Reklama

Awaria silnika, czy rosyjska rakieta Tor przyczyną katastrofy Boeinga? Trump: "ktoś mógł popełnić błąd" [AKTUALIZACJA]

9 stycznia 2020, 14:10
Ukraine_International_Airlines_Flight_752_(2)
Miejsce katastrofy Boeinga 737-800 Ukraine International Airlines / Fot. Wikipedia/Mehr News Agency/CC BY 4.0

Irańska Agencja Lotnictwa Cywilnego przesłała wstępny raport dotyczący katastrofy ukraińskiego lotu PS752 do władz zainteresowanych państw. Wynika z niego, że przyczyną tragedii było nagłe pojawienie się problemów technicznych na pokładzie. Tymczasem Ukraina poinformowała, że do Teheranu dotarła specjalna komisja państwowa w skład której wchodzą osoby z doświadczeniem z wiązanym z badaniem okoliczności zestrzelenia lotu MH17 nad Donbasem. Jedna z wersji zdarzenia jaka bierze pod uwagę strona ukraińska, to zestrzelenie Boeinga 737 pociskiem przeciwlotniczym Tor produkcji rosyjskiej. Do podobnych wniosków, według agencji Reuters, mieli dojść Amerykanie.

AKTUALIZACJA 18:50: Agencja Reuters poinformowała, że amerykańskie satelity miały - według niepotwierdzonych informacji - wykryć start dwóch pocisków tuż przed katastrofą. Newsweek podał, że amerykańskie i irackie źródła są przekonane, iż do zdarzenia doszło w wyniku omyłkowego zestrzelenia. Pytany o tę sprawę prezydent Trump powiedział, że "ktoś mógł popełnić błąd", nie powiedział jednak szczegółów.

Sekretarz Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy Aleksiej Daniłow oświadczył, że 8 stycznia w późnych godzinach nocnych do Teheranu dotarła ukraińska komisja ds. zbadania katastrofy lotu PS752. W jej skład wchodzi 45 specjalistów z 12 różnych podmiotów państwowych: ministerstw, instytucji i urzędów. Są wśród nich osoby, które brały udział w badaniu szczątków znalezionych na miejscu zestrzelenia przez rosyjską wyrzutnię rakiet Buk-M1 lotu MH17 17 lipca 2014 roku.

Jak informuje Aleksiej Daniłow, rozpatrywane są następujące wersje wydarzeń:

- Trafienie samolotu przez pocisk rakietowy. W oparciu o informacje i zdjęcia pojawiające się w sieci eksperci mają poszukiwać ewentualnych szczątków rakiety lub efektów trafienia, w tym kontekście jest mowa o rosyjskim systemie przeciwlotniczym Tor

- zderzenie z UAV lub innym obiektem latającym;

- zniszczenie i wybuch silnika z przyczyn technicznych;

- eksplozja w samolocie w wyniku aktu terrorystycznego.

Komisja koordynuje swoje działania z odpowiednimi instytucjami irańskimi i korzysta ze wsparcia dyplomatów ukraińskich. Celem jest nie tylko to, aby wejść na miejsce katastrofy ale również udział w odczytywaniu i weryfikacji zapisów z pokładowych rejestratorów parametrów lotu (czarnych skrzynek).

Tor-M1-2U - fot. army.lv.ru
Tor-M1-2U - fot. mil.ru

Wspomniany Tor-M1 to system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu. Iran ma na wyposażeniu prawdopodobnie 29 zestawów tego typu, kupionych od Rosji w pierwszej dekadzie obecnego wieku (dostawy zakończono w 2007 roku). Zestaw tego typu może zwalczać cele powietrzne na wysokości do 6 km, i na dystansie do 12 km. Charakteryzuje się krótkim czasem reakcji, systemy Tor są zwykle rozmieszczane m.in. w pobliżu ważnych obiektów. Dzięki temu, że każda wyrzutnia jest wyposażona we własne radary wykrywania i śledzenia celów oraz kierowania ogniem, może działać zarówno autonomicznie, jak i w zintegrowanym systemie obrony powietrznej. Jedna wyrzutnia Tor-M1 dysponuje ośmioma pociskami kierowanymi radiokomendowo. Rosyjski przemysł ma już w ofercie kilka nowszych wariantów systemów Tor.

Równolegle z działaniami ukraińskimi działaniami mającymi na celu rozpoczęcie prac, strona Irańska działa wg. wcześniejszego planu. Jak poinformował 8 stycznia w godzinach nocnych Ali Abedzadeh, szef Irańskiej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, wstępny raport dotyczący katastrofy samolotu Boeing 737-800 Ukraine International Airlines został przygotowany i przekazany władzom Ukrainy, USA, Kanady i Szwecji. Są to państwa których obywatele stanowili przeważającą większość ofiar. Zgodnie z raportem przyczyną rozbicia się maszyny kilka minut po starcie z lotniska w Teheranie były „nagłe problemy techniczne, w wyniku których samolot zawrócił w stronę lotniska”. Załoga zgodnie z tym raportem zawróciła w stronę lotniska, ale nie poinformowała o problemach na pokładzie. Nie kontaktowała się radiowo.

