuzi.

Monkey
środa, 5 maja 2021, 07:52

@dim: Oby Grecja się nie przeliczyła jak kiedyś Polska na tej całej Francji...

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:54

Monkey, to tak parę dat byś sie czegos nauczył: 3wrzesnia 1939r Francja wypowiada wojne Niemcom, 4 wrzesnia Francja atakuje Niemcy i wchodzą w głąb ich terytorium, docierając do Linii Zygfryda obsadzonej znacznei większymi siłami niz miała wtedy Francja, 17 wtrzesnia Rosja napada na Polskę, 20 Wrzesnia Francja wycofuje sie z Niemeic wskutek braku szans na pomoc Polsce. Cos jeszcze masz do dodania?

Gnom
niedziela, 9 maja 2021, 18:52

Wcześniej Francja i Wielka Brytania ostatecznie ustalają, że nie pomogą Polsce (chyba 10 IX, poszukaj sobie daty), a 17 września 1939 (rano) wysyłają notę do Stalina, w której ze zrozumieniem przyjmują działania mające na celu ochronę ludności ..." Ot i taki to sojusznik, który zamiast wypowiedzieć wojnę sojuzowi wspiera najeźdźcę. A gdzie chociażby obiecane od dnia wypowiedzenia wojny Niemcom naloty wahadłowe na Niemcy z Francji do Polski i z powrotem? W końcu po to polskie bomby były standaryzowane z francuskimi. Raczej dokształć się z historii Polski w 1939 roku i zachowania tzw. sojuszników. Bo to że sojuz zdradziecko (z obowiązującym do 1942 roku układem o nie agresji) napadł na Polskę to fakt, ale to, że działania Francji i Wielkiej Brytanii były tylko pozoranctwem to też fakt, niestety.

niedziela, 9 maja 2021, 15:36

AIM-120 z 1973 roku.

Milutki
wtorek, 4 maja 2021, 22:32

Ale tylko Grecja w imię swoich mitów historycznych twierdzi że Anatolia i jej była melina nad Bosforem powinna być jej zwrócona. Turcja szykuje się do obrony. Grecja aby złagodzić napięcia mogłaby negocjować z Turcją sporne sprawy, ale Grecja jest zbyt pyszalkowata aby to robić , woli używać gróźb w postaci "a ja mam starszego brata, on ci przyłoży"

środa, 5 maja 2021, 11:05

To twierdzisz że to światli turcy zbudowali Konstantynopol?

Cat
wtorek, 4 maja 2021, 12:23

Piękna maszyna i bardzo groźna.

Viktor
wtorek, 4 maja 2021, 12:19

150 mln usd za goly Rafałek To chyba też cena dla Finlandii

LOLOK
wtorek, 4 maja 2021, 18:42

30 samolotów Dassault Rafale, ale również pakiet szkoleń, części zamienne i wsparcie eksploatacji, Egipt zamówił również uzbrojenie i sprzęt dodatkowy. Koncerny MBDA i Safran Electronics&Defence mają dostarczyć uzbrojenie kierowane i niekierowane oraz zasobniki zakłócające, systemy samoobrony i naprowadzające.................... czytaj dokladnie a nie tylko naglowki ....:)

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:48

Uzbrojenie kupuja oddzielnie a reszta też była przy naszych F-35 wieć czytaj dokładnie a nie baw sie w kiepskei manipulacje.

Stefan
wtorek, 4 maja 2021, 14:41

Skąd wiesz, że goły? Nas cały pakiet dla F 35 z infrastrukturą kosztuje 28 miliardów złotych. Ceny są podobne tylko godzina lotu F35 kosztuje ok. 40 tys. dolarów a tu ok. 20 tys. chcesz latać, czy oglądać ekspozycje w hangarze?

Davien
środa, 5 maja 2021, 09:49

Stefan, a skad ci sie wzięło te 20 tys usd za h lotu Rafale?? Toz nawet gripen E kosztuje 27 tys usd.

wtorek, 4 maja 2021, 20:02

Skąd wiadomo, że "goły"? Z treści artykułu...

czytelnik D24
wtorek, 4 maja 2021, 18:52

Żeby wykonać misję zniszczenia celu w środowisku A2/AD ile trzeba sztuk Rafale? Co najmniej kilka. I tu jest różnica bo wystarczy jeden F-35. I w tym momencie twoje utrzymanie za godzinę lotu szlag trafił.

