Izraelczycy będą budować wozy pancerne w Grecji

9 sierpnia 2020, 07:06
Greek-hummer
ELVO HMMWV M1114GR. Fot. Pinikas (domena publiczna)

Jak poinformowały lokalne media, izraelskie konsorcjum spółek Plasan i SK Group ogłosiły plan przejęcia greckiej spółki Hellenic Vehicle Industry (ELVO) z siedzibą w Salonikach. Wspomniana firma jest producentem różnego rodzaju pojazdów wojskowych dla greckich sił zbrojnych i odbiorców zagranicznych.

Izraelskie konsorcjum planuje przejąć 90% udziałów greckiej spółki, a decyzja o dalszym losie tej spółki ma zapaść do końca miesiąca. ELVO zajmuje się produkcją licencyjną wojskowych i cywilnych samochodów ciężarowych na bazie konstrukcji austriackiego Steyra lub samochodów osobowych Mercedes-Benz klasy G. Wcześniej produkowała także na licencji gąsienicowe transportery opancerzone Leonidas-2 (grecka wersja australijskich 4K 7FA) i czołgi podstawowe Leopard 2A6 HEL (grecka wersja niemieckiego Leoparda 2A6).

SK Group i Plasan planują dzięki przejęciu greckiej spółki zwiększyć swoje zdolności produkcyjne i zakres know-how, a także wejść ze swoją ofertą eksportową na rynek grecki oraz szerzej europejski, poprzez możliwości licencyjnej produkcji swoich konstrukcji właśnie w Grecji. Plasan ma m.in. w swojej ofercie dwa podstawowe typy pojazdów — Guarder i Sandacat, które mogą być obecnie zaoferowane greckiej armii i policji oraz służbom mundurowym, jako produkowany lokalnie wyrób.

Guarder to izraelski kołowy transporter opancerzony przeznaczony dla służb mundurowych, który bazuje podwoziu niemieckiej ciężarówce MAN SE 4 × 4. Może przewozić do 24 funkcjonariuszy, którzy mają zapewnioną ochronę na poziomie 3 według STANAG 4569. Jak dotąd, na zakup tego pojazdu zdecydowała się m.in. żandarmeria polowa stanu Sao Paulo w Brazylii.

SandCat to izraelski lekki samochód opancerzony, przeznaczony dla wojska i służb mundurowych, który bazuje na podwoziu cywilnych samochodów ciężarowych Ford F-350/F-550. Może przewozić do 10 żołnierzy/funkcjonariuszy, którzy mają zapewniają osłonę klasy B6. Wóz ten osiągnął powodzenie w Żandarmerii Wojskowej. Bowiem został zakupiony przez armię i służby mundurowe takich państw, jak: Azerbejdżan, Bułgaria, Chile, Izrael, Kanada, Kazachstan, Kolumbia, Korea Południowa (m.in. jako baza do wyrzutni Spike NLOS), Meksyk, Nigeria, Polska (pojazdy "Szop" w Żandarmerii Wojskowej), Szwecja i Ukraina.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 61
Reklama
men
niedziela, 9 sierpnia 2020, 16:23

Kiedyś zadałem sobie trud i wypisałem firmy które w PL montują/produkują samochody/części/silniki, i wiecie co? w tzw komponentach jesteśmy potęgą, produkujemy/montujemy praktycznie większość podzespołów które składają się na samochody i to we wszystkich kategoriach, oczywiście malkontenci stwierdzą: to nie nasze, to obcy........................... ok ale największe koncerny, i produkty z najwyższej półki. Na tym tle mając taki potencjał, nieudolność instytucji państwa w tym MON w dziedzinie pozyskania typoszeregu 4x4 (Pegaz/Mustang) jest porażająca.

Szlachcicami wlosci
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 17:34

Jaki Pan taki kram , złej baletnicy jaja przeszkadzaja

carl fath
niedziela, 9 sierpnia 2020, 22:38

Produkujemy podzespoły ale dla kogoś sami nic nie wymyślamy a to wielka różnica. Jesteśmy podwykonawcą podwykonawcy...

Davien
niedziela, 9 sierpnia 2020, 20:35

Kłamiesz jak z nut. Po zamknięciu FSO, FSR, FSM, FSC im. Dzierżyńskiego, po zrobieniu z Jelcza montowni autobusów w polsce nie ma żadnego przemysłu samochodowego.

