Estonia: pojazd 4x4 strzela ze Spike NLOS [WIDEO]

27 lipca 2021, 11:08
4
Fot. Rafael Advanced Defense Systems
Reklama

Jak poinformował izraelski koncern Rafael Advanced Defense Systems, wspólnie z amerykańskim Oshkosh Defense przeprowadził próbne strzelanie z wykorzystaniem wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike NLOS (Non-Line-Of-Sight) z lekkiego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego Joint Light Tactical Vehicle (JLTV).

Pokaz został zorganizowany przez estońską marynarkę wojenną na wyspie Saaremaa. Wzięli w nim udział przedstawiciele aż 14 państw, a w tym członków NATO będących użytkownikami systemów Spike, a także Ministerstwa Obrony Republiki Estońskiej oraz Estońskich Sił Zbrojnych.

W jego trakcie wystrzelono dwa pociski Spike NLOS z głowicami bojowymi w kierunku dwóch różnych celów morskich o różnych rozmiarach. Oba znajdowały się na morzu poza zasięgiem widoczności wzrokowej i zostały precyzyjnie trafione i zneutralizowane. Głównym celem pokazu była demonstracja zdolności do zwalczania różnorodnych celów zarówno na morzu jak i lądzie w ramach obrony wybrzeża przy intensywnym ruchu morskim.

Wydarzenie to jest kolejną demonstracją systemów przeciwpancernych z rodziny Spike zintegrowanych z pojazdami JLTV. Pierwszym etapem były wykonane na początku br. próbne strzelania w Słowenii z użyciem wyrzutni Spike-LR2 zintegrowanej ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongsberg Protector. Wozy w tym wariancie w liczbie 38 egzemplarzy są obecnie dostarczane dla słoweńskiej armii. Z kolei próby systemu Spike NLOS zwalczającego cele morskie były ostatnio prowadzone w marcu br. przez U.S. Army gdzie został on zintegrowany ze śmigłowcem uderzeniowym AH-64E Apache Guardian. Podobnie jak w obecnym przypadku, zakończyły się one powodzeniem.

Spike Non Line of Sight (NLOS) to jedna z kilku wersji rodziny izraelskich przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike opracowanej i produkowanej przez koncern Rafael Advanced Defense Systems. Wariant ten charakteryzuje się największym zasięgiem z całej rodziny, który wynosi od 25 do nawet 32 km. W związku z tym jest znacznie większy i cięższy od innych wersji, a jego masa wynosi aż 70 kg. System ten wykorzystuje do naprowadzania łącze światłowodowe do 8 km, a następnie działa w ramach łączności radiowej z operatorem uzbrojenia, na ostatnim etapie wykorzystywana jest głowica optoelektroniczna. Oprócz rodzimego odbiorcy w postaci Sił Obronnych Izraela system ten znalazł dotąd kilku odbiorców eksportowych, a w tym m.in. Azerbejdżan, Kolumbię, Koreę Południową, Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię.

Natomiast Estonia, na której terenie odbyły się strzelania, zakupiła w 2019 roku wyrzutnie i pociski Spike-LR/LR2. W Estonii demonstrowano też lżejsze Spike SR, a obecnie pokazano najcięższe pociski rodziny Spike.

Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) zaprojektowano na potrzeby programu pozyskania następcy dla obecnie używanych przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowych samochodów terenowych HMMWV, które stanowią podstawowy model tego typu pojazdów w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia "floty" tych pojazdów zdecydowano się jednak na pozyskanie pojazdu nowej generacji. Zwycięzcą programu JLTV okazała się konstrukcja Oshkosh Defense, czyli L-ATV, który został już zamówiony przez obie te formacje i obecnie funkcjonuje pod nazwą Oshkosh JLTV. Jeśli chodzi o odbiorców eksportowych to jak dotąd, na zakup tego pojazdu zdecydowały się oprócz Słowenii także Belgia, Czarnogóra, Litwa, Macedonia i Wielka Brytania.