Powołano się na relacje naocznych świadków, którzy widzieli płonący samolot. Irańska administracja odrzuciła już na wstępie taką możliwość, że problemy techniczne zostały spowodowane użyciem lasera lub urządzeń elektromagnetycznych. Odrzucono również teorię mówiącą o trafieniu przez pocisk rakietowy. Ali Abedzadeh poinformował również, że odnaleziono dwie „czarne skrzynki”, które jednak zostały uszkodzone, co spowodowało utracenie części zapisanych danych.

Równocześnie z działaniami na miejscu, w Iranie, trwają inne procedury mające na celu ustalenie przebiegu zdarzeń. Na przykład amerykański koncern Aireon, realizująca globalny system śledzenia i nadzoru samolotów z wykorzystaniem satelitów poinformował, że przekazał dane na temat lotu ukraińskiego samolotu Boeing 737 „właściwym organom w celu wyjaśnienia okoliczności tragedii”. Pojawiły się również doniesienia z 5 niezależnych organizacji eksperckich, które potwierdziły iż dokonały analizy dostępnych informacji na temat katastrofy dla „służb wywiadowczych krajów NATO”. Za najbardziej prawdopodobną przyczynę uznano awarię samolotu.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 118
Reklama
Veritas
piątek, 10 stycznia 2020, 23:52

W dniu 27 czerwca 1980 roku włoski samolot pasażerski DC-9-15 należący do Aerolinee Itavia spadł do Morza Tyrreńskiego w pobliżu wyspy Ustica. W tej katastrofie lotniczej poniosło śmierć 81 osób. W tym rejonie odbywały się wtedy manewry lotnicze NATO z udziałem włoskich, francuskich I amerykańskich sił powietrznych. Przez ponad 30 lat nie podano oficjalnej przyczyny tej katastrofy lotniczej. W dniu 23 stycznia 2013 roku Najwyższy Sąd Republiki Włoskiej ogłosił, że istnieją „niepodważalne dowody, że lot nr 870 został trafiony zbłąkaną rakietą przeciwlotniczą”... W dniu 04.10.2001 roku nad Morzem Czarnym został zestrzelony rosyjski samolot pasażerski Tu-154M linii Siberia Airlines . Podczas ćwiczeń wojskowych armii ukraińskiej wystrzelono wtedy rakietę przeciwlotniczą z zestawu S-200 Wega. Samolot pasażerski został trafiony i spadł do morza w rejonie Półwyspu Krymskiego. Zginęły wszystkie 78 osoby przebywające na pokładzie zestrzelonej maszyny. Historia niestety ma to do siebie, że lubi się powtarzać...

Davien
sobota, 11 stycznia 2020, 20:48

veritas jak chcesz sie bawić: 1940r rosyjskie bombowiec SB-2 dla zabawy zestzreliwuje estoński samolot pasażerski. 1952r Rosjanie zestzreliwują szwedzkiego DC-3 a jak nad wodami miedzynarodowymi szwedzkie cataliny poszukuja rozbitków to je atakuja , nad Ukrainą rosyjska wyrzutnia Buk zestzreliwuje Airbusa lotu MH-17, zestzrelenie dwóch koreańskich maszyn pasażerskich przez mysliwce rosyjskie i w końcu zestzrelenie przez Iran ukraiśniego Boeinga. Jak widac jezeli nawet na Zachodzie zestzrela maszyne pasażerską to jest to wypadek, a w Rosji...

Obserwator
piątek, 10 stycznia 2020, 23:51

W ostatnim kwartale 2019 roku linie lotnicze uziemiły ponad 50 samolotów Boeing 737NG w związku z wykryciem pęknięć w węzłach mocowania skrzydeł. Jest to kolejny poważny problem amerykańskiemu koncernu, po uziemieniu pół roku temu wszystkich samolotów modelu 737 MAX. Nastąpiło to po katastrofach lotniczych w Indonezji i Etiopii, w których zginęło 346 osób. Użytkownicy na całym świecie szybko tracą zaufanie do koncernu Boeing, a także amerykańskiego nadzoru lotniczego (Federal Aviation Administration - FAA). Do linii lotniczych, które uziemiły Boeingi 737 NG należą m.in. amerykańskie Southwest Airlines, australijskie Qantas, południowokoreańskie Korean Air, brazylijskie Gol Linhas Aereas Inteligentes i indonezyjskie Sriwijaya Air.

Navigator
piątek, 10 stycznia 2020, 15:49

Pocisk rozbił sie przed celem i kawałki samolotu spadły na,ziemie Nasz smolensku wbil sie w grunt A tutaj szame rozbite kawałki

leming
piątek, 10 stycznia 2020, 13:20

Oczywistym jest że ktoś popełnił błąd.Nie powinno wysyłać się cywilnych samolotów wojskowych w rejon konfliktu. Wszelkiego rodzaju rakiety są obecnie bardzo dostępne, mogą nimi dysponować nawet jakieś małe i słabo kontrolowane grupy bojowe.