Er
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 12:28

Prawdziwy Davien, nie napisałby nazwiska sowietskiego kata wielką literą.

carl fath
niedziela, 9 sierpnia 2020, 22:39

Dla ciebie nie ma...

konsul
niedziela, 9 sierpnia 2020, 20:01

ciekawa analizę zrobiłeś - wstaw na D24 tę listę jeśli możesz. Też mnie ten obszar interesował, ale tylko ogólnie weryfikowałem.

Grecy to sfinansuja.. tak jak to jest w każdym kraju gdzie przyjeżdzają "inwestorzy" be kasy oczywiście zawsze..
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:59

.. a kto im pozwoli na produkcje kopii ROSOMAKA w Grecji tym bardziej ???

carl fath
niedziela, 9 sierpnia 2020, 22:39

Rosomak to Patria nie muszą nas pytać...

Davien
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 09:48

Patria to AMV360, Rosomak to nasza licencyjna wersja pojazdu Patrii.

carl fath
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 21:30

Czyli dalej Patria, czyli lepiej kupić fiński oryginał...

carl fath
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 21:30

Czyli dalej Patria, czyli lepiej kupić fiński oryginał...

???? HUMV_WY >>
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:55

.. a skąd wezma pieniądze na to ? Przecież żaden żyd nie ma i nie miał nigdy własnych pieniedzy..ani tym bardziej technologii... pancerny Hammer w grecji ??? !!.. zdanie .. przetłumacz słowo HAMMER.. nie Hummer czy też HUMMVY .. ;-) ;-) ;-)

Marek L.
środa, 12 sierpnia 2020, 23:40

Izrael nie posiada technologii wojskowych ??? A o czym ty tutaj bełkoczesz, oraz bredzisz ??? I to dlatego USA, najpotężniejsze obecnie mocarstwo świata, kupuje obecnie od izraelskiej zbrojeniówki baterie anty-rakietowe Rafael’a „Iron Dome”, siły pancerne US kupują systemy APS Rafael’a „Trophy”, oraz IMI „Iron Fist”, a największy projekt zbrojeniowy świata, czyli F-35, korzysta z najbardziej zaawansowanego hełmu pilota na świecie, rozwiniętego, skonstruowanego oraz produkowanego przez izraelski koncern zbrojeniowy ELBIT????.......

Marek L.
czwartek, 13 sierpnia 2020, 17:15

.... plus, eksport do USA precyzyjnych dalekosiężnych pocisków p.panc. Rafael’a SPIKE NLOS, o max. zasięgu 32 km, dla US uderzeniowych śmigłowców AH-64 Apache, bo OBECNIE Amerykanie nic takiego ani nie produkują, ani nie posiadają, i tak dalej, i tak dalej .......

UE proszę o €€€
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 17:38

Żyd zawsze miał poeniadze i dla tego Zydmunt Stary ich zaprosił do Polski inaczej po dzień dzisiejszy bylibyście po gardło w gownie

wert
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:45

Ile jest Grecji w Grecji? Lotniska drapnęli niemcy, porty chinczycy, teraz zakłady izrael. Jest coś greckiego: długi

Mosad z Krzyza
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 17:39

Sami sobie zafundowali taki kram Polska jest na tej drodze przy pizzdzielcach a potem płacz kto winny : ZYDZI

carl fath
niedziela, 9 sierpnia 2020, 22:40

Idąc tym tropem nie ma Polski od 89 r...

Mateusz
niedziela, 9 sierpnia 2020, 20:47

Ser feta

Terytorials
niedziela, 9 sierpnia 2020, 23:22

Miłość grecka;)

lew chocimski
niedziela, 9 sierpnia 2020, 14:03

Grecy właśnie sprzedali swoją HSW tylko czy powstrzyma to Turczyna ?

konsul
niedziela, 9 sierpnia 2020, 20:03

Gdyby Turcy zniszczyli porty - atakują Chiny gdyby główne lotnisko - atakują Niemcy itd

BUBA
niedziela, 9 sierpnia 2020, 18:41

Zlapal Grek Turczyna a Turczyn za glowe go trzyma

LMed
niedziela, 9 sierpnia 2020, 13:50

Biznesowe podejście , a nie żerowanie na garnuszku państwa (PGZ). Drobna różnica. Przychodzą  kolejne ekipy - samozadowolenie na niezłym poziomie. A efekty? Wystarczy porównać.