Spike NLOS umożliwia pozytywną wizualną identyfikację celu i precyzuje zwalczanie z dużej odległości i poza zasięgiem widoczności celów morskich (okrętów desantowych, korwet, łodzi półsztywnych jednostek specjalnych, itp.) oraz lądowych – czołgów i pojazdów opancerzonych pływających lub po lądowaniu na brzegu, piechoty, wysuniętych punktów dowodzenia i innych. Pocisk posiada dwukierunkowe łącze informacyjne, umożliwiające pełną kontrolę nad pociskiem od odpalenia z wyrzutni aż do precyzyjnego trafienia celu, bez względu na jego zasięg. W przeciwieństwie do pocisków kierowanych laserowo lub aktywnie radiolokacyjnie optoelektroniczne kierowanie Spike NLOS jest całkowicie pasywne i może być realizowane w środowiskach bez dostępu do sygnału GPS.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 61
Reklama
Kazik :)
niedziela, 1 sierpnia 2021, 08:26

A to całe sedno artykułu - cytat - "Spike Non Line of Sight (NLOS) to jedna z kilku wersji rodziny izraelskich przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike opracowanej i produkowanej przez koncern Rafael Advanced Defense Systems. Wariant ten charakteryzuje się największym zasięgiem z całej rodziny, który wynosi od 25 do nawet 32 km. W związku z tym jest znacznie większy i cięższy od innych wersji, a jego masa wynosi aż 70 kg. System ten wykorzystuje do naprowadzania łącze światłowodowe do 8 km, a następnie działa w ramach łączności radiowej z operatorem uzbrojenia, na ostatnim etapie wykorzystywana jest głowica optoelektroniczna. Oprócz rodzimego odbiorcy w postaci Sił Obronnych Izraela system ten znalazł dotąd kilku odbiorców eksportowych, a w tym m.in. Azerbejdżan, Kolumbię, Koreę Południową, Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię. Natomiast Estonia, na której terenie odbyły się strzelania, zakupiła w 2019 roku wyrzutnie i pociski Spike-LR/LR2. W Estonii demonstrowano też lżejsze Spike SR, a obecnie pokazano najcięższe pociski rodziny Spike." A my - WP-RP nadal ppk Javelin i Bayraktar TB2 z nie wiadomo z czym (cytat - "Kierowana amunicja może być umieszczona na 4 pylonach podskrzydłowych i są to przede wszystkim produkowane przez Roketsan ważące 22,5 kg bomby MAM-L na bazie przeciwpancernego pocisku UMTAS oraz lżejsze MAM-C. na bazie 70 mm pocisków Cirit. W arsenale znajdują się również 16 kg pociski Bozok. Wszystkie te rodzaje uzbrojenia są naprowadzane laserowo i osiągają maksymalny zasięg 6-8 km zależnie od pułapu na którym zostaną zrzucone." - D24 - Turecki Bayraktar TB2 dla Polski? Więcej pytań niż odpowiedzi [Komentarz]-20 maja 2021, 08:43.) - Kiedy Polska zmądrzeje? Chyba jak stracimy niepodległość bezpowrotnie!!!!

Edmund
środa, 28 lipca 2021, 21:33

Kilkanaście takich ,,samochodzików" na wybrzeżu z rozpoznaniem i żaden rosyjski desant nie ma prawa się udać. Tanio i skutecznie.

qazxsw
środa, 28 lipca 2021, 10:34

Ottokar-Brzoza jak się patrzy. Lekka platforma 4x4 z PPK świetna była by dla WOT, cięższa platformy 4x4 np.: z NLOS-ami plus platforma opancerzona np.: z Brimstone-ami dla oddziałów regularnych WP. Pewnie dialog techniczny trwa, i trwać będzie, więc jesteśmy na dobrej drodze....

