Indie kupują 1,7 tys. BWP "z górnej półki" [KOMENTARZ]

2 lipca 2021, 14:29
BMP-2 Sarath
Fot. MO Indii
Reklama

Indyjskie wojska lądowe opublikowały zapytanie o informacje (RFI) skierowane do potencjalnych dostawców gąsienicowego bojowego wozu piechoty nowej generacji. Tym samym program dotyczący ich pozyskania o nazwie Futuristic Infantry Combat Vehicle (FICV) oficjalnie się rozpoczął.

Według wspomnianego dokumentu Indie chcą pozyskać docelowo łącznie aż 1750 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty, które mają zastąpić obecnie eksploatowane i starzejące się BMP-2 "Sarath". Mają one reprezentować trzy podstawowe wersje, a w tym: klasycznego BWP, bojowego wozu rozpoznawczego oraz wozu dowodzenia, których udział w całości floty tych pojazdów miałby wynosić odpowiednio 55%, 25% i 20% całości.

Dodatkowo wymaga się, by wóz ten był konstrukcją modułową, która ma pozwolić na stworzenie w przyszłości innych wariantów specjalistycznych. Wśród nich wymienia się m.in. gąsienicowy transporter opancerzony, moździerz samobieżny, wóz ewakuacji medycznej, wóz rozpoznania skażeń czy wóz zabezpieczenia technicznego itp.

Wstępny harmonogram dostaw zakłada rozłożenie programu na trzy etapy, które mają zająć łącznie aż od 18 do 20 lat. Pierwszy z nich zakłada wyprodukowanie 150-200 egzemplarzy partii przedseryjnej przez dwa lata od momentu zawarcia umowy. Druga z nich zakłada dostarczenie w przeciągu kolejnych sześciu-siedmiu lat kolejnej partii kolejnych 600-700 egzemplarzy w ulepszonym wariancie. Trzeci zakłada dostawę pozostałej liczby zamówionych wozów tego typu oraz modernizację już dostarczonych do docelowego wariantu na podstawie doświadczeń wyciągniętych z produkcji i eksploatacji pierwszych dwóch etapów. Tym samym zakładane tempo produkcji rocznej miałoby wynieść od 75 do 100 egzemplarzy rocznie.

Załoga ma składać się z trzech osób, a liczba żołnierzy desantu to co najmniej ośmiu w podstawowym wariancie. Odporność balistyczna ma kształtować się natomiast na poziomie 5 według standardu STANAG 4569A, która opcjonalnie może zostać zwiększona do poziomu 6 poprzez instalację dodatkowych modułów opancerzenia. Odporność przeciwminowa ma z kolei kształtować się na poziomie 3 według STANAG 4569B. Zwiększenie przeżywalności wozu ma zostać osiągnięte dzięki instalacji aktywnych systemów ochrony pojazdu (ASOP) w obu wariantach: soft-kill i hard-kill, dzięki czemu uzyskana ma być zdolność do zwalczania praktycznie wszystkich możliwych środków przeciwpancernych.

Główne uzbrojenie ma stanowić osadzona w bezzałogowym module wieżowym armata automatyczna o kalibrze przynajmniej 30 mm i sprzężonej z czołgowym karabinem maszynowym. Na wieży dodatkowo zainstalowana ma być wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych o zasięgu co najmniej 3 km. Dodatkowo na jej stropie ma zostać zainstalowane zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym lub opcjonalnie broń laserowa.

Nadzór nad wszystkimi systemami uzbrojenia ma sprawować nowoczesny cyfrowy system kierowania ogniem z elementami sztucznej inteligencji, a także system zarządzania polem walki. Świadomość sytuacyjną załogi ma dodatkowo poprawić system obserwacji dookólnej. Co więcej, wozy w wersji dowodzenia i rozpoznawczej mają dodatkowo dysponować amunicją krążącą o zasięgu 10 km, a rozpoznawcze - także bezzałogowcem klasy mini.