Bumarowiec
niedziela, 9 sierpnia 2020, 17:23

PGZ DZIADY ODWAGI KOLEGO

Zachariasz
niedziela, 9 sierpnia 2020, 11:54

SK PRODUKUJE UZI a Plasam naklada balistyczne blachy na pojazdy Teraz za relatywnie małą KASĘ kupuja fabrykę wozów bojowych pod ICH nowy KONTRAKT

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 13:13

Fabrykę niemal zatrzymaną od dawna, od początku greckiego kryzysu (grudzień 2008). Trojka ostro żądała, by tę fabrykę zamknąć, greckie rządy nie zgadzały się. Przy czym zupełnie niedaleko, też w greckiej Macedonii, produkowane są i najlepsze w Europie (a może także na świecie) elementy pancerzy kompozytowych i podobny osprzęt wozów bojowych. W tym 10% wartości upgrade Leoparda A4 do wersji 2A7+. Aktualnie chyba już własność koncernu Rheinmetall. Plus oczywiście okoliczność, że potrzebna jest wysoko kwalifikowana siła robocza. A rzeczywisty, ten podstawowy koszt utrzymania rodziny - moje obliczenia z porównań kosztu życia - jest w greckiej Macedonii ze 4 razy niższy, niż w Izraelu. Czyli wysoko kwalifikowanym fachowcom zapłacić można nawet dwakroć mniej, a i tak wystarczy im to na więcej, niż "dwukrotnie wyższa płaca" dla ich kolegów po fachu, w Izraelu.

Jaka trójka ???
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:57

jaka trójka..c za trójka... ? co ma do powiedzenia zbieranina złodziei pseudogiełdowych.. jakas trójka o Grecji ????

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 19:25

We wszystkich ważnych ministerstwach Grecji, do roku 2015, działał "doradca" z "trojki", a bez jego parafki nie można było ani nawet cyrkulowac projektu rozporządzenia, do opiniowania go przez inne działy czy inne ministerstwa. Nie mówiąc o zakupach. A to dopiero "Syriza", gdy tylko wygrała wybory, wywaliła ich z Grecji. Gdyby nie "trojka", Grecy dawno już mieliby i nowe fregaty, i F-16. Przy czym fregaty uwalił ostatnio Sąd Najwyższy. Mianowicie zadecydował, że MON ma wypłacić mundurowym 3,5 mld Euro pomniejszonych uprzednio emerytur.

Turek
wtorek, 11 sierpnia 2020, 09:07

Sąd uwalił? Typowo komusze podejście.

dim
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 02:17

errata: oczywiście chodziło o F-35.

Andrzej Zasieczny
niedziela, 9 sierpnia 2020, 11:40

Gąsienicowy transporter opancerzony Leonidas-2 to grecka wersja austriackich, a nie australijskich, transporterów gąsienicowych 4K 7FA.

Marek1
niedziela, 9 sierpnia 2020, 11:26

Spoko - u nas się NIE DA. Całe PGZ nie jest w stanie cokolwiek zrobić dla progr. Mustang/Pegaz. Tak samo jak od lat dyletanci z IU nie potrafią zorganizować skutecznego postępowania dot. pozyskania w/w klasy pojazdów 4x4. Ale co tam, właśnie min. Błaszczak awansował swego pupila, szefa IU i wysłał go do SG WP. W końcu najważniejsze jest, że posłuszny i lojalny wobec partii i ministra ...

michalspajder
niedziela, 9 sierpnia 2020, 10:43

Buduja sobie przyczolek w Europie kosztem biedniejszych od nich (i mniej zaawansowanych technologicznie) Grekow.Madra strategia.

BEITAR- szkolony przezPolakow
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 17:47

W1948 r nie było państwa Izrael i Żydzi walczyli z6 zawodowymi armiami Arabów waszych sojuszników!!! I ZWYCIEZYLI

poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 20:07

O ktorych sojusznikach wasc piszesz?

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 17:48

Poza tym nie rozumiem czemu "kosztem Greków" ? Może Fiat, Opel, VW, Toyota są w Polsce "kosztem Polaków" ?

carl fath
niedziela, 9 sierpnia 2020, 22:42

Trzeba ich wyrzucić...

Szczydlo
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 17:48

UE może sypnie€€&€ wam się nalezy

michalspajder
niedziela, 9 sierpnia 2020, 21:20

Czy Fiat, Opel, VW albo Toyota przejeli nasze fabryki uzbrojenia? MAN zrobil to ze Starem i wiadomo, jak sie skonczylo. Nasz przemysl lotniczy tez przejety przez EADS, Leonardo i Amerykanow. I widac, jak sie to konczy. Tak wiec owszem, koncerny motoryzacyjne nie sa u nas na nasz koszt, one zbudowaly fabryki, ktore daja Polakom prace. Czy mozna to samo powiedziec o koncernach zbrojeniowych?Tak w Polsce, jak i w Grecji. Bo moim zdaniem to robi roznice.