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 21:15

Leming, a cco to za frankenstein: cywilny samolot wojskowy??

Derff
piątek, 10 stycznia 2020, 11:37

Lista pasażerów powinna dużo wyjaśnić. Ktoś bardzo ważny leciał/uciekał tym samolotem.

banderowany
piątek, 10 stycznia 2020, 10:45

Przeciez kazdy piśmienny wie że 737NG to latające trumny. Trzy wady krytyczne: 1.pękające mocowania skrzydeł 2.wadliwe wiązki elektryczne 3.wadliwa jedna z turbin silników

piątek, 10 stycznia 2020, 15:39

Pomyliłeś modele. Chodzi Ci o ssj100

Fishbed
piątek, 10 stycznia 2020, 10:38

Jeżeli już to rakieta była produkcji rosyjskiej, a nie rosyjska. W dniu kiedy została dostarczona do Iranu stała się rakietą irańską. Nasze MiG-29 są rosyjskie czy polskie?

Zenon
piątek, 10 stycznia 2020, 08:46

A może bakobrodzi Ukraińcy podłożyli coś już na Ukrainie? Wszak skoro USA ma problemy z rozpętaniem wojny, to sami postanowili działać?

Veritas
piątek, 10 stycznia 2020, 02:28

Warto wspomnieć o mało znanym fakcie, który miał miejsce w rejonie Zatoki Perskiej... Brytyjski samolot myśliwsko-bombowy Tornado GR4 został w czasie inwazji na Irak w 2003 roku omyłkowo trafiony przez rakietę przeciwlotniczą wystrzeloną przez amerykański system Patriot. W wyniku tzw. bratobójczego ognia (friendly fire) zginęło wtedy 2 Brytyjczyków - pilot i nawigator...

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:13

Troche bardziej znany fakt to Ił-20M zestzrelony przez S-200 i to całkiem niedawno, albo Mig-31 zestzreliwujace sie nawzajem.

Marek1
piątek, 10 stycznia 2020, 11:42

Kolejny post NIE mający absolutnie żadnego związku z niedawnym wydarzeniem. Po co piszesz te głupoty ?

CdM
piątek, 10 stycznia 2020, 11:09

Tak, to był ten jedyny przypadek FF z Patriotów. Podobno wnioski dotyczące poprawy niezawodności IFF były potem sformułowane i wdrożone.

Wojciech
piątek, 10 stycznia 2020, 01:03

Amerykanie i Kanadyjczycy piszą że to Irańczycy przez pomyłkę.

antyDavien
piątek, 10 stycznia 2020, 00:15

Można założyć również taki scenariusz, że ten samolot zestrzeliło USA żeby pogrążyć Iran.

alan
piątek, 10 stycznia 2020, 14:19

Tak, tak, co więcej aby wciągnąć do wojny najpotężniejszego sojusznika użyto jego rakiety Grom, a tak na poważnie jakim cudem amerykańska rakieta dotarła niezauważona do Teheranu?

GB
piątek, 10 stycznia 2020, 13:21

No przecież rosyjskie trolle twierdziły że niemożliwe jest aby F-35 operowały nad Teheranem. Cóż za zmiana...

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:15

Taak, ale wiesz ze tak durnej teorii spiskowej to nawet Iran nie wymyslił :)

Marek1
piątek, 10 stycznia 2020, 11:47

... tak, można też założyć, że zrobili to Klingoni, albo Papuasi. Ten region obserwuje permanentnie przynajmniej kilka satelitów jednocześnie. Jeśli doszło do wystrzelenia rakiet plot, to na 100% zarejestrowana została lokalizacja odpalenia i termiczny ślad(trasa) lotu rakiety/rakiet. Oczywiście fakt posiadania takiego niezbitego dowodu nie oznacza, że zostanie on automatycznie ujawniony, bo na śmierci pasażerów można można sporo ugrać politycznie. Ekstremalny cynizm, ale w obecnych czasach to niestety norma ...

CdM
piątek, 10 stycznia 2020, 11:11

Jasne, niewidzialną rakietą z niewidzialnego zestawu (rakieta startowała z ziemi, przecież są już nagrania). To już nawet to co pisze dim ma więcej sensu (choć jest bardzo naciągane).

andys
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:20

Z jednym rzeczywiscie trudno się nie zgodzić- Tor doskonale nadaje się do takiego zestrzelenia. Ktoś , kto wymyslił wersję z Torem, przeanalizował parametry rosyjskich systemów OPL i słusznie wybrał Tor.

GB
piątek, 10 stycznia 2020, 13:22

Skoro znaleziono szczątki TORa to przecież nikt nie będzie udowadniał że to Hawk...

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:16

Andys jakbys nie zauwazył wg Irańczyków w poblizu miejsca upadku B-737 znaleziono coś co wygląda jak część pocisku 9M330 .

Marek1
piątek, 10 stycznia 2020, 11:49

A niby czemu całkowicie odrzucasz możliwość, że to faktycznie irańskie systemy Tor "wypożyczone" przez Teheran Irakowi omyłkowo rozwaliły ten samolot ?? Prikaz z góry ?