Z kolei wóz w wersji bojowej ma mieć możliwość wystrzelenia aż czterech ppk w ciągu 30 sekund, a oprócz wyrzutni ppk na pojeździe, przewiduje się możliwość przewożenia wewnątrz pojazdu w wersji BWP. Wymogi postawiono więc na wysokim poziomie. 

image
Reklama

Jeśli chodzi o mobilność, to wóz ten ma osiągać minimum prędkość 70 km/h na drogach oraz 35/h w terenie przy zasięgu przynajmniej 400 km. Dodatkowo jego stosunek mocy do masy ma wynosić 30 KM/t oraz ma dysponować zdolnością do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych. Co ciekawe, w wymaganiach taktyczno-technicznych wymieniono warunki terenowe oraz obszary w jakich w przyszłości ma być zdolny do operowania nowy indyjski BWP. Mają to być tereny równinne i pustynne występujące wzdłuż zachodnich granicy Indii, oraz obszary wysokogórskie w północnej części Indii. Wóz ma być zdolny zatem do operowania w ekstremalnie trudnych warunkach atmosferycznych i terenowych. Załoga wozu ma sprawnie operować zarówno w dzień jak i w nocy.

Obecnie w Indiach nadal rozwijany jest demonstrator technologii nowego rodzimego BWP znanego pod nazwą Abhay. Prace nad nim prowadzone są przez indyjską Organizację ds. Badań i Rozwoju Obrony DRDO (Defence Research & Development Organisation) już od końca lat 90. Ich głównym celem jest opracowanie następcy obecnie używanych BMP-2 "Sarath", a wstępne założenia techniczne tej konstrukcji pokrywają się z głównymi wymaganiami zaprezentowanymi powyżej. ​​Program FICV ma być według deklaracji prowadzony w duchu obecnych rządowych programów „Make in India” i „Atmanirbhar Bharat”. Wskazuje to bez wątpienia oparcie się w większości na lokalnym przemyśle zbrojeniowym z wykorzystaniem technologii i elementów importowanych zza granicy.

Nieco wcześniej bo już na początku czerwca br. indyjska armia ogłosiła równie ambitny i wielki program modernizacji technicznej, dotyczący pozyskania czołgu podstawowego nowej generacji. Program Future Ready Combat Vehicles (FRCV) zakłada pozyskanie łącznie aż 1700 wozów tego typu wraz z niezbędnym pakietem logistycznym i szkoleniowym, a także częściami zamiennymi i transferem technologii. Nowy indyjski czołg miałby być także produkowany lokalnie siłami rodzimej zbrojeniówki. Rozpoczęcie obu tych programów oznacza, że w perspektywie najbliższych dwóch dekad indyjskie wojska lądowe planują całkowitą rewolucją w zakresie uzbrojenia swoich pododdziałów pancerno-zmechanizowanych.

BMP-2 "Sarath" ("Rydwan Zwycięstwa") to indyjska wersja sowieckiego bojowego wozu piechoty BMP-2 produkowanego na licencji w lokalnych zakładach Ordnance Factory Medak. Pierwsze 700 egzemplarzy zostało zamówionych przez indyjską armię w 1984 roku i dostarczonych do 1991 roku. Spośród nich 400 powstało w Indiach na podstawie zakupionej od zakładów KBP licencji, począwszy od 1987 roku, z udziałem indyjskiego przemysłu zbrojeniowego na poziomie 90%. Co warte podkreślenia, nie różni się znacząco od bazowej sowieckiej wersji tego wozu. Na mocy kolejnych kontraktów do 2007 roku powstało kolejnych 1250 egzemplarzy tych wozów, a do początku 2020 roku łączna ich liczba miała wynieść ok. 2500. Najnowszy kontrakt z 2 czerwca 2020 roku o wartości ok. 145,2 mln USD obejmuje 156 nowych BMP-2 "Sarath" dla pododdziałów zmechanizowanych indyjskiej armii z terminem dostawy do 2023 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 98
Reklama
hfdfsdh
niedziela, 11 lipca 2021, 15:48

Gdyby nie zdrajcy mielibyśmy taka sztamę z Hindusami,że nikt już,by nam nie podskakiwał.

Sklep
niedziela, 4 lipca 2021, 08:18

Nasz BWP-1 im sprzedać!

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 11:45

Chcieli BWP Andersa którego uwalił Krystkowski i Idzik....................................................................................

starszy kapral
sobota, 3 lipca 2021, 18:47

Stanag 5 i jeszcze plywajacy i osmiu desantu. Hm chyba zeby przepelz po dnie czyli musialby miec naped hybrydowy. Poki co czegos takiego jeszcze nie ma. Indyjczycy musza poczekac na naszego ciezkiego borsuka.

franek dolas (czy coś)
sobota, 3 lipca 2021, 22:32

"Indyjczycy"....., cóż za piękny archaizm językowy, oczywiście zamierzony hihihihi

Vesper
sobota, 3 lipca 2021, 14:44

Jak odpalić w ciągu 30 sekund 4 ppk Malutka z jednej wyrzutni?