środa, 5 maja 2021, 07:39

Zapamietaj, że ALIS nie działa, a z ODINA nie wiadomo co będzie. A bez części ten bubel nie poleci, jak ALIS "nie pozwoli", to ten bubel też nie poleci.

czytelnik D24
środa, 5 maja 2021, 19:19

Skoro ALIS nie działa to w jaki sposób F-35 latają? Bez części to żaden samolot nie poleci - powinieneś wiedzieć takie rzeczy.

niedziela, 9 maja 2021, 15:38

Zwyczajnie, tak samo jak lata cała reszta samolotów na świecie. ALIS to juz historia. Nie wiesz nawet tego? Nawet jak był ten ALIS, to i tak go nie uzywali, bo tulko wprowadzał zamieszanie i zamiast ułatwiac to znacznie utrudniał obsługe.

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:55

Zapamietaj że niedość że poleci tyo juz lata i wykonuje misje bojowe a wasz Su-57 nosa sam z hangaru nie jest w stanei wychylic:))

piątek, 7 maja 2021, 08:33

Tak, wiem, lata, wykonuja AIr Policing, jak MiG-29 używane przez Polskę. Tylko do tego sie nadaje.

GB
środa, 5 maja 2021, 07:37

Tak? O ile temu F-35 sie uda wystartować, bo jak wiadomo pusje sie strasznie. A jak on przeniknie tą A2/AD o wrogie mysliwce, przenosząc te mikre ilości uzbrojenia? Zreszta o obecności F-35 będzie wiadomo, zanim one jeszcze wystartują.

miv
czwartek, 6 maja 2021, 22:12

Jakie "mikre ilości uzbrojenia"? F-35 w komorach wewnętrznych przenosi dokładnie tyle pocisków ile potrzebuje żeby zniszczyć KLUCZOWE cele wroga. Czyli Su-57 i S-400. Jak ruskim zostaną już tylko klony Su-27 i stare rzęchy pokroju S-300 to do ich niszczenia F-35 mogą latać z podwieszeniami zewnętrznymi.

GB
niedziela, 9 maja 2021, 15:40

Zapomniałes dodać, że dla starych Su-27 i S-300 F-35 to latajacy cel. Dlatego F-35 musi latać w eskorcie mysliwskiej, a po otrzymaniu o obecności Su-27 w powietrzu ma jak najszybciej uciekać i wołac na pomoc F-15 i F-22.

czytelnik D24
środa, 5 maja 2021, 19:21

F-35 psują się tak strasznie że cała flota ma wylatane setki tysięcy godzin. O obecności F-35 będzie wiadomo zanim wystartują? Ciekawe. Czyży Rosjanie zatrudnili wróżki?

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:56

I znowu pomerdało ci się z Su-57 który nawet nosa z hangaru sam ne jest w stanie wychylić:)

Sprostowanie
środa, 5 maja 2021, 12:21

GB, w sputnikowych newsach to znalazłeś?

GB
piątek, 7 maja 2021, 08:37

O wadch F-35 donosiły raporty GAO i DOT&E. I prasa na całym swicie. Poczytaj raport z wypadku z 2019 roku, kiedy w F-35 w trakcie podchodzenia do ladowania popsuły sie cztery systemy jednocześnie.

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 4 maja 2021, 12:17

I co kałboje? Warto na prawo i lewo wprowadzać sankcje? Straciliście wiarygodność jako dostawca uzbrojenia. Egipt nie pchałby się w Rafale, tylko pozostał przy F-16 i kupił JASSM, no ale wy musieliście się pchać z sankcjami bo naród demokratycznie wybrał nie tych kacyków, których chciał Izrael i jego zamorska kolonia - USA... :D

gegroza
wtorek, 4 maja 2021, 18:36

Ale co Rosją ?

Tani
wtorek, 4 maja 2021, 18:09

Eeeee,gdybys mial sponsora to bys tez kupil. Pierwsza transze Egipt dostal za free bo kupili za pieniadze Saudow i ZEA. Oraz kredyt 3 prywatnych bankow francuskich. Banki te odpisaly te kredyty i dostaly forse od ....Rzadu Francuskiego. Z tym bedzie to samo .....znajdz sponsora to kupimy wiecej F-35 a najlepiej wersje B. Moze Niemcy by nas zasponsorowali? Kase maja trzeba by pytac Angele ,czy da?

Ironia losu
wtorek, 4 maja 2021, 17:48

Czyli chodzi w istocie o ciężki żal Fanklubu Kremla, że nie wybrali maszyn rosyjskich. W psychologii to zjawisko nazywa się przeniesieniem.

