Fińsko-łotewski transporter idzie do produkcji. Są umowy

1 września 2021, 09:00
patria6x6
Fot. Patria
Reklama

Łotwa i Finlandia zawarły pod koniec sierpnia szereg porozumień z koncernem Patria w celu rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw nowego kołowego transportera opancerzonego 6x6, opracowywanego dla tych państw.

Łotwa i Finlandia obecnie pracują nad stworzeniem nowego KTO, który ma być oparty na sześciokołowej konstrukcji Patria 6×6. W bieżącym roku ma zakończyć się faza powstawania pierwszych prototypów. Oba państwa, wraz z fińską firmą, podpisały porozumienie ramowe, dotyczące wspólnego zarządzania nad produkcją następcy Patrii 6×6.

Oba państwa podjęły też kroki w celu przygotowania dostaw do ich sił zbrojnych. Łotwa podpisała z Patrią umowę, na bazie której do 2029 roku otrzyma ponad 200 sztuk nowych KTO, wraz z systemami wsparcia oraz szkolenia. Z kolei Finlandia podpisała z tą spółką list intencyjny w sprawie przyszłych dostaw nowego KTO. Jeszcze w bieżącym roku powinna rozpocząć się produkcja.

Patria 6×6, będąca konstrukcją bazową dla łotewsko-fińskiego przedsięwzięcia, przewozi do 10 członków załogi, w tym dowódcę, kierowcę oraz 8 żołnierzy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu sięga 24 ton. Transporterowi moc zapewnia 400-konny silnik ze skrzynią biegów z 9 biegami (7 do przodu oraz 2 wsteczne), zdolny do rozpędzenia wozu do 100 km/h, zachowując jednocześnie zasięg operacyjny na poziomie nie mniejszym niż 700 kilometrów (w zależności od prędkości i obciążenia). Przewiduje się, że powstanie wiele jego wariantów, uzbrojonych w załogową bądź bezzałogową wieżyczkę obrotową.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 42
Reklama
dr
czwartek, 2 września 2021, 07:22

6x6 a masa maksymalna jak dla Rosomaka 8x8? Wolę Rośka.

Pucin :0
niedziela, 5 września 2021, 08:20

A swoją drogą to 2 tony robi ogromną różnicę w przypadku KTO dla porównania wersja pływająca bazowa KTO Rosomak XP - 24 tony bądź 25 ton odmian L (przy zachowaniu 25% zapasu pływalności) aż do 32 ton przy ładowności 15000 kg - info - portal ZBiAM - pt. Rosomak XP - nowa platforma do nowych zadań - Wojsko i technika 10/2019. Przekłada się to niewspółmiernie na cenę.

Pucin :0
czwartek, 2 września 2021, 17:31

Cena kolego + kwestia dość prostej budowy na tym podwoziu różnego rodzaju pojazdów specjalnych/specjalistycznych.

dr
piątek, 3 września 2021, 04:35

Jaka jest różnica w cenie obu konstrukcji?

Pucin :0
sobota, 4 września 2021, 07:13

Wersja bazowa która ma opancerzenie na poziomie "(...) 2 wg standardu STANAG. Opcjonalnie może zostać zwiększona do poziomu 4." - tekst pochodzi z Magazynu Militarnego MILMAG - pt. Eurosatory 2018: Patria 6*6 - gołym okiem widać - jedna oś mniej. To jak porównać cenowo samochód osobowy segmentu klasy C - kompaktowe do samochodu segmentu klasy E - wyższa-średnia.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 2 września 2021, 19:52

Do tego pojazd bazuje na rozwiązaniach cywilnych. Stąd łatwiejszy serwis, krótsze szkolenie i prostsza eksploatacja.