Valdore
sobota, 3 lipca 2021, 19:48

A to sie zapytaj Rosjan, to oni take potworki robią:)

BUBA
sobota, 3 lipca 2021, 10:35

Jezeli Borsuk istnieje to juz powinien byc w ofercie. Ale nasi picusie do tego nie dorosli

ACAN
niedziela, 4 lipca 2021, 15:49

Borsuk istnieje do końca 2022 zakończą się badania państwowe potem zamówienia. Jak wejdzie na wyposażenie WP to dopiero będzie produktem który można oferować na eksport. To jest dość unikatowy produkt ze względu pływalność. Po Indiach widać że jest zapotrzebowanie na świecie na pływający BWP. Myślę że za pare lat jak rodzina BWP Borsuk będzie kompletna to możliwy jest sukces eksportowy .

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 10:17

Co może zaoferować Borsuk Indiom ? Raczej nic bo to głównie składak podzespołów różnych zagranicznych producentów , do których nie mamy praw autorskich . Indie przede wszystkim chcą produkować kompletne wozy bojowe u siebie . W tej chwili mają bardziej rozwinięty przemysł maszynowy u siebie niż obecnie w Polsce i produkują silniki i napędy wozów bojowych u siebie . Polska straciła kompetencje produkcji tych zespołów tak jak i w dużej mierze stali specjalnych w szerokim asortymencie . Oni nie potrzebują licencji na skorupę a wdrożenia do produkcji całego wozu łącznie z silnikami i układem przeniesienia napędu nowej generacji . W tej chwili produkują u siebie czołgi T-90 oraz BWP-2 wraz z silnikami W-84,W-92 oraz UTD-20 pochodzące z jednej komtabilnej linii . Raczej mogą faworyzować napędy oparte na silniku z rodziny UTD-29 (v10) . Polska nie jest w stanie zaoferować konstrukcji i technologii całej nowej roidziny napędów do wozów bojowych tak jak firmy z Niemiec , Rosji czy z USA . Jak będą potrzebowali podobnych komponentów jak z Borsuka zwrócą się oni bezpośrednio do producenta tych zespołów i nie potrzebują polskiego pośrednika .

codybancks
niedziela, 4 lipca 2021, 07:32

Mamy 10 000 kalendarzy z Tablicami Mendelejewa , natychmiast do zbycia , a możemy dodrukować !!! Może to uratuje ich armię !! Bo u nas wybitny kierowca zakupił tyle uzbrojenia dla naszej Armii !!!

LOLOK
sobota, 3 lipca 2021, 16:59

Borsuk jest ale jeszcze nie przeszedł wszystkich testow i inna odpornosc balistyczna STANAG 5 ale mozna by ich zaprosic do wspuludzialu w opracowaniu ciezkiego BWP na podstawie Borsuka

abra kadabra
sobota, 3 lipca 2021, 22:54

HSW da radę sama opracować ciężkiego BWPa i nawet nasz nowy czołg.

LOLOK
niedziela, 4 lipca 2021, 16:43

tak HSW da rade ale Hindusi mogli by sponsorowac wiecej maja kasy od nas napewno taka wspol praca by nam sie oplacila

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 10:31

Tak samo jak KRABA , gdy zakupi podwozie w Korei , lufy do dział we Francji , licencje na skorupę wieży w Wielkiej Brytanii . KRAB to jest sukces na dzisiejsze czasy a dzisiejsza HSW to nie dawny kombinat HSW . Dzisiaj zakład produkcji napędów znajduje się np w rękach Chińczyków natomiast dawne wydziały HSW po wyodrębnieniu albo zostałe sprzedane w obce ręce , zostały przejęte w prywatne ręce lub upadły . Pamiętajmy też , że Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim praktycznie upadła a pozostałości po niej nie produkują już tego samego asortymentu co kiedyś w zakresie stali specjalnych . Kłopoty z pierwszym podwoziem do KRABA pokazały zapaść polskiego przemysłu zbrojeniowego .

gnago
niedziela, 4 lipca 2021, 16:12

To nie zapaść to klęska kadry źle opłacane wybrały lepsze pensje. A zarządy za głupie w zakresie technologii produkcji. Za tow. Stalina winni zapłaciliby wypoczynkiem w najlepszym razie za sabotaż