Fanklub Daviena i GB
środa, 5 maja 2021, 11:01

Nie komiku: są kraje jak Indie i inne, tzw. "niezaangażowane", które nie chcą wybierać stron i uzbrojenie kupują od obu stron, by być odpornym na sankcje z jednej i z drugiej strony. Dlatego Egipt kupuje uzbrojenie i od Wschodu i od Zachodu. Ale pojęcie tego najwyraźniej przerasta twoje możliwości. :D

dim
wtorek, 4 maja 2021, 17:36

Rafale wydaje się przewyższać F-16, a już na pewno tureckie Block 52+. Jest przy tym prawie bez kolejki, gdy upgrade F-16 do wersji V okazały się niedopracowane i przez to znacząco niedoszacowane. Za pełną, wcześniejszą wiedzą, ale milczeniem producenta. Davien, a Ty nie wtrąć się znów tutaj z propagandą, gdy relacjonuję oczywiste fakty !

Davien
środa, 5 maja 2021, 13:58

Dim jak zwykle jedynei Grecja ma problemy:)) Bo jakos w USA z modernizacja do F-16V nei ma żadnych i do tego spokojnie mieszcza sie w budżecie:)

hermanaryk
wtorek, 4 maja 2021, 22:03

Jeśli patrzeć na te samoloty jak na sprzęt do akrobacji, to oczywiście Rafale zdecydowanie przebija F-16. Ale jeśli oceniać to, czym one w rzeczywistości są - platformą do przenoszenia broni - to mimo godnych uznania wysiłków Francuzów sytuacja się odwraca. F-16 ma po prostu lepszy arsenał.

Czysta prawda
wtorek, 4 maja 2021, 17:26

I dobrze dla nich,że kupili Rafale. To maszyna dużo lepsza od F-16, choć i dużo droższa.

czytelnik D24
piątek, 7 maja 2021, 10:11

Maszyna dużo lepsza jako samolot ale zauważalnie gorsza jako platforma dla przenoszonego uzbrojenia.

niedziela, 9 maja 2021, 15:42

A to niby dlaczego? Przecież przenosi dużo lepsze pociski, jak chociażby Meteor.

Davien
wtorek, 4 maja 2021, 16:53

Przecież Egipt oberwał embargiem po zamachu stanu Sisigo obalajacego wybrany w wyborach rząd wiec o co ci własciwie chodzi. A jak widac Rosja nei ma skrupułów sprzedawać broń dyktatorom.

R
środa, 5 maja 2021, 09:28

Tak ja US czy Francja.

Davien
środa, 5 maja 2021, 14:00

Doprawdy? A jakim to dyktatorom Stany spzredają broń?? Bo ani Egiptowi, ani Syrii czy twojej Rosji:)) Za to Rosja nei ma skrupułów nawet w pomaganiu w mordowaniu własnych obywateli takeij Syrii czy Mjanmie.

piątek, 7 maja 2021, 08:38

Arabia Saudyjska.

czwartek, 6 maja 2021, 22:55

Oj a w AS to taka prawilna demokracja panuje na przykład. O Turcji nie wspominając.

Andrzej
wtorek, 4 maja 2021, 16:42

Spokojnie - szybki telefon do Warszawy i wcisną wszystko bez offsetu czy innych dupereli.

ais
wtorek, 4 maja 2021, 16:28

I co ruskie? Warto było na prawo i lewo produkować badziewną broń? Po wojnie Yom Kippur straciliście wiarygodność jako dostawca uzbrojenia, Egipt nie pchałby się w zachodnią broń gdyby wasza była dobra. No ale wy musicie produkować tandetną broń, przez co wykruszają się kolejni jej odbiorcy (Egipt, Indie, Wietnam, demoludy, itd).

Gnom
czwartek, 6 maja 2021, 08:18

Popatrz ile USA kosztuje co roku darowizna dla Egiptu (i to nie tylko broni) aby utrzymać pokój z Camp David. A potem mów o powodach zmiany, szczególnie teraz, gdy Egipt zaczyna na potęgę kupować ruską broń. Jak kupi ruskie OP (a pewnie niedługo kupi) to myślisz, że też dostanie bana jak Turcja? Nie, bo to koszty obrony Izraela przez USA.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 17:10

Gnomie, jaka darowizna?? Egipt dostał Embargiem za zamach Sisiego, potem CAATSA więc skończ te zmyslenia.