Loi
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:12

No cóż gdybać można bardzo długo .Mnie zastanawia coś innego , jak to się stało , że Amerykanie nie zastrzelił ani jednej irańskiej rakiety ? , co robiła ich OPL?

alan
piątek, 10 stycznia 2020, 14:21

A może napiszesz poco amerykanom obrona przeciwlotnicza w Iraku?

Mark
piątek, 10 stycznia 2020, 11:46

Patrząc na skutki to lepiej aby irańska OPL także nic nie robiła. Amerykanie dostali cynk, schowali się do schronów pod ziemią a islamiści mogą się chwalić że zemsta się wypełniła.

Syplog
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:24

Wszedzie tam gdzie sie pojawia rosjanie gina niewinni ludzie.

...
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:14

ukraincy powiedza co im kaze Usa. jak w sprawie afery o nakazie sledztwa pzreciwko kondtakdatowi Trumpa. nie sa wiarygdni

Lord Godar
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:06

No i będzie jazda ..... właśnie najprawdopodobniej potwierdza się informacja o zestrzeleniu tego ukraińskiego Boeinga za pomocą zestawu TOR-1 . Ponoć satelity uchwyciły wystrzelenie z kierunku samolotu dwóch rakiet z takiego zestawu ...

Zbig gniew
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:53

Jeśli było to zestrzelenie to Iran ma problem. Jeśli awaria samolotu to Boeing ma problem - kto normalny wsiądzie do 737? Maxy od niemal roku uziemione, a tu w miarę nowy bo ledwie 3 letni NG wali się na glebę. No cóż zobaczymy...

sff
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:33

Trump już bełkocze jak potłuczony. Wie lepiej bo to jego ludzie się pomylili...

suawek
piątek, 10 stycznia 2020, 13:35

Jego ludzie obsługują zestawy opl w Iranie? Czy może zestaw amerykański z terenu Iraku zestrzelił samolot CHWILĘ po starcie?

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:18

Taak kolejny nawiedzony:) ale oczywiscie 14 km od teheranu stacjonowały amerykańskei wyrzutnie OPL?? To nawet Iran nie jest tak szalony by to stwierdzic:)

Andrzej
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:40

żeby zniszczyć skrzynki w nowych boeningach trzeba samolot wysadzić albo zestrzelić

Ukulele
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:32

Jeśli było zestrzelenie to z pewnością niecelowe. Większość pasażerów to Irańczycy. Trump nie ma powodu by interweniować. Sprawa nie powinna skutkować zaognieniem sytuacji. Oby tak właśnie było

MAZU
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:19

Dawno temu zrobiliśmy w 7M projekt orbitalnego działa mikrofalowego (OMG). Coś czuję, że Izrael mógł je zbudować. Teoretycznie OMG pozwala wywołać panikę tłumu oraz wywołać eksplozję paliwa w samolocie. Ze smutkiem konstatuję, że gdybyśmy mieli polityków takiego formatu jak ma Izrael, to Polska była by już od dawna nietykalna.. M

suawek
piątek, 10 stycznia 2020, 13:37

Polska byłaby nietykalna? A to tego Waszego satelity nie dałoby się zestrzelić? (pomijam juz fizyczne podstawy działania tagiego czegoś) Co to wogóle jest to 7M?

Sidematic
piątek, 10 stycznia 2020, 01:04

No co ty? Przecież polski (?) MON uważa że my nie potrzebujemy żadnego satelity.

Xd
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:11

Będą teraz ukraińcy przy wsparciu "dziennikarzy" dopasowywać tak fakty aby nie okazało się że to awaria samolotu po przeglądzie bo jak się okaże że to trzecia w krótkim czasie katastrofa amerykańskiego samolotu z przyczyn technicznych to dla nich już katastrofa wizerunkowa a co za tym idzie i finansowa

Wppr
piątek, 10 stycznia 2020, 00:21

Rosyjskie rakiety TOR...

suawek
piątek, 10 stycznia 2020, 00:04

Niech może przekażą śledztwo rosyjskiemu MAK który stwierdzi, że to błąd pilotów. Bo jak się rozbija samolot to jest to błąd pilota.

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:39

Wow a co zabolało ze może się okazac że rosyjskie systemy OPL nadaja się jedynie do zestzreliwania samolotów pasażerskich?

Nostromo
piątek, 10 stycznia 2020, 12:30

A ty już oprzytomniałeś po ataku na bazy USA?

Davien
sobota, 11 stycznia 2020, 20:51

Jak widac to ty jestes w cięzkim szoku ze zestaw plot rosyjsiej produkcji zestzrelił kolejny samolot pasazerski. Bo jakbys nie wiedział to Iran się przyznał.

sża
piątek, 10 stycznia 2020, 12:02

A do czego nadają się amerykańskie systemy?

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 21:19

Do hurtowego zestzreliwania rosyjskich rakiet w Jemenie i AS?

piotr
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:01

Wszystko jasne Ruscy stracili kolejny samolot maja w tym wprawe .