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 4 lipca 2021, 15:31

Nie pleć bzdur. Sensownie opancerzone podwozie do pływającego Borsuka zrobili. To większa sztuka niż podwozie do ciężkiej wersji BWP. Sprzedanie produkcji napędów Chińczykom to oczywiście granda. Wiadomo kto za tym stoi i dlaczego tak zrobił.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 13:59

BUBA, wymagania to STANAG 5 minimum wiec Bosuk jej nie spełnia oecnie

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 4 lipca 2021, 06:52

Po założeniu dodatkowych modułów powinien spełniać.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 08:46

Chyzwar, te STANAG 5 to bazowa odporność z modulami ma wynosić STANAG 6 i lepiej. Może ciężka wersja Borsuka by je spełniała ale na razie nie istnieje. Nawet bazowa PUMA się nie łapie bo ma jedynie STANAG 4. A hindusi wymagaja odpornosci na 25mm.Chociaż NAMER jakby zrobic z niego BWP by się załapał:)

kibic
sobota, 3 lipca 2021, 13:38

Jako gotowy produkt nie istnieje. Jeździ, strzela, cieszy oko, ale nie jest gotowym produktem. Nie przeszedł zatwierdzających testów, a to wymaga czasu. Nie załatwiono dających samodzielność spraw licencyjnych. W ofercie może być dopiero za jakieś trzy lata, ale i tak cała produkcja przez lata będzie wypełniać nasze potrzeby krajowe.

Ra
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:16

Przeszedł testy zakładowe więc produktem jest jak najbardziej.

locco
sobota, 3 lipca 2021, 12:55

A kto kupi niesprawdzonego, pełnego chorób wieku dziecięcego BWP ?

rED
sobota, 3 lipca 2021, 16:33

Armia rosyjska? Kupiła nawet takie czołgi.

trzcinq
sobota, 3 lipca 2021, 20:03

A skąd wiesz ze chorują?

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 4 lipca 2021, 06:54

Bo było widać na moskiewskiej defiladzie?

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 10:35

To było 6 lat temu a oni dokładnie wiedzą jak należy przebadać wszystkie zespoły wozów bojowych oraz mają zaplecze techniczne ku temu . Martwić raczej winien stan naszego przemysłu i naszych ośrodków badawczych .

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:09

Taak, tak wiedza że produkcji seryjnej T-14 nie rozpoczeto do teraz Bumierang ma skopany kadłub i maja go zmieniać, jedynie Kurganiec załapał sie na eksperymentalna eksploatację. Ale to pzreciez Rosjanie zrobili najgorszy KTO swiata czyli BTR-70/80 i przez dekady nie potrafili go poprawic.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 4 lipca 2021, 15:38

Jak oni to widzą, najlepiej widać po Su-57 i złomie, który się nazywa Pancyr.

Bolke
niedziela, 4 lipca 2021, 09:48

Nie na defiladzie tylko na próbie i było widać nieprzeszkolona załogę a nie zepsuty czołg. Ale kłamcie dalej towarzyszu. Dobre wzorce macie.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:10

Blolke zdechł im silnik i nie byli dłuzszy czas go uruchomic wiec daruj sobie bajki.

Ech
sobota, 3 lipca 2021, 10:09

ABHAY - poza strachem. Sanskryt. Lubie te nazwy

ACAN
sobota, 3 lipca 2021, 01:39

Nie wszystkie ale na pewni część z tych wymagań powinien spełniać Borsuk. Mam na myśli minimum doposażenie części w rozpoznawcze BSP a części w amunicję krążącą. Przydał by się system aktywnej obrony. Bez tych elementów już na starcie będzie przestarzały. Pierwsza partia niech idzie w obecnej konfiguracji powiedzmy tak z 50 sztuk poorać go na poligonach usunąć wady wieku dziecięcego a potem zamawiać doposażone.