Gnom
piątek, 7 maja 2021, 18:46

Poważnie? - doczytaj

Tani
czwartek, 6 maja 2021, 08:09

Badziewna bron? Egipt dostal bo nie zaplacil do dzisiaj naszej produkcji T-54 i T-55. Byly takim badziewiem ze Izrael wszystkie zdobyte przyjal na uzbrojenie pod nazwa Tiran. Jedyna zmiana byla zmiana armaty na zachodnia 105mm. Ale to kwestia amunicji i jej dostepnosci. Wietnam tak odstepuje ze kupil i odbiera nowki T-90 z Rosji. Wg mnie Egipt tylko dlatego kupuje zach bron ze za nia nie placi. Placi jego rachunki Arabia Saudyjska i ZEA. Za swoje pieniadze kupuje ruskie bo sa proste w obsludze i tanie w utrzymaniu.

Irry
środa, 5 maja 2021, 09:56

Wojna 1973 roku obnażyła nie słabość radzieckiego sprzętu, ale słaby stan wyszkolenia i rezerw państw arabskich. Póki realizowali wypracowany w Moskwie plan - zwyciężali. Jak zaczęli improwizować, a zwłaszcza rozciągać linie zaopatrzeniowe i odsłaniać skrzydła, to zaczął się dramat.

azure
wtorek, 4 maja 2021, 16:14

A mogli kupić najlepsze na świecie SU-57, a nie czekaj nawet w Afryce złomu nie chcą ;)

czytelnik D24
środa, 5 maja 2021, 19:23

Nie mogli. Program Su-57 został definitywnie zamknięty. Zostanie wyprodukowanych 6 egzemplarzy do celów badawczych.

Herr Wolf
wtorek, 4 maja 2021, 19:51

Ale migi i mi kupili a jankeskie nie..!

czytelnik D24
środa, 5 maja 2021, 11:52

A kto im chciał sprzedać F-35? Gdzie i kiedy? Amerykańskich samolotów nie mogą kupić a rosyjskie mogą a mimo to ich nie kupują bo wybrali Rafale. Taki dosyć istotny niuans którego nie zauważyłeś.

czwartek, 6 maja 2021, 13:16

Kupili Su-35. Doucz się, bo dużo piszesz, a mało wiesz.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 17:12

A widział ktos te Su35 w Egipcie?:))

piątek, 7 maja 2021, 08:38

A widział ktoś F-35 w Polsce?

czwartek, 6 maja 2021, 22:56

A Polskie F-35 w Polsce ty widział? A Su już się produkują.

Wojciech
wtorek, 4 maja 2021, 16:06

Nic się nie martw. Nowy Prezio Ameryki zaraz rozpocznie ze dwie wojenki i znowu produkcja ruszy. Amerykańska lewica kocha wojny.

Matołusz
wtorek, 4 maja 2021, 15:07

ale czemu nie kupił od was su-57 ?

Sarmata
środa, 5 maja 2021, 01:27

Podobno mają kupic palety z Polski.

Davien
czwartek, 6 maja 2021, 17:12

Na wywóz rosyjskiego złomu na najblizsze złomowisko sie pewnie przudadzą:))

poniedziałek, 10 maja 2021, 09:03

Będą ten ruski złom wywozić nie na złomowisko tylko do was na Ukrainę. Taniej oddac wam niż złomować.

Maras2
wtorek, 4 maja 2021, 23:20

Su-57 to opcja za 5-7 lat na eksport jak dobrze pójdzie i to w wersji zubożonej eksportowej. Na razie Rosja rozbudowuje fabryki i przestawia te co robią Su-35 na Su-57

czytelnik D24
środa, 5 maja 2021, 19:24

Su-57 nie jest żadną opcją dla nikogo. Program został zamknięty.

piątek, 7 maja 2021, 08:41

Jestes w stanie podeprzec to jąkś wiarygodna informacją? Nie ma o tym słowa w internecie. Za to jest pełno informacji, że nad f-35 zbieraja sie bardzo czarne chmury.

piątek, 7 maja 2021, 08:40

Jestes w stanie podeprzec to jkąś wiarygodna informacją?

Davien
środa, 5 maja 2021, 14:00

Maras, na razie Rosja to ma jednego Su-57 któremu nawet gdzieś silniki zabrali:)

środa, 5 maja 2021, 11:55

Niczego Rosja nie przestawia bo program Su-57 po dostawie 6-ciu egzemplarzy zostanie skasowany.

Paweł W
wtorek, 4 maja 2021, 14:33

Kolega się lekko dokształci... W Egipcie władze nie zostały wybrane demokratycznie.

Arek
piątek, 7 maja 2021, 16:38

Tzn. zostały wybrane demokratycznie, ale na swój sposób i zgodnie z obowiązującymi regułami w tym regionie świata:)

Tweets Defence24