dim
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 02:28

ΕΛΒΟ wytwarzała ogólnie środki komunikacyjne, wszystko co jeździ i ma być bardzo wytrzymałe. Czyli także autobusy i trolejbusy miejskie. Co skończyło się, po wejściu do UE. Wtedy Grecy skoncentrowali się na produkcji wojskowej, jako tej bardzo drogiej. Niemal cały przemysł ciężki skończył się w Grecji, po wejściu do UE. Niemal cały przemysł w ogóle, a nie tylko ciężki. Na 8 km odcinku autostrady, którą jadę w Atenach do pracy, jeszcze w roku 2001 funkcjonowało bodaj 11 fabryk - dziś jedna. Przy jej dwóch dużych przecznica istniały dalsze dziesiątki fabryk (w tym ateński oddział ΕΛΒΟ) - zostało zero. Połowa stanęła po wejściu do EWG, druga połowa po wprowadzeniu waluty Euro. I nawet Budynki po nich zwykle rozjechały buldożery, po czym jeszcze rozkruszyły je na żwir specjalne maszyny, po podniesieniu podatku od nieruchomości (także tych niewykorzystanych). I to samo może stać się z Polską, gdy np. przyjmie się do Unii np. Ukrainę, Mołdawię itp kraje.

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 13:20

Kto Panu u licha powiedział te brednie, że Grecy są biedniejsi od Żydów ??? - mowa oczywiście o wykwalifikowanych technikach i inżynierach ? Gdy byłem w Tel Aviv - kilka lat temu - mieszkania były tam co najmniej 5-krotnie droższe, niż LEPSZY STANDARD w Grecji. A nieraz i 10-krotnie. Najtańsze owoce 4-krotnie droższe (a ponoć Izrael ma tanie owoce), pieczywo 4-6 krotnie droższe, przedszkola 2,5 krotnie droższe (przy czym w GR dużo jest tanich przedszkoli gminnych, choć to nie starcza, a liczę te prywatne), używane auta 4-krotnie droższe, reszta prawie zawsze dwukrotnie droższa niż w Atenach. A Saloniki są jeszcze nieco tańsze od Aten i leżą tylko o kilkadziesiąt km autostradą od bardzo taniej, jak Polska, Bułgarii. Pamiętam, z okolic 2004 (Olimpiada) jakieś RFN-owskie badania podawały, z oburzeniem, że statystyczna grecka rodzina ma 10-krotnie wyższą tezauryzację pieniądza (oszczędności plus nieruchomości) od rodziny niemieckiej. Niemcy wiele zarabiają i wszystko przepuszczają na wypoczynek i luksus, gdy Grecy robią to w wakacje i weekendy skromnie i u siebie - najwyższa w Europie ilość tzw. drugich domów (jeden w mieście, drugi na wsi). O Izraelu, gdzie jedno 3-pokojowe mieszkanie spłacane bywa przez 2 pokolenia, nawet już nic więcej nie powiem...

Stary i madry
poniedziałek, 10 sierpnia 2020, 09:37

Jest dokładnie tak jak piszesz, życie w Izraelu dla zwykłych ludzi stało się niewyobrażalnie drogie, Żydzi wyjezdzaja do USA, UK, Kanady, itp... Za to w w ich miejsce przyjeżdżają Żydzi rosyjscy, których można spotkać na każdym kroku,.

Dejan
niedziela, 9 sierpnia 2020, 18:34

słowem biedny kraj bogatych ludzi z długiem publicznym wynoszącym ponad 150% PKB, kraj tak bogaty że wyprzedaje ostatnie zakłady, dzierżawi porty, bierze pożyczki na upokarzających warunkach, myśli o wyprzedawaniu wysepek i własnej ziemi. Kraj płonących gajów oliwnych bo deweloperzy nie mają gdzie budować a teraz nie ma gajów i nie ma deweloperów z powodu kryzysu. Naiwne jest myślenie że takie inwestycje zbudują przeciwwagę wobec Turcji. Izrael wykorzystuje strach przed Turcją podobnie zresztą w Armenii by przejmować infrastrukturę kraju za bezcen.

michalspajder
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:39

Kosztow zycia nie znam,w Izraelu nie bylem nigdy,a w Grecji 11 lat temu.Ale dlaczego w takim razie izraelski przemysl kupuje greckie przedsieniorstwo,a nie odwrotnie?