Rejtan
czwartek, 29 lipca 2021, 08:18

Polska potrzebuje lekkiego 4x 4 na już. Mniejszy od JLTV jako nastepca Honkerów i HMMV, i cos jak Żubr-P nieco wyżej. Masowa produkcja w Jelczu i Kutnie, tak żeby rocznie wychodziło po 300/100 sztuk. I na ich bazie wozy transportu, rozpoznania, łaczności i walki oraz niszczyciele czołgów i lekkie plot. Jeden typ rakiety import ( dla mne Brimstone, ale może być NLOS ) i polskie Moskity i Piraty oraz Gromy2 i Pioruny.

Ot co
środa, 28 lipca 2021, 20:39

MON nie chce kupić pojazdów 4x4. Mogłyby być zbyt szybko, zbyt łatwo i zbyt t a n i o. Mogłyby WZMOCNIĆ wojsko. Dlatego pierwotny Ottokar ma być drogi, kosztowny w eksploatacji, ciężki, opancerzony i gąsienicowy!

kapusta
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:51

Bo prawdziwe interesy robi się tylko na drogich słomianych inwestycjach!

Viktor
środa, 28 lipca 2021, 09:56

Bell 505 nxi I nlos x4 Elewacja 300m i 25k gotowe Plus opto wescam 30

3miasto
środa, 28 lipca 2021, 09:19

25 km zasięgu + duży SUV zapewniający ukrycie i dużą mobilność i mamy obronę Trójmiasta i mierzei przed ruskimi kutrami desantowymi

Piotr
wtorek, 27 lipca 2021, 22:20

JLTV + Brimstone 2 to po prostu bajka

Słowianin
środa, 28 lipca 2021, 05:31

dobrze mówisz,ze 40 nad morzem takich rozstawać i git.

czwartek, 29 lipca 2021, 23:01

A w planie modernizacji jest ? No to d..a .

Mario
piątek, 30 lipca 2021, 14:22

Nie ma. Kupiliby, gdyby ktoś chciał nam sprzedać, jeżeli wiesz co mam na myśli...

GUCIO
wtorek, 27 lipca 2021, 22:16

Spike NLOS ...zasięg niszczenia 32 km czyli tyle ile nasze morskie NSM z Dywizjonów Obrony Wybrzeża bez radarów ...gdzie jedną wyrzutnie plus całą otoczka (dowodzenie ,transport ,operatorzy logistyka itp obsługuje 30 żołnierzy a Spikeja dwóch żołnierzy......i tu mamy koszt efekt

enderq
środa, 28 lipca 2021, 21:12

NSM ma zasięg od 185 do 555 km. Jego głowica waży tyle co niemal dwa dwa kompletne SPIKE NLOS. Nie bądź śmieszny z tym porónaniem...

piątek, 30 lipca 2021, 14:11

Bez rozpoznania i kierowania NSM mają max zasięg 40km i na tyle widzą stacjonarne radary tego systemu do horyzontu ,Gucio dobrze mówi zasięg Spike NLOS jest podobny

vvv
środa, 28 lipca 2021, 12:30

NLOS ma ponad 200km maksymalnego zasiegu

gb.nlugyl
środa, 28 lipca 2021, 11:41

Nie pleć. NSM ma znacznie większy zasięg.

LOL
środa, 28 lipca 2021, 23:22

NSM tak. Ale mogą strzelać na max 40km, bo nie mamy do nich rozpoznania.

nn;jdlq
piątek, 30 lipca 2021, 07:17

Bryzy się popsuły?

Mikifaki
wtorek, 27 lipca 2021, 21:09

Bron idealna. Zbudowanie wszystkich pieter obrony przeciwpancernej od najkrotszego zasiegu do mozliwie najdluzszego to podstawa. Kazdy zagon pancerny musialby sie wtedy 5 razy zastanowic czy dadza rade sie przebic .