ppp
sobota, 3 lipca 2021, 07:42

To jednak jest składek a okrojone HSW czy dzisiejszy przemysł polski nie jest w stanie dostarczyć kompletnego wozu a tym bardziej udzielić na niego licencji gdyż nie jest producentem i właścicielem praw do wartości intelektualnej wszystkich komponentów montowanego w Polsce wozu . W grę wchodzą tu jedynie konstrukcje z Francji , Korei , Niemiec , Rosji , Szwecji , USA , Wielkiej Brytanii może z Włoch . Polska wypadła z grona liczących się producentów wozów bojowych czy czołgów z powodu rozmontowania i zniszczenia polskiego przemysłu obronnego przez poprzednie ekipy . Indie dopiero kilka lat temu osiągnęły kompetencje w produkcji napędów , które były u nas osiągnięte u nas kilkadziesiąt lat temu w PRL i zostały rozmontowane przez nowych polskich "specjalistów od wszystkiego" . Tam pisano o wielkim sukcesie i osiągnięciu samodzielności w tak ważnych dla obronności dziedzinach u nas dobrze opłacani "specjaliści" niszczyli rodzimy przemysł i jego części składowe oddawali w obce ręce z niewielką część jego wartości .

mechanik
poniedziałek, 5 lipca 2021, 08:58

Człowieku nawet lodówka jest składakiem.Każdy złożony wyrób przemysłowy wymaga złożenia elementów mechanicznych optycznych elektrycznych itd.

B72
niedziela, 4 lipca 2021, 23:51

Nikt z wyjatkiem USA ( chociaż tu też systemy chłodzenia sa japońskie) Rosji nie liczę bo mowimy o nowoczesnym produkcie

rmarcin555
sobota, 3 lipca 2021, 18:17

@ppp. Ale kiedy my mieliśmy kompetencje w produkcji sprzętu pancernego? Powielasz bzdury i mity.

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 10:45

Masz rację nawet pod koniec lat 60-tych po otrzymaniu praw do produkcji BWP-1 , HSW oraz pozostałe zakady przemysłu zbrojeniowego nie były zdolne podjąć się produkcji tego wozu w przeciwieństwie do Czechosłowacji i oczywiście zakładów rosyjskich . Nasz poziom to jedynie wozy z rodziny MTLB dość udane ale reprezentujące niższy poziom techniczny niż BWP_y . Jednak PZL WOLA produkując silniki W-55 czy W-46 była w stanie wdrożyć do produkcji silniki UTD-20 i posiadaliśmy kompetencje do produkcji kompletnych układów napędowych szybko-bieżnycjh pojazdów gąsienicowych . Dzisiaj nasze możliwości są bardzo okrojone w tym względzie .

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:15

Panie ppp, Polska zrezygnowała z produkcji BWP-1 wyłacznie z powodu wysokich kosztów jej uruchomienia i produkcji.

Ciekawy
niedziela, 4 lipca 2021, 06:55

Wtedy, kiedy produkowaliśmy. Czyli w sumie do niedawna jeszcze.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 14:02

Zaden rosyjski BWP nie wchodzi w rachubę z uwag na wymagania doyczące pancerza, podobnie Francja która sie w gasienicowe bwp nie bawi. w grę wchodza wyłacznie Korea i Niemcy.

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 10:49

A co to moższ powiedzieć na temat pancerza nowych rosyjskich wozów bojowych takich jak BWP-3 , Bumerang czy Kurganiec . BWP-3 to już nie ta sama technologia opancerzenia co w wozach BWP-1 czy BWP-2 .

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:18

A któryś z nich ma Stanag 5?? Bo maks to jak na razie STANAG4/3+ BWP-3 ma odpornośc na 12,7mm czyli nawet niepełne STANAG-4. Ale, ok jaki rosyjski BWP ma odporność na 25mm?? Nawet dla BMP-3 z dodatkowym pancerzem( a tu musi byc bazowa odporność) wynosi zaledwie na 23mm.

jhs;swqaj
niedziela, 4 lipca 2021, 06:58

Serio? Jest ASCOD 2 przecież.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 08:49

I ASCOD 2 ma bazową odpornośc STANAG 5 dookoła? Bo m zdaje sie 4 z przodu i 3 na reszcie? Doczyta pan wymagania hindusów, tu nawet Puma się nie łapie.

Mersoner
sobota, 3 lipca 2021, 12:12

Dokładnie szczególnie dzięki leopardowi za1 euro

On
sobota, 3 lipca 2021, 15:39

Lepsze Leo za 1euro niż T-72/Twardy za worek pieniędzy

tak się doi frajerów
niedziela, 4 lipca 2021, 15:46

Tylko, że najpierw jest 1 euro. Później trzeba mieć pięć worków euro dla MTU, Renka i Bóg wie kogo jeszcze. Myślisz, że czemu modernizacja Leopardów idzie jak krew z nosa?

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:19

Bo tacy ..... jak ty nie pzrewidzieli ze czołg przed modernizacja trzeba wyremontowac?

cvb
niedziela, 4 lipca 2021, 17:54

bo nie ma dzemu, piszemy dlaczego

ACAN
sobota, 3 lipca 2021, 10:47

Pełna zgoda wiele kompetencji naszego przemysłu zostało zniszczone. Nie usprawiedliwiam tego ale takie były tendencje w całej Europie. Amerykanie również zaniedbali wiele obszarów obronności. Czasy się zmieniły i trzeba wzmocnić potencjał militarny. Przy naszym dzisiejszym poziomie technologicznym robienie składaków jest słuszną drogą do pozyskania technologii kompetencji i potencjału produkcyjnego tak robią/robili Koreańczycy i Turcy. Nikt na świecie nie jest w stanie produkować tak skomplikowanych systemów uzbrojenia w 100 procentach wyłącznie własnym potencjałem.

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 13:06

Jest kilka krajów będących stanie produkować tak skomplikowane systemów uzbrojenia w 100 procentach : USA , Rosja , Chiny też Niemcy , Francja i Wielka Brytania. W wielu dziedzinach również Republika Korei , Japonia ,Izrael a w dużej mierze i KRLD . Do tego poziomu dochodzą lub się starają dojść Indie , Turcja , Pakistan oraz Iran . Przykładem kraju w zakresie kompetencji i możliwości produkcji samodzielnie nowoczesnego uzbrojenia w dużym zakresie jest również Szwecja licząca nieco ponad 10 mln. mieszkańców . Co znamienne te państwa w wiekszości posiadają własne zakłady przemysłu precyzyjnego , obrabiarkowego i łożysk tocznych będących podstawą rodzimego przemysłu maszynowego . U nas to wszystko zniszczono lub oddano w cudze ręce lub przetrwało w szczątkowej formie . Dobrym przykładem może być w tym zakresie FŁT Kraśnik rozwinięte w czasach PRL z zakładów produkujących amunicję .

GeoLeo
niedziela, 4 lipca 2021, 22:26

Nareszcie ktoś, zauważył na forum sedno problemu, które moim zdaniem sięga jeszcze głębiej. My nie mamy speców od materiałoznawstwa. Badania stopów metali, wytrzymałość materiałowa, badania struktur na poziomie atomowym – tego nie ma. To jest basic dla innych obszarów przemysłu.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:27

I Krasnik ciagle produkuje łozyska i to coraz nowoczesniejsze, natomiast nie rozwinieto go z fabryki amunicji bo ta przestała istniec zanim na dobre zaczęła produkcje jak Niemcy i Rosja napadły na Polskę. Ciekawe ze nie zauwazyłęs że z państw które wymieniłeś wszystkie było niezalezne od Rosji i nei musiały budowac przemysłu pod Wielkiego Brata z Moskwy.Jakoś Niemcom to ze Opel jest ameykański nie przeszkadza uważac go z NIEMIECKĄ firme. Tak panie ppp, to sa ciagle polskie zakłady mające jedynie zagranicznego wlasciciela tak jak własnei Opel

ppp
niedziela, 4 lipca 2021, 10:54

Oczywiście , że to słuszna droga aby robić składaki na wyposażenie własnej armii z powodu możliwości naszego dzisiejszego przemysłu obronnego rozwalanego przez poprzednie ekipy tylko mamy okrojone możliwości eksportu naszych finalnych produktów i trzeba twardo stąpać po ziemi w realiach dzisiejszego stanu naszej gospodarki .

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:30

jakie ten nasz przemysł miał mozliwości?? Budowę antycznych czołgów z jeszcze starszymi silnikami, klepanie masowo Mi-2 itp.... Panei ppp nasz pzremysł obronny powstawał pod ZSRS a nie pod Polskę, zrozum tow końcu. I jak ZSRS zdechł wszystko upadło z hukiem zwyczajnie z powodu zacofania nie wytrzymujac konkurencji z przemyslem zachodnim. Do tego doszła 50-cio lenia blokada na szkolenie kadr i rozwój w pewnych dziedzinach jak np broń rakietowa

czesioczesław
sobota, 3 lipca 2021, 15:58

A to my klepaliśmy coś poza licencjami,od anglików i francuzów przed wojną i zssr po wojnie?

messer
sobota, 3 lipca 2021, 11:51

bojowe wozy piechoty to nie są jakoś szczególnie skomplikowane systemy uzbrojenia. Francuski VBCI to czysto francuska konstrukcja. No ale Francja posiada i potencjał intelektualny i techniczny by coś robić.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 14:04

VBCI to pojazd kołowy anie gasienicowy

niedziela, 4 lipca 2021, 07:01

Na dodatek to w zasadzie BOXER

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 08:50

Na tej samej zasadzie jak Rafale to w zasadzie EF-2000???

niedziela, 4 lipca 2021, 15:47

Dokładnie.