Pucin :0
czwartek, 2 września 2021, 20:41

Dokładnie - pora zrozumieć, że "mechanizacja rolnictwa" - czytaj "mechanizacja WP" powinna iść przez dość proste i tanie konstrukcje a wydajne ilościowo. Już dawno nastał kres wojen pieszych. Czas siąść na opancerzone konie mechaniczne.

ppp
środa, 1 września 2021, 13:19

a my za to mamy bobra który i tak jest najlepsiejszy na swiecie bo jest małą gwiazdą śmierci i jest najładniejszy

trzcinq
czwartek, 2 września 2021, 11:35

Bóbr to pojazd rozpoznawczy kolego. Nigdzie tu nie piszą ale wojsko już go testuje:)

asdf
czwartek, 2 września 2021, 16:49

chyba juz po testach i jak zobaczyli nastepce to zaraz wylozyli 4 mln zl na remont BRDM2

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 2 września 2021, 19:54

Jesteś źle poinformowany. Testy niebawem mają się zakończyć. Chodzą słuchy, że wejdzie do produkcji.

Davien
środa, 1 września 2021, 17:40

No , jakeiś bobry pewnie w Rosji jeszcze zostały:))

Olaf
środa, 1 września 2021, 15:12

Bóbr jest brzydki jak noc, ale gdzie tu sens porównywania transportera piechoty z pojazdem rozpoznawczym ?

IRYTUJĄCY
środa, 1 września 2021, 13:08

Idealny zastępcą BRDM-a. -pływa -dużo wspólnych części z Rosomakiem -możliwość włożenie wieży z moździerzem na ten transporter (niekoniecznie musi to być kaliber 120 mm, może to być kaliber 81 mm tylko trzeba zmienić wymagania w programie TUŁACZ i zamiast kal. 105 mm dać kal. 81 mm -idealny pojazd dla WOT i w wojskach opercyjnych jako pojazdy specjalistyczne (Wóz ewakuacji medycznej, wóz dowodzenia, nośnik pod kolejne poprady,wspomniane moździerze) -Możliwosc produkcji w kraju na licencji

Alek
środa, 1 września 2021, 16:02

Mamy sporo moździerzy holowanych (a więc niepraktycznych) 98mm. Można byłoby je wykorzystać, zamontować na takich lub lżejszych pojazdach.

IRYTUJĄCY
środa, 1 września 2021, 16:41

Można było by tak zrobić tylko że kaliber 98mm jest używany chyba tylko w Polsce i Słowacji a JA chciałbym kaliber 81 mm który jest używany też w wielu armiach w Europie. Dokładnie mamy około 100 moździerzy holowanych kalibru 98 mm. Zresztą niech robią co chcą tylko aby było poniżej 100 mm ponieważ Polska podpisała pakt że nie możemy mieć więcej niż 1500 sztuk sprzętu powyżej 100 mm.

Hmmm
środa, 1 września 2021, 21:18

Zawsze może wypowiedzieć.

Marzyciel
środa, 1 września 2021, 13:01

Następca Berdema?

trzcinq
czwartek, 2 września 2021, 11:36

Jest Bóbr więc po co nam kolejne koszta

say69mat
czwartek, 2 września 2021, 09:00

Następcą na miarę zagrożeń jest - niestety - Textron ARV Cottonmouth. Bo ... jeżeli kupujemy F35 i Abramsy, to w systemie rozpoznania sz powinny dysponować odpowiednikiem pojazdu o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 1 września 2021, 12:56

Pojazdy w tym stylu docelowo powinien mieć WOT.

Artur
środa, 1 września 2021, 13:57

Ciekawy pomysł, tylko cóż logistyka w założeniu te jednostki mają działać w rozproszeniu.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 1 września 2021, 21:58

Nic w tym ciekawego. Komandosów z WOTu nie zrobisz, choćbyś chciał. Cały dowcip w tym, że te pojazdy są tanie w eksploatacji, serwisie i nauce ponieważ bazują na cywilnych ciężarówkach.

Pucin :0
czwartek, 2 września 2021, 20:45

A co do komandosów z WOT masz pełną rację. Roja już po Ukrainie-Donbas nauczyła się sobie radzić z tego typu oddziałami - wagenrowcy idą w ruch przy kontrakcjach co widać było po stratach w ludności cywilnej.