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 18:58

Właśnie znaczna część, może i większość przemysłu zbrojeniowego należącego do firm (a może i do państwa ?) Izraela ulokowana jest za granicą. Raz, że ze względów bezpieczeństwa. Ale dwa - ponieważ znaczna część krajów nabywców chętnie kupi izraelskie wyroby, ale pod warunkiem, że nie będzie na nich napisane made in Israel. Kręcili się Żydzi i wokół polskich zakładów, ale bez krzty zrozumienia z polskiej strony :) Z kolei Grecy od dawna szukali dla swych fabryk zajęcia. Wbrew tzw. trojce, żądających rozwiązania ich lub sprywatyzowania, ale poza sektor zbrojeniowy, rzekomo "pozbawiony perspektyw". Poza tym zauważ - rząd grecki przetrzymał dekoniunkturę i sprzedaje zakłady dopiero gdy rośnie zapotrzebowanie na świecie na produkcję zbrojeniową. W ogóle ELWO (ΕΛΒΟ) to nie jest stricte fabryka wozów bojowych, a fabryka pojadów w ogóle. Niegdyś pochodziła stamtąd większość greckich autobusów i trolejbusów. A potem Grecja weszła do Unii... a grecki przemysł wyszedł z Grecji do Unii. Ten burzliwy rozwój przemysłu w Bułgarii i Rumunii... z samych tylko Salonik uciekło do Bułgarii, jeszcze przed kryzysem, ponad 10 tysięcy zakładów produkcyjnych ( ! ! ! ! ! ) Ale Żydom Grecja bardzo pasuje. Czarter statku z furtą rufową i hops - door to door, w ciągu raptem dwóch dni, praktycznie z pominięciem wszelkich kontroli.

me
niedziela, 9 sierpnia 2020, 10:29

Grecy się cieszą.

BUBA
niedziela, 9 sierpnia 2020, 18:42

Beda mieli prace.

Davien
niedziela, 9 sierpnia 2020, 10:26

Z greckim przemysłem będzie tak jak w tym kawale: "Grecy wynaleźli miłość ale dopiero żydzi pokazali ją kobietom".

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 17:42

Et... bzdurki zupełne. Ale poczytaj, poczytajcie sobie "Listy heter", autor Alkifron, do dziś wznawiane są także po polsku. A przynajmniej czegoś dowiesz się o tamtej kulturze codziennej. A jest to książka powstała jeszcze na długo przed narodzeniem Chrystusa

Davien
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:50

Taak podszywaczu, ty juz zupełnei odleciałeś:0 Co ci w Olgino podają?:)

Marek1
niedziela, 9 sierpnia 2020, 11:28

Niech juz w końcu nawet Marsjanie zaczną produkować w Polsce pojazdy dla Mustanga i Pegaza. Ważne, by były dobre, trwałe i w przyzwoitej cenie ...

Davien
niedziela, 9 sierpnia 2020, 11:43

Mustang to przecież marka Forda. Nie ma szans, żeby u nas produkowali samochody bo polacy nie mają kultury technicznej.

PISTON
niedziela, 9 sierpnia 2020, 21:49

I nie obrażaj nas Polaków za brak kultury technicznej, bo w Polsce wcale nie jest z nią źle. W cale nie jesteśmy od was Amerykanów gorsi, tyle że wy jak czegoś nie możecie zrobić to stać was na kupno ( ciekawe tylko jeszcze jak długo )

PISTON
niedziela, 9 sierpnia 2020, 21:39

Coś ci się popieprzyło Davien! Marek1 Mówi o produkcji dla programu MUSTANG a nie samochodu Ford Mustang! Pomyśl trochę zanim coś lub kogoś skrytykujesz!

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 17:52

A ponieważ za nic nie wierzę, że jesteś tym, pod kogo podszywasz się, sprawdź jeszcze przy okazji wasz, rosyjski eksport aut i części samochodowych ? Następnie oblicz go jeszcze per capita (czyli na statystycznego mieszkańca) i wtedy porozmawiać możemy o waszej i naszej kulturze technicznej w motoryzacji.

Gnom
niedziela, 9 sierpnia 2020, 16:01

Nie wiesz o czym piszesz. Większość aut składanych w Europie ma części z Polski, nie licząc tych tu montowanych.

dim
niedziela, 9 sierpnia 2020, 13:31

I tylko czystym przypadkiem Polska eksportuje samochody i części motoryzacyjne za dwakroć więcej forsy, niż Rosja broni, łącznie. Oj Pani Davien... :))))))))))

Davien
niedziela, 9 sierpnia 2020, 15:50

Wow dim ja rozumiem ze mojej kiepskiej kopii z Olgino nie rozpoznałes ale....

Tweets Defence24