TPPP
sobota, 3 lipca 2021, 10:40

Tia za to obecna władza to sami specjaliści buhaha. To są ci sami nieudacznicy, którzy są przy korycie od 30 lat tylko zmieniają barwy. No i dołączyła do nich oczywiście nowa młodsza wersja nieudaczników hehe

Józek
sobota, 3 lipca 2021, 14:49

To powiedz to ludziom z Meska i nie zabij koni w Janowie śmiechem (a to tylko dwa przykłady). Od dwóch lat linia produkcyjna w MESKUstoi pod chmurką, bo ktoś zapomniał postawić budynek. A teraz firmą będzie zarządzać specjalistka od PKS-ów. To taki pomysł Polaków Narodowych na zarządzanie krajem. Mieli takie hasło "Polska w ruinie" i są konsekwentni.

sobota, 3 lipca 2021, 11:14

Ale musisz być nieszczęśliwym frustratem, prawdziwy Polak

sobota, 3 lipca 2021, 13:50

Nie czepiaj się gościa.

trzcinq
sobota, 3 lipca 2021, 12:54

Prawdę napisał

starszy kapral
sobota, 3 lipca 2021, 18:34

A moja prawda jest bardziej prawdsza od twojej

Wiem co piszę
piątek, 2 lipca 2021, 22:20

"Wskazuje to bez wątpienia oparcie się w większości na lokalnym przemyśle zbrojeniowym z wykorzystaniem technologii i elementów importowanych zza granicy." I tak trzeba postąpić przy naszym czołgu.

asf
piątek, 2 lipca 2021, 23:44

100% racji

Szarik
piątek, 2 lipca 2021, 17:42

Indyjskie kryteria spełniają obecnie tylko K21 Redback oraz Lynx K41. Wszystkie inne BWP reprezentują archaiczne i wsteczne trendy w budowie sprzętu bojowego. Indie mają więc podobny wybór jak Australia.

trzcinq
piątek, 2 lipca 2021, 21:53

Nie prawda. Ani Redback a już na pewno Lynx obecnie nie spełniają oczekiwań hindusów. Nie ma BWP który by je spełniał

Adam
piątek, 2 lipca 2021, 23:09

Griffin je spełnia

trzcinq
sobota, 3 lipca 2021, 10:32

Póki co i on nie spełnia a z drugiej strony jak każdy z producentów się postara to przystosuje swój pojazd pod wymogu które są sporo wygórowane.

trzcinq
sobota, 3 lipca 2021, 16:38

Chyba ze zmienia na KBWP

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 08:51

A jaki niby kołowyBWP się załapie?:)

Andrzejek
piątek, 2 lipca 2021, 17:34

malowania pojazdów mają beznadziejne

RK49
piątek, 2 lipca 2021, 22:12

Ale maja co malowac

zeneq
piątek, 2 lipca 2021, 18:58

Poczekaj na Holi. Będzie jeszcze beznadziejniej...;-)

marność nad marnościami a nad ta marnością jeszcze większa marność
piątek, 2 lipca 2021, 17:29

Jak widać dobry humor (a raczej stan "kompletnego odlotu") nie opuszcza hinduskich generałów. Niedawno podali "wymagania" na nowy czołg podstawowy a teraz te na bwp. Co oni tam "palą"?

wert
piątek, 2 lipca 2021, 20:11

"palą" pogranicze z chinami?

biały
piątek, 2 lipca 2021, 19:05

przy takim zamówieniu na pewno wiele firm postara się spełnić ich wymagania , np Koreański pojazd prawie się mieści

marność nad marnościami a nad ta marnością jeszcze większa marność
piątek, 2 lipca 2021, 22:34

Chyba w ....garażu.