Wiedzmak
piątek, 10 stycznia 2020, 00:22

Fakt... od razu to wiedziem...

red
czwartek, 9 stycznia 2020, 18:16

To znaczy że Ukraińcy jadą do Iranu żeby udowodnić winę Iranu że zestrzelił ich samolot ?

piątek, 10 stycznia 2020, 00:05

Przede wszystkim, zeby zabrac swoje czarne skrzynki.

Marek1
piątek, 10 stycznia 2020, 11:53

Persowie przezornie juz ogłosili, ze w czasie upadku samolotu "zniszczone" zostały kluczowe dane z rejestratorów. OBU. Patrzcie Państwo jaka "nieszczęśliwa koincydencja" ;)

Smuteczek
czwartek, 9 stycznia 2020, 18:14

Ludzie po tych cyrkach z komisją Macierewicza myślą że to czarna magia a tymczasem jeżeli samolot został zestrzelony to będzie wiadomo w ciągu pierwszej doby na podstawie śladów w poszyciu

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:52

jeśli zestrzelony. co w przypadku naszego nie miało miejsca bo był sabotaż

Prawdziwy fan Pana Davien'a(?)
piątek, 10 stycznia 2020, 16:28

Zawsze moga podac ,ze czastki Tnt pochadza: ze zlej kalibracji przyrzadu lub z pasty do butow , samolotem przezucano zolnierzy wiec to odczyt z ich oporzadzenia lub wokol lotniska , w czasie II ws toczono walki wiec odczyt dotyczy pozostalosci po tamtych walkack .I oczywiscie trzeba kogos osmieszyc wobec pozytecznych idiotow.

Marek1
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:54

Zadziwiająca jest niemrawość śledztwa w tej sprawie. Na świecie istnieje co najmniej kilka instytucji zajmujących się na bieżąco obserwacją satelitarną tzw. gorących pkt. na kuli ziemskiej. A ostatnio Iran jak najbardziej do takich pilnie obserwowanych rejonów należy. Np. amerykańskie NRO(National Reconnaissance Office) ma na 100% materiał z kilku satelitów i bez problemu można w nich sprawdzić, czy został zarejestrowany termiczny ślad rakiety syst. Tor, o ile faktycznie takowa została użyta. Pytanie tylko, czy materiał zostanie upubliczniony, czy też ... nie.

Lord Godar
piątek, 10 stycznia 2020, 01:14

Nie rozumiem ... jaka niemrawość ? Dopiero co ten samolot spadł , jeszcze szczątków dobrze nie pozbierali , nie obejrzeli , a już mają ogłaszać wynik ? Zgadza się , są agencje , instytucje , ale to wszystko musi potrwać , bo musi zostać wiarygodnie zbadane , zweryfikowane i 3 razy sprawdzone .

Marek1
piątek, 10 stycznia 2020, 11:57

Bzdura. Decydenci przynajmniej kilku krajów JUŻ WIEDZĄ czy doszło do zestrzelenia rakietami, czy były inne przyczyny katastrofy. Teraz myślą albo jak zminimalizować straty wizerunkowe, albo jak najbardziej wykorzystać politycznie zdobytą wiedzę o przyczynie katastrofy. Brudna, ekstremalnie cyniczna polityka ...

Gts
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:12

I ponoć, dzisiaj mówili, że ich dane wywiadowcze pozwalają takie przypuszczenie powziąć. Niestety trudno potwierdzić bo z samolotu nie wiele zostało, a co zostało to już jest sprzątane Buldożerami. Ukraincy dziś wyrazili cheć zbadania miejsca katastrofy w celu poszukiwania śladów po odłamkach z rakiety wyrzutni TOR.

Przykre
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:37

Ot co.

Torowisko tramwajowe
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:29

Ruscy nieźle wyszkolili Iranczyków w technologii buk i tor Mogliby przynajmniej dac im lepszy radar

bc
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:57

Boeing 0:2 Rosyjska technika bez analogów. Kto wypuszcza samoloty pasażerskie na gorące niebo? Kto strzela do powolnych obiektów(pomylili z rakietą cruise na pułapie 2000m?) na ścieżce własnego lotniska?

Marek1
piątek, 10 stycznia 2020, 12:02

Tor-M2 ma możliwość działania w trybie automatycznym nawet dla pojedynczych wyrzutni. A może po prostu jakiś durny poruczniczyna z irańskiego zadoopia tak ustawił parametry, że zaraz po wykryciu celu system broniący lotniska w Bagdadzie odpalił rakietę/rakiety w trybie automatycznym ?

Maciek
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:21

Ruscy razem z techniką wojskową dostarczają barbarzyńskie procedury jej użycia. Ruskie rakiety w ciągu ostatnich kilkunastu lat zestrzeliły samolot izraelski (s200), malezyjski (buk), a teraz prawdopodobnie ukraiński. W sumie można się dziwić, że tak mało.

Łowca trolli
piątek, 10 stycznia 2020, 02:26

Po pierwsza - nie ma dowodów na to, że malezyjski samolot pasażerski został zestrzelony przez Rosjan. Po drugie - izraelski samolot, to był wojskowy F-16 zestrzelony przez Syryjczyków. Po trzecie - zapomniałeś o irańskim samolocie pasażerskim zestrzelonym przez Amerykanów. Po czwarte - niestety nie prawdopodobnie, a zapewne szerzysz dezinformację.

piątek, 10 stycznia 2020, 13:39

No tak.. nie ma dowodów....