Donata
wtorek, 27 lipca 2021, 20:14

A może tak, jedzie taki wóz drabiniasty, albo furmanka. Na furmance jakiś baniak i cieć w kufajce. Cieć otwiera pokrywę baniaka i wystrzeliwuje Spike?

środa, 28 lipca 2021, 03:44

wystarczy auto, dobrze upozorowane na rolnicze czy dostawcze. I raptem po 5 latach analiz, serii dialogów, potem unieważnionych przetargów, z odwołaniami od nich.

Michał
środa, 28 lipca 2021, 21:34

To jest za proste dla Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oni lubią skomplikowane sprawy, ciągnące się latami.

Jonek
wtorek, 27 lipca 2021, 19:45

Po pierwsze zwróćcie uwagę, że w artykule są wskazane lekkie kołowe podwozia jakich nasz MON, po prostu NIE CHCE. Bo na takiego Pegaza prowadzi postępowanie już coś 10 lat. Uwierzycie, że to aż tak SKOMPLIKOWANE?? TRUDNE? A byłyby tanie, łatwe do pozyskania, byłoby ich duuuużo, utrata nawet kilku NICZEGO by nie zmieniła. Ale nieeee!! MON wybiera ciężkie, opancerzone, gąsienicowe podwozia. Będą bardzo drogie, będzie ich na pewno mało, będą trudne w pozyskaniu, skomplikowane, na pewno bardzo kosztowne w eksploatacji, a do transportu będą wymagać dodatkowej kosztownej platformy i ciągnika. I będą NIE WIADOMO KIEDY. Kto T A K modernizuje krytycznie ważny i pilny program? Czy tak działa uczciwy oficer czy urzędnik? Czy raczej sabotażysta?

Jerry
czwartek, 29 lipca 2021, 08:39

Jak to nie chce? A te Fordy co w końcu zakupili? ;) Poza tym Honkery jeszcze mamy ;)

bollywood
wtorek, 27 lipca 2021, 18:54

Ruskie czołgi nie mają jak się obronić. Taki zestaw wyprzedza na autostradzie ruskie t72 i odpala Spika, po chwili wieżyczka t72 leci i leci.... a przez dziurę po niej wystają głowy zdziwionych tą technologią sołdatów

KrzysiekS
wtorek, 27 lipca 2021, 17:26

Mamy już zarówno Oshkosh JLTV jak i Spike-LR coś takiego jak Spike NLOS na Oshkosh JLTV na Mierzeje Wiślaną to całkiem niezły pomysł.

Trzeba patrzeć komu daje się zarobić
środa, 28 lipca 2021, 11:44

Brimstone 3 nada się tak samo.

KrzysiekS
czwartek, 29 lipca 2021, 20:28

Trzeba patrzeć komu daje się zarobić Do tego celu częściowo lepiej (szybkość Brimstone 3) ale i gorzej (zasięg z ziemi).

Trzeba patrzeć komu daje się zarobić
piątek, 30 lipca 2021, 07:18

Coś za coś. Nie ma rozwiązań idealnych. Wartość dodana. Nie zarobi ten, co nie powinien.

LMed
wtorek, 27 lipca 2021, 17:01

No cóz. Zestaw bliski ideału i dla poważnie myślących o obronności.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 27 lipca 2021, 22:32

Bliższy ideału byłby, gdyby umieszczono go na czymś niepozornym, co w ogóle nie rzuca się w oczy.

