Offset w szwajcarskim programie myśliwca

8 września 2019, 14:06
1920px-Swiss_Air_Force_F.A-18C_Hornet_arr_2019_RIAT_Fairford_18July2019_arp
Fot. Adrian Pingstone/domena publiczna

Znane są nowe informacje związane z programem kupna nowoczesnych samolotów myśliwskich dla Szwajcarii. Jest już pewne, że decyzja dotycząca konieczności nabycia nowych maszyn, podjęta przez zespół pod kierownictwem minister obrony, zostanie poddana pod głosowanie w referendum obywatelskim.

Szwajcarzy nie będą jednak głosować za lub przeciw nabyciu konkretnego typu samolotu - pytanie referendalne dotyczyć będzie konieczności samego zakupu. Konkretny typ maszyny zostanie ustalony dopiero później, po ogłoszeniu wyników referendum, do którego ma dojść we wrześniu lub w listopadzie 2020 r.

Zaaprobowano również maksymalną kwotę przewidzianą do wydania w programie - wynosi ona sześć miliardów franków. Wbrew jednak wcześniejszym zapowiedziom, ostatecznie zdecydowano się na powiązanie transakcji sprzedaży maszyn dla szwajcarskiego lotnictwa ze zobowiązaniami offsetowymi, mającymi wartość 100% ceny sprzedaży samolotow. Rząd początkowo planował offset w wysokości 60%, w tym 20% w zobowiązania bezpośrednio związane z programem, a 40% w programach technicznych i przemysłowych związanych z sektorem bezpieczeństwa.

Ostatecznie jednak wymagania offsetowe ustalono na 100% wartości umowy, dodatkowe 40% będzie musiało zostać zrealizowane w dziedzinach takich jak przemysł maszynowy, metalurgia, elektronika, optyka, zegarmistrzostwo, budowa pojazdów i wagonów, produkty gumowe i plastikowe, chemikalia, przemysł aerokosmiczny, informatyka. Część zobowiązań offsetowych będzie również realizowana w ramach programów badawczych i naukowych, prowadzonych przez szwajcarskie uczelnie i instytuty.

Co więcej, ustalono już, że inwestycje offsetowe zostaną podzielono proporcjonalnie pomiędzy regiony. 65% wartości offsetu ma trafić do kantonów niemieckojęzycznych, 30% do francuskojęzycznych, a 5% do włoskojęzycznego kantonu Ticino.

Rząd ustalił też, że program kupna myśliwców nie będzie powiązany z kupnem systemu obrony powietrznej dalekiego zasięgu, choć oba programy będą związane czasowo, obowiązywać je ma identyczny harmonogram kupna i wprowadzenia na wyposażenie armii szwajcarskiej.

Dostawy nowych samolotów mają zostać zakończone do 2030 r.

Szwajcarzy pomiędzy kwietniem i czerwcem 2019 r. przeprowadzili serię prób samolotów, którymi są zainteresowani. Próbom poddano Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Boeing F/A-18E/F Super Hornet oraz F-35A produkcji Lockheed Martin. Do prób ostatecznie nie przystąpił Saab i JAS-39 E/F Gripen.

Defence24
Defence24
Reklama
Tweets Defence24