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:24

Panie owca jest masa dowodów na zestrelenie przez Rosjam MH-17: slady na poszyciu i wydobyte z ciał prefabrykowane elementy razace głowicy pocisku BuK, w wersji uzywanej wyłacznie przez FR, miejsce odpalenia pocisku(srodek terenów tzw separatystów) tryumfalne komentarze zaraz po zestzreleniu co przerodzio sie w panike jak zobaczyli w co trafili, mataczenie Rosji posuniete naet do zmiany danych na rosyjskiej wikipedii w sprawie Su-25( zapomnieli jednak o danych suchoja) albo najbardziej kuriozalne: twierdzenie że MH-17 zestzreliłukrainski su-25, poparte zdjęciami rosyjskiego Su-27 zaraz po tym jak Ałmaz Antiej oricjalnie potwierdził ze samolot zestzreliłpocisk z wyrzutni BUK. Nie mwie juz o zidentyfikowaniu nie tylko wyrzutni ale nawet załogi która odpaliła pocisk. Czyli zwyczajnie zmyslasz jak zawsze panei owca:)

Wojciech
piątek, 10 stycznia 2020, 00:58

Wcześniej był jeszcze koreański.

Agent Banana
czwartek, 9 stycznia 2020, 16:58

Ja bym Macierewicza wyslal... bezrobotny ostatnio ale z sukcesami:- - - Doprowadzenie do konca sledztwa, i "ujawnienie" prawdziwej przyczyny katastrofy w Smolensku - Sporowadzenie wraku samolotu z Rosji - ogolna aparycja, dar przekonywania i pelne zaangazowanie w powierzone mu zadanie

klopi
czwartek, 9 stycznia 2020, 16:14

jakby nie patrzec iranczycy maj ta krew na rekach.

Coosie
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:49

Dokładnie tak samo jak USA. Mogą sobie podać ręce.

say69mat
czwartek, 9 stycznia 2020, 18:58

Newsweek podaje, że amerykanie namierzyli dwa odpalenia pocisków systemu SA15 Gauntlet czyli Tor. Zasadnicza kwestia, czy to było działanie z premedytacją??? Czy ... human error??? Jeżeli był to zaplanowany i zrealizowany element odwetu za śmierć Sulejmaniego, to strach się bać???

Sternik
piątek, 10 stycznia 2020, 01:00

Oszalałeś? W ramach zemsty strzelaliby do swoich? Przecież większość pasażerów to urodzeni Irańczycy.

piątek, 10 stycznia 2020, 15:43

Niekompetencja i tyle.

say69mat
piątek, 10 stycznia 2020, 10:31

Irańczycy ... zgoda, w zdecydowanej większości pracownicy naukowi kanadyjskich uczelni. Czyli najbardziej opozycyjnej wobec rzeczywistości Ajatollahów, grupy społecznej spośród irańskiej diaspory w Ameryce.

Gts
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:15

I być może dlatego Irańczycy tak szybko sprzatają teren, nie udostępnią czarnych skrzynek i pewnie nie zgodzą się na wizytę ukraińskich ekspertów na miejscu katastrofy dopóki nie posprzątają.

Olo
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:36

zasadnicza kwestia to dowody ja ławę. Inaczej to tylko kłamstwa.

R
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:15

Jakby nie patrzec to narazie nic nie wiadomo.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:52

wiadomo wszystko

analizator
czwartek, 9 stycznia 2020, 16:05

Załoga zgodnie z tym raportem zawróciła w stronę lotniska ---- jeśli to jest prawda to nie był to pocisk rakietowy ... po trafieniu rakietą samolot nie zawracał by na lotnisko ...

Cine
piątek, 10 stycznia 2020, 01:10

Nie pisz głupot bez sprawdzenia. FlightRadar24 nie pokazuje żeby zawracał więc na 99,9% NIE ZAWRACAŁ.

czwartek, 9 stycznia 2020, 21:38

Wg zapisu z flightradar24 nie zawrócił. Zszedł z kursu lekko w prawo i rozbił się o ziemie...

Anna
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:03

A, kto nspisal ten raport wg Ciebie?

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:50

Panei analizator samolot nie zawracał co dokładnie widac i na filmie z katastrofy i na flightglobal.

WastePL
piątek, 10 stycznia 2020, 01:02

Tyle, że spadł daleko na prawo od ścieżki wznoszenia. Ale to pięknie nic nie znaczy...

antyDavien
piątek, 10 stycznia 2020, 00:13

nic nie widać, widzisz juz palący sie samolot a samego momentu zapłonu silnika nie widać, Davien zakończ bredzić, a co powiesz na to: "Pojawiły się również doniesienia z 5 niezależnych organizacji eksperckich, które potwierdziły iż dokonały analizy dostępnych informacji na temat katastrofy dla „służb wywiadowczych krajów NATO”. Za najbardziej prawdopodobną przyczynę uznano awarię samolotu." ?