Wojak
piątek, 2 lipca 2021, 18:05

Pewnie to samo co nasz MON i IU , w sumie pomysły i wykonanie podobne...

kibic
piątek, 2 lipca 2021, 16:58

Gdyby Polska wcześniej zainwestowała w Borsuka i to tak z 1mld, to teraz mogłyby być żniwa. W geograficznych okolicach "asertywnych" Chin jest pełno chętnych na taki sprzęt wojskowy. Mikroinwestycje pozwalają na przetrwanie, ale nie dają nadziei na eksport.

Janusz
piątek, 2 lipca 2021, 19:16

Obudz sie Janusz

róbcie tak dalej
niedziela, 4 lipca 2021, 15:52

Drogi wykształciuchu, między dzięki takim tekstom dwa razy przerżnęliście wybory.

kibic
sobota, 3 lipca 2021, 13:33

Do Indii może nie sprzedamy, ale np. Wietnam kupił polskie mosty Daglezja. Borsuk też mógłby znaleźć nabywców. Kiedyś sprzedaliśmy partię czołgów do Malezji.

trzcinq
piątek, 2 lipca 2021, 16:45

Wow. Dobra. Życzę powodzenia hindusom

Monkey
piątek, 2 lipca 2021, 21:58

@trzcinq: Ja też, bo mam dobrych przyjaciół z tego kraju. Ale znając panujące u nich bałagan, korupcję i wywołaną pierwszymi wymienionymi przeze mnie dwoma czynnikami biedę bedą mieli problem z zrealizowaniem tego planu. Podobnie jak z takimi projektami jak Arjun, Tejas, w przeszłości Maruth i Ajeet czy obecnie wycofywany na dobre po zaledwie 25 latach od wprowadzenia do słuzby INSAS. Natomiast idzie im (co ciekawe) bardzo dobrze w technologiach rakietowych.

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 22:35

Monkey, a skad to zdziwienie ze po 25-ciu latach zastapuja INSAS-y nowsza bronia??

Monkey
sobota, 3 lipca 2021, 15:58

@Davien: Bronią kupioną i licencjonowaną przez Rosjan. Jakby INSAS był udany to by Indie opracowały broń na jego bazie zamiast kupować od kogoś innego.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 19:53

Zastepuja INSAS-y trzema rodzajami broni z któych tylko jedna jest rosyjska, SIG i IWI NEGEW raczej nie. INSAS sam był opracowany na bazie innej broni wieć daruj sobie kiepskei manipulacje:)

Monkey
sobota, 3 lipca 2021, 20:48

@Davien: Dla przykładu Beryl był opracowany na bazie innej broni niż Grot, ale jednak wprowadzamy owe Gromy w konkretnych, dużych ilościach. A Hindusi kupują, nie tylko od Izraelczyków czy Szwajcarów, ale też, dla ciebie zapewne o zgrozo, od Rosjan. Takie to moje kiepskie manipulacje.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 08:54

Grot nie był opracowywany na bazie żadnej broni więc daruj sobie. I zdecyduj sie czy Grot czy grom, bo to dwa całkowicie rózne systemy uzbrojenia. A Hindusi kupuja od każdego kto ma dobry sprzet jak widać, wybrali AK-203 by zastapic setki tysięcy antycznych AKM a SIG i NEGEW jako broń specjalistyczną i dla oddziałów specjalnych. Tak takei to twoje kiepskie manipulacje:))

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 4 lipca 2021, 16:34

Z INASem jest tak, że były liczne skargi na pękające magazynki i na to, że się zacina. Jedno i drugie dotyczyło dużych wysokości. Dochodzi jeszcze sprawa kalibru. On ma 5,56 × 45 mm a Hindusi wolą ruską pośrednią 7,62x39mm i 7,62 mm x 51 NATO. Widocznie pasują im większe kalibry.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 19:34

Chyzwar, Hindusi maja wiecej broni w kalibrze NATO niż rosyjskim . Jakoś teraz też wzeli NEGEW-y na 5,56mm. Co zabawniejsze AK-203 ma zastapic te tysiące AKM w magazynnach i u zwykłego szweja a broń zachodnia dostaja jednostki specjalne i elitarne.

Monkey
wtorek, 6 lipca 2021, 00:27

@Davien: AK-203 ma zastąpić broń w magazynach. Dlatego Hindusi chcą mieć prawa do licencyjnej produkcji broni szturmowej żeby ją upchać w magazynach? Przyznam, że niezbyt rozumiem twój post.

Tweets Defence24