Pucin :0
środa, 1 września 2021, 22:09

Lubie Cię Marku!!!! Porządny wpis dodaj że maja wspólne podzespoły zawieszenia z Rosomakiem XP - Patria AMV 8*8!!!! Pozdro. ;0

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 2 września 2021, 20:08

Dokładnie. Dlatego z logistyką nie byłoby problemu. Poza tym bez utraty pływalności da się zamontować na nich ZSSW-30. Nie mówiąc już o lżejszej wersji tej wieży, gdyby ktoś się zdecydował na taką modernizację BWP-1. Przy okazji wypierania starych BWP przez Borsuki można byłoby ze stosunkowo nowych wież zrobić lepszy użytek niż magazyn części zamiennych.

KrzysiekS
środa, 1 września 2021, 12:16

A u nas zakończono proces certyfikacji ZSSW-30 tylko nie ma komu się pod nim podpisać czyli dalej nie można jej produkować dla WP.

Niuniu
środa, 1 września 2021, 15:13

Nie zakończono.

czwartek, 2 września 2021, 20:08

Tak ci się wydaje

asdf
środa, 1 września 2021, 12:14

i walsnie to powinien być nasz LOTR a nie pokraczny Bóbr

Wiem co piszę
środa, 1 września 2021, 15:58

Dokładnie tak. Jest trzyosiowy i możliwości trakcyjne ma lepsze niż Bóbr.

Viktor
środa, 1 września 2021, 11:55

2 mln usd sztuka za golasa

say69mat
środa, 1 września 2021, 11:40

Jakoś niezbyt podobny do Bobra. Tak na marginesie, Bóbr wygląda jak 'pywający' i uzbrojony Fast Food Truck o wdzięcznej nazwie 'Meat Loaf'. Czyli po naszemu ... APV 'Mielonka'.

Celebrytalgbt
czwartek, 2 września 2021, 11:37

No tak bo wygląd jest najwazniejszy

asdf
czwartek, 2 września 2021, 16:47

sporo mowi, te zawieszenie i malutkie kółeczka w Bobrze niezbyt dobrze wroza jego dzielności terenowej.

PSSRJAC
środa, 1 września 2021, 11:10

Zadziwiające, że państwa ościenne nie chcą ( albo my nie chcemy) naszego Rosomaka...dopracowanego, sprawdzonego w warunkach bojowych z możliwością integracji każdej wieży...Czyżby Patria jednak zabraniała nam wyjść z własnego rynku? Czy to nasi decydenci? Słowacja była by idealnym kierunkiem na wyjście na rynki zagraniczne..

dr
czwartek, 2 września 2021, 07:18

Słowacy i Czesi nie kupią niczego istotnego w Polsce. Podobnie jak Węgrzy. Oni biorą sprzęt z Niemiec.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 2 września 2021, 20:19

Fakt. Zwłaszcza Czesi biorą z Niemiec. Austria, skąd mają KTO to za Hitlera były Niemcy. Francja, skąd chcą brać haubice też. Co prawda w tych działach są czeskie podwozia, ale Czechy za Hitlera to też były Niemcy. Dlatego ich Bren i L-159 mimo, że zrobiony przy pomocy Boeinga także jest "niemiecki".

hough
środa, 1 września 2021, 15:03

Po co kupować erzac, jak można sięgnąć po oryginalny produkt. Poza tym Finowie jak twórcy konstrukcji mogą zaoferować dużo więcej w zakresie lokalizacji produkcji. Rosomak natomiast, obłożony jest ograniczeniami licencyjnymi.

Victor
środa, 1 września 2021, 14:29

Ze Słowacją były zaawansowane rozmowy na ten temat już bodajże w 2013r. Wydawało się, że podpisanie kontraktu było blisko. Niestety Słowacja postawiła zaporowe warunki związane z nabyciem produkowanego tam uzbrojenia. A potem straciła zainteresowanie.

Troll z Polszy
środa, 1 września 2021, 15:10

Bzdura, po prostu Słowacja wymagała gwarancji rządowych po wyczynach Antoniego i Misia. A że broszka nie znalazła czasu podpisać to się skończyło. A to że Słowacja chciała zapłacić działami 2A46MS to inna inszość

środa, 1 września 2021, 13:34

Każdy wymaga częściowej produkcji u siebie. A czy my możemy to zagwarantować skoro sami u siebie mamy z tym problem.

Tweets Defence24