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:26

Anty, te opinie pojawiły sie zaraz po katastrofie jakbys nei zauwazył, po drugie samolot nigdzie nnie skrecał a sam moment jak slnik stanał w płomieniach jest doskonale widoczny wiec zwyczajnie kłamiesz.

GB
piątek, 10 stycznia 2020, 13:25

Na filmiku widać jak rakieta trafia w obiekt. Na innym widać płonący obiekt uderzający w ziemię. Wszystko w rejonie katastrofy Boeinga.

Obrońca Ziemi
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:49

To informacja od irańczyków z tym, że zawracał. Samolot wznosił się (według zdobytych danych) i nagle przestał.

Pilot
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:30

Może samolot został po prostu najpierw uszkodzony i próbował wrócić do lądowania. Poza tym, awaria nie wyjaśnia dlaczego załoga nie mogła się komunikować z lotniskiem. Radio zostało uszkodzone?

Wojciech
piątek, 10 stycznia 2020, 01:11

Nie próbował. Gdybyś był pilotem to byś nie wypisywał dyrdymałów tylko byś sprawdził. Każdy kto się chociaż interesuje lotnictwem wie gdzie i jak to sprawdzić.

czwartek, 9 stycznia 2020, 22:20

Radio w Boeingach zazwyczaj jest montowane w silniku, to by wyjaśniało wiele rzeczy, nie?

Olo
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:38

mógł paść generator zasilania urządzeń pokładowych

Darek
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:16

Taaaa, tylko leciał do Kijowa dalej.... znafco

say69mat
czwartek, 9 stycznia 2020, 18:41

Samolot to ne człowiek, jeżeli działają systemy hydrauliczne może wykonać manewr i zawrócić. I nawet ... lądować. Biorąc za punkt odniesienia stan, w jakim wracały do baz samoloty bombowe USAF z misji nad rzeszą. Problemem jest nagromadzone na pokładzie paliwo, jeżeli z płonącego silnika ogień przeniesie się na zbiorniki z naftą lotniczą, to mamy bum.

Sidematic
piątek, 10 stycznia 2020, 01:15

Następny "znafca". Paliwo lotnicze NIE WYBUCHA! Tak samo jak samochody nie wybuchają, tak i samoloty NIE WYBUCHAJĄ. Samoloty się PALĄ. Mniej amerykańskich filmów a więcej wiedzy. Przez takich jak ty giną ludzie bo wierzą w filmowe bzdury.

say69mat
piątek, 10 stycznia 2020, 10:27

??? Hmmm ... co zatem eksploduje ogumienie??? Czy .... kadłuby???

piątek, 10 stycznia 2020, 21:04

Paliwo zmieszane z tlenem w odpowiedniej proporcji, zamknięte w pełnych zbiornikach nawet przestrzelonych nie wybuchnie.

suawek
piątek, 10 stycznia 2020, 13:40

.... głowice rakiet, bomby na pokłazie.

analizator
piątek, 10 stycznia 2020, 00:14

o czym większość "znafcoof" na tym forum z Davienem na czele zdaje się zapominać ...

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:29

Dziecko tyle ze B-737 nie zawracał ale jak stracił silnik poleciał prosto na ziemie o czym racyłes 'wygodnie" zapomniec.

Chomeini
czwartek, 9 stycznia 2020, 23:49

Boeing odetchnął . B-737 miał podobną wysokość i podobną prędkość co Tomahawk. Drodzy irańscy przyjaciele, jak się zaczyna wojnę to się zamyka przestrzeń powietrzną, przynajmniej na 24h. Ogień nie musiał się przenosić, skrzydła też były poszatkowane, a awarii nie było bo pilot przed powrotem na Khomeini Airport powinien zrzucić paliwo, a nawet tego nie zrobił, bum i już, nawet nie wiedzieli, że giną.

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:30

Nikt nie odetchnał bo czy to była awaria czy zestzrelenie przez przypadek to jeszczce nie wiadomo. Aha, jak rozerwało silnik to nie Boeing ma problem ale CFM International.

cosma
czwartek, 9 stycznia 2020, 17:38

a gdzie miał lecieć ? mógł zostać trafionu stracić łączność i próbował wyladować na najbliższym lotnisku albo zaczął krążyć aby zrzucić paliwo ale nie wyszło awaria silnika nie powoduje możliwości lotu i braku łączność

Olo
czwartek, 9 stycznia 2020, 21:42

może powodować o ile jest to silnik napędzający APU

piątek, 10 stycznia 2020, 13:42

nie wiesz co to APU...

kajmat
piątek, 10 stycznia 2020, 12:55

A od kiedy to w B737 silniki CFM56 napędzają APU? I od kiedy B373 ma możliwość awaryjnego zrzucania paliwa?