Rain Harper
wtorek, 27 lipca 2021, 15:29

Taki pojazd musi uniknąć rozpoznania i zniszczenia, a nie jest odporny nawet na broń strzelecką. U nas lepiej by się sprawdziło nawet podwozie BWP-1, o APG ze Stalowej Woli nie mówiąc

środa, 28 lipca 2021, 03:47

@Rain Harper. Bo BWP-1 jest trudniejszy do rozpoznania go, niż niepozorne auto dostawcze ?

ale
wtorek, 27 lipca 2021, 19:00

na ulicach taki samochód jest sporo szybszy, jest to jakaś taktyka w sumie

wtorek, 27 lipca 2021, 16:48

Rozpoznania najlepiej uniknie pojazd cywilny

zxc
wtorek, 27 lipca 2021, 19:59

A rozpoznani i złapani kierowca i operator dostaną na miejscu kulkę jako terroryści.

hh j.hkbnm;il
wtorek, 27 lipca 2021, 22:33

Za korzystanie z cywilnego pojazdu? Jakim cudem? Pojazd to nie mundur.

wtorek, 27 lipca 2021, 19:33

Zabraniają tego umowy międzynarodowe. Warto się dokształcać.

buehehehe
środa, 28 lipca 2021, 16:02

Zawsze mnie bawi argument o umowach międzynarodowych czy prawie w kontekście wojny i zamiaru napdnięcia obcego państwa oraz zabijania jego ludności :D

gres
czwartek, 29 lipca 2021, 10:37

Brak wiedzy i inteligencji skutkuje często tym, że ktoś nie rozumie oczywistych zależności. Jawne naruszanie zasad prowadzenia konfliktu zbrojnego przez jedną ze stron daje alibi na naruszanie drugiej stronie i ogranicza ryzyko z tym związane. Myślę, że mieszkańców Warszawy w 1944 r. nie bawiły argumenty związane z koniecznością przestrzegania umów międzynarodowych. Większość rozwiniętych państw świata traktuje prowadzenie wojny z wykorzystaniem cywilnego sprzętu, przez niejednolicie umundurowane oddziały za terroryzm. Zapewniam, że Putin bardziej boi się sankcji międzynarodowych z powodu złamania umów międzynarodowych niż "polskich" Abramsów w bramie smoleńskiej

Buehehehe
piątek, 30 lipca 2021, 22:40

Oj tak, hitlerowcy podczas okupacji Polski to wzór przestrzegania umów międzynarodowych i praw człowieka w ogóle. Proszę się nie ośmieszać. Te umowy, o których tak pięknie pan inteligent tu rozprawia to jedna wielka fikcja. Niejednolite umundurowanie to terroryzm? A żołnierze napadający inne państwo w jednakowych mundurkach i mordujący niewinnych ludzi to już jest OK, bo ktoś tak kiedyś, gdzieś zapisał :D No to rzeczywiście pogratulować inteligencji.

środa, 28 lipca 2021, 03:49

Re: "zabraniają... dokształcać" - Niemniej prezentowane jest to na rosyjskich wystawach międzynarodowych - warto w porę otworzyć oczy, zamiast potem wyjść na ostatnich jeleni - cele na strzelnicy !

Hm
środa, 28 lipca 2021, 20:46

Re: skoro sąsiad kradnie, czas żebyś i ty zaczął?

123
wtorek, 27 lipca 2021, 14:14

A u nas drużynę ze Spike będzie przewoził Rosomak :) Jak można na dużo mniejszym i szybszym pojeździe to upchnąć.

Jasiu
wtorek, 27 lipca 2021, 15:23

Maluchem to można skoczyć za róg po papierosy. Jak by się ktoś pobujał non stop przez tydzień w zimę po poligonach to by wiedział dlaczego rosomak a nie kład.

LMed
wtorek, 27 lipca 2021, 19:05

Jasiu nie maluchem. Ogarnij się. Wiem, wiem Rosomak sprawdza się jako terenowa taksówka.

gebeth
wtorek, 27 lipca 2021, 14:01

Zdecydowanie tak. Do obrony przeciw desantowej wybrzeża , jak i zwalczania czołgów poza zasięgiem ognia bezpośredniego. / jako element obrony warstwowej/ . Łatwe w ukryciu i rozśrodkowaniu . Ale nie , po co .. lepiej skupiać się na walce w strefie ognia bezpośredniego. Pozdrawiam operatorów Spike pod ostrzałem TOS Buratino itp. NLOS daje możliwość precyzyjnego ognia z poza strefy rażenia bezpośredniego czołgów , i wszystkiego co wraz z nimi się przemieszcza, a jako cel mały jest trudny do zlokalizowania i mało opłacalny do zwalczania przez rakiety dalszego zasięgu. Ja bym wchodził w sprzęt tego typu i na tych dystansach.

On1777
wtorek, 27 lipca 2021, 13:38

Przydały by się Spike NLOS na samochodach choć 50

Jakub
czwartek, 29 lipca 2021, 08:14

Oczywiście, że by się przydał. Ważny jest określony scenariusz. NSM służy do jednego, a prezentowane w artykule zestawy do czegoś innego. Zestawy takie mogą służyć do niszczenia małych jednostek desantowych już na naszych wodach terytorialnych, tak żeby „przychylny” nam świat nie zarzucił, że strzelamy do miłujących pokój Sowietów już w karczeńskiej.

byly porucznik zmechu
wtorek, 27 lipca 2021, 13:57

Ba jakie licho nam Spike? Nie Spike i nie 50. Wystarczy jak rozwiniemy i znacznie zwiększymy liczbę tego, co już mamy. Po co namawiasz na sponsorowanie "innych"

Żołnierz
wtorek, 27 lipca 2021, 16:41

do "były porucznik zmechu"- ale to w Rosji służyłeś?z Rosji piszesz?ha ha ha,człowieku Polska powinna kupić/mieć jak najwięcej takich NLOS na wybrzeżu

były porucznik zmechu
środa, 28 lipca 2021, 18:37

Nie, Polska powinna mieć więcej NSM i powiększyć ich zasięg rażenia. Co będziesz fantasto niszczył tym Spikiem? Kutry i barki jak w grach? Jaki masz interes, aby zamiast rozwijać to czego ruscy się boją, pchano pieniądze w Spiki i zatrzymano rozbudowę NSM? Płacą ci za trollowanie?

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 30 lipca 2021, 07:24

To, co widzisz na obrazku to tylko demonstracja możliwości tego PPK. Brytyjczycy swego czasu zrobili podobną. To oczywiste, że podstawą powinny być NSMy. Nie zmienia to jednak faktu, że PPK dalekiego zasięgu też potrzebujemy. Niekoniecznie do niszczenia ruskich kutrów.

pytanko
wtorek, 27 lipca 2021, 14:21

a co już mamy klasy Spike'a?

Lol
wtorek, 27 lipca 2021, 14:14

To co już mamy, to właśnie spike. A więc tak- należy zwiększyć ich ilość.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 27 lipca 2021, 22:34

To zupełnie innego typu pociski.

Olo
wtorek, 27 lipca 2021, 17:39

Poczytaj jaka jest różnica między Spikem LR, który możemy wyprodukować a Spikem NLOS !! Którego nie jesteśmy w stanie wyprodukować.

tut
wtorek, 27 lipca 2021, 13:49

A przynajmniej jakiś odpowiednik. Mogli byśmy sami coś takiego zrobić?

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 30 lipca 2021, 07:41

Nie da się złapać pięciu srok za ogon. Na razie zajmujemy się "Moskitem".

dimitris
środa, 28 lipca 2021, 03:55

Może i moglibyśmy. Gdyby pieniądze nie szły np. we fregaty, które - jeśli w ogóle będą akurat na Bałtyku - albo wykonają zawczasu operację Pekin 2, albo skasowane zostaną w pierwszych kwadransach wymiany ognia z rozśrodkowanymi i dobrze maskowanymi wyrzutniami Kaliningradu. Zwłaszcza, gdy tamci jednocześnie z prawdziwymi, odpalą kilkadziesiąt pocisków, z zadaniem czysto saturacyjnym.

Tweets Defence24