Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

KTO Patria na łotewskim poligonie

Fot. Patria
Fot. Patria

Jak doniosła fińska spółka Patria, w maju na łotewskim poligonie odbył się pokaz demonstracyjny kołowego transportera opancerzonego KTO Patria 6×6. W nim wzięli udział najwyżsi oficjele łotewskiego i fińskiego resortu obrony, wraz z setką personelu wojskowego, który miała okazję do bliższego zapoznania się z możliwościami prezentowanego transportera, gdyż na jego bazie ma powstać fińsko-łotewskie rozwiązanie.

Do wydarzenia na znanym nam łotewskim poligonie Ādaži doszło 26 maja br. Prezentowano możliwości prototypu Patria 6x6, który odbył swoją pierwszą łotewską poligonową jazdę próbną w obecności licznych włodarzy, zarówno ze strony łotewskiej jak i fińskiej. W pokazie wziął udział łotewski minister obrony Artis Pabriks, dowódca łotewskich sił zbrojnych Leonids Kalniņš, fiński sekretarz stanu resortu obrony Juka Justi, a także prezes sekcji biznesowej fińskiej spółki Patria Land Oyj Jussi Johannes Järvinen.

Na poligonie testowano wiele aspektów fińskiego KTO. Z transporterem i jego możliwościami mogło zapoznać się ponad sto osób z łotewskich sił zbrojnych. Testy miały związek z procesem wdrożeniowym do łotewskiej armii, która wraz z Finami pracuje nad wariantem, opartym na prezentowanym transporterze.

KTO Patria 6x6 otrzymał dobre opinie i cieszymy się z tego, że mogliśmy pojazd zaprezentować w sposób konkretny i udowodnić, że nasze słowa oraz obietnice dotyczące Patrii są prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym. Patria okazała się najodpowiedniejsza dla wspólnego (łotewsko-fińskiego – przyp. red.) programu (poszukiwania KTO o napędzie 6x6 – przyp. red.) i jesteśmy dumni, że możemy w nim uczestniczyć.

Jussi Järvinen, prezes działu biznesowego Patria Land Oyj

W związku ze słowami prezesa biznesowego przypomnijmy drogę, jaką pokonały dwa państwa – Łotwa oraz Finlandia, do opracowania oraz uzyskania kołowego transportera opancerzonego, a także czym charakteryzuje się pierwowzór.

Na początku 2020 roku narodził się program opracowania nowego KTO 6×6, z udziałem Łotwy, Finlandii oraz początkowo zainteresowanej Estonii, która ostatecznie w październiku ub.r. zrezygnowała z udziału w nim, ze względu na rosnące koszty pozyskania pojazdu. W konsekwencji jako bazę wybrano pojazd Patria 6×6, który jest dość świeżą konstrukcją.

Reklama
Reklama

Spółka Patria Oyj posiada pewne doświadczenie w produkcji kołowych transporterów opancerzonych, chociażby takich jak Patria Pasi XA-200 czy Patria AMV 8×8. Podczas Eurosatory 2018 zaprezentowano prototyp w układzie 6×6, który ma dziedziczyć wiele cennych funkcji ze wspomnianych poprzedników, przy czym jego konstrukcja ma opierać się na XA-200, a z kolei układ jezdny na AMV 8×8.

Do prac nad fińsko-łotewskim wariancie Patria 6×6 jeszcze może dołączyć Szwecja, która potencjalnie jest zainteresowana dobrze prognozującym programem. Pomimo tego, że Finlandia prowadzi główne prace nad transporterem, tak niemały udział w procesie konstrukcyjnym miałyby łotewskie spółki, które zajęłyby się wykonywaniem konkretnych jego elementów, dzięki czemu spora część środków przeznaczonych na rozwój projektu może zostać w kraju. Jak dodał Järvinen – „Program jest otwarty dla innych krajów za zgodą państw uczestniczących”.

Według ostatnich doniesień łotewskich mediów, tamtejsze ministerstwo obrony planuje zakup 300 KTO Patria 6×6, przeznaczając na ten cel 200 milionów euro. Pierwsze wozy opancerzone miałyby być dostępne dla łotewskich żołnierzy jeszcze w 2021 roku. Fińskie KTO pozwoliłoby na uzupełnienie dotychczas używanych gąsienicowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) o kołowe, których to Łotysze obecnie nie posiadają.

Patria 6×6 przewozi do 10 członków załogi, w tym dowódcę, kierowcę oraz 8 żołnierzy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu sięga  24 ton. Transporterowi moc zapewnia 400-konny silnik ze skrzynią biegów z 9 biegami (7 do przodu oraz 2 wsteczne), zdolny do rozpędzenia wozu do 100 km/h, zachowując jednocześnie dystans operacyjny na poziomie nie mniejszym niż 700 kilometrów (w zależności od prędkości i obciążenia). Dodatkowo przewiduje się, że powstanie wiele jego wariantów, uzbrojonych w załogową bądź bezzałogową wieżyczkę obrotową.

Kacper Bakuła

Reklama

Komentarze

    Reklama