Hipolit
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:55

Chyba nigdy się nie dowiemy co się wydarzyło, wersji może być masa. Może z Iranu uciekał ktoś w tym samolocie z ważnymi informacjami/ Może Irańczycy chcieli coś kupić na Ukrainie i ktoś zadbał aby tam nie dolecieli? Może w silnik wpadł duży ptak lub mały dron? Może ktoś chciał wywołać zamęt w Irańskich służbach zamach/trzęsienie ziemi/panika na pogrzebie? Pamiętajmy, że 4 h wcześniej Iran zaatakował bazy USA. Zapewne spodziewali się jakiegoś uderzenia odwetowego ze strony USA i wszystkie systemy były w alercie. Może Izrael maczał palce w tym samolocie aby narobić chaosu? Może ktoś z wieży lotniczej zapomniał nadać jakiś status temu lotowi i uznany został za wrogą jednostę? W zagranicznych mediach jest dużo filmików z ostatnich dni z przywódcą Iranu Chameneim. Widać, że jest bardzo zmęczony i niepewny. Zapewne nie potrzebuje na starość rzeczy, które się mu tam teraz dzieją. Pamiętajmy o wielkich wewnętrznych protestach przeciwko reżimowi. Pamiętajmy, że USA/Izrael/Arabia chętnie by zobaczyły rozpadający się reżim a później wieloletnią wojnę domową. Najprawdopodobniej nigdy się nie dowiemy co się wydarzyło, a na Ukrainie kilka osób niebawem dorobi się małej fortuny i wszyscy zapomną o całej sprawie.

dim
czwartek, 9 stycznia 2020, 19:52

Od razu zwróciłem uwagę, że aż kilkudziesięciu kanadyjczyków. Tak ze 2/3 sotni - pomyślałem. Ale jeszcze ciekawsze zaczęło się to robić, gdy w Kanadzie zabrakło dwukrotnie więcej osób - także tych z nie-kanadyjskimi paszportami. Prawie wszyscy lecieli - okazuje się - na jedno i to samo lotnisko, do Kanady. A to byłoby już ponad półtorej sotni... - więcej danych nie mam. Samolot widziałem na filmie, że zawracał, ale (noc) widać było już, od początku filmiku, niezłą kulę ognia.

Gts
czwartek, 9 stycznia 2020, 22:27

Samolot mógł, zawracać już sam z siebie, niesterowalny lub jeśli doszło do rozszczelnienia hydrauliki, to z zablokowanymi elementami aerodynamicznymi jak lotki, stery kierunku, wysokości. To była jedna kula ognia. Raczej niemożliwe z powodu awarii silnika. Awarie silnika nie powodują takich drastycznych zniszczeń. Nawet rozpad wentylatora i przedziurawienia kadłuba łopatkami ma mniejsze skutki. Taki wypadek już był, jedna osoba zginęła, ale samolot dotarł na lotnisko. Gdyby ten silnik siedział na kadłubie pod sterem kierunku jak w Tu-154 czy DC10 co się kiedyś zdarzyło właśnie w przypadku DC10, to może utracić hydraulikę i sterowność. Co do kanadyjczyków, to nie byli "rodowici" Kanadyjczycy. Podawali, że nazwiska są raczej bliskowschodnie. Ludzie wracali z Iranu do pracy i na studia. Dużo jest ich w Kanadzie bo oni tam są dla nich bardzo gościnni.

say69mat
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:49

Wydaje się, że odpowiedź na pytanie katastrofa v/s zestrzelenie najprawdopodobniej mają na ręce amerykanie z National Reconnaissance Office. Można założyć, że dysponują zapisem monitoringu orbitalnego Teheranu i okolic z momentu katastrofy. Tym bardziej, jeżeli na pokładzie ukraińskiego Boeinga znajdowały się osoby realizujące misje na terytorium Iranu, na rzecz instytucji rządu USA.

Catalina
piątek, 10 stycznia 2020, 08:53

Głównie kanadyjscy nafciarze. Nie kombinuj.

say69mat
piątek, 10 stycznia 2020, 09:37

??? Nafciarze??? Czy - Irańczycy - pracownicy naukowi kanadyjskich uczelni??? Czyli najbardziej opozycyjna wobec rzeczywistości Ajatollahów, grupa społeczna spośród irańskiej diaspory w Ameryce.

hmm
czwartek, 9 stycznia 2020, 20:54

Zdolności zestrzeliwania samolotów cywilnych przedstawili Amerykanie w 1988 roku w zatoce perskiej, natomiast monitoring orbitalny i inne science fiction jakoś nie pomogło im znaleść Solejmaniego skoro musieli go zwabić na negocjacje przed dokonaniem morderstwa.

piątek, 10 stycznia 2020, 13:43

To rosyjskie technologie przodują w zabijaniu cywili/własnego sprzętu i ludzi.

Davien
piątek, 10 stycznia 2020, 13:35

No twoja Rosja ich wyprzedziła o ponad 40 latw ięc daruj sobie załosny płacz. I jak USa zestzreliło przez pomyłke to Rosjanie zestzreliwali dla zabawy jak w 1940r Estonski samolot pasażerski zestzrelony dla rozrywki przez rosyjski SB-:) Czy w 1952r zestzrelony szwedzki pasażerski DC-3 i atakowanie poszukujacych rozbitków samolotów

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama